Do Viedne pocestujeme rรฝchlejลกie: ลฝeleznice koneฤne obnovia traลฅ do Marcheggu i historickรฝ viadukt
Z Bratislavy do Viedne pรดjdeme rรฝchlejลกie. Doteraz sa tak nedialo najmรค pre krรกtky a zastaranรฝ รบsek medzi Devรญnskou Novou Vsou a ลกtรกtnou hranicou s Rakรบskom, ktorรฉmu chรฝbala elektrifikรกcia. Zmenรญ sa to aลพ v roku 2024, vฤaka ฤomu by cesta medzi dvoma hlavnรฝmi mestami mala trvaลฅ 40 minรบt.
โPรญลกe sa rok 2024 a z bratislavskej hlavnej stanice jazdia do Viedne vlaky pohรกลanรฉ dieslovรฝmi lokomotรญvami,โ hovorรญ vo svojom prรญspevku na sociรกlnej sieti Michal Feik, riaditeฤพ Odboru komunikรกcie a propagรกcie Bratislavskรฉho samosprรกvneho kraja (BSK). Dรดvodom je krรกtky, pribliลพne kilometrovรฝ รบsek medzi Devรญnskou Novou Vsou a ลกtรกtnou hranicou s Rakรบskom, na ktorom chรฝbajรบ troleje.
ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR) sa tento problรฉm rozhodli rieลกiลฅ aลพ v roku 2023. Ako informuje BSK, v jรบni minulรฉho roku vyhlรกsili ลพeleznice verejnรฉ obstarรกvanie na komplexnรบ rekonลกtrukciu a elektrifikรกciu trate z Devรญnskej Novej Vsi po ลกtรกtnu hranicu s Rakรบskom pri mesteฤku Marchegg. Celรฝ projekt je pritom sรบฤasลฅou modernizรกcie medzinรกrodnej ลพelezniฤnej trate z Bratislavy do Viedne.
Dรดvodom navrhovanej rekonลกtrukcie traลฅovej koฤพaje vย รบseku Devรญnska Novรก Ves ลกt. hr. โ ลฝST Devรญnska Novรก Ves je zlepลกenie bezpeฤnosti aย plynulosti ลพelezniฤnej dopravy. Rovnako je cieฤพom zlepลกiลฅ cezhraniฤnรบ osobnรบ a nรกkladnรบ dopravu medzi Slovenskou republikou a Rakรบskom, zvรฝลกiลฅ prevรกdzkovรบ rรฝchlosลฅ trate, skrรกtiลฅ cestovnรฝ ฤas, dosiahnuลฅ lepลกie parametre ลพelezniฤnej trate ฤi zvรฝลกiลฅ frekvenciu spojenia na zรกklade zvรฝลกenej kapacity trate.ย
Rekonลกtrukciou sa zรกroveล zruลกia obmedzenia pre dopravu na ลพelezniฤnom moste, ktorรฉ vyplรฝvajรบ z nevyhovujรบceho stavu masรญvnej klenbovej ฤasti mosta na 37,910 kilometri. Znรญลพi sa tieลพ tvorba emisiรญ CO2, hluku ฤi nรกklady na รบdrลพbu ลพelezniฤnรฝch mostov, ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a spodku. Odstrรกnia sa aj blativรฉ miesta v koฤพaji a dosiahnutรฝ bude vyลกลกรญ kvalitatรญvny ลกtandard v osobnej doprave.
Celkovo bude dielo pozostรกvaลฅ z dvoch stavieb. Prvรฝm je spomenutรก elektrifikรกcie trate medzi Devรญnskou Novou Vsou a mestom Marchegg. V rรกmci rekonลกtrukcie sa uskutoฤnia aj predelektrifikaฤnรฉ รบpravy a komplexnรก rekonลกtrukcia trate a mostov, nachรกdzajรบcich sa na 37,910 aลพ 39,105 kilometri jednokoฤพajnej trate Devรญnska Novรก Ves โ ลกtรกtna hranica.
Pravidelnรฝ emailovรฝ prehฤพad informรกciรญ zo sveta developmentu a architektรบry.
V projekte ide tieลพ o komplexnรบ rekonลกtrukciu mosta โ jeho masรญvnej klenbovej ฤasti, nosnรฝch konลกtrukciรญ (klenieb) a sanรกcia spodnej stavby. Pรดvodnรฝ architektonickรฝ vzhฤพad mosta, teda tehlovรฉ klenby, kamennรฉ ฤelรก a piliere ako aj opory mosta, ostanรบ zachovanรฉ. Stavba ale musรญ zahลลaลฅ splnenie poลพiadaviek na vykonanie elektrifikรกcie trate a tieลพ podฤพa moลพnosti zohฤพadniลฅ poลพiadavky Rakรบskych ลพeleznรญc (รBB). Vlaky od Marcheggu do Viedne budรบ totiลพ na rakรบskom รบzemรญ jazdiลฅ rรฝchlosลฅou aลพ 200 kilometrov za hodinu.ย
Aby to ale bolo moลพnรฉ, musรญ byลฅ na celom รบseku elektrifikovanรก traลฅ, priฤom na slovenskej strane pรดjdu vlaky o niลพลกiou rรฝchlosลฅou .โNรกvrh trasy rekonลกtruovanej trate je vyhotovenรฝ podฤพa zรกsad noriem a predpisov ลฝSR a tak, aby vyhovovali pre rรฝchlosลฅ 120 kilometrov za hodinu. Technickรฉ parametre ลพelezniฤnรฉho zvrลกku musia spฤบลaลฅ v celom รบseku poลพiadavky nanajvyลกลกiu traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 120 kilometrov za hodinu,โ uvรกdza sa v sรบลฅaลพnรฝch podkladoch zรกkazky slovenskรฝch ลพeleznรญc. Celkovo by mala cesta do Viedne trvaลฅ po novom 40 minรบt.ย
Dnes uลพ je znรกmy aj vรญลฅaลพ sรบลฅaลพe. Stala sa nรญm rakรบska spoloฤnosลฅ PORR, ktorรก ponรบkla najniลพลกiu navrhovanรบ zmluvnรบ cenu vo vรฝลกke 10 940 261,94 eur bez DPH. Firma tak splnila vลกetky podmienky obstarรกvateฤพa uvedenรฉ oznรกmenรญ o vyhlรกsenรญ verejnรฉho obstarรกvania a v sรบลฅaลพnรฝch podkladoch. Rekonลกtrukcia by mala trvaลฅ 300 dnรญ, ฤo znamenรก, ลพe hotovรก by mala byลฅ v zรกvere tohto roka. Koneฤnรฝ termรญn bude ลพรกleลพaลฅ aj od toho, ฤi sa proti vรฝsledkom tendra niekto neodvolรก.
โElektrifikรกcia trate z Devรญnskej Novej Vsi na hranicu s Rakรบskom, vrรกtane modernizรกcie hraniฤnรฉho mosta, bude znamenaลฅ priame a najrรฝchlejลกie vlakovรฉ spojenie pre tisรญcky obyvateฤพov Slovenska, ktorรญ cestujรบ do Viedne a ฤalej do sveta. Je to sรบฤasลฅ koridoru z bratislavskej Hlavnej stanice, kde prichรกdzajรบ rรฝchliky z celรฉho Slovenska,โ informovalo Ministerstvo dopravy SR.
Vyjadril sa aj predseda Bratislavskรฉho samosprรกvneho kraja, Juraj Droba: โKoฤพajovรก doprava je jednรฝm z najbezpeฤnejลกรญch spรดsobov dopravy a zรกroveล aj najudrลพateฤพnejลกรญm pre ลพivotnรฉ prostredie. Preto je vรคฤลกina strategickรฝch dopravnรฝch projektov v kraji orientovanรก na rozvoj koฤพajovej dopravy โ ลพelezniฤnej aj elektriฤkovej.โ
Tento projekt vรฝraznรฉ ovplyvnรญ cestovanie do metropoly Rakรบska โ v dobrom slova zmysle. Spojenie Bratislavy a Viedne bude koneฤne rรฝchlejลกie, z ฤoho vyplรฝva, ลพe pre ฤพudรญ bude cesta vlakom v tomto smere atraktรญvnejลกia. Dnes trvรก cesta pribliลพne jednu hodinu, obnovou trate bude tรกto trasa rรฝchlejลกia o 20 minรบt. A to uลพ mรดลพe byลฅ u niektorรฝch skupรญn ฤพudรญ na zvรกลพenie, ฤi zvolia auto alebo ekologickejลกiu formu dopravy โ vlak.ย
Na ลกkodu ale ostรกva, ลพe zรกmer bude realizovanรฝ aลพ teraz. Zatiaฤพ ฤo v Taliansku dosahujรบ vlaky rรฝchlosลฅ 360 kilometrov za hodinu, po rakรบskych zrekonลกtruovanรฝch koฤพajniciach jazdia aลพ 230 kilometrovou rรฝchlosลฅou a v Nemecku idรบ rรฝchlovakmi uลพ od roku 1991. Na porovnanie, v hlavnom mesta Slovenska sรบ v roku 2024 vlaky pohรกลanรฉ dieslovรฝmi lokomotรญvami.
Opรคลฅ teda narรกลพame na fakt, ลพe slovenskรฉ ลพeleznice trpia vรฝraznรฝm investiฤnรฝm dlhom. Ak sa toto nezmenรญ a Slovensko nezaฤne masรญvne investovaลฅ do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, naลกa krajina sa bude od vyspelรฝch ลกtรกtov naฤalej vzฤalovaลฅ. A pod masรญvnu investรญciu patrรญ aj vybudovanie a rekonลกtrukcia novรฝch stanรญc, vrรกtane tej v Bratislave. Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica je stรกle hanbou mesta a je skutoฤne moลพnรฉ, ลพe sa to v tomto desaลฅroฤรญ nezmenรญ.
Komplexnรก rekonลกtrukcia a elektrifikรกcia trate Devรญnska Novรก Ves โ ลกtรกtna hranica (Marchegg)
Obstarรกvateฤพ: ลฝeleznice Slovenskej republiky
Stavebnรญk: PORR s.r.o.
Rozpoฤet: 10 940 261,94 eur bez DPH
Dฤบลพka realizรกcie: 10 mesiacov