zeleznicna trat dnv marchegg 3 scaled
Galรฉria(8)

Do Viedne pocestujeme rรฝchlejลกie: ลฝeleznice koneฤne obnovia traลฅ do Marcheggu i historickรฝ viadukt

Z Bratislavy do Viedne pรดjdeme rรฝchlejลกie. Doteraz sa tak nedialo najmรค pre krรกtky a zastaranรฝ รบsek medzi Devรญnskou Novou Vsou a ลกtรกtnou hranicou s Rakรบskom, ktorรฉmu chรฝbala elektrifikรกcia. Zmenรญ sa to aลพ v roku 2024, vฤaka ฤomu by cesta medzi dvoma hlavnรฝmi mestami mala trvaลฅ 40 minรบt.

โ€žPรญลกe sa rok 2024 a z bratislavskej hlavnej stanice jazdia do Viedne vlaky pohรกลˆanรฉ dieslovรฝmi lokomotรญvami,โ€ hovorรญ vo svojom prรญspevku na sociรกlnej sieti Michal Feik, riaditeฤพ Odboru komunikรกcie a propagรกcie Bratislavskรฉho samosprรกvneho kraja (BSK). Dรดvodom je krรกtky, pribliลพne kilometrovรฝ รบsek medzi Devรญnskou Novou Vsou a ลกtรกtnou hranicou s Rakรบskom, na ktorom chรฝbajรบ troleje.

ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR) sa tento problรฉm rozhodli rieลกiลฅ aลพ v roku 2023. Ako informuje BSK, v jรบni minulรฉho roku vyhlรกsili ลพeleznice verejnรฉ obstarรกvanie na komplexnรบ rekonลกtrukciu a elektrifikรกciu trate z Devรญnskej Novej Vsi po ลกtรกtnu hranicu s Rakรบskom pri mesteฤku Marchegg. Celรฝ projekt je pritom sรบฤasลฅou modernizรกcie medzinรกrodnej ลพelezniฤnej trate z Bratislavy do Viedne.

Dรดvodom navrhovanej rekonลกtrukcie traลฅovej koฤพaje vย รบseku Devรญnska Novรก Ves ลกt. hr. โ€“ ลฝST Devรญnska Novรก Ves je zlepลกenie bezpeฤnosti aย plynulosti ลพelezniฤnej dopravy. Rovnako je cieฤพom zlepลกiลฅ cezhraniฤnรบ osobnรบ a nรกkladnรบ dopravu medzi Slovenskou republikou a Rakรบskom, zvรฝลกiลฅ prevรกdzkovรบ rรฝchlosลฅ trate, skrรกtiลฅ cestovnรฝ ฤas, dosiahnuลฅ lepลกie parametre ลพelezniฤnej trate ฤi zvรฝลกiลฅ frekvenciu spojenia na zรกklade zvรฝลกenej kapacity trate.ย 

zeleznicna trat dnv marchegg 9
ลฝelezniฤnรก traลฅ Devรญnska Novรก Ves – Marchegg | Zdroj: Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj

Rekonลกtrukciou sa zรกroveลˆ zruลกia obmedzenia pre dopravu na ลพelezniฤnom moste, ktorรฉ vyplรฝvajรบ z nevyhovujรบceho stavu masรญvnej klenbovej ฤasti mosta na 37,910 kilometri. Znรญลพi sa tieลพ tvorba emisiรญ CO2, hluku ฤi nรกklady na รบdrลพbu ลพelezniฤnรฝch mostov, ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a spodku. Odstrรกnia sa aj blativรฉ miesta v koฤพaji a dosiahnutรฝ bude vyลกลกรญ kvalitatรญvny ลกtandard v osobnej doprave.

Celkovo bude dielo pozostรกvaลฅ z dvoch stavieb. Prvรฝm je spomenutรก elektrifikรกcie trate medzi Devรญnskou Novou Vsou a mestom Marchegg. V rรกmci rekonลกtrukcie sa uskutoฤnia aj predelektrifikaฤnรฉ รบpravy a komplexnรก rekonลกtrukcia trate a mostov, nachรกdzajรบcich sa na 37,910 aลพ 39,105 kilometri jednokoฤพajnej trate Devรญnska Novรก Ves โ€“ ลกtรกtna hranica.

Pravidelnรฝ emailovรฝ prehฤพad informรกciรญ zo sveta developmentu a architektรบry.

Prihlรกsiลฅ sa na newsletter ASB

V projekte ide tieลพ o komplexnรบ rekonลกtrukciu mosta โ€“ jeho masรญvnej klenbovej ฤasti, nosnรฝch konลกtrukciรญ (klenieb) a sanรกcia spodnej stavby. Pรดvodnรฝ architektonickรฝ vzhฤพad mosta, teda tehlovรฉ klenby, kamennรฉ ฤelรก a piliere ako aj opory mosta, ostanรบ zachovanรฉ. Stavba ale musรญ zahล•ลˆaลฅ splnenie poลพiadaviek na vykonanie elektrifikรกcie trate a tieลพ podฤพa moลพnosti zohฤพadniลฅ poลพiadavky Rakรบskych ลพeleznรญc (ร–BB). Vlaky od Marcheggu do Viedne budรบ totiลพ na rakรบskom รบzemรญ jazdiลฅ rรฝchlosลฅou aลพ 200 kilometrov za hodinu.ย 

Aby to ale bolo moลพnรฉ, musรญ byลฅ na celom รบseku elektrifikovanรก traลฅ, priฤom na slovenskej strane pรดjdu vlaky o niลพลกiou rรฝchlosลฅou .โ€žNรกvrh trasy rekonลกtruovanej trate je vyhotovenรฝ podฤพa zรกsad noriem a predpisov ลฝSR a tak, aby vyhovovali pre rรฝchlosลฅ 120 kilometrov za hodinu. Technickรฉ parametre ลพelezniฤnรฉho zvrลกku musia spฤบลˆaลฅ v celom รบseku poลพiadavky nanajvyลกลกiu traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 120 kilometrov za hodinu,โ€ uvรกdza sa v sรบลฅaลพnรฝch podkladoch zรกkazky slovenskรฝch ลพeleznรญc. Celkovo by mala cesta do Viedne trvaลฅ po novom 40 minรบt.ย 

zeleznicna trat dnv marchegg 1 scaled
ลฝelezniฤnรก traลฅ Devรญnska Novรก Ves – Marchegg | Zdroj: Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj

Dnes uลพ je znรกmy aj vรญลฅaลพ sรบลฅaลพe. Stala sa nรญm rakรบska spoloฤnosลฅ PORR, ktorรก ponรบkla najniลพลกiu navrhovanรบ zmluvnรบ cenu vo vรฝลกke 10 940 261,94 eur bez DPH. Firma tak splnila vลกetky podmienky obstarรกvateฤพa uvedenรฉ oznรกmenรญ o vyhlรกsenรญ verejnรฉho obstarรกvania a v sรบลฅaลพnรฝch podkladoch. Rekonลกtrukcia by mala trvaลฅ 300 dnรญ, ฤo znamenรก, ลพe hotovรก by mala byลฅ v zรกvere tohto roka. Koneฤnรฝ termรญn bude ลพรกleลพaลฅ aj od toho, ฤi sa proti vรฝsledkom tendra niekto neodvolรก.

โ€žElektrifikรกcia trate z Devรญnskej Novej Vsi na hranicu s Rakรบskom, vrรกtane modernizรกcie hraniฤnรฉho mosta, bude znamenaลฅ priame a najrรฝchlejลกie vlakovรฉ spojenie pre tisรญcky obyvateฤพov Slovenska, ktorรญ cestujรบ do Viedne a ฤalej do sveta. Je to sรบฤasลฅ koridoru z bratislavskej Hlavnej stanice, kde prichรกdzajรบ rรฝchliky z celรฉho Slovenska,โ€œ informovalo Ministerstvo dopravy SR.

Vyjadril sa aj predseda Bratislavskรฉho samosprรกvneho kraja, Juraj Droba: โ€žKoฤพajovรก doprava je jednรฝm z najbezpeฤnejลกรญch spรดsobov dopravy a zรกroveลˆ aj najudrลพateฤพnejลกรญm pre ลพivotnรฉ prostredie. Preto je vรคฤลกina strategickรฝch dopravnรฝch projektov v kraji orientovanรก na rozvoj koฤพajovej dopravy โ€“ ลพelezniฤnej aj elektriฤkovej.โ€

Tento projekt vรฝraznรฉ ovplyvnรญ cestovanie do metropoly Rakรบska โ€“ v dobrom slova zmysle. Spojenie Bratislavy a Viedne bude koneฤne rรฝchlejลกie, z ฤoho vyplรฝva, ลพe pre ฤพudรญ bude cesta vlakom v tomto smere atraktรญvnejลกia. Dnes trvรก cesta pribliลพne jednu hodinu, obnovou trate bude tรกto trasa rรฝchlejลกia o 20 minรบt. A to uลพ mรดลพe byลฅ u niektorรฝch skupรญn ฤพudรญ na zvรกลพenie, ฤi zvolia auto alebo ekologickejลกiu formu dopravy โ€“ vlak.ย 

Na ลกkodu ale ostรกva, ลพe zรกmer bude realizovanรฝ aลพ teraz. Zatiaฤพ ฤo v Taliansku dosahujรบ vlaky rรฝchlosลฅ 360 kilometrov za hodinu, po rakรบskych zrekonลกtruovanรฝch koฤพajniciach jazdia aลพ 230 kilometrovou rรฝchlosลฅou a v Nemecku idรบ rรฝchlovakmi uลพ od roku 1991. Na porovnanie, v hlavnom mesta Slovenska sรบ v roku 2024 vlaky pohรกลˆanรฉ dieslovรฝmi lokomotรญvami.

Opรคลฅ teda narรกลพame na fakt, ลพe slovenskรฉ ลพeleznice trpia vรฝraznรฝm investiฤnรฝm dlhom. Ak sa toto nezmenรญ a Slovensko nezaฤne masรญvne investovaลฅ do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, naลกa krajina sa bude od vyspelรฝch ลกtรกtov naฤalej vzฤalovaลฅ. A pod masรญvnu investรญciu patrรญ aj vybudovanie a rekonลกtrukcia novรฝch stanรญc, vrรกtane tej v Bratislave. Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica je stรกle hanbou mesta a je skutoฤne moลพnรฉ, ลพe sa to v tomto desaลฅroฤรญ nezmenรญ.

default
zeleznicna trat dnv marchegg 3 scaled
default
zeleznicna trat dnv marchegg 9
zeleznicna trat dnv marchegg 1 scaled
zeleznicna trat dnv marchegg 7 scaled
zeleznicna trat dnv marchegg 8

Komplexnรก rekonลกtrukcia a elektrifikรกcia trate Devรญnska Novรก Ves โ€“ ลกtรกtna hranica (Marchegg)

Obstarรกvateฤพ: ลฝeleznice Slovenskej republiky
Stavebnรญk: PORR s.r.o.
Rozpoฤet: 10 940 261,94 eur bez DPH
Dฤบลพka realizรกcie: 10 mesiacov

Najฤรญtanejลกie