Dobrý dizajn berie do úvahy všetko
Jedenásty ročník cien Czech Grand Design ovládlo v Londýne pôsobiace štúdio deFORM. Sú za ním Slovák Jakub Pollág a Čech Václav Mlynář, ktorí na seba v uplynulom roku upozornili predovšetkým interaktívnou hrou Koski. Tá spája virtuálny a reálny svet v doskovej hre.
Václav Mlynář (vľavo) a Jakub Pollág pri svietidle Transmission
Obidvaja sa stretli na Vysokej škole umelecko-priemyselnej v Prahe, kde študovali v ateliéri D3 u Michala Froněka a Jana Němečka (zakladatelia známeho dizajnérskeho štúdia Olgoj Chorchoj). „Obaja sme jeden rok chceli vystavovať na designbloku, ale ani jeden sme nemali na zaplatenie registračného poplatku,“ hovorí pre časopis ASB Jakub Pollág (nar. 1989). „Rozhodli sme sa ušetriť a spoločne si prenajať jeden stánok. Aby sme to však legálne mohli zrealizovať, museli sme vystupovať pod jednou značkou. Ateliér deFORM teda vznikol narýchlo a náhodou. Každý sme vystavovali svoje vlastné veci a spolupracovať sme začali asi až o pol roka neskôr.“
Globálny Londýn
Po dokončení bakalárskeho štúdia v Prahe sa Jakub Pollág rozhodol spraviť si magistra v inom meste. A keďže Royal College of Art (RCA) v Londýne má už pár rokov za sebou ocenenie najlepšej vysokej školy na svete v danom odbore, voľba bola jasná. O rok neskôr prišiel za Jakubom do Londýna aj Václav a začal študovať na RCA. Po štúdiu už v Londýne zostali, pretože ich bavil turbulentný život v britskej metropole. Teraz, po štyroch rokoch, už vraj potrebujú skôr zázemie, takže uvažujú o ďalšej zmene.
Koncept interaktívnej hry Koski – spojenie digitálneho sveta hier s tradičnými stolovými hrami. Hráč ovláda hru na displeji inteligentného zariadenia pomocou fyzických blokov.
„Londýn je jedno z mála miest na svete, kde je intenzívne cítiť globálny vplyv na každom kroku,“ približuje Jakub Pollág. „Ľudia sem prúdia z celého sveta za kariérou a životom v rôznych oblastiach. A táto medzinárodnosť sa premieta do všetkých sfér vrátane dizajnu. Často sa preto stane, že pracujeme pre švédskeho klienta s londýnskou produkčnou spoločnosťou na produkte vyrábanom v Číne na americky trh. Praha je viac lokálna v tom zmysle, že čo v Prahe vymyslíme, tam dokážeme aj zrealizovať, a to pomerne rýchlo. Oboje má niečo do seba.“
Policový systém Zig Zag pre švédsku firmu HEM – polica sa predáva celosvetovo ako flat pack, dá sa rozložiť za minútu bez použitia náradia alebo skrutiek.
Dobrý dizajn
Pred pár rokmi by frontmani ateliéru deFORM povedali, že dobrý dizajn je dizajn, ktorý funguje a forma pomáha funkcii. Dnes majú na veci trochu iný pohľad. „Dobrý dizajn je subjektívna vec,“ upresňuje Jakub Pollág. „Dizajn, ktorý ja považujem za dobrý, nemusí byť dobrým pre niekoho iného. Dá sa hodnotiť mnohými kritériami – popularitou, predajnosťou, užitočnosťou, môžu to byť veci, čo pomáhajú ľuďom, môže to byť produkt, ktorý sa vyrobí za malé náklady, no klient je ochotný zaň veľa zaplatiť, ale takisto môže byť potešením – môže to byť zbytočný objekt, ktorý však človeku ponúkne veľa potešenia z vlastníctva. Aby som uviedol príklad – krásna a skvele funkčná stolička bude zlým dizajnom, ak ju nedokážem vyrobiť za cenu, za ktorú by si ju ľudia boli schopní kúpiť. Dizajn už dávno nie je len forma + funkcia, ale aj marketing, cenotvorba, porozumenie trhu, výroba a správne načasovanie. Dobrý dizajn berie do úvahy všetko, ale aj tak je iba pre určitú skupinu ľudí. Nedá sa vyhovieť všetkým a vo všetkých aspektoch. To je utópia.“
Svietidlo Transmission bolo pôvodne navrhnuté na reprezentáciu českého priemyslu v Českom národnom dome na olympijských hrách v Londýne v roku 2012. Neskôr návrh odkúpila firma Lasvit.
Ceny sú satisfakciou
Jakub Pollág a Václav Mlynář uspeli v udeľovaní cien Czech Grand Design už v roku 2013, keď si odniesli cenu Objav roku, ktorá každoročne oceňuje nové talenty. O štyri roky neskôr im patrí titul Dizajnér roku a taktiež Grand Dizajnér roku pre absolútneho víťaza naprieč všetkými kategóriami. „Ocenenie si veľmi vážime,“ vyznáva sa Jakub Pollág. „Po dlhom čase v Londýne sme si trochu mysleli, že sa na nás v Prahe už aj zabudlo. Ocenenia sú satisfakciou aj pre klientov, s ktorými sme pracovali v minulosti. Tí si teraz môžu povedať: týmto mladým chalanom sme verili už pred troma rokmi a teraz sa to potrvrdilo. Veľa potenciálnych klientov, ktorých odrádzal napríklad náš vek a mysleli si, že nemáme dostatočnú skúsenosť, k nám teraz pristupuje trochu pozitívnejšie. Ako deFORM fungujeme posledných šesť rokov, počas ktorých sme usilovne pracovali na mnohych projektoch pre desiatky firiem. Václav diplomoval minulý rok a ja rok pred ním, ale necítime sa ako čerství absolventi a toto ocenenie nám pomáha o tom presvedčiť aj ostatných.“
Text: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY
FOTO: LUCIE MLYNÁŘOVÁ, MARTIN CHUM, DEFORM
Článok bol uverejnený v časopise ASB 5/2017.