Dรดleลพitosลฅ umenia vo verejnom priestore? Je to magnet, formujรบci nรกstroj i dรดleลพitรก sรบฤasลฅ identity mesta
Ako sa mestรก ฤoraz viac urbanizujรบ, je umenie vo verejnom priestore faktor, ktorรฝ do naลกej kaลพdodennej krajiny neustรกle pridรกva farbu, ลพivot a dotyk neoฤakรกvanรฉho.
Umenie vo verejnรฝch priestoroch je viac neลพ len dekorรกcia alebo dodatoฤnรฝ nรกpad. Je to neoddeliteฤพnรก sรบฤasลฅ mestskรฉho plรกnovania a dizajnu, rovnako dรดleลพitรก pre identitu mesta ako jeho architektรบra alebo zelenรฉ plochy.
Verejnรฉ umenie mรก mnoho foriem a mรฉdiรญ, ktorรฉ odrรกลพajรบ bohatstvo a rozmanitosลฅ ฤพudskej tvorivosti. Od tรฝฤiacich sa bronzovรฝch sรดch a zloลพitรฝch mozaรญk aลพ po veฤพkoploลกnรฉ nรกstennรฉ maฤพby a pohlcujรบce inลกtalรกcie, verejnรฉ umenie je takรฉ rozmanitรฉ ako komunity, v ktorรฝch sรญdli. Mรดลพe byลฅ monumentรกlne, vyลพadujรบce pozornosลฅ a formujรบce panorรกmu mesta, alebo jemnรฉ a integrovanรฉ do mestskej ลกtruktรบry.
โMesto Bratislava vย ostatnรฝch rokoch pristรบpilo ku koncepฤnรฉmu uchopeniu agendy umeleckรฝch diel vo verejnom priestore, ฤo je zachytenรฉ vย Dekรกde pre kultรบru โ Koncepcii udrลพateฤพnรฉho rozvoja kultรบry Bratislava 2030, ktorรบ vย jรบni 2022 schvรกlilo mestskรฉ zastupiteฤพstvo,โ vysvetฤพuje Peter Koska zย oddelenia kultรบry hlavnรฉho mesta.
Dielam vo verejnom priestore je vย nej venovanรก samostatnรก kapitola Bratislava monumentรกlna, obsahujรบca opatrenia, ktorรฉ mesto uลพ robรญ aย ktorรฉ plรกnuje zrealizovaลฅ do roku 2030. Podฤพa Kosku mesto vnรญma zรกvรคzok odbornej starostlivosti oย diela, ktorรฉ vlastnรญ, aย dรดleลพitosลฅ odbornรฉho a transparentnรฉho rozhodovania oย vzniku novรฝch diel so zreteฤพom na princรญp kvality.
โNa รบzemรญ Bratislavy sa nachรกdza mnoลพstvo diel vo verejnom priestore, ktorรฉ sรบ aktuรกlne bez vlastnรญka. Ide najmรค oย diela, ktorรฉ vznikli pred rokom 1989 na zรกklade ustanovenia Hlavy V, veฤพkรก ฤasลฅ zย nich ako ลกtรกtne vlastnรญctvo sย hospodรกrskym prรกvom obce.
Mesto na zรกklade prรกvnej analรฝzy pristรบpilo kย zaevidovaniu do majetku tรฝch diel, ktorรฉ vย minulosti objednali jeho organizรกcie. Evidencia je podmienkou ich obnovy. Problรฉm chรฝbajรบcej majetkovej evidencie sa vลกak tรฝka aj starลกรญch, najmรค sakrรกlnych diel (prรญcestnรฉ krรญลพe, tzv. boลพie muky) aย aj diel, ktorรฉ vznikli po roku 1989,โ vysvetฤพuje Kostka.
Ako ลกafranu
Umenie vo verejnom priestore sa mรดลพe dokonca staลฅ vรฝraznรฝm symbolom aย orientaฤnรฝm bodom. Spoloฤnosลฅ Immocap prรกve vย tรฝchto dลoch inลกtalovala umeleckรฉ dielo pri budove The Mill na Mlynskรฝch nivรกch. Vรฝtvarnรญk Filip ล icko pripravil veฤพkรฝ, viac ako 3 metre vysokรฝ sรบbor plastรญk, ktorรฉ podฤพa Martina ล ramka (CEO Immocap) skrรกลกlia nielen predpolie ich najnovลกieho kancelรกrskeho projektu, ale majรบ potenciรกl staลฅ sa vรฝraznรฝm symbolom aย orientaฤnรฝm bodom celรฉho bulvรกru Mlynskรฉ nivy.
Pozitรญvny vzลฅah kย umeniu mรก iย developerskรก spoloฤnosลฅ Corwin, ktorรก stojรญ za revitalizรกciou Palmy aย tรก ponรบka vskutku rozsiahli priestor na kvalitnรฉ umenie. Okrem sila, ktorรฉ by po rekonลกtrukcii malo plniลฅ aj kultรบrnu funkciu, plรกnuje spoloฤnosลฅ vytvoriลฅ v projekte aj priestor pre umenie na nรกmestiach a voย verejnรฝch priestoroch. Cez optiku verejnรฉho umenia tak mรดลพeme byลฅ svedkami, ako prispieva k formovaniu identity komunity, priฤom slรบลพi ako vizuรกlny prรญbeh, ktorรฝ zachytรกva ducha a podstatu jeho lokality.
Mรดลพe sa staลฅ symbolom hodnรดt a histรณrie komunity a hlboko rezonovaลฅ s miestnymi obyvateฤพmi aj nรกvลกtevnรญkmi. Tak to je podฤพa Michala Hรกjeka (Head of Marketing spoloฤnosti Corwin) nielen pri projekte Plamy, ale aj Dรบbravy ฤi Blumental, ktorรฝ dal vzniknรบลฅ aj najmladลกiemu bratislavskรฉmu nรกmestiu aย prรกve na ลom sme vย spoluprรกci sย mestskou ฤasลฅou inลกtalovali sochu Brรฉmski mestskรญ muzikanti.
Dielo uznรกvanรฉho nemeckรฉho autora Markusa Lรผpertza odkazujรบce na znรกmu rozprรกvku bratov Grimmovcov sa stalo obฤพรบbenou atrakciou nielen pre obyvateฤพov hlavnรฉho mesta. Svojho ฤasu (v r. 2021) iลกlo len oย tretiu inลกtalรกciu tohto umeleckรฉho diela na svete. Podobnรฝch prรญstupov kย umeniu je, samozrejme, viac, ale stรกle ako ลกafranu. ย
Umenie vo verejnom priestore sa prebรบdza
Integrรกcia kultรบry a umenia do mestskรฝch verejnรฝch priestorov hrรก totiลพ dรดleลพitรบ รบlohu pri formovanรญ identity mesta. Prostrednรญctvom rรดznych intervenciรญ vzrastรก hodnota miesta, mesta, regiรณnu, dokonca aj spoloฤnosti. Odrรกลพa a odhaฤพuje naลกu spoloฤnosลฅ, dodรกva zmysel naลกim mestรกm a jedineฤnosลฅ naลกim komunitรกm. Verejnรฉ umenie humanizuje zastavanรฉ prostredie a oลพivuje verejnรฉ priestory. Poskytuje prieseฤnรญk medzi minulosลฅou, prรญtomnosลฅou a budรบcnosลฅou, medzi disciplรญnami a medzi myลกlienkami.
โUmenie vo verejnom priestore je tรฉma, ktorรก sa pomaly prebรบdza. Poslednรฉ roky sa umenie opรคลฅ vracia do verejnรฉho priestoru najmรค vฤaka developerom, ale sledujeme uลพ aj rรดzne verejnรฉ sรบลฅaลพe miest a mestskรฝch ฤastรญย a po takmer tridsiatich rokoch by sa malo vrรกtiลฅ aj uznesenie, nazรฝvanรฉ Hlava V, ktorรฉ definovalo obstarรกvanie umeleckรฝch diel vo verejnej stavbe cez urฤenรฉ percento zย investovanej ฤiastky, ฤo by mohlo pomรดcลฅ vzniku novรฝch diel,โ vysvetฤพuje Zuzana Pacรกk, organizรกtorka podujatia Biela noc.
V procese tvorby kvalitnรฉho umenia vo verejnom priestore zohrรกva podฤพa Katarรญny Trnovskej, riaditeฤพky GMB, zรกsadnรบ รบlohu samosprรกva. โVรคฤลกina diel je na รบzemรญ miest a obcรญ, veฤพmi ฤasto vลกak nemajรบ vyrieลกenรฉ vlastnรญcke vzลฅahy, sprรกvu a starostlivosลฅ. Ide o hlavnรฝ dรดvod, preฤo nรกm mnohรฉ diela tzv. miznรบ pred oฤami. V sรบฤasnosti si uลพ mnohรฉ slovenskรฉ mestรก nastavujรบ internรฉ procesy tak, aby aj diela s nezistenรฝm vlastnรญkom umiestenรฉ na ich pozemkoch a v budovรกch dostali odbornรบ ochranu a prezentรกciu.
Sรบฤasne by samosprรกva mala aktรญvne poลพadovaลฅ, aby umiestลovanie novรฝch diel do verejnรฉho priestoru podliehalo komplexnรฝm hodnotiacim kritรฉriรกm. Zvyลกuje sa tรฝm ลกanca na postupnรบ regulรกciu gรฝฤa a vizuรกlneho smogu, ktorรฉ deformujรบ vรคฤลกinovรฝ vkus,โ vysvetฤพuje.
Umenie vo verejnom priestore mรดลพe v podstate slรบลพiลฅ ako iniciรกtor konverzรกcie, ktorรฝ podnecuje diskusie o vลกetkom od otรกzok sociรกlnej spravodlivosti po kultรบrne dediฤstvo. Zapรกja ฤพudรญ do dialรณgu nielen o umenรญ samotnom, ale aj o jeho ลกirลกรญch dรดsledkoch pre spoloฤnosลฅ a kultรบru. Okrem estetiky teda podporuje verejnรบ diskusiu, nabรกda k reflexii a ฤasto slรบลพi ako katalyzรกtor dialรณgu o rรดznych sociรกlnych, politickรฝch a environmentรกlnych otรกzkach.
Kรฝm nie je neskoro
Spoluprรกca vลกetkรฝch aktรฉrov โ odbornรญkov, galeristov, architektov, umelcov, urbanistov, developerov, miest, obcรญ a,ย samozrejme, samosprรกv โ je kฤพรบฤovรก tak pre kvalitnรฉ zmapovanie hodnotnรฝch umeleckรฝch diel, tvorbu novรฝch, ako aj pre kreativitu, pretoลพe umoลพลuje umelcom a profesionรกlom stretรกvaลฅ sa, porovnรกvaลฅ svoje nรกpady, konverzovaลฅ aย deliลฅ sa o nรกpady a potreby. Je teda hlavnรฝm zdrojom inลกpirรกcie.
Vรฝsledkom tejto spoluprรกce by malo byลฅ umeleckรฉ dielo, ktorรฉ mรก vรฝznam v mestskom priestore, priฤom kaลพdรก zรบฤastnenรก organizรกcia prispeje k spoloฤnรฉmu projektu tรฝm, ลพe prinesie svoje ลกpecifickรฉ know-how. Prehodnotenie verejnรฝch priestorov a zamyslenie sa nad ich charakterom sรบ ลพivotne dรดleลพitรฉ. Vรฝzvou dneลกka je rozvรญjaลฅ pozitรญvnu vรญziu priestoru, o ktorรฝ sa delรญ mnoลพstvo aktรฉrov aย ktorรฝ robรญ naลกe ลพivoty kvalitnejลกรญmi.
V koneฤnom dรดsledku bude maลฅ verejnรฉ umenie aj naฤalej nesmierny vplyv, zveฤพaฤuje verejnรฉ priestory a obohacuje kultรบrny diskurz, ฤรญm sa stรกva neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou naลกej spoloฤenskej ลกtruktรบry.