Dom kultรบry v Dubnici
ฤo viedlo autorov stavby Domu kultรบry vย Dubnici nad Vรกhom kย stvรกrneniu tohto jedineฤnรฉho projektu vย ลกtรฝle sorely? Pรดdorysnรฝ tvar lastoviฤky, ktorรก pristรกva na hrane terase Vรกhu? Moลพno. Dnes sa uลพ vลกak mรดลพeme len domnievaลฅ, ฤo bolo inลกpirรกciou.
Dom kultรบry sa nachรกdza na Bratislavskej ulici, na mieste, ktorรฉho urbanistickรฉ rieลกenie vzniklo eลกte vย ateliรฉri architekta Jiลรญho Krohu. Jiลรญ Kroha sa vย pรคลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia zaฤal naplno venovaลฅ svojmu najvรคฤลกiemu dielu vย ลกtรฝle sorely โ satelitnรฉmu mestu Novรก Dubnica. Prรกce na objektoch sorely vย Dubnici nad Vรกhom prevzali ฤalลกรญ architekti.Centrum mesta
Stavba kultรบrneho domu je dodnes dominantou vย tejtoย ฤasti Dubnice nad Vรกhom, ktorรก sa postupne vyprofilovala ako kultรบrno-administratรญvne centrum mesta. Kompozรญcia celej stavby je prรญsne symetrickรก. รstrednรฝ rizalit obloลพenรฝ pieskovcom sย troma poloblรบkovรฝmi portรกlmi prechรกdza dvoma podlaลพiami. ล truktรบrovanรก omietka fasรกdy je geometricky ฤlenenรก typickรฝmi ryhami sย vysokou presnosลฅou. Ryhy, ktorรฉ pripomรญnajรบ ลกkรกry panelov, dodรกvajรบ stavbe ฤพahkosลฅ. Stavba postupne od tretieho podlaลพia ustupuje. Centrรกlna hmota je ukonฤenรก krovom, boฤnรฉ krรญdla sรบ ukonฤenรฉ plochou strechou.
Konลกtrukฤne je stavba rieลกenรก ako monolitickรฝ skeletovo-stenovรฝ systรฉm. Vyhotovenie jednotlivรฝch stavebnรฝch konลกtrukciรญ aย detailov svedฤรญ oย remeselnej zruฤnosti aย dรดslednosti.
Pรดdorys 1. nadzemnรฉho podlaลพia pripomรญna svojรญm tvarom lastoviฤku.
Rez
Symetria aย monumentalita
Prรญsnosลฅ symetrie stavby je zrejmรก aj vย dispozรญcii jednotlivรฝch podlaลพรญ. Centrรกlna vstupnรก hala so symetrickรฝmi schodiskami je rieลกenรก cez dve podlaลพia. Zย galรฉrie moลพno vnรญmaลฅ jej monumentalitu aย nadฤasovรฝ dizajn jej interiรฉru.
Prรญzemiu priestorovo dominuje hlavnรก divadelnรก sรกla sย kapacitou pribliลพne 350ย sedadiel. Do sรกly sa vstupuje boฤnรฝmi loฤami so stฤบporadรญm, javisko je vybavenรฉ divadelnou technikou vrรกtane povraziska. Sรกla je viacรบฤelovรก. Pรดvodnรฉ hฤพadisko bolo na jednej รบrovni, no dodatoฤne bolo vybudovanรฉ viacรบrovลovรฉ zasรบvateฤพnรฉ hฤพadisko โ jeho zasunutรญm vznikรก voฤพnรฝ otvorenรฝ priestor taneฤnej sรกly. Vฤaka tomu sa tak nestratila moลพnosลฅ usporiadaลฅ vย sรกle akรฉkoฤพvek kultรบrne ฤi spoloฤenskรฉ poยญdujatie aย zรกroveล sa zlepลกila kvalita vnรญmania celรฉho priestoru javiska.
Koncepciu prรญzemia logicky dopฤบลajรบ odbytovรฉ priestory vย krรญdlach โ vpravo sa vstupuje do reลกtaurรกcie, vฤพavo aลพ do โpredrevoluฤnรฉhoโ obdobia bola kaviareล. ลฝiaฤพ, dnes uลพ je tento priestor bez pรดvodnej noblesy aย prรญleลพitostne sa vyuลพรญva na burzy obleฤenia.
Nรกdej preลพiลฅ
Oย ucelenom koncepte kultรบrneho stรกnku svedฤia ฤalลกie priestory urฤenรฉ na malรฉ javiskovรฉ formy aย bรกbkovรฉ divadlo โ vลกetko bolo rieลกenรฉ komplexne aย vย logickรฝch vรคzbรกch. Suterรฉnne priestory slรบลพia ako cviฤebne hudobnรญkov, sklady materiรกlu, kulรญs, pomรดcok aย na technickรบ obsluhu stavby, kรฝm nadzemnรฉ podlaลพia na galerijnรบ ฤinnosลฅ aย nรกcviky folkloristov.
Ostatnรฝch dvadsaลฅ rokov sa odrazilo aj na funkฤnej nรกplni kultรบrneho domu, najmรค potreba financovaลฅ jeho prevรกdzku ฤi naplniลฅ priestory mala vplyv na to, ลพe okrem aktivรญt, ktorรฉ sรบvisia sย kultรบrou aย vรฝchovou, sa do kultรบrneho domu dostali viacerรฉ nevhodnรฉ ฤinnosti โ burzy, posilลovลa, veterinรกr, sรญdla firiem, dokonca รบtulลa pre bezdomovcov…
Uvedomenie si skutoฤnosti, ลพe takto komplexne pripravenรก stavba na kultรบru je veฤพkou devรญzou mesta, postupne oลพivilo myลกlienku revitalizรกcie stavby aย nรกvrat takรฝch ฤinnostรญ, na ktorรฉ bola stavba naprojektovanรก aย ktorรฝm roky slรบลพila. Rekonลกtrukciou preลกla reลกtaurรกcia so zรกzemรญm, neskรดr sa citlivo zrekonลกtruovala divadelnรก sรกla vrรกtane novรฉho zasรบvacieho hฤพadiska. Pripravenรฉ sรบ ฤalลกie projekty, ktorรฉ reลกpektujรบ pรดvodnรบ architektรบru stavby sย ambรญciou vrรกtiลฅ jej ลพivot aย prรญลฅaลพlivosลฅ.
Jiลรญ Kroha (1893 โ 1974) Maliar, sochรกr aย scรฉnograf patrรญ kย najvรฝznamnejลกรญm ฤeskรฝm architektom 20. storoฤia. Predstaviteฤพ ฤeskej avantgardy, ฤlovek sย bohatstvom invenฤnosti aย fantรกzie. Pรดsobil aย tvoril vย obdobรญ kubizmu aย funkcionalizmu. Vย nรกvrhu socialistickรฉho mesteฤka Novรก Dubnica vย ลกtรฝle sorely zasahoval okrem architektรบry aย urbanizmu aj do filozofie, sociolรณgie aย psycholรณgie. Vย bรฝvalom ฤeskoslovensku zรญskal titul Nรกrodnรฝ umelec. |
TEXT: ING. ARCH. MARIรN ANTAL
FOTO: AUTOR
Autor pรดsobรญ vย projektovej organizรกcii, zaoberรก sa rozvojovรฝmi projektmi vย oblasti architektรบry aย urbanizmu.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.