dom kultury v dubnici
Galรฉria(5)

Dom kultรบry v Dubnici

ฤŒo viedlo autorov stavby Domu kultรบry vย Dubnici nad Vรกhom kย stvรกrneniu tohto jedineฤnรฉho projektu vย ลกtรฝle sorely? Pรดdorysnรฝ tvar lastoviฤky, ktorรก pristรกva na hrane terase Vรกhu? Moลพno. Dnes sa uลพ vลกak mรดลพeme len domnievaลฅ, ฤo bolo inลกpirรกciou.

kroha karikatura big image
msdk rez big image
msdk podorys 1  np big image
knv v presove 6660 big image
Dom kultรบry sa nachรกdza na Bratislavskej ulici, na mieste, ktorรฉho urbanistickรฉ rieลกenie vzniklo eลกte vย ateliรฉri architekta Jiล™รญho Krohu. Jiล™รญ Kroha sa vย pรคลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia zaฤal naplno venovaลฅ svojmu najvรคฤลกiemu dielu vย ลกtรฝle sorely โ€“ satelitnรฉmu mestu Novรก Dubnica. Prรกce na objektoch sorely vย Dubnici nad Vรกhom prevzali ฤalลกรญ architekti.

Centrum mesta
Stavba kultรบrneho domu je dodnes dominantou vย tejtoย  ฤasti Dubnice nad Vรกhom, ktorรก sa postupne vyprofilovala ako kultรบrno-administratรญvne centrum mesta. Kompozรญcia celej stavby je prรญsne symetrickรก. รšstrednรฝ rizalit obloลพenรฝ pieskovcom sย troma poloblรบkovรฝmi portรกlmi prechรกdza dvoma podlaลพiami. ล truktรบrovanรก omietka fasรกdy je geometricky ฤlenenรก typickรฝmi ryhami sย vysokou presnosลฅou. Ryhy, ktorรฉ pripomรญnajรบ ลกkรกry panelov, dodรกvajรบ stavbe ฤพahkosลฅ. Stavba postupne od tretieho podlaลพia ustupuje. Centrรกlna hmota je ukonฤenรก krovom, boฤnรฉ krรญdla sรบ ukonฤenรฉ plochou strechou.

Konลกtrukฤne je stavba rieลกenรก ako monolitickรฝ skeletovo-stenovรฝ systรฉm. Vyhotovenie jednotlivรฝch stavebnรฝch konลกtrukciรญ aย detailov svedฤรญ oย remeselnej zruฤnosti aย dรดslednosti.


Pรดdorys 1. nadzemnรฉho podlaลพia pripomรญna svojรญm tvarom lastoviฤku.


Rez

Symetria aย monumentalita
Prรญsnosลฅ symetrie stavby je zrejmรก aj vย dispozรญcii jednotlivรฝch podlaลพรญ. Centrรกlna vstupnรก hala so symetrickรฝmi schodiskami je rieลกenรก cez dve podlaลพia. Zย galรฉrie moลพno vnรญmaลฅ jej monumentalitu aย nadฤasovรฝ dizajn jej interiรฉru.

Prรญzemiu priestorovo dominuje hlavnรก divadelnรก sรกla sย kapacitou pribliลพne 350ย sedadiel. Do sรกly sa vstupuje boฤnรฝmi loฤami so stฤบporadรญm, javisko je vybavenรฉ divadelnou technikou vrรกtane povraziska. Sรกla je viacรบฤelovรก. Pรดvodnรฉ hฤพadisko bolo na jednej รบrovni, no dodatoฤne bolo vybudovanรฉ viacรบrovลˆovรฉ zasรบvateฤพnรฉ hฤพadisko โ€“ jeho zasunutรญm vznikรก voฤพnรฝ otvorenรฝ priestor taneฤnej sรกly. Vฤaka tomu sa tak nestratila moลพnosลฅ usporiadaลฅ vย sรกle akรฉkoฤพvek kultรบrne ฤi spoloฤenskรฉ poยญdujatie aย zรกroveลˆ sa zlepลกila kvalita vnรญmania celรฉho priestoru javiska.

Koncepciu prรญzemia logicky dopฤบลˆajรบ odbytovรฉ priestory vย krรญdlach โ€“ vpravo sa vstupuje do reลกtaurรกcie, vฤพavo aลพ do โ€žpredrevoluฤnรฉhoโ€œ obdobia bola kaviareลˆ. ลฝiaฤพ, dnes uลพ je tento priestor bez pรดvodnej noblesy aย prรญleลพitostne sa vyuลพรญva na burzy obleฤenia.

Nรกdej preลพiลฅ
Oย ucelenom koncepte kultรบrneho stรกnku svedฤia ฤalลกie priestory urฤenรฉ na malรฉ javiskovรฉ formy aย bรกbkovรฉ divadlo โ€“ vลกetko bolo rieลกenรฉ komplexne aย vย logickรฝch vรคzbรกch. Suterรฉnne priestory slรบลพia ako cviฤebne hudobnรญkov, sklady materiรกlu, kulรญs, pomรดcok aย na technickรบ obsluhu stavby, kรฝm nadzemnรฉ podlaลพia na galerijnรบ ฤinnosลฅ aย nรกcviky folkloristov.

Ostatnรฝch dvadsaลฅ rokov sa odrazilo aj na funkฤnej nรกplni kultรบrneho domu, najmรค potreba financovaลฅ jeho prevรกdzku ฤi naplniลฅ priestory mala vplyv na to, ลพe okrem aktivรญt, ktorรฉ sรบvisia sย kultรบrou aย vรฝchovou, sa do kultรบrneho domu dostali viacerรฉ nevhodnรฉ ฤinnosti โ€“ burzy, posilลˆovลˆa, veterinรกr, sรญdla firiem, dokonca รบtulลˆa pre bezdomovcov…

Uvedomenie si skutoฤnosti, ลพe takto komplexne pripravenรก stavba na kultรบru je veฤพkou devรญzou mesta, postupne oลพivilo myลกlienku revitalizรกcie stavby aย nรกvrat takรฝch ฤinnostรญ, na ktorรฉ bola stavba naprojektovanรก aย ktorรฝm roky slรบลพila. Rekonลกtrukciou preลกla reลกtaurรกcia so zรกzemรญm, neskรดr sa citlivo zrekonลกtruovala divadelnรก sรกla vrรกtane novรฉho zasรบvacieho hฤพadiska. Pripravenรฉ sรบ ฤalลกie projekty, ktorรฉ reลกpektujรบ pรดvodnรบ architektรบru stavby sย ambรญciou vrรกtiลฅ jej ลพivot aย prรญลฅaลพlivosลฅ.

Jiล™รญ Kroha (1893 โ€“ 1974)
Maliar, sochรกr aย scรฉnograf patrรญ kย najvรฝznamnejลกรญm ฤeskรฝm architektom 20. storoฤia. Predstaviteฤพ ฤeskej avantgardy, ฤlovek sย bohatstvom invenฤnosti aย fantรกzie. Pรดsobil aย tvoril vย obdobรญ kubizmu aย funkcionalizmu. Vย nรกvrhu socialistickรฉho mesteฤka Novรก Dubnica vย ลกtรฝle sorely zasahoval okrem architektรบry aย urbanizmu aj do filozofie, sociolรณgie aย psycholรณgie. Vย bรฝvalom ฤŒeskoslovensku zรญskal titul Nรกrodnรฝ umelec.

TEXT: ING. ARCH. MARIรN ANTAL
FOTO: AUTOR

Autor pรดsobรญ vย projektovej organizรกcii, zaoberรก sa rozvojovรฝmi projektmi vย oblasti architektรบry aย urbanizmu.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie