Expanzia viedenskรฉho letiska
Viedenskรฉ letisko je najdรดleลพitejลกรญm dopravnรฝm uzlom medzi Vรฝchodom aย Zรกpadom. So svojimi 44 destinรกciami do vรฝchodnej Eurรณpy predbehne Frankfurt, Mnรญchov aj Prahu. Projekt rozvoja letiska predpokladรก zdvojnรกsobenie poฤtu pasaลพierov na 20 miliรณnov za rok. Prevรกdzka letiska pritom dokรกลพe zabezpeฤiลฅ vypravenie cestujรบceho maximรกlne do 25ย minรบt od jeho prรญchodu na letisko, ฤo sa zatiaฤพ nepodarilo ลพiadnemu inรฉmu letisku vย Eurรณpe. Tieto ฤรญsla sรบvisia sย rozsiahlym projektom, ktorรฝ mรก za cieฤพ vytvoriลฅ novรฝ terminรกl letiska, ale takisto vย priamom napojenรญ naล vybudovaลฅ novรฉ obchodno-administratรญvne centrum sย mnoลพstvom hotelov aย administratรญvnych budov, ฤรญm sa tzv. Flughafenstadt stane aj ekonomicky vรฝznamnรฝm miestom.
Na zabezpeฤenie dobrej dopravnej dostupnosti bolo treba okrem diaฤพnice aย autobusovรฝch liniek vytvoriลฅ aj kvalitnรฉ vlakovรฉ spojenie, ktorรฝm by sa zaruฤilo rรฝchle dosiahnutie letiska โ aย to do 25 minรบt prostrednรญctvom S-Bahn priamo zย centra Viedne. Vย novembri 2000 architektonickรฉ konzorcium Itten-Brechbรผhl/Baumschlager-Eberle vyhralo sรบลฅaลพ na vypracovanie koncepcie rieลกenia letiska. Vย novembri 2003 sa do ฤalลกej fรกzy projektovania zapojilo aj konzorcium Neumann+Partner aย Moser Architekten. Viedenskรฉ letisko sa renovovalo niekoฤพkokrรกt od svojho vzniku vย roku 1960 podฤพa novรฝch technickรฝch ลกtandardov aย kontinuรกlne sa rozลกirovalo.Novรฝ koncept zahลลa uลพ existujรบci terminรกl na vรฝchode, ktorรฝ sa rozลกiruje vย tvare polmesiaca oย ฤalลกie dva terminรกly. Juลพnรฝ je vo vรฝstavbe, zatiaฤพ ฤo severnรฝ sa vย prรญpade potreby vybuduje vย budรบcnosti. Tรฝmto rieลกenรญm sa vytvoril jednotnรฝ severovรฝchodnรฝ oblรบk, uprostred ktorรฉho sa nachรกdza jednoduchรฝ raster blokov parkovacรญch domov, administratรญvy, aj obchodnรฝch priestorov vymedzenรฝch kruhovou komunikรกciou aย sย priamym dopravnรฝm napojenรญm na systรฉm CAT (City Airport Train).
Hmota budovy sa vย pravidelnรฝch intervaloch ฤlenรญ nรกstupnรฝmi krytรฝmi lรกvkami, ktorรฉ vedรบ kย lietadlรกm. Fasรกda budovy je obloลพenรก ฤiernymi sklenรฝmi panelmi, vฤaka ฤomu vytvรกra dojem majestรกtnosti. Napriek tomuto vลกak celkovรก koncepcia rieลกenia vychรกdza zย veฤพmi jednoduchรฉho aย lacnรฉho princรญpu modulรกrneho systรฉmu. Zakladรก sa na pravidelnom opakovanรญ aย vytvรกra moลพnosลฅ na pouลพitie uniformnรฉho materiรกlu, detailu aย funkcie.
ล tyri podlaลพia sรบ nad รบrovลou terรฉnu aย jedno je podzemnรฉ, vย ktorom je umiestnenรก stanica podzemnej ลพeleznice. Hlavnรก konลกtrukcia je zo ลพelezobetรณnovรฉho skeletu aย strechu tvoria prefabrikรกty. Vย centre novรฉho terminรกlu je komunikaฤnรก pasรกลพ, vedรบca vลกetkรฝmi podlaลพiami. Tento koncept vyplynul zย logiky prevรกdzky letiska, pohybu pasaลพierov aย logistiky letiska, priฤom zabezpeฤuje pasaลพierom dobrรบ orientรกciu vย rรกmci prรญletov aย odletov, ale aj podpornรฝch aย doplลujรบcich prevรกdzok letiska.
Medzi existujรบcou budovou aย novรฝm terminรกlom sa vytvorila centrรกlna hala, do ktorej budรบ รบstiลฅ vstupy zย vlakovej stanice, poschodovรฝch parkingov aย obchodnรฉho centra. Zย nej sa eskalรกtormi postupuje na jednotlivรฉ podlaลพia. Funkฤnรก aย vizuรกlna jednota medzi existujรบcou aย novou budovou aย veฤพkรฝ jednotnรฝ priestor ohraniฤenรฝ sklenou fasรกdou poskytuje pasaลพierovi celkovรฝ pohฤพad na usporiadanie funkciรญ vo vnรบtri, ako aj orientรกciu vo vzลฅahu kย exteriรฉru โ plocha urฤenรก na pristรกvanie lietadiel zย jednej strany aย obchodno-administratรญvne centrum zย druhej strany.
Zย centrรกlnej haly sa eskalรกtormi nastupuje do jednotlivรฝch podlaลพรญ, zย ktorรฝch sa prechรกdza cez mรณlo โpierโ kย nรกstupnรฝm lรกvkam. Systรฉm podlaลพรญ aย prieฤok zabezpeฤuje oddelenie prichรกdzajรบcich aย odchรกdzajรบcich pasaลพierov aย pasaลพierov zo schengenskej zรณny aย mimo nej.
Na prvom poschodรญ sa sรบstreฤujรบ odlety do krajรญn vย rรกmci schengenskej zรณny, na druhom prรญlety aย na treลฅom odlety do krajรญn leลพiacich mimo schengenskej zรณny. Aj stavebnรฝ interiรฉr sa rieลกil vย duchu jednoduchรฉho, ale pรดsobivรฉho konceptu. Vรฝznamnรบ รบlohu tu zohrรกva sklo โ biele matnรฉ sklo vย interiรฉri aย ฤierne sklo na fasรกde objektu. Biele sklo sa pouลพilo na dosvetฤพovacรญch svetlรญkoch prechรกdzajรบcich vลกetkรฝmi podlaลพiami, aj na ฤlenenie jednotlivรฝch chodieb aย funkฤnรฝch zรณn. Nรกstupnรฉ lรกvky kย lietadlรกm sa pozdฤบลพne delia prebiehajรบcou sklenenou stenou, ktorรก prechรกdza zย bielej do ฤiernej farby.
Fasรกdu tvorรญ dvojitรฝ sklenenรฝ plรกลกลฅ. Panely vonkajลกieho plรกลกลฅa sa prestriedavajรบ, ฤรญm vytvรกrajรบ plastickรฝ raster, ale sรบฤasne zabezpeฤujรบ prรบdenie vzduchu vย obvodovom plรกลกti, niลพลกiu energetickรบ nรกroฤnosลฅ vย zime ฤi prevetrรกvanie aย zniลพovanie teploty vzduchu vย lete. Vonkajลกรญ plรกลกลฅ je zo ลกpeciรกlneho skla ฤiernej farby, ktorรฉ zabrรกni prehriatiu interiรฉrov vย lete. Budove zรกroveล dodรกva jedineฤnรฝ charakter โ terminรกl predstavuje vรฝraznรฝ orientaฤnรฝ bod. Fasรกda terminรกlu mรก zย hฤพadiska materiรกlu, tvaru aj farby plรกลกลฅ vytvorenรฝ podobne ako lietadlรก sย technolรณgiou STEALTH, ktorรฉ nie je na radare vidieลฅ.
Ing.ย arch. Eva Kutiลกovรก
Foto: athe studio s. r. o.
Autorka je architektka v ateliรฉri athe studio s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.