Hlavná stanica interiér
Galéria(9)

Je to málo. Facelift hlavnej stanice podľa magistrátu nebude stačiť. Železnice o detailoch obnovy nehovoria

Partneri sekcie:

Ministerstvo dopravy rozhodlo o budúcnosti hlavnej železničnej stanice v Bratislave pred niekoľkými týždňami. Rozsiahlu rekonštrukciu, akú plánoval bratislavský magistrát spoločne s bývalým vedením Ministerstva dopravy SR, rezort zmietol zo stola a rozhodol o akomsi „facelifte“. Z vyjadrení hlavného mesta však vyplýva jasná odpoveď – je to málo.

Nová vláda, nové riešenie

O tom, že hlavná železničná stanica v Bratislave nespĺňa štandard dopravného uzla európskeho hlavného mesta, nemusíme veľa hovoriť. Vidia to všetci, ktorí sa čo i len na minútu postavia pred stanicu alebo z tohto miesta cestujú vlakom. Rekonštrukciu hlavnej stanice ponúkala azda každá vláda a každá prišla s vlastným riešením.

Žiadna však nedotiahla rekonštrukciu do konca, resp.  s ňou ani nezačala. Najsľubnejšie sa javila spolupráca subjektov za minulej vlády – Ministerstva dopravy SR na čele s Andrejom Doležalom, Bratislavy – hlavného mesta SR, Metropolitného inštitútu Bratislavy a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). V roku 2022 podpísali memorandum o spolupráci.

Výsledkom tejto spolupráce mala byť medzinárodná urbanisticko-architektonická súťaž, ktorá by určila budúcu podobu nielen samotnej staničnej budovy, ale celého územia. Teda obrovského priestoru vymedzeného Pražskou ulicou, kde sa nachádza múzeum dopravy, Šancovou ulicou, odkiaľ sa vchádza na Námestie Franza Liszta pred hlavný vchod do stanice, ale aj ulicami Žabotova či Jaskový rad nad priestorom koľajísk.

riesene uzemie 2
Na bratislavskú hlavnú stanicu sa pripravovala architektonická súťaž. Na fotografii je zobrazené riešené územie, ktoré malo prejsť premenou. | Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

Takýto rozsah prestavby by konečne umožnil spraviť z hlavnej stanice kľúčovú dopravnú tepnu s parametrami európskeho stánku. Do úvahy pripadala možnosť asanácie súčasných budov, či už dočasnej haly, alebo starších objektov z čias Rakúsko-Uhorska. Výsledkom by bolo rozšírenie nástupíšť, ktoré by mohli dosahovať dĺžku až 400 metrov, ako aj možnosť novej polohy budúceho staničného objektu a navýšenie počtu koľají.

Návrat na začiatok

Táto spolupráca priniesla najplodnejšie ovocie za posledné dekády. Konečne sa našli subjekty, ktoré uvažovali o budúcnosti hlavnej stanice koncepčne, a čo je najdôležitejšie, identicky. S novou vládou však prišiel návrat na začiatok. Aktuálne vedenie Ministerstva dopravy SR veľkú rekonštrukciu zrušilo a s hlavným mestom prestalo komunikovať.

Rezort spravil vlastné závery, o ktorých sme informovali v článku pred dvomi týždňami. Minister dopravy Jozef Ráž uviedol, že hlavná stanica ostáva v Bratislave, pričom ministerstvo plánuje vybudovať novú stanicu v Stupave s názvom Bratislava-západ, ktorá ju má pomôcť odľahčiť. Problém je podľa neho v tom, že hlavná stanica je dnes pre vlaky aj koncovou stanicou, čo znamená, že tam prebieha údržba vlakov, upratovanie či výmena lokomotív. Po novom by sa tieto procesy diali v Stupave.

Jozef Ráž načrtol aj budúcnosť hlavnej stanice v Bratislave, ktorá podľa neho má prejsť rekonštrukciou. O tejto rekonštrukcii však hovoril ako o facelifte, teda drobných úpravách. „Žiadne megalomanské plány, aby sa na súčasnej hlavnej stanici udialo to, čo sa má udiať v Stupave, sa ekonomicky nepreukázali ako vhodné. Bolo by tam potrebné zrušiť celý jeden rad domov na Jaskovom rade,“ povedal.

Železniciam Slovenskej republiky už rezort dal za úlohu postarať sa o obnovu. Podľa Jozefa Ráža má byť v krátkom čase vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie.

Je to málo

Hlavné mesto nemá o samotnej rekonštrukcii veľa informácií, čo len potvrdzuje, že ministerstvo naďalej s magistrátom o obnove stanice nekomunikuje. „Z verejných vyhlásení ministra dopravy je však zrejmé, že aj v prípade vybudovania stanice Bratislava-západ v Stupave zostane význam súčasnej bratislavskej hlavnej stanice zachovaný,“ hovorí pre ASB hovorca Bratislavy Peter Bubla.

hlavna stanica stanica bratislava vallo 1200x802
Rekonštrukcia predstaničných priestorov v roku 2022 v réžii Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy | Zdroj: Bratislava – hlavné mesto SR

„Naďalej by tam zastavovali vlaky z celého Slovenska i väčšina regionálnej dopravy podobne ako teraz, dokonca aj rýchlovlaky. Je preto potrebné, a z úrovne hlavného mesta budeme naďalej apelovať na štát, aby sa našli investície na potrebnú rekonštrukciu hlavnej stanice, ktorá musí zahŕňať skvalitnenie a rozšírenie všetkých priestorov pre verejnosť,“ vyhlasuje.

Podľa Petra Bublu sa to týka najmä nástupíšť aj pochodov, ktorých kapacita už nepostačuje a ktoré nie sú bezbariérové. „Tiež zhromaždovacích priestorov, čakární, priestorov služieb a prestupov na MHD. Je rovnako dôležité, aby všetky zmeny mali vysokú architektonickú úroveň,“ dodáva. Z vyhlásení mesta je teda zrejmé, že facelift nebude stačiť.

Nateraz nie sú známe informácie o tom, že by tieto drobné úpravy, alebo facelift, ako ich nazval minister Ráž, zahŕňali aj rozšírenie nástupíšť, podchodov či inak pracovali s polohou výpravnej budovy alebo koľajísk. Z doterajších vyjadrení ministerstva vyplýva pravý opak.

„Hlavné mesto podporí každé úsilie štátu o to, aby Bratislava mala kvalitnú hlavnú stanicu a kvalitné železničné napojenie nielen do zázemia Bratislavy a ostatných miest Slovenska, ale prostredníctvom vysokorýchlostnej trate aj na hlavné a veľké európske mestá, ako je to štandardom aj v iných európskych hlavných mestách,“ uvádza Bubla a dopĺňa, „Bratislava je hlavným mestom európskeho štátu a ako európske hlavné mesto tohto storočia má mať tomu zodpovedajúcu aj hlavnú stanicu.“

K tejto téme sme oslovili aj Ministerstvo dopravy SR. Rezort nám však poskytol len stručné stanovisko, ktoré už uviedol pred dvomi týždňami: „ŽSR dostali úlohu od ministra dopravy vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie na rekonštrukciu hlavnej stanice.“

Redakcia teda oslovila aj Železnice Slovenskej republiky, ktoré nám odpovede prisľúbili. Napokon však poslali len krátke stanovisko: „Momentálne sa pracuje na príprave potrebných podkladov. Keďže rozpočet a rozsah projektu ešte nie sú stanovené, v súčasnosti nie je možné poskytnúť podrobnejšie informácie. O akýchkoľvek novinkách budeme včas informovať.“

Výmena dlažby už nemôže byť riešenie

Hlavná stanica sa v predchádzajúcich rokoch dočkala mierneho zlepšenia, ktoré priniesli Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji 2019. Železnice kvôli hokejovému sviatku vylepšili staničnú prístavbu. Hlavné mesto pokračovalo úpravami o 3 roky neskôr, keď vydláždilo plochu námestia pred stanicou, nainštalovalo nový mobiliár a vylepšilo podmienky pre peších.

Vstupná hala na Hlavnej stanici v Bratislave
Vstupná hala na Hlavnej stanici po čiastkových úpravách pred blížiacim sa hokejovým šampionátom v Bratislave v roku 2019 | Zdroj: TASR

Toto ale dnes už nemôže stačiť. Rekonštrukcia hlavnej stanice musí prejsť kvalitnou architektonickou súťažou s medzinárodným zastúpením, ktorú pripravovalo hlavné mesto spoločne s bývalým vedením ministerstva dopravy. Aktuálne vedenie rezortu pracuje na verejnom obstarávaní na zhotoviteľa projektovej dokumentácie, o architektonickej súťaží sa však nezmienilo ani raz.

Pol milióna pôjde inam

Mimochodom, spolupráca zainteresovaných subjektov z predchádzajúcich rokov mala pokračovať. Hlavné mesto totiž počítalo s výdavkom až 500 000 eur v súvislosti s hlavnou stanicou, čo zverejnilo v registri kapitálových výdavkov na rok 2025.

„Táto suma bola pôvodne vyčlenená na prípravu a spracovanie urbanisticko-ekonomickej štúdie, ktorá mala byť podkladom vyhlásenia architektonickej súťaže a následne projektu na riešenie územia a budovy hlavnej stanice,“ priznal Peter Bubla.

„Proces prípravy projektu novej hlavnej stanice bol však Ministerstvom dopravy SR zastavený, takže tieto prostriedky boli presunuté na iné projekty mesta a v najbližšej aktualizácii z plánovaného rozpočtu mesta na rok 2025 vypadnú,“ uzavrel hovorca Bratislavy.

Hlavná železničná stanica v Bratislave po opravách pred majstrovstvami sveta v hokeji v roku 2019
Pohľad na Hlavnú želežničnú stanicu v Bratislave – rok 2017
hlavna stanica stanica bratislava vallo 1200x802
Hlavná železničná stanica v Bratislave po opravách pred majstrovstvami sveta v hokeji v roku 2019
Hlavná stanica interiér
Vstupná hala na Hlavnej stanici v Bratislave
riesene uzemie 2
pozemky stupava scaled