Filozofia Le Corbusiera: Okennรฉ rรกmy sรบ ako rรกmy obrazov
Velikรกn modernej architektรบry sa zamรฝลกฤพal nielen nad veฤพkolepรฝmi urbanistickรฝmi dielami. Jeho pozornosti neunikla ani (bez)vรฝznamnosลฅ okna.
Fasรกdy nemusia vyzeraลฅ prรญลฅaลพlivo pre kaลพdรฉho z nรกs. Krรกsu nevnรญmame rovnako. Podฤพa Le Corbusiera ide predovลกetkรฝm o rozdiely v dizajne okien. Charles-รdouard Jeanneret sa narodil zaฤiatkom oktรณbra 1887 vo ล vajฤiarsku.
Architekt, urbanista, maliar a v neposlednom rade spisovateฤพ zomrel v roku 1965 na nรกsledky srdcovรฉho infarktu โ utopil sa neฤaleko Cap Martin na francรบzskej Riviรฉre. Jeho ลพivot by sme pokojne mohli rozdeliลฅ na niekoฤพko ฤalลกรญch.
Najdรดleลพitejลกie dielo
โArchitektรบra je stav ducha, nie povolanie,โ tvrdil jeden z najvplyvnejลกรญch architektov 20. storoฤia. Podฤพa toho, akรฝm tempom a smerom sa jeho tvorba uberala, bol jeho duch ustaviฤne v pohybe, raz vyrovnanรฝ a priamoฤiary, inokedy โbrutรกlnyโ a neohrabanรฝ. V roku 1917 sa natrvalo usadil v Parรญลพi, kde spoznal svojho krajana maliara Amรฉdรฉho Ozenfanta. Spolu publikovali manifest Aprรจs le cubisme โ de facto protikubistickรฝ manifest purizmu.
Neskรดr vydรกvali kultรบrny mesaฤnรญk LโEsprit nouveau. Ozenfant dopomohol Jeanneretovi aj k vรฝberu pseudonymu Le Corbusier, ktorรฝ vznikol pozmenenรญm priezviska jednรฉho z jeho predkov. Kreatรญvne priateฤพstvo sa vลกak rozpadlo v okamihu vydania knihy Vers une architecture, ktorรก sรญce obsahovala ฤlรกnky oboch menovanรฝch, no vyลกla len pod menom Le Corbusiera.
A to naลกtve! Kniha sa vลกeobecne povaลพuje za najdรดleลพitejลกie dielo architektonickej teรณrie 20. storoฤia. Le Corbusier v nej vyzdvihuje krรกsu racionรกlne rieลกenรฝch inลพinierskych konลกtrukciรญ, poukazuje na ฤistotu povrchu stavby, na urฤujรบci vรฝznam pรดdorysu a kladie dรดraz na jeho zรกkladnรฉ formy okennรฝch otvorov, v ktorรฝch โslnko odhaฤพuje krรกsuโ.
Architektรบra podฤพa neho presahuje hranice รบลพitkovosti a je umenรญm. Le Corbusier od nej poลพaduje oboje: dokonalรบ praktickรบ aj estetickรบ funkciu.
Nepodstatnรก fasรกda
V teoretickej prรกci Pรคลฅ bodov modernej architektรบry Le Corbusier sformuloval zรกsady novej architektรบry:
- 1. stฤบpy (stavaลฅ dom na stฤบpoch, aby sa uvoฤพnilo prรญzemie pre zeleล a voฤพnรฝ pohyb),
- 2. streลกnรฉ zรกhrady (zvรคฤลกujรบ zelenรบ plochu a ich zem chrรกni hornรฉ podlaลพie pred vlhkosลฅou),
- 3. voฤพnรฝ pรดdorys (nenosnรฉ prieฤky mรดลพu byลฅ v kaลพdom podlaลพรญ rozmiestnenรฉ inak),
- 4. voฤพnรฉ prieฤelie (konzolovito ukonฤenรฉ stropy uvoฤพลujรบ prieฤelie pre celkom voฤพnรฉ rieลกenie okien a prieฤelรญ),
- 5. pรกsovรฉ okno (systรฉm stฤบpov pri skeletovej konลกtrukcii umoลพลuje viesลฅ okno od jednรฉho piliera k druhรฉmu).
Le Corbusier navrhol rรดzne oknรก pre rรดzne budovy. Aj pouลพitรญm zoลกikmenรฝch plรดch alebo rรดznych farieb presklenia ฤi rรกmov zรญskava vnรบtri diela rozmanitรฉ svetlรก a odtiene a dosahuje rรดznorodรฉ vzhฤพady fasรกd. Fasรกdy pritom nemusia vyzeraลฅ prรญลฅaลพlivo pre kaลพdรฉho z nรกs. Krรกsu nevnรญmame rovnako. Podฤพa Le Corbusiera ide predovลกetkรฝm o rozdiely v dizajne okien.
Od piliera k pilieru
Le Corbusier pouลพรญva oknรก ako intenzรญvne prepojenie medzi interiรฉrom a exteriรฉrom, ako vรญziu exteriรฉru. Zรกroveล pomocou rรดznych farieb okien pridรกva farby prirodzenรฉmu svetlu. Rozdielnosลฅ v definรญcii krรกsy je podฤพa architekta najzreteฤพnejลกia v pรดsobenรญ prirodzenรฉho svetla vo vnรบtornรฝch priestoroch. Veฤพmi zaujรญmavรฉ je porovnanie prรกce s oknami a ich vรฝznamu v dielach Adolfa Loosa a Le Corbusiera.
Prรกve na ich protikladnom prรญstupe mรดลพeme najlepลกie dokumentovaลฅ vรฝznamnรบ รบlohu okna v dielach obidvoch velikรกnov architektรบry. Le Corbusier spรกja vnรบtrajลกok a vonkajลกok, Loos ich odpรกja a vลกetok nรกbytok v interiรฉri umiestลuje tak, aby pohฤพad von nebol jednoduchรฝ a priamoฤiary.
V skรบmanรฝch prรญpadoch sรบ ฤasti fasรกdy venovanรฉ oknรกm v Loosovรฝch budovรกch vรคฤลกie. Pouลพitรญm nepriehฤพadnรฉho skla, zรกvesov, okien mimo รบrovne oฤรญ a nรกbytku umiestnenรฉho chrbtom k oknรกm zameriava pozornosลฅ na interiรฉr โ na rozdiel od Le Corbusiera, ktorรฝ vidรญ krรกsu v nepravidelnรฝch vzoroch okien, rรดznom mnoลพstve a farbรกch svetiel a kontraste medzi jasom a tmou v interiรฉri.
Okno naprieฤ kultรบrami
Ak je okno akรฝmsi okom, pozerรกme sa naล alebo cezeล? Znรกmy fotograf Takaลกi Homma sa na Le Corbusiera pozrel cez objektรญv svojho fotoaparรกtu. Nasnรญmal Le Corbusierove oknรก (alebo krajinu za nimi). Homma sa prvรฝkrรกt stretol s prรกcou Le Corbusiera v roku 2013, keฤ fotil na objednรกvku Kanadskรฉho centra architektรบry (CCA).
Po tejto skรบsenosti sa rozhodol skรบmaลฅ a fotografovaลฅ priestorovรฉ a vnemovรฉ bohatstvo okien v Le Corbusierovรฝch dielach po celom svete. Jeho vรฝskum je sรบฤasลฅou programu Windowology, ktorรฝ inicioval Window Research Institute. Cieฤพom inลกtitรบtu je definovaลฅ postavenie okien v dejinรกch architektรบry naprieฤ kultรบrami โ v tomto konkrรฉtnom prรญpade ich รบlohu ako priestorov a nie plรดch, ktorรฉ spรกjajรบ interiรฉr, budovu a okolitรบ krajinu alebo sรบkromnรฉ a verejnรฉ.
Homma prostrednรญctvom fotografiรญ rieลกi zloลพitosลฅ vzลฅahov medzi interiรฉrom a exteriรฉrom, architektรบrou a krajinou, tak ako si ich predstavuje Le Corbusier. Jeho fotografie odrรกลพajรบ a prepisujรบ stelesnenรฉ zรกลพitky sprostredkovanรฉ okom a priestorom okna. Sรบstredil sa predovลกetkรฝm na rรกm okna a jeho odkaz.
Oknรก sรบ nielen prirodzenรฉ โprรกzdne miestaโ vo fasรกde, ale tvoria aj konkrรฉtne vรญzie celรฉho vonkajลกieho a vnรบtornรฉho sveta, prechรกdzajรบ z interiรฉru do exteriรฉru. Alebo naopak? Ich strategickรก poloha je v Le Corbusierovรฝch dielach starostlivo zvรกลพenรก.
Rรกm okna
Le Corbusier bol architekt, ktorรฝ vyvinul sรบbor novรฝch princรญpov modernej architektรบry, priฤom jednรฝm z tรฝchto princรญpov bolo: โHorizontรกlne okno โ fasรกda mรดลพe byลฅ zrezanรก po celej dฤบลพke, aby sa umoลพnilo rovnomernรฉ osvetlenie miestnostรญ.โ
Akรฝ je vลกak dรดvod tohto princรญpu? Pochopiลฅ ho mรดลพe pomรดcลฅ tento Le Corbusierov vรฝrok: โV ลพivote existujem len za predpokladu, ลพe vidรญm.โ Vzhฤพadom na toto vyhlรกsenie Le Corbusier venoval vizualizรกcii mimoriadnu pozornosลฅ. Tento dรดraz aplikoval na svoje budovy pomocou horizontรกlnych okien, keฤลพe vyzerajรบ ako rรกmy. Preto videl okennรฉ rรกmy ako rรกmy obrazov. Pre Le Corbusiera mala vizualita veฤพkรฝ vรฝznam.
Pri navrhovanรญ okien klรกdol dรดraz na vรฝhฤพady. Jeho hlavnou starosลฅou bolo zachytiลฅ krรกsne vรฝhฤพady na krajinu a mesto. Le Corbusier pouลพรญva oknรก ako skrรกลกฤพujรบce objekty, a to nielen ลกpecifikovanรญm ich polohy na fasรกde, ale aj definovanรญm ich tvaru na lepลกie uchopenie pohฤพadu von alebo v niektorรฝch prรญpadoch definovanรญm ich tvaru, aby sa vnรบtri budovy zรญskalo urฤitรฉ mnoลพstvo svetla a odtieลov.
Spisovateฤพka Virginia Woolfovรก sa v jednom zo svojich diel zamรฝลกฤพa nad pominuteฤพnรฝm ลพivotom noฤnej mory, ktorรก preskakuje z jednรฉho okraja jej okna na druhรฝ a nedokรกลพe sa dostaลฅ do krajiny rozprestierajรบcej sa hneฤ za okennou tabuฤพou. Podobnรฝ pocit uzavretosti rezonoval i vo fotografovi, keฤ sledoval obvody svojho bytu. Rovnako ako hmyz, aj mnohรญ z nรกs boli poฤas uplynulรฝch rokov obmedzenรญ na svoje domรกce priestory a naลกli รบtoฤisko v chvรญฤพkovรฝch zรกbleskoch vonkajลกieho sveta cez Zoom, FaceTime a ฤalลกie virtuรกlne oknรก.
Ako spieval Jaro Filip: โNa celรฝ svet sa dรญvam cez okno..โ
A pokraฤuje znรกmym:
โCez okno si mรดลพme tykaลฅ
Cez okno sa mรดลพme stรฝkaลฅ
Cez okno vyletรญ dรฝka
Cez okno zastrelรญm bรฝka
Cez okno sa krรกsne hรญka
Cez okno urazรญm strรฝka
Cez okno budeme pykaลฅ
Cez okno skรบลกame dรฝchaลฅ…โ
V sรบฤasnosti je viac ako inokedy dรดleลพitรฉ zaoberaลฅ sa tรฝmto prรกzdnym miestom na fasรกde. Mรก totiลพ vรคฤลกรญ vรฝznam ako len umoลพniลฅ pohฤพad naล alebo cezeล.