Netradiฤnรฉ oknรก od Le Courbusier
Galรฉria(7)

Filozofia Le Corbusiera: Okennรฉ rรกmy sรบ ako rรกmy obrazov

Velikรกn modernej architektรบry sa zamรฝลกฤพal nielen nad veฤพkolepรฝmi urbanistickรฝmi dielami. Jeho pozornosti neunikla ani (bez)vรฝznamnosลฅ okna.

Fasรกdy nemusia vyzeraลฅ prรญลฅaลพlivo pre kaลพdรฉho z nรกs. Krรกsu nevnรญmame rovnako. Podฤพa Le Corbusiera ide predovลกetkรฝm o rozdiely v dizajne okien. Charles-ร‰douard Jeanneret sa narodil zaฤiatkom oktรณbra 1887 vo ล vajฤiarsku.

Architekt, urbanista, maliar a v neposlednom rade spisovateฤพ zomrel v roku 1965 na nรกsledky srdcovรฉho infarktu โ€“ utopil sa neฤaleko Cap Martin na francรบzskej Riviรฉre. Jeho ลพivot by sme pokojne mohli rozdeliลฅ na niekoฤพko ฤalลกรญch.

Pre Le Corbusiera mala vizualita veฤพkรฝ vรฝznam. Pri navrhovanรญ okien klรกdol dรดraz na vรฝhฤพady.
Netradiฤnรฉ oknรก od Le Courbusier
Netradiฤnรฉ oknรก od Le Courbusier
yana marudova 9vN81NNl30k unsplash
Rozdielnosลฅ v definรญcii krรกsy je podฤพa architekta najzreteฤพnejลกia v pรดsobenรญ prirodzenรฉho svetla vo vnรบtornรฝch priestoroch.
Netradiฤnรฉ oknรก od Le Courbusier.

Najdรดleลพitejลกie dielo

โ€žArchitektรบra je stav ducha, nie povolanie,โ€œ tvrdil jeden z najvplyvnejลกรญch architektov 20. storoฤia. Podฤพa toho, akรฝm tempom a smerom sa jeho tvorba uberala, bol jeho duch ustaviฤne v pohybe, raz vyrovnanรฝ a priamoฤiary, inokedy โ€žbrutรกlnyโ€œ a neohrabanรฝ. V roku 1917 sa natrvalo usadil v Parรญลพi, kde spoznal svojho krajana maliara Amรฉdรฉho Ozenfanta. Spolu publikovali manifest Aprรจs le cubisme โ€“ de facto protikubistickรฝ manifest purizmu.

Neskรดr vydรกvali kultรบrny mesaฤnรญk Lโ€™Esprit nouveau. Ozenfant dopomohol Jeanneretovi aj k vรฝberu pseudonymu Le Corbusier, ktorรฝ vznikol pozmenenรญm priezviska jednรฉho z jeho predkov. Kreatรญvne priateฤพstvo sa vลกak rozpadlo v okamihu vydania knihy Vers une architecture, ktorรก sรญce obsahovala ฤlรกnky oboch menovanรฝch, no vyลกla len pod menom Le Corbusiera.

Rozdielnosลฅ v definรญcii krรกsy je podฤพa architekta najzreteฤพnejลกia v pรดsobenรญ prirodzenรฉho svetla vo vnรบtornรฝch priestoroch.
Rozdielnosลฅ v definรญcii krรกsy je podฤพa architekta najzreteฤพnejลกia v pรดsobenรญ prirodzenรฉho svetla vo vnรบtornรฝch priestoroch. | Zdroj: Bernd Dittrich

A to naลกtve! Kniha sa vลกeobecne povaลพuje za najdรดleลพitejลกie dielo architektonickej teรณrie 20. storoฤia. Le Corbusier v nej vyzdvihuje krรกsu racionรกlne rieลกenรฝch inลพinierskych konลกtrukciรญ, poukazuje na ฤistotu povrchu stavby, na urฤujรบci vรฝznam pรดdorysu a kladie dรดraz na jeho zรกkladnรฉ formy okennรฝch otvorov, v ktorรฝch โ€žslnko odhaฤพuje krรกsuโ€œ.

Architektรบra podฤพa neho presahuje hranice รบลพitkovosti a je umenรญm. Le Corbusier od nej poลพaduje oboje: dokonalรบ praktickรบ aj estetickรบ funkciu.

Nepodstatnรก fasรกda

V teoretickej prรกci Pรคลฅ bodov modernej architektรบry Le Corbusier sformuloval zรกsady novej architektรบry:

  • 1. stฤบpy (stavaลฅ dom na stฤบpoch, aby sa uvoฤพnilo prรญzemie pre zeleลˆ a voฤพnรฝ pohyb),
  • 2. streลกnรฉ zรกhrady (zvรคฤลกujรบ zelenรบ plochu a ich zem chrรกni hornรฉ podlaลพie pred vlhkosลฅou),
  • 3. voฤพnรฝ pรดdorys (nenosnรฉ prieฤky mรดลพu byลฅ v kaลพdom podlaลพรญ rozmiestnenรฉ inak),
  • 4. voฤพnรฉ prieฤelie (konzolovito ukonฤenรฉ stropy uvoฤพลˆujรบ prieฤelie pre celkom voฤพnรฉ rieลกenie okien a prieฤelรญ),
  • 5. pรกsovรฉ okno (systรฉm stฤบpov pri skeletovej konลกtrukcii umoลพลˆuje viesลฅ okno od jednรฉho piliera k druhรฉmu).

Le Corbusier navrhol rรดzne oknรก pre rรดzne budovy. Aj pouลพitรญm zoลกikmenรฝch plรดch alebo rรดznych farieb presklenia ฤi rรกmov zรญskava vnรบtri diela rozmanitรฉ svetlรก a odtiene a dosahuje rรดznorodรฉ vzhฤพady fasรกd. Fasรกdy pritom nemusia vyzeraลฅ prรญลฅaลพlivo pre kaลพdรฉho z nรกs. Krรกsu nevnรญmame rovnako. Podฤพa Le Corbusiera ide predovลกetkรฝm o rozdiely v dizajne okien.

Pre Le Corbusiera mala vizualita veฤพkรฝ vรฝznam. Pri navrhovanรญ okien klรกdol dรดraz na vรฝhฤพady.
Pre Le Corbusiera mala vizualita veฤพkรฝ vรฝznam. Pri navrhovanรญ okien klรกdol dรดraz na vรฝhฤพady. | Zdroj: Michal Matloลˆ

Od piliera k pilieru

Le Corbusier pouลพรญva oknรก ako intenzรญvne prepojenie medzi interiรฉrom a exteriรฉrom, ako vรญziu exteriรฉru. Zรกroveลˆ pomocou rรดznych farieb okien pridรกva farby prirodzenรฉmu svetlu. Rozdielnosลฅ v definรญcii krรกsy je podฤพa architekta najzreteฤพnejลกia v pรดsobenรญ prirodzenรฉho svetla vo vnรบtornรฝch priestoroch. Veฤพmi zaujรญmavรฉ je porovnanie prรกce s oknami a ich vรฝznamu v dielach Adolfa Loosa a Le Corbusiera.

Prรกve na ich protikladnom prรญstupe mรดลพeme najlepลกie dokumentovaลฅ vรฝznamnรบ รบlohu okna v dielach obidvoch velikรกnov architektรบry. Le Corbusier spรกja vnรบtrajลกok a vonkajลกok, Loos ich odpรกja a vลกetok nรกbytok v interiรฉri umiestลˆuje tak, aby pohฤพad von nebol jednoduchรฝ a priamoฤiary.

V skรบmanรฝch prรญpadoch sรบ ฤasti fasรกdy venovanรฉ oknรกm v Loosovรฝch budovรกch vรคฤลกie. Pouลพitรญm nepriehฤพadnรฉho skla, zรกvesov, okien mimo รบrovne oฤรญ a nรกbytku umiestnenรฉho chrbtom k oknรกm zameriava pozornosลฅ na interiรฉr โ€“ na rozdiel od Le Corbusiera, ktorรฝ vidรญ krรกsu v nepravidelnรฝch vzoroch okien, rรดznom mnoลพstve a farbรกch svetiel a kontraste medzi jasom a tmou v interiรฉri.

yana marudova 9vN81NNl30k unsplash
Fasรกdy nemusia vyzeraลฅ prรญลฅaลพlivo pre kaลพdรฉho z nรกs. Krรกsu nevnรญmame rovnako. Podฤพa Le Corbusiera ide predovลกetkรฝm o rozdiely v dizajne okien. | Zdroj: Yana Muradova

Okno naprieฤ kultรบrami

Ak je okno akรฝmsi okom, pozerรกme sa naลˆ alebo cezeลˆ? Znรกmy fotograf Takaลกi Homma sa na Le Corbusiera pozrel cez objektรญv svojho fotoaparรกtu. Nasnรญmal Le Corbusierove oknรก (alebo krajinu za nimi). Homma sa prvรฝkrรกt stretol s prรกcou Le Corbusiera v roku 2013, keฤ fotil na objednรกvku Kanadskรฉho centra architektรบry (CCA).

Po tejto skรบsenosti sa rozhodol skรบmaลฅ a fotografovaลฅ priestorovรฉ a vnemovรฉ bohatstvo okien v Le Corbusierovรฝch dielach po celom svete. Jeho vรฝskum je sรบฤasลฅou programu Windowology, ktorรฝ inicioval Window Research Institute. Cieฤพom inลกtitรบtu je definovaลฅ postavenie okien v dejinรกch architektรบry naprieฤ kultรบrami โ€“ v tomto konkrรฉtnom prรญpade ich รบlohu ako priestorov a nie plรดch, ktorรฉ spรกjajรบ interiรฉr, budovu a okolitรบ krajinu alebo sรบkromnรฉ a verejnรฉ.

Homma prostrednรญctvom fotografiรญ rieลกi zloลพitosลฅ vzลฅahov medzi interiรฉrom a exteriรฉrom, architektรบrou a krajinou, tak ako si ich predstavuje Le Corbusier. Jeho fotografie odrรกลพajรบ a prepisujรบ stelesnenรฉ zรกลพitky sprostredkovanรฉ okom a priestorom okna. Sรบstredil sa predovลกetkรฝm na rรกm okna a jeho odkaz.

Oknรก sรบ nielen prirodzenรฉ โ€žprรกzdne miestaโ€œ vo fasรกde, ale tvoria aj konkrรฉtne vรญzie celรฉho vonkajลกieho a vnรบtornรฉho sveta, prechรกdzajรบ z interiรฉru do exteriรฉru. Alebo naopak? Ich strategickรก poloha je v Le Corbusierovรฝch dielach starostlivo zvรกลพenรก.

Netradiฤnรฉ oknรก od Le Courbusier
Netradiฤnรฉ oknรก od Le Courbusier. | Zdroj: Michal Matloลˆ

Rรกm okna

Le Corbusier bol architekt, ktorรฝ vyvinul sรบbor novรฝch princรญpov modernej architektรบry, priฤom jednรฝm z tรฝchto princรญpov bolo: โ€žHorizontรกlne okno โ€“ fasรกda mรดลพe byลฅ zrezanรก po celej dฤบลพke, aby sa umoลพnilo rovnomernรฉ osvetlenie miestnostรญ.โ€œ

Akรฝ je vลกak dรดvod tohto princรญpu? Pochopiลฅ ho mรดลพe pomรดcลฅ tento Le Corbusierov vรฝrok: โ€žV ลพivote existujem len za predpokladu, ลพe vidรญm.โ€œ Vzhฤพadom na toto vyhlรกsenie Le Corbusier venoval vizualizรกcii mimoriadnu pozornosลฅ. Tento dรดraz aplikoval na svoje budovy pomocou horizontรกlnych okien, keฤลพe vyzerajรบ ako rรกmy. Preto videl okennรฉ rรกmy ako rรกmy obrazov. Pre Le Corbusiera mala vizualita veฤพkรฝ vรฝznam.

Pri navrhovanรญ okien klรกdol dรดraz na vรฝhฤพady. Jeho hlavnou starosลฅou bolo zachytiลฅ krรกsne vรฝhฤพady na krajinu a mesto. Le Corbusier pouลพรญva oknรก ako skrรกลกฤพujรบce objekty, a to nielen ลกpecifikovanรญm ich polohy na fasรกde, ale aj definovanรญm ich tvaru na lepลกie uchopenie pohฤพadu von alebo v niektorรฝch prรญpadoch definovanรญm ich tvaru, aby sa vnรบtri budovy zรญskalo urฤitรฉ mnoลพstvo svetla a odtieลˆov.

Spisovateฤพka Virginia Woolfovรก sa v jednom zo svojich diel zamรฝลกฤพa nad pominuteฤพnรฝm ลพivotom noฤnej mory, ktorรก preskakuje z jednรฉho okraja jej okna na druhรฝ a nedokรกลพe sa dostaลฅ do krajiny rozprestierajรบcej sa hneฤ za okennou tabuฤพou. Podobnรฝ pocit uzavretosti rezonoval i vo fotografovi, keฤ sledoval obvody svojho bytu. Rovnako ako hmyz, aj mnohรญ z nรกs boli poฤas uplynulรฝch rokov obmedzenรญ na svoje domรกce priestory a naลกli รบtoฤisko v chvรญฤพkovรฝch zรกbleskoch vonkajลกieho sveta cez Zoom, FaceTime a ฤalลกie virtuรกlne oknรก.

Ako spieval Jaro Filip: โ€žNa celรฝ svet sa dรญvam cez okno..โ€œ

A pokraฤuje znรกmym:
โ€žCez okno si mรดลพme tykaลฅ
Cez okno sa mรดลพme stรฝkaลฅ
Cez okno vyletรญ dรฝka
Cez okno zastrelรญm bรฝka
Cez okno sa krรกsne hรญka
Cez okno urazรญm strรฝka
Cez okno budeme pykaลฅ
Cez okno skรบลกame dรฝchaลฅ…โ€œ

V sรบฤasnosti je viac ako inokedy dรดleลพitรฉ zaoberaลฅ sa tรฝmto prรกzdnym miestom na fasรกde. Mรก totiลพ vรคฤลกรญ vรฝznam ako len umoลพniลฅ pohฤพad naลˆ alebo cezeลˆ.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 4/2022

Najฤรญtanejลกie