Gaetano Pesce: Architektรบra mรก robiลฅ ฤพudรญ ลกลฅastnรฝmi aย slobodnรฝmi
Galรฉria(9)

Gaetano Pesce: Architektรบra mรก robiลฅ ฤพudรญ ลกลฅastnรฝmi aย slobodnรฝmi

Na svet sa dรญva cez dizajnovรฉ okuliare. Vysvitlo, ลพe ide oย rรกm, ktorรฝ nosieval jeho starรฝ otec. Pred modernou ลกtรฝlovosลฅou si Gaetano Pesce, dizajnรฉr aย architekt talianskeho pรดvodu ลพijรบci vย New Yorku, uprednostnil skรดr nieฤo osobnรฉ, kย ฤomu ho viaลพu osobnรฉ putรก aย tradรญcia. Aย to je prรญznaฤnรฉ aj pre jeho tvorbu.
Otvorene tvrdรญ, ลพe ho vรคฤลกina sรบฤasnej architektรบry nudรญ. Namiesto dookola sa opakujรบcich abstraktnรฝch foriem globalizujรบceho ลกtรฝlu pouลพรญva organickรฉ tvary, vรฝraznรบ farebnosลฅ, hravรฉ formy aย nezvyฤajnรฉ materiรกly. โ€žArchitektรบra sa mรก ฤพudรญ dotรฝkaลฅ. Mรก reflektovaลฅ ลกpecifikรก miesta, kde stojรญ. Zanechaลฅ emรณciu, sprostredkovaลฅ otvorenรฝ nรกzor architekta,โ€œ hovorรญ so zanietenรญm temperamentnรฝ tvorca, ktorรฝ bol koncom minulรฉho roka hosลฅom Clubovky vย bratislavskom Fashion Clube.


Vaลกe projekty realizujete vo viacerรฝch krajinรกch. Menรญte svoj prรญstup kย tvorbe podฤพa ลกpecifรญk krajiny?
Vaลกa otรกzka sa tรฝka jednรฉho zย najvรกลพnejลกรญch problรฉmov tvorby. Je to zรกkladnรก otรกzka, ktorรบ si musรญ vyrieลกiลฅ kaลพdรฝ architekt ฤi dizajnรฉr. Naprรญklad funkcionalizmus pred takmer 100 rokmi zaฤal tvrdiลฅ, ลพe rovnakรก architektรบra mรดลพe byลฅ kdekoฤพvek na svete โ€“ keฤลพe ju zbavil vลกetkรฝch โ€žnadbytoฤnรฝchโ€œ prvkov aย obsahovala len prvky vyplรฝvajรบce zo samotnej funkcie architektรบry. No pozrime sa aj na konkrรฉtne prรญklady โ€“ Daniel Libeskind, autor znรกmeho ลฝidovskรฉho mรบzea vย Berlรญne, dostal oย niekoฤพko rokov neskรดr ponuku na Mรบzeum modernรฉho umenia vย Denvere vย Colorade. Obe diela majรบ rovnakรฉ prvky, aj keฤ ลพidovskรก kultรบra je celkom odliลกnรก od kultรบry vย Colorade.

Som zรกstancom toho, ลพe architekt mรก pristupovaลฅ ku kaลพdรฉmu dielu รบplne odznova aย plne reflektovaลฅ nielen poลพiadavky, ale aj kultรบrny kontext okolia. Opakovaลฅ mรดลพeme dekorรกciu, nie architektรบru, ktorรก je podstatne hlbลกou zรกleลพitosลฅou. Zรกkladnรฝ problรฉm sรบฤasnej architektรบry je vyjadriลฅ podstatu miesta, do ktorรฉho vstupujeme. Keฤ sa pozrieme na budovu, mali by sme cรญtiลฅ, ลพe je berlรญnska, denverskรก ฤi dubajskรก. Poฤasie aj materiรกly sรบ inรฉ, ฤพudia sรบ inรญ, kultรบra je inรก. Inรฝ je aj spรดsob ลพivota aย uplatลˆovania architektรบry… Je to vย sรบฤasnosti jedna zย jej najdรดleลพitejลกรญch รบloh aย tรฝka sa jej samotnej podstaty. Nezรกleลพรญ na forme, na elegancii, na krรกse, ale na tom, ฤi architektรบra vyjadruje skutoฤnosลฅ aย pravdu miesta, na ktorom stojรญ.

ฤŒiลพe nie ste zรกstancom funkcionalizmu, ktorรฝ toto celรฉ naลกtartoval?
Funkcionalizmus bol vรฝznamnรฝm krokom vo vรฝvoji architektรบry aย ukรกzal, ลพe sa dรก oslobodiลฅ od mnohรฝch zauลพรญvanรฝch nรกzorov na architektรบru. Dnes uลพ ale nemรก svoje opodstatnenie.

Myslรญte si teda, ลพe sa treba vrรกtiลฅ kย zdrojom kultรบry jednotlivรฝch krajรญn?
รno, istรฝm spรดsobom ide oย nรกvrat ku kultรบrnej identite. Veฤพa cestujem po svete. Keฤ vyjdem zย letiska aย pozriem sa na prostredie, niฤ mi nenaznaฤuje, kde vlastne som. Svet je vย sรบฤasnosti veฤพmi globalizovanรฝ โ€“ aย to vo vลกetkรฝch ohฤพadoch, architektรบru nevynรญmajรบc. Pre jednotlivรฉ kultรบry to znamenรก ich postupnรฝ zรกnik. Strรกcajรบ sa zvyky, jazyk, kultรบra, typickรฝ spรดsob ลพivota, ลกpecifickosลฅ krajรญn โ€“ je to nenapraviteฤพnรก ลกkoda.
Je to teda aj na nรกs. Ak som architekt alebo ฤlovek, ktorรฝ mรก moลพnosลฅ sa tvorivo vyjadriลฅ, nesmiem mrhaลฅ ลกancou rozvรญjaลฅ identitu, ลกpecifickosลฅ miesta aย vyuลพiลฅ lokรกlne zdroje inลกpirรกcie.

Globalizรกcii โ€žpomoholโ€œ aj masovo vyrรกbanรฝ dizajn. Ste dizajnรฉrom. Ako sa snaลพรญte dosiahnuลฅ, aby bol aj dizajn ลกpecifickรฝ?
Za poslednรฉ roky sa technolรณgie nepredstaviteฤพne posunuli vpred. Pred sto rokmi bolo veฤพmi nรกroฤnรฉ aย drahรฉ vyrobiลฅ nieฤo, ฤo nebolo ลกtandardizovanรฉ. Na rozdiel od toho je dnes vฤaka poฤรญtaฤom pomerne lacnรฉ navrhnรบลฅ novรฝ prototyp aย uviesลฅ ho do vรฝroby. Dnes sa dรก kaลพdรฝ prvok architektรบry ฤi dizajnu bez zvรฝลกenia jeho ceny vyrobiลฅ tak, ako potrebujeme. ลฝiaฤพ, mรกlokedy to aj robรญme.

Myslรญte si vลกak, ลพe pri tvorbe vย inรฝch krajinรกch ฤi pri masovo vyrรกbanom dizajne moลพno vyuลพiลฅ aj jazyk archetypov, ktorรฉ sรบ vย kaลพdej krajine vnรญmanรฉ rovnako?
Teba vyuลพรญvaลฅ skรดr lokรกlne vรฝrazovรฉ prostriedky aย proporcie. Pri tvorbe by vลกak architekt nemal pristรบpiลฅ na vลกetko. Ak sa jeho presvedฤenie lรญลกi od poลพiadaviek klienta, mal by vyjadriลฅ svoj nรกzor na problรฉm. Ak tรบto moลพnosลฅ nemรก, nemal by ho radลกej rieลกiลฅ vรดbec. Keฤ Norman Foster staval pre Dubaj vรฝลกkovรบ veลพu Index aย mal povedaลฅ, ฤo bolo na projekte najnรกroฤnejลกie, odpovedal, ลพe vyrieลกiลฅ cirkulรกciu ฤพudรญ vย budove. Mal totiลพ postaviลฅ veลพu, vย ktorej sa dรก ฤo najฤพahลกie dostaลฅ do kaลพdej ฤasti budovy. Zรกroveลˆ vลกak musel striktne oddeliลฅ dve podlaลพia, pretoลพe sรบ venovanรฉ ลพenรกm. Pripadรก mi straลกnรฉ, ลพe reลกpektovanรฝ architekt jeho mena aย spoloฤenskej sily pristรบpil na tรบto podmienku obmedzenรฉho vyuลพรญvania budovy ลพenami bez toho, aby vyjadril svoj nesรบhlas.

Akรฉ sรบ ฤalลกie kฤพรบฤovรฉ problรฉmy, ktorรฝmi sa dnes architektรบra musรญ zaoberaลฅ?
Vรฝraz, expresivita, emocionalita. Dnes je architektรบra veฤพmi geometrickรก. Neverรญm, ลพe sa do prรญsnych geometrickรฝch foriem dรก vtesnaลฅ to neuveriteฤพnรฉ mnoลพstvo emรณciรญ, ktorรฉ je ฤlovek schopnรฝ cรญtiลฅ. Keฤ sa pozriem na konkrรฉtnu budovu, vรคฤลกinou niฤ necรญtim. Nedokรกลพem ani rozpoznaลฅ, ฤi je to kancelรกrska budova, obytnรฝ dom, alebo fabrika. Myslรญm si, ลพe ฤalลกou veฤพkou vรฝzvou, ktorej sa architekti zvyฤajne, ลพiaฤพ, nevenujรบ, je vyjadriลฅ vo vรฝraze nรกplลˆ aย ลกpecifickosลฅ budovy. Aย ak treba, pokojne aj inรฝmi vรฝrazovรฝmi prostriedkami, neลพ beลพne vรญdame na sรบฤasnรฝch budovรกch. Vย architektรบre je priveฤพa abstrakcie aย mรกlo expresivity. Stojรญme pred รบlohou navrรกtiลฅ architektรบre jej schopnosลฅ vรฝrazu.

Oย ฤom by teda architektรบra okrem vyjadrenia jej funkcie aย zhmotnenia genia loci mohla aย mala hovoriลฅ?

Mรดลพe vyjadriลฅ politickรฉ, sociรกlne aย osobnรฉ presvedฤenie architekta. Keฤ som pred 20ย aลพ 25 rokmi vyuฤoval na fakultรกch architektรบry vย New Yorku aย ล trasburgu, hovoril som ลกtudentom: Predstavte si, ลพe mรกte navrhnรบลฅ justiฤnรฝ palรกc vย Moskve. Vย tom ฤase bolo Rusko povestnรฉ represรญvnym reลพimom. ล tudenti sa nemohli vo svojich nรกvrhoch vyhnรบลฅ vyjadreniu, ฤi sย tรฝmto reลพimom sรบhlasia, alebo nie. Architektรบra je prostriedkom vyjadrenia osobnรฉho presvedฤenia architekta aย je ลกkoda โ€“ nielen pre architekta, ale aj pre kvalitu diela โ€“, ak sa tejto moลพnosti architekt zriekne.

Preto je naprรญklad takรก fascinujรบca Corbusiรฉrova kaplnka vย Ronchamp, vyjadruje neskutoฤnรบ spiritualitu Corbusiรฉrovej osobnosti, ktorรก je oย to zaujรญmavejลกia, ลพe vย predchรกdzajรบcich fรกzach tvorby bol iniciรกtorom prรญsne funkcionalistickรฉho ลกtรฝlu. Keฤ robรญte kostol aย chcete svoju prรกcu urobiลฅ รบprimne, nemรดลพete sa vyhnรบลฅ vlastnej vรฝpovedi oย svojom chรกpanรญ viery aย spirituality.

Architekt vnรกลกa do tvorby aj svoju individualitu. Vย tvorbe sa prejavรญ nielen jeho nรกzor, ale aj temperament, vkus, prirodzenรฉ tendencie kย urฤitรฝm tvarom, farbรกm aย rieลกeniam. Vo vaลกej tvorbe je veฤพa organickรฝch tvarov. Spomรญnate si na nieฤo zย vรกลกho detstva aย prostredia, ฤo tieto tendencie ovplyvnilo?
รno. Viacerรญ tvrdia, ลพe moje vรฝrazovรฉ prostriedky majรบ nieฤo spoloฤnรฉ sย varenรญm, tvorbou jedla vย kuchyni. Podobne ako vย kuchyni, aj ja vย tvorbe mieลกam dokopy viacero elementov. Varenie chce istรบ mieru hravosti aย zvedavosti aย vznikรก pri ลˆom mnoลพstvo prekvapujรบcich vรฝsledkov. Nebrรกnim sa tomuto prirovnaniu. Voย svojej โ€žkuchyniโ€œ pouลพรญvam mnoลพstvo netypickรฝch ingredienciรญ, mateยญriรกlov, ktorรฉ sรบ znรกme skรดr zย inรฝch oblastรญ priemyslu. Inลกpiruje ma prรญroda โ€“ neustรกle sa menรญ do prekvapujรบcich foriem aย vย kaลพdej fรกze je nรกdhernรก.

Ako vyuลพรญvate vย tvorbe netradiฤnรฉ materiรกly?

Vย roku 2008 sa vo Viedni konala zaujรญmavรก vรฝstava โ€“ Design without form. So sรบฤasnรฝmi materiรกlmi aย technolรณgiami mรดลพeme tvoriลฅ prakticky bez obmedzenรญ, mรดลพeme vytvรกraลฅ novรฉ, prekvapujรบce formy, ktorรฉ posรบvajรบ hranice. Umoลพลˆujรบ nรกm vytvรกraลฅ dizajn bohatรฝ na vรฝraz. Materiรกlu vลกak musรญme nechaลฅ moลพnosลฅ vyznieลฅ, mal by sa pouลพiลฅ tak, aby sa naplno prejavili jeho charakteristickรฉ vlastnosti, nesmieme รญsลฅ proti ich podstate. Oย toto sa usilujem aj vo svojej tvorbe.

Pracujete sย kauฤukom, gumou, ลพivicou. Spolupracujte pri nรกvrhu vaลกich projektov sย vedeckรฝmi inลกtitรบciami, ktorรฉ skรบmajรบ vlastnosti materiรกlov, aby ste vedeli optimรกlne vyuลพiลฅ ich prednosti?
Viackrรกt som mal moลพnosลฅ spolupracovaลฅ sย chemickรฝmi spoloฤnosลฅami, ktorรฉ prรกve vyvรญjali novรฉ materiรกly. Pri vรฝskume sa ฤasto stรกva, ลพe vznikne novรฝ materiรกl, ktorรฉho optimรกlne vyuลพitie nie je vopred jasnรฉ aย treba ho vyskรบลกaลฅ. Niekoฤพkokrรกt ma tieto spoloฤnosti aj oslovili aย mne sa podarilo nรกjsลฅ celkom neฤakanรฉ uplatnenie tรฝchto materiรกlov.

Vรคฤลกina ฤพudรญ, aย to si dobre uvedomujem, mรก pocit, ลพe chemickรก vรฝroba nie je dobrรก. No chemickรฝm produktom je takmer vลกetko okolo nรกs โ€“ od naลกich topรกnok cez nรกbytok, textรญlie aลพ po stavebnรฉ materiรกly.

Nie je รบฤelom nevyuลพรญvaลฅ produkty chemickej vรฝroby, ale vyrรกbaลฅ ich sย minimรกlnymi vplyvmi na ลพivotnรฉ prostredie aย zรกroveลˆ vyuลพรญvaลฅ ลกetrne aย sprรกvnym spรดsobom. Myslรญm si, ลพe keby sme nepokraฤovali vo vรฝvoji novรฝch materiรกlov, mohli by sme sa ukrรกtiลฅ aj oย mnohรฉ ekologicky ลกetrnรฉ aย zรกroveลˆ pre ฤalลกรญ vรฝvoj osoลพnรฉ rieลกenia.

Vaลกa tvorba je organickรก aย plnรก neopakovateฤพnรฝch foriem. Architektรบra aย dizajn vย naลกom okolรญ sรบ vลกak vo vลกeobecnosti skรดr pravouhlรฉ aย minimalistickรฉ. Vyzerรก to, akoby ste boli tรฝmito prevlรกdajรบcimi formami uลพ unavenรฝ…
Neustรกle opakovanie strohรฝch foriem je pre mลˆa prรญliลก nudnรฉ aย povaลพujem to za negatรญvny jav. Nie je to niฤ osobnรฉ. Nรกลก spรดsob ลพivota aย komunikรกcie nie je abstraktnรฝ, je plnรฝ obrazov. Preto by sa aj architektรบra mala zmeniลฅ aย zaฤaลฅ pouลพรญvaลฅ expresรญvnejลกie vรฝrazovรฉ prostriedky, istรบ obraznosลฅ. Architektรบra aย dizajn by sa tak viac priblรญลพili vnรญmaniu ich uลพรญvateฤพov. ฤŒlovek potrebuje pre plnohodnotnรฝ ลพivot viac emocionรกlnosti aย zmyslovรฉho vnรญmania.

Architektรบra musรญ zanechaลฅ urฤitรฝ vnem, nesmie byลฅ indiferentnรก. Musรญme zย nej maลฅ pocit, ลพe sa jej chceme dotknรบลฅ, ลพe ju chcieลฅ zakรบsiลฅ, pochopiลฅ, nechaลฅ sa do nej vtiahnuลฅ. Vรคฤลกina naลกej architektรบry je vลกak strnulรก, chladnรก aย odmeranรก.

Pred dvoma rokmi ma poลพiadal jeden pรกr, aby som im navrhol dom na juhu Talianska vย nรกdhernom prostredรญ olivovรฉho hรกja. Rozhodol som sa, ลพe najlepลกรญm vyjadrenรญm ich vzลฅahu kย architektรบre bude, ak sa inลกpirujem ich portrรฉtom. Keฤ sa pozriete na ich dom, nevidรญte abstraktnรฉ formy, ale vyjadrenie dvoch odliลกnรฝch individualรญt, ลพeny aย muลพa vย jednom celku. Jedna ฤasลฅ je emocionรกlna, druhรก racionรกlna, jedna veselรก aย hravรก, druhรก seriรณzna. Je to ฤiastoฤne vtip, ale pokรบลกal som sa takto hฤพadaลฅ novรฉ skรบsenosti aย moลพnosti vyjadrenia. Snaลพรญm sa, aby sa architektรบra prihovรกrala.

Ako ste opisovali ลพenskรฉ aย muลพskรฉ charakteristiky domu, napadlo mi, ลพe vaลกa tvorba mรก viac ลพenskรฝch prvkov…
รno, uvedomujem si to. Dneลกnรก architektรบra je dogmatickรก, ฤasto totalitรกrna, meravรก, chladnรก aย niฤnehovoriaca. Ako mรดลพe maลฅ jedna budova tisรญcky rovnakรฝch okien vย pravidelnom rastri, keฤ za kaลพdรฝm zย nich ลพije ฤi pracuje inรฝ, neopakovateฤพnรฝ ฤlovek? Je veฤพmi smutnรฉ, ak je toto obraz dneลกnej spoloฤnosti. Dneลกnรฉ technolรณgie nรกm dรกvajรบ slobodu tvorby. Aย tรก je domรฉnou ลพenskej mentality โ€“ senzuรกlnej, elastickej, farebnej, organickej. Muลพskรก mentalita je skรดr dogmatickรก, vรกลพna, odmeranรก, abstraktnรก, bez farby aย tvaru. Aย to mi je cudzie.

Mรกm pocit, ลพe prรกve vย tomto obdobรญ stojรญme vย architektรบre pred vรฝznamnรฝm krokom โ€“ musรญme sa snaลพiลฅ, aby architektรบra robila ฤพudรญ ลกลฅastnรฝmi, aby nรกs napฤบลˆala radosลฅou aย optimizmom, pocitmi, ktorรฉ doteraz vย architektรบre, ลพiaฤพ, chรฝbali.

Gaetano Pesce
Architekt, umelec, dizajnรฉr (* 1939 vย talianskej La Spezii) ลกtudoval na Fakulte architektรบry Benรกtskej univerzity. ลฝil vย Padove, Benรกtkach, Londรฝne, Helsinkรกch, Parรญลพi aย od roku 1980 ลพije vย New Yorku. Pesce pracoval ako externรฝ lektor aย profesor na mnohรฝch prestรญลพnych inลกtitรบciรกch vย Amerike iย zahraniฤรญ, medziinรฝm na Cooper Union vย New Yorku. Uลพ 28 rokov je fakultnรฝm ฤlenom na Institut dโ€˜architecture et dโ€˜etudes urbaines vo francรบzskom ล trasburgu.

Pesce pracoval aj vย Taliansku, Nemecku, Belgicku, Japonsku, vย Spojenรฝch ล tรกtoch, Brazรญlii, ฤo ovplyvnilo internacionalizmus jeho prรญstupu. Vย roku 1996 bol Pesce poctenรฝ รบplnou profesijnou retrospektรญvou vย parรญลพskom centre Georges Pompidou. Vย roku 1993 Gaetano Pesce zรญskal vplyvnรบ cenu Chrysler Award for Innovation and Design. Gaetano Pesce, architekt, umelec, dizajnรฉr ลพijรบci vย New Yorku, pracoval na rozmanitรฝch zรกkazkรกch vย architektรบre, urbanistickom plรกnovanรญ, interiรฉrovom,ย vรฝstavnom aย industriรกlnom dizajne aย v publikovanรญ.

Za viac neลพ 40 rokov praxe Pesce vypracoval verejnรฉ iย sรบkromnรฉ projekty vย USA, Eurรณpe, Latinskej Amerike aย รzii, od rezidenciรญ po zรกhrady aย podnikovรฉ รบrady. Ohromnรฉ mnoลพstvo Pesceho prรกc, ktorรฉ moลพno spoznaลฅ podฤพa ich emotรญvnych aย hmatateฤพnรฝch kvalรญt, neskrotnej farebnosti aย nรกstojenรญ na pouลพitรญ inovatรญvnych stavebnรฝch materiรกlov vyrobenรฝch pomocou novรฝch technolรณgiรญ, opรญsal prominentnรฝ kritik architektรบry Herbert Muschamp ako โ€žarchitektonickรฝ ekvivalent mozgovej bรบrkyโ€œ. Vลกeobecnejลกie je Pesceho prรกca charakterizovanรก diverzifikovanรฝmi sรฉriami, dvojitou รบลพitkovosลฅou objektov aย architektรบry, kreatรญvnym pouลพรญvanรญm farieb, politickou dimenziou projektov, teรณriou aย praxou โ€žpoorly madeโ€œ (zle urobenรฉho), provokatรญvnosลฅou, uplatnenรญm aย zdokonaฤพovanรญm syntetickรฝch materiรกlov, teรณriou ลพenskosti. Prรกca Gaetana Pesceho pre svoj inovatรญvny charakter aย nekonvenฤnรฉho ducha ฤasto vyvolรกva rozruch aย kontroverznรฉ odozvy.

Vzdialene figuratรญvny aspekt aย ruฤne vyrobenรก kvalita charakterizujรบ Pesceho najznรกmejลกie zรกkazky. Patria medzi ne ponรบknutรฉ projekty pre Les Halles (1979) aย prerobenรฝ Lingotto Fiat Factory vย Turรญne (1983), Childrenโ€˜s House pre Parc de la Villette vย Parรญลพi (1985), Hubinov apartmรกn vย Parรญลพi (1986), Organickรฉ budovy vย Osake (1989-1993), Galรฉria Mourmans vย Belgicku (1994) aย Shumanova rezidencia vย New Yorku (1994).

Zdroj: Clubovka

Martina Jakuลกovรก
Foto: Dano Veselskรฝ, ateliรฉr Gaetana Pesceho

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie