Galéria Jopa - interiér ako scénografický priestor
Galéria(7)

Galéria Jopa – interiér ako scénografický priestor

Partneri sekcie:

Súčasný slovenský interiér má nielen mnoho podôb a rozmanitých tvarov, ale aj významov. Raz je to usporiadanie známych prvkov v obývačke, inokedy konzervatívny dizajn v kongresovej sále, potom zase vykolorovaná trendová kaviareň alebo minimalisticky komponovaná kúpeľňa. Mnoho chutí a vôní. No je tu aj snaha o originálny pohľad – napríklad na prezentáciu expozície. Patrí k nim aj nedávno sprístupnená Galéria Jopa na Mlynských luhoch v Bratislave, pri ktorej architektonická kancelária Krepop&Suchánek priniesla názor, že showroom nie je o hromadení produktov, ale o dizajne s premyslenou dramaturgiou.


Začiatok i koniec dňa

„Už krátko po tom, ako nás firma Jopa v lete 2007 oslovila s požiadavkou vypracovať návrh nového interiéru vzorkovne, sme sa s investorom zhodli na troch základných ambíciách novej expozície. Vzhľadom na obmedzenú plochu nového interiéru vzorkovne sme sa rozhodli, že expozícia nesmie byť popisná a nesmie mať ani snahu vystaviť všetko,“ hovorí spoluautor návrhu architekt Pavel Suchánek. „Rozhodli sme sa pre abstraktný výraz, v ktorom by sme prezentovali len isté fragmenty v zaujímavom kontexte, ktorý by vyvolával zvedavosť.“

Divadlo ako sled scénických obrazov. Dizajn ako hra prvkov. Interiér ako scénografický priestor. Napätie i harmónia. To boli záchytné body, ktorými autori vyskladali svoju predstavu. Ilúziu dosák, ktoré znamenajú svet, navodzujú už obvodové steny. Tie sú matne čierne so štruktúrou stavebného lepidla – čiže podkladu pod obklady, čo je hlavný sortiment firmy. Samotné obklady sú prezentované ako herci v scénickom priestore. Aktéri, ktorí majú svoje repliky, svoje opodstatnenie, ale zároveň sú len sklíčkami v celkovej mozaike.

Celý priestor predeľujú akoby náhodne umiestnené sklenené svietiace steny. Tak, aby sa vnímanie jednotlivých exponátov navzájom negatívne neovplyvňovalo. Naopak, účinok je intenzívny a herci sa nachádzajú priamo pod svetlami rámp.

„Nechceli sme, aby bola expozícia popisná,“ pokračuje Pavel Suchánek. „Návštevník tu nenájde návod, ako si urobiť kúpeľňu. Vidí len náznaky, fragmenty. Dúfame, že nachádza inšpirácie a impulz na spoluprácu s interiérovým architektom či dizajnérom.“

Inak povedané, priestor má provokovať predstavy. Nie je tu vykalkulovaná cena v prepočítaní na štvorcový meter. Priestor, v ktorom človek začína i končí svoj deň, sa neznižuje iba na nakúpenie obkladačiek. Je to sofistikovaná hra, pri ktorej dizajn foriem a ich usporiadanie podnecujú divákove dotváranie autorových záujmov.

Autori interiéru spolu s investorom zároveň predstavujú nové výrobky talianskej firmy Rapsel, pre ktorú navrhujú najzvučnejšie mená európskych tvorcov (Nouvel, Starck a ďalší). Netradičné podoby sanitárnej techniky – napr. svietiace umývadlá alebo otočné umývadlo – prispievajú ku kvalitnému režijnému vedeniu jednotlivých aktérov.

Dve umývadlá – tisícky riešení

Kúpeľňa pri manželskej spálni. Dve umývadlá – dnes už bežná vec. Dve umývadlá – tisícky riešení, stovky rôznych produktov, desiatky renomovaných výrobcov. Dve umývadlá položené na pulte, zabudované pod pultom, integrované v jednom výrobku, v tvare jedného veľkého umývadla, umiestnené na stene, v rohu, voľne stojace… a ešte stovky iných riešení. Sú nimi zaplnené tisíce strán katalógov, prospektov, časopisov, stovky úžasných inštalácií realizovaných vo vzorkovniach a dizajnérskych výstavách či veľtrhoch. Ako to urobiť po novom? Kompozícia dvoch rôznych umývadiel s odlišnými tvarovými určeniami a dizajnom však zostáva stále výnimočná.

„Určenie umývadiel v takejto kúpeľni je jasné – jedno je pre dámu, jedno pre pána,“ približuje známu situáciu architekt Suchánek. „To nie sú dve rovnaké bytosti, nie sú ani symetrickí. Popravde, pri umývadlách činia dosť rozdielne veci, inak sa pri nich tvária a zotrvajú pri nich niekedy aj výrazne iný čas. Kedysi sme pri riešení Rezidencie 16.7 pre nášho klienta vytvorili koncept kúpeľne pri manželskej spálni, ktorý sa ukázal ako optimálny. Aj preto sme ho teraz chceli verejne prezentovať.“

Do istej miery bol aj tento produkt výsledkom klientovej nespokojnosti s pôvodnými návrhmi a autorových bezsenných nocí vyvolaných časovým stresom. Až prišla povestná ranná hodina, keď na um prichádzajú jednoduché, ale nadčasové nápady. Ich realizácia sa nachádza v centrálnej kóji expozície Galérie Jopa.

On a ona
Básnici vyslovili mnoho metafor a definícií: muž je drsný a hrubý – žena hladká a jemná; muž – vertikála, žena – horizontála; muž je akčný rýchly, žena rozvážna, pomalšia; muž je jednoduchý, čitateľný a priamočiary, žena zložitejšia, záhadná a komplikovanejšia; muž – to sú priamky, hrany, rohy, žena zasa krivky, oblinky…

„Väčšinou nemajú užívatelia takejto kúpelne ani rovnakú výšku, takže pán sa musí riadne skloniť – a hneď zrána ho bolia kríže,“ s úsmevom dopĺňa zdôvodnenie konceptu Pavel Suchánek. „Je to ťažký každodenný štart pre pánov tvorstva… Prečo teda neprispôsobiť celý dizajn a nevniesť do priestoru aj troška symboliky a emócií?“

V centrálnej kóji je návrh, ktorý rešpektuje a glorifikuje rozdiely dámy a pána. Umývadlá sú rôzne, inak tvarované, umiestnené v rôznych výškach.

Pre dámu je tvarovo bohatšie, väčšie, otočné, na pulte s dostatočným priestorom na doplnky – zrkadielka, kontajnery, škatuľky, šuplíčky, štetčeky a mnohé iné dôležité veci. Pre pána je umývadlo strohé, jednoduché, menšie. Vyššie osadené, s pevnejším pozadím a s menším priestorom pre menej vecí.

Galéria Jopa neponúka hotové a definitívne riešenie. Jej autori priniesli idey, podnety na zamyslenie. Hovoria o našich rozdieloch a o všakovakých zvykoch. Interiér a dizajn má stále svoje individuálne prístupy.

Ľudo Petránsky
Foto: Ctibor Bachratý