Galรฉria Jopa - interiรฉr ako scรฉnografickรฝ priestor
Galรฉria(7)

Galรฉria Jopa – interiรฉr ako scรฉnografickรฝ priestor

Sรบฤasnรฝ slovenskรฝ interiรฉr mรก nielen mnoho podรดb aย rozmanitรฝch tvarov, ale aj vรฝznamov. Raz je to usporiadanie znรกmych prvkov vย obรฝvaฤke, inokedy konzervatรญvny dizajn vย kongresovej sรกle, potom zase vykolorovanรก trendovรก kaviareลˆ alebo minimalisticky komponovanรก kรบpeฤพลˆa. Mnoho chutรญ aย vรดnรญ. No je tu aj snaha oย originรกlny pohฤพad โ€“ naprรญklad na prezentรกciu expozรญcie. Patrรญ kย nim aj nedรกvno sprรญstupnenรก Galรฉria Jopa na Mlynskรฝch luhoch vย Bratislave, pri ktorej architektonickรก kancelรกria Krepop&Suchรกnek priniesla nรกzor, ลพe showroom nie je oย hromadenรญ produktov, ale oย dizajne sย premyslenou dramaturgiou.


Zaฤiatok iย koniec dลˆa

โ€žUลพ krรกtko po tom, ako nรกs firma Jopa vย lete 2007 oslovila sย poลพiadavkou vypracovaลฅ nรกvrh novรฉho interiรฉru vzorkovne, sme sa sย investorom zhodli na troch zรกkladnรฝch ambรญciรกch novej expozรญcie. Vzhฤพadom na obmedzenรบ plochu novรฉho interiรฉru vzorkovne sme sa rozhodli, ลพe expozรญcia nesmie byลฅ popisnรก aย nesmie maลฅ ani snahu vystaviลฅ vลกetko,โ€œ hovorรญ spoluautor nรกvrhu architekt Pavel Suchรกnek. โ€žRozhodli sme sa pre abstraktnรฝ vรฝraz, vย ktorom by sme prezentovali len istรฉ fragmenty vย zaujรญmavom kontexte, ktorรฝ by vyvolรกval zvedavosลฅ.โ€œ

Divadlo ako sled scรฉnickรฝch obrazov. Dizajn ako hra prvkov. Interiรฉr ako scรฉnografickรฝ priestor. Napรคtie iย harmรณnia. To boli zรกchytnรฉ body, ktorรฝmi autori vyskladali svoju predstavu. Ilรบziu dosรกk, ktorรฉ znamenajรบ svet, navodzujรบ uลพ obvodovรฉ steny. Tie sรบ matne ฤierne so ลกtruktรบrou stavebnรฉho lepidla โ€“ ฤiลพe podkladu pod obklady, ฤo je hlavnรฝ sortiment firmy. Samotnรฉ obklady sรบ prezentovanรฉ ako herci vย scรฉnickom priestore. Aktรฉri, ktorรญ majรบ svoje repliky, svoje opodstatnenie, ale zรกroveลˆ sรบ len sklรญฤkami vย celkovej mozaike.

Celรฝ priestor predeฤพujรบ akoby nรกhodne umiestnenรฉ sklenenรฉ svietiace steny. Tak, aby sa vnรญmanie jednotlivรฝch exponรกtov navzรกjom negatรญvne neovplyvลˆovalo. Naopak, รบฤinok je intenzรญvny aย herci sa nachรกdzajรบ priamo pod svetlami rรกmp.

โ€žNechceli sme, aby bola expozรญcia popisnรก,โ€œ pokraฤuje Pavel Suchรกnek. โ€žNรกvลกtevnรญk tu nenรกjde nรกvod, ako si urobiลฅ kรบpeฤพลˆu. Vidรญ len nรกznaky, fragmenty. Dรบfame, ลพe nachรกdza inลกpirรกcie aย impulz na spoluprรกcu sย interiรฉrovรฝm architektom ฤi dizajnรฉrom.โ€œ

Inak povedanรฉ, priestor mรก provokovaลฅ predstavy. Nie je tu vykalkulovanรก cena vย prepoฤรญtanรญ na ลกtvorcovรฝ meter. Priestor, vย ktorom ฤlovek zaฤรญna iย konฤรญ svoj deลˆ, sa nezniลพuje iba na nakรบpenie obkladaฤiek. Je to sofistikovanรก hra, pri ktorej dizajn foriem aย ich usporiadanie podnecujรบ divรกkove dotvรกranie autorovรฝch zรกujmov.

Autori interiรฉru spolu s investorom zรกroveลˆ predstavujรบ novรฉ vรฝrobky talianskej firmy Rapsel, pre ktorรบ navrhujรบ najzvuฤnejลกie menรก eurรณpskych tvorcov (Nouvel, Starck aย ฤalลกรญ). Netradiฤnรฉ podoby sanitรกrnej techniky โ€“ napr. svietiace umรฝvadlรก alebo otoฤnรฉ umรฝvadlo โ€“ prispievajรบ ku kvalitnรฉmu reลพijnรฉmu vedeniu jednotlivรฝch aktรฉrov.

Dve umรฝvadlรก โ€“ tisรญcky rieลกenรญ

Kรบpeฤพลˆa pri manลพelskej spรกlni. Dve umรฝvadlรก โ€“ dnes uลพ beลพnรก vec. Dve umรฝvadlรก โ€“ tisรญcky rieลกenรญ, stovky rรดznych produktov, desiatky renomovanรฝch vรฝrobcov. Dve umรฝvadlรก poloลพenรฉ na pulte, zabudovanรฉ pod pultom, integrovanรฉ vย jednom vรฝrobku, vย tvare jednรฉho veฤพkรฉho umรฝvadla, umiestnenรฉ na stene, vย rohu, voฤพne stojace… aย eลกte stovky inรฝch rieลกenรญ. Sรบ nimi zaplnenรฉ tisรญce strรกn katalรณgov, prospektov, ฤasopisov, stovky รบลพasnรฝch inลกtalรกciรญ realizovanรฝch vo vzorkovniach aย dizajnรฉrskych vรฝstavรกch ฤi veฤพtrhoch. Ako to urobiลฅ po novom? Kompozรญcia dvoch rรดznych umรฝvadiel sย odliลกnรฝmi tvarovรฝmi urฤeniami aย dizajnom vลกak zostรกva stรกle vรฝnimoฤnรก.

โ€žUrฤenie umรฝvadiel vย takejto kรบpeฤพni je jasnรฉ โ€“ jedno je pre dรกmu, jedno pre pรกna,โ€œ pribliลพuje znรกmu situรกciu architekt Suchรกnek. โ€žTo nie sรบ dve rovnakรฉ bytosti, nie sรบ ani symetrickรญ. Popravde, pri umรฝvadlรกch ฤinia dosลฅ rozdielne veci, inak sa pri nich tvรกria aย zotrvajรบ pri nich niekedy aj vรฝrazne inรฝ ฤas. Kedysi sme pri rieลกenรญ Rezidencie 16.7 pre nรกลกho klienta vytvorili koncept kรบpeฤพne pri manลพelskej spรกlni, ktorรฝ sa ukรกzal ako optimรกlny. Aj preto sme ho teraz chceli verejne prezentovaลฅ.โ€œ

Do istej miery bol aj tento produkt vรฝsledkom klientovej nespokojnosti sย pรดvodnรฝmi nรกvrhmi aย autorovรฝch bezsennรฝch nocรญ vyvolanรฝch ฤasovรฝm stresom. Aลพ priลกla povestnรก rannรก hodina, keฤ na um prichรกdzajรบ jednoduchรฉ, ale nadฤasovรฉ nรกpady. Ich realizรกcia sa nachรกdza vย centrรกlnej kรณji expozรญcie Galรฉrie Jopa.

On aย ona
Bรกsnici vyslovili mnoho metafor aย definรญciรญ: muลพ je drsnรฝ aย hrubรฝ โ€“ ลพena hladkรก aย jemnรก; muลพ โ€“ vertikรกla, ลพena โ€“ horizontรกla; muลพ je akฤnรฝ rรฝchly, ลพena rozvรกลพna, pomalลกia; muลพ je jednoduchรฝ, ฤitateฤพnรฝ aย priamoฤiary, ลพena zloลพitejลกia, zรกhadnรก aย komplikovanejลกia; muลพ โ€“ to sรบ priamky, hrany, rohy, ลพena zasa krivky, oblinky…

โ€žVรคฤลกinou nemajรบ uลพรญvatelia takejto kรบpelne ani rovnakรบ vรฝลกku, takลพe pรกn sa musรญ riadne skloniลฅ โ€“ aย hneฤ zrรกna ho bolia krรญลพe,โ€œ sย รบsmevom dopฤบลˆa zdรดvodnenie konceptu Pavel Suchรกnek. โ€žJe to ลฅaลพkรฝ kaลพdodennรฝ ลกtart pre pรกnov tvorstva… Preฤo teda neprispรดsobiลฅ celรฝ dizajn aย nevniesลฅ do priestoru aj troลกka symboliky aย emรณciรญ?โ€œ

Vย centrรกlnej kรณji je nรกvrh, ktorรฝ reลกpektuje aย glorifikuje rozdiely dรกmy aย pรกna. Umรฝvadlรก sรบ rรดzne, inak tvarovanรฉ, umiestnenรฉ vย rรดznych vรฝลกkach.

Pre dรกmu je tvarovo bohatลกie, vรคฤลกie, otoฤnรฉ, na pulte sย dostatoฤnรฝm priestorom na doplnky โ€“ zrkadielka, kontajnery, ลกkatuฤพky, ลกuplรญฤky, ลกtetฤeky aย mnohรฉ inรฉ dรดleลพitรฉ veci. Pre pรกna je umรฝvadlo strohรฉ, jednoduchรฉ, menลกie. Vyลกลกie osadenรฉ, sย pevnejลกรญm pozadรญm aย sย menลกรญm priestorom pre menej vecรญ.

Galรฉria Jopa neponรบka hotovรฉ aย definitรญvne rieลกenie. Jej autori priniesli idey, podnety na zamyslenie. Hovoria oย naลกich rozdieloch aย oย vลกakovakรฝch zvykoch. Interiรฉr aย dizajn mรก stรกle svoje individuรกlne prรญstupy.

ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: Ctibor Bachratรฝ