Galรฉria Jopa – interiรฉr ako scรฉnografickรฝ priestor
Sรบฤasnรฝ slovenskรฝ interiรฉr mรก nielen mnoho podรดb aย rozmanitรฝch tvarov, ale aj vรฝznamov. Raz je to usporiadanie znรกmych prvkov vย obรฝvaฤke, inokedy konzervatรญvny dizajn vย kongresovej sรกle, potom zase vykolorovanรก trendovรก kaviareล alebo minimalisticky komponovanรก kรบpeฤพลa. Mnoho chutรญ aย vรดnรญ. No je tu aj snaha oย originรกlny pohฤพad โ naprรญklad na prezentรกciu expozรญcie. Patrรญ kย nim aj nedรกvno sprรญstupnenรก Galรฉria Jopa na Mlynskรฝch luhoch vย Bratislave, pri ktorej architektonickรก kancelรกria Krepop&Suchรกnek priniesla nรกzor, ลพe showroom nie je oย hromadenรญ produktov, ale oย dizajne sย premyslenou dramaturgiou.
Zaฤiatok iย koniec dลa
โUลพ krรกtko po tom, ako nรกs firma Jopa vย lete 2007 oslovila sย poลพiadavkou vypracovaลฅ nรกvrh novรฉho interiรฉru vzorkovne, sme sa sย investorom zhodli na troch zรกkladnรฝch ambรญciรกch novej expozรญcie. Vzhฤพadom na obmedzenรบ plochu novรฉho interiรฉru vzorkovne sme sa rozhodli, ลพe expozรญcia nesmie byลฅ popisnรก aย nesmie maลฅ ani snahu vystaviลฅ vลกetko,โ hovorรญ spoluautor nรกvrhu architekt Pavel Suchรกnek. โRozhodli sme sa pre abstraktnรฝ vรฝraz, vย ktorom by sme prezentovali len istรฉ fragmenty vย zaujรญmavom kontexte, ktorรฝ by vyvolรกval zvedavosลฅ.โ
Divadlo ako sled scรฉnickรฝch obrazov. Dizajn ako hra prvkov. Interiรฉr ako scรฉnografickรฝ priestor. Napรคtie iย harmรณnia. To boli zรกchytnรฉ body, ktorรฝmi autori vyskladali svoju predstavu. Ilรบziu dosรกk, ktorรฉ znamenajรบ svet, navodzujรบ uลพ obvodovรฉ steny. Tie sรบ matne ฤierne so ลกtruktรบrou stavebnรฉho lepidla โ ฤiลพe podkladu pod obklady, ฤo je hlavnรฝ sortiment firmy. Samotnรฉ obklady sรบ prezentovanรฉ ako herci vย scรฉnickom priestore. Aktรฉri, ktorรญ majรบ svoje repliky, svoje opodstatnenie, ale zรกroveล sรบ len sklรญฤkami vย celkovej mozaike.
Celรฝ priestor predeฤพujรบ akoby nรกhodne umiestnenรฉ sklenenรฉ svietiace steny. Tak, aby sa vnรญmanie jednotlivรฝch exponรกtov navzรกjom negatรญvne neovplyvลovalo. Naopak, รบฤinok je intenzรญvny aย herci sa nachรกdzajรบ priamo pod svetlami rรกmp.
โNechceli sme, aby bola expozรญcia popisnรก,โ pokraฤuje Pavel Suchรกnek. โNรกvลกtevnรญk tu nenรกjde nรกvod, ako si urobiลฅ kรบpeฤพลu. Vidรญ len nรกznaky, fragmenty. Dรบfame, ลพe nachรกdza inลกpirรกcie aย impulz na spoluprรกcu sย interiรฉrovรฝm architektom ฤi dizajnรฉrom.โ
Inak povedanรฉ, priestor mรก provokovaลฅ predstavy. Nie je tu vykalkulovanรก cena vย prepoฤรญtanรญ na ลกtvorcovรฝ meter. Priestor, vย ktorom ฤlovek zaฤรญna iย konฤรญ svoj deล, sa nezniลพuje iba na nakรบpenie obkladaฤiek. Je to sofistikovanรก hra, pri ktorej dizajn foriem aย ich usporiadanie podnecujรบ divรกkove dotvรกranie autorovรฝch zรกujmov.
Autori interiรฉru spolu s investorom zรกroveล predstavujรบ novรฉ vรฝrobky talianskej firmy Rapsel, pre ktorรบ navrhujรบ najzvuฤnejลกie menรก eurรณpskych tvorcov (Nouvel, Starck aย ฤalลกรญ). Netradiฤnรฉ podoby sanitรกrnej techniky โ napr. svietiace umรฝvadlรก alebo otoฤnรฉ umรฝvadlo โ prispievajรบ ku kvalitnรฉmu reลพijnรฉmu vedeniu jednotlivรฝch aktรฉrov.
Dve umรฝvadlรก โ tisรญcky rieลกenรญ
Kรบpeฤพลa pri manลพelskej spรกlni. Dve umรฝvadlรก โ dnes uลพ beลพnรก vec. Dve umรฝvadlรก โ tisรญcky rieลกenรญ, stovky rรดznych produktov, desiatky renomovanรฝch vรฝrobcov. Dve umรฝvadlรก poloลพenรฉ na pulte, zabudovanรฉ pod pultom, integrovanรฉ vย jednom vรฝrobku, vย tvare jednรฉho veฤพkรฉho umรฝvadla, umiestnenรฉ na stene, vย rohu, voฤพne stojace… aย eลกte stovky inรฝch rieลกenรญ. Sรบ nimi zaplnenรฉ tisรญce strรกn katalรณgov, prospektov, ฤasopisov, stovky รบลพasnรฝch inลกtalรกciรญ realizovanรฝch vo vzorkovniach aย dizajnรฉrskych vรฝstavรกch ฤi veฤพtrhoch. Ako to urobiลฅ po novom? Kompozรญcia dvoch rรดznych umรฝvadiel sย odliลกnรฝmi tvarovรฝmi urฤeniami aย dizajnom vลกak zostรกva stรกle vรฝnimoฤnรก.
โUrฤenie umรฝvadiel vย takejto kรบpeฤพni je jasnรฉ โ jedno je pre dรกmu, jedno pre pรกna,โ pribliลพuje znรกmu situรกciu architekt Suchรกnek. โTo nie sรบ dve rovnakรฉ bytosti, nie sรบ ani symetrickรญ. Popravde, pri umรฝvadlรกch ฤinia dosลฅ rozdielne veci, inak sa pri nich tvรกria aย zotrvajรบ pri nich niekedy aj vรฝrazne inรฝ ฤas. Kedysi sme pri rieลกenรญ Rezidencie 16.7 pre nรกลกho klienta vytvorili koncept kรบpeฤพne pri manลพelskej spรกlni, ktorรฝ sa ukรกzal ako optimรกlny. Aj preto sme ho teraz chceli verejne prezentovaลฅ.โ
Do istej miery bol aj tento produkt vรฝsledkom klientovej nespokojnosti sย pรดvodnรฝmi nรกvrhmi aย autorovรฝch bezsennรฝch nocรญ vyvolanรฝch ฤasovรฝm stresom. Aลพ priลกla povestnรก rannรก hodina, keฤ na um prichรกdzajรบ jednoduchรฉ, ale nadฤasovรฉ nรกpady. Ich realizรกcia sa nachรกdza vย centrรกlnej kรณji expozรญcie Galรฉrie Jopa.
On aย ona
Bรกsnici vyslovili mnoho metafor aย definรญciรญ: muลพ je drsnรฝ aย hrubรฝ โ ลพena hladkรก aย jemnรก; muลพ โ vertikรกla, ลพena โ horizontรกla; muลพ je akฤnรฝ rรฝchly, ลพena rozvรกลพna, pomalลกia; muลพ je jednoduchรฝ, ฤitateฤพnรฝ aย priamoฤiary, ลพena zloลพitejลกia, zรกhadnรก aย komplikovanejลกia; muลพ โ to sรบ priamky, hrany, rohy, ลพena zasa krivky, oblinky…
โVรคฤลกinou nemajรบ uลพรญvatelia takejto kรบpelne ani rovnakรบ vรฝลกku, takลพe pรกn sa musรญ riadne skloniลฅ โ aย hneฤ zrรกna ho bolia krรญลพe,โ sย รบsmevom dopฤบลa zdรดvodnenie konceptu Pavel Suchรกnek. โJe to ลฅaลพkรฝ kaลพdodennรฝ ลกtart pre pรกnov tvorstva… Preฤo teda neprispรดsobiลฅ celรฝ dizajn aย nevniesลฅ do priestoru aj troลกka symboliky aย emรณciรญ?โ
Vย centrรกlnej kรณji je nรกvrh, ktorรฝ reลกpektuje aย glorifikuje rozdiely dรกmy aย pรกna. Umรฝvadlรก sรบ rรดzne, inak tvarovanรฉ, umiestnenรฉ vย rรดznych vรฝลกkach.
Pre dรกmu je tvarovo bohatลกie, vรคฤลกie, otoฤnรฉ, na pulte sย dostatoฤnรฝm priestorom na doplnky โ zrkadielka, kontajnery, ลกkatuฤพky, ลกuplรญฤky, ลกtetฤeky aย mnohรฉ inรฉ dรดleลพitรฉ veci. Pre pรกna je umรฝvadlo strohรฉ, jednoduchรฉ, menลกie. Vyลกลกie osadenรฉ, sย pevnejลกรญm pozadรญm aย sย menลกรญm priestorom pre menej vecรญ.
Galรฉria Jopa neponรบka hotovรฉ aย definitรญvne rieลกenie. Jej autori priniesli idey, podnety na zamyslenie. Hovoria oย naลกich rozdieloch aย oย vลกakovakรฝch zvykoch. Interiรฉr aย dizajn mรก stรกle svoje individuรกlne prรญstupy.
ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: Ctibor Bachratรฝ