Marián Gombarček
Galéria(6)

GMB.:Na každý projekt pozerám z rôznych perspektív, hľadám správne interpretácie a hlavne kontext

Trajektória k architektúre bola veľmi prirodzená. Mariána Gombarčeka ovplyvňuje vo svojej čistej podstate celý život.

K architektúre mal vďaka rodine (otec je tiež architekt) blízko už od detstva. „Nejakou formou ma teda formovala počas celého života a moja trajektória k tomuto remeslu bola teda veľmi prirodzená,“ začína rozprávanie Marián.

Kontakt s praxou získal už počas štúdia na Fakulte architektúry STU prácou v rôznych menších ateliéroch. Pracoval v Jan Revaj Architects a neskôr na niekoľko rokov zakotvil v architektonickom ateliéri at26 Architects.

Práve tu získal v spolupráci s Loskotom, Takáčom a Kukučkom cenné skúsenosti pri práci na rozličných projektoch rôznych mierok a náročnosti (interiéry, rodinné domy, ale aj komerčné projekty, napríklad redizajn kníhkupectva Panta Rhei alebo Tatrabanky, za ktorý získali v roku 2017 od Nemeckej rady pre dizajn ocenenie Iconic Award).

Dom nad Dúbravkou, Bratislava.
Dom nad Dúbravkou, Bratislava. | Zdroj: Matej Hakár

Rôznorodosť perspektív

Koncom tohto roka sa Gombarček osamostatnil a založil vlastný ateliér gmb., ktorý sa venuje architektonickej tvorbe v rôznych mierkach – od návrhov interiéru a rezidenčnej architektúry až po riešenie občianskych a verejných priestorov. V súčasnosti už sú niektoré projekty úspešne zrealizované a mnohé rozpracované.

„Prácou v rôznych ateliéroch a takisto v rámci vlastnej praxe som okrem skúseností získal hlavne náhľad do rôznych prístupov k navrhovaniu, k tvorbe, ako i k celému procesu projektovania. To mi umožnilo nazerať na každý projekt z rôznych perspektív, hľadať správne interpretácie a hlavne kontext,“ vysvetľuje Marián.

Výber z tvorby

  • Dom nad Dúbravkou
  • Dom pri Zvonici
  • Ateliér režiséra (spoluautorstvo benkobenkova)
  • bistro Nhabe
  • Kafka Dent, Bratislava
  • smútočná sieň v Litvínove
  • bistro Burrito Fellas, Bratislava

Práve práca s kontextom, či už vizuálnym, alebo významovým, je pre neho veľmi dôležitá. Snaží sa tak v tvorbe hľadať úprimnosť a pravdivosť, racionálne nachádzať nové kontexty a možnosti. Podobne Gombarček pracuje aj s dizajnom a materialitou, rád priznáva materiály v ich surovosti a priestoru zachováva čo najčistejšiu formu.

„Stále sa snažím spolupracovať aj s inými architektami, či už v rámci vypracovávania architektonických súťaží, alebo aj pri bežných zákazkách. Napríklad s ateliérom benkobenkova sme pracovali na rekonštrukcii domčeka v Strekove,“ hovorí architekt.

V rámci iného tvorivého kolektívu architektov Pavla Dobšinského, Pavlíny Voštinárovej a Dominiky Čerepkaiovej v roku 2018 vyhrali architektonickú súťaž v Česku na projekt smútočnej siene v Litvínove. A práve preto sme si vybrali aj Mariána Gombarčeka ako jedného z predstaviteľov mladej slovenskej architektonickej scény. Nebojí sa prizvať na spoluprácu tých, s ktorými vie kvalitne tvoriť.

Ambulancia Kafka Dent v Bratislave.
Ateliér režiséra v Strekove. Autori: Jana Benková, Juraj Benko, Marián Gombarček
Dom nad Dúbravkou, Bratislava.
Marián Gombarček
Marián Gombarček

GMB.

Založenie ateliéru: 2017
Zakladateľ: Marián Gombarček
Prelomové dielo: Dom nad Dúbravkou
Architekti, ktorí inšpirujú: GutGut, Plural, zerozero
Architekti, ktorí ovplyvňujú: Peter Zumthor, David Chipperfield, Bjarke Ingels Group/ BIG

Článok bol publikovaný v časopise ASB špeciál, Mladí slovenskí architekti