Grandiรณzna cesta po juลพnรฝch parรญลพskych bulvรกroch
Galรฉria(8)

Grandiรณzna cesta po juลพnรฝch parรญลพskych bulvรกroch

Krรกsavica na Seine si od ฤias vรฝstavby mestskรฉho diaฤพniฤnรฉho okruhu nepamรคtรก takรฝ vรฝznamnรฝ poฤin, akรฝm je nรกvrat elektriฤiek do ulรญc Parรญลพa. Prรกce na tomto projekte vย znamenรญ veฤพkolepรฝch zmien verejnรฉho priestoru od reorganizรกcie dopravy aลพ po poฤetnรฉ รบpravy komunikรกciรญ, kriลพovatiek, zelenรฝch plรดch aย mestskรฉho mobiliรกru sa zaฤali vย lete roku 2003. Investor sa obyvateฤพom aย podnikateฤพom vย dotknutรฝch okrskoch navyลกe zaviazal, ลพe prรกce sa skonฤia vย avizovanom termรญne aย po troch rokoch ลพivota na stavenisku sa doฤkajรบ vyลกลกej kvality spoloฤnรฉho priestoru. ฤŒi parรญลพska elektriฤka dokรกzala presvedฤiลฅ oย tom, ลพe nie je iba dopravnรฝm prostriedkom, sa dozviete vย nasledujรบcich riadkoch.

Urbanistickรฝ koncept

Prvรก parรญลพska linka pomenovanรก ako T3 prechรกdza po juลพnom okraji hlavnรฉho mesta medzi Pont de Garigliano na zรกpadnej strane aย Port dยดIvry na vรฝchode. Vย rรกmci svojej trasy, ktorรก meria 7,9โ€‰km, zabezpeฤuje obsluhu viacerรฝch vรฝznamnรฝch miest Parรญลพa, ako je vรฝstavisko Porte de Versailles, eurรณpska nemocnica Georga Pompidoua, parky Montsouris, Georga Brassensa aย Andrรฉ Citroรซna, ลกtadiรณn Charlรฉty ฤi medzinรกrodnรฉ univerzitnรฉ mesteฤko. Zรกkladnou myลกlienkou konceptu je vytvoriลฅ prรญleลพitosลฅ na lepลกiu organizรกciu priestoru aย splnenie nรกrokov jednotlivรฝch uลพรญvateฤพov naลˆ. Elektriฤka je ekologickรก, tichรก aย vyznaฤuje sa pravidelnosลฅou premรกvky. Zodpovedรก sรบฤasnรฝm poลพiadavkรกm na mestskรบ mobilitu, lebo vฤaka rรฝchlosti aย komfortu ponรบka alternatรญvu individuรกlnej automobilovej dopravy. Uฤพahฤuje prepravu poฤetnej skupiny obyvateฤพov regiรณnu Parรญลพa aย prispieva tieลพ kย lepลกiemu prepojeniu sย okrajovรฝmi ลกtvrลฅami na juhu aย vรฝchode Parรญลพa.

Hierarchia mestskรฝch bulvรกrov

Kaลพdรฝ zย uลพรญvateฤพov mรก kย dispozรญcii adekvรกtny priestor. Chodci sรบ vย hierarchii priestoru juลพnรฝch parรญลพskych bulvรกrov na prvom mieste, ฤo je pre obyvateฤพov slovenskรฝch miest len ลฅaลพko predstaviteฤพnรฉ. Preto sa veฤพkรก pozornosลฅ venovala prรกve navrรกteniu ich pรดvodnej mestskosti. Pred zaฤlenenรญm elektriฤky pripomรญnali skรดr diaฤพnicu vย meste ako mestskรฝ bulvรกr. Vย cestnom profile je to vลกak elektriฤka, ktorรก mรก prioritu za kaลพdรฝch normรกlnych okolnostรญ, aby sa zabezpeฤila jej rรฝchla aย plynulรก doprava.

Pรดvodnรฝ stav
Verejnรบ dopravu zabezpeฤuje autobusovรก linka PC1, ktorรก premรกva vo vlastnom vyhradenom pruhu. Priestor, ktorรฝ si nรกrokuje individuรกlna automobilovรก doprava, vลกak neumoลพลˆuje jednoduchรฝ pohyb peลกรญch, najmรค pri prechรกdzanรญ na druhรบ stranu bulvรกru.
Sรบฤasnรฝ stav
Celรฝ priestor bulvรกru je od zรกkladov zmenenรฝ. Chodnรญky sรบ ลกirลกie, vznikli novรฉ cyklistickรฉ trasy, elektriฤkovรก platforma nahradila vyhradenรฉ pruhy pre autobusovรบ linku, priฤom umoลพnila zachovaลฅ dvojpruhovรบ komunikรกciu vย oboch smeroch. Povrch rรดznych druhov komunikรกciรญ, poฤnรบc peลกรญmi trasami aย konฤiac cestnou dopravou, sa vzรกjomne odliลกuje, aby vyhradenie priestoru pre jednotlivรฝch uลพรญvateฤพov bolo zrejmรฉ na prvรฝ pohฤพad.

Mobiliรกr aย dizajn

ล peciรกlna pozornosลฅ sa venovala architektonickรฉmu rieลกeniu vrรกtane mestskรฉho mobiliรกru, parkovรฝch รบprav ฤi unikรกtneho celkovรฉho vzhฤพadu. Napokon, nielen rozsah prรกc, ale aj jedineฤnosลฅ nรกvrhu zodpovedajรบ nรกrokom svetovej metropoly.

Elektriฤka je zaฤlenenรก do konceptu vyrastenej zelene tak, aby spolu vytvorili dojem veฤพkรฉho kontinuรกlneho parku pozdฤบลพ celej jej trasy. โ€žVฤaka urbanistickรฝm aย architektonickรฝm zรกsahom sa bulvรกre Marรฉchaux premenili na akรฉsi korzo, kde pohybovaลฅ sa je hrou, ฤiลพe nejde iba oย miesto, kadiaฤพ treba rรฝchlo prejsลฅ,โ€œ vysvetฤพuje architekt Antoine Grumbach, pod ktorรฉho taktovkou nรกvrh vznikal. Michel Desvigne, krajinnรฝ architekt, ktorรฝ spolupracoval sย architektom, dodรกva: โ€žKoncept bulvรกru-parku umoลพลˆuje celkom zmeniลฅ tvรกr bulvรกrov Marรฉchaux.โ€œ

Grumbachov ateliรฉr koncipoval zastรกvky elektriฤiek, ktorรฉ okrem nevyhnutnรฉho mobiliรกru poskytujรบ priestor aj stromom. Tie sa stali leitmotรญvom pre dizajn prรญstreลกkov ฤi stฤบpov elektrickรฉho trakฤnรฉho vedenia. Stฤบpy sรบ ลกikovne umiestnenรฉ pomedzi stromoradie. Tรฝm, ลพe ich nevyhnutnรบ prรญtomnosลฅ vyuลพili na zavesenie vรคฤลกiny pouliฤnรฉho osvetlenia, dosiahli odbremenenie parteru od vizuรกlnych prekรกลพok. Tento koncept ฤalej prepracoval Louis Clair, ktorรฝ elektriฤke vdรฝchol zmysel pre noฤnรฝ ลพivot vฤaka ลกpeciรกlnemu bielemu osvetleniu. Vย noci pomรกha orientรกcii na bulvรกroch, priฤom zostรกva skรดr estetickรฝm ako funkฤnรฝm osvetlenรญm.ย 

Parรญลพ vลกak ide eลกte ฤalej. Osobitรฉmu dizajnu sa podrobili aj elektriฤkovรฉ vozne, ktorรฉ dostali originรกlny grafickรฝ aย farebnรฝ koncept. Vonkajลกia povrchovรก รบprava reflektuje farby pouลพitรฉ vย interiรฉri vozลˆov aย pridรกva niekoฤพko symbolov zย parรญลพskeho ลพivota โ€“ โ€žkandelรกbreโ€œ francรบzskej metropoly, fontรกnu Wallace, ลกรกlku kรกvy โ€“ ฤi symboly premeny bulvรกrov โ€“ zelenรฉho panรกฤika zo semafora, bicykla alebo lรญstie stromov. Starostlivosลฅ, ktorรบ moลพno na โ€žpalubeโ€œ precรญtiลฅ, podnecuje cestujรบcich, aby vnรญmali aย precรญtili mesto prostrednรญctvom veฤพkรฝch โ€žvitrรญnovรฝchโ€œ okien.ย ย 

Nรกzov stavby : Elektriฤka T3
Miesto stavby: bulvรกre Marรฉchaux, 13., 14. aย 15. okrsok, Parรญลพ
Investori: mesto Parรญลพ (30,08โ€‰%), RATP โ€“ dopravnรฝ podnik regiรณnu Parรญลพa (27,39โ€‰%), regiรณn Ile-de-France (26,11โ€‰%), ลกtรกt (16,3โ€‰%)
Autori arch. rieลกenia:ย  Antoine Grumbach โ€“ architekt-urbanista, Michel Desvigne โ€“ krajinnรก architektรบra, Louis Clair โ€“ koncept osvetlenia
Dizajn elektriฤkovรฝch vozลˆov: Rรฉgine Charvet-Pello โ€“ hlavnรฝ koncept exteriรฉru aย interiรฉru, Vonnik Hertig โ€“ farebnรฝ koncept interiรฉru aย nรกvrh textรญliรญ sedadiel, Emmanuel Fรฉdon aย Luc Maillet โ€“ nรกvrh grafickรฝch bandรกลพรญ na vonkajลกom povrchu vozลˆov
Zaฤiatok realizรกcie: jรบl 2003 (zaฤiatok preklรกdky sietรญ)
Uvedenie do prevรกdzky: 16. december 2006
Celkovรฉ nรกklady: 311,5 miliรณna eur

Stavba parรญลพskej elektriฤkovej trate vย ฤรญslach

  • takmer 40โ€‰km koฤพajnรญc
  • 36ย 000 m2 trรกvnika
  • viac ako 200โ€‰km kรกblov
  • 1ย 0 00 vysadenรฝch stromov
  • takmer 9ย 000 m2 prerobenรฝch komunikรกciรญ
  • viac ako 32โ€‰km poloลพenรฝch obrubnรญkov
  • 460 stฤบpov el. vedenia, zย toho 80โ€‰% slรบลพi na pouliฤnรฉ osvetlenie
  • 35 upravenรฝch kriลพovatiek
  • 28ย 300 m2 ลพulovej dlaลพby
  • 9ย 400 m2 mozaikovej dlaลพby
  • 12ย 800 m2 ลพulovรฝch dosiek
  • takmer 4ย 000 bodov osvetlenia na bulvรกroch ยญMarรฉchaux
  • takmer 2ย 000 pracovnรญkov aย 300 zainteresovanรฝch firiem

T3 vย ฤรญslach

100ย 000 – poฤet cestujรบcich denne prepravenรฝch touto linkou, ฤo predstavuje dvojnรกsobok oproti linke autobusu sย rovnakou dฤบลพkou trasy
25โ€‰% – predpokladanรก redukcia indiviยญduรกlnej automobilovej dopravy
1ย 100 – poฤet vysadenรฝch stromov vย rรกmci komplexnej krajinnej รบpravy vย okolรญ elektriฤkovej trate
36ย 000 m2 – plocha trรกvnatรฉho porastu elektriฤkovej platformy, ฤo predstavuje 2/3 zย celkovej plochy jej trasy
17- poฤet stanรญc (zastรกvok)
od 5:00 hod. do 0:30 hod. – prevรกdzka linky elektriฤky, ktorรก premรกva sedem dnรญ vย tรฝลพdni
4 minรบty – interval premรกvky elektriฤky vย dopravnej ลกpiฤke
38โ€‰% – รบspora ฤasu pri preprave elektriฤkou od zaฤiatku po koneฤnรบ zastรกvku oproti preprave autobusom
24 minรบt – ฤas potrebnรฝ na prepravu elektriฤkou od zaฤiatoฤnej po koneฤnรบ zastรกvkuย 
7,9โ€‰km – dฤบลพka trasy elektriฤky T3

Lucia Hakelovรก
Foto: Mairie de Paris

Najฤรญtanejลกie