Grandiรณzna cesta po juลพnรฝch parรญลพskych bulvรกroch
Krรกsavica na Seine si od ฤias vรฝstavby mestskรฉho diaฤพniฤnรฉho okruhu nepamรคtรก takรฝ vรฝznamnรฝ poฤin, akรฝm je nรกvrat elektriฤiek do ulรญc Parรญลพa. Prรกce na tomto projekte vย znamenรญ veฤพkolepรฝch zmien verejnรฉho priestoru od reorganizรกcie dopravy aลพ po poฤetnรฉ รบpravy komunikรกciรญ, kriลพovatiek, zelenรฝch plรดch aย mestskรฉho mobiliรกru sa zaฤali vย lete roku 2003. Investor sa obyvateฤพom aย podnikateฤพom vย dotknutรฝch okrskoch navyลกe zaviazal, ลพe prรกce sa skonฤia vย avizovanom termรญne aย po troch rokoch ลพivota na stavenisku sa doฤkajรบ vyลกลกej kvality spoloฤnรฉho priestoru. ฤi parรญลพska elektriฤka dokรกzala presvedฤiลฅ oย tom, ลพe nie je iba dopravnรฝm prostriedkom, sa dozviete vย nasledujรบcich riadkoch.
Urbanistickรฝ koncept
Hierarchia mestskรฝch bulvรกrov
Pรดvodnรฝ stav Verejnรบ dopravu zabezpeฤuje autobusovรก linka PC1, ktorรก premรกva vo vlastnom vyhradenom pruhu. Priestor, ktorรฝ si nรกrokuje individuรกlna automobilovรก doprava, vลกak neumoลพลuje jednoduchรฝ pohyb peลกรญch, najmรค pri prechรกdzanรญ na druhรบ stranu bulvรกru. |
Sรบฤasnรฝ stav Celรฝ priestor bulvรกru je od zรกkladov zmenenรฝ. Chodnรญky sรบ ลกirลกie, vznikli novรฉ cyklistickรฉ trasy, elektriฤkovรก platforma nahradila vyhradenรฉ pruhy pre autobusovรบ linku, priฤom umoลพnila zachovaลฅ dvojpruhovรบ komunikรกciu vย oboch smeroch. Povrch rรดznych druhov komunikรกciรญ, poฤnรบc peลกรญmi trasami aย konฤiac cestnou dopravou, sa vzรกjomne odliลกuje, aby vyhradenie priestoru pre jednotlivรฝch uลพรญvateฤพov bolo zrejmรฉ na prvรฝ pohฤพad. |
Mobiliรกr aย dizajn
Elektriฤka je zaฤlenenรก do konceptu vyrastenej zelene tak, aby spolu vytvorili dojem veฤพkรฉho kontinuรกlneho parku pozdฤบลพ celej jej trasy. โVฤaka urbanistickรฝm aย architektonickรฝm zรกsahom sa bulvรกre Marรฉchaux premenili na akรฉsi korzo, kde pohybovaลฅ sa je hrou, ฤiลพe nejde iba oย miesto, kadiaฤพ treba rรฝchlo prejsลฅ,โ vysvetฤพuje architekt Antoine Grumbach, pod ktorรฉho taktovkou nรกvrh vznikal. Michel Desvigne, krajinnรฝ architekt, ktorรฝ spolupracoval sย architektom, dodรกva: โKoncept bulvรกru-parku umoลพลuje celkom zmeniลฅ tvรกr bulvรกrov Marรฉchaux.โ
Grumbachov ateliรฉr koncipoval zastรกvky elektriฤiek, ktorรฉ okrem nevyhnutnรฉho mobiliรกru poskytujรบ priestor aj stromom. Tie sa stali leitmotรญvom pre dizajn prรญstreลกkov ฤi stฤบpov elektrickรฉho trakฤnรฉho vedenia. Stฤบpy sรบ ลกikovne umiestnenรฉ pomedzi stromoradie. Tรฝm, ลพe ich nevyhnutnรบ prรญtomnosลฅ vyuลพili na zavesenie vรคฤลกiny pouliฤnรฉho osvetlenia, dosiahli odbremenenie parteru od vizuรกlnych prekรกลพok. Tento koncept ฤalej prepracoval Louis Clair, ktorรฝ elektriฤke vdรฝchol zmysel pre noฤnรฝ ลพivot vฤaka ลกpeciรกlnemu bielemu osvetleniu. Vย noci pomรกha orientรกcii na bulvรกroch, priฤom zostรกva skรดr estetickรฝm ako funkฤnรฝm osvetlenรญm.ย
Parรญลพ vลกak ide eลกte ฤalej. Osobitรฉmu dizajnu sa podrobili aj elektriฤkovรฉ vozne, ktorรฉ dostali originรกlny grafickรฝ aย farebnรฝ koncept. Vonkajลกia povrchovรก รบprava reflektuje farby pouลพitรฉ vย interiรฉri vozลov aย pridรกva niekoฤพko symbolov zย parรญลพskeho ลพivota โ โkandelรกbreโ francรบzskej metropoly, fontรกnu Wallace, ลกรกlku kรกvy โ ฤi symboly premeny bulvรกrov โ zelenรฉho panรกฤika zo semafora, bicykla alebo lรญstie stromov. Starostlivosลฅ, ktorรบ moลพno na โpalubeโ precรญtiลฅ, podnecuje cestujรบcich, aby vnรญmali aย precรญtili mesto prostrednรญctvom veฤพkรฝch โvitrรญnovรฝchโ okien.ย ย
Miesto stavby: bulvรกre Marรฉchaux, 13., 14. aย 15. okrsok, Parรญลพ
Investori: mesto Parรญลพ (30,08โ%), RATP โ dopravnรฝ podnik regiรณnu Parรญลพa (27,39โ%), regiรณn Ile-de-France (26,11โ%), ลกtรกt (16,3โ%)
Autori arch. rieลกenia:ย Antoine Grumbach โ architekt-urbanista, Michel Desvigne โ krajinnรก architektรบra, Louis Clair โ koncept osvetlenia
Dizajn elektriฤkovรฝch vozลov: Rรฉgine Charvet-Pello โ hlavnรฝ koncept exteriรฉru aย interiรฉru, Vonnik Hertig โ farebnรฝ koncept interiรฉru aย nรกvrh textรญliรญ sedadiel, Emmanuel Fรฉdon aย Luc Maillet โ nรกvrh grafickรฝch bandรกลพรญ na vonkajลกom povrchu vozลov
Zaฤiatok realizรกcie: jรบl 2003 (zaฤiatok preklรกdky sietรญ)
Uvedenie do prevรกdzky: 16. december 2006
Celkovรฉ nรกklady: 311,5 miliรณna eur
Stavba parรญลพskej elektriฤkovej trate vย ฤรญslach
- takmer 40โkm koฤพajnรญc
- 36ย 000 m2 trรกvnika
- viac ako 200โkm kรกblov
- 1ย 0 00 vysadenรฝch stromov
- takmer 9ย 000 m2 prerobenรฝch komunikรกciรญ
- viac ako 32โkm poloลพenรฝch obrubnรญkov
- 460 stฤบpov el. vedenia, zย toho 80โ% slรบลพi na pouliฤnรฉ osvetlenie
- 35 upravenรฝch kriลพovatiek
- 28ย 300 m2 ลพulovej dlaลพby
- 9ย 400 m2 mozaikovej dlaลพby
- 12ย 800 m2 ลพulovรฝch dosiek
- takmer 4ย 000 bodov osvetlenia na bulvรกroch ยญMarรฉchaux
- takmer 2ย 000 pracovnรญkov aย 300 zainteresovanรฝch firiem
T3 vย ฤรญslach
100ย 000 – poฤet cestujรบcich denne prepravenรฝch touto linkou, ฤo predstavuje dvojnรกsobok oproti linke autobusu sย rovnakou dฤบลพkou trasy
25โ% – predpokladanรก redukcia indiviยญduรกlnej automobilovej dopravy
1ย 100 – poฤet vysadenรฝch stromov vย rรกmci komplexnej krajinnej รบpravy vย okolรญ elektriฤkovej trate
36ย 000 m2 – plocha trรกvnatรฉho porastu elektriฤkovej platformy, ฤo predstavuje 2/3 zย celkovej plochy jej trasy
17- poฤet stanรญc (zastรกvok)
od 5:00 hod. do 0:30 hod. – prevรกdzka linky elektriฤky, ktorรก premรกva sedem dnรญ vย tรฝลพdni
4 minรบty – interval premรกvky elektriฤky vย dopravnej ลกpiฤke
38โ% – รบspora ฤasu pri preprave elektriฤkou od zaฤiatku po koneฤnรบ zastรกvku oproti preprave autobusom
24 minรบt – ฤas potrebnรฝ na prepravu elektriฤkou od zaฤiatoฤnej po koneฤnรบ zastรกvkuย
7,9โkm – dฤบลพka trasy elektriฤky T3
Lucia Hakelovรก
Foto: Mairie de Paris