Helmut Jahn: Kaลพdรก budova je prototypom
Galรฉria(10)

Helmut Jahn: Kaลพdรก budova je prototypom

Partneri sekcie:

โ€žKaลพdรก budova je prototypom,โ€œ vyhlรกsil kedysi architekt Helmut Jahn a zdรก sa, ลพe pritom myslel najmรค na svoje stavby. ฤŒo objekt, to originalita a, aj keฤ sa niektorรฉ objekty podobali, naprรญklad One Liberty Place vo Philadelphii a Messeturm vo Frankfurte, iลกlo o logiku rozvรญjania ลกtรฝlovรฉho vรฝrazu aย  primeranรฝch) tvarov. Ale aj to je postmoderna, ktorรก naลกla v Jahnovi svojho skvelรฉho propagรกtora. Pravda, nie kaลพdรฝ jeho vรฝsledok bol prijatรฝ s bezvรฝhradnรฝm nadลกenรญm, ale jeho โ€žhighlightyโ€œ sรบ architektonickรฝmi ikonami prelomu 20. a 21. storoฤia. Nech je ako chce, dnes 68-roฤnรฝ Helmut Jahn patrรญ podฤพa American Institute of Architects medzi najvplyvnejลกรญch ลพijรบcich americkรฝch architektov aย  chicagskรก kancelรกria Murphy/Jahn patrรญ svojรญm roฤnรฝm obratom medzi dvadsaลฅ ลกpiฤkovรฝch architektonickรฝch firiem na svete. Je to teda dostatoฤnรฝ dรดvod na profil v inลกpirรกciรกch svetovej architektรบry.


Cesta nahor
Pre rodรกka z bavorskรฉho Norimbergu bola cesta k architektรบre a neskรดr nahor po schodoch profesionรกlnej kariรฉry takmer predurฤenรก. Nebolo pochรฝb, ลพe v Dรผrerovom meste vyrastรก ฤalลกรญ ฤlovek, ktorรฝ by rรกd menil tvรกr mesta a ลพivot ฤพudรญ. Technickรบ univerzitu v Mnรญchove absolvoval v roku 1965 a vzรกpรคtรญ mu bolo Nemecko priรบzke. A tak jeho ฤalลกia ลพivotnรก cesta celkom prirodzene viedla cez โ€žmlรกkuโ€œ do Chicaga, kde si vzdelanie rozลกรญril na Illinois Institute of Technology (IIT). Tรกto ลกkola bola vtedy pod veฤพkรฝm vplyvom estetiky Miesa van der Roheho a jeho nasledovnรญkov. Jahn si osvojil geometrickรฉ formy svojho veฤพkรฉho krajana, ale takรฝ vรฝraznรฝ talent nemohol zostaลฅ iba pri napodobลˆovanรญ vzorov.

Vplyvnรก ลกkola otvorila dvere mladรฉmu architektovi do renomovanej kancelรกrie C. F. Murphy Associates, kde zaฤal pracovaลฅ v pozรญcii Project Architect. Jeho priamy nadriadenรฝ, architekt Gene Summers, prรกve navrhoval novรฉ McCormick Place v Chicagu a Jahn sa rรฝchlo zorientoval vo svete veฤพkej architektรบry. Po spoluprรกci na menลกรญch projektoch priลกla v roku 1977 prvรก veฤพkรก autorskรก vรฝzva, ktorou bol Xerox Center v Chicagu. Jeho vรฝลกka 152,5 m sa premietla do 45 poschodรญ zo skla, hlinรญka a betรณnu, a keฤ ju v roku 1980 dokonฤil, priniesla mu prvรฝ aplauz na otvorenej scรฉne.

Pred Jahnom sa tak objavili novรฉ mรฉty. Svoju tvorbu zaฤal vystavovaลฅ na prestรญลพnych podujatiach po celom svete, univerzity sa predhรกลˆali ponukami na prednรกลกky, zรบฤastลˆoval sa prรกce pri vyhodnocovanรญ vรฝznamnรฝch svetovรฝch architektonickรฝch sรบลฅaลพรญ. Mohutnรก vlna novรฝch umeleckรฝch tendenciรญ ho niesla neustรกle dopredu. Helmut Jahn iลกiel s neomylnou intuรญciou za svojรญm cieฤพom, no, ako neskรดr priznal, โ€žjeho ranรฉ prรกce boli obฤas vรฝsledkom ลกลฅastnej zhody nรกhod, ktorรก ho napokon doviedla k รบspechuโ€œ.

Cesta nahor pokraฤovala. V roku 1983 mu zakladateฤพ kancelรกrie Charles Murphy (1890 โ€“ 1985) odovzdal budรบcnosลฅ firmy. Onedlho vลกak predsa len priลกiel otras, ktorรฝ sa volal State of Illinois Center.

Flash Gordon v postmodernom veku
Objekt State of Illinois Center na chicagskej Randolph Street dokonฤili v roku 1985, priฤom o osem rokov zmenil svoj nรกzov, pretoลพe bol nanovo venovanรฝ bรฝvalรฉmu guvernรฉrovi ลกtรกtu Illinois Jamesovi R. Thompsonovi. Poฤas otvorenia tejto รบstrednej inลกtitรบcie mesta vลกak nezaลพil ลพiadnu slรกvu, naopak, sebavedomรฉho architekta zasiahol prรญboj kontroverznรฉho prijatia. Helmut Jahn totiลพ uลพ v tom ฤase naplno presadzoval svoju koncepciu postmoderny, v ktorej mieลกal americkรบ tradรญciu s eurรณpskymi kontextami a vlastnรฝmi ambรญciami, priฤom to vลกetko osadzoval do skla, hlinรญka a betรณnu. Najvรคฤลกiu porciu spektakulรกrnosti vลกak predviedol v obrovskom centrรกlnom รกtriu, ktorรฉ ktorรฝsi kritik prirovnal ku kozmickej lodi zo sci-fi. Aj preto si zรญskala posmeลกnรฝ nรกzov Flash Gordon โ€“ podฤพa znรกmeho comicsovรฉho hrdinu โ€“ ฤo podporila aj jeho ruลพovรก a modrรก farebnosลฅ Jahn preลพรญval pribliลพne to, ฤo architekti Rogers a Piano pri svojom parรญลพskom Centre Georges Pompidou. Z tejto budovy sa vลกak ฤasom stal symbol hi-tech architektรบry, no centrum v Chicagu zanechalo len rozpaฤitรฝ dojem zo stavby, ktorรก v zaฤiatkoch mala aj poriadne problรฉmy s nadmernou horรบฤavou vo svojom vnรบtri. Prakticky neexistujรบca klimatizรกcia spรดsobila, ลพe vzduch bol nedรฝchateฤพnรฝ a Jahn musel prehodnotiลฅ svoje prรญstupy.

Pravdepodobne to bola aj jeho vtedajลกia tvrdohlavรก koncepcia postmoderny, ktorรก sa ฤasto zvrhรกvala do exhibรญcie tvarov, priฤom funkcia zostala aลพ na tretej koฤพaji. A tรกto prรญchuลฅ u neho zostรกva aลพ dodnes. Pokiaฤพ prรญliลก โ€žneuletรญโ€œ a tvar modeluje spolu s funkฤnou dispozรญciou, logikou konลกtrukcie a materiรกlovou harmรณniou, vรฝsledok patrรญ do svetovej ligy. Ak zaznie hlas architektovej samoฤพรบbosti, neprajnรญci zรญskavajรบ argumenty… Dรก sa vลกak sรบhlasiลฅ s Johnom Zukowskym, kurรกtorom architektรบry na Art Institute of Chicago, ลพe โ€žaj veฤพkรญ architekti majรบ prรกvo na omyly, nesmรบ byลฅ vลกak fatรกlne a musia sa z nich vedieลฅ pouฤiลฅ. A Helmut Jahn nikdy nerobil tรบ istรบ chybu dvakrรกt po sebe… Aj preto je takรฝ vplyvnรฝ.โ€œ

Zaostrovanie ceruzky

Z perspektรญvy dneลกnรฉho pohฤพadu sa dรก povedaลฅ, ลพe Helmut Jahn vystรบpil na svoju prvรบ osemtisรญcovku na prelome 80. a 90. rokov minulรฉho storoฤia. รšctyhodnรฉ vรฝลกky dosiahol na obidvoch brehoch Atlantiku Zaฤalo sa to One Liberty Place vo Philadelphii (vรฝลกka 288 metrov), pokraฤovalo Cityspire v New Yorku (248 metrov), Bank of America Tower v Jacksonville na Floride (188 metrov), Two Liberty Place vo Philadelphii (258 metrov) a vyvrcholilo veลพou Messeturm (Veฤพtrลพnรก veลพa) vo Frankfurte nad Mohanom (257 metrov). Pri porovnanรญ tรฝchto stavieb v chronolรณgii je zreteฤพnรก ambรญcia v precizovanรญ tvaru mrakodrapov a ฤoraz elegantnejลกie zaostrovanie ลกpice mrakodrapu do tvaru ceruzky. Je to aj vyvrcholenie Jahnovskej varianty postmoderny, ktorรก v budove Messeturm pรดsobรญ uลพ v ลกtรฝle art deco.

Jednรฝm dychom treba povedaลฅ, ลพe Messeturm (1991) mรก aj svojich ลกtรฝlovรฝch sรบputnikov postavenรฝch pribliลพne v rovnakom ฤase. Spomeลˆme aspoลˆ Key Tower v Clevelande od architekta Cรฉsara Pelliho (1991) a Bank of America Plaza v Atlante od kancelรกrie Kevin Roche/John Dinkeloo & Associates (1992). Teoretici architektรบry tieto poฤiny vลกak hodnotili ako celkovรฝ postmodernรฝ nรกvrat k mrakodrapovรฝm archetypom v New Yorku โ€“ Empire State Building, ฤi Chrysler Building โ€“ a nie vzรกjomnรฉ vykrรกdanie nรกpadov. Ostatne, ako sme uลพ spomenuli, Messeturm bol vyvrcholenรญm Jahnovej osobnej cesty vรฝvoja k vlastnรฉmu tvaru svojej vรฝลกkovej โ€žceruzkyโ€œ.

Budova Messeturm priniesla do Eurรณpy novรบ ikonografiu a pre mesto na rieke Main definitรญvny prรญvlastok โ€žMainhattanโ€œ. Jahnova veลพa bola aลพ do roku 1997, keฤ ju prevรฝลกila neฤalekรก centrรกla Commerzbanky od Normana Fostera, najvyลกลกou stavbou Eurรณpy. K stavebnรฝm zaujรญmavostiam patrรญ, ลพe do jej 6 metrov hlbokรฝch zรกkladov naliali betรณn, ktorรฝ svojho ฤasu drลพal svetovรฝ rekord v kategรณrii najdlhลกie sรบvislo naliateho betรณnu. Messeturm mรก v prรญzemรญ rozmer len 41 x 41 metra, ฤo mu prinรกลกa ลกtรญhlosลฅ lรญnie aj pri 63 poschodiach. Samotnรก vrcholovรก pyramรญda mรก vรฝลกku 36,3 metra.

Helmut Jahn vo svojej budove Messeturm nรกzorne predviedol excelentnรฉ zvlรกdnutie zรกmeru โ€“ premenil parcelu urฤenรบ na tisรญce metrov kancelรกrskych priestorov na funkฤnรฝ objekt, ktorรฝ navyลกe vytvoril dominantu v panorรกme jednรฉho z najvรฝznamnejลกรญch veฤพtrลพnรฝch miest na svete.

Sony center
รšspech Messeturmu prirodzene naลกtartoval zรกujem Nemecka o svojho slรกvneho rodรกka. Najskรดr sa ozval Mnรญchov, pre ktorรฝ Jahn postavil v rozmedzรญ rokov 1994 โ€“ 2003 novรฉ objekty na letisku s priฤพahlรฝm hotelom Kempinski a Highlight Business Towers. Letisko sa stalo centrom zรกujmu aj v Kolรญne nad Rรฝnom a pre bรฝvalรฉ hlavnรฉ mesto Nemecka Bonn navrhol a zrealizoval vรฝลกkovรบ budovu Deutsche Post.

Najvรคฤลกia vรฝzva vลกak priลกla z novรฉho hlavnรฉho mesta jeho niekdajลกej vlasti. Berlรญnske nรกmestie Potsdamer Platz sa koncom 90. rokov stalo najvรคฤลกรญm staveniskom Eurรณpy a Helmut Jahn tam jednoducho nemohol chรฝbaลฅ. โ€žVedel som, kto bude okolo mลˆa โ€“ samรฉ veฤพkรฉ menรก svetovej architektรบry,โ€œ spomรญna Helmut Jahn. โ€žSamozrejme, ลพe som ฤiastoฤne vedel o ich nรกvrhoch, ale to eลกte zvyลกovalo nรกroฤnosลฅ. Aj ja som vo svojom zadanรญ dostal รบplnรบ slobodu, ale nechcel som sa odliลกovaลฅ za kaลพdรบ cenu. Sรบฤasne som chcel zabudnรบลฅ na svoju minulosลฅ a postaviลฅ ฤosi novรฉ.โ€œ

A tak vzniklo Sony Center. Jahn naozaj zabudol na svoje niekdajลกie rozmary a pripravil pevnรฝ koncept na trojuholnรญkovej dispozรญcii. Zosรบladil v sebe stavebnรฉho inลพiniera, znalca komerฤnej architektรบry, experimentรกtora a vnรญmavรฉho estรฉta. Sklo a oceฤพ zviazal do jasnรฝch ลกtruktรบr, ktorรฉ spoฤพahlivo vytvorili sรบbor siedmich stavieb s kancelรกriami, bytmi, kinami a Filmovรฝm domom, reลกtaurรกciami, a eurรณpskym รบstredรญm firmy Sony. Centrรกlnym bodom je ovรกlne Forum navrhnutรฉ ako verejnรฝ priestor komunikujรบci s okolitรฝmi ulicami. Forum architekt zastreลกil konลกtrukciou, ktorรก sa stala majstrovskรฝm inลพinierskym dielom.

Na ploche 3 500 ลกtvorcovรฝch metrov rozprestrel gigantickรฝ dรกลพdnik zo skla a ocele, ktorรฝ pripojil do jednotlivรฝch bodov po obvode. V strede mรก konลกtrukcia vรฝลกku 103 metrov (v najniลพลกรญch bodoch mรก strecha 77 metrov), priฤom ju zopรคl dominantnรฝm kruhom a ukotvil tak 600 ton materiรกlu. Nad 4 tisรญc metrami ลกtvorcovรฝmi s reลกtaurรกciami, kaviarลˆami, obchodmi a zรกbavnรฝmi stรกnkami tak rozloลพil ฤalลกiu fasรกdu. Sony Center sa stal vรฝpravnou obrazovkou s mnoลพstvom svetiel, rafinovanรฝch reflexov meniacich sa poฤas dลˆa a noci a najmรค priestorom evokujรบcim novรฉ zรกลพitky, dizajnom, ktorรฝ maximalizuje komfort a minimalizuje svoje energetickรฉ zdroje. Roฤne navลกtรญvi Sony Center okolo 8 miliรณnov ฤพudรญ a prรญvlastok srdce Berlรญna je preลˆ viac neลพ vรฝstiลพnรฝ.

Rozum a cit
โ€žOd naลกich stavieb chceme, aby fungovali ako stroj, ktorรฝ by mal vytvoriลฅ prรญjemnรฉ prostredie,โ€œ tvrdรญ Helmut Jahn a svoju vรญziu stรกle napฤบลˆa. Stรกle navrhuje projekty, v ktorรฝch je prรญtomnรฝ racionรกlny รบsudok, ale aj intuรญcia. V kaลพdej stavbe sa snaลพรญ zanechaลฅ odtlaฤok vlastnรฉho intelektuรกlneho nรกboja. Objavuje novรฉ moลพnosti na zvรฝraznenie vizuรกlnych prvkov ako prostriedkov komunikรกcie. Rozum mu pomรกha rieลกiลฅ reรกlne problรฉmy, intuรญcia zase teoretickรฉ a filozofickรฉ aspekty konceptu. V ลกtruktรบre svojich myลกlienok si pri navrhovanรญ neomylne kreslรญ pรดdorys priorรญt. Priestor, tvar, svetlo, farba a materiรกl a cesta komunikรกcie cez symboly a znaky โ€“ to sรบ atribรบty architektonickรฉho jazyka Helmuta Jahna. โ€žSpolu s kolegami sa snaลพรญme vytvรกraลฅ jednotnรบ skรบsenosลฅ,โ€œ hovorรญ architekt. โ€žJa sa ju vลพdy snaลพรญm uchopiลฅ tak, ลพe sa na budovu najprv pozriem z odstupu… โ€œ


Vรฝber z najvรฝznamnejลกรญch projektov kancelรกrie Murphy/Jahn z rokov 1974 โ€“ 2007

โ€ข 1974 โ€“ Kemper Arena, Kansas City, Missouri, USA
โ€ข 1976 โ€“ Auraria Learning Resources Center, Auraria Higher Education Center, Denver, Colorado, USA
โ€ข 1977 โ€“ Saint Mary`s College Athletic Facility, South Bend, Indiana, USA
โ€ข 1980 โ€“ Xerox Center (55 West Monroe), Chicago, Illinois, USA
โ€ข 1983 โ€“ First Source Centre, South Bend, Indiana, USA
โ€ข 1983 โ€“ 11 Diagonal Street, Johannesburg, Juhoafrickรก republika
โ€ข 1984 โ€“ O`Hare `L` Station, O`Hare International Airport, Chicago, Illinois, USA
โ€ข 1985 โ€“ James R. Thompson Center, Chicago, Illinois, USA
โ€ข 1986 โ€“ 362 West Street, Durban, Juhoafrickรก republika
โ€ข 1986 โ€“ Oakbrook Terrace Tower, Oakbrook Terrace, Illinois, USA
โ€ข 1987 โ€“ Park Avenue Tower, New York, New York, USA
โ€ข 1987 โ€“ 425 Lexington Avenue, New York, New York, USA
โ€ข 1987 โ€“United Airlines Terminal 1 at O`Hare International Airport, Chicago, Illinois, USA
โ€ข 1987 โ€“ One Liberty Place, Philadelphia, Pennsylvania, USA
โ€ข 1987 โ€“ Cityspire, New York, New York, USA
โ€ข 1988 โ€“ Wilshire/Westwood, Los Angeles, California, USA
โ€ข 1990 โ€“ Bank of America Tower, Jacksonville, Florida, USA
โ€ข 1990 โ€“ Two Liberty Place, Philadelphia, Pennsylvania, USA
โ€ข 1991 โ€“ Messeturm, Frankfurt, Nemecko
โ€ข 1993 โ€“ Hitachi Tower, Singapur
โ€ข 1993 โ€“ Caltex House, Singapur
โ€ข 1994 โ€“ Hotel Kempinski, Mnรญchov, Nemecko
โ€ข 1994 โ€“ Kurfรผrstendamm 70, Berlรญn, Nemecko
โ€ข 1997 โ€“ RCID Administration Building, Orlando, Florida, USA
โ€ข 1998 โ€“ Generale Bank Nederland, Rotterdam, Holandsko
โ€ข 1999 โ€“ Centrรกlna budova inลกtitรบciรญ Eรš, Brussel, Belgicko
โ€ข 1999 โ€“ Munich Airport Center, Nemecko
โ€ข 2000 โ€“ Sony Center, Berlin, Nemecko
โ€ข 2000 โ€“ Cologne Bonn Airport, Kolรญn, Nemecko
โ€ข 2000 โ€“ HAโ€ขLO Headquarters (v sรบฤasnosti รบstredie Shure), Niles, Illinois, USA
โ€ข 2000 โ€“ Neues Kranzler Eck, Berlรญn, Nemecko
โ€ข 2002 โ€“ Kaufhof Galeria, Chemnitz, Nemecko
โ€ข 2002 โ€“ Shanghai International Expo Centre, ล anghaj, ฤŒรญna
โ€ข 2002 โ€“ Bayer AG Konzernzentrale, Leverkusen, Nemecko
โ€ข 2003 โ€“ Deutsche Post Tower, Bonn, Nemecko
โ€ข 2003 โ€“ IIT Student Housing, Chicago, Illinois, USA
โ€ข 2003 โ€“ Highlight Munich Business Towers, Mnรญchov, Nemecko
โ€ข 2004 โ€“ Horizon Serono, ลฝeneva, ล vajฤiarsko
โ€ข 2006 โ€“ Suvarnabhumi Airport, Bangkok, Thajsko
โ€ข 2007 โ€“ 600 North Fairbanks, Chicago, Illinois, USA

ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: Creative Commons