Hlavnรก stanica v Grazi
Hlavnรก stanica v metropole ล tajerska Grazi je povaลพovanรก za jeden z najdรดleลพitejลกรญch dopravnรฝch uzlov v Rakรบsku. Pohodlie cestujรบcich patrรญ medzi najvyลกลกie priority.
ล tatistiky hovoria o tridsiatich tisรญcoch cestujรบcich, ktorรญ denne vyuลพijรบ moลพnosti verejnej dopravy a prejdรบ brรกnami hlavnej ลพelezniฤnej stanice v Grazi. Stanica je sรบฤasลฅou projektu Graz Central Station 2020, ktorรฝ vo viacerรฝch fรกzach zmodernizuje priestory pre cestujรบcich. Prvรฝm krokom bola rekonลกtrukcia elektriฤkovej trate pri hlavnej stanici a zapustenie dรดleลพitej a frekventovanej elektriฤkovej zastรกvky pod zem. Vznikli tak komfortnรฉ, modernรฉ a bezbariรฉrovรฉ priestory, ktorรฉ umoลพลujรบ pohodlnรฉ prestupovanie medzi mestskou elektriฤkou a prรญmestskรฝmi vlakmi ฤi diaฤพkovรฝmi spojmi. Na รบrovni terรฉnu bolo na nรกmestรญ Europaplatz v roku 2012 vybudovanรฉ novรฉ zastreลกenie s rozlohou 3 000 m2.
Osvetlenie nรกstupรญลกลฅ lemuje lรญnie strechy.
Pohodlie ako priorita
Tรบto strechu rovnako ako รบplne novรฉ prekrytie vlakovรฝch nรกstupรญลกลฅ projektovala architektonickรก kancelรกria Zechner & Zechner. Stavebnรฉ prรกce boli ukonฤenรฉ v mรกji minulรฉho roku. Pรดvodnรฉ prekrytie vlakovรฝch nรกstupรญลกลฅ uลพ nespฤบลalo kritรฉriรก na modernรบ dopravnรบ infraลกtruktรบru, navyลกe bolo poskladanรฉ zo segmentov postavenรฝch v rรดznych obdobiach, niektorรฉ dokonca len ako doฤasnรฉ stavby. Pasaลพieri dnes jednoznaฤne preferujรบ modernรฉ, svetlรฉ a prehฤพadnรฉ priestory, ktorรฉ umoลพลujรบ jednoduchรบ orientรกciu, rรฝchle zรญskanie potrebnรฝch informรกciรญ a pohodlie. Rakรบske ลพeleznice rozhodne nepodceลujรบ tieto faktory ako urฤujรบce pri vรฝbere moลพnostรญ prepravy, priฤom Rakรบsko je vo vyuลพรญvanรญ verejnej dopravy vzorom aj pre ostatnรฉ krajiny. A tak dostala ลกtajerskรก metropola nรกstupiลกtia, ktorรฝch zastreลกenie atraktรญvnym tvarovanรญm, technickรฝm rieลกenรญm a ekologickรฝm osvetlenรญm znesie porovnanie aj s tรฝmi, ktorรฉ boli vybudovanรฉ na novej viedenskej hlavnej stanici.
Cestujรบci sรบ pod novou strechou dobre chrรกnenรญ.
Strecha sa klenie 8 m nad zemou.
Novรก strecha nad nรกstupiลกลฅami chrรกni aj pred nรกrazmi vzduchu od prichรกdzajรบcich vlakov.
Konลกtrukcia s membrรกnou
Novรก zvlnenรก strecha sa nad nรกstupiลกลฅami rozkladรก v osemmetrovej vรฝลกke. Elegantnรฝmi oblรบkmi z oceฤพovรฝch nosnรญkov preklenula vzdialenosลฅ 40โฏmetrov a podoprel ju centrรกlny pylรณn. Nosnรญky sรบ uloลพenรฉ na vystuลพenรฝch betรณnovรฝch pilieroch vo vรฝลกke 4โฏm a dvojice nad kaลพdรฝm nรกstupiลกลฅom vytvรกrajรบ pรญsmeno V, a tรฝm aj ลกoลกovkovitรฝ otvor na presvetlenie exteriรฉru slneฤnรฝm svetlom. Konลกtrukcia tvorรญ priestorovรฝ rรกm a samotnรฉ zastreลกenie je rieลกenรฉ ako hlinรญkovรฝ systรฉm s transparentnou membrรกnou. Okrem prรญsnych poลพiarnych predpisov projektanti sledovali na modeli konลกtrukcie aj prรบdenie vzduchu a nรกrazy vzduchu spรดsobenรฉ prichรกdzajรบcimi vlakmi.
Prechodovรฝ tunel s obkladom od Petra Koglera ponรบka umeleckรฝ zรกลพitok.
Dennรฉ svetlo prรบdi cez ลกoลกovkovitรฉ svetlรญky.
Stavebnรฉ prรกce na novom zastreลกenรญ nรกstupรญลกลฅ boli ukonฤenรฉ v mรกji 2015.
Zvlnenรฝ tvar strechy s oblรบkovรฝmi nosnรญkmi negatรญvne vplyvy prรบdenia vzduchu na cestujรบcich รบplne odbรบral. Montรกลพ zastreลกenia bola rozfรกzovanรก v sรบlade s plรกnovanou rekonลกtrukciou jednotlivรฝch tratรญ a prebiehala za plnej prevรกdzky ลพelezniฤnej stanice. Veฤพkรฉ kusy nosnรญkov boli zvรกranรฉ priamo na stavbe a spojovacie prvky so strechou boli pripravenรฉ uลพ v oceliarni a hotovรฉ dovezenรฉ na stanicu. Montรกลพ kaลพdรฉho nรกstupiลกลฅa bola limitovanรก na dva tรฝลพdne.
Elegantnรฉ krivky priniesli cestujรบcim nielen zvรฝลกenรฝ komfort, ale aj estetickรฝ zรกลพitok.
Rez prechodovรฝm tunelom
Galรฉria na stanici
Dรดleลพitรฝm aspektom nรกvrhu bolo dodrลพaลฅ svetelnรฉ podmienky nielen v priestore nรกstupรญลกลฅ, ale aj na priฤพahlรฝch schodiskรกch vedรบcich od spojovacรญch tunelov. Architekti navrhli pรกsovรฉ LED svietidlรก pozdฤบลพ vetracรญch otvorov na streche. Okrem dodrลพania nรญzkych nรกkladov na osvetlenie a jeho รบdrลพbu s รบsporou aลพ 40 % oproti konvenฤnรฝm svietidlรกm dosiahli aj prรญjemnรฝ estetickรฝ รบฤinok. Svietidlรก pรดsobia ako ลกnรบry perรกl zavesenรฝch na streลกnej konลกtrukcii a zalievajรบ nรกstupiลกtia prรญjemnรฝm rozptรฝlenรฝm svetlom. Okrem technicky dokonalej konลกtrukcie, ktorรก je inลพinierskou, ale aj architektonickou pรฝchou Grazu, dostali cestujรบci ฤalลกรญ estetickรฝ zรกลพitok ako bonus. Na severnej strane nรกstupรญลกลฅ bol vybudovanรฝ novรฝ spojovacรญ 150 m dlhรฝ tunel, ktorรฝ ich spรกja so staniฤnou halou na jednej strane a s mestskou ลกtvrลฅou na druhej strane koฤพajiska. Tunel je v celej svojej dฤบลพke obloลพenรฝ sklenenรฝm obkladom s vytlaฤenรฝm umeleckรฝm motรญvom od Petra Koglera. Rakรบske ลพeleznice vytvorili pre svojich klientov 150-metrovรบ umeleckรบ galรฉriu.
Schematickรฉ znรกzornenie vloลพenรฝch presvetฤพovacรญch blokov
Hlavnรก stanica Graz
Miesto: Euiropaplatz, Graz, Rakรบsko
Investor: รBB Infrastruktur AG
Architekt: Zechner & Zechner ZTGmbH
Oceฤพovรฉ konลกtrukcie: Steelwork: Zivilingenieurbรผro Dr.โฏKratzer
Betรณnovรฉ konลกtrukcie: Rinderer & Partner ZTKEG
Projekt dopravy aโฏkoordinรกcia: Rinderer & Partner ZTKEG
Umeleckรฉ diela: Peter Kogler
Osvetlenie: podpod design
Realizรกcia: 2015
Text: Mรกria Novรกkovรก, Podklady a dokumentรกcia: Zechner&Zechner ZTGmbH, Foto: Pierer
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.