Upraven· Hlavn· ûelezniËn· stanica v Bratislave
Galéria(6)

Hlavná železničná stanica ostáva v Bratislave a dočká sa rekonštrukcie. Pomôže jej nová vysokorýchlostná trať v Stupave

Partneri sekcie:

Nie je to tak dávno, čo Slovákov vystrašila informácia o novej hlavnej železničnej stanici v Stupave. Okrem mestečka za Bratislavou médiá uvádzali ako nové miesto hlavnej stanice v Bratislave stanicu v Novom Meste či brownfield pri Filiálke. Rezort dopravy dnes konečne prišiel s konkrétnymi informáciami – hlavná stanica na Námestí Franza Liszta ostáva, v Stupave má však rezort veľké plány.

Hlavná železničná stanica v Bratislave je hanbou dlhé dekády. Jej budúcnosť sa snažili riešiť všetky vlády, ale aj vedenia bratislavského magistrátu. Inak to nebolo ani pred rokmi. Hlavné mesto plánovalo spoločne s Metropolitným inštitútom Bratislavy, železnicami a bývalou vládou veľkú rekonštrukciu hlavnej stanice, ktorá by konečne konkurovala aj staniciam v zahraničných metropolách.

Nová vláda, ktorá nastúpila v septembri 2023, však tieto plány zrušila. Ministerstvo dopravy SR navrhlo uskutočniť len čiastočné úpravy bez radikálnych zmien či akéhokoľvek rozšírenia. Rezort argumentoval vznikom úplne novej hlavnej železničnej stanice na inom mieste.

Médiá začali preto prichádzať s alternatívami, pričom vyberať sa malo z troch lokalít. Prvou lokalitou bola Filiálka, o ktorej sa hovorí už dlhší čas. Druhá možnosť počítala s prestavaním súčasnej stanice v Novom Meste, o čom informoval Denník N. Tretiu možnosť odkomunikovalo SME, keď napísalo, že sa uvažuje o zriadení novej hlavnej stanice v Stupave.

ilustraËn· snÌmka ilustraËka Hlavn· ûelezniËn· stanica
Pohľad na Hlavnú želežničnú stanicu v Bratislave – rok 2017 | Zdroj: TASR – Michal Svítok

Bratislava tak bola opäť na začiatku. Fámy o Stupave vyvolali u verejnosti, ako aj komunálnych či niektorých vrcholových politikov prekvapenie i skepsu. Presná lokalita mala byť známa až po dokončení štúdie realizovateľnosti. Jej výsledky sú už známe. Ministerstvo dopravy o konkrétnych plánoch pred pár dňami informovalo vo svojom videu.

Hlavná stanica ostáva, v Stupave vybudujú novú stanicu

„Hlavná stanica ostane navždy v Bratislave. Je to určité nedorozumenie, nepochopenie, možno sme to len my zle vysvetlili. Presťahovať ju do Stupavy nikdy nebolo v pláne. A preto tu dnes stojíme, aby sme si to vysvetlili,“ začína svoje rozprávanie minister dopravy Jozef Ráž.

„Výsledky realizačnej štúdie ukazujú, že práve v Stupave vyrastie nová stanica. Môžeme ju pracovne volať Bratislava-západ. Je to nový projekt a bude mať pozitívny vplyv aj na hlavnú stanicu v Bratislave,“ ozrejmil Jozef Ráž.

Ako ďalej vysvetľuje, Slovensko je zapojené do medzinárodného projektu takzvaných vysokorýchlostných tratí (VRT), ktoré budú jedného dňa spájať všetky európske hlavné mestá. Vlaky po tejto trati môžu jazdiť rýchlosťou 250 až 380 kilometrov za hodinu, čo výrazne skracuje cestovné časy.

Vysokorýchlostné železnice VRT disponujú tiež vysokou bezpečnosťou, spoľahlivosťou, sú výrazne ekologickejšie a ponúkajú aj vyššiu kapacitu cestujúcich. Túto revolučnú dopravnú metódu vo veľkom plánujú aj v Českej republike.

riesene uzemie
Na bratislavskú hlavnú stanicu sa pripravovala architektonická súťaž. Na fotografii je zobrazené riešené územie, ktoré malo prejsť premenou. | Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

Podľa Ráža je projekt na novú vysokorýchlostnú železnicu v Stupave vo vysokom štádiu tzv. štúdie realizovateľnosti, z ktorej štvrtej etapy už minister dopravy pozná predbežné výsledky. Hovorí o tom, že vysokorýchlostné vlaky budú vchádzať a prechádzať hlavnou železničnou stanicou v Bratislave, ale končiť budú v Stupave.

„Tento variant vyšiel ako najvýhodnejší,“ hovorí Jozef Ráž a dodáva, „štúdia realizovateľnosti nám dala nielen odpoveď na to, kde a ktorý variant sa ukazuje ako najvýhodnejší pre umiestnenie stanice Bratislava-západ, ale takisto nám dala aj odpovede na to, kde táto trať bude vstupovať na Slovensko,“ objasnil minister vo videu.

Stupava má vyriešiť problémy Bratislavy

Projekt novej stanice v Stupave úzko súvisí aj so súčasnou hlavnou železničnou stanicou v Bratislave. Jej problém podľa ministra dopravy spočíva v tom, že je pre vlaky koncovou stanicou. „To znamená, že údržba vlakov, upratovanie či prehodenie lokomotív prebieha na hlavnej stanici,“ uviedol Ráž.

Ministra dopravy doplnil aj riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako: „Pôjde o nový prestupový bod. Umožní vytvoriť novú infraštruktúru, ale najmä nové zoradiská vlakov. Hlavná stanica v Bratislave je konečnou stanicou a všetky vlaky, ktoré tu zastavia, tu čakajú, kým znova odídu, a tým blokujú prepravu.“

Úlohou novej železničnej stanice Bratislava-západ je teda odľahčiť hlavnú stanicu v Bratislave od technických úkonov a zlepšiť jej dopravnú situáciu. Jej výstavbu chce ministerstvo financovať z európskych fondov, ktoré sú určené práve na vysokorýchlostné trate a na to, aby sa pospájali hlavné mestá Európy.

pozemky stupava
Pozemky v Stupave, kde má vyrásť nová železničná stanica Bratislava-Západ | Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Stanica v Stupave tak bude hlavnou najmä pre vlaky a bude slúžiť ako zázemie vlakovej dopravy. „Povedzme, že to bude hlavná servisná stanica. To znamená, že sa nám podarí za európske peniaze vybudovať jednu veľkú stanicu, ktorá bude slúžiť ako zázemie pre všetky vlaky. Bratislavská hlavná stanica bude krátkou zastávkou na výstup a nástup,“ povedal o budúcich plánoch minister dopravy.

„Vlaky by vošli na Slovensko pri Rajke, prešli cez Rusovce, Petržalku, Prístavný most až na hlavnú stanicu. Tam by na krátko zastavili a išli ďalej do Stupavy, teda stanice Bratislava-Západ, a ďalej do Česka,“ doplnil.

Podľa Jozefa Ráža si tento krok bude vyžadovať rozsiahle investície do už existujúcich tratí Rajka – Rusovce – Petržalka a modernizácie niektorých častí uzla Bratislava a do prepojenia Bratislavy a Stupavy.

Jozef Ráž vo videu nespomína konkrétny termín vybudovania novej stanice v Stupave. O termíne hovorí len slovami: „Jedného dňa…“ Na vybudovanie novej stanice Bratislava-západ bude potrebné majetkovoprávne vyrovnanie vzťahov k pozemkom vrátane procesov EIA a ďalších rozsiahlych prípravných prác.

Hlavná stanica s „faceliftom“

Minister dopravy vo videu prezradil, že súčasná hlavná stanica prejde rekonštrukciou. Železniciam Slovenskej republiky už rezort dal za úlohu sa o obnovu postarať: „Moja informácia je, že v krátkom čase bude vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie. A hlavná stanica v Bratislave sa konečne dočká svojho faceliftu.“

V tomto prípade platia tvrdenia z minulosti, že žiadne radikálne zásahy na hlavnej stanici nemožno očakávať, čo Jozef Ráž potvrdil: „Žiadne megalomanské plány, aby sa na súčasnej hlavnej stanici udialo to, čo sa má udiať v Stupave, sa ekonomicky nepreukázali ako vhodné. Bolo by tam potrebné zrušiť celý jeden rad domov na Jaskovom rade.”

Hlavná železničná stanica v Bratislave
Hlavná železničná stanica v Bratislave po opravách pred majstrovstvami sveta v hokeji v roku 2019 | Zdroj: TASR – Jaroslav Novák

„Hlavná stanica ostáva súčasnou hlavnou stanicou s tým, že sa jej dostane náležitej rekonštrukcie. Dúfajme, že celé zázemie, o ktorom sme hovorili, jedného dňa vznikne tu za nami,“ uzavrel minister dopravy, ukazujúc na parcelu za jeho chrbtom, kde má v budúcnosti stáť nová železničná stanica Bratislava-západ.

Ficova vláda železnicu v Stupave zrušila

Železničná stanica v Stupave v minulosti fungovala. Bola súčasťou 6,5 kilometra dlhej železničnej trate Devínske jazero – Stupava. Trať vybudovali ešte v roku 1889, posledný parný vlak tadiaľto prešiel v roku 1967 a v roku 1988 prešla trať rekonštrukciou spojenou s výstavbou diaľnice. Vyťažená však bola minimálne.

Nákladná doprava tu skončila v roku 2003, posledný osobný vlak tadiaľto prešiel v roku 2005 a definitívny koniec pre túto trať znamenal 25. marec 2008. Práve v tento deň rozhodlo Ministerstvo o dopravy, pôšt a telekomunikácii SR o jej zrušení. Stalo sa tak za ministrovania Ľubomíra Vážneho a vlády Roberta Fica. V roku 2012 bola trať zlikvidovaná aj fyzicky a na mieste zostala len staničná budova.

Rekonštrukcia za pol milióna

Slová o „facelifte“ môžu vyznieť krátkozrako. Hlavná stanica totiž o niekoľko rokov nemusí návštevníkom kapacitne stačiť a jej rozšírenie bude tak či tak potrebné. Objem cestujúcich, ako aj ich nároky sa budú zvyšovať, čo sa musí odzrkadliť aj na výslednej podobe stanice. Je preto potrebné, aby obnova vzišla z kvalitnej architektonickej súťaže.

Či sa tak udeje dnes, nevieme. Ministerstvo dopravy o vyhlásení architektonickej súťaže na obnovu hlavnej stanice nepovedalo nič. Magistrát má však vyčlenených 500-tisíc eur v registri kapitálových výdavkov na „veľkú obnovu hlavnej železničnej stanice v Bratislave“. Tieto financie sú určené na rok 2025. Otázny je dnes aj budúci vizuál železničnej stanice v Stupave.

S otázkami sme oslovili Ministerstvo dopravy SR aj Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy. Po získaní odpovedí článok aktualizujeme.

Upraven· Hlavn· ûelezniËn· stanica v Bratislave
ilustraËn· snÌmka ilustraËka Hlavn· ûelezniËn· stanica
Hlavná železničná stanica v Bratislave
riesene uzemie
pozemky stupava