Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica ostรกva v Bratislave a doฤkรก sa rekonลกtrukcie. Pomรดลพe jej novรก vysokorรฝchlostnรก traลฅ v Stupave
Nie je to tak dรกvno, ฤo Slovรกkov vystraลกila informรกcia o novej hlavnej ลพelezniฤnej stanici v Stupave. Okrem mesteฤka za Bratislavou mรฉdiรก uvรกdzali ako novรฉ miesto hlavnej stanice v Bratislave stanicu v Novom Meste ฤi brownfield pri Filiรกlke. Rezort dopravy dnes koneฤne priลกiel s konkrรฉtnymi informรกciami โ hlavnรก stanica na Nรกmestรญ Franza Liszta ostรกva, v Stupave mรก vลกak rezort veฤพkรฉ plรกny.
Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica v Bratislave je hanbou dlhรฉ dekรกdy. Jej budรบcnosลฅ sa snaลพili rieลกiลฅ vลกetky vlรกdy, ale aj vedenia bratislavskรฉho magistrรกtu. Inak to nebolo ani pred rokmi. Hlavnรฉ mesto plรกnovalo spoloฤne s Metropolitnรฝm inลกtitรบtom Bratislavy, ลพeleznicami a bรฝvalou vlรกdou veฤพkรบ rekonลกtrukciu hlavnej stanice, ktorรก by koneฤne konkurovala aj staniciam v zahraniฤnรฝch metropolรกch.
Novรก vlรกda, ktorรก nastรบpila v septembri 2023, vลกak tieto plรกny zruลกila. Ministerstvo dopravy SR navrhlo uskutoฤniลฅ len ฤiastoฤnรฉ รบpravy bez radikรกlnych zmien ฤi akรฉhokoฤพvek rozลกรญrenia. Rezort argumentoval vznikom รบplne novej hlavnej ลพelezniฤnej stanice na inom mieste.
Mรฉdiรก zaฤali preto prichรกdzaลฅ s alternatรญvami, priฤom vyberaลฅ sa malo z troch lokalรญt. Prvou lokalitou bola Filiรกlka, o ktorej sa hovorรญ uลพ dlhลกรญ ฤas. Druhรก moลพnosลฅ poฤรญtala s prestavanรญm sรบฤasnej stanice v Novom Meste, o ฤom informoval Dennรญk N. Tretiu moลพnosลฅ odkomunikovalo SME, keฤ napรญsalo, ลพe sa uvaลพuje o zriadenรญ novej hlavnej stanice v Stupave.
Bratislava tak bola opรคลฅ na zaฤiatku. Fรกmy o Stupave vyvolali u verejnosti, ako aj komunรกlnych ฤi niektorรฝch vrcholovรฝch politikov prekvapenie i skepsu. Presnรก lokalita mala byลฅ znรกma aลพ po dokonฤenรญ ลกtรบdie realizovateฤพnosti. Jej vรฝsledky sรบ uลพ znรกme. Ministerstvo dopravy o konkrรฉtnych plรกnoch pred pรกr dลami informovalo vo svojom videu.
Hlavnรก stanica ostรกva, v Stupave vybudujรบ novรบ stanicu
โHlavnรก stanica ostane navลพdy v Bratislave. Je to urฤitรฉ nedorozumenie, nepochopenie, moลพno sme to len my zle vysvetlili. Presลฅahovaลฅ ju do Stupavy nikdy nebolo v plรกne. A preto tu dnes stojรญme, aby sme si to vysvetlili,โ zaฤรญna svoje rozprรกvanie minister dopravy Jozef Rรกลพ.
โVรฝsledky realizaฤnej ลกtรบdie ukazujรบ, ลพe prรกve v Stupave vyrastie novรก stanica. Mรดลพeme ju pracovne volaลฅ Bratislava-zรกpad. Je to novรฝ projekt a bude maลฅ pozitรญvny vplyv aj na hlavnรบ stanicu v Bratislave,โ ozrejmil Jozef Rรกลพ.
Ako ฤalej vysvetฤพuje, Slovensko je zapojenรฉ do medzinรกrodnรฉho projektu takzvanรฝch vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ (VRT), ktorรฉ budรบ jednรฉho dลa spรกjaลฅ vลกetky eurรณpske hlavnรฉ mestรก. Vlaky po tejto trati mรดลพu jazdiลฅ rรฝchlosลฅou 250 aลพ 380 kilometrov za hodinu, ฤo vรฝrazne skracuje cestovnรฉ ฤasy.
Vysokorรฝchlostnรฉ ลพeleznice VRT disponujรบ tieลพ vysokou bezpeฤnosลฅou, spoฤพahlivosลฅou, sรบ vรฝrazne ekologickejลกie a ponรบkajรบ aj vyลกลกiu kapacitu cestujรบcich. Tรบto revoluฤnรบ dopravnรบ metรณdu vo veฤพkom plรกnujรบ aj v ฤeskej republike.
Podฤพa Rรกลพa je projekt na novรบ vysokorรฝchlostnรบ ลพeleznicu v Stupave vo vysokom ลกtรกdiu tzv. ลกtรบdie realizovateฤพnosti, z ktorej ลกtvrtej etapy uลพ minister dopravy poznรก predbeลพnรฉ vรฝsledky. Hovorรญ o tom, ลพe vysokorรฝchlostnรฉ vlaky budรบ vchรกdzaลฅ a prechรกdzaลฅ hlavnou ลพelezniฤnou stanicou v Bratislave, ale konฤiลฅ budรบ v Stupave.
โTento variant vyลกiel ako najvรฝhodnejลกรญ,โ hovorรญ Jozef Rรกลพ a dodรกva, โลกtรบdia realizovateฤพnosti nรกm dala nielen odpoveฤ na to, kde a ktorรฝ variant sa ukazuje ako najvรฝhodnejลกรญ pre umiestnenie stanice Bratislava-zรกpad, ale takisto nรกm dala aj odpovede na to, kde tรกto traลฅ bude vstupovaลฅ na Slovensko,โ objasnil minister vo videu.
Stupava mรก vyrieลกiลฅ problรฉmy Bratislavy
Projekt novej stanice v Stupave รบzko sรบvisรญ aj so sรบฤasnou hlavnou ลพelezniฤnou stanicou v Bratislave. Jej problรฉm podฤพa ministra dopravy spoฤรญva v tom, ลพe je pre vlaky koncovou stanicou. โTo znamenรก, ลพe รบdrลพba vlakov, upratovanie ฤi prehodenie lokomotรญv prebieha na hlavnej stanici,โ uviedol Rรกลพ.
Ministra dopravy doplnil aj riaditeฤพ ลฝeleznรญc Slovenskej republiky Alexander Sako:ย โPรดjde o novรฝ prestupovรฝ bod. Umoลพnรญ vytvoriลฅ novรบ infraลกtruktรบru, ale najmรค novรฉ zoradiskรก vlakov. Hlavnรก stanica v Bratislave je koneฤnou stanicou a vลกetky vlaky, ktorรฉ tu zastavia, tu ฤakajรบ, kรฝm znova odรญdu, a tรฝm blokujรบ prepravu.โ
รlohou novej ลพelezniฤnej stanice Bratislava-zรกpad je teda odฤพahฤiลฅ hlavnรบ stanicu v Bratislave od technickรฝch รบkonov a zlepลกiลฅ jej dopravnรบ situรกciu. Jej vรฝstavbu chce ministerstvo financovaลฅ z eurรณpskych fondov, ktorรฉ sรบ urฤenรฉ prรกve na vysokorรฝchlostnรฉ trate a na to, aby sa pospรกjali hlavnรฉ mestรก Eurรณpy.
Stanica v Stupave tak bude hlavnou najmรค pre vlaky a bude slรบลพiลฅ ako zรกzemie vlakovej dopravy. โPovedzme, ลพe to bude hlavnรก servisnรก stanica. To znamenรก, ลพe sa nรกm podarรญ za eurรณpske peniaze vybudovaลฅ jednu veฤพkรบ stanicu, ktorรก bude slรบลพiลฅ ako zรกzemie pre vลกetky vlaky. Bratislavskรก hlavnรก stanica bude krรกtkou zastรกvkou na vรฝstup a nรกstup,โ povedal o budรบcich plรกnoch minister dopravy.
โVlaky by voลกli na Slovensko pri Rajke, preลกli cez Rusovce, Petrลพalku, Prรญstavnรฝ most aลพ na hlavnรบ stanicu. Tam by na krรกtko zastavili a iลกli ฤalej do Stupavy, teda stanice Bratislava-Zรกpad, a ฤalej do ฤeska,โ doplnil.
Podฤพa Jozefa Rรกลพa si tento krok bude vyลพadovaลฅ rozsiahle investรญcie do uลพ existujรบcich tratรญ Rajka โ Rusovce โ Petrลพalka a modernizรกcie niektorรฝch ฤastรญ uzla Bratislava a do prepojenia Bratislavy a Stupavy.
Jozef Rรกลพ vo videu nespomรญna konkrรฉtny termรญn vybudovania novej stanice v Stupave. O termรญne hovorรญ len slovami: โJednรฉho dลa…โ Na vybudovanie novej stanice Bratislava-zรกpad bude potrebnรฉ majetkovoprรกvne vyrovnanie vzลฅahov k pozemkom vrรกtane procesov EIA a ฤalลกรญch rozsiahlych prรญpravnรฝch prรกc.
Hlavnรก stanica s โfaceliftomโ
Minister dopravy vo videu prezradil, ลพe sรบฤasnรก hlavnรก stanica prejde rekonลกtrukciou. ลฝelezniciam Slovenskej republiky uลพ rezort dal za รบlohu sa o obnovu postaraลฅ: โMoja informรกcia je, ลพe v krรกtkom ฤase bude vyhlรกsenรฉ verejnรฉ obstarรกvanie na zhotoviteฤพa projektovej dokumentรกcie. A hlavnรก stanica v Bratislave sa koneฤne doฤkรก svojho faceliftu.โ
V tomto prรญpade platia tvrdenia z minulosti, ลพe ลพiadne radikรกlne zรกsahy na hlavnej stanici nemoลพno oฤakรกvaลฅ, ฤo Jozef Rรกลพ potvrdil: โลฝiadne megalomanskรฉ plรกny, aby sa na sรบฤasnej hlavnej stanici udialo to, ฤo sa mรก udiaลฅ v Stupave, sa ekonomicky nepreukรกzali ako vhodnรฉ. Bolo by tam potrebnรฉ zruลกiลฅ celรฝ jeden rad domov na Jaskovom rade.โ
โHlavnรก stanica ostรกva sรบฤasnou hlavnou stanicou s tรฝm, ลพe sa jej dostane nรกleลพitej rekonลกtrukcie. Dรบfajme, ลพe celรฉ zรกzemie, o ktorom sme hovorili, jednรฉho dลa vznikne tu za nami,โ uzavrel minister dopravy, ukazujรบc na parcelu za jeho chrbtom, kde mรก v budรบcnosti stรกลฅ novรก ลพelezniฤnรก stanica Bratislava-zรกpad.
Ficova vlรกda ลพeleznicu v Stupave zruลกila
ลฝelezniฤnรก stanica v Stupave v minulosti fungovala. Bola sรบฤasลฅou 6,5 kilometra dlhej ลพelezniฤnej trate Devรญnske jazero โ Stupava. Traลฅ vybudovali eลกte v roku 1889, poslednรฝ parnรฝ vlak tadiaฤพto preลกiel v roku 1967 a v roku 1988 preลกla traลฅ rekonลกtrukciou spojenou s vรฝstavbou diaฤพnice. Vyลฅaลพenรก vลกak bola minimรกlne.
Nรกkladnรก doprava tu skonฤila v roku 2003, poslednรฝ osobnรฝ vlak tadiaฤพto preลกiel v roku 2005 a definitรญvny koniec pre tรบto traลฅ znamenal 25. marec 2008. Prรกve v tento deล rozhodlo Ministerstvo o dopravy, pรดลกt a telekomunikรกcii SR o jej zruลกenรญ. Stalo sa tak za ministrovania ฤฝubomรญra Vรกลพneho a vlรกdy Roberta Fica. V roku 2012 bola traลฅ zlikvidovanรก aj fyzicky a na mieste zostala len staniฤnรก budova.
Rekonลกtrukcia za pol miliรณna
Slovรก o โfacelifteโ mรดลพu vyznieลฅ krรกtkozrako. Hlavnรก stanica totiลพ o niekoฤพko rokov nemusรญ nรกvลกtevnรญkom kapacitne staฤiลฅ a jej rozลกรญrenie bude tak ฤi tak potrebnรฉ. Objem cestujรบcich, ako aj ich nรกroky sa budรบ zvyลกovaลฅ, ฤo sa musรญ odzrkadliลฅ aj na vรฝslednej podobe stanice. Je preto potrebnรฉ, aby obnova vziลกla z kvalitnej architektonickej sรบลฅaลพe.
ฤi sa tak udeje dnes, nevieme. Ministerstvo dopravy o vyhlรกsenรญ architektonickej sรบลฅaลพe na obnovu hlavnej stanice nepovedalo niฤ. Magistrรกt mรก vลกak vyฤlenenรฝch 500-tisรญc eur v registri kapitรกlovรฝch vรฝdavkov na โveฤพkรบ obnovu hlavnej ลพelezniฤnej stanice v Bratislaveโ. Tieto financie sรบ urฤenรฉ na rok 2025. Otรกzny je dnes aj budรบci vizuรกl ลพelezniฤnej stanice v Stupave.
S otรกzkami sme oslovili Ministerstvo dopravy SR, ลฝeleznice Slovenskej republiky aj Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy. Po zรญskanรญ odpovedรญ ฤlรกnok aktualizujeme. Redakcia ASB zverejnรญ odpovede oslovenรฝch subjektov v samostatnom ฤlรกnku, ktorรฉho odkaz bude publikovanรฝ aj v zรกvere tohto textu.