Koniec hanby vilovej štvrte. Hlboká cesta pri Slavíne prejde veľkou rekonštrukciou
Pretína miesta s najlukratívnejšími bratislavskými vilami a ide o fenomén Starého Mesta. Hlboká cesta pri Slavíne má siahodlhú históriu, ale aj niekoľko negatív. Do jej udržiavania sa investovalo minimálne, čo sa odrazilo na katastrofálnom stave celého úseku vrátane priľahlých Schillerových schodov. Staré Mesto túto situáciu čoskoro zmení – a to rozsiahlou rekonštrukciou.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Vzácna oblasť i fenomén
Jedinečná atmosféra, skalnaté útesy aj lesný chodník popri romantických vilách. Hlboká cesta je súčasťou hlavného mesta už od 15. storočia (kameňolom na mieste Lurdskej jaskyne sa spomína už v roku 1493). Pôvodne bola Hlboká cesta dokonca súčasťou mestskej colnej línie ako pokračovanie Šancovej ulice, uvádza Mestský ústav ochrany pamiatok v Bratislave.
Ulica sa ťahala v línii Prokopa Veľkého (pri Horskom parku) až k Brnianskej ceste (vyústenie z Pražskej). V úseku medzi Čapkovou ulicou (pri pôvodnom sirotinci Štefánia a dnešnej ZŠ Hlboká cesta 4) a Havlíčkovou ulicou (tam, kde majú vily Milan Kňažko alebo Ladislav Bašternák) mala zase charakter lesného chodníka zasekaného do skaly a zovretého strmými svahmi.
V roku 1870 ju dal najvyšší predstaviteľ administratívy mesta – mešťanosta Justi – na podnet Bratislavského okrášľovacieho spolku rozšíriť do súčasnej podoby. Tým bolo umožnené verejnosti využívať blízky Horský park a urbanizovalo sa aj územie okolo Kaplnky Panny Márie Snežnej z roku 1824 na Kalvárii. Hlboká cesta sa tak stala jedným z hlavných prístupov do novej štvrte, situovanej medzi kopcom Kalvária a Horským parkom.
V Starom Meste je Hlboká cesta fenomén. Dané je to súhrou prírodných a ľudských faktorov – ide o spojené dielo prírody a človeka, kde sa stretáva karpatský skalný masív, obohatený prameňmi pitnej vody, s kultúrnym dedičstvom mesta. Okrem spomenutej Kaplnky Panny Márie sa tu nachádza aj Kaplnka sv. Jozefa, Lurdská jaskyňa, prícestné studničky či Schillerove schody.
Hanba vilovej štvrte zanikne
Ulica, a jedno z najmalebnejších zákutí Starého Mesta, už dlhé roky nie je v ideálnom stave (v galérii, pozn. red.). Chodníky sú pozliepané z rôznych kusov asfaltu, zábradlie sa rozpadáva, zanedbané sú aj vodozádržné opatrenia či priľahlé schody a nedostatočné je aj verejné osvetlenie. Hlboká cesta teda nie je bezpečná. Staré Mesto ju však bezpečnou urobí.
„Sme presvedčení, že vďaka rekonštrukcii bude obľúbená Hlboká cesta krajším a bezpečnejším miestom a Schillerove schody budú opäť slúžiť svojmu účelu,” uviedlo Staré Mesto na svojom webe. Mestská časť zmeny prezentovala najskôr obyvateľom ulice, pričom za revitalizáciou stojí ateliér krajinnej architektúry GuldanArchitects.
„Hlavný dôvod, prečo sme sa pustili do tohto projektu, je, že nám približne pred rokom a pol oznámil Slovenský plynárenský podnik, že pripravuje veľkú rekonštrukciu potrubia. Vtedy nám napadlo, že by sme mali spojiť sily a urobiť združenú investíciu. Oslovili sme ďalších sieťarov aj Bratislavský vodohospodársky podnik a snažili sa spojiť sily tak, aby sme dali Hlbokú cestu do poriadku úplne,” povedal na stretnutí s obyvateľmi starosta mestskej časti Matej Vagač.
„Druhým dôvodom je, že Hlbokú cestu považujeme za ikonu Bratislavy. Tým, že Kalvária začína byť novoobjavený kút Bratislavy a obľúbený je aj Horský park či „Prugerka”, povedali sme si, že Hlboká ulica potrebuje reštart, aby nestratila svoj charakter,” dodal Matej Vagač, ktorý tiež vysvetlil, že Schillerove schody sú už 3 roky pre havarijný stav zatvorené.
Súčasne s rekonštrukciou Hlbokej cesty bol preto pripravovaný aj projekt rekonštrukcie Schillerových schodov. „Ide o náročný projekt ich rozobratia a následne postavenia nových, aby prepojenie na Hlbokú ulicu fungovalo,” vysvetlil starosta Starého Mesta.
Nové riešenia a väčšia bezpečnosť už v roku 2025
Staré Mesto zrevitalizuje územie od križovatky Hlboká cesta – Čapkova ulica – Boženy Nemcovej až po ústie ulice na križovatke Hlboká cesta – Havlíčkova. Požiadavky obyvateľov boli tri – nič nemeniť, zachovať typickú atmosféru Hlbokej cesty a zlepšiť jej bezpečnosť. Staré Mesto týmto požiadavkám vyhovie.
Návrh zohľadňuje minimum zásahov do charakteru prostredia, ale aj adekvátne vstupy nových prvkov ako mobiliár, nové zábradlia, verejné osvetlenie či materiály. Zabezpečia sa skalné bralá, uskutoční sa obnova chodníkov, ktoré budú celoročne vhodné pre peších aj cyklistov, a zlepší sa aj nakladanie so zrážkovou vodou. Číslom jeden budú konečne chodci a premávka áut sa spomalí. Zrevitalizuje sa tiež studnička, ale aj priľahlá zeleň.
„Zásahy do svahov či stromovej vegetácie budú minimálne. Ak aj prebehnú, bude to z toho dôvodu, že boli nebezpečné. Šírka ulice zostane zachovaná, vymení sa aj asfaltový povrch a keďže bude využívaný pešími aj cyklistami, hľadáme konsenzus, aby tam nedochádzalo ku kolíziám,” načrtol projekt architekt Eugen Guldan.
„Realizácia všetkých prác je plánovaná na obdobie od leta do konca roka 2025,” uviedla mestská časť na svojom webe. Známy je aj konkrétny harmonogram. Od mája do približne polovice júna bude prebiehať výmena plynárenských potrubí, od začiatku júna do septembra sa uskutoční revitalizácia Schillerových schodov, od júla do decembra 2025 bude zrekonštruovaná Hlboká cesta.
Staré Mesto však upozorňuje: „Harmonogram sa môže meniť v závislosti od stavu konaní spojených so stavbami a s nadväznosťou jednotlivých fáz,” uviedla mestská časť na svojom webe. Počas rekonštrukcie bude Hlboká cesta uzatvorená.
Veronika Gubková, hovorkyňa Starého Mesta, pre našu redakciu priblížila aj finančné náklady projektu: „Presnejšiu sumu budeme vedieť až po vypracovaní projektovej dokumentácie. Veľmi hrubý a orientačný odhad, ktorý sa môže, samozrejme, ešte výrazne zmeniť, je okolo 600- až 800-tisíc eur. Táto suma nezahŕňa práce ostatných aktérov (SPP a TSB) v spojenej rekonštrukcii.“
Suma je známa aj pri rekonštrukcii schodov: „Čo sa týka Schillerových schodov, ktoré bude mestská časť prakticky celé ,stavať nanovo‘, keďže sú v havarijnom stave, odhadujeme náklady na približne 140-tisíc eur.“
Táto iniciatíva mestskej časti zvýši úroveň lokality Slavína, Horského Parku, ale aj Kalvárie. Vizualizácie ukazujú solídny štandard vyhotovenia, ktorý by mal byť pre túto prestížnu ulicu samozrejmosťou. A našťastie aj je. Ako dopadne projekt v realite, sa dozvieme až v závere tohto roka, pri posune harmonogramu začiatkom roku 2026.
Rekonštrukcia Hlbokej cesty, Bratislava-Staré Mesto
Investor: Mestská časť Bratislava-Staré Mesto
Architekt: GuldanArchitects
Rozpočet: 600- až 800-tisíc eur (Hlboká cesta), 140-tisíc eur (Schillerove schody)
Realizácia: 04/2025 – 12/2025
Stav: v príprave