Pavol Paลˆรกk

Pavol Paลˆรกk: Mรกval som aลพ depresie z toho, ลพe sa divadlo stalo hraฤkou v rukรกch politikov

Partneri sekcie:

ฤŒรญtate prepis podcastu How I Met My Architect, ktorรฝ bude moลพnรฉ sledovaลฅ na naลกom webe. Novรฝ diel nรกjdete na ASB.sk kaลพdรฝ vรญkend. Tento rozhovor sa nahrรกval v aprรญli 2021 a hosลฅom bol Pavol Paลˆรกk.

Mรดj dneลกnรฝ hosลฅ je z kategรณrie skรดr starลกej generรกcie architektov, ale je to architekt na Slovensku veฤพmi vรฝznamnรฝ. Z architektonickej komunity ho poznรกme snรกฤ vลกetci. Dneลกnรฝm hosลฅom je pรกn Pavol Paลˆรกk.ย 

Dobrรฝ deลˆ, pรกn Paลˆรกk.ย 

Dobrรฝ deลˆ.

Architektom vรกs nemusรญm predstavovaลฅ, ale troลกku by som vรกs predstavil verejnosti. Pavol Paลˆรกk spolu so svojรญm kolegom architektom Martinom Kusรฝm tvoria vo vlastnom ateliรฉri B.K.P.ล . Navrhol veฤพmi vรฝznamnรฉ stavby na Slovensku, ako naprรญklad Nรกrodnรบ banku Slovenska, novรบ budovu SND, veฤพvyslanectvo Slovenskej republiky v Berlรญne a v sรบฤasnosti prebiehajรบcu rekonลกtrukciu SNG na nรกbreลพรญ Dunaja vย Bratislave, ฤo je taktieลพ jedna z najvรฝznamnejลกรญch stavieb Slovenska. Prรกve som si uvedomil, ลพe som vย jednej vete povedal trikrรกt slovo nรกrodnรก. Ako sa cรญtite, keฤ prรญdete do svojho diela, ktorรฉ nesie prรญvlastok nรกrodnรฉ? Je to inรฉ, ako keฤ prรญdete naprรญklad do vami navrhnutรฉho rodinnรฉho domu? Predsa sa jednรก oย rozsiahle obฤianske stavby, ktorรฉ slรบลพia mnoลพstvu ฤพudรญ.

Myslรญm, ลพe inรฝ pocit nemรกme, ani nemรกm. Slovo nรกrodnรฉ je dรดleลพitรฉ vย tom kontexte, ลพe urฤuje akรฝsi ลกtatรบt, vรคฤลกรญ vรฝznam. Ale zย hฤพadiska architektonickรฉho je aj takรฉto dielo vo svojej podstate veฤพmi prรญbuznรฉ โ€žproblรฉmuโ€œ rodinnรฉho domu. Samozrejme, mรก vรคฤลกiu zรกvaลพnosลฅ, ale ako รบloha je iba v nastavenรญ naลกej ambรญcie.

ฤŒasto dostรกvame otรกzky, ฤo pre nรกs znamenรก projektovaลฅ takรฉto nรกrodnรฉ inลกtitรบcie, ฤo je vlastne to nรกrodnรฉ, ako sa to dรก vyjadriลฅ architektรบrou… Ale vysvetliลฅ tรบto tรฉmu by bolo asi na ลกtyri takรฉto relรกcie, no urฤite to nie je nejakรฉ priame formรกlne vyjadrovanie tohto poslania. Tรก okolnosลฅ okolo toho nรกrodnรฉho je oveฤพa zloลพitejลกia.

V rozhovore s Pavlom Paลˆรกkom sa dozviete:

  • O jeho architektonickรฝch zaฤiatok
  • ล tรฝle prรกce v 90. rokoch
  • Kde vลกade cestoval za architektรบrou
  • ฤŒo povaลพuje za svoj najobฤพรบbenejลกรญ neรบspech?
  • Ktorรฉ priestory v Bratislave ma rรกd a preฤo.

Tieto stavby vลพdy trvajรบ od 10 do 20 rokov, niekedy aj dlhลกie, ฤo je tieลพ veฤพkรก vรฝzva…

Nie vลกetky. Nรกrodnรฉ divadlo trvalo od sรบลฅaลพe po otvorenie 27 rokov, NBS trvala od sรบลฅaลพe po otvorenie 6 rokov, a to bola nemenej zloลพitรก stavba. Bolo to pekelnรฉ tempo, veฤพmi vyฤerpรกvajรบce. Ale dajรบ sa aj veฤพkรฉ stavby postaviลฅ veฤพmi rรฝchlo.

A nie je tam potom istรฉ riziko, ลพe keฤ staviate divadlo 27 rokov, resp.ย  ho navrhneteย  a kรฝm sa postavรญ prejde 27 rokov, tak vย ฤase sa uลพ aj architektรบra pohne dopredu a koneฤnรฝ vรฝsledok uลพ nieลพe by nebol aktuรกlny, ale ฤพudia sa na tรบ budovu budรบ pozeraลฅ inak. Aย moลพno si poloลพia otรกzku, ลพe preฤo to architekt โ€ždnesโ€œ takto navrhol. pozrรบ aย moลพno… Viete asi, ฤo myslรญm, vลกak?

Tรบto okolnosลฅ mรกme veฤพmi dobre prebรกdanรบ vย uลพ spomรญnanom SND. A je to presne tak, ako hovorรญte. Aj vy ste architekt. Nakreslรญte nieฤo aย uลพ vรกm samotnรฉmu, povedzme, po 10 rokoch napadne, ลพe veฤ sa to dalo moลพno inak, alebo si poviete, ลพe dnes uลพ by ste to tak nenavrhli.

ลฝiaฤพ, ste vย chomรบte tohto projektu aย vย skutoฤnosti meniลฅ mรดลพete mรกlo. Sย SND to bola ลฅaลพkรก skรบsenosลฅ prรกve zย tohto dรดvodu, zรกroveลˆ cennรก vย tom, ลพe pri ostatnรฝch projektoch sme rozhodnutia veฤพmi prรญsne filtrovali cez kritรฉrium vyhnรบลฅ sa mรณdnosti ฤi znakom nejakรฉho trendu, pretoลพe to sa za veฤพmi krรกtky ฤas stane smieลกnym. To je pre nรกs dรดleลพitรฝ poznatok.

Ten druhรฝ poznatok spoฤรญva vย tom, ลพe vo vyspelejลกom svete stavby, ktorรฉ majรบ uลพ okolo 30 a viac rokov, akoby zaลพรญvali svoje retro obdobie. A nรกm sa stalo, ลพe keฤ sme SND dokonฤili, uลพ v ฤase svojho dokonฤenia malo pomaly nรกrok na ลกtatรบt retro architektรบry alebo vlny obdivu k iniciaฤnรฉmu obdobiu konceptu. Je to paradox. Rรกd by som povedal, ลพe tieto dlhotrvajรบce stavby nie sรบ len slovenskou vรฝnimkou. Stavajรบ sa aj inde.

Za ฤerstvรฝm prรญkladom nemusรญme chodiลฅ ฤaleko. V Nemecku malo byลฅ centrรกlne novรฉ berlรญnske letisko otvorenรฉ v roku 2011 a bude otvorenรฉ tohto roku vย oktรณbri, vraj je to definitรญvny termรญn. Ten sa posรบval sedemkrรกt. Vลพdy sa tak deje zhodou viacerรฝch okolnostรญ, preฤo tak vรฝnimoฤne dlho trvajรบ takรฉto stavby.

Nรกrodnรก banka Slovenska
Nรกrodnรก banka Slovenska | Zdroj: Shutterstock

Poฤas tรฝch 30 rokov bolo urฤite veฤพmi ลฅaลพkรฉ zostaลฅ motivovanรฝ. Ako ste to vnรญmali?

Objavili sa takmer aลพ depresie z toho, ลพe sa divadlo stalo hraฤkou v rukรกch politikov. Keฤ sa to hodilo, prรญsluลกnรฉ vlรกdne garnitรบry zrazu naลกli peniaze. Aย keฤ sa hodilo ostentatรญvne nedaลฅ na novostavbu ลพiadne peniaze, tak to tieลพ zneuลพรญvali. To boli tie depresรญvne chvรญฤพky, avลกak motivรกciu stavbu dorobiลฅ sme nestratili nikdy. Nemohli sme to nechaลฅ rozostavanรฉ a odรญsลฅ. To sa nepatrรญ.

Akรฉ mรกte pocity? Ste na konci spokojnรฝ alebo si poviete, ลพe ste rรกd, ลพe to skonฤilo, ลพe uลพ je budova postavenรก?ย 

ฤŒlovek je rรกd, ลพe je to hotovรฉ a zรกroveลˆ je na tom zlรฉ to, ลพe uลพ vย tej chvรญli, po takom ฤase, vidรญte veci, ktorรฉ by ste urฤite urobili inak. ลฝiaฤพ, to sa vtedy nedalo zachytiลฅ aย zmeniลฅ. Je to cena za tรบ skรบsenosลฅ, ลพe si treba daลฅ pozor na trendovรฉ veci.

Chodia architekti do dรดchodku?

Mnohรญ รกno, mnohรญ nie. Vย naลกej profesii to zรกvisรญ od osobnostnรฉho nastavenia ฤloveka. Sย kolegom Martinom Kusรฝm nie sme dรดchodkovรฉ typy.ย 

Oscar Niemeyer zomrel, keฤ mal 102 rokov, nad vรฝkresom.

Tomu รบplne rozumiem.ย 

Oย vรกs mnoho ฤพudรญ hovorรญ, ลพe ste โ€žchodiaca encyklopรฉdiaโ€œ.

Nemรกm ambรญciu pamรคtaลฅ si veฤพa vecรญ, ale ฤo robรญm urฤite, je, ลพe sa zaujรญmam oย to, ฤo sa deje aย dialo v architektรบre. Rovnako ma zaujรญma dejepis, dรกvny aj ฤerstvรฝ, 20. storoฤie, rovnako ma zaujรญma, ฤo sa prรกve deje. Vย B.K.P.ล . odoberรกme najprestรญลพnejลกie eurรณpske architektonickรฉ magazรญny.

Skรบste povedaลฅ aj nรกzov pre takรฝch, ktorรญ nevedia.

Naprรญklad Detail, Baumeister, Architectural Review… naozaj veฤพmi ลกpiฤkovรฉ periodikรก. Chceme vedieลฅ, ฤo sa deje. Aย nie preto, aby sme sa pozerali na obrรกzky, ale aj pre texty. Snaลพรญme sa stรกle byลฅ uprostred diania, nielen slovenskรฉho, ale aj eurรณpskeho. To by mala byลฅ naลกa ambรญcia.

To sรบ viac-menej jedinรฉ zdroje vaลกich informรกciรญ?

Urฤite nie. Tรฝm dรดleลพitรฝm osobnรฝm zdrojom je chodenie za architektรบrou. To mรกm veฤพmi rรกd. Tak, ako chodรญm za ฤerstvo dokonฤenรฝmi stavbami, ktorรฉ sa mi zdajรบ hodnรฉ zรกujmu. Chodรญm veฤพmi rรกd aj do architektรบry historickej aj ฤerstvo historickej, rรกd tam vodรญm ลกtudentov. Myslรญm si, ลพe zรกลพitkovรก skรบsenosลฅ je mimoriadne cennรฝ vklad. Zaลพiลฅ to, neฤรญtaลฅ architektรบru iba z obrรกzkov aย plรกnov je veฤพmi dรดleลพitรฉ.

Zaลพiลฅ priestorovรฝ zรกลพitok, zaลพiลฅ emรณciu z toho, ako dom sedรญ v meste, ako pรดsobรญ, ako komunikuje so svojimi susedmi, akรฉ sรบ na ลˆom znaky jeho uลพรญvania, ako je odolnรฝ proti zmenรกm… A to vลกetko sรบ veci, ktorรฉ z obrรกzkov nevyฤรญtate. To je ฤalลกรญ zdroj naลกich informรกciรญ. Takลพe chodiaca encyklopรฉdia nie som, veci mรก prirodzene zaujรญmajรบ. Aย รกno, zabรบdam.ย 

Boli ste sa pozrieลฅ na Elbphilharmonie v Hamburgu?

Samozrejme, bol som tam, eลกte keฤ bola tesne pred dokonฤenรญm. Je to mimoriadne zaujรญmavรก stavba a rรกd o nej prednรกลกam. Je to aj veฤพmi ลกikovnรก developerskรก schรฉma, pretoลพe sa tak honosne volรก, ale v skutoฤnosti jej najvรคฤลกรญ objem tvoria byty a hotel. Celรก sรกla je obalenรก tรฝmto uลพรญvanรญm.

Je to bystrรฝ developerskรฝ ลฅah, ktorรฝ zรกroveลˆ vystihol skrytรบ potrebu Hamburgu maลฅ ikonickรบ stavbu pri vode. Spojilo sa tu viacero atribรบtov โ€“ bystrรฉ developerskรฉ zmรฝลกฤพanie a dรกvna potreba Hamburgu maลฅ na vode ikonickรบ stavbu. Hamburg rozsiahlym prรญstavnรฝm รบzemรญm, resp. jadrom samotnรฉho mesta nebol celkom pri vode. Tรฝm, ลพe sa prรญstav zruลกil, miesto sa nanovo developovalo a dostalo sa blรญzko kย rieke.

V tej chvรญli vyvstala potreba postaviลฅ na tomto mieste ikonickรบ stavbu, ktorรก by bola istรฝm spรดsobom obrazom mesta. Jej silueta by bola akousi identitou Hamburgu. Developer si to uvedomil, vรฝborne sadli aj okolnosti, navyลกe dielo navrhli vรฝbornรญ architekti.ย 

Elbphilharmonie v Hamburgu
Elbphilharmonie v Hamburgu | Zdroj: Archรญv redakcie

Urฤite tieลพ viete, ลพe rozpoฤet bol cca. 100 miliรณnov aย dostal sa na 800…

Samozrejme. Berlรญnske letisko malo stรกลฅ 2 miliardy aย skonฤilo pri 6,5. Pre takรฉto veฤพkรฉ zloลพitรฉ stavby sa ลฅaลพko robia rozpoฤty. Mnohokrรกt aj okolnosti nahrรกvajรบ tomu, ลพe sa uลพ poฤiatoฤnรฝ rozpoฤet netvorรญ pravdivo, pretoลพe je veฤพmi silnรก vรดฤพa, aby sa stavalo a aby to nรกhodou neodstraลกilo nejakou mega sumou, ktorรก nakoniec nastane aj tak. Takลพe to sรบ zase viacerรฉ okolnosti, ktorรฉ to ovplyvnia.

Spomรญnali ste cestovanie za architektรบrou. Cestujete viac-menej iba po Eurรณpe alebo aj ฤalej?

Cestujem najmรค po Eurรณpe, patrรญm k eurรณpskej kultรบre.ย 

A je to aj dostupnejลกie.

รno, aj to, ale najmรค zrozumiteฤพnejลกie. Viem oย tom porozprรกvaลฅ, sรบvisรญ to aj s histรณriou Eurรณpy, ktorรบ poznรกm iste lepลกie ako cudzie svety, pretoลพe vลพdy mรก zaujรญma nielen kontext miestny alebo urbรกnny, ale aj historickรฝ, respektรญve historicko-spoloฤenskรฝ kontext architektรบr, za ktorรฝmi chodรญm. Programovo chodรญm za eurรณpskou architektรบrou a vodรญm za ลˆou aj ลกtudentov.

รno, k tomu sa eลกte dostaneme. Eลกte predtรฝm by ma zaujรญmalo, ฤo ste navลกtรญvili naposledy? ฤŒo vรกs zaujalo?

Tento rok sa nรกm nepodaril ลกtudentskรฝch vรฝlet za architektรบrou pre pandรฉmiu, takลพe poslednรฝ vรฝlet bol do Jamesย Simon Galerie od architektonickรฉho ateliรฉru David Chipperfield Architects.

To je z novลกรญch vychytรกvok, z tรฝch starลกรญch som mal veฤพmi silnรฝ zรกลพitok. Iลกiel som programovo za Sigurdom Lewerentzom, ktorรฝ bol ลกvรฉdskym architektom. Kedysi spolupracoval Erikom Gunnarom Asplundom, spolu tvorili veฤพmi silnรบ eurรณpsku dvojicu. Keฤ sa roziลกli, Asplundova tvorba ostala znรกma, Lewerentzova nie.

Jeho architektonickรฝ odkaz sa opรคลฅ zaฤal vynรกraลฅ v kritikรกch architektรบry. Zaujala ma stavba kostolรญka neฤaleko Malmรถ, v mesteฤku Klippan, zย รบplne ฤiernej tehly, vynikajรบca stavba zo 70. rokov. Zobral som tam aj ลกtudรกkov… Vรฝborne dielo.ย 

Jamesย Simon Galerie
Jamesย Simon Galerie | Zdroj: Archรญv redakcie

Stretli ste na svojich cestรกch vรฝznamnรฉho architekta?ย 

รno, dokonca sa nรกm raz stalo, ลพe sme takรฉho stretli รบplne nรกhodne na jednom archtripe vย Milรกne. Ako sme stรกli pred dielom aย rozprรกval som oย ลˆom, pristavil sa mladรฝ ฤlovek. Pรฝtal sa, odkiaฤพ sme, preฤo sa oย budovu zaujรญmame. Potom sa priznal, ลพe on je jej architektom a nakoniec nรกm oย diele porozprรกval on sรกm.ย 

Tento bol asi menej znรกmy. Stretli ste tie ลกpiฤky svetovej architektรบry osobne?ย 

Pri svojich cestรกch mimo tรฝchto organizovanรฝch, รกno. Stretol som saย naprรญklad s austrรกlskym architektom, nositeฤพom Pritzkerovej ceny, Glennom Murcuttom, so ลกvajฤiarskym architektom Christianom Kerezom, ktorรฉho som sprevรกdzal aj po SNG.

Aย poznal toto dielo?

Vรดbec. Viete, my sme stรกle tรก krajina, kde sรบ eลกte levy. Neznรกme kraje โ€“ je to latinskรฉ porekadlo. Poznajรบ tรบto ฤasลฅ sveta, iba keฤ sa tu chystajรบ nieฤo budovaลฅ alebo navrhovaลฅ, vtedy sa oย Bratislavu zaujรญmajรบ. Takto som to videl iย poฤul od architekta Perรณta, ktorรฝ mal vย naลกom meste nieฤo stavaลฅ. Nakoniec sa tak nestalo. Sรบ to vรฝbornรญ ฤพudia, sย ktorรฝmi sa vedรบ skvelรฉ rozhovory, ak na to majรบ ฤas.ย 

Oย ฤom sa sย nimi rozprรกvate?ย 

Je to aj pracovnรฉ, aj osobnรฉ. Pri veฤeri vystriedame vลกetky tรฉmy, zรกvisรญ to od ฤasu, ktorรฝ spolu trรกvime, aย prรญleลพitosti, pri ktorej sa stretneme.ย 

Teraz vรกm poloลพรญm zopรกr generaฤnรฝch otรกzok: Ako sa menil postupom ฤasu vรกลก cieฤพ toho, ฤo chcete dosiahnuลฅ vย architektรบre?

Nikdy som nad tรฝm takto nerozmรฝลกฤพal aย netuลกรญm. Keby som to mal dnes hodnotiลฅ, tak si myslรญm, ลพe kedysi mi viac zรกleลพalo na zjave, na vonkajลกom obryse a neobyฤajnosti formy. Dnes si nemyslรญm, ลพe to je najdรดleลพitejลกie v architektรบre. Kedysi som pokladal za dรดleลพitรฉ to, ฤo je markantnรฉ na prvรฝ pohฤพad.

Dnes sa mi zdรก, ลพe dรดleลพitejลกรญ je ten druhรฝ pohฤพad, ale to priลกlo, samozrejme, skรบsenosลฅou. To je pre mลˆa naprรญklad pouฤenie, ktorรฉ nie je ani tak moลพno z mojej, ale aj z mojej praxe aย zo spoluprรกce s Martinom Kusรฝm, ale z toho, ลพe za architektรบrou chodรญm.

Nauฤil som sa hodnoty druhรฉho plรกnu ฤรญtaลฅ v kvalitnej historickej architektรบre. Pod historickรฝm myslรญm cca. 50-roฤnรฉ stavby. Nauฤil som sa vnรญmaลฅ to trvรกcne, to kvalitnรฉ. Aby kvalita nebola vย samotnom zjave, pretoลพe ten sa ฤasom okukรก, ale vย tom โ€žnieฤomโ€œ, ฤo je eลกte nad tรฝm zjavom samotnรฝm.

Ako to bolo vtedy s cestovanรญm? Dalo sa cestovaลฅ za architektรบrou?

Kto chcel, mohol, ale nebolo to vรดbec jednoduchรฉ. Bolo treba prehryznรบลฅ zopรกr prekรกลพok. Iลกlo to.

Vtedy to bol pravdepodobne veฤพmi dobrรฝ zdroj informรกciรญ a inลกpirรกcie. Nebol internet…ย 

Vtedy sme pracovali vo veฤพkej ลกtรกtnej projektovej firme. Na nej bolo vรฝborne to, ลพe sme mali veฤพmi bohatรบ kniลพnicu, ฤasopiseckรบ aj kniลพnรบ, dali sa vย nej nรกjsลฅ vลกetky vรฝznamnรฉ eurรณpske ฤasopisy. Bola obrovskรฝm zdrojom informรกciรญ, bol to vlastne internet toho obdobia. Zรญskavali sme viac z ฤasopisov ako zย ciest.

Nebolo to tak, ลพe som mohol sadnรบลฅ do auta a niekam รญsลฅ, to sa dalo spraviลฅ raz za rok. No tie ฤasopisy boli รบplne novรฉ a chodili vลกetky. Nebolo to tak, ลพe iba na indexe bolo nieฤo, dokonca ten balรญk ฤasopisov chodil po jednotlivรฝch ateliรฉroch, kde bol vลพdy, povedzme, tรฝลพdeลˆ. Bolo to super. Vลพdy som sa na ten deลˆ teลกil. Vedel som, ฤo sa deje vo svete.

Boli ste takรฝ zanietenรฝ pre architektรบru, aj keฤ ste boli mladรฝ architekt? Alebo ste sa naลกli poฤas ลกkoly ฤi aลพ po nej?ย 

Nie, architektรบra ma bavila, aย preto som sa rozhodol ju ลกtudovaลฅ. Zanietenosลฅ je stรกle rovnakรก. Nepotreboval som sa hฤพadaลฅ. Bavila ma vลพdy.ย 

Keฤ ste naฤrtli tie ฤasopisy, tak mi napadla jedna myลกlienka. Aj keฤ hovorรญte, ลพe ste boli zanietenรฝ… Moลพno poznรกte Karfรญkov prรญbeh, on tieลพ ฤรญtal ฤasopisy, cez ne sa dozvedel oย Le Corbusierovi, ktorรฉmu ย potom priลกiel do kancelรกrie.Priลกiel a opรฝtal sa ho, ฤi mรดลพe u neho pracovaลฅ, Le Corbusier odpovedal: โ€žVลกak uลพ tu sedรญte, uลพ tu pracujete!โ€œ Nieฤo takรฉ vรกs nelรกkalo?

Karfรญk to mal pohodlnejลกie v tom, ลพe si mohol do Parรญลพa zรกjsลฅ a ลพiลฅ tam akokoฤพvek dlho. Ale keฤ ste chceli cestovaลฅ za socรญku, museli ste celkom presne povedaลฅ, na koฤพko idete, kedy chcete รญsลฅ, kedy sa vrรกtite. Nebolo moลพnรฉ vย zahraniฤรญ pracovaลฅ.

Vycestovaลฅ na ลกtudijnรฉ pobyty sa dalo, ale nepoznรกm architektov, ktorรญ by sa takouto formou dostali von. Podmienky na to neboli nastavenรฉ. Karfรญk to mal ฤพahลกie, v medzivojnovom obdobรญ to moลพnรฉ bolo. Vtedy sa cestovalo ako dnes, neboli ลพiadne prekรกลพky zo strany ลกtรกtu.ย 

Mรดลพete porovnaลฅ spracovanie dokumentรกcie s obdobรญm, keฤ sa vลกetko robilo tuลกom, rysovalo sa aย prerysovรกvalo, so sรบฤasnosลฅou, keฤ sa vลกetko robรญ na poฤรญtaฤi? ฤŒo bolo rรฝchlejลกie, efektรญvnejลกie?

Vรฝhoda prรกce s tuลกom bolaย tรก, ลพe vyhotovenie dokumentรกcie trvalo dlhลกie. Keฤ som kedysi robil ลกtรบdiu, kreslil som ju s presnosลฅou ลกtรบdii vlastnej alebo s podrobnosลฅami, ktorรฉ jej nรกleลพia.

Dnes, keฤ pracujete na poฤรญtaฤi, kreslรญte vย mierke 1:1. Aย naraz, uลพ vย samotnom poฤiatku musรญte maลฅ vลกetko dobre vymyslenรฉ a aj napriek tomu, ลพe vรฝstup z toho bude dvojstovkovรฝ vรฝkres. No musรญte to maลฅ veฤพmi presne vymyslenรฉ, poฤรญtaฤ vรกs k tomu nรบti. V klasickej forme spracovania dokumentรกcie sa vลพdy projekt stรกval podrobnejลกรญm aย podrobnejลกรญm akosi postupne, pretoลพe to bolo prirodzenรฉ danej forme kreslenia.

Teraz pracujete od samรฉho poฤiatku uลพ vo veฤพmi podrobnej mierke aย pokraฤuje to do BIM metรณdy. Tรก plne vedie k veฤพmi podrobnรฉmu mysleniu uลพ vย poฤiatkoch. Je to proste inรฉ. Nechcem tรฝm povedaลฅ lepลกie alebo horลกie. S Martinom Kusรฝm sme klasici, nekreslรญme na poฤรญtaฤi, kreslรญme na duplex. Mladรญ v ateliรฉri pracujรบ, samozrejme, naย poฤรญtaฤoch.

Dnes fungujeme pomocou mailov aย mobilov… Ako fungovala komunikรกcia kedysi?

Tak telefรณny, samozrejme, boli, mali sme ich vลกetci na stole. Len vลกetko trvalo trocha dlhลกie, nebolo to takรฉ razantnรฉ ako dnes. Veฤพkou pomocou boli faxy, ktorรฉ priลกli vย 90. rokoch. To sa uลพ dala poslaลฅ skica! Predtรฝm som sa musel sย profesistom stretnรบลฅ, aby som mu ukรกzal, oย ฤo ide. Zrazu som mu mohol poslaลฅ fax.

Poslali sme si skicu a mohli sa po telefรณne rozprรกvaลฅ nad tรฝm istรฝm podkladom. To uลพ iลกlo veฤพmi rรฝchlo. Nemohlo to รญsลฅ v situรกcii, keฤ bol ten partner veฤพmi vyลฅaลพenรฝ a jednoducho nestรญhal. Mรดลพete maลฅ aj pรคลฅnรกsobne rรฝchlejลกie siete, ale zรกvisรญ to aj tak od profesistu, koฤพko stรญha. V skutoฤnosti ide vลพdy projekt tak rรฝchlo, ako pripustia osobnostnรฉ kapacity vลกetkรฝch, ktorรญ sa na ลˆom zรบฤastลˆujรบ.

Ale prerรกbali sa tie veci tak ako dnes? Vรฝkresy boli jednoducho ฤasovo nรกroฤnรฉ.

รno, prerรกbalo sa takisto veฤพa. Samozrejme, proces kreslenia aย aj prerรกbky trvali dlhลกie. Ale myslรญm si, ลพe na mieru zmien je to stรกle rovnakรฉ, nezmenenรฉ. Stavba sa stavia vย princรญpe rovnakรฝm spรดsobom. A opรคลฅ je to len na kapacite tรฝch, ktorรญ sa procesu zรบฤastลˆujรบ.

Zrekonลกtruovanรก Slovenskรก nรกrodnรก galรฉria.
Zrekonลกtruovanรก Slovenskรก nรกrodnรก galรฉria. | Zdroj: Redakcia

V minulosti sa stavalo naprรญklad veฤพmi veฤพa obฤianskych stavieb, ako divadlรก, kultรบrne domy, atรณmovรฉ elektrรกrne. To sa dnes uลพ skoro nedeje. Takรฉto stavby vลกak treba. ฤŒo si o tomto myslรญte?

Nedรก sa generalizovaลฅ, ลพe by sa tak nedialo. Problรฉm je vย rozdieloch, ฤo sa stavia alebo akรฝ je sortiment stavieb v bohatรฝch krajinรกch voฤi krajinรกm, ktorรฉ nie sรบ aลพ takรฉ bohatรฉ, ako naprรญklad my.

To znamenรก, ลพe iniciatรญva v pribรบdanรญ takejto stavebnej substancie je dnes silnรก v sรบkromnom sektore, ktorรฝ nemรก najmenลกรญ dรดvod stavaลฅ stavby verejnรฉ, teda stavby, ktorรฉ mu neprinesรบ ลพiaden biznis, zisk. Ale krajiny, ktorรฉ sรบ bohatรฉ, na zรกpad od nรกs, vedia a veฤพmi dobre vidia potrebu verejnรฝch stavieb, hoc nezarรกbajรบcich.

To prรญde aj k nรกm, keฤ raz Slovensko zbohatne a kultivuje sa. Zatiaฤพ je to mizรฉria. Uลพ len keฤ si porovnรกm, koฤพko sa postavilo novรฝch vysokรฝch ลกkรดl od 90. rokov v ฤŒechรกch a na Slovensku, uลพ tu vidรญte veฤพkรฝ rozdiel. Vรฝchodno-zรกpadnรฉ rozhranie funguje aj vย tomto smere. ลฝiaฤพ, je to tak. Stavia sa len to, ฤo generuje profit.ย 

To je ลกkoda, pretoลพe my architekti by sme veฤพmi radi navrhovali aย stavali takรฉto stavby. Pretoลพe rieลกime priestor, rozmรฝลกฤพame nad nรญm tak, ako keฤ navrhujeme naprรญklad bytovku…ย 

Tu je dรดleลพitรก ambรญcia sรบkromnรฉho stavebnรญka, jeho ambรญcia na ลกtandard architektรบry. Aย tรก je inรก neลพ ambรญcia ลกtรกtu, ktorรฝ stavia stavby, ktorรฉ ho majรบ vย prvom rade reprezentovaลฅ alebo majรบ slรบลพiลฅ kultรบre ฤi nejakรฉmu verejnรฉmu blahu.

Mรกm na mysli verejnรฉ stavby, pri ktorรฝch kritรฉrium profitu nie je, aย preto je to jednoduchลกie โ€“ kde architektova ambรญcia k vysokรฉmu ลกtandardu a toho verejnรฉho stavebnรญka je alebo mala by byลฅ rovnakรก, ak majรบ rovnakรฝ cieฤพ. No v sรบkromnom sektore to tak nie je. Cieฤพ developera je stavaลฅ pekne, ale najmรค tak, aby to dobre zarรกbalo. To je ten rozdiel. Problรฉm spoฤรญva v chudobe.ย 

Skoro celรฝ ลพivot ลพijete vย Bratislave, pochรกdzate zย Komรกrna…ย 

Do Bratislavy som priลกiel vย roku 1966, keฤ som zaฤal ลกtudovaลฅ. Odvtedy som tu sย jednou pรคลฅroฤnou vรฝnimkou, keฤ som zaฤiatkom 90. rokov pracoval vย architektonickom ateliรฉri vย Nemecku. Bol som tam 5 rokov.

Viete dobre po nemecky aj po maฤarsky aย anglicky. ฤŒรญtate literatรบru aj v tรฝchto jazykoch?

รno, samozrejme. Veฤพmi rรกd a vedome. Bavรญ ma to. ฤŒรญtaลฅ beletriu v cudzom jazyku je obohacujรบce a osobitnรฉ. Vedome si to striedam. Slovenฤina, nemฤina, angliฤtina.ย 

Bavรญ vรกs to viac ako po slovensky?

Takto by som to nepovedal, ฤi ma to bavรญ viac. Fascinuje ma, ลพe vย kaลพdom jazyku je konลกtrukcia textu inรก ako vย slovenฤine, mรก odliลกnosti a bavรญ ma ich nachรกdzaลฅ. Istรฝm spรดsobom ma to inลกpiruje.ย 

Hovorรญte, ลพe ste veฤพa ฤasu strรกvili vย Bratislave. Rรกd by som sa opรฝtal, ฤo mรกte v Bratislave rรกd, ktorรฉ priestory rรกd navลกtevujete a preฤo?

Nemรกm obฤพรบbenรฉ miesto, kam by som rรกd chodil. Zaลพitie mesta zรกvisรญ od chรฉmie vรกลกho momentรกlneho rozpoloลพenia voฤi miestu, kde sa prรกve nachรกdzate. Keฤ toto funguje, mรดลพete maลฅ vynikajรบci zรกลพitok z mesta na รบplne banรกlnom mieste, ktorรฉ mรดลพe byลฅ aj architektonicky nepodstatnรฉ, akoby bez histรณrie, dokonca zanedbanรฉ.

Ale keฤ tam idete s istou nรกladou, nejakรฝm rozpoloลพenรญm, tak to je tรก chรฉmia, ktorรก mรดลพe zaฤaลฅ fungovaลฅ. Niekedy mรดลพete byลฅ aj v tรฝch najmalebnejลกรญch staromestskรฝch zรกkutiach aย cรญtiลฅ sa mrzutรฝ. Zรกลพitok z mesta celkom iste nepochรกdza z toho vizuรกlneho vnemu. Je to zloลพitejลกie.

รno, veฤ my architekti tvorรญme priestory z hฤพadiska pocitu. ฤŒiลพe ako hovorรญte, ลพe keฤ to do seba zapadรก, tak to na vรกs pocitovo pรดsobรญ.

Mรกm rรกd situรกcie, kde majรบ miesta za sebou nejakรบ patinu. Proste vidรญm, ลพe ten dom je v akomsi uลพรญvanรญ, ลพe mรก ฤosi odลพitรฉ, alebo vidรญm na ลˆom, ako starne. Aj to povaลพujem za podstatnรบ sรบฤasลฅ zรกลพitku z domu. Tรฝm chcem povedaลฅ, ลพe nie celkom ma lรกkajรบ situรกcie, ktorรฉ sรบ รบplne novรฉ. Lรกkajรบ ma iba preto, ลพe ma to zaujรญma ako architekta. Lรกkajรบ ma โ€žnovรฉ barรกkyโ€œ, sรบbory, sรบฤasnรฉ diela, ale urฤite mi bude vรคฤลกรญm poteลกenรญm, keฤ sa tam pรดjdem pozrieลฅ o 10 rokov.

Stavba kostolรญka neฤaleko Malmรถ, v mesteฤku Klippan.
Stavba kostolรญka neฤaleko Malmรถ, v mesteฤku Klippan. | Zdroj: Archรญv redakcie

Mรกte takรฉ priestory alebo miesta v Bratislave, ktorรฉ ste mali kedysi rรกd a dnes uลพ neexistujรบ?

รno, mรกm a desรญm sa toho. ฤŒo rรกd maลฅ nebudem, aย to poviem vopred, je situรกcia okolo Trnavskรฉho mรฝta a pripravovanรก likvidรกcia Istropolisu. Toho sa desรญm a viem, ลพe to nebudem maลฅ rรกd, pretoลพe zรกลพitok z mesta pochรกdza z vrstvenia vecรญ. Z vrstvenia susedstva rรดzne starรฝch a novรฝch barรกkov. A vรดbec nie je teraz prvoradรฉ, ฤi sรบ to brilantnรฉ architektรบry, alebo nie.

Ale to vrstvenie je pre identitu mesta dรดleลพitejลกie neลพ nejakรฉ bรกjeฤnรฉ super novรฉ architektonickรฉ figรบry, ktorรฉ majรบ ambรญciu strhรกvaลฅ na seba pozornosลฅ. Je mi ฤพรบto vลกetkรฝch tรฝch situรกciรญ, vย ktorรฝch dรดleลพitรฉ bratislavskรฉ budovy miznรบ alebo majรบ miznรบลฅ preto, aby z toho niekto spravil veฤพkรฝ biznis. Znechucuje ma spรดsob, akรฝm je prezentovanรฝ zรกmer aย ako je masรญrovanรก bratislavskรก verejnosลฅ, ลพe akรก bรกjeฤnรก vec sa tam ide urobiลฅ. Ako keby nรกs pokladali vลกetkรฝch za hlupรกkov.

Poviem perliฤku: Starosta prรญsluลกnej mestskej ฤasti povedal, ลพe tam bude vรฝbornรก sรกla na vรฝbornรฉ koncerty a konferencie. Povedal totรกlny nezmysel. Dobrรก sรกla, ktorรก je urฤenรก na konferencie, nie je dobrou sรกlou na koncerty, ale to laik nerozpoznรก. Laik to zhltne. Urรกลพa ma, ลพe sa mi podsรบvajรบ takรฉto lacnรฉ nezmysly.

Tak to je povrchnosลฅ tohto obdobia โ€“ vidรญte peknรฉ obrรกzky aย zlรกka vรกs to.

Viete, povedia, ลพe to robรญ poprednรฝ holandskรฝ ateliรฉr. Nuลพ, je to dobrรฝ ateliรฉr, veฤพmi vรฝkonnรฝ, ale ลพeby to bol ลกpiฤkovรฝ holandskรฝ ateliรฉr? To teda nie je.

Nechcem sa do tรฉmy Istropolis veฤพmi zahlcovaลฅ, lebo viem, ลพe to je veฤพmi zloลพitรฉ a na to by sme si museli znovu sadnรบลฅ a rozprรกvaลฅ sa iba oย tejto tรฉme, ale predsa by som opรฝtal, ฤi si za to troลกku nemรดลพeme sami. Tento scenรกr postihol uลพ veฤพa stavieb v zmysle, ลพe my sa o tie stavby nestarรกme, nechรกme ich schรกtraลฅ a potom je veฤพmi silnรฝm argumentom to, ลพe staticky a technologicky nevyhovujรบ. Stalo sa to mnohรฝm dielam.

Ono je to tak, ลพe keฤ sa chcete pre svoj biznis plรกn nejakej stavby zbaviลฅ, tak si vymรฝลกฤพate argumenty, zย ktorรฝch niektorรฉ sรบ pravdivรฉ, inรฉ polopravdivรฉ a ฤalลกie sรบ vedomรฉ bludy.

To je spรดsob, akรฝm sa budove vystavรญ nejakรก peฤaลฅ. Dnes celรฝ vyspelรฝ svet uลพ nabieha na systรฉm, podฤพa ktorรฉho sa nezbavuje zdravej stavebnej substancie, ale prerรกba aย revitalizuje ju. Celรฝ! To, ลพe toto chudobnรฉ mesto nevie budovu, akou je Istropolis, prevรกdzkovaลฅ, pramenรญ z chudoby mesta.

My ideme zvaliลฅ ลกtyridsaลฅroฤnรบ zdravรบ, kvalitnรบ stavbu s takรฝmito nezmyselnรฝmi argumentmi, pritom celรฝ svet robรญ presnรฝ opak. Ak rozprรกvame o udrลพateฤพnosti ako o najvรกลพnejลกej tรฉme naลกej budรบcnosti, tak bรบranie Istropolisu je super hrubรฝ faul proti tomu, ฤo robรญ a kam smeruje vyspelรฝ svet. To je prรบser.

รno, ja naprรญklad mรกm rรกd Adama Gebriana, ktorรฝ mรก vo svojich recenziรกch tieลพ ฤasto nejakรฝ diel o takejto stavbe, ktorรก sa teraz ide zbรบraลฅ, a ฤasto hovorรญ argument, ลพe ฤokoฤพvek novรฉ tam postavรญme, tak to nikdy nebude kvalitnejลกie ako to predtรฝm, ฤi uลพ z hฤพadiska materiรกlovรฉho, lebo…

รno, je to tak, ale nechcem sa uลพ rozprรกvaลฅ oย Istropolise. Je to ลกkandรกl.

Tak sa poฤme troลกku posunรบลฅ. Mรกme tu otรกzku pre ฤพudรญ, ktorรญ sledujรบ video. Mรดลพu vidieลฅ na monitore dve stavby na porovnanie. Vฤพavo je Radisson Blu hotel v Kodani aย napravo, vลกetkรฝm dobre znรกmy hotel Kyjev v Bratislave. Tรญ, ktorรญ nepoznajรบ hotel Radisson Blu vย Kodani, nech si ho pokojne vygooglia. Rรกd by som sa vรกs opรฝtal… keฤ sa ฤlovek na tรบ budovu prvรฝkrรกt pozrie, vidรญ, ลพe je veฤพmi silno inลกpirovanรก, moลพno aลพ skopรญrovanรก. Kde je tรก hranica inลกpirรกcie a kopรญrovania?

Zaฤnem dejepisom.

Nech sa pรกฤi.

Koฤพkรฉ renesanฤnรฉ palรกce sa na seba nesmierne podobajรบ? Nesmierne. Pretoลพe to bol jeden rad, ลกtรฝl a jednoducho tรก vzรกjomnรก podobnosลฅ vรคฤลกia alebo menลกia v dejinรกch architektรบry bola รบplne prirodzenรฝm javom.

Kritรฉrium, ฤi sa nieฤo na nieฤo podobรก, pochรกdza zย 2. polovice 20. storoฤia, keฤ sa zdanlivo kvalita v architektรบre akoby ลฅaลพiskovo nachรกdzala v jedineฤnosti toho zjavu alebo v jedineฤnosti neopakovateฤพnej figรบry toho novรฉho, ale to predsa nie je na architektรบre to prvoradรฉ a podstatnรฉ. A teraz kย samotnรฉmu hotelu Kyjev โ€“ vย skutoฤnosti je na diele podstatnรก kompozรญcia.

Kde vย istej ฤasti jednej placky sedรญ jedna doska. A keฤ sa podsรบva tento Jacobsenov kodanskรฝ hotel, tak treba vedieลฅ, ลพe s touto schรฉmou nepriลกiel on, nie je to originรกl. Sย tou schรฉmou priลกiel Gordonย Bunshaft zo Skidmore, Owings and Merrill (SOM), veฤพmi silnej architektonickej kancelรกrie vย Amerike.ย 

Architekti Martin Kusรฝ (vpravo) a Pavol Paลˆรกk (vฤพavo).
Architekti Martin Kusรฝ (vpravo) a Pavol Paลˆรกk (vฤพavo). | Zdroj: Peter Jurkoviฤ

Ktorรก eลกte stรกle funguje…

รno, ktorรก postavila v New Yorku znรกmy Lever House. Aย prรกve on priลกiel s tรฝmto princรญpom doska a doska, teda horizontรกlna doska a na nej postavenรก vertikรกlna. V troลกka inej variante je to aj Niemeyerova kompozรญcia parlamentu. Toto bola takรก silnรก ลกtรฝlovรก tรฉma, ลพe zakladala akรบsi kompoziฤnรบ รฉru, kompoziฤnรฝ rad, mnohokrรกt opakovanรฝ po Eurรณpe.

Jacobsen nie je urฤite jedinรฝ, takลพe pre mลˆa to vรดbec neznamenรก nijakรฝm spรดsobom mรญnus stavby. Vรดbec nie. Je to perfektnรก kompozรญcia a to, ลพe mala svojich predchodcov, predsa neznamenรก, ลพe to nie je hodnotnรก stavba.

Nemyslรญm, ลพe je nehodnotnรก. Kvalita je zjavnรก, ale keฤ hovorรญme o kompozรญcii, ลพe mรก nejakรบ pozdฤบลพnu aย vertikรกlnu โ€žplatลˆuโ€œ, vidรญme, ลพe vรฝลกka je rovnakรก, objavujรบ sa tu pรกsovรฉ oknรก, krฤok, niektorรฉ inรฉ ฤasti vย interiรฉriy… To sรบ prvky, ktorรฉ ako architekt viete urobiลฅ trochu inak a uลพ sa to zrazu nepodobรก tak veฤพmi na to skorลกie.ย 

Aย keby ste si pozreli ten Bunshaftov Lever House v New Yorku, tak by ste videli, ลพe Jakobsen sa naลˆ dรญval. Za to, ลพe to je presklenรก fasรกda, ลพe je tam horizontรกlny pรกs, veฤ to boli regulรฉrne nรกstroje komponovania novodobej tektoniky 60. rokov. Nemรกm sย tรฝm ลพiadny problรฉm, vรดbec. Naopak, Matuลกรญkov Kyjev je vย kaลพdom prรญpade vรฝbornรฝ reprezentant architektรบry toho obdobia aj v eurรณpskom kontexte.

Mรกte nejakรฝ architektonickรฝ vรฝrok?

Ako svoj vlastnรฝ?

รno, nedospeli ste kย niฤomu? Naprรญklad โ€žmenej je viacโ€œ.

Nikdy som oย tom nepremรฝลกฤพal. Jeden ฤas som si myslel, ลพe som vymyslel vรฝrok: โ€žฤo je dobrรฉ, to je peknรฉโ€œ aย potom som ho niekde naลกiel.ย 

Takลพe ste neboli prvรฝ…

Nie, a ani mi o to nejde. Mรกm niekoฤพko vรฝrokov, ktorรฉ mรกm veฤพmi rรกd, samozrejme, od vynikajรบcich svetovรฝch architektov a myslievam na ne, ale vlastnรฝ naozaj nemรกm. Rozhodne nie.ย 

Povedzte nรกm nejakรฝ vรฝrok, takรฝ, ktorรฝ nepoznรกme…

รlvaro Siza hovorรญ, ลพe histรณria nรกs inลกpiruje k inovรกcii alebo histรณria pobรกda kย inovรกcii. Tรฝm myslรญ to, ลพe v histรณrii architektรบry nรกjdete rovnakรฉ mnoลพstvo veฤพmi odvรกลพnych architektonickรฝch poฤinov aย inovรกciรญ, akรฉ nachรกdzate v dneลกnej architektรบre. To vย skutoฤnosti znamenรก, ลพe histรณria inลกpiruje k inovรกcii. Aย je to tak. Veฤพmi rรกd tento vรฝrok pouลพรญvam.

Mรกm prรญklad Pleฤnikovho pรดsobenia, keฤ predstavoval praลพskรฝ hrad Tomรกลกovi Garrigueovi Masarykovi. Prvou sรกlou cestou do ล panielskej sรกly Praลพskรฉho hradu je klasicistickรฝ priestor prestavby Praลพskรฉho hradu, kde vyhรกdzal vลกetky stropy a zvnรบtra postavil dรณrsky rad pozdฤบลพ vlastne klasicistickรฉho obvodu, pretoลพe vรกs uvรญtala sรกla, ktorej figรบra vnรบtornej architektรบry, teda dรณrske stฤบporadie, tie horizontรกlne klady reprezentovali รบsvit demokracie.

Prestavba Praลพskรฉho hradu poฤas T. G. Masaryka mala vypovedaลฅ najmรค o tom, ลพe skonฤilo habsburskรฉ obdobie a prichรกdza obdobie demokratickej krajiny 20. storoฤia. Pleฤnik toto gesto vypovedal historickรฝm jazykom.

Bratislava,,Slovakia, ,11.15.2019:,Snd,(slovak,National,Theatre), ,New
Novรก budova SND | Zdroj: Shutterstock

Tรฝmi stฤบpmi?ย 

รno, pretoลพe pouลพil dรณrsky klasickรฝ antickรฝ rad, ฤiลพe tam nie je modernรฉ niฤ, ale to gesto samotnรฉ je takรฉ odvรกลพne, ลพe akokoฤพvek lovรญm v pamรคti, ลฅaลพko nรกjdem rovnako odvรกลพne gesto naprieฤ celรฝm dejepisom architektรบry 20. storoฤia, ktorรฉ by malo rovnakรบ odvahu. Alebo jeho vedฤพa seba stojace tri mosty vย ฤฝubฤพane. To je absolรบtne geniรกlne.

Postaviลฅ vedฤพa seba tri mosty, mรก to logiku aย svojรญm prepracovanรญm myลกlienkovo iย architektonicky nieฤo podobnรฉ v Eurรณpe nenรกjdete. Tรฝm chcem povedaลฅ to, ลพe k tej inovรกcii, k tomu inovatรญvnemu mysleniu v architektรบre histรณria vรฝborne inลกpiruje. To je podstata Sizovho vรฝroku.

Viem si predstaviลฅ, ลพe na odvnรญmanie kontextu potrebujete maลฅ vedomosลฅ, lebo keฤ ju nemรกte, tak iba prรญdete do danaรฉho priestoru a poviete si: naฤo sรบ tu tie dรณrske stฤบpy, tรฝm pรกdom to vlastne vรดbec nepochopรญte.

รno, zรกลพitok z architektรบry nemรก konฤiลฅ len tรฝm, ลพe nieฤo zaลพijem ako priestor, ale keฤ ma to nejakรฝm spรดsobom zaujme aj bez toho, ลพe by som oย ลˆom nieฤo vedel. Naprรญklad na Praลพskom hrade sรบ na nรกdvorรญ klasicistickรฉ fasรกdy, vojdete dnu a zvnรบtra je antickรฝ. To by vรกs malo pobรกdaลฅ kย tomu, ลพe si oย tom nieฤo naลกtudujete. Preฤo je tu ten antickรฝ rad vloลพenรฝ?

Aลพ vtedy pochopรญte, akรก idea je za tรฝm. Aลพ vtedy sa naplnรญ ten zรกลพitok, pochopรญte, z ฤoho tรก architektรบra a to rozhodnutie pochรกdza, ฤo symbolizuje, ฤo bolo jeho zรกmerom. Tรฝmto gestom by ste mali pochopiลฅ, ลพe je do toho vloลพenรก symbolika. Hovorรญ to oย demokracii. Aย na Praลพskom hrade teraz bude sรญdlo demokraticky zvolenรฉho prezidenta novej demokratickej republiky po obdobรญ Rakรบsko-Uhorska.

Odpoveฤ architekta na otรกzku, ฤo je architektรบra, sa zvykne meniลฅ ฤasom. ฤŒo je teda architektรบra pre vรกs teraz?

To si ani netrรบfam sformulovaลฅ. Netrรบfam si. Aby som nekecal, je to takรฉ komplexnรฉ, ลพe to neviem ani sformulovaลฅ. Isteลพe by som vedel o tom hodinu tรกraลฅ, ale nedรก sa to jednou vetou povedaลฅ. Moลพno รกno, ale to by som si dobre musel rozmyslieลฅ.

Mรกte momentรกlne nejakรฝ prรญklad architekta, prรญpadne ateliรฉru, ktorรฝ sa vรกm pรกฤi alebo ktorรฝ ani nie obdivujete, ale ktorรฝ sa vรกm pรกฤi a sledujete ho moลพno dlhodobo?

Je ich viacero. Veฤพmi ma zaujรญma tvorba Valeria Olgiatiho. Je to ลกvajฤiarsky architekt, vย ktorรฉho tvorbe

vidรญm mimoriadnu hฤบbavosลฅ, autenticitu, nie je vย jeho tvorbe snaha o zapojenie sa do nejakรฝch trendov a nie je to vรดbec povrchnรฉ. Vย tom sรบ asi Kerez a Olgiati rovnakรญ. Architekt Chipperfield ma taktieลพ veฤพmi zaujรญma vฤaka prรกci s novou interpretรกciou historickรฝch radov alebo historickรฉho odkazu. Robรญ to veฤพmi, veฤพmi inteligentne a akceptovateฤพne, hฤบbavo, je zrejmรฉ, ลพe jeho mรฉtou je kontinuita. To mi je veฤพmi blรญzke a aj Martinovi Kusรฉmu.

Ak by sme mali povedaลฅ, akรฝ je nรกลก ลพelanรฝ cieฤพ alebo o ฤo nรกm vย architektรบre ide, ide nรกm o kontinuitu. Ako byลฅ novรฝm a zรกroveลˆ znรกmym alebo ako stavaลฅ tak, aby to ฤพudia videli prvรฝkrรกt a predsa to uลพ poznali. To je zmysel kontinuity. Zรกroveลˆ, aby to bolo zaraditeฤพnรฉ do nejakej kultรบrnej kontinuity aย nevytrhnรบลฅ sa z toho, ฤo mรกme za sebou. Myslรญm si, ลพe v podmienkach Slovenska alebo slovenskej kultรบry to pokladรกme za รบplne kฤพรบฤovรฉ, a to preto, ลพe sme kultรบrou mladou, ktorรก eลกte potrebuje zrieลฅ. V takomto kontexte si myslรญme, ลพe je kontinuita dรดleลพitejลกia ako jednotlivรฉ, bรกjeฤnรฉ, stopercentnรฉ, vynikajรบce poฤiny, ktorรฉ sรบ tieลพ, samozrejme, potrebnรฉ, ale nesmieme sa odtล•haลฅ od kultรบrnej vrstvy, ktorรก tu bola predtรฝm.

Moลพno je to tรฝm, ลพe z akรฉhosi nutkania dobehnรบลฅ vyspelรฝ svet chceme a mรกme ambรญciu produkovaลฅ samรฉ nevรญdanosti. Veฤพmi zriedka sa to podarรญ dobre. Tie nevรญdanosti sa veฤพmi rรฝchlo ukรกลพu ako smieลกne, pretoลพe nemajรบ dobrรบ bรกzu, preto je pre nรกs kontinuita takรก dรดleลพitรก. Chceme sa vyvarovaลฅ tรฝmto nevรญdanostiam.

To ste mi teraz รบplne nahrali na ฤalลกiu otรกzku, aลพ filozofickรบ: v akom architektonickom obdobรญ sa teraz nachรกdzame? Tak, ako sme mali funkcionalizmus, modernu, postmodernu, v akom obdobรญ sa nachรกdzame teraz, ak sa to dรก nejako definovaลฅ?

Myslรญm si, ลพe sa nachรกdzame v รบplne automatizovanom obdobรญ, a to uลพ dosลฅ dlho, dokonca moลพno aj pรกr desaลฅroฤรญ. Nie je tu ลพiaden dominujรบci ลกtรฝl ฤi dominujรบca epocha. Sรบ dve polarity, jedna je globรกlna alebo globalizujรบca sa podoba kultรบry a druhรก je vลกetko lokรกlne, miestne, kontextuรกlne, jedineฤnรฉ a to nieฤo medzitรฝm. Tรฝch smerov a kvalitnรฝch trendov je viacero, naozaj veฤพmi dobrรฝch, ale ลพeby ktorรฝsi dominoval, to urฤite nie. Je to veฤพmi heterogรฉnne.

ฤŒiลพe nedochรกdza k nejakej univerzalite architektรบry, lebo keฤ si dnes pozriete v rรกmci inลกpirรกcie prรญklady zย Brazรญlie: vidรญte peknรฝ dom, jeho fasรกdu, ktorou sa inลกpirujete…

To mรดลพete, veฤ vลพdy je to tak, ลพe sa inลกpirujeme nieฤรญm, ฤo sme videli, alebo nieฤรญm, o ฤom premรฝลกฤพame. Z toho pochรกdza inลกpirรกcia, zรกroveลˆ je tam vรดฤพa alebo hฤพadanie a interpretovanie nieฤoho kontextuรกlneho, domรกceho, nieฤoho, ฤo sรบvisรญ s domรกcou kultรบrou alebo s nieฤรญm miestnym, alebo uลพ len s tรฝm kontextom miesta, kde to kreslรญte. ฤŒiลพe vลพdy je tรก vรคzba medzi dvoma polaritami. Tu sa deje celรฉ to hฤพadanie.

No na konci kaลพdรฉho podcastu mรกm takรฉ pravidelnรฉ rubriky, ฤo sa teraz pรฝtam kaลพdรฉho hosลฅa. Sรบ to moลพno rรฝchlejลกie otรกzky, ale tak skรบsme.ย 

Akรฝ je vรกลก najobฤพรบbenejลกรญ neรบspech? Nemusรญ to byลฅ v architektรบre. Mรดลพe byลฅ aj ลพivotnรฝ, ale ktorรฝ vรกs niekam asi posunul.

Uลพ spojenie obฤพรบbenรฝ neรบspech je vรฝbornรก kombinรกcia a to je ako to protizmyselnรฉ. V skutoฤnosti sรบ neรบspechy rovnako dรดleลพitรฉ ako รบspechy, pretoลพe vรกs nejakรฝm spรดsobom obohacujรบ. Treba to len ustรกลฅ, to je jasnรฉ. To nie je vลพdy ฤพahkรฉ, ale prรบsery, straty, jednoducho sme si na to zvykli. V mnohom sรบ pouฤnรฉ a mnohรฉ bolia eลกte aj po rokoch, ale zรกroveลˆ doniesli nejakรฉ pouฤenia. Naprรญklad ako som hovoril o tom nรกrodnom divadle, o tom vedomรญ bezmocnosti, ลพe uลพ nemรดลพem niฤ napraviลฅ. Nakreslil som to pred 15 rokmi, uลพ sa to musรญ postaviลฅ. To stรกle bolรญ, ale zase ma to nauฤilo, ลพe si treba daลฅ pozor uลพ prvรฝkrรกt, keฤ to dรกvam na papier.

Byt verzus dom?

Nemรกm preferenciu. V Bratislave bรฝvam vย bytovke a v ฤŒachticiach bรฝvam v dome.

Akรฉ je vaลกe najobฤพรบbenejลกie jedlo?

ล pagety.

S ฤรญm?

Rรดzne, naprรญklad carbonara alebo sย pestom.ย 

Akรก je vaลกa najhorลกia vlastnosลฅ?

Netrpezlivosลฅ.

Kรกvenky alebo Kakaovรฉ rezy?

Ani jedno, ani druhรฉ.

Ako to? ฤฝudia sa delia iba na dva typy, buฤ mรกte rรกd Kรกvenky alebo Kakaovรฉ rezy, inรก moลพnosลฅ nie je.

Nie, sladkรฉmu neholdujem.

Akรก je vaลกa obฤพรบbenรก kรกva?

Malรฉ presso bez cukru.ย 

A eลกte mรณdna otรกzka na zรกver. Akรฝ je vรกลก nรกzor na architektov a ฤierne obleฤenie?

Sรกm tak chodรญm, aj keฤ naprรญklad dnes mรกm prvรฝkrรกt na sebe sivรฉ triฤko, inak mรกvam ฤierne. Moลพno preto, ลพe uลพ nemรกm ฤistรฉ ani jedno, tak som si dal sivรฉ, ale chodรญm v ฤiernom stรกle.

Preฤo?

Je to รบplne najpohodlnejลกie a celรฝ mรดj skromnรฝ ลกatnรญk mรกm tak nastavenรฝ. Vรดbec tu nejde o nejakรฝ ลกtatรบt. Tรฝm chcem povedaลฅ, je mi to najpohodlnejลกie a nepotrebujem sa s niฤรญm trรกpiลฅ.

Myslรญm, pรกn Paลˆรกk, ลพe nรกs ฤas sa naplnil. ฤŽakujem vรกm veฤพmi pekne, ลพe ste prijali moje pozvanie. Bolo to veฤพmi prรญnosnรฉ a dozvedel som sa veฤพa. Pevne verรญm, ลพe aj (ne) architekti tomu budรบ rozumieลฅ a ลพe ich to zaujalo. ฤŽakujem vรกm.ย 

ฤŽakujem za pozvanie.

How I Met My Architects