Pavol Paลรกk: Mรกval som aลพ depresie z toho, ลพe sa divadlo stalo hraฤkou v rukรกch politikov
ฤรญtate prepis podcastu How I Met My Architect, ktorรฝ bude moลพnรฉ sledovaลฅ na naลกom webe. Novรฝ diel nรกjdete na ASB.sk kaลพdรฝ vรญkend. Tento rozhovor sa nahrรกval v aprรญli 2021 a hosลฅom bol Pavol Paลรกk.
Mรดj dneลกnรฝ hosลฅ je z kategรณrie skรดr starลกej generรกcie architektov, ale je to architekt na Slovensku veฤพmi vรฝznamnรฝ. Z architektonickej komunity ho poznรกme snรกฤ vลกetci. Dneลกnรฝm hosลฅom je pรกn Pavol Paลรกk.ย
Dobrรฝ deล, pรกn Paลรกk.ย
Dobrรฝ deล.
Architektom vรกs nemusรญm predstavovaลฅ, ale troลกku by som vรกs predstavil verejnosti. Pavol Paลรกk spolu so svojรญm kolegom architektom Martinom Kusรฝm tvoria vo vlastnom ateliรฉri B.K.P.ล . Navrhol veฤพmi vรฝznamnรฉ stavby na Slovensku, ako naprรญklad Nรกrodnรบ banku Slovenska, novรบ budovu SND, veฤพvyslanectvo Slovenskej republiky v Berlรญne a v sรบฤasnosti prebiehajรบcu rekonลกtrukciu SNG na nรกbreลพรญ Dunaja vย Bratislave, ฤo je taktieลพ jedna z najvรฝznamnejลกรญch stavieb Slovenska. Prรกve som si uvedomil, ลพe som vย jednej vete povedal trikrรกt slovo nรกrodnรก. Ako sa cรญtite, keฤ prรญdete do svojho diela, ktorรฉ nesie prรญvlastok nรกrodnรฉ? Je to inรฉ, ako keฤ prรญdete naprรญklad do vami navrhnutรฉho rodinnรฉho domu? Predsa sa jednรก oย rozsiahle obฤianske stavby, ktorรฉ slรบลพia mnoลพstvu ฤพudรญ.
Myslรญm, ลพe inรฝ pocit nemรกme, ani nemรกm. Slovo nรกrodnรฉ je dรดleลพitรฉ vย tom kontexte, ลพe urฤuje akรฝsi ลกtatรบt, vรคฤลกรญ vรฝznam. Ale zย hฤพadiska architektonickรฉho je aj takรฉto dielo vo svojej podstate veฤพmi prรญbuznรฉ โproblรฉmuโ rodinnรฉho domu. Samozrejme, mรก vรคฤลกiu zรกvaลพnosลฅ, ale ako รบloha je iba v nastavenรญ naลกej ambรญcie.
ฤasto dostรกvame otรกzky, ฤo pre nรกs znamenรก projektovaลฅ takรฉto nรกrodnรฉ inลกtitรบcie, ฤo je vlastne to nรกrodnรฉ, ako sa to dรก vyjadriลฅ architektรบrou… Ale vysvetliลฅ tรบto tรฉmu by bolo asi na ลกtyri takรฉto relรกcie, no urฤite to nie je nejakรฉ priame formรกlne vyjadrovanie tohto poslania. Tรก okolnosลฅ okolo toho nรกrodnรฉho je oveฤพa zloลพitejลกia.
V rozhovore s Pavlom Paลรกkom sa dozviete:
- O jeho architektonickรฝch zaฤiatok
- ล tรฝle prรกce v 90. rokoch
- Kde vลกade cestoval za architektรบrou
- ฤo povaลพuje za svoj najobฤพรบbenejลกรญ neรบspech?
- Ktorรฉ priestory v Bratislave ma rรกd a preฤo.
Tieto stavby vลพdy trvajรบ od 10 do 20 rokov, niekedy aj dlhลกie, ฤo je tieลพ veฤพkรก vรฝzva…
Nie vลกetky. Nรกrodnรฉ divadlo trvalo od sรบลฅaลพe po otvorenie 27 rokov, NBS trvala od sรบลฅaลพe po otvorenie 6 rokov, a to bola nemenej zloลพitรก stavba. Bolo to pekelnรฉ tempo, veฤพmi vyฤerpรกvajรบce. Ale dajรบ sa aj veฤพkรฉ stavby postaviลฅ veฤพmi rรฝchlo.
A nie je tam potom istรฉ riziko, ลพe keฤ staviate divadlo 27 rokov, resp.ย ho navrhneteย a kรฝm sa postavรญ prejde 27 rokov, tak vย ฤase sa uลพ aj architektรบra pohne dopredu a koneฤnรฝ vรฝsledok uลพ nieลพe by nebol aktuรกlny, ale ฤพudia sa na tรบ budovu budรบ pozeraลฅ inak. Aย moลพno si poloลพia otรกzku, ลพe preฤo to architekt โdnesโ takto navrhol. pozrรบ aย moลพno… Viete asi, ฤo myslรญm, vลกak?
Tรบto okolnosลฅ mรกme veฤพmi dobre prebรกdanรบ vย uลพ spomรญnanom SND. A je to presne tak, ako hovorรญte. Aj vy ste architekt. Nakreslรญte nieฤo aย uลพ vรกm samotnรฉmu, povedzme, po 10 rokoch napadne, ลพe veฤ sa to dalo moลพno inak, alebo si poviete, ลพe dnes uลพ by ste to tak nenavrhli.
ลฝiaฤพ, ste vย chomรบte tohto projektu aย vย skutoฤnosti meniลฅ mรดลพete mรกlo. Sย SND to bola ลฅaลพkรก skรบsenosลฅ prรกve zย tohto dรดvodu, zรกroveล cennรก vย tom, ลพe pri ostatnรฝch projektoch sme rozhodnutia veฤพmi prรญsne filtrovali cez kritรฉrium vyhnรบลฅ sa mรณdnosti ฤi znakom nejakรฉho trendu, pretoลพe to sa za veฤพmi krรกtky ฤas stane smieลกnym. To je pre nรกs dรดleลพitรฝ poznatok.
Ten druhรฝ poznatok spoฤรญva vย tom, ลพe vo vyspelejลกom svete stavby, ktorรฉ majรบ uลพ okolo 30 a viac rokov, akoby zaลพรญvali svoje retro obdobie. A nรกm sa stalo, ลพe keฤ sme SND dokonฤili, uลพ v ฤase svojho dokonฤenia malo pomaly nรกrok na ลกtatรบt retro architektรบry alebo vlny obdivu k iniciaฤnรฉmu obdobiu konceptu. Je to paradox. Rรกd by som povedal, ลพe tieto dlhotrvajรบce stavby nie sรบ len slovenskou vรฝnimkou. Stavajรบ sa aj inde.
Za ฤerstvรฝm prรญkladom nemusรญme chodiลฅ ฤaleko. V Nemecku malo byลฅ centrรกlne novรฉ berlรญnske letisko otvorenรฉ v roku 2011 a bude otvorenรฉ tohto roku vย oktรณbri, vraj je to definitรญvny termรญn. Ten sa posรบval sedemkrรกt. Vลพdy sa tak deje zhodou viacerรฝch okolnostรญ, preฤo tak vรฝnimoฤne dlho trvajรบ takรฉto stavby.
Poฤas tรฝch 30 rokov bolo urฤite veฤพmi ลฅaลพkรฉ zostaลฅ motivovanรฝ. Ako ste to vnรญmali?
Objavili sa takmer aลพ depresie z toho, ลพe sa divadlo stalo hraฤkou v rukรกch politikov. Keฤ sa to hodilo, prรญsluลกnรฉ vlรกdne garnitรบry zrazu naลกli peniaze. Aย keฤ sa hodilo ostentatรญvne nedaลฅ na novostavbu ลพiadne peniaze, tak to tieลพ zneuลพรญvali. To boli tie depresรญvne chvรญฤพky, avลกak motivรกciu stavbu dorobiลฅ sme nestratili nikdy. Nemohli sme to nechaลฅ rozostavanรฉ a odรญsลฅ. To sa nepatrรญ.
Akรฉ mรกte pocity? Ste na konci spokojnรฝ alebo si poviete, ลพe ste rรกd, ลพe to skonฤilo, ลพe uลพ je budova postavenรก?ย
ฤlovek je rรกd, ลพe je to hotovรฉ a zรกroveล je na tom zlรฉ to, ลพe uลพ vย tej chvรญli, po takom ฤase, vidรญte veci, ktorรฉ by ste urฤite urobili inak. ลฝiaฤพ, to sa vtedy nedalo zachytiลฅ aย zmeniลฅ. Je to cena za tรบ skรบsenosลฅ, ลพe si treba daลฅ pozor na trendovรฉ veci.
Chodia architekti do dรดchodku?
Mnohรญ รกno, mnohรญ nie. Vย naลกej profesii to zรกvisรญ od osobnostnรฉho nastavenia ฤloveka. Sย kolegom Martinom Kusรฝm nie sme dรดchodkovรฉ typy.ย
Oscar Niemeyer zomrel, keฤ mal 102 rokov, nad vรฝkresom.
Tomu รบplne rozumiem.ย
Oย vรกs mnoho ฤพudรญ hovorรญ, ลพe ste โchodiaca encyklopรฉdiaโ.
Nemรกm ambรญciu pamรคtaลฅ si veฤพa vecรญ, ale ฤo robรญm urฤite, je, ลพe sa zaujรญmam oย to, ฤo sa deje aย dialo v architektรบre. Rovnako ma zaujรญma dejepis, dรกvny aj ฤerstvรฝ, 20. storoฤie, rovnako ma zaujรญma, ฤo sa prรกve deje. Vย B.K.P.ล . odoberรกme najprestรญลพnejลกie eurรณpske architektonickรฉ magazรญny.
Skรบste povedaลฅ aj nรกzov pre takรฝch, ktorรญ nevedia.
Naprรญklad Detail, Baumeister, Architectural Review… naozaj veฤพmi ลกpiฤkovรฉ periodikรก. Chceme vedieลฅ, ฤo sa deje. Aย nie preto, aby sme sa pozerali na obrรกzky, ale aj pre texty. Snaลพรญme sa stรกle byลฅ uprostred diania, nielen slovenskรฉho, ale aj eurรณpskeho. To by mala byลฅ naลกa ambรญcia.
To sรบ viac-menej jedinรฉ zdroje vaลกich informรกciรญ?
Urฤite nie. Tรฝm dรดleลพitรฝm osobnรฝm zdrojom je chodenie za architektรบrou. To mรกm veฤพmi rรกd. Tak, ako chodรญm za ฤerstvo dokonฤenรฝmi stavbami, ktorรฉ sa mi zdajรบ hodnรฉ zรกujmu. Chodรญm veฤพmi rรกd aj do architektรบry historickej aj ฤerstvo historickej, rรกd tam vodรญm ลกtudentov. Myslรญm si, ลพe zรกลพitkovรก skรบsenosลฅ je mimoriadne cennรฝ vklad. Zaลพiลฅ to, neฤรญtaลฅ architektรบru iba z obrรกzkov aย plรกnov je veฤพmi dรดleลพitรฉ.
Zaลพiลฅ priestorovรฝ zรกลพitok, zaลพiลฅ emรณciu z toho, ako dom sedรญ v meste, ako pรดsobรญ, ako komunikuje so svojimi susedmi, akรฉ sรบ na ลom znaky jeho uลพรญvania, ako je odolnรฝ proti zmenรกm… A to vลกetko sรบ veci, ktorรฉ z obrรกzkov nevyฤรญtate. To je ฤalลกรญ zdroj naลกich informรกciรญ. Takลพe chodiaca encyklopรฉdia nie som, veci mรก prirodzene zaujรญmajรบ. Aย รกno, zabรบdam.ย
Boli ste sa pozrieลฅ na Elbphilharmonie v Hamburgu?
Samozrejme, bol som tam, eลกte keฤ bola tesne pred dokonฤenรญm. Je to mimoriadne zaujรญmavรก stavba a rรกd o nej prednรกลกam. Je to aj veฤพmi ลกikovnรก developerskรก schรฉma, pretoลพe sa tak honosne volรก, ale v skutoฤnosti jej najvรคฤลกรญ objem tvoria byty a hotel. Celรก sรกla je obalenรก tรฝmto uลพรญvanรญm.
Je to bystrรฝ developerskรฝ ลฅah, ktorรฝ zรกroveล vystihol skrytรบ potrebu Hamburgu maลฅ ikonickรบ stavbu pri vode. Spojilo sa tu viacero atribรบtov โ bystrรฉ developerskรฉ zmรฝลกฤพanie a dรกvna potreba Hamburgu maลฅ na vode ikonickรบ stavbu. Hamburg rozsiahlym prรญstavnรฝm รบzemรญm, resp. jadrom samotnรฉho mesta nebol celkom pri vode. Tรฝm, ลพe sa prรญstav zruลกil, miesto sa nanovo developovalo a dostalo sa blรญzko kย rieke.
V tej chvรญli vyvstala potreba postaviลฅ na tomto mieste ikonickรบ stavbu, ktorรก by bola istรฝm spรดsobom obrazom mesta. Jej silueta by bola akousi identitou Hamburgu. Developer si to uvedomil, vรฝborne sadli aj okolnosti, navyลกe dielo navrhli vรฝbornรญ architekti.ย
Urฤite tieลพ viete, ลพe rozpoฤet bol cca. 100 miliรณnov aย dostal sa na 800…
Samozrejme. Berlรญnske letisko malo stรกลฅ 2 miliardy aย skonฤilo pri 6,5. Pre takรฉto veฤพkรฉ zloลพitรฉ stavby sa ลฅaลพko robia rozpoฤty. Mnohokrรกt aj okolnosti nahrรกvajรบ tomu, ลพe sa uลพ poฤiatoฤnรฝ rozpoฤet netvorรญ pravdivo, pretoลพe je veฤพmi silnรก vรดฤพa, aby sa stavalo a aby to nรกhodou neodstraลกilo nejakou mega sumou, ktorรก nakoniec nastane aj tak. Takลพe to sรบ zase viacerรฉ okolnosti, ktorรฉ to ovplyvnia.
Spomรญnali ste cestovanie za architektรบrou. Cestujete viac-menej iba po Eurรณpe alebo aj ฤalej?
Cestujem najmรค po Eurรณpe, patrรญm k eurรณpskej kultรบre.ย
A je to aj dostupnejลกie.
รno, aj to, ale najmรค zrozumiteฤพnejลกie. Viem oย tom porozprรกvaลฅ, sรบvisรญ to aj s histรณriou Eurรณpy, ktorรบ poznรกm iste lepลกie ako cudzie svety, pretoลพe vลพdy mรก zaujรญma nielen kontext miestny alebo urbรกnny, ale aj historickรฝ, respektรญve historicko-spoloฤenskรฝ kontext architektรบr, za ktorรฝmi chodรญm. Programovo chodรญm za eurรณpskou architektรบrou a vodรญm za ลou aj ลกtudentov.
รno, k tomu sa eลกte dostaneme. Eลกte predtรฝm by ma zaujรญmalo, ฤo ste navลกtรญvili naposledy? ฤo vรกs zaujalo?
Tento rok sa nรกm nepodaril ลกtudentskรฝch vรฝlet za architektรบrou pre pandรฉmiu, takลพe poslednรฝ vรฝlet bol do Jamesย Simon Galerie od architektonickรฉho ateliรฉru David Chipperfield Architects.
To je z novลกรญch vychytรกvok, z tรฝch starลกรญch som mal veฤพmi silnรฝ zรกลพitok. Iลกiel som programovo za Sigurdom Lewerentzom, ktorรฝ bol ลกvรฉdskym architektom. Kedysi spolupracoval Erikom Gunnarom Asplundom, spolu tvorili veฤพmi silnรบ eurรณpsku dvojicu. Keฤ sa roziลกli, Asplundova tvorba ostala znรกma, Lewerentzova nie.
Jeho architektonickรฝ odkaz sa opรคลฅ zaฤal vynรกraลฅ v kritikรกch architektรบry. Zaujala ma stavba kostolรญka neฤaleko Malmรถ, v mesteฤku Klippan, zย รบplne ฤiernej tehly, vynikajรบca stavba zo 70. rokov. Zobral som tam aj ลกtudรกkov… Vรฝborne dielo.ย
Stretli ste na svojich cestรกch vรฝznamnรฉho architekta?ย
รno, dokonca sa nรกm raz stalo, ลพe sme takรฉho stretli รบplne nรกhodne na jednom archtripe vย Milรกne. Ako sme stรกli pred dielom aย rozprรกval som oย ลom, pristavil sa mladรฝ ฤlovek. Pรฝtal sa, odkiaฤพ sme, preฤo sa oย budovu zaujรญmame. Potom sa priznal, ลพe on je jej architektom a nakoniec nรกm oย diele porozprรกval on sรกm.ย
Tento bol asi menej znรกmy. Stretli ste tie ลกpiฤky svetovej architektรบry osobne?ย
Pri svojich cestรกch mimo tรฝchto organizovanรฝch, รกno. Stretol som saย naprรญklad s austrรกlskym architektom, nositeฤพom Pritzkerovej ceny, Glennom Murcuttom, so ลกvajฤiarskym architektom Christianom Kerezom, ktorรฉho som sprevรกdzal aj po SNG.
Aย poznal toto dielo?
Vรดbec. Viete, my sme stรกle tรก krajina, kde sรบ eลกte levy. Neznรกme kraje โ je to latinskรฉ porekadlo. Poznajรบ tรบto ฤasลฅ sveta, iba keฤ sa tu chystajรบ nieฤo budovaลฅ alebo navrhovaลฅ, vtedy sa oย Bratislavu zaujรญmajรบ. Takto som to videl iย poฤul od architekta Perรณta, ktorรฝ mal vย naลกom meste nieฤo stavaลฅ. Nakoniec sa tak nestalo. Sรบ to vรฝbornรญ ฤพudia, sย ktorรฝmi sa vedรบ skvelรฉ rozhovory, ak na to majรบ ฤas.ย
Oย ฤom sa sย nimi rozprรกvate?ย
Je to aj pracovnรฉ, aj osobnรฉ. Pri veฤeri vystriedame vลกetky tรฉmy, zรกvisรญ to od ฤasu, ktorรฝ spolu trรกvime, aย prรญleลพitosti, pri ktorej sa stretneme.ย
Teraz vรกm poloลพรญm zopรกr generaฤnรฝch otรกzok: Ako sa menil postupom ฤasu vรกลก cieฤพ toho, ฤo chcete dosiahnuลฅ vย architektรบre?
Nikdy som nad tรฝm takto nerozmรฝลกฤพal aย netuลกรญm. Keby som to mal dnes hodnotiลฅ, tak si myslรญm, ลพe kedysi mi viac zรกleลพalo na zjave, na vonkajลกom obryse a neobyฤajnosti formy. Dnes si nemyslรญm, ลพe to je najdรดleลพitejลกie v architektรบre. Kedysi som pokladal za dรดleลพitรฉ to, ฤo je markantnรฉ na prvรฝ pohฤพad.
Dnes sa mi zdรก, ลพe dรดleลพitejลกรญ je ten druhรฝ pohฤพad, ale to priลกlo, samozrejme, skรบsenosลฅou. To je pre mลa naprรญklad pouฤenie, ktorรฉ nie je ani tak moลพno z mojej, ale aj z mojej praxe aย zo spoluprรกce s Martinom Kusรฝm, ale z toho, ลพe za architektรบrou chodรญm.
Nauฤil som sa hodnoty druhรฉho plรกnu ฤรญtaลฅ v kvalitnej historickej architektรบre. Pod historickรฝm myslรญm cca. 50-roฤnรฉ stavby. Nauฤil som sa vnรญmaลฅ to trvรกcne, to kvalitnรฉ. Aby kvalita nebola vย samotnom zjave, pretoลพe ten sa ฤasom okukรก, ale vย tom โnieฤomโ, ฤo je eลกte nad tรฝm zjavom samotnรฝm.
Ako to bolo vtedy s cestovanรญm? Dalo sa cestovaลฅ za architektรบrou?
Kto chcel, mohol, ale nebolo to vรดbec jednoduchรฉ. Bolo treba prehryznรบลฅ zopรกr prekรกลพok. Iลกlo to.
Vtedy to bol pravdepodobne veฤพmi dobrรฝ zdroj informรกciรญ a inลกpirรกcie. Nebol internet…ย
Vtedy sme pracovali vo veฤพkej ลกtรกtnej projektovej firme. Na nej bolo vรฝborne to, ลพe sme mali veฤพmi bohatรบ kniลพnicu, ฤasopiseckรบ aj kniลพnรบ, dali sa vย nej nรกjsลฅ vลกetky vรฝznamnรฉ eurรณpske ฤasopisy. Bola obrovskรฝm zdrojom informรกciรญ, bol to vlastne internet toho obdobia. Zรญskavali sme viac z ฤasopisov ako zย ciest.
Nebolo to tak, ลพe som mohol sadnรบลฅ do auta a niekam รญsลฅ, to sa dalo spraviลฅ raz za rok. No tie ฤasopisy boli รบplne novรฉ a chodili vลกetky. Nebolo to tak, ลพe iba na indexe bolo nieฤo, dokonca ten balรญk ฤasopisov chodil po jednotlivรฝch ateliรฉroch, kde bol vลพdy, povedzme, tรฝลพdeล. Bolo to super. Vลพdy som sa na ten deล teลกil. Vedel som, ฤo sa deje vo svete.
Boli ste takรฝ zanietenรฝ pre architektรบru, aj keฤ ste boli mladรฝ architekt? Alebo ste sa naลกli poฤas ลกkoly ฤi aลพ po nej?ย
Nie, architektรบra ma bavila, aย preto som sa rozhodol ju ลกtudovaลฅ. Zanietenosลฅ je stรกle rovnakรก. Nepotreboval som sa hฤพadaลฅ. Bavila ma vลพdy.ย
Keฤ ste naฤrtli tie ฤasopisy, tak mi napadla jedna myลกlienka. Aj keฤ hovorรญte, ลพe ste boli zanietenรฝ… Moลพno poznรกte Karfรญkov prรญbeh, on tieลพ ฤรญtal ฤasopisy, cez ne sa dozvedel oย Le Corbusierovi, ktorรฉmu ย potom priลกiel do kancelรกrie.Priลกiel a opรฝtal sa ho, ฤi mรดลพe u neho pracovaลฅ, Le Corbusier odpovedal: โVลกak uลพ tu sedรญte, uลพ tu pracujete!โ Nieฤo takรฉ vรกs nelรกkalo?
Karfรญk to mal pohodlnejลกie v tom, ลพe si mohol do Parรญลพa zรกjsลฅ a ลพiลฅ tam akokoฤพvek dlho. Ale keฤ ste chceli cestovaลฅ za socรญku, museli ste celkom presne povedaลฅ, na koฤพko idete, kedy chcete รญsลฅ, kedy sa vrรกtite. Nebolo moลพnรฉ vย zahraniฤรญ pracovaลฅ.
Vycestovaลฅ na ลกtudijnรฉ pobyty sa dalo, ale nepoznรกm architektov, ktorรญ by sa takouto formou dostali von. Podmienky na to neboli nastavenรฉ. Karfรญk to mal ฤพahลกie, v medzivojnovom obdobรญ to moลพnรฉ bolo. Vtedy sa cestovalo ako dnes, neboli ลพiadne prekรกลพky zo strany ลกtรกtu.ย
Zobraziลฅ tento prรญspevok na Instagrame
Mรดลพete porovnaลฅ spracovanie dokumentรกcie s obdobรญm, keฤ sa vลกetko robilo tuลกom, rysovalo sa aย prerysovรกvalo, so sรบฤasnosลฅou, keฤ sa vลกetko robรญ na poฤรญtaฤi? ฤo bolo rรฝchlejลกie, efektรญvnejลกie?
Vรฝhoda prรกce s tuลกom bolaย tรก, ลพe vyhotovenie dokumentรกcie trvalo dlhลกie. Keฤ som kedysi robil ลกtรบdiu, kreslil som ju s presnosลฅou ลกtรบdii vlastnej alebo s podrobnosลฅami, ktorรฉ jej nรกleลพia.
Dnes, keฤ pracujete na poฤรญtaฤi, kreslรญte vย mierke 1:1. Aย naraz, uลพ vย samotnom poฤiatku musรญte maลฅ vลกetko dobre vymyslenรฉ a aj napriek tomu, ลพe vรฝstup z toho bude dvojstovkovรฝ vรฝkres. No musรญte to maลฅ veฤพmi presne vymyslenรฉ, poฤรญtaฤ vรกs k tomu nรบti. V klasickej forme spracovania dokumentรกcie sa vลพdy projekt stรกval podrobnejลกรญm aย podrobnejลกรญm akosi postupne, pretoลพe to bolo prirodzenรฉ danej forme kreslenia.
Teraz pracujete od samรฉho poฤiatku uลพ vo veฤพmi podrobnej mierke aย pokraฤuje to do BIM metรณdy. Tรก plne vedie k veฤพmi podrobnรฉmu mysleniu uลพ vย poฤiatkoch. Je to proste inรฉ. Nechcem tรฝm povedaลฅ lepลกie alebo horลกie. S Martinom Kusรฝm sme klasici, nekreslรญme na poฤรญtaฤi, kreslรญme na duplex. Mladรญ v ateliรฉri pracujรบ, samozrejme, naย poฤรญtaฤoch.
Dnes fungujeme pomocou mailov aย mobilov… Ako fungovala komunikรกcia kedysi?
Tak telefรณny, samozrejme, boli, mali sme ich vลกetci na stole. Len vลกetko trvalo trocha dlhลกie, nebolo to takรฉ razantnรฉ ako dnes. Veฤพkou pomocou boli faxy, ktorรฉ priลกli vย 90. rokoch. To sa uลพ dala poslaลฅ skica! Predtรฝm som sa musel sย profesistom stretnรบลฅ, aby som mu ukรกzal, oย ฤo ide. Zrazu som mu mohol poslaลฅ fax.
Poslali sme si skicu a mohli sa po telefรณne rozprรกvaลฅ nad tรฝm istรฝm podkladom. To uลพ iลกlo veฤพmi rรฝchlo. Nemohlo to รญsลฅ v situรกcii, keฤ bol ten partner veฤพmi vyลฅaลพenรฝ a jednoducho nestรญhal. Mรดลพete maลฅ aj pรคลฅnรกsobne rรฝchlejลกie siete, ale zรกvisรญ to aj tak od profesistu, koฤพko stรญha. V skutoฤnosti ide vลพdy projekt tak rรฝchlo, ako pripustia osobnostnรฉ kapacity vลกetkรฝch, ktorรญ sa na ลom zรบฤastลujรบ.
Ale prerรกbali sa tie veci tak ako dnes? Vรฝkresy boli jednoducho ฤasovo nรกroฤnรฉ.
รno, prerรกbalo sa takisto veฤพa. Samozrejme, proces kreslenia aย aj prerรกbky trvali dlhลกie. Ale myslรญm si, ลพe na mieru zmien je to stรกle rovnakรฉ, nezmenenรฉ. Stavba sa stavia vย princรญpe rovnakรฝm spรดsobom. A opรคลฅ je to len na kapacite tรฝch, ktorรญ sa procesu zรบฤastลujรบ.
V minulosti sa stavalo naprรญklad veฤพmi veฤพa obฤianskych stavieb, ako divadlรก, kultรบrne domy, atรณmovรฉ elektrรกrne. To sa dnes uลพ skoro nedeje. Takรฉto stavby vลกak treba. ฤo si o tomto myslรญte?
Nedรก sa generalizovaลฅ, ลพe by sa tak nedialo. Problรฉm je vย rozdieloch, ฤo sa stavia alebo akรฝ je sortiment stavieb v bohatรฝch krajinรกch voฤi krajinรกm, ktorรฉ nie sรบ aลพ takรฉ bohatรฉ, ako naprรญklad my.
To znamenรก, ลพe iniciatรญva v pribรบdanรญ takejto stavebnej substancie je dnes silnรก v sรบkromnom sektore, ktorรฝ nemรก najmenลกรญ dรดvod stavaลฅ stavby verejnรฉ, teda stavby, ktorรฉ mu neprinesรบ ลพiaden biznis, zisk. Ale krajiny, ktorรฉ sรบ bohatรฉ, na zรกpad od nรกs, vedia a veฤพmi dobre vidia potrebu verejnรฝch stavieb, hoc nezarรกbajรบcich.
To prรญde aj k nรกm, keฤ raz Slovensko zbohatne a kultivuje sa. Zatiaฤพ je to mizรฉria. Uลพ len keฤ si porovnรกm, koฤพko sa postavilo novรฝch vysokรฝch ลกkรดl od 90. rokov v ฤechรกch a na Slovensku, uลพ tu vidรญte veฤพkรฝ rozdiel. Vรฝchodno-zรกpadnรฉ rozhranie funguje aj vย tomto smere. ลฝiaฤพ, je to tak. Stavia sa len to, ฤo generuje profit.ย
To je ลกkoda, pretoลพe my architekti by sme veฤพmi radi navrhovali aย stavali takรฉto stavby. Pretoลพe rieลกime priestor, rozmรฝลกฤพame nad nรญm tak, ako keฤ navrhujeme naprรญklad bytovku…ย
Tu je dรดleลพitรก ambรญcia sรบkromnรฉho stavebnรญka, jeho ambรญcia na ลกtandard architektรบry. Aย tรก je inรก neลพ ambรญcia ลกtรกtu, ktorรฝ stavia stavby, ktorรฉ ho majรบ vย prvom rade reprezentovaลฅ alebo majรบ slรบลพiลฅ kultรบre ฤi nejakรฉmu verejnรฉmu blahu.
Mรกm na mysli verejnรฉ stavby, pri ktorรฝch kritรฉrium profitu nie je, aย preto je to jednoduchลกie โ kde architektova ambรญcia k vysokรฉmu ลกtandardu a toho verejnรฉho stavebnรญka je alebo mala by byลฅ rovnakรก, ak majรบ rovnakรฝ cieฤพ. No v sรบkromnom sektore to tak nie je. Cieฤพ developera je stavaลฅ pekne, ale najmรค tak, aby to dobre zarรกbalo. To je ten rozdiel. Problรฉm spoฤรญva v chudobe.ย
Skoro celรฝ ลพivot ลพijete vย Bratislave, pochรกdzate zย Komรกrna…ย
Do Bratislavy som priลกiel vย roku 1966, keฤ som zaฤal ลกtudovaลฅ. Odvtedy som tu sย jednou pรคลฅroฤnou vรฝnimkou, keฤ som zaฤiatkom 90. rokov pracoval vย architektonickom ateliรฉri vย Nemecku. Bol som tam 5 rokov.
Viete dobre po nemecky aj po maฤarsky aย anglicky. ฤรญtate literatรบru aj v tรฝchto jazykoch?
รno, samozrejme. Veฤพmi rรกd a vedome. Bavรญ ma to. ฤรญtaลฅ beletriu v cudzom jazyku je obohacujรบce a osobitnรฉ. Vedome si to striedam. Slovenฤina, nemฤina, angliฤtina.ย
Bavรญ vรกs to viac ako po slovensky?
Takto by som to nepovedal, ฤi ma to bavรญ viac. Fascinuje ma, ลพe vย kaลพdom jazyku je konลกtrukcia textu inรก ako vย slovenฤine, mรก odliลกnosti a bavรญ ma ich nachรกdzaลฅ. Istรฝm spรดsobom ma to inลกpiruje.ย
Hovorรญte, ลพe ste veฤพa ฤasu strรกvili vย Bratislave. Rรกd by som sa opรฝtal, ฤo mรกte v Bratislave rรกd, ktorรฉ priestory rรกd navลกtevujete a preฤo?
Nemรกm obฤพรบbenรฉ miesto, kam by som rรกd chodil. Zaลพitie mesta zรกvisรญ od chรฉmie vรกลกho momentรกlneho rozpoloลพenia voฤi miestu, kde sa prรกve nachรกdzate. Keฤ toto funguje, mรดลพete maลฅ vynikajรบci zรกลพitok z mesta na รบplne banรกlnom mieste, ktorรฉ mรดลพe byลฅ aj architektonicky nepodstatnรฉ, akoby bez histรณrie, dokonca zanedbanรฉ.
Ale keฤ tam idete s istou nรกladou, nejakรฝm rozpoloลพenรญm, tak to je tรก chรฉmia, ktorรก mรดลพe zaฤaลฅ fungovaลฅ. Niekedy mรดลพete byลฅ aj v tรฝch najmalebnejลกรญch staromestskรฝch zรกkutiach aย cรญtiลฅ sa mrzutรฝ. Zรกลพitok z mesta celkom iste nepochรกdza z toho vizuรกlneho vnemu. Je to zloลพitejลกie.
รno, veฤ my architekti tvorรญme priestory z hฤพadiska pocitu. ฤiลพe ako hovorรญte, ลพe keฤ to do seba zapadรก, tak to na vรกs pocitovo pรดsobรญ.
Mรกm rรกd situรกcie, kde majรบ miesta za sebou nejakรบ patinu. Proste vidรญm, ลพe ten dom je v akomsi uลพรญvanรญ, ลพe mรก ฤosi odลพitรฉ, alebo vidรญm na ลom, ako starne. Aj to povaลพujem za podstatnรบ sรบฤasลฅ zรกลพitku z domu. Tรฝm chcem povedaลฅ, ลพe nie celkom ma lรกkajรบ situรกcie, ktorรฉ sรบ รบplne novรฉ. Lรกkajรบ ma iba preto, ลพe ma to zaujรญma ako architekta. Lรกkajรบ ma โnovรฉ barรกkyโ, sรบbory, sรบฤasnรฉ diela, ale urฤite mi bude vรคฤลกรญm poteลกenรญm, keฤ sa tam pรดjdem pozrieลฅ o 10 rokov.
Mรกte takรฉ priestory alebo miesta v Bratislave, ktorรฉ ste mali kedysi rรกd a dnes uลพ neexistujรบ?
รno, mรกm a desรญm sa toho. ฤo rรกd maลฅ nebudem, aย to poviem vopred, je situรกcia okolo Trnavskรฉho mรฝta a pripravovanรก likvidรกcia Istropolisu. Toho sa desรญm a viem, ลพe to nebudem maลฅ rรกd, pretoลพe zรกลพitok z mesta pochรกdza z vrstvenia vecรญ. Z vrstvenia susedstva rรดzne starรฝch a novรฝch barรกkov. A vรดbec nie je teraz prvoradรฉ, ฤi sรบ to brilantnรฉ architektรบry, alebo nie.
Ale to vrstvenie je pre identitu mesta dรดleลพitejลกie neลพ nejakรฉ bรกjeฤnรฉ super novรฉ architektonickรฉ figรบry, ktorรฉ majรบ ambรญciu strhรกvaลฅ na seba pozornosลฅ. Je mi ฤพรบto vลกetkรฝch tรฝch situรกciรญ, vย ktorรฝch dรดleลพitรฉ bratislavskรฉ budovy miznรบ alebo majรบ miznรบลฅ preto, aby z toho niekto spravil veฤพkรฝ biznis. Znechucuje ma spรดsob, akรฝm je prezentovanรฝ zรกmer aย ako je masรญrovanรก bratislavskรก verejnosลฅ, ลพe akรก bรกjeฤnรก vec sa tam ide urobiลฅ. Ako keby nรกs pokladali vลกetkรฝch za hlupรกkov.
Poviem perliฤku: Starosta prรญsluลกnej mestskej ฤasti povedal, ลพe tam bude vรฝbornรก sรกla na vรฝbornรฉ koncerty a konferencie. Povedal totรกlny nezmysel. Dobrรก sรกla, ktorรก je urฤenรก na konferencie, nie je dobrou sรกlou na koncerty, ale to laik nerozpoznรก. Laik to zhltne. Urรกลพa ma, ลพe sa mi podsรบvajรบ takรฉto lacnรฉ nezmysly.
Tak to je povrchnosลฅ tohto obdobia โ vidรญte peknรฉ obrรกzky aย zlรกka vรกs to.
Viete, povedia, ลพe to robรญ poprednรฝ holandskรฝ ateliรฉr. Nuลพ, je to dobrรฝ ateliรฉr, veฤพmi vรฝkonnรฝ, ale ลพeby to bol ลกpiฤkovรฝ holandskรฝ ateliรฉr? To teda nie je.
Nechcem sa do tรฉmy Istropolis veฤพmi zahlcovaลฅ, lebo viem, ลพe to je veฤพmi zloลพitรฉ a na to by sme si museli znovu sadnรบลฅ a rozprรกvaลฅ sa iba oย tejto tรฉme, ale predsa by som opรฝtal, ฤi si za to troลกku nemรดลพeme sami. Tento scenรกr postihol uลพ veฤพa stavieb v zmysle, ลพe my sa o tie stavby nestarรกme, nechรกme ich schรกtraลฅ a potom je veฤพmi silnรฝm argumentom to, ลพe staticky a technologicky nevyhovujรบ. Stalo sa to mnohรฝm dielam.
Ono je to tak, ลพe keฤ sa chcete pre svoj biznis plรกn nejakej stavby zbaviลฅ, tak si vymรฝลกฤพate argumenty, zย ktorรฝch niektorรฉ sรบ pravdivรฉ, inรฉ polopravdivรฉ a ฤalลกie sรบ vedomรฉ bludy.
To je spรดsob, akรฝm sa budove vystavรญ nejakรก peฤaลฅ. Dnes celรฝ vyspelรฝ svet uลพ nabieha na systรฉm, podฤพa ktorรฉho sa nezbavuje zdravej stavebnej substancie, ale prerรกba aย revitalizuje ju. Celรฝ! To, ลพe toto chudobnรฉ mesto nevie budovu, akou je Istropolis, prevรกdzkovaลฅ, pramenรญ z chudoby mesta.
My ideme zvaliลฅ ลกtyridsaลฅroฤnรบ zdravรบ, kvalitnรบ stavbu s takรฝmito nezmyselnรฝmi argumentmi, pritom celรฝ svet robรญ presnรฝ opak. Ak rozprรกvame o udrลพateฤพnosti ako o najvรกลพnejลกej tรฉme naลกej budรบcnosti, tak bรบranie Istropolisu je super hrubรฝ faul proti tomu, ฤo robรญ a kam smeruje vyspelรฝ svet. To je prรบser.
รno, ja naprรญklad mรกm rรกd Adama Gebriana, ktorรฝ mรก vo svojich recenziรกch tieลพ ฤasto nejakรฝ diel o takejto stavbe, ktorรก sa teraz ide zbรบraลฅ, a ฤasto hovorรญ argument, ลพe ฤokoฤพvek novรฉ tam postavรญme, tak to nikdy nebude kvalitnejลกie ako to predtรฝm, ฤi uลพ z hฤพadiska materiรกlovรฉho, lebo…
รno, je to tak, ale nechcem sa uลพ rozprรกvaลฅ oย Istropolise. Je to ลกkandรกl.
Tak sa poฤme troลกku posunรบลฅ. Mรกme tu otรกzku pre ฤพudรญ, ktorรญ sledujรบ video. Mรดลพu vidieลฅ na monitore dve stavby na porovnanie. Vฤพavo je Radisson Blu hotel v Kodani aย napravo, vลกetkรฝm dobre znรกmy hotel Kyjev v Bratislave. Tรญ, ktorรญ nepoznajรบ hotel Radisson Blu vย Kodani, nech si ho pokojne vygooglia. Rรกd by som sa vรกs opรฝtal… keฤ sa ฤlovek na tรบ budovu prvรฝkrรกt pozrie, vidรญ, ลพe je veฤพmi silno inลกpirovanรก, moลพno aลพ skopรญrovanรก. Kde je tรก hranica inลกpirรกcie a kopรญrovania?
Zaฤnem dejepisom.
Nech sa pรกฤi.
Koฤพkรฉ renesanฤnรฉ palรกce sa na seba nesmierne podobajรบ? Nesmierne. Pretoลพe to bol jeden rad, ลกtรฝl a jednoducho tรก vzรกjomnรก podobnosลฅ vรคฤลกia alebo menลกia v dejinรกch architektรบry bola รบplne prirodzenรฝm javom.
Kritรฉrium, ฤi sa nieฤo na nieฤo podobรก, pochรกdza zย 2. polovice 20. storoฤia, keฤ sa zdanlivo kvalita v architektรบre akoby ลฅaลพiskovo nachรกdzala v jedineฤnosti toho zjavu alebo v jedineฤnosti neopakovateฤพnej figรบry toho novรฉho, ale to predsa nie je na architektรบre to prvoradรฉ a podstatnรฉ. A teraz kย samotnรฉmu hotelu Kyjev โ vย skutoฤnosti je na diele podstatnรก kompozรญcia.
Kde vย istej ฤasti jednej placky sedรญ jedna doska. A keฤ sa podsรบva tento Jacobsenov kodanskรฝ hotel, tak treba vedieลฅ, ลพe s touto schรฉmou nepriลกiel on, nie je to originรกl. Sย tou schรฉmou priลกiel Gordonย Bunshaft zo Skidmore, Owings and Merrill (SOM), veฤพmi silnej architektonickej kancelรกrie vย Amerike.ย
Ktorรก eลกte stรกle funguje…
รno, ktorรก postavila v New Yorku znรกmy Lever House. Aย prรกve on priลกiel s tรฝmto princรญpom doska a doska, teda horizontรกlna doska a na nej postavenรก vertikรกlna. V troลกka inej variante je to aj Niemeyerova kompozรญcia parlamentu. Toto bola takรก silnรก ลกtรฝlovรก tรฉma, ลพe zakladala akรบsi kompoziฤnรบ รฉru, kompoziฤnรฝ rad, mnohokrรกt opakovanรฝ po Eurรณpe.
Jacobsen nie je urฤite jedinรฝ, takลพe pre mลa to vรดbec neznamenรก nijakรฝm spรดsobom mรญnus stavby. Vรดbec nie. Je to perfektnรก kompozรญcia a to, ลพe mala svojich predchodcov, predsa neznamenรก, ลพe to nie je hodnotnรก stavba.
Nemyslรญm, ลพe je nehodnotnรก. Kvalita je zjavnรก, ale keฤ hovorรญme o kompozรญcii, ลพe mรก nejakรบ pozdฤบลพnu aย vertikรกlnu โplatลuโ, vidรญme, ลพe vรฝลกka je rovnakรก, objavujรบ sa tu pรกsovรฉ oknรก, krฤok, niektorรฉ inรฉ ฤasti vย interiรฉriy… To sรบ prvky, ktorรฉ ako architekt viete urobiลฅ trochu inak a uลพ sa to zrazu nepodobรก tak veฤพmi na to skorลกie.ย
Aย keby ste si pozreli ten Bunshaftov Lever House v New Yorku, tak by ste videli, ลพe Jakobsen sa naล dรญval. Za to, ลพe to je presklenรก fasรกda, ลพe je tam horizontรกlny pรกs, veฤ to boli regulรฉrne nรกstroje komponovania novodobej tektoniky 60. rokov. Nemรกm sย tรฝm ลพiadny problรฉm, vรดbec. Naopak, Matuลกรญkov Kyjev je vย kaลพdom prรญpade vรฝbornรฝ reprezentant architektรบry toho obdobia aj v eurรณpskom kontexte.
Mรกte nejakรฝ architektonickรฝ vรฝrok?
Ako svoj vlastnรฝ?
รno, nedospeli ste kย niฤomu? Naprรญklad โmenej je viacโ.
Nikdy som oย tom nepremรฝลกฤพal. Jeden ฤas som si myslel, ลพe som vymyslel vรฝrok: โฤo je dobrรฉ, to je peknรฉโ aย potom som ho niekde naลกiel.ย
Takลพe ste neboli prvรฝ…
Nie, a ani mi o to nejde. Mรกm niekoฤพko vรฝrokov, ktorรฉ mรกm veฤพmi rรกd, samozrejme, od vynikajรบcich svetovรฝch architektov a myslievam na ne, ale vlastnรฝ naozaj nemรกm. Rozhodne nie.ย
Povedzte nรกm nejakรฝ vรฝrok, takรฝ, ktorรฝ nepoznรกme…
รlvaro Siza hovorรญ, ลพe histรณria nรกs inลกpiruje k inovรกcii alebo histรณria pobรกda kย inovรกcii. Tรฝm myslรญ to, ลพe v histรณrii architektรบry nรกjdete rovnakรฉ mnoลพstvo veฤพmi odvรกลพnych architektonickรฝch poฤinov aย inovรกciรญ, akรฉ nachรกdzate v dneลกnej architektรบre. To vย skutoฤnosti znamenรก, ลพe histรณria inลกpiruje k inovรกcii. Aย je to tak. Veฤพmi rรกd tento vรฝrok pouลพรญvam.
Mรกm prรญklad Pleฤnikovho pรดsobenia, keฤ predstavoval praลพskรฝ hrad Tomรกลกovi Garrigueovi Masarykovi. Prvou sรกlou cestou do ล panielskej sรกly Praลพskรฉho hradu je klasicistickรฝ priestor prestavby Praลพskรฉho hradu, kde vyhรกdzal vลกetky stropy a zvnรบtra postavil dรณrsky rad pozdฤบลพ vlastne klasicistickรฉho obvodu, pretoลพe vรกs uvรญtala sรกla, ktorej figรบra vnรบtornej architektรบry, teda dรณrske stฤบporadie, tie horizontรกlne klady reprezentovali รบsvit demokracie.
Prestavba Praลพskรฉho hradu poฤas T. G. Masaryka mala vypovedaลฅ najmรค o tom, ลพe skonฤilo habsburskรฉ obdobie a prichรกdza obdobie demokratickej krajiny 20. storoฤia. Pleฤnik toto gesto vypovedal historickรฝm jazykom.
Tรฝmi stฤบpmi?ย
รno, pretoลพe pouลพil dรณrsky klasickรฝ antickรฝ rad, ฤiลพe tam nie je modernรฉ niฤ, ale to gesto samotnรฉ je takรฉ odvรกลพne, ลพe akokoฤพvek lovรญm v pamรคti, ลฅaลพko nรกjdem rovnako odvรกลพne gesto naprieฤ celรฝm dejepisom architektรบry 20. storoฤia, ktorรฉ by malo rovnakรบ odvahu. Alebo jeho vedฤพa seba stojace tri mosty vย ฤฝubฤพane. To je absolรบtne geniรกlne.
Postaviลฅ vedฤพa seba tri mosty, mรก to logiku aย svojรญm prepracovanรญm myลกlienkovo iย architektonicky nieฤo podobnรฉ v Eurรณpe nenรกjdete. Tรฝm chcem povedaลฅ to, ลพe k tej inovรกcii, k tomu inovatรญvnemu mysleniu v architektรบre histรณria vรฝborne inลกpiruje. To je podstata Sizovho vรฝroku.
Viem si predstaviลฅ, ลพe na odvnรญmanie kontextu potrebujete maลฅ vedomosลฅ, lebo keฤ ju nemรกte, tak iba prรญdete do danaรฉho priestoru a poviete si: naฤo sรบ tu tie dรณrske stฤบpy, tรฝm pรกdom to vlastne vรดbec nepochopรญte.
รno, zรกลพitok z architektรบry nemรก konฤiลฅ len tรฝm, ลพe nieฤo zaลพijem ako priestor, ale keฤ ma to nejakรฝm spรดsobom zaujme aj bez toho, ลพe by som oย ลom nieฤo vedel. Naprรญklad na Praลพskom hrade sรบ na nรกdvorรญ klasicistickรฉ fasรกdy, vojdete dnu a zvnรบtra je antickรฝ. To by vรกs malo pobรกdaลฅ kย tomu, ลพe si oย tom nieฤo naลกtudujete. Preฤo je tu ten antickรฝ rad vloลพenรฝ?
Aลพ vtedy pochopรญte, akรก idea je za tรฝm. Aลพ vtedy sa naplnรญ ten zรกลพitok, pochopรญte, z ฤoho tรก architektรบra a to rozhodnutie pochรกdza, ฤo symbolizuje, ฤo bolo jeho zรกmerom. Tรฝmto gestom by ste mali pochopiลฅ, ลพe je do toho vloลพenรก symbolika. Hovorรญ to oย demokracii. Aย na Praลพskom hrade teraz bude sรญdlo demokraticky zvolenรฉho prezidenta novej demokratickej republiky po obdobรญ Rakรบsko-Uhorska.
Odpoveฤ architekta na otรกzku, ฤo je architektรบra, sa zvykne meniลฅ ฤasom. ฤo je teda architektรบra pre vรกs teraz?
To si ani netrรบfam sformulovaลฅ. Netrรบfam si. Aby som nekecal, je to takรฉ komplexnรฉ, ลพe to neviem ani sformulovaลฅ. Isteลพe by som vedel o tom hodinu tรกraลฅ, ale nedรก sa to jednou vetou povedaลฅ. Moลพno รกno, ale to by som si dobre musel rozmyslieลฅ.
Mรกte momentรกlne nejakรฝ prรญklad architekta, prรญpadne ateliรฉru, ktorรฝ sa vรกm pรกฤi alebo ktorรฝ ani nie obdivujete, ale ktorรฝ sa vรกm pรกฤi a sledujete ho moลพno dlhodobo?
Je ich viacero. Veฤพmi ma zaujรญma tvorba Valeria Olgiatiho. Je to ลกvajฤiarsky architekt, vย ktorรฉho tvorbe
vidรญm mimoriadnu hฤบbavosลฅ, autenticitu, nie je vย jeho tvorbe snaha o zapojenie sa do nejakรฝch trendov a nie je to vรดbec povrchnรฉ. Vย tom sรบ asi Kerez a Olgiati rovnakรญ. Architekt Chipperfield ma taktieลพ veฤพmi zaujรญma vฤaka prรกci s novou interpretรกciou historickรฝch radov alebo historickรฉho odkazu. Robรญ to veฤพmi, veฤพmi inteligentne a akceptovateฤพne, hฤบbavo, je zrejmรฉ, ลพe jeho mรฉtou je kontinuita. To mi je veฤพmi blรญzke a aj Martinovi Kusรฉmu.
Ak by sme mali povedaลฅ, akรฝ je nรกลก ลพelanรฝ cieฤพ alebo o ฤo nรกm vย architektรบre ide, ide nรกm o kontinuitu. Ako byลฅ novรฝm a zรกroveล znรกmym alebo ako stavaลฅ tak, aby to ฤพudia videli prvรฝkrรกt a predsa to uลพ poznali. To je zmysel kontinuity. Zรกroveล, aby to bolo zaraditeฤพnรฉ do nejakej kultรบrnej kontinuity aย nevytrhnรบลฅ sa z toho, ฤo mรกme za sebou. Myslรญm si, ลพe v podmienkach Slovenska alebo slovenskej kultรบry to pokladรกme za รบplne kฤพรบฤovรฉ, a to preto, ลพe sme kultรบrou mladou, ktorรก eลกte potrebuje zrieลฅ. V takomto kontexte si myslรญme, ลพe je kontinuita dรดleลพitejลกia ako jednotlivรฉ, bรกjeฤnรฉ, stopercentnรฉ, vynikajรบce poฤiny, ktorรฉ sรบ tieลพ, samozrejme, potrebnรฉ, ale nesmieme sa odtลhaลฅ od kultรบrnej vrstvy, ktorรก tu bola predtรฝm.
Moลพno je to tรฝm, ลพe z akรฉhosi nutkania dobehnรบลฅ vyspelรฝ svet chceme a mรกme ambรญciu produkovaลฅ samรฉ nevรญdanosti. Veฤพmi zriedka sa to podarรญ dobre. Tie nevรญdanosti sa veฤพmi rรฝchlo ukรกลพu ako smieลกne, pretoลพe nemajรบ dobrรบ bรกzu, preto je pre nรกs kontinuita takรก dรดleลพitรก. Chceme sa vyvarovaลฅ tรฝmto nevรญdanostiam.
To ste mi teraz รบplne nahrali na ฤalลกiu otรกzku, aลพ filozofickรบ: v akom architektonickom obdobรญ sa teraz nachรกdzame? Tak, ako sme mali funkcionalizmus, modernu, postmodernu, v akom obdobรญ sa nachรกdzame teraz, ak sa to dรก nejako definovaลฅ?
Myslรญm si, ลพe sa nachรกdzame v รบplne automatizovanom obdobรญ, a to uลพ dosลฅ dlho, dokonca moลพno aj pรกr desaลฅroฤรญ. Nie je tu ลพiaden dominujรบci ลกtรฝl ฤi dominujรบca epocha. Sรบ dve polarity, jedna je globรกlna alebo globalizujรบca sa podoba kultรบry a druhรก je vลกetko lokรกlne, miestne, kontextuรกlne, jedineฤnรฉ a to nieฤo medzitรฝm. Tรฝch smerov a kvalitnรฝch trendov je viacero, naozaj veฤพmi dobrรฝch, ale ลพeby ktorรฝsi dominoval, to urฤite nie. Je to veฤพmi heterogรฉnne.
ฤiลพe nedochรกdza k nejakej univerzalite architektรบry, lebo keฤ si dnes pozriete v rรกmci inลกpirรกcie prรญklady zย Brazรญlie: vidรญte peknรฝ dom, jeho fasรกdu, ktorou sa inลกpirujete…
To mรดลพete, veฤ vลพdy je to tak, ลพe sa inลกpirujeme nieฤรญm, ฤo sme videli, alebo nieฤรญm, o ฤom premรฝลกฤพame. Z toho pochรกdza inลกpirรกcia, zรกroveล je tam vรดฤพa alebo hฤพadanie a interpretovanie nieฤoho kontextuรกlneho, domรกceho, nieฤoho, ฤo sรบvisรญ s domรกcou kultรบrou alebo s nieฤรญm miestnym, alebo uลพ len s tรฝm kontextom miesta, kde to kreslรญte. ฤiลพe vลพdy je tรก vรคzba medzi dvoma polaritami. Tu sa deje celรฉ to hฤพadanie.
No na konci kaลพdรฉho podcastu mรกm takรฉ pravidelnรฉ rubriky, ฤo sa teraz pรฝtam kaลพdรฉho hosลฅa. Sรบ to moลพno rรฝchlejลกie otรกzky, ale tak skรบsme.ย
Akรฝ je vรกลก najobฤพรบbenejลกรญ neรบspech? Nemusรญ to byลฅ v architektรบre. Mรดลพe byลฅ aj ลพivotnรฝ, ale ktorรฝ vรกs niekam asi posunul.
Uลพ spojenie obฤพรบbenรฝ neรบspech je vรฝbornรก kombinรกcia a to je ako to protizmyselnรฉ. V skutoฤnosti sรบ neรบspechy rovnako dรดleลพitรฉ ako รบspechy, pretoลพe vรกs nejakรฝm spรดsobom obohacujรบ. Treba to len ustรกลฅ, to je jasnรฉ. To nie je vลพdy ฤพahkรฉ, ale prรบsery, straty, jednoducho sme si na to zvykli. V mnohom sรบ pouฤnรฉ a mnohรฉ bolia eลกte aj po rokoch, ale zรกroveล doniesli nejakรฉ pouฤenia. Naprรญklad ako som hovoril o tom nรกrodnom divadle, o tom vedomรญ bezmocnosti, ลพe uลพ nemรดลพem niฤ napraviลฅ. Nakreslil som to pred 15 rokmi, uลพ sa to musรญ postaviลฅ. To stรกle bolรญ, ale zase ma to nauฤilo, ลพe si treba daลฅ pozor uลพ prvรฝkrรกt, keฤ to dรกvam na papier.
Byt verzus dom?
Nemรกm preferenciu. V Bratislave bรฝvam vย bytovke a v ฤachticiach bรฝvam v dome.
Akรฉ je vaลกe najobฤพรบbenejลกie jedlo?
ล pagety.
S ฤรญm?
Rรดzne, naprรญklad carbonara alebo sย pestom.ย
Akรก je vaลกa najhorลกia vlastnosลฅ?
Netrpezlivosลฅ.
Kรกvenky alebo Kakaovรฉ rezy?
Ani jedno, ani druhรฉ.
Ako to? ฤฝudia sa delia iba na dva typy, buฤ mรกte rรกd Kรกvenky alebo Kakaovรฉ rezy, inรก moลพnosลฅ nie je.
Nie, sladkรฉmu neholdujem.
Akรก je vaลกa obฤพรบbenรก kรกva?
Malรฉ presso bez cukru.ย
A eลกte mรณdna otรกzka na zรกver. Akรฝ je vรกลก nรกzor na architektov a ฤierne obleฤenie?
Sรกm tak chodรญm, aj keฤ naprรญklad dnes mรกm prvรฝkrรกt na sebe sivรฉ triฤko, inak mรกvam ฤierne. Moลพno preto, ลพe uลพ nemรกm ฤistรฉ ani jedno, tak som si dal sivรฉ, ale chodรญm v ฤiernom stรกle.
Preฤo?
Je to รบplne najpohodlnejลกie a celรฝ mรดj skromnรฝ ลกatnรญk mรกm tak nastavenรฝ. Vรดbec tu nejde o nejakรฝ ลกtatรบt. Tรฝm chcem povedaลฅ, je mi to najpohodlnejลกie a nepotrebujem sa s niฤรญm trรกpiลฅ.
Myslรญm, pรกn Paลรกk, ลพe nรกs ฤas sa naplnil. ฤakujem vรกm veฤพmi pekne, ลพe ste prijali moje pozvanie. Bolo to veฤพmi prรญnosnรฉ a dozvedel som sa veฤพa. Pevne verรญm, ลพe aj (ne) architekti tomu budรบ rozumieลฅ a ลพe ich to zaujalo. ฤakujem vรกm.ย
ฤakujem za pozvanie.