Inteligentnรฉ technolรณgie v Hoteli Crowne Plaza
Galรฉria(9)

Inteligentnรฉ technolรณgie v Hoteli Crowne Plaza

Hotel Fรณrum bol postavenรฝ pribliลพne pred 17 rokmi. Aj keฤ bol v ฤase svojho vzniku zaujรญmavou realizรกciou, medzitรฝm sa zvรฝลกili nรกroky na komfort a bezpeฤnosลฅ hostรญ i na celkovรบ hospodรกrnosลฅ budovy. Pรดvodnรฉ systรฉmy technickรฉho aj technologickรฉho vybavenia hotela boli homogรฉnne a nedokรกzali navzรกjom komunikovaลฅ. Po rekonลกtrukcii hotela sรบ technolรณgie v budove navzรกjom prepojenรฉ a riadenie vychรกdza z jednรฉho miesta. Hotel Crowne Plaza spฤบลˆa v sรบฤasnosti najnรกroฤnejลกie kritรฉriรก svetovej hotelovej siete. Ako sa pri rekonลกtrukcii realizovali jednotlivรฉ inteligentnรฉ technolรณgie?

Keฤลพe bรฝvalรฝ hotel Fรณrum sa mal po rekonลกtrukcii zaradiลฅ do medzinรกrodnej hotelovej siete InterContinental Hotels Group, muselo vลกetko technickรฉ vybavenie zodpovedaลฅ ลกtandardu poลพadovanรฉmu v dizajn-manuรกle hotelovej siete. V ลˆom sa stanovili dizajnovรฉ, dispoziฤnรฉ a materiรกlovรฉ poลพiadavky iย  poลพiadavky na technickรฉ vybavenie v sรบlade s celosvetovรฝmi ลกtandardami hotelov v tejto sieti. Naplnenie tรฝchto poลพiadaviek bolo neustรกle kontrolovanรฉ zรกstupcami siete v projekฤnej fรกze ako aj poฤas samotnej realizรกcie.

Hotel sa musel vybaviลฅ modernou technolรณgiou na zabezpeฤenie maximรกlneho komfortu hostรญ, no jej prevรกdzka mala byลฅ energeticky ekonomickรก, bezpeฤnรก a jej obsluha jednoduchรก. Ako pri kaลพdej rekoลกtrukcii, aj tu bolo nevyhnutnรฉ vychรกdzaลฅ z existujรบcich priestorovรฝch dispozรญciรญ a starostilo zvรกลพiลฅ, ktorรฉ z pรดvodnรฝch technolรณgiรญ sa zachovajรบ a ktorรฉ sa nahradia novรฝmi.

Dodรกvateฤพom ฤasti systรฉmov merania a regulรกcie, manaลพmentu izieb (room management), slaboprรบdovej ฤasti (elektronickรก poลพiarna signalizรกcia, kamerovรฝ systรฉm CCTV, evakuaฤnรฝ rozhlas) a stabilnรฉhoย  hasiacehoย  zariadenia na bรกze FM200 bola spoloฤnosลฅ Siemens, s. r. o., divรญzia Building Technologies. Vลกetky tieto systรฉmy sa dodรกvali v rรกmci projekcie, realizรกcie aj parametrizovania.

Systรฉm merania a regulรกcie zabezpeฤuje optimรกlne a energeticky รบspornรฉ riadenie vลกetkรฝch technolรณgiรญ vykurovania, chladenia a vetrania. Je rozdelenรฝ do dvoch vzรกjomne prepojenรฝch funkฤnรฝch celkov.

Prvรฝ zabezpeฤuje riadenie vลกetkรฝch technologickรฝch zariadenรญ hotela prostrednรญctvom programovateฤพnรฝch riadiacich stanรญc, vฤaka ฤomu sรบ ovlรกdanie, regulรกcia a kontrola technickรฝch zariadenรญ hotela maximรกlne flexibilnรฉ. Rozsiahle systรฉmovรฉ funkcie ako alarmy, ฤasovรฉ spรญnanie, pamรคลฅ รบdajov a trendov realizujรบ vลกetky poลพiadavky automatizรกcie z oblasti techniky budov. Na komunikรกciu sa pouลพรญva otvorenรฝ protokol BACnet spolu s protokolom LON, ฤรญm sa dosiahlo otvorenie systรฉmu.

Sprรกva hotela mรก k dispozรญcii centrรกlnu grafickรบ riadiacu stanicu (nadradenรฝ systรฉm), na ktorej moลพno kontrolovaลฅ a spravovaลฅ celรบ prevรกdzku hotela, vyhodnocovaลฅ alarmovรฉ hlรกsenia, sledovaลฅ hospodรกrnosลฅ prevรกdzky, nastavovaลฅ ลพiadanรฉ hodnoty riadenia alebo rรดzne reลพimy prevรกdzkovania v zรกvislosti od ฤasovรฝch programov a roฤnรฉho obdobia.

Druhรฝ funkฤnรฝ celok zabezpeฤuje individuรกlne riadenie teplรดt v spoloฤnรฝch priestoroch hotela, ako sรบ reลกtaurรกcie, kongresovรฉ a konferenฤnรฉ priestory, hotelovรก hala a pod. To zabezpeฤujรบ regulรกtory zaloลพenรฉ na zbernicovom systรฉme LonMark, ktorรฉ komunikujรบ s nadradenรฝm systรฉmom (dispeฤing). Tak mรก sprรกva budovy kompletnรฝ prehฤพad o teplotรกch celom zariadenรญ. Vฤaka komplexnรฝm funkciรกm manaลพmentu jednotlivรฝch priestorov sa dosahuje maximรกlny teplotnรฝ komfort pri optimรกlnej spotrebe energiรญ. Regulรกtory zabezpeฤujรบ aj spรญnanie a riadenie intenzity osvetlenia na chodbรกch v ubytovacej ฤasti.

Manaลพment izieb (systรฉm New Hotel Solution) slรบลพi na individuรกlnu regulรกciu teploty v izbรกch podฤพa poลพiadaviek hosลฅa a obsadenosti izby. Systรฉm manaลพmentu izieb komunikuje s centrรกlnym rezervaฤnรฝm hotelovรฝm systรฉmom Fidelio. Mรก tak informรกciu, kedy je izba obsadenรก a kedy nie, ale aj kedy je zadanรก izba momentรกlne prรกzdna. Tieto informรกcie sa vyuลพรญvajรบ na automatickรฉ prepรญnanie izby do rรดznych energeticky รบspornรฝch reลพimov v zรกvislosti od roฤnรฉho obdobia alebo vonkajลกej teploty.

Systรฉm manaลพmentu izieb mรก pod kontrolou centrรกlny prรญvod elektrickej energie do izby a centrรกlne riadenie jej osvetlenia. Zariadenia manaลพmentu izieb inลกtalovanรฉ na stene, ako sรบ zadรกvaฤ teploty alebo drลพiak vstupnej karty, sa materiรกlovo (drevo, kov, plast), farebne a tvarovo zladili s interiรฉrom izieb. Systรฉm manaลพmentu izieb je zbernicou pripojenรฝ na centrรกlny riadiaci systรฉm na zabezpeฤenie kontroly sprรกvou hotela. Na Slovensku mรก podobnรฉ vybavenie iba hotel Crowne Plaza.

Systรฉm elektrickej poลพiarnej signalizรกcie (EPS) inลกtalovanรฝ v hoteli sa vyznaฤuje spoฤพahlivosลฅou a vierohodnosลฅou poplachu. Rozliลกuje rรดzne ruลกivรฉ vplyvy, vฤaka ฤomu sa dajรบ eliminovaลฅ faloลกnรฉ poplachy, ktorรฉ by zbytoฤne vyruลกili hostรญ hotela. Vo vลกetkรฝch priestoroch hotela sรบ umiestnenรฉ automatickรฉ hlรกsiฤe poลพiaru a na รบnikovรฝch cestรกch aj tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe. Vลกetky sรบ adresovateฤพnรฉ, takลพe obsluha vie identifikovaลฅ presne miesto vzniku poลพiaru.

Bezpeฤnosลฅ hostรญ pri pobyte v izbe zvyลกujรบ hlรกsiฤe EPS s akustickou signalizรกciou inลกtalovanรฉ priemo na izbรกch. V prรญpade rizika vzniku poลพiaru sa na izbe aktivuje prรญsluลกnรก sirรฉnka, v izbรกch pre hendikepovanรฝch hostรญ aj svetelnรฉ majรกky. Systรฉm EPS ovlรกda poลพiarno-technickรฉ zariadenia a komunikuje so systรฉmom merania a regulรกcie. V prรญpade poลพiarneho poplachu sa tak zabezpeฤia potrebnรฉ riadiace รบkony.

V technologickรฝch priestoroch vรฝpoฤtovรฉho strediska je namontovanรฉ plynovรฉ stabilnรฉ hasenie s hasivom FM200. Ovlรกda sa z รบstredne EPS pomocou ลกpeciรกlnej hasiacej karty. Interaktรญvne hlรกsiฤe inลกtalovanรฉ v tรฝchto priestoroch vyhodnocujรบ signรกly pomocou ลกpeciรกlnych algoritmov. Poplachovรก akustickรก a optickรก signalizรกcia zabezpeฤรญ evakuรกciu a zรกroveลˆ zamedzรญ vstupu osรดb do hasenรฝch priestorov. Tento modulรกrny systรฉm sa vyznaฤuje rรฝchlou reakciou a dobrou hasiacou schopnosลฅou, priฤom nepoลกkodzuje ลพivotnรฉ prostredie ani hasenรบ techniku.

Hotel je vybavenรฝ aj evakuaฤnรฝm rozhlasom, ktorรฝ sa v prรญpade poลพiaru automaticky aktivuje systรฉmom EPS. Okrem automaticky spรบลกลฅanรฝch evakuaฤnรฝch hlรกsenรญ vo viacerรฝch jazykoch moลพno evakuรกciu riadiลฅ aj prostrednรญctvom nainลกtalovanรฝch mikrofรณnov. Rozhlas slรบลพi i pre potreby vyhฤพadรกvania osรดb, rieลกenia rizikovรฝch situรกciรญ a vo vytypovanรฝch spoloฤnรฝch priestoroch aj pre reprodukciu hudby v pozadรญ.

Systรฉm kamier sa vyuลพรญva na monitorovanie vnรบtornรฝch priestorov hotela. Kamery inลกtalovanรฉ na stropoch s diskrรฉtnym polguฤพovรฝm dizajnom slรบลพia na kontrolu priestorov vstupnej haly, chodieb ubytovacej ฤasti, bazรฉnu, kasรญna, fitnescentra a priestorov kongresovรฝch salรณnikov. Pre zvรฝลกenie technickej รบrovne systรฉmu dopฤบลˆajรบ statickรฉ kamery vo vestibule kamery s natรกฤanรญm a s moลพnosลฅou pribliลพovania obrazu. Ovlรกdajรบ sa podฤพa potreby z dispeฤerskรฉho pracoviska a to automaticky alebo manuรกlne.

Hotel sa monitoruje aj systรฉmom plรกลกลฅovej ochrany โ€“ kamerami v poveternostnรฝch krytoch rozmiestnenรฝchย  po obvode hotela. Sรบ zameranรฉ predovลกetkรฝm na vstupy. Kamery v priestoroch podzemnej garรกลพe sรบ umiestnenรฉ v krytoch odolnรฝch mechanickรฉmu poลกkodeniu. Zรกznam z nich sa uchovรกva na digitรกlnych zรกznamnรญkoch umoลพลˆujรบcch sรบฤasnรฉ sledovanie ลพivรฉho obrazu z kamier i prehrรกvanie zรกznamov.

V hoteli Crowne Plaza sa zrealizovala jedna z najvรคฤลกรญch inลกtalรกciรญ IP Telefรณnie na Slovensku, ktorรบ dodala spoloฤnosลฅ Soitron, a. s. V hoteli je kompletnรก sieลฅovรก infraลกtruktรบra , vysokorรฝchlostnรฉ pripojenie na internet a celkovo 600 IP telefรณnov, z ktorรฝch 530 slรบลพi hotelovรฝm hosลฅom a 70 administratรญvnemu zabezpeฤeniu prevรกdzky hotela.

Personรกl budovy naฤalej pouลพรญva zauลพรญvanรฝ hotelovรฝ systรฉm registrรกcie hostรญ, ktorรฝ je vลกak on-line prepojenรฝ s IP Telefรณniou. Zaregistrovanรญm hosลฅa sa po jehoย  prรญchode do izby na telefรณne zobrazรญ jeho meno, privรญtanie v jeho jazyku, sprรญstupnรญ sa hlasovรก odkazovรก sluลพba a ฤalลกie zvolenรฉ zloลพky servisu. IP Telefรณnia poskytuje nadลกtandardnรฉ sluลพby ako naprรญklad automatickรฉ zรบฤtovanie telefรณnnych hovorov uskutoฤnenรฝch z hotelovej izby pri ukonฤenรญ pobytu. Hosลฅ mรก poฤas svojho pobytu na IP telefรณne k dispozรญcii rรดzne turistickรฉ informรกcie (predpoveฤ poฤasia, kurzovรฝ lรญstok, atฤ.). Rozsah tรฝchto sluลพieb a informรกciรญ moลพno kedykoฤพvek meniลฅ a dopฤบลˆaลฅ. Prostrednรญctvom IP telefรณnu mรก hosลฅ moลพnosลฅ zasielaลฅ hlasovรฉ emailovรฉ sprรกvy ฤi textovรฉ sms sprรกvy.

IP Telefรณnia zaruฤuje ochranu nรกkladov hotela, naprรญklad aj tak, ลพe telefรณn v hotelovej izbe je funkฤnรฝ len v prรญpade jej obsadenia . Hotelovรฝ personรกl pouลพรญva IP telefรณny na registrรกciu rรดznych informรกciรญ, naprรญklad o stave izby, spotrebe v mini bare a pod. Tieto jednoduchรฉ รบkony sa v hotelovom systรฉme premietajรบ ako informรกcie potrebnรฉ na vyรบฤtovanie odchรกdzajรบcich hostรญ ฤi na ubytovanie novรฝch hostรญ.

V rรกmci zavedenia vysokorรฝchlostnรฉho pripojenia na internet Soitron implementoval ลกpeciรกlne zariadenie spoloฤnosti Cisco Systems, ktorรฉ umoลพลˆuje sofistikovanรฝm spรดsobom sledovaลฅ rozsah vyuลพรญvania internetovรฝch sluลพieb a automaticky premietaลฅ nรกklady do hotelovรฉho systรฉmu.

V konferenฤnรฝch priestoroch hotela je modernรฉ konferenฤnรฉ audiovizuรกlne vybavenie, ktorรฉ pre novozrekonลกtruovanรฝ hotel navrhla a dodala spoloฤnosลฅ AP Media, s. r. o.. Plne digitรกlny konferenฤnรฝ systรฉm s tlmoฤenรญm umoลพลˆuje sรบฤasnรฝ priebeh piatich rozdielnych rokovanรญ v rรดznych priestoroch hotela. Zvlรกลกtnosลฅou tohto systรฉmu je neobvyklรฉ prepojenie ลกiestich tlmoฤnรญckych kabรญn a desiatich konferenฤnรฝch priestorov. Premyslenรฝ konferenฤnรฝ kamerovรฝ systรฉm umoลพลˆuje vizuรกlny kontakt tlmoฤnรญka s priestorom, do ktorรฉho prรกve tlmoฤรญ.

Ozvuฤovacรญ systรฉm hotela dokรกลพe spรกjaลฅ ozvuฤenia vลกetkรฝch priestorov, v ktorรฝch prebieha totoลพnรฉ podujatie, do jednรฉho celku s jednotnou zvukovou kulisou. Konferenฤnรฉ priestory sรบ vybavenรฉ aj ลกpiฤkovou projekฤnou a prezentaฤnou technikou. Vฤaka riadiacemu systรฉmu moลพno ovlรกdaลฅ aparatรบru kaลพdej miestnosti lokรกlne, ale aj centrรกlne z riadiacej miestnosti. To dรกva hotelovรฉmu technickรฉmu personรกlu moลพnosลฅ maลฅ pod kontrolou vลกetku audiovizuรกlnu techniku hotela z jedinรฉho miesta.

Na prehฤพadnรบ orientรกciu v spoloฤenskรฝch priestoroch slรบลพi grafickรฝ informaฤnรฝ systรฉm, ktorรฝ pomรดลพe nรกvลกtevnรญkovi hotela nรกjsลฅ miesto konania hฤพadanรฉho podujatia. Informaฤnรฝ systรฉm na centrรกlnej obrazovke zobrazuje zoznam vลกetkรฝch prednรกลกok a konferenciรญ, ktorรฉ sa konajรบ v priestoroch hotela. Na obrazovkรกch umiestnenรฝch pred kaลพdou konferenฤnou miestnosลฅou okrem toho zobrazuje aj detailnรฝ rozpis konferencie s ฤasovรฝm rozvrhom. Systรฉm je, samozrejme, multi-jazyฤnรฝ.

Pri stavbe sa klรกdli vysokรฉ nรกroky na technickรบ odbornosลฅ a profesionรกlny realizaฤnรฝ prรญstup. Ako pri kaลพdej vรคฤลกej stavbe, aj tu bolo treba rieลกiลฅ vzniknutรฉ problรฉmy priamo na mieste v spoluprรกci s vedenรญm stavby i ostatnรฝmi sรบvisiacimi profesiami.

Developer: J&T Global
Investor: Diamond Hotels Slovakia, s. r. o.
Generรกlny dodรกvateฤพ: Reding, a. s.
Zaฤiatok rekonลกtrukcie: november 2004
Koniec rekonลกtrukcie: jรบl 2005

Dodรกvatelia inteligentnรฝch technolรณgiรญ:
Meranie a regulรกcia, room management, poลพiarna signalizรกcia, plynovรฉ hasenie, evakuaฤnรฝ rozhlas, kamery v spoloฤnรฝch priestoroch: Siemens, s. r. o.
IP Telefonia, sieลฅovรก infraลกtruktรบra, pripojenie na internet: Soitron, a. s.
Audiovizuรกlne vybavenie a informaฤnรฝ systรฉm konferenฤnรฝch priestorov: AP Media, s. r.

V spoluprรกci so Siemens, Soitron, AP Media a J&T Global pripravila Martina Cifrovรก
Foto a grafickรฉ prรญlohy: Diamond Hotels Slovakia, s. r. o., Siemens

Najฤรญtanejลกie