Inteligentnรฉ technolรณgie v Hoteli Crowne Plaza
Hotel Fรณrum bol postavenรฝ pribliลพne pred 17 rokmi. Aj keฤ bol v ฤase svojho vzniku zaujรญmavou realizรกciou, medzitรฝm sa zvรฝลกili nรกroky na komfort a bezpeฤnosลฅ hostรญ i na celkovรบ hospodรกrnosลฅ budovy. Pรดvodnรฉ systรฉmy technickรฉho aj technologickรฉho vybavenia hotela boli homogรฉnne a nedokรกzali navzรกjom komunikovaลฅ. Po rekonลกtrukcii hotela sรบ technolรณgie v budove navzรกjom prepojenรฉ a riadenie vychรกdza z jednรฉho miesta. Hotel Crowne Plaza spฤบลa v sรบฤasnosti najnรกroฤnejลกie kritรฉriรก svetovej hotelovej siete. Ako sa pri rekonลกtrukcii realizovali jednotlivรฉ inteligentnรฉ technolรณgie?
Hotel sa musel vybaviลฅ modernou technolรณgiou na zabezpeฤenie maximรกlneho komfortu hostรญ, no jej prevรกdzka mala byลฅ energeticky ekonomickรก, bezpeฤnรก a jej obsluha jednoduchรก. Ako pri kaลพdej rekoลกtrukcii, aj tu bolo nevyhnutnรฉ vychรกdzaลฅ z existujรบcich priestorovรฝch dispozรญciรญ a starostilo zvรกลพiลฅ, ktorรฉ z pรดvodnรฝch technolรณgiรญ sa zachovajรบ a ktorรฉ sa nahradia novรฝmi.
Dodรกvateฤพom ฤasti systรฉmov merania a regulรกcie, manaลพmentu izieb (room management), slaboprรบdovej ฤasti (elektronickรก poลพiarna signalizรกcia, kamerovรฝ systรฉm CCTV, evakuaฤnรฝ rozhlas) a stabilnรฉhoย hasiacehoย zariadenia na bรกze FM200 bola spoloฤnosลฅ Siemens, s. r. o., divรญzia Building Technologies. Vลกetky tieto systรฉmy sa dodรกvali v rรกmci projekcie, realizรกcie aj parametrizovania.
Systรฉm merania a regulรกcie zabezpeฤuje optimรกlne a energeticky รบspornรฉ riadenie vลกetkรฝch technolรณgiรญ vykurovania, chladenia a vetrania. Je rozdelenรฝ do dvoch vzรกjomne prepojenรฝch funkฤnรฝch celkov.
Prvรฝ zabezpeฤuje riadenie vลกetkรฝch technologickรฝch zariadenรญ hotela prostrednรญctvom programovateฤพnรฝch riadiacich stanรญc, vฤaka ฤomu sรบ ovlรกdanie, regulรกcia a kontrola technickรฝch zariadenรญ hotela maximรกlne flexibilnรฉ. Rozsiahle systรฉmovรฉ funkcie ako alarmy, ฤasovรฉ spรญnanie, pamรคลฅ รบdajov a trendov realizujรบ vลกetky poลพiadavky automatizรกcie z oblasti techniky budov. Na komunikรกciu sa pouลพรญva otvorenรฝ protokol BACnet spolu s protokolom LON, ฤรญm sa dosiahlo otvorenie systรฉmu.
Sprรกva hotela mรก k dispozรญcii centrรกlnu grafickรบ riadiacu stanicu (nadradenรฝ systรฉm), na ktorej moลพno kontrolovaลฅ a spravovaลฅ celรบ prevรกdzku hotela, vyhodnocovaลฅ alarmovรฉ hlรกsenia, sledovaลฅ hospodรกrnosลฅ prevรกdzky, nastavovaลฅ ลพiadanรฉ hodnoty riadenia alebo rรดzne reลพimy prevรกdzkovania v zรกvislosti od ฤasovรฝch programov a roฤnรฉho obdobia.
Druhรฝ funkฤnรฝ celok zabezpeฤuje individuรกlne riadenie teplรดt v spoloฤnรฝch priestoroch hotela, ako sรบ reลกtaurรกcie, kongresovรฉ a konferenฤnรฉ priestory, hotelovรก hala a pod. To zabezpeฤujรบ regulรกtory zaloลพenรฉ na zbernicovom systรฉme LonMark, ktorรฉ komunikujรบ s nadradenรฝm systรฉmom (dispeฤing). Tak mรก sprรกva budovy kompletnรฝ prehฤพad o teplotรกch celom zariadenรญ. Vฤaka komplexnรฝm funkciรกm manaลพmentu jednotlivรฝch priestorov sa dosahuje maximรกlny teplotnรฝ komfort pri optimรกlnej spotrebe energiรญ. Regulรกtory zabezpeฤujรบ aj spรญnanie a riadenie intenzity osvetlenia na chodbรกch v ubytovacej ฤasti.
Manaลพment izieb (systรฉm New Hotel Solution) slรบลพi na individuรกlnu regulรกciu teploty v izbรกch podฤพa poลพiadaviek hosลฅa a obsadenosti izby. Systรฉm manaลพmentu izieb komunikuje s centrรกlnym rezervaฤnรฝm hotelovรฝm systรฉmom Fidelio. Mรก tak informรกciu, kedy je izba obsadenรก a kedy nie, ale aj kedy je zadanรก izba momentรกlne prรกzdna. Tieto informรกcie sa vyuลพรญvajรบ na automatickรฉ prepรญnanie izby do rรดznych energeticky รบspornรฝch reลพimov v zรกvislosti od roฤnรฉho obdobia alebo vonkajลกej teploty.
Systรฉm manaลพmentu izieb mรก pod kontrolou centrรกlny prรญvod elektrickej energie do izby a centrรกlne riadenie jej osvetlenia. Zariadenia manaลพmentu izieb inลกtalovanรฉ na stene, ako sรบ zadรกvaฤ teploty alebo drลพiak vstupnej karty, sa materiรกlovo (drevo, kov, plast), farebne a tvarovo zladili s interiรฉrom izieb. Systรฉm manaลพmentu izieb je zbernicou pripojenรฝ na centrรกlny riadiaci systรฉm na zabezpeฤenie kontroly sprรกvou hotela. Na Slovensku mรก podobnรฉ vybavenie iba hotel Crowne Plaza.
Systรฉm elektrickej poลพiarnej signalizรกcie (EPS) inลกtalovanรฝ v hoteli sa vyznaฤuje spoฤพahlivosลฅou a vierohodnosลฅou poplachu. Rozliลกuje rรดzne ruลกivรฉ vplyvy, vฤaka ฤomu sa dajรบ eliminovaลฅ faloลกnรฉ poplachy, ktorรฉ by zbytoฤne vyruลกili hostรญ hotela. Vo vลกetkรฝch priestoroch hotela sรบ umiestnenรฉ automatickรฉ hlรกsiฤe poลพiaru a na รบnikovรฝch cestรกch aj tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe. Vลกetky sรบ adresovateฤพnรฉ, takลพe obsluha vie identifikovaลฅ presne miesto vzniku poลพiaru.
Bezpeฤnosลฅ hostรญ pri pobyte v izbe zvyลกujรบ hlรกsiฤe EPS s akustickou signalizรกciou inลกtalovanรฉ priemo na izbรกch. V prรญpade rizika vzniku poลพiaru sa na izbe aktivuje prรญsluลกnรก sirรฉnka, v izbรกch pre hendikepovanรฝch hostรญ aj svetelnรฉ majรกky. Systรฉm EPS ovlรกda poลพiarno-technickรฉ zariadenia a komunikuje so systรฉmom merania a regulรกcie. V prรญpade poลพiarneho poplachu sa tak zabezpeฤia potrebnรฉ riadiace รบkony.
V technologickรฝch priestoroch vรฝpoฤtovรฉho strediska je namontovanรฉ plynovรฉ stabilnรฉ hasenie s hasivom FM200. Ovlรกda sa z รบstredne EPS pomocou ลกpeciรกlnej hasiacej karty. Interaktรญvne hlรกsiฤe inลกtalovanรฉ v tรฝchto priestoroch vyhodnocujรบ signรกly pomocou ลกpeciรกlnych algoritmov. Poplachovรก akustickรก a optickรก signalizรกcia zabezpeฤรญ evakuรกciu a zรกroveล zamedzรญ vstupu osรดb do hasenรฝch priestorov. Tento modulรกrny systรฉm sa vyznaฤuje rรฝchlou reakciou a dobrou hasiacou schopnosลฅou, priฤom nepoลกkodzuje ลพivotnรฉ prostredie ani hasenรบ techniku.
Hotel je vybavenรฝ aj evakuaฤnรฝm rozhlasom, ktorรฝ sa v prรญpade poลพiaru automaticky aktivuje systรฉmom EPS. Okrem automaticky spรบลกลฅanรฝch evakuaฤnรฝch hlรกsenรญ vo viacerรฝch jazykoch moลพno evakuรกciu riadiลฅ aj prostrednรญctvom nainลกtalovanรฝch mikrofรณnov. Rozhlas slรบลพi i pre potreby vyhฤพadรกvania osรดb, rieลกenia rizikovรฝch situรกciรญ a vo vytypovanรฝch spoloฤnรฝch priestoroch aj pre reprodukciu hudby v pozadรญ.
Systรฉm kamier sa vyuลพรญva na monitorovanie vnรบtornรฝch priestorov hotela. Kamery inลกtalovanรฉ na stropoch s diskrรฉtnym polguฤพovรฝm dizajnom slรบลพia na kontrolu priestorov vstupnej haly, chodieb ubytovacej ฤasti, bazรฉnu, kasรญna, fitnescentra a priestorov kongresovรฝch salรณnikov. Pre zvรฝลกenie technickej รบrovne systรฉmu dopฤบลajรบ statickรฉ kamery vo vestibule kamery s natรกฤanรญm a s moลพnosลฅou pribliลพovania obrazu. Ovlรกdajรบ sa podฤพa potreby z dispeฤerskรฉho pracoviska a to automaticky alebo manuรกlne.
Hotel sa monitoruje aj systรฉmom plรกลกลฅovej ochrany โ kamerami v poveternostnรฝch krytoch rozmiestnenรฝchย po obvode hotela. Sรบ zameranรฉ predovลกetkรฝm na vstupy. Kamery v priestoroch podzemnej garรกลพe sรบ umiestnenรฉ v krytoch odolnรฝch mechanickรฉmu poลกkodeniu. Zรกznam z nich sa uchovรกva na digitรกlnych zรกznamnรญkoch umoลพลujรบcch sรบฤasnรฉ sledovanie ลพivรฉho obrazu z kamier i prehrรกvanie zรกznamov.
V hoteli Crowne Plaza sa zrealizovala jedna z najvรคฤลกรญch inลกtalรกciรญ IP Telefรณnie na Slovensku, ktorรบ dodala spoloฤnosลฅ Soitron, a. s. V hoteli je kompletnรก sieลฅovรก infraลกtruktรบra , vysokorรฝchlostnรฉ pripojenie na internet a celkovo 600 IP telefรณnov, z ktorรฝch 530 slรบลพi hotelovรฝm hosลฅom a 70 administratรญvnemu zabezpeฤeniu prevรกdzky hotela.
Personรกl budovy naฤalej pouลพรญva zauลพรญvanรฝ hotelovรฝ systรฉm registrรกcie hostรญ, ktorรฝ je vลกak on-line prepojenรฝ s IP Telefรณniou. Zaregistrovanรญm hosลฅa sa po jehoย prรญchode do izby na telefรณne zobrazรญ jeho meno, privรญtanie v jeho jazyku, sprรญstupnรญ sa hlasovรก odkazovรก sluลพba a ฤalลกie zvolenรฉ zloลพky servisu. IP Telefรณnia poskytuje nadลกtandardnรฉ sluลพby ako naprรญklad automatickรฉ zรบฤtovanie telefรณnnych hovorov uskutoฤnenรฝch z hotelovej izby pri ukonฤenรญ pobytu. Hosลฅ mรก poฤas svojho pobytu na IP telefรณne k dispozรญcii rรดzne turistickรฉ informรกcie (predpoveฤ poฤasia, kurzovรฝ lรญstok, atฤ.). Rozsah tรฝchto sluลพieb a informรกciรญ moลพno kedykoฤพvek meniลฅ a dopฤบลaลฅ. Prostrednรญctvom IP telefรณnu mรก hosลฅ moลพnosลฅ zasielaลฅ hlasovรฉ emailovรฉ sprรกvy ฤi textovรฉ sms sprรกvy.
IP Telefรณnia zaruฤuje ochranu nรกkladov hotela, naprรญklad aj tak, ลพe telefรณn v hotelovej izbe je funkฤnรฝ len v prรญpade jej obsadenia . Hotelovรฝ personรกl pouลพรญva IP telefรณny na registrรกciu rรดznych informรกciรญ, naprรญklad o stave izby, spotrebe v mini bare a pod. Tieto jednoduchรฉ รบkony sa v hotelovom systรฉme premietajรบ ako informรกcie potrebnรฉ na vyรบฤtovanie odchรกdzajรบcich hostรญ ฤi na ubytovanie novรฝch hostรญ.
V rรกmci zavedenia vysokorรฝchlostnรฉho pripojenia na internet Soitron implementoval ลกpeciรกlne zariadenie spoloฤnosti Cisco Systems, ktorรฉ umoลพลuje sofistikovanรฝm spรดsobom sledovaลฅ rozsah vyuลพรญvania internetovรฝch sluลพieb a automaticky premietaลฅ nรกklady do hotelovรฉho systรฉmu.
V konferenฤnรฝch priestoroch hotela je modernรฉ konferenฤnรฉ audiovizuรกlne vybavenie, ktorรฉ pre novozrekonลกtruovanรฝ hotel navrhla a dodala spoloฤnosลฅ AP Media, s. r. o.. Plne digitรกlny konferenฤnรฝ systรฉm s tlmoฤenรญm umoลพลuje sรบฤasnรฝ priebeh piatich rozdielnych rokovanรญ v rรดznych priestoroch hotela. Zvlรกลกtnosลฅou tohto systรฉmu je neobvyklรฉ prepojenie ลกiestich tlmoฤnรญckych kabรญn a desiatich konferenฤnรฝch priestorov. Premyslenรฝ konferenฤnรฝ kamerovรฝ systรฉm umoลพลuje vizuรกlny kontakt tlmoฤnรญka s priestorom, do ktorรฉho prรกve tlmoฤรญ.
Ozvuฤovacรญ systรฉm hotela dokรกลพe spรกjaลฅ ozvuฤenia vลกetkรฝch priestorov, v ktorรฝch prebieha totoลพnรฉ podujatie, do jednรฉho celku s jednotnou zvukovou kulisou. Konferenฤnรฉ priestory sรบ vybavenรฉ aj ลกpiฤkovou projekฤnou a prezentaฤnou technikou. Vฤaka riadiacemu systรฉmu moลพno ovlรกdaลฅ aparatรบru kaลพdej miestnosti lokรกlne, ale aj centrรกlne z riadiacej miestnosti. To dรกva hotelovรฉmu technickรฉmu personรกlu moลพnosลฅ maลฅ pod kontrolou vลกetku audiovizuรกlnu techniku hotela z jedinรฉho miesta.
Na prehฤพadnรบ orientรกciu v spoloฤenskรฝch priestoroch slรบลพi grafickรฝ informaฤnรฝ systรฉm, ktorรฝ pomรดลพe nรกvลกtevnรญkovi hotela nรกjsลฅ miesto konania hฤพadanรฉho podujatia. Informaฤnรฝ systรฉm na centrรกlnej obrazovke zobrazuje zoznam vลกetkรฝch prednรกลกok a konferenciรญ, ktorรฉ sa konajรบ v priestoroch hotela. Na obrazovkรกch umiestnenรฝch pred kaลพdou konferenฤnou miestnosลฅou okrem toho zobrazuje aj detailnรฝ rozpis konferencie s ฤasovรฝm rozvrhom. Systรฉm je, samozrejme, multi-jazyฤnรฝ.
Pri stavbe sa klรกdli vysokรฉ nรกroky na technickรบ odbornosลฅ a profesionรกlny realizaฤnรฝ prรญstup. Ako pri kaลพdej vรคฤลกej stavbe, aj tu bolo treba rieลกiลฅ vzniknutรฉ problรฉmy priamo na mieste v spoluprรกci s vedenรญm stavby i ostatnรฝmi sรบvisiacimi profesiami.
Developer: J&T Global
Investor: Diamond Hotels Slovakia, s. r. o.
Generรกlny dodรกvateฤพ: Reding, a. s.
Zaฤiatok rekonลกtrukcie: november 2004
Koniec rekonลกtrukcie: jรบl 2005
Dodรกvatelia inteligentnรฝch technolรณgiรญ:
Meranie a regulรกcia, room management, poลพiarna signalizรกcia, plynovรฉ hasenie, evakuaฤnรฝ rozhlas, kamery v spoloฤnรฝch priestoroch: Siemens, s. r. o.
IP Telefonia, sieลฅovรก infraลกtruktรบra, pripojenie na internet: Soitron, a. s.
Audiovizuรกlne vybavenie a informaฤnรฝ systรฉm konferenฤnรฝch priestorov: AP Media, s. r.
V spoluprรกci so Siemens, Soitron, AP Media a J&T Global pripravila Martina Cifrovรก
Foto a grafickรฉ prรญlohy: Diamond Hotels Slovakia, s. r. o., Siemens