Wabi-sabi - zรกklad japonskej architektรบry
Galรฉria(27)

Wabi-sabi – zรกklad japonskej architektรบry

Wabi-sabi - dve japonskรฉ slovรก, na ktorรฉ v naลกom jazyku nemรกme ekvivalent, ale ako napรญsal spisovateฤพ Alain de Botton, ktorรฝ za svoje sluลพby v oblasti architektรบry dostal ฤestnรฉ uznanie Krรกฤพovskรฉho inลกtitรบtu britskรฝch architektov,  ponรบkajรบ nรกm moลพnosลฅ nauฤiลฅ sa oceniลฅ skrytรบ krรกsu, ktorรบ zvyฤajne nevidรญme. Tieto dve slovรก hovoria o tradiฤnom japonskom vnรญmanรญ krรกsy, v hlbลกom zmysle o celkovom spรดsobe ลพivota, ฤi o urฤitom stave mysle.

Prvรฝmi ลกรญriteฤพmi wabi-sabi boli zenovรญ mnรญsi a ฤajovรฝ majstri

Wabi-sabi v ich ponรญmanรญ nie je ฤพudskou filozofiou, ale sama vznikรก z posvรคtnosti ลพivota. Nie je to teรณria, je to skรดr pocitovรฝ zรกลพitok, ktorรฝ sa slovami len veฤพmi ลฅaลพko opisuje. Wabi-sabi ukazuje, ลพe krรกsa je dynamickรก a odohrรกva sa len medzi vami a nieฤรญm inรฝm. Krรกsa sa mรดลพe nรกhle objaviลฅ v rรดznych momentoch pri urฤitรฝch okolnostiach, kontexte a uhle pohฤพadu, ฤasto neฤakanรฝch.

Preto je krรกsa skรดr stavom mysle. ฤŒรญm je vลกetkรฉho menej, tรฝm sa stรกva zรกลพitok silnejลกรญm a hlbลกรญm, znamenรก spomaliลฅ, byลฅ trpezlivรฝ a pozrieลฅ sa zblรญzka. Tieto dve slovรก sa nรกs snaลพia zbaviลฅ statusu, sily a luxusu a uลพiลฅ si nezaลฅaลพenรฝ ลพivot. Aj preto ฤพudia v Japonsku bรฝvajรบ v domoch ako Dom na chytanie slneฤnรฉho svetla, Dom na pozorovanie neba ฤi na sledovanie odrazu ohลˆostroja na hladine mora, naprรญklad od Tezuka Architects.



Zenovรฉ zรกhrady s upravenรฝm ลกtrkom

Horรบce a vlhkรฉ letรก, studenรฉ a suchรฉ zimy, bรบrky, zemetrasenia, povodne stรกle pripomรญnajรบ, ลพe ฤlovek nedokรกลพe ovlรกdnuลฅ prรญrodu. ฤŒlovek sa od prรญrody mรดลพe len uฤiลฅ a to: 1. Niฤ nie je veฤnรฉ, 2. Niฤ nie je dokonalรฉ a 3. Niฤ nie je ukonฤenรฉ. (1,s.46-52)

โ€œWabi-sabi je (preto) krรกsa vecรญ nedokonalรฝch, nestรกlych a nedokonฤenรฝch. Je to krรกsa vecรญ skromnรฝch a pokornรฝch. Je to krรกsa vecรญ nekonvenฤnรฝch.โ€œ (1, s.7) 

 Japonsko, ฤajová keramika Japonsko, ฤajová keramika 
Prasklina v keramickej miske โ€“ japonskรฝ pohฤพad na krรกsu


Vรฝchodnรก a zรกpadnรก jednoduchosลฅ

Architekt venujรบci sa teรณrii japonskej kultรบry, Leonard Koren sa v jeho knihe Wabi-Sabi for Artists, Designers, Poets & Philosophers zaujรญma o podstatu takรฉhoto estetickรฉho cรญtenia a snaลพรญ sa ho lepลกie priblรญลพiลฅ na rozdieloch s naลกim modernizmom.

Jednoduchosลฅ pre euroamerickรบ modernรบ kultรบru znamenรก skรดr funkฤnosลฅ, racionรกlnosลฅ a geometricky orientovanรฉ formy. Snaลพรญ sa nรกjsลฅ univerzรกlny jazyk vyjadrenia bez regionรกlnych ลกpecifรญk, oddeฤพuje rรดzne funkcie, orientuje sa na budรบcnosลฅ a technickรฉ objavy, tvorรญ dom – stroj a masovรบ produkciu, vyberรก si hladkรฉ a lesklรฉ materiรกly.

Zรกhrada uprostred domu  

Japonskรฝ pojem jednoduchosti a prostoty ale vลพdy vychรกdza z mystickosti a obsahuje tradรญciu a religiรณzny tรณn. Nesnaลพรญ sa o nijakรฝ progres, netvorรญ niฤ veฤพkolepรฉ a naveky, pretoลพe vลกetko ฤo nรกs prรกve obklopuje, sa ฤพahko opรคลฅ stratรญ. Je to len okamih, ktorรฝ odhalรญ ฤosi neviditeฤพnรฉ a pravdivรฉ, ฤo prรญroda ฤasom opรคลฅ premenรญ. Prรญroda je pre nich zรกkladom a preto sa inลกpirujรบ prรกve ลˆou. Pred logikou sa nechรกvajรบ viesลฅ intuรญciou, zameriavajรบ sa na osobnรฉ vnรญmanie a zรกลพitok pozorovateฤพa. Namiesto dokonalej formy si vyberajรบ prรญrodnรฉ tvary, asymetriu, nepravidelnosลฅ a miernosลฅ. (1,s.25-29) Ako stavebnรฝ materiรกl si ฤasto vyberajรบ pohฤพadovรฝ betรณn.

Odraz wabi-sabi v japonskej architektรบre

Zรกkladom tradiฤnej japonskej architektรบry sรบ aj preto prรญrodnรฉ materiรกly a prรญrodnรฉ farby vo svojich prirodzenรฝch tvaroch – materiรกlovรฝch nedokonalostiach. Jednoduchรฝ koncept, minimum dekorรกcii a ลพiadny nรกbytok okrem prenosnรฉho stola.  Exteriรฉr a interiรฉr nie je jasne definovanรฝ. Ich rozhranie delia len vyberateฤพnรฉ posuvnรฉ papierovรฉ dvere โ€“ ลกรณdลพi. Slamenรก podlaha tatami bola stavebnรฝm modulom miestnosti, vnรบtornรฝ priestor vymedzovali bambusovรฉ tienidlรก – fusuma.

interiér, Japonsko

Tradiฤnรก japonskรก miestnosลฅ: na podlahe tatami, papierovรฉ posuvnรฉ dvere ลกรณdลพi, papierovรฉ tienidlรก fusuma, ktorรฉ ฤพubovoฤพne menia veฤพkosลฅ miestnosti, vรฝklenok tokonoma so zvitkom

Srdcom domu bolo otvorenรฉ ohnisko irori a akรฝmsi posvรคtnรฝm priestorom bol vรฝklenok tokonoma, kde bol otvorenรฝ zvitok, ktorรฝ predstavoval aktuรกlne roฤnรฉ obdobie, ako obrรกzkom tak textom, ku ktorรฉmu sa do keramickej vรกzy nosili ฤerstvรฉ kvety. Terasa na typ verandy engawa slรบลพila ako vchod pre hostรญ a bola orientovanรก na sledovanie jesennรฉho Mesiaca. Vo vnรบtri domu sa mohla objaviลฅ otvorenรก zelenรก zรกhrada obkolesenรก obytnรฝmi miestnosลฅami.

   Japonsko
 Japonskรฉ zรกhrady sรบ zelenรฉ a bez kvetov, cieฤพom je prirodzenosลฅ

Cieฤพom bola tรบลพba ลพiลฅ v harmรณnii a v spรคtosti s prรญrodou tak, ako je to len moลพnรฉ, s veฤพkรฝm reลกpektom a nรกklonnosลฅou voฤi nej. Kaลพdรฝ dom mal jednu ลกpeciรกlnu miestnosลฅ pre ฤajovรบ ceremรณniu โ€“ ฤaลกitsu. Do tohto malรฉho, kompletne inรฉho sveta sa vstupovalo cez maliฤkรฉ, len cez vyลกe pol metra vysokรฉ a  ลกirokรฉ dvere. Kaลพdรฝ musel zahodiลฅ svoje vonkajลกie statusy, samuraji svoje zbrane a bohatรฝ, ฤi chudobnรฝ do nej musel vstรบpiลฅ kolenaฤky. ฤŒajovรก ceremรณnia sa preto niesla v duchu rovnosti a mieru.

 interiér, Japonsko  interiér, Japonsko

Sรบฤasnรก architektรบra

Vo svojej knihe Architektรบra ลกลฅastia opisuje Alain de Botton jeden z modernรฝch domov v Tokiu. Zaujal ho svojim jemnรฝm pochopenรญm najhlbลกรญch ambรญciรญ tradiฤnej japonskej architektรบry,  jej cnostรญ โ€“ jednoduchosลฅou, รบฤelnosลฅou, skromnosลฅou a eleganciou. Pri bliลพลกom pohฤพade vidieลฅ, ako sa do sรบฤasnรฝch materiรกlov podarilo vloลพiลฅ ducha starobylรฝch domov.

Botton opisuje dom Jyubako House od Tezuka Architects z roku 2004. โ€žNevรฝraznรก betรณnovรก tvรกr a vstupnรฉ dvere z ocele sa otvรกrajรบ do รบzkej chodby a tรก vedie do ฤisto vybielenรฉho dvojpodlaลพnรฉho รกtria osvetlenรฉho rozptรฝlenรฝm svetlom, ktorรฉ sem prรบdi streลกnรฝmi oknami z mlieฤneho skla. Aj keฤ je to obรฝvanรฝ priestor, panuje tu prรกzdnota a ฤistota, ktorรบ mรกme spojenรฉ skรดr s nรกboลพenskรฝmi priestormi.

Tรฝm, ako dom ponรบka รบtoฤisko pred svetom, zrejme ctรญ vieru zenbudhistov a ich potrebu vytvoriลฅ si รบtoฤisko pred kaลพdodennรฝm ลพivotom, a to nie preto aby sa zriekli reality, ale preto, aby sa lepลกie priblรญลพili niektorรฝm skrytรฝm dรดleลพitรฝm pravdรกm. Nie sรบ tu ลพiadne oknรก s vรฝhฤพadom von, asi aby obyvatelia lepลกie videli to, ฤo je skutoฤne nutnรฉ si vลกรญmaลฅ. Svetlo, ktorรฉ sem zhora svieti, mรก rovnakรบ jemnosลฅ, ako by svietilo cez ลกรณdลพi. … Vฤaka pouลพitia tabรบฤพ pieskovanรฉho skla mรก dom nadpozemskรฝ, netelesnรฝ nรกdych…

Foto: Katsuhisa Kida/FOTOTECA Jyubako House

Obรฝvanรฝ priestor, v ktorom panuje prรกzdnota a ฤistota, osvetlenรฝ rozptรฝlenรฝm svetlom streลกnรฝch okien z mlieฤneho skla

Architekti: Tezuka Architects, MASAHIRO IKEDA co.,ltd
Osvetlenie:Masahide Kakudate/Lighting Architect&Associates
Foto: Katsuhisa Kida/FOTOTECA

Keฤ prลกรญ, je poฤuลฅ ลกumenie a cinkanie daลพฤa nad hlavou, ale cez sklo nevidieลฅ mraky, z ktorรฝch prลกรญ. Je to architektรบra vytvorenรก k tomu, aby trรฉnovala myseฤพ sรบstrediลฅ sa nie na prejavy, ale na podstatu.โ€œ (1,s.226)

     
Novรก budova pre workoshopy ลกtudentov Technologickรฉho inลกtitรบtu (Kanagawa Institute of Technology) v Tokiu od Junya Ishigami and Associates. ฤŒistota priestoru, kde tenkรฉ zvislรฉ oceฤพovรฉ stฤบpy vyvolรกvajรบ dojem kmeลˆov stromov v lese (viac na www.glazette.com/glass-workshop-building-in-tokyo-%E2%80%93-light-as-air-240.html )

   
Pri mojom pobyte v Japonsku sme v Tokiu navลกtรญvili dom Moriyama House od Ryue Nishizawa zo SANAA,  kde takmer kaลพdรก miestnosลฅ tvorรญ samostatnรบ budovu. Dom ponรบka slobodu v rozhodnutรญ, ktorรก budova bude naprรญklad nรกjomnรก miestnosลฅ, ktorรก pracovลˆa a ฤasom sa mรดลพu funkcie v tรฝchto bielych kockรกch opรคลฅ vymeniลฅ. Na druhej strane, keฤ chce niekto prejsลฅ do kuchyne, alebo okรบpaลฅ, aj v zime musรญ prejsลฅ cez exteriรฉr. Aj takรฝto zvlรกลกtny charakter japonskรฝch domov vychรกdza zo zenovรฉho uฤenia, kedy si ฤlovek kaลพdรฝm prechodom do inej miestnosti zaลพรญva roฤnรฉ obdobie a uvedomuje moc silnejลกej prรญrody.

   
Moriyama House, Ryue Nishizawa, Tokio

Japonsko kvรดli svojim kultรบrnym podmienkam, ale asi hlavne ako ostrovnรฝ ลกtรกt, ktorรฝ sa vyvรญjal svojou vlastnou cestou, si dlho udrลพiaval รบzky vzลฅah medzi ฤlovekom a prรญrodou. Preto je pre nich krรกsne to, ฤo vnรญma tento vzลฅah a pripomรญna nรกm toto prirodzenรฉ a veฤnรฉ pravidlo. Je to pocit pri pozorovanรญ noฤnej oblohy veฤer v chatke pri lese, pri poฤรบvanรญ kvapiek daลพฤa padajรบceho na listy, uhrabanom piesku, v nelakovanom dreve, ruฤne tvarovanej vรกze, pri zvetranรฝch kameลˆoch obrastenรฝch machom a liลกajnรญkmi. Wabi-sabi preniklo celou kultรบrou a odrรกลพa sa v bรกsลˆach haiku, japonskรฝch zรกhradรกch, keramike, kaligrafii, pri aranลพovanรญ ikebรกn, ako aj pri ฤajovej ceremรณnii.

   
„Jednรฉho dลˆa, keฤ som sa s pรกnom domu prechรกdzal v zรกhrade, som si vลกimol, ลพe cestiฤky medzi stromami sรบ husto prerastenรฉ machom. Vyslovil som majiteฤพovi poklonu, povedal som, ลพe tie cestiฤky zรญskali nรกdhernรฝ starobylรฝ vzhฤพad. Na ฤo mi mรดj hostiteฤพ odpovedal, ลพe hneฤ rรกno povie zรกhradnรญkovi, aby ten mach odhrabal.โ€œ (japonskรฝ romรกnopises Natsume Sรณseki na svojej ceste v roku 1990 do Anglicka; 2, s.250)
ฤŒajovรก ceremรณnia sadรณ alebo ฤadรณ, poklona ako veฤพkรฉ poฤakovanie prรญrode a za prรญpravu

Botton pรญลกe, ลพe sme si moลพno ani nevลกimli, ale sme spoloฤnosลฅou, ktorรก udusila svoju vlastnรบ zvedavosลฅ a potlรกฤa svoje skutoฤnรฉ nadลกenie, len aby sme nevyzerali podivne. Bojรญme sa nieฤo povedaลฅ, neprezradรญme nรกลก obdiv k narcisom, alebo radosลฅ z pozorovania padajรบceho snehu, pokiaฤพ nรกs v tom nepodporia knihy, bรกsne a maฤพby, ktorรฉ nรกm dรกvajรบ sebavedomie braลฅ naลกe vlastnรฉ pocity vรกลพne. (2,s.251) V Japonsku sa naprรญklad beลพne zozbiera skupinka ฤพudรญ, ktorรก sa v noci vyberie do lesa, len aby mohla sledovaลฅ poletujรบce svรคtojรกnske muลกky.

 Japonsko  Japonsko
Kvet ฤereลกลˆovรฝ
na strome vedne,
leta sa nedoฤkรก.
(japonskรก haiku)

รšspech japonskej architektรบry zrejme spoฤรญva prรกve v tom, ลพe vytvรกra priestor, ktorรฝ tieto drobnรฉ radosti podporuje. Aj preto predpoklady pre tvorbu dobrej architektรบry nezรกvisia od svetadielu alebo kultรบry, v ktorej vznikajรบ. Ide hlavne o sebapoznanie a dostatoฤnรบ pokoru k spytovaniu vlastnรฝch tรบลพob, o ktorรฝch ani nevieme, ลพe ich mรกme. A ak sa tieto prchavรฉ predstavy o ลกลฅastรญ podarรญ skombinovaลฅ do projektov, vzniknรบ prรกve tie miesta, ktorรฝm hovorรญme krรกsne. (2,s.240) 

(li)
Foto: autor, Katsuhisa Kida/FOTOTECA

Literatรบra:
1   KOREN, Leonard. Wabi-Sabi for Artists, Designers, Poets & Philosophers. Berkeley, California : Stone Bridge Press, 1994.
2   DE BOTTON, Alain. Architektura ลกลฅestรญ. Zlรญn : Kniha Zlรญn, 2010.

www.dezeen.com/2010/12/24/shift-by-apollo-architects-associates/
www.dezeen.com/tag/japanese-houses/
www.trendir.com/house-design/linear-house-design-with-linear-living-rooms.html

Najฤรญtanejลกie