Werner Aisslinger: Dizajn by mal reflektovaลฅ potreby budรบcnosti
Nenรกpadne pรดsobiaci nemeckรฝ dizajnรฉr Werner Aisslinger mรก na svojom konte celรฝ rad zaujรญmavรฝch projektov. Prijal pozvanie tohtoroฤnรฉho brnianskeho Mobitexu aย zรบฤastnil sa ho ako ฤestnรฝ hosลฅ. Nadviazal tak na tradรญciu svojich predchodcov - Thibaulta Desombreho, Petra Maleho, Arika Levyho, Ronana Bouroulleca, Pascala Mourgueho, รrica Jourdana aย Franรงoisa Baucheta. Werner Aisslinger sa vย ฤeskej republike zastavil na ceste zo Singapuru, kde mรก jeho ateliรฉr poboฤku. Poฤas krรกtkeho pobytu aย nabitรฉho programu si naลกiel ฤas aj na rozhovor.
Priลกli ste do Brna so znรกmym projektom nomรกdskeho bytu Loftcube. Ako sa zrodila tรกto myลกlienka?
Loftcube tu prezentujeme ako model sย rozmermi pribliลพne 70 ร 70 ร 40 cm. Vย skutoฤnosti ide oย nรญzkonรกkladovรฉ plnohodnotnรฉ obydlie pre dve osoby. Myลกlienkou postaviลฅ mobilnรฉ bรฝvanie som sa zaoberal veฤพmi dlho. Tento projekt som si nakoniec financoval sรกm.
Nomรกdske obydlie vลกak nie je รบplne novรก filozofia. Vย ฤom je vรกลก projekt vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi vรฝnimoฤnรฝ?
Prinรกลกa novรบ urbanistickรบ kvalitu โ Loftcube sa dรก umiestniลฅ na plochรบ strechu, ktorรก by sa inak nevyuลพila. Rovnako ho vลกak mรดลพete postaviลฅ niekde vย horรกch bez toho, aby ste museli betรณnovaลฅ zรกklady. Dokรกลพete ho jednoducho demontovaลฅ aย vo dvoch kontajneroch odviezลฅ na inรฉ miesto.
Akรฉ ohlasy mal projekt aย ako sa mu darรญ vย sรบฤasnosti?
Mรกm 15-tisรญc zรกkaznรญkov zย 50 krajรญn sveta, ale uskutoฤnenie projektu trochu komplikuje zloลพitรก legislatรญva. Rovnako treba skรบmaลฅ statickรฉ vlastnosti โmaterskejโ budovy. Zatiaฤพ sa realizovalo pรคลฅ stavieb na รบzemรญ Nemecka.
Loftcube je flexibilnรฝ aย dokรกลพe sa prispรดsobiลฅ individuรกlnym poลพiadavkรกm klienta. Komu je takรฉto bรฝvanie urฤenรฉ?
Tento typ bรฝvania je urฤenรฝ tรฝm, ktorรญ mรดลพu alebo majรบ zรกujem ลพiลฅ kratลกรญ ฤas na rรดznych miestach, napr. rok vย Parรญลพi, potom ฤalลกรญ rok vย Londรฝne. Preprava jednรฉho kontajnera do รzie stojรญ asi tisรญc eur, ฤo nie je vzhฤพadom na kvalitu bรฝvania veฤพa. Nevyluฤuje sa vลกak ani dlhodobรฉ vyuลพitie na jednom mieste. Vรฝhodu tohto obydlia je, ลพe majitelia si zo strechy mรดลพu uลพรญvaลฅ krรกsny vรฝhฤพad aย ฤistejลกรญ vzduch, ฤo je vo veฤพkomestรกch zriedkavรฉ.
Obydlie moลพno umiestniลฅ na strechรกch obytnรฝch budov, zย ktorรฝch ฤerpรก energiu aย vodu. Vy sรกm oznaฤujete Loftcube za โparazitnรบ architektรบruโ. Preฤo prรกve takรฉto negatรญvne pomenovanie? Myslรญte si, ลพe by obyvatelia โmaterskรฝchโ budov mohli โhosลฅujรบcichโ obyvateฤพov nazรฝvaลฅ parazitmi?
Tento termรญn nevnรญmam hanlivo. Strechy, ktorรฉ sรบ vhodnรฉ pre umiestnenie Loftcube, sa mรดลพu prenajaลฅ alebo kรบpiลฅ. Majiteฤพovi materskej budovy to teda prinรกลกa finanฤnรฝ profit. Obyvatelia Loftcube sa kย bytu dostanรบ vรฝลฅahom aย sย obyvateฤพmi domu sa nemusia vรดbec stretรกvaลฅ.
Vo svete je znรกmy aj projekt Level 34, ktorรฝ vznikol vย spoluprรกci sย firmou Vitra. Vย ลom sa pre zmenu spรกjajรบ prednosti obรฝvacej izby sย funkฤnosลฅou kancelรกrie. ฤo vรกs podnietilo kย tomu, aby sa obรฝvacia izba transformovala do kancelรกrie?
Keฤ dizajnรฉr vytvorรญ ฤalรบnenรฝ nรกbytok alebo posteฤพ, mรดลพe sa zรกkaznรญk slobodne rozhodnรบลฅ, ฤi si ho kรบpi alebo nie. Pri kancelรกrskom nรกbytku to tak nefunguje. ฤฝudia si svoje pracovnรฉ prostredie prรญliลก vyberaลฅ nemรดลพu. Najmรค vย ฤase nezamestnanosti ฤasto berรบ to, ฤo sa im ponรบka. Efektรญvnosลฅ kancelรกriรญ spoฤรญva vย koncentrรกcii ฤo najvรคฤลกieho poฤtu pracovnรฝch miest na urฤitej ploche. Tak sa znรญลพia celkovรฉ nรกklady na administratรญvny priestor. Menej uchopiteฤพnรก je vลกak inรก efektivita. Jej cieฤพom je vytvoriลฅ takรฉ prostredie, vย ktorom sa budรบ ฤพudia cรญtiลฅ dobre. To ich bude stimulovaลฅ kย vรคฤลกรญm aย lepลกรญm pracovnรฝm vรฝkonom. Preto vznikol systรฉm Level 34, akรกsi obรฝvaฤka vย kancelรกrii alebo kancelรกria vย obรฝvaฤke, krajina vย pracovnom prostredรญ. Je to priateฤพskรฝ, pritom tรญmovo orientovanรฝ systรฉm, ktorรฝ stimuluje vรฝkonnosลฅ zamestnancov.
Tvrdรญte, ลพe รบlohu dizajnu nemoลพno obmedziลฅ len na formu, pretoลพe ak sa venuje iba tvaru, je plochรฝ aย bezobsaลพnรฝ. Na ฤo by sa teda mal dizajn upriamovaลฅ?
Dizajn by mal reflektovaลฅ potreby budรบcnosti. Od transformรกcie myลกlienky do fรกzy hotovรฉho produktu uplynรบ minimรกlne dva aลพ tri roky. Tvar vรฝrobku musรญ byลฅ vลพdy harmonickรฝm vรฝsledkom pouลพitej technolรณgie aย materiรกlu. Je to reinterpretรกcia archetypov vรฝrazovรฝmi prostriedkami sรบฤasnosti. Vย opaฤnom prรญpade ide len oย formalizmus โ ลกtylizovanie. Vรฝsledkom prรกce dizajnรฉra by potom nemali byลฅ samoรบฤelnรฉ nรกvrhy podliehajรบce iba mรณdnym trendom. Treba naprรญklad rรกtaลฅ sย tรฝm, ลพe nรกbytok slรบลพi niekoฤพko desiatok rokov, poฤas ktorรฝch by jeho tvar nemal zovลกednieลฅ.
Ste znรกmy skรบmanรญm moลพnostรญ novรฝch materiรกlov aย experimentovanรญm. ฤo sa skrรฝva za procesom vรฝvoja novรฉho materiรกlu?
Dizajnรฉr materiรกly nevyvรญja, tรกto oblasลฅ je skรดr zรกleลพitosลฅou fyzikรกlnych aย chemickรฝch laboratรณriรญ. Dizajnรฉr ich โlenโ transformuje โ prenรกลกa zย inรฝch odborov aย reinterpretuje. Ja naprรญklad pracujem sย materiรกlmi, ktorรฉ sa pรดvodne pouลพรญvali vย lekรกrskej technike alebo vย automobilovom priemysle. Prostrednรญctvom dizajnu sa vลกak pouลพรญvajรบ vย novรฝch sรบvislostiach.
Pracovali ste vย rรดznych krajinรกch. Akรฉ postavenie mรก dizajnรฉr vย rรกmci procesu vรฝvoja novรฉho produktu?
Experimentรกtori majรบ ลฅaลพkรบ situรกciu vลกade. Experiment vย oblasti nรกbytkovรฉho dizajnu by sa dal porovnaลฅ sย umenรญm, ktorรฉ vย minulosti financovala cirkev. Dnes je ลฅaลพkรฉ nรกjsลฅ sponzora, obzvlรกลกลฅ vย ฤase ekonomickej krรญzy. Malรฉ firmy sa boja investovaลฅ do nejasnรฉho vรฝsledku, veฤพkรฉ firmy uvoฤพลujรบ na experiment vย porovnanรญ sย marketingom oveฤพa menej prostriedkov. Spoloฤnosti by rady vyrรกbali lacno aย mali dobrรฝ odbyt, ktorรฝ mรก zaistiลฅ marketing. Novรฉ produkty vลกak nemรดลพu byลฅ zaujรญmavรฉ len formou, tรบ musรญ podporovaลฅ materiรกl aย technolรณgia, aย to sa bez experimentu nezaobรญde. Preto financujem 50โ% svojho vรฝskumu zย vlastnรฝch zdrojov.
Venujete sa aj interiรฉrovรฉmu dizajnu. ฤo je pri tvorbe jeho konceptu dรดleลพitรฉ?
Interiรฉrovรฝ dizajn povaลพujem za nieฤo, ฤo nikdy nemรก koneฤnรฉ rieลกenie. Sรบฤasnรบ rodinu by som oznaฤil za โpatchworkfamilyโ โ skladaฤku partnerov aย detรญ zย rรดznych manลพelstiev, svokry aย ฤalลกรญch rodinnรฝch ฤlenov. Kaลพdรฝ zย nich si mรดลพe do interiรฉru priniesลฅ predmety, sย ktorรฝmi ho spรกja citovรก vรคzba. Nieฤo si napr. prinesie zย dovolenky, inรฉ zdedรญ aย jeho potomkovia si ฤasลฅ odnesรบ do svojich vlastnรฝch domovov.
Preto treba interiรฉry koncipovaลฅ tak, aby si predmety neprekรกลพali aย vzรกjomne harmonizovali. Dizajnรฉr musรญ navrhovaลฅ zariadenie, ktorรฉ bude zosynchronizovanรฉ sย existujรบcimi objektmi. Nazรฝvam to vย pozitรญvnom zmysle miลกmaลกom. Je to kolรกลพ ลกtรฝlov. So svojou ลพenou aย deลฅmi ลพijem vย klasickej rodine, ale takisto mรกme doma miลกmaลก. Oย mnohรฝch objektoch vย interiรฉri nerozhodujem totiลพ ja ako dizajnรฉr, ale moja ลพena.
Oznaฤujete sa za autorskรฉho dizajnรฉra. ฤo to znamenรก?
Autorskรฝ dizajnรฉr mรก svoj osobitรฝ rukopis. Mรดลพe pracovaลฅ vo dvoch reลพimoch, aspoล ja to tak robรญm. Prijmem zรกkazku vรฝrobcu sย jasnรฝm zadanรญm alebo vyvรญjam svoje produkty sรกm, aย keฤ sรบ รบplne dokonฤenรฉ, ponรบkam ich zรกkaznรญkom. Od myลกlienky kย prototypu vedie dlhรก cesta. Ako autorskรฝ dizajnรฉr vลกak mรกm istotu, ลพe moje myลกlienky nikto nepretvorรญ podฤพa seba.
Werner Aisslinger
Narodenรฝ vย roku 1964
ลฝije aย pracuje vย Berlรญne.
Dizajn vyลกtudoval na berlรญnskej Universitรคt der Kรผnste.
Poฤas ลกtรบdia pracoval pre Rona Arada aย Jaspera Morrisona vย Londรฝne aย Michela de Lucchiho vย Milรกne.
1993 zaloลพil vย Berlรญne โstudio aisslingerโ zameranรฉ na produktovรฝ aย konceptuรกlny dizajn aย architektรบru.
1994 pรดsobil ako hosลฅujรบci docent na Universitรคt der Kรผnste vย Berlรญne.
1997 pรดsobil ako hosลฅujรบci docent na Lahti Dizajn Institut Finnland.
1998 โ 2005 pรดsobil ako profesor produktovรฉho dizajnu na Hochschule fรผr Gestaltung vย Karlsruhe.
Ocenenia:
2006:ย ย ย
Red Dot Award, Essen, za โloopโ
Award Hotel of the Year za Hotel ยญDaniel, Expo Real Munich 2006
2005:
FX Award UK โBest System Furnitureโ, Londรฝn, za โlevel34โ, Vitra
2004:ย ย ย
Premio compasso dโOro, Milano, za โplus unitโ
Red Dot Award, Essen, za โcubeโ
2002:
Red Dot Award, Essen, za โplus unitโ
2001:ย ย ย
Compasso dโOro-selection, Milano, za โsoft chaiseโ
Selection Centre Georges Pompidou โCarrefour de la crรฉationโ, Parรญลพ, za โsoft chaiseโ
2000:ย ย ย
ADI Dizajn Index, Milan, za โsoft ยญchaiseโ
Red Dot Award, Essen, za โx-tableโ
Selection bio 17-design biennale, ฤฝubฤพana, za โsoft cellโ
Blueprint 100โ% Design Award, ยญLondรฝn, za โsoft chaiseโ
1998:
Selection bio 16-design biennale, ฤฝubฤพana, za โjuli chairโ
1996:
Design Prize of the Federal Republic of Germany, German Design Council, Frankfurt, za โendless shelfโ
1995:
Compasso dโ Oro-selection, Milano, za โendless shelfโ
1994:
Design-selection Red Dot Award, ยญEssen, za โendless shelfโ
Wogg Design Preis, Zรผrich za โx-systemโ
1992:ย ย ย
Design Plus, Frankfurt, za โotto chairโ
Produkty vย mรบzejnรฝch zbierkach:
2006: โnic chairโ, Design Collection Museum, Kunstgewerbemuseum Berlรญn
2005: โgel chairsโ aย โsoftโ Pinakothek der Moderne, Die Neue Sammlung, ยญMnรญchov
2004: โjuli chairโ aย โplus unitโ Pinakothek der Moderne, Die Neue Sammlung, Mnรญchov
2002: โsoftโ Fonds National dยดArt Contemporain, Francรบzsko
2001: โsoftโ Metropolitan Museum, New York; โsoft cellโ Design Museum, Weil am Rhein, Nemecko
1998: โjuli chairโ Vitra Dizajn Museum, Weil am Rhein, Nemecko
1997: โjuli chairโ MoMA New York
1995: โendless shelfโ Pinakothek der Moderne, Mnรญchov
doc.ย Ing.ย arch. Ludvika Kanickรก, CSc.
Foto: autorka, Studio Aisslinger
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.