Reštaurácia Tori Tori od Michela Rojkinda: Japonské chute v Mexico City
Reštaurácia Tori Tori sa považuje za jednu z najlepších japonských reštaurácií v Mexico City a pre jej rastúcu popularitu sa musela presunúť do väčšieho priestoru v rovnakej lokalite Polanco. Premeniť nové miesto na štýlovú reštauráciu mali Rojkind Arquitectos v spolupráci s kanceláriou Esrawe Studio.
Interiér v súlade s exteriérom
V rezidenčnej štvrti v Polanco sa v posledných rokoch z mnohých pôvodných obytných domov stali kancelárie a reštaurácie. Podobne aj reštaurácia Tori Tori mala vzniknúť v pôvodne obytnom priestore v prízemí bytového domu.
Niekedy sa veci dejú tak nepozorovane, že len nepatrné znamenie odhalí, kde sa za pôvodným exteriérom ukrýva celkom iná funkcia vnútorného priestoru. Toho si boli vedomí Michel Rojkind a Héctor Esrawe, ktorí sa rozhodli výrazne zmeniť aj exteriér.
Hlavný dôraz sa kládol na rekonštrukciu domu, odstránenie pôvodného obytného interiéru a všetkých jeho častí, aby mohlo vzniknúť celkom odlišné prostredie. Aj keď si investor želal, aby reštaurácia odkazovala na japonskú kultúru, tento odkaz nemal byť doslovný. Chcel, aby vzniklo miesto s vlastným výrazom a atmosférou v modernom kozmopolitnom meste.
Každá miestnosť s inou atmosférou
Interiér bol rozdelený do niekoľkých zón – jednou z nich je klasická reštaurácia, ďalej priestor so saké barom, akýsi chrám určený pre milovníkov sushi a tiež vonkajšie terasy.
Veľmi intímnym a subtílnym dojmom však nepôsobia len vnútorné priestory, ale aj terasy, pretože sú kryté štruktúrou pripomínajúcou florálne pletivo. Organická fasáda bola starostlivo navrhnutá tak, aby sa rozšírením reštaurácie vytvoril pevný vzťah medzi vnútrajškom a vonkajškom.
Interiér nadväzuje na exteriér s jemnými kontrastmi. Každá zóna má vlastný charakter a jasne vyjadruje svoju funkciu. Pre každú miestnosť sa preto vytvoril iný nábytok, ktorý by s ňou čo najlepšie korešpondoval.
Kompletná kolekcia stoličiek a stolov sa vytvárala vyše osem mesiacov. V každej miestnosti takisto prevláda iný materiál a iná farebnosť.
„Snažíme sa v rámci projektu dať každému návštevníkovi možnosť vybrať si priestor podľa svojich preferencií. Tak budú môcť aj stáli zákazníci nájsť v reštaurácii vždy nové pocity a inšpirácie,“ hovorí Héctor Esrawe, šéf ESRAWE Studia.
Digitálny brečtan
Fasáda, ktorá akoby sa šplhala po fasáde a napodobňovala brečtan rastúci po vedľajšom múre, sa skladá z dvoch samostatných vrstiev oceľových plechov rezaných pomocou CNC stroja a v niektorých častiach aj ručne.
„Experimentovanie s digitálnou technológiou je jedna vec, ale umenie je schopnosť previesť zložité geometrie do veľmi jednoduchej a zrozumiteľnej kresby, ktorú využívajú miestne výroby, ako je to v prípade práce v Mexico City,“ hovorí Michel Rojkind. Preto tvorí fasádu jednoduchá sieť línií, ktorá prepúšťa maximum svetla a necháva medzi exteriérom a interiérom len nepatrnú bariéru, či skôr ochrannú sieť.
–>–>
Téma mesiaca marec: Interiéry
Kateřina Kotalová
Foto: Paúl Rivera