Irakli Eristavi: Vรฝznam verejnรฉho priestoru pochopil aj privรกtny sektor. Dnes uลพ nemรดลพete postaviลฅ รบspeลกnรฝ obytnรฝ komplex bez kvalitnรฉho rieลกenia krajiny
Jeho architektonickรฝ jazyk je jasnรฝ, dรดstojnรฝ aย civilnรฝ. Spolupracuje sย ฤพuฤmi, na rovnakej vlnovej dฤบลพke. Inak fungovaลฅ nevie. Zรกleลพรญ mu na tom, aby spolu tvorili diela, ktorรฉ majรบ zmysel. Pre nich aj pre spoloฤnosลฅ.
Vย naลกom rozhovore sme nemohli vynechaลฅ stรกle rozpaฤitรบ tvorbu verejnรฝch priestorov. Kde uลพ mรดลพeme na Slovensku vidieลฅ prรญklady tรฝch kvalitnรฝch? Preฤo Eristaviho aย jeho kolegu Pavla ล illu bavรญ vyuฤovaลฅ na TUKE, ako vnรญma nastupujรบcu generรกciu architektov iย to, preฤo je vย praxi vรฝbornรฉ nechytaลฅ 10 zajacov naraz. Opรฝtali sme saย ho aj to, ako vnรญma vzลฅah mesto aย architektรบra. ฤo je vyลกลกie vย hierarchii tvorby? Aย preฤo ako ateliรฉr vรคฤลกinou zรญskavajรบ zรกkazku formou sรบลฅaลพe?
Vย minuloroฤnom ลกpeciรกli ASB Mladรญ slovenskรญ architekti ste boli jednรฝm zย najฤastejลกie spomรญnanรฝch architektov, respektรญve architektonickรฝch ateliรฉrov, ktorรฝ inลกpiruje mladรบ generรกciu. Ako to vnรญmate?
Preลกiel som si prehฤพad mladรฝch architektov aย preฤรญtal jednotlivรฉ profily. Budem รบprimnรฝ, nijako extra som nerieลกil ฤi aย kto nรกs spomรญna. Samozrejme, ย to, ลพe sme boli vย ฤasopise tak ฤasto spomรญnanรญ, je pre nรกs vลกetkรฝch vย ateliรฉri zerozero istรฉ zadosลฅuฤinenie a ohodnotenie toho, ฤo robรญme. Keฤ nรกs mladรญ vnรญmajรบ, ลพe sme pre nich nieฤรญm zaujรญmavรญ, je to urฤite veฤพkรก pocta aย ocenenie nรกลกho snaลพenia. Obzvlรกลกลฅ vย kontexte ฤalลกรญch spomรญnanรฝch ฤพudรญ, ako architekti Martin Kusรฝ, Pavol Paลรกk, ล tevo Polakoviฤ aย inรญ. Je to vlastne celkom aj veฤพkรก zodpovednosลฅ.
Zaujรญmavรฉ bolo pre mลa to, ลพe ste zmapovali tรบto ฤasลฅ scรฉny. Nastupuje novรก generรกcia, ktorรก zaฤรญna stavaลฅ, ฤo je zรกkonitรฝ proces. To delenie na generรกcie vnรญmam ako trochu problematickรฉ, zdรก sa mi, ลพe sa to dnes uลพ dosลฅ prelรญna cez rรดzne formy spoluprรกce. Zaloลพiลฅ si ateliรฉr a fungovaลฅ je samo o sebe komplikovanรก vec.
Pre mladรฝch je ฤasto jednoduchลกie sa kย niekomu pridaลฅ. Vydaลฅ sa na samostatnรบ cestu je odvรกลพne, ale ajย ลฅaลพkรฉ. Nie je ฤพahkรก doba. Vlastne ลพiadna doba nie je ฤพahkรก. ฤo sa tรฝka samotnรฝch prezentovanรฝch diel, mnohรฉ som nepoznal.
Samozrejme, vnรญmam vรฝsledky architektonickรฝch sรบลฅaลพรญ, publikรกcie realizovanรฝch interiรฉrov, intervencie menลกej mierky. Vnรญmam to tak, ลพe sa rozbiehajรบ. Verรญm, ลพe sa im vย budรบcnosti bude dariลฅ presadiลฅ a realizovaลฅ svoje myลกlienky aย ลพe sa im podarรญ pozitรญvne ovplyvniลฅ prostredie, vย ktorom ลพijeme.
Nemรกte pocit, ลพe majรบ zdravรบ mieru dravosti, ale absentuje naprรญklad istรก miera spolupatriฤnosti, pokory?
Na to neviem odpovedaลฅ. Aลพ tak dobre ich nepoznรกm a neviem, akรฉ mechanizmy medzi nimi fungujรบ. Ale myslรญm si, ลพe v istej ฤasti scรฉny to funguje, ลพe tam je nejakรก miera spolupatriฤnosti. ฤi si vลกak pomรกhajรบ profesijne, to neviem. Ale minimรกlne to, ลพe sรบ vzรกjomne v kontakte, poznajรบ sa, komunikujรบ, je urฤite jeden z dรดleลพitรฝch aspektov, ktorรฝ obohacuje ich prรกcu a smerovanie.
Ateliรฉr zerozero vediete sย kolegom architektom Pavlom ล illom. Vaลกa tvorba mรก zastรบpenie vย takmer kaลพdej oblasti. Od urbรกnneho plรกnovania aย tvorby verejnรฝch priestorov cez tvorbu obฤianskych stavieb, bytovรฝch komplexov, rodinnรฝch domov, interiรฉru aลพ po nรกvrh malรฝch intervenciรญ. ฤo je priย vลกetkรฝch spoloฤnรฝ menovateฤพ?
Ak nรกs niekto spomรญna vย zmysle moลพnej inลกpirรกcie na ich tvorbu, tak zrejme vnรญmajรบ, ฤo robรญme aย ako to robรญme. Rovnako vnรญmajรบ aj to, ฤo nerobรญme, aย moลพno vnรญmajรบ aj nรกลก postoj k tejto profesii.
Napriek tomu, ลพe zerozero zaฤalo vyhranou sรบลฅaลพou na bytovรฉ domy (CMYK โ 190 nรกjomnรฝch bytov v Preลกove), ลฅaลพisko naลกej prรกce nie je v typolรณgii bรฝvania. Odvtedy uลพ ubehlo 20 rokov a za ten ฤas sme zrealizovali jeden menลกรญ obytnรฝ komplex a jeden v centre Preลกova bude dokonฤenรฝ v priebehu tohto roka. Zvyฤajne keฤ rozbiehate office, robรญte interiรฉry, rodinnรฉ domy, bรฝvanie.
Od toho sme ฤasom viac-menej cielene odiลกli. Sem-tam sa mihne takรกto รบloha, ale netvorรญ gro naลกej prรกce. Vรคฤลกina naลกich podstatnรฝch projektov je pre verejnรฝ sektor, tรฝkajรบ sa verejnรฉho priestoru a kultรบrnej infraลกtruktรบry. Tieto projekty a realizรกcie vziลกli z architektonickรฝch sรบลฅaลพรญ. Sรบลฅaลพ vnรญmame ako ideรกlny nรกstroj na zรญskanie prรกce a prรกve to ovplyvลuje, ฤo robรญme. Sรบลฅaลพe si vyberรกme na zรกklade typolรณgie i zloลพenia porรดt. Je pre nรกs ฤaleko zaujรญmavejลกie navrhovaลฅ park, verejnรฝ priestor, nรกmestie, neลพ โnahรกลaลฅโ ลกtvorcovรฉ metre v sรบลฅaลพi na tisรญc bytov. Sรบ istรฉ veci, ktorรฉ nie sme schopnรญ obsiahnuลฅ ani kapacitne.
Momentรกlne pracujeme na projekte revitalizรกcie a adaptรกcie bรฝvalรฉho kina v Poprade na divadlo. Stรกle to je kultรบrny segment, aj keฤ investor je v tomto prรญpade osvietenรฝ sรบkromnรฝ klient.
A spรดsob, akรฝm pracujeme? Zaujรญmajรบ nรกs veci verejnรฉ. Typolรณgie, ktorรฉ rieลกime, sรบvisia so vzdelรกvanรญm, s kultรบrou, tvorbou, s inรฝmi prรญjemnรฝmi ฤพudskรฝmi aktivitami. Skรบmanie a pochopenie procesov, ktorรฉ v tรฝchto architektรบrach alebo priestoroch majรบ fungovaลฅ, je naลกou metodikou.
Za tie roky sme si vyvinuli metรณdy, ktorรฝmi narรกbame s priestorom, jeho organizรกciou, hierarchizรกciou priestorovรฝch ลกtruktรบr. Zaujรญma nรกs technickรก strรกnka rieลกenรญ, konลกtrukcie, pouลพitรฝ materiรกl a jeho prirodzenรฉ sprรกvanie sa v rรกmci naลกich stavieb. Verรญm, ลพe ฤlovek, ktorรฝ to nestranne sleduje, vie vypozorovaลฅ v naลกej prรกci kontinuitu a identifikovaลฅ nรกลก prรญstup. Nevolal by som to rukopis, pretoลพe sรบ to ฤasto formรกlne rรดznorodรฉ veci.
Veฤพmi prรญjemnou sรบฤasลฅou naลกej prรกce je, ลพe sme s kolegami Pavlom ล illom, Jurajom ฤervenรฝm a Danielou Sabovou aktรญvni aj na akademickej pรดde. Vediem na Fakulte umenรญ TUKE uลพ niekoฤพko rokov vertikรกlny ateliรฉr, ฤรญm sa organicky formujรบ novรฉ kooperรกcie a bubliny ฤพudรญ s podobnรฝm hodnotovรฝm nastavenรญm a podobnรฝm spรดsobom premรฝลกฤพania.
Vย akom stave sรบ verejnรฉ priestory?
Pri debate oย verejnom priestore sa treba vrรกtiลฅ spรคลฅ moลพno eลกte do ฤias socializmu. Samozrejme, nemusรญm tu teraz menovaลฅ vลกetky ikonickรฉ a dรดleลพitรฉ stavby, ktorรฉ vtedy vznikli. Tie vลกetci poznรกme aย ctรญme. Myslรญm si, ลพe vtedy vznikali architektรบry aย priestory, ktorรฉ slรบลพia dodnes aย majรบ stรกle veฤพkรบ hodnotu napriek tomu, ลพe ich tvorcovia nemali takmer ลพiadnu publicitu.
Pomรดลพem si pre niekoho moลพno banรกlnym prรญkladom jednรฉho preลกovskรฉho sรญdliska, ktorรฉ svojou urbanistickou koncepciou reaguje na tok rieky. Ponรบka veฤพmi vyvรกลพenรบ aย pestrรบ skladbu verejnรฝch priestorov, dobrรบ orientรกciu aย mierku, rovnako aj dostatok zelene. Napriek tomu, ลพe vtedajลกia spoloฤnosลฅ vykazovala mnoลพstvo problรฉmov vย oblasti ฤพudskรฝch prรกv aย slobรดd, sa vtedajลกรญ architekti vย rรกmci projektovรฝch รบstavov aย rรดznych zoskupenรญ aย kolektรญvov veฤพmi komplexne venovali problematike verejnรฉho priestoru.
Rok zaloลพenia: 2002
Zakladajรบci ฤlenovia: Irakli Eristavi, Martin Janฤok
Prelomovรฉ dielo: CMYK, 190 nรกjomnรฝch bytov Preลกov
Svetovรญ architekti, ktorรญ inลกpirujรบ: Nรกvลกteva niektorรฝch architektonickรฝch diel mi navลพdy ostane v pamรคti. Za poslednรฉ roky to boli najmรค tieto: Tomb Brion od Carla Scarpu, cintorรญn San Cataldo od Alda Rossiho. Prรญmorskรฉ kรบpalisko Leca da Palmiera od Alvรกra Sizu a ลกtadiรณn v Brage od Eduarda Soutu Moura.
Mladรญ slovenskรญ architekti*tky, o ktorรฝch budeme eลกte poฤuลฅ: So zรกujmom sledujem aktivity zoskupenia Spolka z Koลกรญc, ktorรฉ majรบ ลกirลกรญ presah aj na teritรณria mimo architektรบru. Z dneลกnej, povedzme strednej, generรกcie je pre mลa vลพdy zaujรญmavรก prรกca architektov a priateฤพov Plural, N/A a Totalstudio. Rรกd by som spomenul aj svojich prvรฝch absolventov z fakulty umenรญ, a to najmรค Ondreja Jurฤa, Danielu Sabovรบ, Pala Bakajsu a ล teva Janฤรกra.
Knihy, ktorรฉ by mal maลฅ kaลพdรฝ architekt vย malรญฤku Italo Calvino: Neviditeฤพnรฉ mestรก. Odporรบฤam aj jeho trilรณgiu Stromovรฝ barรณn, Rozdvojenรฝ vikomt aย Nejestvujรบci rytier.
Miesta, ktorรฉ stojรญ za to navลกtรญviลฅ: Okrem vyลกลกie spomรญnanรฝch kaลพdรฉmu odporรบฤam navลกtรญviลฅ moju rodnรบ krajinu โ Gruzรญnsko.
Prianie pre slovenskรบ architektรบru a spoloฤnosลฅ: Osvietenรฝch investorov a kvalitnรฝch realizรกtorov. Spoloฤnosลฅ potrebuje kvalitnรฝch, rozhฤพadenรฝch lรญdrov.
Samozrejme, trvalo dlhรฉ roky, kรฝm zeleล vyrรกstla. Dรดleลพitรฉ je vลกak povedaลฅ, ลพe samotnรฉ koncepty boli ลพivotaschopnรฉ. Pracovali aj s vรฝtvarnรฝm umenรญm vo verejnom priestore, ฤo dodnes vnรญmam ako pozoruhodnรฝ kultรบrny fenomรฉn.
Urฤite na Slovensku nรกjdeme veฤพa dobrรฝch prรญkladov, urฤitรฉho โdozrievanieโ priestorov sรญdlisk. Po doplnenรญ vybavenosti sa z nich stali komplexnรฉ urbanistickรฉ celky, ktorรฉ sรบ z mรดjho pohฤพadu dokonca krรกsne.
So zmenou spoloฤenskej situรกcie na sklonku 80. rokov sa, prirodzene, rieลกili รบplne inรฉ veci. Nรกstup privรกtneho sektora do stavebnรญctva vรฝrazne zmenil paradigmu a mestรก sa menej zameriavali na verejnรฝ priestor. Nemali na to ani peniaze, ani mechanizmy. 90. roky boli v mnohรฝch parametroch ลกialenรฉ, a tak to ostalo dlho. Tejto problematike sa venovalo veฤพmi mรกlo ฤพudรญ a mestรก to ani tak veฤพmi nezaujรญmalo.ย Rieลกili โdรดleลพitejลกie veciโ โ ฤi je funkฤnรฝ vodovod, kanalizรกcia, ฤi je dostatok parkovacรญch miest, ฤi sa vytvoria podmienky pre developerov, aby mohli vznikaลฅ prรญmestskรฉ satelity ako naplnenie sna ranรฉho kapitalizmu.
Zรกujem miest a samosprรกv o verejnรฝ priestor sa znovu stal tรฉmou moลพno pred desiatimi rokmi, keฤ sme sa ako spoloฤnosลฅ zrejme dopracovali ku konsenzu, ลพe je to pre nรกs zรกsadnรก tรฉma, aby sme rieลกili mestรก, v ktorรฝch ลพijeme, revitalizovali priestory v nich a v kontexte klimatickej zmeny koneฤne rieลกili aj environmentรกlne sรบvislosti.
Podcenili sme tvorbu verejnรฝch priestorov v minulosti? Podceลujeme nieฤo dnes? Hnevรก vรกs dnes nieฤo na charaktere verejnรฝch priestorov alebo na prรญstupe k nim?
Zatiaฤพ nevidno veฤพa reรกlnych vรฝsledkov. Mnohรฉ projekty sรบ zatiaฤพ vo fรกze prรญpravy aย tรก uย nรกs trvรก veฤพmi dlho. Myslรญm si , ลพe je veฤพmi dรดleลพitรฉ, ลพe vรฝznam kvalitnรฉho verejnรฉho priestoru uลพ pochopil aj privรกtny sektor. Aย ลพe dnes uลพ nemรดลพete postaviลฅ รบspeลกnรฝ obytnรฝ komplex bez ihrรญsk, ลกportovรญsk, priestorov sociรกlnej interakcie ฤi kvalitnรฉho rieลกenia krajiny.
Ktorรฉ sรบ uย nรกs kvalitnรฉ verejnรฉ priestory?
Z poslednรฝch realizรกciรญ nemoลพno vynechaลฅ Nรกmestie Slobody. Myslรญm si, ลพe to je skvelรฝ prรญklad รบspeลกnej revitalizรกcie existujรบcej urbanistickej substancie v hlavnom meste a jej uchopenia sรบdobรฝm progresรญvnym rieลกenรญm.
Keฤ postavรญte architektรบru, vย ktorej ฤพudia ลพijรบ aย vyuลพรญvajรบ ju, ฤo ลou ฤพuฤom dรกvame? Architektรบra mรก maลฅ predsa nejakรบ vรฝpovednรบ hodnotu, aj ona by mala ฤพudรญ edukovaลฅ, architekti ฤพuฤom dรกvajรบ mnoho pridanej hodnoty sย kvalitnรฝm verejnรฝm priestoromโฆ
Pomรดลพem si parafrรกzou znรกmeho vรฝroku Jana Gehla: โMestรก sรบ nad architektรบrou. Najprv je ลพivot. Potom je priestor, verejnรฝ priestor a aลพ potom sรบ budovy, architektรบra, dizajn.โ Mรดลพete maลฅ akokoฤพvek sofistikovanรฉ architektรบry postavenรฉ vedฤพa seba, ale keฤ nevytvoria medzi sebou vzลฅahy a funkฤnรฝ priestor, je to problรฉm. Potom nepomรดลพe ani vรฝbornรก architektรบra. Musรญte maลฅ premyslenรฝ priestor, ลกtruktรบru, kompozรญciu a peลกie ลฅahy, napojenia a rozhrania, aby vznikol harmonickรฝ celok.
Uvediem prรญklad, ako sme my prispeli k diskurzu.
Mali sme moลพnosลฅ navrhnรบลฅ verejnรฉ priestory vย koลกickom Kulturparku aย revitalizรกciu vnรบtornรฉho priestoru centra obchodu aย sluลพieb na jednom zย preลกovskรฝch sรญdlisk. Prvรก realizรกcia bola akceptovanรก verejnosลฅou prakticky od zaฤiatku, stalo sa zย nej veฤพmi ลพivรฉ aย fungujรบce miesto vย meste. Tรก druhรก bola do istej miery sprevรกdzanรก kontroverziou spojenou sย pouลพitรฝm materiรกlom aย nostalgiou za minulรฝmi ฤasmi. Po istom ฤase doลกlo kย akceptรกcii nรกลกho rieลกenia aย je pre nรกs veฤพmi radostnรฉ sledovaลฅ intenzitu vyuลพรญvania oboch miest, ktorรฉ sme navrhli. Som presvedฤenรฝ, ลพe sme urobili sprรกvne rozhodnutia aย sprรกvne sme si stanovili priority.
Myslรญm si, ลพe vย navrhovanรญ verejnรฝch priestorov je dรดleลพitรฉ akceptovaลฅ ich rรดznorodosลฅ, prรญpadne ich vzรกjomnรบ komplementรกrnosลฅ vย rรกmci mestskรฝch ลกtruktรบr. Je to, samozrejme, oย prioritรกch. Vย rรกmci konzultรกciรญ so ลกtudentmi obฤas naฤrtnem prรญklad: โNa lรบke je 10 zajacov. Akย ich chcete chytiลฅ vลกetkรฝch, nechytรญte ani jednรฉho. Musรญte sa racionรกlne rozhodnรบลฅ, predsa nemรดลพete beลพaลฅ vลกetkรฝmi smermi.โ
Nedรกvno ste vyhrali architektonickรบ sรบลฅaลพ na revitalizรกciu areรกlu รstavu pamรคti nรกroda. Ako vnรญmate architektonickรฉ sรบลฅaลพe?
Architektonickรฉ sรบลฅaลพe sรบ dรดleลพitou sรบฤasลฅou naลกej prรกce. Je to moลพnosลฅ vysloviลฅ nรกลก autorskรฝ nรกzor na danรฉ miesto, na konkrรฉtnu รบlohu, ale i architektรบru vo vลกeobecnejลกej, moลพno aลพ abstraktnej รบrovni.
Konkrรฉtne spomรญnanรก sรบลฅaลพ na revitalizรกciu komplexu รstavu pamรคti nรกroda bola pre nรกs veฤพmi dรดleลพitรก, pretoลพe sme vyjadrili svoj nรกzor na podobu tejto pre krajinu mimoriadne zรกsadnej inลกtitรบcie. Verรญm, ลพe to mรก veฤพkรฝ vรฝznam a ลพe sa nรกm spoloฤne so zadรกvateฤพom podarรญ dielo รบspeลกne zrealizovaลฅ.
Ing. arch. Irakli Eristavi sa narodil v Tbilisi v Gruzรญnsku. Vyลกtudoval Fakultu architektรบry STU v Bratislave (1993). V roku 2002 spoluzaloลพil ateliรฉr zerozero. V rokoch 2005 โ 2020 bol hosลฅujรบcim pedagรณgom na Fakulte umenรญ TU Koลกice, od roku 2020 je na tej istej fakulte vedรบcim vertikรกlneho ateliรฉru.
Je drลพiteฤพom ceny Duลกana Jurkoviฤa, viacerรฝch cien ARCH. Ocenenie CE ZA AR zรญskal za diela Kasรกrne Kulturpark Koลกice (2017), Nรกmestie Centrum Preลกov (2018), Mestskรฝ รบrad Leopoldov (2023). Mnohรฉ diela zerozero boli nominovanรฉ na ceny Mies van der Rohe Award a Piranesi Award.