Japonskรฝ minimalizmus na Manhattane
Slรกvne Mรบzeum modernรฉho umenia v New Yorku (MoMA) je po prestavbe a rekonลกtrukcii. Prestavbu za 425 miliรณnov dolรกrov navrhol japonskรฝ architekt Yoshio Taniguchi. โDajte mi dosลฅ peลazรญ a ja vรกm dรกm architektรบru. Dajte mi viac peลazรญ a nechรกm ju zmiznรบลฅ,โ zneli jeho slovรก pri preberanรญ รบlohy.
V roku 1939 sa mรบzeum z prenajatรฝch miestnostรญ presลฅahovalo na 53. ulicu do novej budovy, ktorรบ navrhli v ลกtรฝle eurรณpskeho funkcionalizmu Philip Goodwin a Edward Durell Stone.
Priestoru vpรญsali charakteristickรฉ ฤrty tri vรฝraznรฉ prvky: otvorenรฉ bauhausovskรฉ schodisko, zaoblenรก markรญza v tvare klavรญra nad hlavnรฝm vchodom a zรกhrada. Tรบ neskรดr, v roku 1953, upravili podฤพa nรกvrhu Philipa Johnsona do sรบฤasnej podoby galรฉrie sรดch v prรญrode.
Philip Johnson v roku 1964 rozลกรญril mรบzeum vรฝstavbou vรฝchodnรฉho krรญdla. Cesar Pelli ukonฤil rozลกirovanie mรบzea v roku 1984 vรฝstavbou vysokopodlaลพnej obytnej budovy The Museum Tower (postavenej nad mรบzeom, s ktorรฝm nemรก niฤ spoloฤnรฉ), prรญstavbou zรกpadnรฉho krรญdla a menej รบspeลกnou realizรกciou ลกtvorposchodovรฉho sklenenรฉho zastreลกenia eskalรกtora otvorenรฉho do zรกhrady. Skoro sa vลกak ukรกzalo, ลพe napriek vลกetkรฝm prรญstavbรกm je veฤพkosลฅ mรบzea nedostaฤujรบca. S prรญchodom novรฉho riaditeฤพa Glenna Lowryho priลกlo aj rozhodnutie postaviลฅ vรคฤลกiu budovu na rovnakom mieste.
Zรกkazka desaลฅroฤia
V sรบลฅaลพi o najvรคฤลกiu architektonickรบ zรกkazku desaลฅroฤia v New Yorku โ rozลกรญrenie MoMA na takmer dvojnรกsobok jeho sรบฤasnej veฤพkosti na priestorovo obmedzenom pozemku โ zvรญลฅazil nรกvrh Yoshia Taniguchiho. Neznรกmy architekt z Japonska, ktorรฝ sa v sรบลฅaลพi presadil vedฤพa slรกvnych mien. Vรฝber jeho nรกvrhu bol pre mnohรฝch veฤพkรฝm prekvapenรญm.
Na rozdiel od ostatnรฝch sรบลฅaลพnรฝch prรกc nรกvrh Yoshia Taniguchiho reprezentuje jednoduchosลฅ koncipovanรบ kombinรกciou funkcionalizmu a japonskรฉho minimalizmu v detaile. โDajte mi dosลฅ peลazรญ a ja vรกm dรกm architektรบru. Dajte mi viac peลazรญ a nechรกm ju zmiznรบลฅ,โ boli slovรก architekta pri preberanรญ รบlohy. Architektรบra budovy by v nijakom prรญpade nemala konkurovaลฅ umeniu.
Mรบzeum je rozdelenรฉ do dvoch objemov, ktorรฉ reprezentujรบ zรกkladnรฉ funkcie. Prvou je vรฝstavnรก ฤasลฅ/galรฉria (David and Peggy Rockefeller Building) a druhรก ฤasลฅ koncentruje vzdelanie/vรฝskum (Lewis B. and Dorothy Cullman Education and Research Building). Tieto budovy prepรกja zรกhrada do jednotnรฉho horizontรกlneho celku v kontraste k vertikรกlne pรดsobiacemu Manhattanu.
Budova mรบzea bezprostredne dopฤบลa pรคลฅdesiatposchodovรบ stavbu Museum Tower od Cesara Pelliho. Stavba pรดvodnรฉho mรบzea z roku 1939 a budova (vรฝchodnรฉ krรญdlo), ktorรบ v roku 1964 postavil Philip Johnson, sรบ jedinรฉ, ktorรฉ sa zachovali โ rekonลกtruovali podฤพa nรกvrhu Kohn Pedersen Fox Architects. Ostatnรฉ ฤasti mรบzea, t. j. severnรฉ (Whitney Museum), zรกpadnรฉ a zรกhradnรฉ krรญdla, spoloฤne s hotelom Dorset a radovรฝm domom na 54. ulici, sa zbรบrali, aby sa vytvoril pozemok na rozลกรญrenie mรบzea severnรฝm a zรกpadnรฝm smerom.
Zรกhradu s plastikami โ The Abbey Aldrich Rockefeller Sculpture Garden โ uviedli do svojej pรดvodnej podoby s minimรกlnymi รบpravami. Zoviera ju pรดvodnรฉ mรบzeum a dve novรฉ krรญdla.
Hlavnรฉ fasรกdne prรญstavby do 53. a 54. ulice sรบ v kombinรกcii ฤierneho skla a ฤierneho kameลa s bielym mramorom z fasรกdy pรดvodnรฉho mรบzea pรดsobivo jednoduchรฉ. Na fasรกdach hornรฝch ฤastรญ budov a osempodlaลพnej administratรญvy (Museum Office Tower) umiestnenej nad zรกpadnou vรฝstavnou ฤasลฅou sa pouลพili hlinรญkovรฉ panely a sklo s keramickou fritou. Vstupnรก hala (1 200 m2) je situovanรก na juho-severnรบ os a umoลพลuje prรญstup nรกvลกtevnรญkom z 53. aj z 54. ulice.
Sklenรก strecha zakrรฝva dramatickรฝ priestor vnรบtornรฉho รกtria, ktorรฝ je otvorenรฝ do vลกetkรฝch hornรฝch podlaลพรญ galรฉriรญ. V prรญzemnom vstupnom podlaลพรญ sa cez sklenenรบ stenu otvรกra pohฤพad na novรบ budovu situovanรบ na vรฝchodnom konci zรกhrady. Zรกhrada je z oboch strรกn priamo prรญstupnรก cez vstupnรฉ vestibuly.
Galรฉrie sรบ umiestnenรฉ v ลกesลฅpodlaลพnom zรกpadnom krรญdle. Sรบฤasnรฉ umenie je vystavenรฉ v otvorenom priestore galรฉrie na druhom poschodรญ. Stรกle zbierky sa presลฅahovali spรคลฅ do galรฉriรญ na 3., 4. a 5. poschodรญ.
Prรญleลพitostnรฉ vรฝstavy sa budรบ konaลฅ v otvorenom priestore na 6. poschodรญ. Vo vรฝchodnej ฤasti sรบ situovanรฉ prednรกลกkovรก hala, premietacia sรกla, kniลพnica, archรญvy, zariadenรฉ na ลกtรบdium a bรกdateฤพskรฝ vรฝskum a kancelรกrie. Dokonฤenie budovy sa plรกnuje v priebehu ฤalลกรญch dvoch rokov.
Spoluprรกca naprieฤ kultรบrami
Autor nรกvrhu dostavby mรบzea, dnes 68-roฤnรฝ Yoshio Taniguchi patrรญ k ลกtvrtej generรกcii tvorcov japonskej modernej architektรบry. Vyลกtudoval technickรบ univerzitu v Tokiu, Harvard School of Design v Bostone a po desiatich rokoch v ateliรฉri Kenza Tangeho si v Tokiu otvoril vlastnรบ kancelรกriu. Dostavba mรบzea modernรฉho umenia je prรกca ฤloveka รบplne oddanรฉho svojej profesii. Tvorivรฝ dialรณg medzi architektom a projektovรฝm tรญmom prevaลพne mladรฝch ฤพudรญ, filozofia ฤasto odliลกnรก od americkej alebo zรกpadnej kultรบry, to vลกetko ovplyvnilo koneฤnรฝ vรฝraz mรบzea. Kancelรกria Kohn Pedersen Fox bola po dokonฤenรญ nรกvrhu zodpovednรก za vypracovanie konลกtrukฤnej dokumentรกcie a za realizรกciu stavby.
Okrem vรฝtvarnรฝch a prevรกdzkovรฝch otรกzok bolo dรดleลพitรฉ vyrieลกiลฅ mnoho technickรฝch problรฉmov. S pomocou ลกpecialistov sa muselo do poslednรฝch detailov navrhnรบลฅ pรคtnรกsลฅ typov zรกvesnรฝch stien. Pri niektorรฝch z nich sa museli pouลพiลฅ ลกpeciรกlne oceฤพovรฉ konลกtrukcie na osadenie jednotlivรฝch panelov s minimรกlnymi ลกkรกrami medzi nimi, tak ako to vyลพadoval nรกvrh fasรกd โkombinรกcia ฤierneho skla a ฤiernej ลพuly, pouลพitรฝch na spodnรฝch poschodiach, ฤรญre sklo s keramickou fritou (vodorovnรฉ tenkรฉ pรกsiky), hlinรญkovรฉ panely na fasรกdach hornรฝch poschodรญ a administratรญvy.
Sklenenรก fasรกda je ฤitateฤพnรก iba zvonku. V interiรฉroch galรฉrie je jej prevaลพnรก ฤasลฅ zaclonenรก predstavenรฝmi prieฤkami. Kam inam by sa veลกali vลกetky obrazy? Prieฤky inลกtalovanรฉ pred zรกvesnรฉ steny ovplyvnili ich funkciu zabraลovaลฅ vzniku vlhkosti a prรญpadnej plesne pri dodrลพanรญ poลพadovanej 50 % vlhkosti a konลกtantnej teploty vzduchu.
Subtรญlnosลฅ rรกmu sklenenej steny do zรกhrady sa nemohla dosiahnuลฅ beลพnรฝmi hlinรญkovรฝmi prvkami. Preto je celรฝ rรกm niekoฤพko desiatok metrov vysokej steny zostavenรฝ zo solรญdnych oceฤพovรฝch profilov. Skonลกtruovaลฅ na prvรฝ pohฤพad moลพno jednoducho pรดsobiace fasรกdy vลกak nebolo vรดbec jednoduchรฉ. Vymyslieลฅ panelizรกciu, technicky vลกetko preveriลฅ a vyskรบลกaลฅ, vyrobiลฅ, znovu vyskรบลกaลฅ โmodelyโ v skutoฤnej veฤพkosti a postaviลฅ v relatรญvne krรกtkom termรญne s dรดrazom na perfektne zvlรกdnutรบ realizรกciu โ to vลกetko sa mohlo uskutoฤniลฅ iba vฤaka nemeckรฉmu dodรกvateฤพovi.
O niฤ jednoduchลกie neboli vnรบtornรฉ prรกce. Otvorenรฉ priestory galรฉrie na druhom poschodรญ si vyลพiadali preloลพenie niekoฤพkรฝch oceฤพovรฝch stฤบpov pomocou oceฤพovรฝch trรกmov. Ich veฤพkosลฅ, spoloฤne s rozvodmi vzduchotechniky a ostatnรฝmi technickรฝmi zariadeniami umiestenรฝmi medzi znรญลพenรฝm stropom a oceฤพovรฝmi trรกmami, mali vplyv na vรฝลกku stropu. Aby sa zachovala vรฝลกka poลพadovanรก mรบzeom, museli sa niektorรฉ rozvody viesลฅ cez otvory v trรกmoch, podobnรฉ najdrahลกiemu ementรกlskemu syru.
Priestor vnรบtornรฉho รกtria, zastreลกenรฉho sklenenou strechou so ลกtvorposchodovรฝmi prieฤkami, priniesol otรกzku jeho รบprav. Uvaลพovalo sa o kovovรฝch paneloch. Ich raster ลกkรกr vลกak kolidoval s vystavovanรฝm umenรญm. Vnรบtornรก omietka sa ukรกzala ako jedinรฉ moลพnรฉ rieลกenie, s ktorรฝm bola spรคtรก otรกzka dilataฤnรฝch ลกkรกr. Nakoniec sa problรฉm vyrieลกil nezรกvislosลฅou oceฤพovej konลกtrukcie a zavesenรญm tรฝchto obrovskรฝch โpanelovโ formou zรกvesnรฝch panelov vonkajลกรญch stien.
ฤalej bolo treba detailne prepracovaลฅ mnoho zรกleลพitostรญ sรบvisiacich so samotnou prevรกdzkou mรบzea. Okrem plnenia vysokรฉho ลกtandardu zabezpeฤenia protipoลพiarnej ochrany, รบnikovรฝch ciest, konลกtrukciรญ odolnรฝch proti poลพiaru, poลพadovanรฝch stavebnรฝm zรกkonom, bol dรดleลพitรฝ aj vรฝber materiรกlov na vnรบtornรฉ รบpravy, zรกbradlia, nรกvrh nรกbytkovรฉho zariadenia, informaฤnรฝch pultov, vรฝลฅahovรฝch kabรญn, osvetฤพovacia technika, telekomunikaฤnรฉ a audio a video distribuฤnรฉ siete a zariadenia, rieลกenia grafickรฉho dizajnu a pod. ลฝiaฤพ, museli sa rieลกiลฅ aj najnovลกie architektonickรฉ prvky 21. storoฤia z hฤพadiska protiteroristickรฝch opatrenรญ.
Rekonลกtrukcia s reลกpektom
Vyลกe dvadsaลฅ rokov je s mรบzeom spรคtรฉ meno Philipa Johnsona. V tridsiatych rokoch Philip Johnson v liste napรญsal: โลฝelal by som si opรญsaลฅ pocit, ktorรฝ som mal pri nรกvลกteve vily Tugendhat v Brne, navrhnutej Mies van der Rohemโฆโ Tvorba tohto architekta urobila na Philipa Johnsona skutoฤne veฤพkรฝ dojem. V roku 1930 si Johnson nechal v jej duchu dokonca navrhnรบลฅ interiรฉr vlastnรฉho bytu.
Kombinรกciu skla a ocele moลพno vidieลฅ na mnohรฝch jeho vlastnรฝch stavbรกch. Inak to nie je ani v prรญpade dostavby vรฝchodnรฉho krรญdla mรบzea, situovanรฉho medzi pรดvodnรฝm mรบzeom a Kostolom sv. Tomรกลกa na 53. ulici. Za realizรกciu โFounders Roomโ v hornom podlaลพรญ zรญskal Johnson v roku 1965 prestรญลพnu Cenu Zvรคzu americkรฝch interiรฉrovรฝch nรกvrhรกrov. Uniformnรก fasรกda vรฝchodnรฉho krรญdla je navrhnutรก z ฤiernej ocele a zo skla v kontraste s bielym mramorom, ktorรฝ sa pouลพil na fasรกde pรดvodnej budovy od architektov Goodwina a Stona.
Rozsah rekonลกtrukcie tรฝchto dnes uลพ architektonicky vรฝznamnรฝch pamiatok sa preto obmedzuje na vnรบtornรฉ รบpravy a vรฝmenu severnej fasรกdy z dรดvodov uniformity s novou fasรกdou pรดvodnรฉho mรบzea orientovanou do zรกhrady. Juลพnรก fasรกda pรดvodnรฉho mรบzea, orientovanรก do 53. ulice, sa vymenila za technicky dokonalejลกiu, dizajnovo nezmenenรบ stenu. Rovnakรฝ postup bol pri fasรกde vรฝchodnรฉho krรญdla (Ronald S. and Jo Carol Lauder Building), kde sa vymenilo zasklenie a zrekonลกtruoval oceฤพovรฝ rรกm. Opรคลฅ sa objavila zaoblenรก markรญza vo forme klavรญra nad vstupom. Vstupnรฝ vestibul s recepฤnรฝm pultom v tvare serpentรญny uลพ opรคลฅ slรบลพi nรกvลกtevnรญkom mรบzejnรฉho kina a reลกtaurรกcie. Spoloฤne s rekonลกtrukciou bauhausovskรฉho vnรบtornรฉho schodiska vรดbec nevyzerajรบ tieto dve sรบฤasnรฉ budovy vedฤพa novej stavby ako chudobnรญ prรญbuznรญ.
Tam, kde ลกtyri roky stรกlo stavenisko, je dnes opรคลฅ zรกhrada. Stromy, ktorรฉ po celรฝ ฤas vyrastali v lesnej ลกkรดlke, naลกli svoje trvalรฉ miesto. Biela mramorovรก dlaลพba zo ลกtรกtu Georgia, poruลกenรก rozdelenรญm plochy do dvoch รบrovnรญ a vodnรฝmi kanรกlmi premostenรฝmi lรกvkami z rovnakรฉho kameลa, sรบperรญ s bielym carrarskรฝm mramorom vstupnรฝch vestibulov a so sivรฝm pieskovcovรฝm obkladom zรกhradnej steny. Novรก architektรบra tak v nรกvลกtevnรญkovi umocลuje zรกลพitok z vystavenรฉho umenia. V zรกhrade vรญลฅazia sochy. Tรกto vidiecka galรฉria je orรกmovanรก z jednej strany zjednotenou fasรกdou sรบฤasnรฝch budov, ktorรก lรญcuje s novรฝm plastom impozantnej veลพe Museum Tower. Dve novรฉ architektรบry svojimi obrovskรฝmi mansardami na protiฤพahlรฝch stranรกch akoby salutovali jej krรกse. Azda ju rovnako objรญmu vลกetci, ktorรญ do zรกhrady vstรบpia.
Japonskรฝ architekt Yoshio Taniguchi (*1937) je vo svojej domovine znรกmy predovลกetkรฝm ako autor najrozliฤnejลกรญch stรกnkov kultรบry. Medzi jeho najznรกmejลกie prรกce patrรญ Higashiyama Kaii Gallery, ktorรก sa otvรกra do zรกhrady s bazรฉnom. Prelรญnanie interiรฉru s exteriรฉrom harmonizuje so zameranรญm galรฉrie na plenรฉrovรบ maฤพbu a zรกroveล vedie dialรณg s okolitรฝm prostredรญm.
Oproti naganskej ลพelezniฤnej stanici sa v roku 1991 podฤพa jeho nรกvrhu dokonฤilo Mรบzeum sรบฤasnรฉho umenia Marugame Genichiro-Inokuma. Okrem samotnรฉho mรบzea rieลกil aj rozsiahle verejnรฉ priestory. V Mรบzeu stredovekรฉho umenia v Toyote, dokonฤenรฉho v roku 1995, chcel architekt zachovaลฅ historickรฝ nรกdych budovy v sรบlade s dynamickosลฅou okolitรฉho prostredia.
Svoje skรบsenosti vyuลพil aj pri projektovanรญ Mรบzea modernรฉho umenia v New Yorku. O tom, ลพe architektรบra a umenie sa nielen navzรกjom prelรญnajรบ, ale aj rozvรญjajรบ, svedฤรญ รบvodnรก vรฝstava v galรฉrii. Kurรกtori mรบzea vzdali poctu prรกve Yoshiovi Taniguchimu, ktorรฝ v nej predstavil svoju profilovรบ vรฝstavu.
Analรฝza stavby
Nรกzov stavby: Mรบzeum modernรฉho umenia ( MoMA )
Mesto: New York City, USA
Charakteristika: prรญstavba a rekonลกtrukcia
Design architekt: Taniguchi Associates โ Yoshio Taniguchi, principal, Brian Aamoth, projekt architekt, Peter Hahn, projekt manaลพรฉr, Keiji Ogawa, Taichi Tomuro, Junko Imamura โ projekฤnรฝ tรญm
Executive architekt: Kohn Pedersen Fox & Associates โ Gregory Clement, manager principal, Thomas Holzmann, senior associate principal, projekt manaลพรฉr, Stephen Rustow, senior associate principal, projekt manaลพรฉr, George Hauner, associate principal, kapitรกn projektu, Brian Girard, associate principal, verejnรฉ priestory, Greg Weithman, associate principal, galรฉrie, zรกhrada, Robert Hartwig, senior associate principal, interiรฉry kancelรกriรญ, Claudia Cusumano, Betty Fisher, Erin Flynn, Stephen Frankel, Ethan Kushner, Scott Loikits, Hui โ Min Low, Daniel Treinen โ projekฤnรฝ tรญm
Associate architekt: Cooper, Robertson and Partners, program Alspector Anderson Architects, reลกtaurรกtorskรฉ laboratรณriรก
Inลพinieri: Severud Associates, statika, Guy Nordenson and Associates, statika, Atieri Sebor Wieber, vzduchotechnika, elektrika, voda, protipoลพiarna ochrana
Konzultanti: Zion Breen and Richardson, Associates, zรกhradnรก architektรบra, George Sexton Associates, osvetlenie, R.H.Heintgs Architects, fasรกdy
Zaฤiatok projekฤnรฝch prรกc: jeseล 1999
Koniec projekฤnรฝch pracรญ: januรกr 2004
Zaฤiatok realizรกcie: marec 2001
Koniec realizรกcie (Zรกpadnรฉ krรญdlo ): november 2004
Celkovรก plocha: 59 000 m2
Celkovรฉ nรกklady: 425 miliรณnov dolรกrov
Opis: demoliฤnรฉ prรกce, provizรณrne stavby, prรญstavba novรฉho mรบzea, rekonลกtrukcia jestvujรบcich budov
Detaily: viac ako 15 typov exteriรฉrovรฝch panelovรฝch zรกvesnรฝch stien, konลกtrukcia vnรบtornรฝch stien a detaily, oceฤพovรก konลกtrukcia a detaily
Technickรฉ รบdaje: oceฤพovรก konลกtrukcia, konลกtrukcia podlaลพรญ โ vlnitรฝ plech zaliaty betรณnom, nezรกvislรก oceฤพovรก konลกtrukcia pre osadenie panelov fasรกd
Materiรกly: zรกvesnรฉ panely โ ฤierne izolovanรฉ sklo (Zadra, Italie), ฤistรฉ izolovanรฉ sklo s keramickou navarenou vzorkou (Zadra, Italie ), ฤierna ลพula (Absolute Black Zimbabwe), okysliฤenรฉ hlinรญkovรฉ panely (Gartner, Nฤmecko)
Vnรบtornรฉ materiรกly: sadrokartonovรฉ prieฤky, dubovรฉ podlahy, bridlicovรก dlaลพba (Vermont), terazzo, koberec, sklo, okysliฤenรฉ hlinรญkovรฉ panely (Gartner, Allied Bronze), nerezovรก oceฤพ
Nรกbytkovรฉ zariadenie: Dรกnsko
Toalety: prieฤky (Anglie ), fauset (Hansgrohe, Nฤmecko ), ลพulovรก dlaลพba, keramickรฉ obkladaฤky (Nynex, Japonsko)
Technolรณgia: vรฝลฅahy โ National (USA), pohyblivรฉ schody โ Schindler (USA), zasรบvacie sklenenรฉ dvere (NABCO – USA, Japonsko)
Centrรกlna vzduchotechnika a vykuovanie, chladiace veลพe
Konลกtrukฤnรฝ manaลพรฉr : AMEC (pรดvodne Morse Diesel), Turner
George Hauner, Kohn Pedersen Fox Associates PC (KPF)
FOTO: George Hauner, NY Times website