Japonskรฝ minimalizmus na Manhattane
Galรฉria(11)

Japonskรฝ minimalizmus na Manhattane

Slรกvne Mรบzeum modernรฉho umenia v New Yorku (MoMA) je po prestavbe a rekonลกtrukcii. Prestavbu za 425 miliรณnov dolรกrov navrhol japonskรฝ architekt Yoshio Taniguchi. โ€žDajte mi dosลฅ peลˆazรญ a ja vรกm dรกm architektรบru. Dajte mi viac peลˆazรญ a nechรกm ju zmiznรบลฅ,โ€œ zneli jeho slovรก pri preberanรญ รบlohy.

Mรบzeum modernรฉho umenia v New Yorku (znรกme pod nรกzvom MoMA โ€“The Museum of Modern Art ) zaloลพili v roku 1929 tri zberateฤพky umenia โ€“ Lilli P. Blissovรก, Cornelia J. Sullivanovรก a Abby Aldrich Rockefellerovรก.


V roku 1939 sa mรบzeum z prenajatรฝch miestnostรญ presลฅahovalo na 53. ulicu do novej budovy, ktorรบ navrhli v ลกtรฝle eurรณpskeho funkcionalizmu Philip Goodwin a Edward Durell Stone.

Priestoru vpรญsali charakteristickรฉ ฤrty tri vรฝraznรฉ prvky: otvorenรฉ bauhausovskรฉ schodisko, zaoblenรก markรญza v tvare klavรญra nad hlavnรฝm vchodom a zรกhrada. Tรบ neskรดr, v roku 1953, upravili podฤพa nรกvrhu Philipa Johnsona do sรบฤasnej podoby galรฉrie sรดch v prรญrode.

Philip Johnson v roku 1964 rozลกรญril mรบzeum vรฝstavbou vรฝchodnรฉho krรญdla. Cesar Pelli ukonฤil rozลกirovanie mรบzea v roku 1984 vรฝstavbou vysokopodlaลพnej obytnej budovy The Museum Tower (postavenej nad mรบzeom, s ktorรฝm nemรก niฤ spoloฤnรฉ), prรญstavbou zรกpadnรฉho krรญdla a menej รบspeลกnou realizรกciou ลกtvorposchodovรฉho sklenenรฉho zastreลกenia eskalรกtora otvorenรฉho do zรกhrady. Skoro sa vลกak ukรกzalo, ลพe napriek vลกetkรฝm prรญstavbรกm je veฤพkosลฅ mรบzea nedostaฤujรบca. S prรญchodom novรฉho riaditeฤพa Glenna Lowryho priลกlo aj rozhodnutie postaviลฅ vรคฤลกiu budovu na rovnakom mieste.

Zรกkazka desaลฅroฤia

V sรบลฅaลพi o najvรคฤลกiu architektonickรบ zรกkazku desaลฅroฤia v New Yorku โ€“ rozลกรญrenie MoMA na takmer dvojnรกsobok jeho sรบฤasnej veฤพkosti na priestorovo obmedzenom pozemku โ€“ zvรญลฅazil nรกvrh Yoshia Taniguchiho. Neznรกmy architekt z Japonska, ktorรฝ sa v sรบลฅaลพi presadil vedฤพa slรกvnych mien. Vรฝber jeho nรกvrhu bol pre mnohรฝch veฤพkรฝm prekvapenรญm.

Na rozdiel od ostatnรฝch sรบลฅaลพnรฝch prรกc nรกvrh Yoshia Taniguchiho reprezentuje jednoduchosลฅ koncipovanรบ kombinรกciou funkcionalizmu a japonskรฉho minimalizmu v detaile. โ€žDajte mi dosลฅ peลˆazรญ a ja vรกm dรกm architektรบru. Dajte mi viac peลˆazรญ a nechรกm ju zmiznรบลฅ,โ€œ boli slovรก architekta pri preberanรญ รบlohy. Architektรบra budovy by v nijakom prรญpade nemala konkurovaลฅ umeniu.

Mรบzeum je rozdelenรฉ do dvoch objemov, ktorรฉ reprezentujรบ zรกkladnรฉ funkcie. Prvou je vรฝstavnรก ฤasลฅ/galรฉria (David and Peggy Rockefeller Building) a druhรก ฤasลฅ koncentruje vzdelanie/vรฝskum (Lewis B. and Dorothy Cullman Education and Research Building). Tieto budovy prepรกja zรกhrada do jednotnรฉho horizontรกlneho celku v kontraste k vertikรกlne pรดsobiacemu Manhattanu.

Budova mรบzea bezprostredne dopฤบลˆa pรคลฅdesiatposchodovรบ stavbu Museum Tower od Cesara Pelliho. Stavba pรดvodnรฉho mรบzea z roku 1939 a budova (vรฝchodnรฉ krรญdlo), ktorรบ v roku 1964 postavil Philip Johnson, sรบ jedinรฉ, ktorรฉ sa zachovali โ€“ rekonลกtruovali podฤพa nรกvrhu Kohn Pedersen Fox Architects. Ostatnรฉ ฤasti mรบzea, t. j. severnรฉ (Whitney Museum), zรกpadnรฉ a zรกhradnรฉ krรญdla, spoloฤne s hotelom Dorset a radovรฝm domom na 54. ulici, sa zbรบrali, aby sa vytvoril pozemok na rozลกรญrenie mรบzea severnรฝm a zรกpadnรฝm smerom.

Zรกhradu s plastikami โ€“ The Abbey Aldrich Rockefeller Sculpture Garden โ€“ uviedli do svojej pรดvodnej podoby s minimรกlnymi รบpravami. Zoviera ju pรดvodnรฉ mรบzeum a dve novรฉ krรญdla.

Hlavnรฉ fasรกdne prรญstavby do 53. a 54. ulice sรบ v kombinรกcii ฤierneho skla a ฤierneho kameลˆa s bielym mramorom z fasรกdy pรดvodnรฉho mรบzea pรดsobivo jednoduchรฉ. Na fasรกdach hornรฝch ฤastรญ budov a osempodlaลพnej administratรญvy (Museum Office Tower) umiestnenej nad zรกpadnou vรฝstavnou ฤasลฅou sa pouลพili hlinรญkovรฉ panely a sklo s keramickou fritou. Vstupnรก hala (1 200 m2) je situovanรก na juho-severnรบ os a umoลพลˆuje prรญstup nรกvลกtevnรญkom z 53. aj z 54. ulice.

Sklenรก strecha zakrรฝva dramatickรฝ priestor vnรบtornรฉho รกtria, ktorรฝ je otvorenรฝ do vลกetkรฝch hornรฝch podlaลพรญ galรฉriรญ. V prรญzemnom vstupnom podlaลพรญ sa cez sklenenรบ stenu otvรกra pohฤพad na novรบ budovu situovanรบ na vรฝchodnom konci zรกhrady. Zรกhrada je z oboch strรกn priamo prรญstupnรก cez vstupnรฉ vestibuly.

Galรฉrie sรบ umiestnenรฉ v ลกesลฅpodlaลพnom zรกpadnom krรญdle. Sรบฤasnรฉ umenie je vystavenรฉ v otvorenom priestore galรฉrie na druhom poschodรญ. Stรกle zbierky sa presลฅahovali spรคลฅ do galรฉriรญ na 3., 4. a 5. poschodรญ.

Prรญleลพitostnรฉ vรฝstavy sa budรบ konaลฅ v otvorenom priestore na 6. poschodรญ. Vo vรฝchodnej ฤasti sรบ situovanรฉ prednรกลกkovรก hala, premietacia sรกla, kniลพnica, archรญvy, zariadenรฉ na ลกtรบdium a bรกdateฤพskรฝ vรฝskum a kancelรกrie. Dokonฤenie budovy sa plรกnuje v priebehu ฤalลกรญch dvoch rokov.

Spoluprรกca naprieฤ kultรบrami

Autor nรกvrhu dostavby mรบzea, dnes 68-roฤnรฝ Yoshio Taniguchi patrรญ k ลกtvrtej generรกcii tvorcov japonskej modernej architektรบry. Vyลกtudoval technickรบ univerzitu v Tokiu, Harvard School of Design v Bostone a po desiatich rokoch v ateliรฉri Kenza Tangeho si v Tokiu otvoril vlastnรบ kancelรกriu. Dostavba mรบzea modernรฉho umenia je prรกca ฤloveka รบplne oddanรฉho svojej profesii. Tvorivรฝ dialรณg medzi architektom a projektovรฝm tรญmom prevaลพne mladรฝch ฤพudรญ, filozofia ฤasto odliลกnรก od americkej alebo zรกpadnej kultรบry, to vลกetko ovplyvnilo koneฤnรฝ vรฝraz mรบzea. Kancelรกria Kohn Pedersen Fox bola po dokonฤenรญ nรกvrhu zodpovednรก za vypracovanie konลกtrukฤnej dokumentรกcie a za realizรกciu stavby.

Okrem vรฝtvarnรฝch a prevรกdzkovรฝch otรกzok bolo dรดleลพitรฉ vyrieลกiลฅ mnoho technickรฝch problรฉmov. S pomocou ลกpecialistov sa muselo do poslednรฝch detailov navrhnรบลฅ pรคtnรกsลฅ typov zรกvesnรฝch stien. Pri niektorรฝch z nich sa museli pouลพiลฅ ลกpeciรกlne oceฤพovรฉ konลกtrukcie na osadenie jednotlivรฝch panelov s minimรกlnymi ลกkรกrami medzi nimi, tak ako to vyลพadoval nรกvrh fasรกd โ€“kombinรกcia ฤierneho skla a ฤiernej ลพuly, pouลพitรฝch na spodnรฝch poschodiach, ฤรญre sklo s keramickou fritou (vodorovnรฉ tenkรฉ pรกsiky), hlinรญkovรฉ panely na fasรกdach hornรฝch poschodรญ a administratรญvy.

Sklenenรก fasรกda je ฤitateฤพnรก iba zvonku. V interiรฉroch galรฉrie je jej prevaลพnรก ฤasลฅ zaclonenรก predstavenรฝmi prieฤkami. Kam inam by sa veลกali vลกetky obrazy? Prieฤky inลกtalovanรฉ pred zรกvesnรฉ steny ovplyvnili ich funkciu zabraลˆovaลฅ vzniku vlhkosti a prรญpadnej plesne pri dodrลพanรญ poลพadovanej 50 % vlhkosti a konลกtantnej teploty vzduchu.

Subtรญlnosลฅ rรกmu sklenenej steny do zรกhrady sa nemohla dosiahnuลฅ beลพnรฝmi hlinรญkovรฝmi prvkami. Preto je celรฝ rรกm niekoฤพko desiatok metrov vysokej steny zostavenรฝ zo solรญdnych oceฤพovรฝch profilov. Skonลกtruovaลฅ na prvรฝ pohฤพad moลพno jednoducho pรดsobiace fasรกdy vลกak nebolo vรดbec jednoduchรฉ. Vymyslieลฅ panelizรกciu, technicky vลกetko preveriลฅ a vyskรบลกaลฅ, vyrobiลฅ, znovu vyskรบลกaลฅ โ€žmodelyโ€œ v skutoฤnej veฤพkosti a postaviลฅ v relatรญvne krรกtkom termรญne s dรดrazom na perfektne zvlรกdnutรบ realizรกciu โ€“ to vลกetko sa mohlo uskutoฤniลฅ iba vฤaka nemeckรฉmu dodรกvateฤพovi.

O niฤ jednoduchลกie neboli vnรบtornรฉ prรกce. Otvorenรฉ priestory galรฉrie na druhom poschodรญ si vyลพiadali preloลพenie niekoฤพkรฝch oceฤพovรฝch stฤบpov pomocou oceฤพovรฝch trรกmov. Ich veฤพkosลฅ, spoloฤne s rozvodmi vzduchotechniky a ostatnรฝmi technickรฝmi zariadeniami umiestenรฝmi medzi znรญลพenรฝm stropom a oceฤพovรฝmi trรกmami, mali vplyv na vรฝลกku stropu. Aby sa zachovala vรฝลกka poลพadovanรก mรบzeom, museli sa niektorรฉ rozvody viesลฅ cez otvory v trรกmoch, podobnรฉ najdrahลกiemu ementรกlskemu syru.

Priestor vnรบtornรฉho รกtria, zastreลกenรฉho sklenenou strechou so ลกtvorposchodovรฝmi prieฤkami, priniesol otรกzku jeho รบprav. Uvaลพovalo sa o kovovรฝch paneloch. Ich raster ลกkรกr vลกak kolidoval s vystavovanรฝm umenรญm. Vnรบtornรก omietka sa ukรกzala ako jedinรฉ moลพnรฉ rieลกenie, s ktorรฝm bola spรคtรก otรกzka dilataฤnรฝch ลกkรกr. Nakoniec sa problรฉm vyrieลกil nezรกvislosลฅou oceฤพovej konลกtrukcie a zavesenรญm tรฝchto obrovskรฝch โ€žpanelovโ€œ formou zรกvesnรฝch panelov vonkajลกรญch stien.

ฤŽalej bolo treba detailne prepracovaลฅ mnoho zรกleลพitostรญ sรบvisiacich so samotnou prevรกdzkou mรบzea. Okrem plnenia vysokรฉho ลกtandardu zabezpeฤenia protipoลพiarnej ochrany, รบnikovรฝch ciest, konลกtrukciรญ odolnรฝch proti poลพiaru, poลพadovanรฝch stavebnรฝm zรกkonom, bol dรดleลพitรฝ aj vรฝber materiรกlov na vnรบtornรฉ รบpravy, zรกbradlia, nรกvrh nรกbytkovรฉho zariadenia, informaฤnรฝch pultov, vรฝลฅahovรฝch kabรญn, osvetฤพovacia technika, telekomunikaฤnรฉ a audio a video distribuฤnรฉ siete a zariadenia, rieลกenia grafickรฉho dizajnu a pod. ลฝiaฤพ, museli sa rieลกiลฅ aj najnovลกie architektonickรฉ prvky 21. storoฤia z hฤพadiska protiteroristickรฝch opatrenรญ.

Rekonลกtrukcia s reลกpektom

Vyลกe dvadsaลฅ rokov je s mรบzeom spรคtรฉ meno Philipa Johnsona. V tridsiatych rokoch Philip Johnson v liste napรญsal: โ€žลฝelal by som si opรญsaลฅ pocit, ktorรฝ som mal pri nรกvลกteve vily Tugendhat v Brne, navrhnutej Mies van der Rohemโ€ฆโ€œ Tvorba tohto architekta urobila na Philipa Johnsona skutoฤne veฤพkรฝ dojem. V roku 1930 si Johnson nechal v jej duchu dokonca navrhnรบลฅ interiรฉr vlastnรฉho bytu.

Kombinรกciu skla a ocele moลพno vidieลฅ na mnohรฝch jeho vlastnรฝch stavbรกch. Inak to nie je ani v prรญpade dostavby vรฝchodnรฉho krรญdla mรบzea, situovanรฉho medzi pรดvodnรฝm mรบzeom a Kostolom sv. Tomรกลกa na 53. ulici. Za realizรกciu โ€žFounders Roomโ€œ v hornom podlaลพรญ zรญskal Johnson v roku 1965 prestรญลพnu Cenu Zvรคzu americkรฝch interiรฉrovรฝch nรกvrhรกrov. Uniformnรก fasรกda vรฝchodnรฉho krรญdla je navrhnutรก z ฤiernej ocele a zo skla v kontraste s bielym mramorom, ktorรฝ sa pouลพil na fasรกde pรดvodnej budovy od architektov Goodwina a Stona.

Rozsah rekonลกtrukcie tรฝchto dnes uลพ architektonicky vรฝznamnรฝch pamiatok sa preto obmedzuje na vnรบtornรฉ รบpravy a vรฝmenu severnej fasรกdy z dรดvodov uniformity s novou fasรกdou pรดvodnรฉho mรบzea orientovanou do zรกhrady. Juลพnรก fasรกda pรดvodnรฉho mรบzea, orientovanรก do 53. ulice, sa vymenila za technicky dokonalejลกiu, dizajnovo nezmenenรบ stenu. Rovnakรฝ postup bol pri fasรกde vรฝchodnรฉho krรญdla (Ronald S. and Jo Carol Lauder Building), kde sa vymenilo zasklenie a zrekonลกtruoval oceฤพovรฝ rรกm. Opรคลฅ sa objavila zaoblenรก markรญza vo forme klavรญra nad vstupom. Vstupnรฝ vestibul s recepฤnรฝm pultom v tvare serpentรญny uลพ opรคลฅ slรบลพi nรกvลกtevnรญkom mรบzejnรฉho kina a reลกtaurรกcie. Spoloฤne s rekonลกtrukciou bauhausovskรฉho vnรบtornรฉho schodiska vรดbec nevyzerajรบ tieto dve sรบฤasnรฉ budovy vedฤพa novej stavby ako chudobnรญ prรญbuznรญ.

Tam, kde ลกtyri roky stรกlo stavenisko, je dnes opรคลฅ zรกhrada. Stromy, ktorรฉ po celรฝ ฤas vyrastali v lesnej ลกkรดlke, naลกli svoje trvalรฉ miesto. Biela mramorovรก dlaลพba zo ลกtรกtu Georgia, poruลกenรก rozdelenรญm plochy do dvoch รบrovnรญ a vodnรฝmi kanรกlmi premostenรฝmi lรกvkami z rovnakรฉho kameลˆa, sรบperรญ s bielym carrarskรฝm mramorom vstupnรฝch vestibulov a so sivรฝm pieskovcovรฝm obkladom zรกhradnej steny. Novรก architektรบra tak v nรกvลกtevnรญkovi umocลˆuje zรกลพitok z vystavenรฉho umenia. V zรกhrade vรญลฅazia sochy. Tรกto vidiecka galรฉria je orรกmovanรก z jednej strany zjednotenou fasรกdou sรบฤasnรฝch budov, ktorรก lรญcuje s novรฝm plastom impozantnej veลพe Museum Tower. Dve novรฉ architektรบry svojimi obrovskรฝmi mansardami na protiฤพahlรฝch stranรกch akoby salutovali jej krรกse. Azda ju rovnako objรญmu vลกetci, ktorรญ do zรกhrady vstรบpia.

Japonskรฝ architekt Yoshio Taniguchi (*1937) je vo svojej domovine znรกmy predovลกetkรฝm ako autor najrozliฤnejลกรญch stรกnkov kultรบry. Medzi jeho najznรกmejลกie prรกce patrรญ Higashiyama Kaii Gallery, ktorรก sa otvรกra do zรกhrady s bazรฉnom. Prelรญnanie interiรฉru s exteriรฉrom harmonizuje so zameranรญm galรฉrie na plenรฉrovรบ maฤพbu a zรกroveลˆ vedie dialรณg s okolitรฝm prostredรญm.

Oproti naganskej ลพelezniฤnej stanici sa v roku 1991 podฤพa jeho nรกvrhu dokonฤilo Mรบzeum sรบฤasnรฉho umenia Marugame Genichiro-Inokuma. Okrem samotnรฉho mรบzea rieลกil aj rozsiahle verejnรฉ priestory. V Mรบzeu stredovekรฉho umenia v Toyote, dokonฤenรฉho v roku 1995, chcel architekt zachovaลฅ historickรฝ nรกdych budovy v sรบlade s dynamickosลฅou okolitรฉho prostredia.

Svoje skรบsenosti vyuลพil aj pri projektovanรญ Mรบzea modernรฉho umenia v New Yorku. O tom, ลพe architektรบra a umenie sa nielen navzรกjom prelรญnajรบ, ale aj rozvรญjajรบ, svedฤรญ รบvodnรก vรฝstava v galรฉrii. Kurรกtori mรบzea vzdali poctu prรกve Yoshiovi Taniguchimu, ktorรฝ v nej predstavil svoju profilovรบ vรฝstavu.

Analรฝza stavby

Nรกzov stavby: Mรบzeum modernรฉho umenia ( MoMA )
Mesto: New York City, USA
Charakteristika: prรญstavba a rekonลกtrukcia
Design architekt: Taniguchi Associates โ€“ Yoshio Taniguchi, principal, Brian Aamoth, projekt architekt, Peter Hahn, projekt manaลพรฉr, Keiji Ogawa, Taichi Tomuro, Junko Imamura โ€“ projekฤnรฝ tรญm
Executive architekt: Kohn Pedersen Fox & Associates โ€“ Gregory Clement, manager principal, Thomas Holzmann, senior associate principal, projekt manaลพรฉr, Stephen Rustow, senior associate principal, projekt manaลพรฉr, George Hauner, associate principal, kapitรกn projektu, Brian Girard, associate principal, verejnรฉ priestory, Greg Weithman, associate principal, galรฉrie, zรกhrada, Robert Hartwig, senior associate principal, interiรฉry kancelรกriรญ, Claudia Cusumano, Betty Fisher, Erin Flynn, Stephen Frankel, Ethan Kushner, Scott Loikits, Hui โ€“ Min Low, Daniel Treinen โ€“ projekฤnรฝ tรญm
Associate architekt: Cooper, Robertson and Partners, program Alspector Anderson Architects, reลกtaurรกtorskรฉ laboratรณriรก
Inลพinieri: Severud Associates, statika, Guy Nordenson and Associates, statika, Atieri Sebor Wieber, vzduchotechnika, elektrika, voda, protipoลพiarna ochrana
Konzultanti: Zion Breen and Richardson, Associates, zรกhradnรก architektรบra, George Sexton Associates, osvetlenie, R.H.Heintgs Architects, fasรกdy
Zaฤiatok projekฤnรฝch prรกc: jeseลˆ 1999
Koniec projekฤnรฝch pracรญ: januรกr 2004
Zaฤiatok realizรกcie: marec 2001
Koniec realizรกcie (Zรกpadnรฉ krรญdlo ): november 2004
Celkovรก plocha: 59 000 m2
Celkovรฉ nรกklady: 425 miliรณnov dolรกrov
Opis: demoliฤnรฉ prรกce, provizรณrne stavby, prรญstavba novรฉho mรบzea, rekonลกtrukcia jestvujรบcich budov
Detaily: viac ako 15 typov exteriรฉrovรฝch panelovรฝch zรกvesnรฝch stien, konลกtrukcia vnรบtornรฝch stien a detaily, oceฤพovรก konลกtrukcia a detaily
Technickรฉ รบdaje: oceฤพovรก konลกtrukcia, konลกtrukcia podlaลพรญ โ€“ vlnitรฝ plech zaliaty betรณnom, nezรกvislรก oceฤพovรก konลกtrukcia pre osadenie panelov fasรกd
Materiรกly: zรกvesnรฉ panely โ€“ ฤierne izolovanรฉ sklo (Zadra, Italie), ฤistรฉ izolovanรฉ sklo s keramickou navarenou vzorkou (Zadra, Italie ), ฤierna ลพula (Absolute Black Zimbabwe), okysliฤenรฉ hlinรญkovรฉ panely (Gartner, Nฤ›mecko)
Vnรบtornรฉ materiรกly: sadrokartonovรฉ prieฤky, dubovรฉ podlahy, bridlicovรก dlaลพba (Vermont), terazzo, koberec, sklo, okysliฤenรฉ hlinรญkovรฉ panely (Gartner, Allied Bronze), nerezovรก oceฤพ
Nรกbytkovรฉ zariadenie: Dรกnsko
Toalety: prieฤky (Anglie ), fauset (Hansgrohe, Nฤ›mecko ), ลพulovรก dlaลพba, keramickรฉ obkladaฤky (Nynex, Japonsko)
Technolรณgia: vรฝลฅahy โ€“ National (USA), pohyblivรฉ schody โ€“ Schindler (USA), zasรบvacie sklenenรฉ dvere (NABCO – USA, Japonsko)
Centrรกlna vzduchotechnika a vykuovanie, chladiace veลพe
Konลกtrukฤnรฝ manaลพรฉr : AMEC (pรดvodne Morse Diesel), Turner

George Hauner, Kohn Pedersen Fox Associates PC (KPF)
FOTO: George Hauner, NY Times website