image 74254 25 v1
Galรฉria(5)

Jozef Antol: Pripravujeme a budujeme to, ฤo budรบ vyuลพรญvaลฅ aj budรบce generรกcie

A prรกve preto by sme sa mali sprรกvaลฅ rozumne, nie podฤพa aktuรกlnych mรณdnych trendov. Stavebnรญctvo je dlhodobรฝ proces prรญpravy, realizรกcie a hlavne pouลพรญvateฤพnosti, pri ktorom by sa mala poctivรก prรญprava niesลฅ v duchu starรฉho znรกmeho โ€žลฅaลพko na cviฤisku, ฤพahko na bojiskuโ€œ. To tvrdรญ v naลกom rozhovore Ing. Jozef Antol, konateฤพ spoloฤnosti ISPO, spol. s r. o., inลพinierske stavby.

01 antol
02 antol
03 antol
04 antol

Vyลกtudovali ste odbor Konลกtrukcie a dopravnรฉ stavby so zameranรญm na betรณnovรฉ konลกtrukcie a mosty na SvF vtedajลกej SVล T v Bratislave. Preฤo prรกve tento rozhodne nie veฤพmi ฤพahkรฝ smer?
Uลพ poฤas ลกtรบdia na SVล  sme so spoluลพiakmi vรกลกnivo polemizovali na tieto tรฉmy. Umeleckรฝ smer s mnoลพstvom ฤasu venovanรฉmu kresleniu alebo technicky zrozumiteฤพnรก prรกca? Mรกm rรกd matematiku, fyziku…

Dnes ste konateฤพom spoloฤnosti, ktorej histรณria nepriamo siaha aลพ do konca 50. rokov minulรฉho storoฤia, priฤom vy sรกm sa pohybujete v tejto brandลพi uลพ 38 rokov. Nikdy ste neoฤพutovali, ลพe ste svoj ลพivot zasvรคtili prรกve stavebnรฉmu remeslu? ฤŒo pre vรกs znamenajรบ takmer ลกtyri desiatky rokov v stavebnรญctve?
Opรคลฅ je tu pomerne jednoduchรฉ vysvetlenie. Moje predstavy o prรกci sa vลพdy spรกjali s projektovanรญm, nie s realizรกciou. Som Preลกovฤan a v Preลกove boli dve vรฝznamnรฉ projektovรฉ organizรกcie โ€“

Dopravoprojekt a Inลพinierske stavby. Rozhodla ponuka IS na poskytnutie ลกtudijnรฉho podnikovรฉho ลกtipendia so zรกvรคzkom na tri roky. V tejto firme som prakticky dodnes.

Hovorรญ sa, ลพe na Slovensku je kaลพdรฝ stavbรกrom. Ja som prvรฉ brigรกdy absolvoval uลพ na zรกkladnej ลกkole. Urฤite neฤพutujem svoje pรดsobenie v tomto spoloฤenskom segmente. Projektovรก prรญprava je tvorivรก ฤinnosลฅ, ktorรก mnohรฝch ฤพudรญ uspokojuje. Okrem toho sa za tรฝch niekoฤพko desiatok rokov vyskytli skutoฤne

zaujรญmavรฉ situรกcie โ€“ ฤi uลพ priamo v realizรกcii, alebo za ฤias, keฤ som pรดsobil ako pomocnรฝ robotnรญk, v laboratรณriu, pri vรฝvoji alebo aj uvรกdzanรญ do uลพรญvania ฤi rรดznych konaniach.

Jeden prรญklad za vลกetky: Koncom 90. rokov bolo nutnรฉ opraviลฅ zรกklad navรญjacej stolice v teplej valcovni bรฝvalรฝch VSลฝ v Koลกiciach. Nad zรกkladom s rozmermi pribliลพne 2 ร— 1 m je takmer 8 m nad podlahou osadenรก navรญjaฤka s hmotnosลฅou asi 60 t, ktorรก navรญja novovyvalcovanรฝ plech s hmotnosลฅou 25 aลพ 30 t. Zรกklad bol v polovici prasknutรฝ (pravdepodobne v mieste pracovnej ลกkรกry). Vplyvom dynamickรฝch รบฤinkov boli nameranรฉ posuny v trhline vรคฤลกie ako 1 mm, pritom poloha navรญjaฤky sa rektifikovala na stotiny mm. Veฤพkรก stavebnรก firma ocenila realizรกciu opravy na vyลกe 5 mil. Kฤs s poลพiadavkou minimรกlne dvoch mesiacov odstรกvky. Po konzultรกciรกch s praลพskรฝm GP sme vypracovali novรฝ nรกvrh opravy zรกkladu. Ten sme nรกsledne aj opravili v ฤase strednej opravy (6 dnรญ + 2x malรก oprava po 8 hod. v tรฝลพdennom cykle). Problรฉm sme vyrieลกili pomocou predpรคtia k plnej spokojnosti nรกลกho zรกkaznรญka, a to v cene do 0,5 mil. korรบn. Nรกsledne sme podobnรบ opravu zrealizovali aj na ฤalลกรญch dvoch zรกkladoch.

Pรดsobenie v stavebnรญctve pre mลˆa znamenรก celoลพivotnรบ prรกcu, v mnohรฝch prรญpadoch aj konรญฤek, s mnoลพstvom peknรฝch a prรญjemnรฝch spomienok, priateฤพov a znรกmych. Menej prรญjemnรฉ spomienky sa vytrรกcajรบ โ€“ ak nie sรบ ลพivot ohrozujรบce. Nakoฤพko sme tu, asi sa mi to celkom darรญ.

Zรกkladnou ฤinnosลฅou vaลกej firmy ISPO je projektovรก ฤinnosลฅ hlavne v oblasti dopravnรฝch stavieb. Je tรกto orientรกcia logickรฝm vyรบstenรญm toho, ลพe ste priamym pokraฤovateฤพom preลกovskรฉho projektovรฉho strediska Inลพinierskych stavieb, alebo sa kryลกtalizovala ฤasom?
Samozrejme, v prvom rade ide o logickรฉ pokraฤovanie. Ako nรกstupnรญcka organizรกcia (na zรกklade pรญsomnej dohody s materskou firmou) sme plynule pokraฤovali vo vลกetkรฝch aktuรกlnych ฤinnostiach, ku ktorรฝm postupne pribudli aj doplnkovรฉ.

Okrem projektovej ฤinnosti a รบvodnรฝch ลกtรบdiรญ sa vaลกa firma zaoberรก aj vypracovanรญm hodnotenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie, geodetickรฝmi a kartografickรฝmi prรกcami, inลพinierskou ฤinnosลฅou, konzultaฤnou ฤinnosลฅou, stavebnรฝm dozorom a ฤalลกรญmi aktivitami. V akom pomere stoja k hlavnej projektovej ฤinnosti?
Urฤite sรบ to doplnkovรฉ ฤinnosti. Na druhej strane sa veฤพmi รบzko prelรญnajรบ a dopฤบลˆajรบ. Konkretizovaลฅ percentuรกlny podiel nie je namieste. Niekedy konzultaฤnรก alebo inลพinierska ฤinnosลฅ vyรบsti aj do poskytnutia projektovรฝch sluลพieb a naopak. Samostatnou kapitolou sรบ geodetickรฉ a kartografickรฉ prรกce a hlavne majetkovoprรกvna dokumentรกcia. Tieto ฤinnosti zahajujรบ aj ukonฤujรบ celรฝ proces vรฝstavby.

Podฤพa Jozefa Antola mosty spájajú a kaลพdý z nich svojím spôsobom pekný, uลพitoฤný, potrebný a zaujímavý.

Strรกvili ste niekoฤพko rokov ako expert na vรฝstavbe IS v zahraniฤรญ. V ฤom a v akรฝch smeroch vรกs tรกto prรกca obohatila a pomohla vรกm pri vaลกej prรกci?
Zaujรญmavรก tรฉma. Poznatky zรญskanรฉ v 80. rokoch ma aj dnes prekvapujรบ. Prvรฝkrรกt som sa stretol s vรฝrazmi tender, tendrovรก dokumentรกcia, nezรกvislรฝ stavebnรฝ dozor, konzultaฤno-poradenskรก sluลพba. Vลกetko v sรบlade s pravidlami FIDIC-u.

Ale po poriadku. Bol som vyslanรฝ v prvej skupine. Stavebnรฉ prรกce sa zahรกjili geodetickรฝmi ฤinnosลฅami od rekognoskรกcie terรฉnu aลพ po prรญpravu detailnรฝch mapovรฝch podkladov na vypracovanie realizaฤnรฝch projektov. Zรกroveลˆ sme pripravovali zรกkladลˆu a postupne pribรบdali ฤalลกie ฤinnosti.

Vykonรกvacie projekty museli zohฤพadลˆovaลฅ okrem funkฤnรฝch poลพiadaviek aj primeranosลฅ finanฤnรฝch nรกkladov realizรกcie. Organizรกcia prรกce bola jednou z hlavnรฝch รบloh. Najviac problรฉmov bolo s vyhฤพadรกvanรญm vhodnรฝch stavebnรฝch materiรกlov, ako sรบ zemnรญky ฤi ลกtrkoviskรก, ktorรฉ v rozhodujรบcej miere ovplyvลˆovali mieru nรกkladov. Laboratรณrium muselo kompletne zmeniลฅ systรฉm prรกce. Detailne som si musel naลกtudovaลฅ vลกetky relevantnรฉ normy ASTM sรบvisiace s predmetom vรฝstavby, skรบลกobnรฉ postupy materiรกlov a inรฉ. Rozbiehali sme zemnรฉ prรกce s mnoลพstvom pokusnรฝch รบsekov, ktorรฉ nakoniec urฤili najvhodnejลกie technologickรฉ postupy. Samostatnou kapitolou boli betonรกrske prรกce, navrhnutie sprรกvnej receptรบry, jej prรญsne dodrลพiavanie, betonรกลพ v podmienkach vysokรฝch teplรดt. Som presvedฤenรฝ, ลพe pouลพitie kvalitne vyฤistenรฝch pieskov, presnej receptรบry (vplyv vlhkosti piesku) a kvalitnรฝch prรญsad nรกm umoลพnili vyrobiลฅ vysokokvalitnรฉ betรณny min. C35 s mnoลพstvom cementu pribliลพne 200 kg/m3. Robรญme to dnes na Slovensku? Rovnako sa postupovalo aj pri bitรบmenovรฝch zmesiach. Vysokรก kvalita sa dosiahla aj vฤaka pouลพitiu prรญrodnรฝch asfaltov z miestnych zdrojov.

Sรบ za vami aj projekty/stavby, na ktorรฉ len nerรกd (z akรฝchkoฤพvek dรดvodov) spomรญnate? A naopak stavby, na ktorรฝch bolo takยญpovediac โ€žradosลฅ pracovaลฅโ€œ? Sรบ niektorรฉ typy stavieb vaลกou srdcovou zรกleลพitosลฅou?
Kaลพdรก stavba je osobitรก a sรบ aj stavby, na ktorรฝch sa vyskytlo viacero problรฉmov. Ale aj odstraลˆovanie problรฉmov je niekedy veฤพmi zaujรญmavรฉ a pouฤnรฉ. Zo zrejmรฝch dรดvodov by som vลกak nerรกd konkretizoval. Na druhej strane by som rรกd zdรดraznil, ลพe nie stavba ฤi projekt sรบ dobrรฉ alebo zlรฉ. Vลพdy je to sรบbor udalostรญ, ktorรฉ ovplyvลˆujรบ vรฝsledok, a podฤพa mรดjho nรกzoru sa na tom rozhodujรบcou mierou podieฤพajรบ konkrรฉtne osoby a tรญmy.

ฤŒo sa tรฝka srdcovรฝch zรกleลพitostรญ, sรบ to mosty, ktorรฉ spรกjajรบ. Kaลพdรฝ most je svojรญm spรดsobom peknรฝ, uลพitoฤnรฝ, potrebnรฝ a zaujรญmavรฝ.

Za tรฝch viac ako 30 rokov sa toho (nielen) v stavebnรญctve veฤพa zmenilo, ako vnรญmate tento vรฝvoj? V ฤom je pre vรกs podnikanie v minulosti a dnes inรฉ? ฤŒo vรกs na ลˆom dnes teลกรญ a trรกpi? Akรฉ mรกte skรบsenosti so stavebnรฝmi procesmi, dodรกvateฤพmi, investormi?
Veฤพmi jednoduchรก odpoveฤ. Nie tak dรกvno staฤila na vypracovanie konkrรฉtnej projektovej dokumentรกcie aj jednostranovรก zmluva, prรญpadne objednรกvka. Technickรฉ otรกzky sa nenahrรกdzali sรบbormi prรกvnych predpisov, kontrolnรฝch mechanizmov atฤ. Jednoducho povedanรฉ, spojenie bodu A s bodom B bolo pripravenรฉ reรกlne, rozumne, potrebne a ekonomicky vรฝhodne. Dneลกnรก realita? Zmluva mรก aspoลˆ 50 strรกn, kde si bez prรกvnika nepomรดลพete. Nelogickรฉ sรบvislosti pritom nie je moลพnรฉ opravovaลฅ. Projektant je v sรบฤasnosti v procese โ€žnajslabลกรญmโ€œ ฤlรกnkom, ktorรฝ musรญ vลกetko vedieลฅ, vลกetko predvรญdaลฅ a je za vลกetko zodpovednรฝ. Jeho vรฝznam ako tvorivej osoby podฤiarkuje vo svete aj jeho celoลพivotnรก osobnรก zodpovednosลฅ za svoj produkt. Mรกm vลกak takรฝ dojem, ลพe v rรกmci inรฝch profesiรญ je to ojedinelรฝ jav. Vรฝsledky prรกce projektanta sรบ pritom veฤพmi ฤasto dehonestovanรฉ a o odmeลˆovanรญ je zbytoฤnรฉ hovoriลฅ.

Okrem toho si dovolรญm doplniลฅ zรกsadnรบ poznรกmku: Kupujeme ako beลพnรญ spotrebitelia vลพdy tรบ najlacnejลกiu vec ฤi sluลพbu? Je to naลกe jedinรฉ kritรฉrium? Ak tak nekonรกme v kaลพdodennom osobnom, sรบkromnom ฤi rodinnom prostredรญ, preฤo sa zrazu tento rozumnรฝ princรญp stratรญ pri sprรกve spoloฤnรฝch prostriedkov, resp. sa nahrรกdza mnoลพstvom ฤasto nezmyselnรฝch a protireฤivรฝch opatrenรญ, predpisov, nariadenรญ? Ak mรก projektant v podstate celoลพivotnรบ zodpovednosลฅ za vรฝsledky svojho konania, preฤo rovnakรบ zodpovednosลฅ nevyลพadujeme aj na inรฝch pozรญciรกch?

ฤŒo sa tรฝka stavebnรฝch procesov, mรกm skรบsenosti zo zahraniฤia z 80. rokov so zemnรฝmi prรกcami na jednej stavbe. Laboratรณrium urobilo denne v priemere viac ako 20 skรบลกok PS, resp. PM (Proctor Standard โ€“ Modified) a minimรกlne 5 skรบลกok CBR โ€“ overovacie skรบลกky kvality pouลพรญvanรฝch zemรญn. Pri otvorenรญ kaลพdรฉho novรฉho zemnรญka (z dopravnรฝch dรดvodov) sa robili zhutลˆovacie pokusy, ktorรฝmi sa prakticky deklarovala technolรณgia budovania nรกsypov. Denne sa robili desiatky meranรญ miery zhutnenia in situ na kaลพdej zhutลˆovanej vrstve. Hrรบbky novorozprestretรฝch vrstiev museli byลฅ v toleranciรกch ยฑ3 cm, hrรบbka vrstvy po zhutnenรญ nesmela byลฅ hrubลกia, ako deklaroval technologickรฝ postup overenรฝ zhutลˆovacรญm pokusom. Hrรบbka kaลพdej vrstvy po zhutnenรญ sa geodeticky zamerala a kontrolovala. Nedodrลพanie technologickรฝch postupov ฤi nedostatoฤnรฉ hodnoty nameranรฝch vรฝsledkov skรบลกok in situ znamenali vลพdy automaticky vรฝmenu takejto vrstvy. Konลกtrukฤnรฉ vrstvy (ลกtrkopiesky) sa ukladali na vyfrรฉzovanรบ plรกลˆ, ฤiลพe nรกsyp sa vybudoval aลพ po projektovanรบ niveletu aj so ลกรญrkovรฝm presรฝpanรญm. Do zhutnenรฉho zemnรฉho nรกsypu sa tesne pred rozprestieranรญm ลกtrkopieskov vyfrรฉzovala zemnรก plรกลˆ s milimetrovรฝmi presnosลฅami. Kaลพdรบ ฤinnosลฅ kontrolovala a nรกsledne odsรบhlasovala nezรกvislรก osoba. V prรญpade nezrovnalostรญ mal rozhodujรบce slovo tzv. Resident Engineer (dneลกnรฝ ลกรฉf nezรกvislรฉho dozoru), ktorรฉ bolo koneฤnรฉ a nezmeniteฤพnรฉ. To sa tรฝkalo v koneฤnom dรดsledku aj fakturรกcie, ktorรก bola po jeho podpise nespochybniteฤพnรก.

Podobne sa kontrolovali vลกetky stavebnรฉ postupy a ฤinnosti. Naprรญklad poฤas betonรกลพe kontroloval ฤlovek od dozoru celรฝ ฤas fyzicky priebeh vรฝroby betรณnovej zmesi (hmotnosti, pomery, teploty, vlhkosลฅ…). Po dopravenรญ na miesto betonรกลพe sa skontrolovala spracovateฤพnosลฅ kaลพdej dodรกvky betรณnovej zmesi a v prรญpade nezhody musel celรฝ domieลกavaฤ okamลพite opustiลฅ stavbu.
Ak to zhrniem, je jasnรฉ, ลพe vฤaka dรดkladnej kontrole kaลพdej stavebnej ฤinnosti, materiรกlu, technologickรฉho postupu a pod. a v prรญtomnosti plne kompetentnรฉho a zodpovednรฉho stavebnรฉho dozoru sa dosiahli vลกetky poลพadovanรฉ parametre budovanej stavby.

V sรบฤasnosti sa podฤพa mรดjho nรกzoru tieto ฤinnosti nahrรกdzajรบ mnoลพstvom predpisov a nariadenรญ, kompetencie a rozhodovacie prรกvomoci sa rรดzne podmieลˆujรบ a presรบvajรบ na novovytvรกranรฉ odbory a zloลพky. Vลกeobecnรก nedรดvera podmieลˆuje vznik rรดznych kontrolnรฝch mechanizmov a inลกtitรบciรญ. Jednoducho povedanรฉ, osobnรก zodpovednosลฅ sa nahrรกdza kolektรญvnou a v mnohรฝch prรญpadoch sa aj strรกca.

Trรกpi ma nedostatoฤnรฉ ฤerpanie peลˆazรญ z fondov, trรกpia ma reลกtrukturalizรกcie v naลกich legislatรญvnych podmienkach. Trรกpi mรก diktรกt prirodzenรฝch monopolov a naลกa vlastnรก celonรกrodnรก neschopnosลฅ hospodรกrneho sprรกvania sa.

Budovanie dopravnej infraštruktúry je dlhodobý plánovací proces s ešte dlhodobejšími vplyvmi.

Tento sektor sprevรกdzajรบ zรกroveลˆ aj veฤพkรฉ vรฝkyvy, v rรกmci ktorรฝch sa striedajรบ รบseky veฤพkej expanzie a ลฅaลพkej stagnรกcie. Ako sa s tรฝmto dokรกลพete dlhodobo vysporadรบvaลฅ? Mรกte na to nejakรฝ recept?
Budovanie dopravnej infraลกtruktรบry je dlhodobรฝ plรกnovacรญ proces s eลกte dlhodobejลกรญmi vplyvmi. Prirodzenรฉ dopravnรฉ koridory slรบลพia ฤพudstvu uลพ tisรญce rokov. V krรกtkej histรณrii niekoฤพkรฝch storoฤรญ, resp. desaลฅroฤรญ sa vลกak tieto koridory snaลพรญme lokรกlne vylepลกovaลฅ, zrรฝchฤพovaลฅ a zvyลกovaลฅ v nich priepustnosลฅ. Ako som uลพ spomenul, veฤพmi ฤasto podliehame krรกtkodobรฝm lokรกlnym aลพ osobnรฝm zรกujmom a nechceme vidieลฅ dlhodobรฉ vplyvy takejto nekoncepฤnej ฤinnosti. Akoby ฤพudskรก pamรคลฅ zlyhรกvala. Prรกve technickรก dlhovekosลฅ rieลกenรญ vลกak predstavuje aj zotrvaฤnosลฅ, ktorรก ฤiastoฤne eliminuje tieto vรฝkyvy. Okrem toho, celรฝ sektor stavebnรญctva nepostihujรบ vรฝkyvy s rovnakou intenzitou, prรญpadne v rovnakom ฤase. V takรฝchto obdobiach sme nรบtenรญ sa prispรดsobovaลฅ aspoลˆ ฤiastoฤne situรกcii, napokon ako kaลพdรฝ hospodรกr. Urฤite neexistuje vลกeliek, na druhej strane je stabilnรฝ kolektรญv pri dobrej vzรกjomnej spoluprรกci schopnรฝ takรฉto vรฝkyvy preklenรบลฅ. A dobrรก vzรกjomnรก spoluprรกca znamenรก v prvom rade to, ลพe sa nikto nezvรฝhodลˆuje na รบkor druhรฉho.

ฤŒo sa tรฝka naลกej firmy, v tรฝchto sรบvislostiach nepredpokladรกme zรกsadnรฉ posilลˆovanie ktorejkoฤพvek ฤinnosti z nรกลกho portfรณlia. Skรดr nรกs ฤakajรบ vรฝzvy tรฝkajรบce sa generaฤnej vรฝmeny. Asi tรบto potrebu cรญtime v celospoloฤenskom kontexte.

Na ฤom sa konkrรฉtne podieฤพate okrem vedenia firmy vy osobne? Zostรกva vรกm vรดbec eลกte nejakรฝ priestor na odbornรบ prรกcu? Chodรญte na stavby, ak si to projekt vyลพaduje?
Napriek rรดznym administratรญvnym povinnostiam sa stรกle cรญtim v prvom rade projektantom. Na druhej strane sa tento podฤพa mรดjho nรกzoru produktรญvny ฤas v poslednom obdobรญ akosi scvrkรกva, snaลพรญm sa to vลกak kompenzovaลฅ vyuลพรญvanรญm skรบsenostรญ โ€“ aj poฤas kontrolnรฝch dnรญ, pri rieลกenรญ novรฝch situรกciรญ na stavbe…

V sรบฤasnosti mรกte rozrobenรฝch mnoลพstvo projektov, teลกรญ vรกs to alebo prevaลพujรบ starosti? Mรกte na ne dostatok schopnรฝch ฤพudรญ?
Rozpracovanosลฅ je naozaj vysokรก. Vyplรฝva tieลพ z mnoลพstva meniacich sa predpisov a, ako sme uลพ hovorili, aj z nรกzorovรฝch zmien, ktorรฉ by sa v dlhodobรฝch cieฤพoch rozvoja infraลกtruktรบry nemali meniลฅ. Snaลพรญme sa vychovรกvaลฅ vlastnรฝch ฤพudรญ, ฤo urฤite nie je prechรกdzka ruลพovou zรกhradou.

Ktorรฉ z aktuรกlnych projektov si vyลพadujรบ najviac vaลกej pozornosti, resp. sรบ v akomkoฤพvek smere vรฝnimoฤnรฉ?
V sรบฤasnosti realizovanรฉ projekty nie sรบ technicky vรฝznamne nรกroฤnรฉ. Vรคฤลกina pozornosti sa tak sรบstreฤuje na rozumnรฉ skฤบbenie meniacich sa predpisov a z toho vyplรฝvajรบcich meniacich sa nรกzorov a poลพiadaviek dotknutรฝch subjektov. Ak aj zรญskate vyjadrenie, stanovisko, zvyฤajne je jeho platnosลฅ ฤasovo obmedzenรก, nezriedka iba na 6 mesiacov.

Usilujete sa v najbliลพลกom ฤase zรญskaลฅ niektorรฉ konkrรฉtne zรกkazky? Mรกte nejakรฉ bliลพลกie plรกny, kam/ako by ste chceli firmu ฤalej posรบvaลฅ?
Plรกny sรบ, ale budรบcnosลฅ nรกs urฤite znovu prekvapรญ. Aj projektanti by radi koneฤne pracovali na nejakom tichom referentskom miesteฤku a urฤite sa nebudรบ vyhรฝbaลฅ osobnej zodpovednosti. Naลกรญm jednoznaฤnรฝm cieฤพom je pravidelne odovzdรกvaลฅ bezchybnรฉ projekty a zรกroveลˆ udrลพaลฅ pracovnรบ pohodu v celom kolektรญve.

ฤŒo by ste si v najbliลพลกรญch rokoch priali pre seba, vaลกu spoloฤnosลฅ ฤi celรฝ stavebnรฝ sektor?
Rozumnรฉ sprรกvanie sa hospodรกra na vlastnom hospodรกrstve โ€“ odstrรกnenie mรณdnosti. Stavebnรญctvo je dlhodobรฝ proces prรญpravy, realizรกcie a hlavne pouลพรญvateฤพnosti. Prastarรฉ znรกme โ€žลฅaลพko na cviฤisku, ฤพahko na bojiskuโ€œ uลพ v dneลกnรฝch ฤasoch pre nรกลก nรกrod neplatรญ? Veฤ predsa rozhodujeme, pripravujeme a budujeme nieฤo, ฤo budรบ vyuลพรญvaลฅ aj budรบce generรกcie.

Základnou ฤinnosลฅou firmy ISPO, spol. s r. o., je projektová ฤinnosลฅ na všetkých stupลˆoch plánovacej, prípravnej a projektovej dokumentácie stavieb hlavne v oblasti dopravných stavieb.

O spoloฤnosti ISPO
Zรกkladnou ฤinnosลฅou firmy ISPO, spol. s r. o., je projektovรก ฤinnosลฅ na vลกetkรฝch stupลˆoch plรกnovacej, prรญpravnej a projektovej dokumentรกcie stavieb hlavne v oblasti dopravnรฝch stavieb. Jej sรบฤasลฅou je aj spracovanie prieskumov a geodetickรฉ a kartografickรฉ prรกce. Firma zabezpeฤuje aj vรฝkon stavebnรฉho dozoru v priebehu vรฝstavby a spracovanie dokumentรกcie skutoฤnรฉho zhotovenia stavby. Zรกroveลˆ poskytuje konzultaฤnรบ, poradenskรบ a expertรญznu ฤinnosลฅ.
Histรณria firmy siaha do ฤias niekdajลกieho ลกtรกtneho podniku Inลพinierske stavby (neskรดr a. s. Koลกice), konkrรฉtne jednรฉho zo ลกtyroch projektovรฝch stredรญsk v rรกmยญci projektovej sprรกvy Inลพinierske stavby Koลกice. Novรก spoloฤnosลฅ ISPO, spol. s r. o., inลพinierske stavby Preลกov, je priamy pokraยญฤovateฤพ projektovรฉho strediska Preลกov.

Rozhovor pripravila Silvia Friedlovรก.
Foto: archรญv ISPO

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie