Karim Rashid: Dizajn, ktorรฝ hovorรญ reฤou sรบฤasnosti
Prvรฝ slovenskรฝ festival architektรบry aย dizajnu AND odลกtartoval sรฉriu ochutnรกvok zย toho najlepลกieho, ฤo tรกto oblasลฅ ponรบka. รlohy veฤพvyslanca svetovej architektonickej aย dizajnรฉrskej obce na Slovensku sa zhostil Karim Rashid, neprehliadnuteฤพnรฝ, svetovo uznรกvanรฝ dizajnรฉr, ktorรฝ โ ako tvrdรญ โ chce zmeniลฅ svet. Zaujal svojou schopnosลฅou demokratizovaลฅ dizajn aย urobiลฅ ho cenovo dostupnรฝm aj pre strednรบ triedu. Nemรก rรกd, keฤ sa hovorรญ oย vysokom aย nรญzkom umenรญ, pretoลพe svet vnรญma ako plynulรฝ priestor bez hrรกn aย bez akรฝchkoฤพvek racionรกlnych aย ekonomickรฝch rozdielov. Snaลพรญ sa vyhรฝbaลฅ vลกetkรฉmu, ฤo zavรกลa konvenciami, elitรกrstvom, masovosลฅou alebo klasifikรกciou. Podฤพa jeho mienky mรก byลฅ sรบฤasลฅou vลกetkรฝch vรฝtvorov prรกve diverzita, variabilnosลฅ aย zmena.
Dizajn ako demokratickรฉ umenie
Sรบฤasnรฝ svet sa rozvรญja dych vyrรกลพajรบcou rรฝchlosลฅou aย zaplavuje sa novรฝmi technolรณgiami, materiรกlmi, softvรฉrmi aย produktmi dennej spotreby. Zvyลกuje pรดลพitky ฤloveka aย nevyhnutne vyลพaduje aj zmysel pre originalitu aย inovรกciu.
โNa jednej strane je tu digitรกlny vek, ktorรฝ sa ลกรญri exponenciรกlnym spรดsobom ฤalej. Na druhej stojรญ fyzickรฝ svet zotrvรกvajรบci vo svojej banรกlnej rovine. Uvedomil som si, ลพe tieto dva svety treba priblรญลพiลฅ. Aย to tรฝm, ลพe budeme vytvรกraลฅ veci, priestory ฤi tรฉmy, ktorรฉ dokรกลพu poskytnรบลฅ rovnakรบ skรบsenosลฅ ako digitรกlny vek โ skรบsenosลฅ, ktorรก sย vami vย konkrรฉtnom ฤase vytvรกra urฤitรฝ vzลฅah,โ vysvetฤพuje Karim Rashid.
Podฤพa skรบsenรฉho tvorcu je dizajn ฤosi ako demokratickรฉ umenie, ktorรฉ sa dotรฝka vลกetkรฝch, aย to bez ohฤพadu na ich spoloฤenskรฉ postavenie, kultรบrne hodnoty alebo vyznanie. โSรบvisรญ so vลกetkรฝm, sย ฤรญm sa denne stretรกvame, aย na nรกลก ลพivot vplรฝva veฤพmi konzekventne. Mojou prรกcou je ลกtรบdium alternatรญv aย moลพnostรญ sย cieฤพom vytvoriลฅ komoditu, ktorรก bude medziฤlรกnkom celej spoloฤnosti aย banรกlne ju naplnรญ krรกsou.
Mnohรญ ฤพudia si myslia, ลพe umelci vidia do budรบcnosti. Nie je to pravda. Nesnaลพรญme sa pozeraลฅ do budรบcnosti, ale vnรญmaลฅ sรบฤasnosลฅ, aย tรฝm formovaลฅ budรบcnosลฅ. Vย tomto spoฤรญva program dizajnu โ byลฅ umelcom reรกlneho.
Nรกลก kaลพdodennรฝ ลพivot stojรญ uprostred medzi priemyslom aย uลพรญvateฤพom, medzi sebavyjadrenรญm aย tรบลพbou, medzi technolรณgiou aย sociรกlnym sprรกvanรญm ฤloveka. Ak chcรบ produkty prispieลฅ kย rozvรญjaniu fantรกzie aย zmyslovรฝch skรบsenostรญ, musia narรกbaลฅ sย naลกรญm emociรกlnym zรกzemรญm. Navrhovanie je kreatรญvnou, fyzickou aย sรบฤasne politickou ฤinnosลฅou, ide oย sociรกlne interaktรญvny aย zodpovednรฝ proces, ktorรฝ je dรดleลพitejลกรญ neลพ samotnรก fyzickรก forma aย ktorรฉho vรฝsledkom je estetickรก forma. Jeho obsah majรบ urฤovaลฅ aย inลกpirovaลฅ sรบฤasnรฉ podmienky.
Dizajn tvaruje naลกe individuรกlne aj komerฤnรฉ prostredie aย zohrรกva dรดleลพitรบ รบlohu vย rรกmci kultรบry aย naลกej krรกtkodobej verejnej pamรคte. Produkty, ktorรฉ mรดลพeme oznaฤiลฅ prรญvlastkom sรบฤasnรฉ, formujรบ ลพivot aย sprรกvanie ฤloveka, majรบ vplyv na udrลพateฤพnosลฅ, obrovskรฝ dosah na hospodรกrstvo aย podnecujรบ kย tomu, aby sme sa posunuli novรฝm smerom,โ zdรดrazลuje dizajnรฉr.
Lepลกie miesto na ลพivot
Rashidova genialita spoฤรญva aj vย jeho schopnosti uplatลovaลฅ pri rozvรญjanรญ svojich produktov novรฉ technolรณgie aย materiรกly. Na druhej strane poukazuje na to, ลพe pri navrhovanรญ komodรญt aย interiรฉrov sa stรกle neuvaลพuje nad tรฝm, ฤo sรบฤasnรฝ ฤlovek naozaj potrebuje.
ย
โAko spoloฤnosลฅ, ktorรก ลพije podฤพa marketingovรฝch princรญpov, dokรกลพeme posรบdiลฅ len to, ฤo poznรกme. Vรฝsledkom sรบ vรกhavรฉ postoje ฤพudรญ vย prieskumoch, ktorรฉ od nich ลพiadajรบ vyslovenie nรกzoru na novรฉ veci. Vย skutoฤnosti dokรกลพu tรญto ฤพudia reagovaลฅ len na to, ฤo existuje aย ฤo im je znรกme. Aj preto vรฝrobnรฉ spoloฤnosti vo vรฝvojovej oblasti uprednostลujรบ uplatลovanie archetypov. Nastรบpite naprรญklad do lietadla aย uvedomรญte si, ลพe sedadlรก sa vย priebehu ลกesลฅdesiatich rokov sย vรฝnimkou novรฝch technolรณgii aย materiรกlov takmer nezmenili.
Aj mobilnรฉ telefรณny vyzerajรบ vย princรญpe stรกle rovnako. Lipneme sa veciach, ktorรฉ poznรกme zย histรณrie, pretoลพe sme nauฤenรญ vnรญmaลฅ minulosลฅ ako nieฤo รบลพasnรฉ. Napriek tomu, ลพe histรณria vย skutoฤnosti takรก vรดbec nebola. ลฝivot vo svete je dnes vย priemere zย historickรฉho hฤพadiska lepลกรญ neลพ vย minulosti. Pred tristo rokmi predstavovalo 96โ% sveta chudobu aย 4โ% tvorili bohatรญ. Dnes tรกto schizma neexistuje, pretoลพe vรคฤลกinu reprezentuje strednรก trieda.
Navrhli sme rozliฤnรฉ systรฉmy, urbanistickรฉ ลกtruktรบry ฤi komodity aย urฤili sme svetovรฉ problรฉmy. รlohou dizajnu vลกak nie je vyrieลกiลฅ pรกlฤivรฉ problรฉmy ฤพudstva, ale skrรกลกliลฅ prostredie, ktorรฉ sme vytvorili, urobiลฅ zย neho lepลกie miesto na ลพivot. Mali by sme pouลพรญvaลฅ novรฉ technolรณgie, implementovaลฅ novรฉ nรกpady, materiรกly, zisลฅovaลฅ, ako funguje naลกe sociรกlne sprรกvanie aย povรฝลกiลฅ veci kย tomu, aby sme vytvorili prรญjemnejลกรญ svet.
Majik Cafรฉ, Belehrad Vย reลกtaurรกcii sa spรกja Karimova zรกฤพuba vย zmyselnรฝch lรญniรกch aย farbรกch aย vo vytvรกranรญ dynamizujรบceho priestoru. Atmosfรฉra sa tu preniesla do 21. (techno)storoฤia, ฤomu napovedรก oznamovacรญ LED displej textovรฝch sprรกv pre zรกkaznรญkov. Techno-organickรฉ sa vลกak spรกja sย humรกnno-organickรฝm, napr. vย podobe muลพskรฉho aย ลพenskรฉho profilu, ktorรฉ tvoria vstup do dรญdลพejskej klubovne. Vย modernom interiรฉri oลพรญvajรบ srbskรฉ motรญvy prostrednรญctvom ikonicky tvarovanรฝch okien ฤi starej dekoratรญvnej vzorky, aย vytvรกrajรบ tak kaleidoskopickรฝ inลกpiratรญvny priestor na oddych, zรกbavu, dobrรฉ jedlo aย pitie. ย ย ย Foto: Nebojsa Babic |
ฤo by sa stalo, keby som nastรบpil do lietadla aย nad svojรญm sedadlom by ma vรญtal nรกpis sย mojรญm menom? Myslรญm si, ลพe by to posunulo hranice oย kรบsok ฤalej. Takรกto technolรณgia by pritom stรกla len pรกr eur,โ pokraฤuje Karim Rashid.
Dizajn vย jeho ponรญmanรญ je zlepลกenรญm ลพivota po estetickej, poetickej, experimentรกlnej, zmyslovej aj emocionรกlnej strรกnke. Sรบฤasnรฝ biznis by mal maลฅ podฤพa Rashida oย zรกujme skrรกลกฤพovaลฅ svet aย oย jeho odฤพahฤenรญ od nostalgie, zastaranรฝch tradรญciรญ, dรกvnych rituรกlov, gรฝฤa aย nezmyslov.
Kultรบrne hodnoty ako zรกklad znaฤky
Dizajn podฤพa Rashida nepredstavuje ลกtรฝl, resp. ลกtylizovanie, ale sprรญtomลovanie. Navrhovanie totiลพ vychรกdza zo sรบฤasnรฝch kritรฉriรญ, zatiaฤพ ฤo pri ลกtylizovanรญ sa uplatลujรบ historickรฉ prvky. โAk vytvorรญm interiรฉr, vย ktorom sa inลกpirujem napr. biedermeierom, znamenรก to, ลพe iba ลกtylizujem. Minimalizmus sa tieลพ stรกva urฤitรฝm ลกtรฝlom, ktorรฝ sa zakladรก na jednoduchej geometrii tvarov. Nie je zloลพitรฉ vytvoriลฅ dokonalรฝ ลกtvorec alebo kocku aย neustรกle tieto motรญvy opakovaลฅ. To vลกak pre mลa nie je vรฝzva.
รra, vย ktorej ลพijeme teraz, hฤพadรก novรบ mรคkkosลฅ โ produkty aย priestory, ktorรฉ vytvรกrajรบ dojem plynulosti, bezhraniฤnosti aย pohodlia. Prรญstup dizajnรฉra kย rieลกeniu hotelovej izby neposรบva hranice moลพnostรญ, pokiaฤพ vychรกdza iba zย toho, ลพe miestnosลฅ potrebuje nejakรบ posteฤพ, noฤnรฝ stolรญk, lampu alebo stoliฤku. Hromadenie predmetov moลพno povaลพovaลฅ iba za prostรฉ dekorovanie.
Veฤพkรฉ mnoลพstvo hotelov mรก malรฉ postele aย veฤพkรฉ kรบpeฤพne. To dokazuje, ako mรกlo sa predtรฝm rozmรฝลกฤพalo nad tรฝm, ฤo hosลฅ vย izbe skutoฤne robรญ aย ฤo naozaj potrebuje. Dizajn by mal predovลกetkรฝm narรกbaลฅ sย ฤพudskou skรบsenosลฅou. Vย hotelovej izbe strรกvite vรคฤลกinu ฤasu vย posteli. Preฤo by si teda dizajnรฉr nemohol do tej postele ฤพahnรบลฅ aย uvaลพovaลฅ nad vylepลกeniami interiรฉrovรฉho rieลกenia?โ pรฝta sa Karim Rashid. Aย jeho รบvahy smerujรบ ฤalej.
Hovorรญ, ลพe aj mestรก aย jednotlivรฉ kultรบry mรดลพu byลฅ predmetom dizajnu, ktorรฝ pรดsobรญ sรบฤasne ako globalizรกtor aj faktor rozmanitosti. Pรดsobia aย rozvรญjajรบ sa podobne ako znaฤky. Dokรกลพu sa odlรญลกiลฅ aย napredovaลฅ len vย tom prรญpade, ak budรบ ลกรญriลฅ svoje kultรบrne hodnoty. โImitovanie je jednoduchรฉ, ale dรดleลพitรฉ je zachytiลฅ podstatu kultรบry danรฉho miesta. Originalita chรฝba napr. obrรกzkom plรกลพรญ, ktorรฉ propagujรบ prรญmorskรฉ letoviskรก. Pred dvoma rokmi som bol po veฤพmi dlhom ฤase vย rodnej Kรกhire aย videl som mesto, ktorรฉ sa snaลพilo predรกvaลฅ svoju ลกtyritisรญcroฤnรบ histรณriu. Naozaj vลกak nemรดลพe ponรบknuลฅ niฤ inรฉ, nieฤo sรบฤasnรฉ?โ podnecuje dizajnรฉr.
Upozorลuje, ลพe jedinรฝm spรดsobom, ako zaลพiลฅ konkrรฉtnu architektรบru alebo interiรฉrovรฉ rieลกenie, je navลกtรญviลฅ miesto jeho vzniku. Dielo situovanรฉ vย konkrรฉtnej lokalite, ktorรก mรก hranice aย urฤitรฝ kontext, mรก jedineฤnรบ moลพnosลฅ staลฅ sa unikรกtnym. Karim Rashid sa snaลพรญ hฤพadaลฅ urฤitรบ svojrรกznosลฅ miesta, kde sa predmet jeho tvorby nachรกdza, aย tรบto osobitosลฅ vloลพiลฅ do svojich modernรฝch nรกvrhov: โPri vรฝbere zรกkazky je pre mลa urฤujรบce, ฤi mรก urฤitรฝ vzลฅah kย danรฉmu miestu aย ฤi mi dokรกลพe poskytnรบลฅ urฤitรบ inลกpirรกciu. Vtedy moลพno prostrednรญctvom sรบฤasnรฉho rieลกenia vย nรกvลกtevnรญkovi umocniลฅ pocit, ลพe sa bude na konkrรฉtnom mieste cรญtiลฅ vย konkrรฉtnom ฤase veฤพmi ลพivo.
Keฤ som robil reลกtaurรกciu vย Belehrade, urobil som veฤพmi jednoduchรบ vec. Objavil som totiลพ tvary, ktorรฉ boli hlboko zakorenenรฉ vย juhoslovanskej kultรบre aย vyuลพil som ich aj vย interiรฉrovom rieลกenรญ. Reลกtaurรกcia vฤaka tomu pรดsobรญ veฤพmi reprezentatรญvne. Najmรค vย oฤiach domรกcich, ktorรญ tรบto abstrakciu hneฤ pochopili. ฤฝudia ju radi navลกtevujรบ, pretoลพe vytvรกra sย danou lokalitou urฤitรฝ vzลฅah. Aย to je vย naลกej prรกci nesmierne dรดleลพitรฉ.โ
Karim Rashid Narodil sa vย roku 1960 vย umeleckej rodine ลพijรบcej vย Kรกhire. Otec, napoly Alลพรญrฤan, napoly Egypลฅan sa ลพivil ako abstraktnรฝ maliar. Karimova matka bola zasa Angliฤanka sย รญrskymi koreลmi. Rodina sa zย Egypta najskรดr presลฅahovala do Parรญลพa, potom do Londรฝna aย nakoniec zakotvila vย Kanade. ลฝivot vย multikultรบrnej rodine aย uprostred mnohonรกrodnej kanadskej komunity vplรฝval na formovanie Karimovho globรกlneho duchovnรฉho obฤianstva. Rashidov otec si vย novej krajine naลกiel prรกcu televรญzneho scรฉnografa. Karim ukรกzal svoje umeleckรฉ nadanie aย schopnosลฅ odliลกnรฉho aย jedineฤnรฉho videnia sveta uลพ ako pรคลฅroฤnรฝ poฤas vรฝletnej plavby, na ktorej vyhral sรบลฅaลพ vย kreslenรญ. Kรฝm ostatnรฉ deti maฤพovali delfรญny aย morskรฉ vlny, malรฝ chlapec zaujal obrรกzkom batoลพiny. Vย roku 1982 zรญskal titul vย odbore industriรกlny dizajn na univerzite vย Otave. Neskรดr pokraฤoval vย ลกtรบdiu na neapolskej univerzite spolu sย takรฝmi hviezdami ako Ettore Sottsass. Jeden rok nรกsledne pรดsobil vย milรกnskom ลกtรบdiu Rodolfa Bonetta. Svoju vlastnรบ kancelรกriu, ktorรก pรดsobรญ dodnes, si otvoril vย roku 1993 vย New Yorku, bรฝva vลกak sรบฤasne vย ลกiestich mestรกch aย simultรกnne pรดsobรญ vย takmer ลกtyridsiatich krajinรกch sveta. Pracuje aj vย Chorvรกtsku, Srbsku, ฤiernej Hore, Poฤพsku ฤi Rumunsku. Preslรกvil sa predovลกetkรฝm ako produktovรฝ aย interiรฉrovรฝ dizajnรฉr, mรณdny tvorca, ale znรกmy je aj ako umelec na poli DJ hudby. Dodnes vyprodukoval pribliลพne 2ย 500 komodรญt pre nespoฤetnรฉ mnoลพstvo klientov, napr. Alessi, Umbra, Prada, Nambรฉ, Zanotta, Sony, Miyake, Method ฤi Dirt Devil. Na konte mรก aj niekoฤพko kniลพnรฝch titulov aย dva hudobnรฉ albumy. Niekoฤพko rokov pรดsobil ako profesor industriรกlneho dizajnu, vย sรบฤasnosti je hosลฅujรบcim lektorom na univerzitรกch, konferenciรกch aย inรฝch podujatiach po celom svete. Svoje prรกce vystavoval vo viacerรฝch mรบzeรกch vrรกtane New Yorku, Chicaga, Montrealu, Toronta, Londรฝna, Tokija alebo Holandska, aย zรญskal pribliลพne ลกtyridsaลฅ vรฝznamnรฝch ocenenรญ. Jeho hyperaktรญvnu aย vย konลกtantnom pohybe zotrvรกvajรบcu tvorivรบ osobnosลฅ dopฤบลa charakteristickรฉ biele ฤi ruลพovรฉ obleฤenie aย nรกpadnรฉ okuliare. Karimov starลกรญ brat Hani je spoluzakladateฤพom architektonickรฉho ลกtรบdia Asymptote, ktorรฉ sa stalo priekopnรญkom vย oblasti tvorby poฤรญtaฤovej organickej architektรบry. |
Anna Salvovรก
Foto: Karim Rashid Inc., Nebojsa Babic, Milovan Knezevic, Cemal Emden, Brian Park