Karim Rashid: Dizajn, ktorรฝ hovorรญ reฤou sรบฤasnosti
Galรฉria(9)

Karim Rashid: Dizajn, ktorรฝ hovorรญ reฤou sรบฤasnosti

Prvรฝ slovenskรฝ festival architektรบry aย dizajnu AND odลกtartoval sรฉriu ochutnรกvok zย toho najlepลกieho, ฤo tรกto oblasลฅ ponรบka. รšlohy veฤพvyslanca svetovej architektonickej aย dizajnรฉrskej obce na Slovensku sa zhostil Karim Rashid, neprehliadnuteฤพnรฝ, svetovo uznรกvanรฝ dizajnรฉr, ktorรฝ โ€“ ako tvrdรญ โ€“ chce zmeniลฅ svet. Zaujal svojou schopnosลฅou demokratizovaลฅ dizajn aย urobiลฅ ho cenovo dostupnรฝm aj pre strednรบ triedu. Nemรก rรกd, keฤ sa hovorรญ oย vysokom aย nรญzkom umenรญ, pretoลพe svet vnรญma ako plynulรฝ priestor bez hrรกn aย bez akรฝchkoฤพvek racionรกlnych aย ekonomickรฝch rozdielov. Snaลพรญ sa vyhรฝbaลฅ vลกetkรฉmu, ฤo zavรกลˆa konvenciami, elitรกrstvom, masovosลฅou alebo klasifikรกciou. Podฤพa jeho mienky mรก byลฅ sรบฤasลฅou vลกetkรฝch vรฝtvorov prรกve diverzita, variabilnosลฅ aย zmena.


Dizajn ako demokratickรฉ umenie
Sรบฤasnรฝ svet sa rozvรญja dych vyrรกลพajรบcou rรฝchlosลฅou aย zaplavuje sa novรฝmi technolรณgiami, materiรกlmi, softvรฉrmi aย produktmi dennej spotreby. Zvyลกuje pรดลพitky ฤloveka aย nevyhnutne vyลพaduje aj zmysel pre originalitu aย inovรกciu.

โ€žNa jednej strane je tu digitรกlny vek, ktorรฝ sa ลกรญri exponenciรกlnym spรดsobom ฤalej. Na druhej stojรญ fyzickรฝ svet zotrvรกvajรบci vo svojej banรกlnej rovine. Uvedomil som si, ลพe tieto dva svety treba priblรญลพiลฅ. Aย to tรฝm, ลพe budeme vytvรกraลฅ veci, priestory ฤi tรฉmy, ktorรฉ dokรกลพu poskytnรบลฅ rovnakรบ skรบsenosลฅ ako digitรกlny vek โ€“ skรบsenosลฅ, ktorรก sย vami vย konkrรฉtnom ฤase vytvรกra urฤitรฝ vzลฅah,โ€œ vysvetฤพuje Karim Rashid.

Podฤพa skรบsenรฉho tvorcu je dizajn ฤosi ako demokratickรฉ umenie, ktorรฉ sa dotรฝka vลกetkรฝch, aย to bez ohฤพadu na ich spoloฤenskรฉ postavenie, kultรบrne hodnoty alebo vyznanie. โ€žSรบvisรญ so vลกetkรฝm, sย ฤรญm sa denne stretรกvame, aย na nรกลก ลพivot vplรฝva veฤพmi konzekventne. Mojou prรกcou je ลกtรบdium alternatรญv aย moลพnostรญ sย cieฤพom vytvoriลฅ komoditu, ktorรก bude medziฤlรกnkom celej spoloฤnosti aย banรกlne ju naplnรญ krรกsou.

Mnohรญ ฤพudia si myslia, ลพe umelci vidia do budรบcnosti. Nie je to pravda. Nesnaลพรญme sa pozeraลฅ do budรบcnosti, ale vnรญmaลฅ sรบฤasnosลฅ, aย tรฝm formovaลฅ budรบcnosลฅ. Vย tomto spoฤรญva program dizajnu โ€“ byลฅ umelcom reรกlneho.

Nรกลก kaลพdodennรฝ ลพivot stojรญ uprostred medzi priemyslom aย uลพรญvateฤพom, medzi sebavyjadrenรญm aย tรบลพbou, medzi technolรณgiou aย sociรกlnym sprรกvanรญm ฤloveka. Ak chcรบ produkty prispieลฅ kย rozvรญjaniu fantรกzie aย zmyslovรฝch skรบsenostรญ, musia narรกbaลฅ sย naลกรญm emociรกlnym zรกzemรญm. Navrhovanie je kreatรญvnou, fyzickou aย sรบฤasne politickou ฤinnosลฅou, ide oย sociรกlne interaktรญvny aย zodpovednรฝ proces, ktorรฝ je dรดleลพitejลกรญ neลพ samotnรก fyzickรก forma aย ktorรฉho vรฝsledkom je estetickรก forma. Jeho obsah majรบ urฤovaลฅ aย inลกpirovaลฅ sรบฤasnรฉ podmienky.

Dizajn tvaruje naลกe individuรกlne aj komerฤnรฉ prostredie aย zohrรกva dรดleลพitรบ รบlohu vย rรกmci kultรบry aย naลกej krรกtkodobej verejnej pamรคte. Produkty, ktorรฉ mรดลพeme oznaฤiลฅ prรญvlastkom sรบฤasnรฉ, formujรบ ลพivot aย sprรกvanie ฤloveka, majรบ vplyv na udrลพateฤพnosลฅ, obrovskรฝ dosah na hospodรกrstvo aย podnecujรบ kย tomu, aby sme sa posunuli novรฝm smerom,โ€œ zdรดrazลˆuje dizajnรฉr.

Lepลกie miesto na ลพivot
Rashidova genialita spoฤรญva aj vย jeho schopnosti uplatลˆovaลฅ pri rozvรญjanรญ svojich produktov novรฉ technolรณgie aย materiรกly. Na druhej strane poukazuje na to, ลพe pri navrhovanรญ komodรญt aย interiรฉrov sa stรกle neuvaลพuje nad tรฝm, ฤo sรบฤasnรฝ ฤlovek naozaj potrebuje.
ย 
โ€žAko spoloฤnosลฅ, ktorรก ลพije podฤพa marketingovรฝch princรญpov, dokรกลพeme posรบdiลฅ len to, ฤo poznรกme. Vรฝsledkom sรบ vรกhavรฉ postoje ฤพudรญ vย prieskumoch, ktorรฉ od nich ลพiadajรบ vyslovenie nรกzoru na novรฉ veci. Vย skutoฤnosti dokรกลพu tรญto ฤพudia reagovaลฅ len na to, ฤo existuje aย ฤo im je znรกme. Aj preto vรฝrobnรฉ spoloฤnosti vo vรฝvojovej oblasti uprednostลˆujรบ uplatลˆovanie archetypov. Nastรบpite naprรญklad do lietadla aย uvedomรญte si, ลพe sedadlรก sa vย priebehu ลกesลฅdesiatich rokov sย vรฝnimkou novรฝch technolรณgii aย materiรกlov takmer nezmenili.

Aj mobilnรฉ telefรณny vyzerajรบ vย princรญpe stรกle rovnako. Lipneme sa veciach, ktorรฉ poznรกme zย histรณrie, pretoลพe sme nauฤenรญ vnรญmaลฅ minulosลฅ ako nieฤo รบลพasnรฉ. Napriek tomu, ลพe histรณria vย skutoฤnosti takรก vรดbec nebola. ลฝivot vo svete je dnes vย priemere zย historickรฉho hฤพadiska lepลกรญ neลพ vย minulosti. Pred tristo rokmi predstavovalo 96โ€‰% sveta chudobu aย 4โ€‰% tvorili bohatรญ. Dnes tรกto schizma neexistuje, pretoลพe vรคฤลกinu reprezentuje strednรก trieda.

Navrhli sme rozliฤnรฉ systรฉmy, urbanistickรฉ ลกtruktรบry ฤi komodity aย urฤili sme svetovรฉ problรฉmy. รšlohou dizajnu vลกak nie je vyrieลกiลฅ pรกlฤivรฉ problรฉmy ฤพudstva, ale skrรกลกliลฅ prostredie, ktorรฉ sme vytvorili, urobiลฅ zย neho lepลกie miesto na ลพivot. Mali by sme pouลพรญvaลฅ novรฉ technolรณgie, implementovaลฅ novรฉ nรกpady, materiรกly, zisลฅovaลฅ, ako funguje naลกe sociรกlne sprรกvanie aย povรฝลกiลฅ veci kย tomu, aby sme vytvorili prรญjemnejลกรญ svet.

Majik Cafรฉ, Belehrad
Vย reลกtaurรกcii sa spรกja Karimova zรกฤพuba vย zmyselnรฝch lรญniรกch aย farbรกch aย vo vytvรกranรญ dynamizujรบceho priestoru. Atmosfรฉra sa tu preniesla do 21. (techno)storoฤia, ฤomu napovedรก oznamovacรญ LED displej textovรฝch sprรกv pre zรกkaznรญkov. Techno-organickรฉ sa vลกak spรกja sย humรกnno-organickรฝm, napr. vย podobe muลพskรฉho aย ลพenskรฉho profilu, ktorรฉ tvoria vstup do dรญdลพejskej klubovne. Vย modernom interiรฉri oลพรญvajรบ srbskรฉ motรญvy prostrednรญctvom ikonicky tvarovanรฝch okien ฤi starej dekoratรญvnej vzorky, aย vytvรกrajรบ tak
kaleidoskopickรฝ inลกpiratรญvny priestor na oddych, zรกbavu, dobrรฉ jedlo aย pitie. ย ย  ย 
Foto: Nebojsa Babic

ฤŒo by sa stalo, keby som nastรบpil do lietadla aย nad svojรญm sedadlom by ma vรญtal nรกpis sย mojรญm menom? Myslรญm si, ลพe by to posunulo hranice oย kรบsok ฤalej. Takรกto technolรณgia by pritom stรกla len pรกr eur,โ€œ pokraฤuje Karim Rashid.

Dizajn vย jeho ponรญmanรญ je zlepลกenรญm ลพivota po estetickej, poetickej, experimentรกlnej, zmyslovej aj emocionรกlnej strรกnke. Sรบฤasnรฝ biznis by mal maลฅ podฤพa Rashida oย zรกujme skrรกลกฤพovaลฅ svet aย oย jeho odฤพahฤenรญ od nostalgie, zastaranรฝch tradรญciรญ, dรกvnych rituรกlov, gรฝฤa aย nezmyslov.

Kultรบrne hodnoty ako zรกklad znaฤky
Dizajn podฤพa Rashida nepredstavuje ลกtรฝl, resp. ลกtylizovanie, ale sprรญtomลˆovanie. Navrhovanie totiลพ vychรกdza zo sรบฤasnรฝch kritรฉriรญ, zatiaฤพ ฤo pri ลกtylizovanรญ sa uplatลˆujรบ historickรฉ prvky. โ€žAk vytvorรญm interiรฉr, vย ktorom sa inลกpirujem napr. biedermeierom, znamenรก to, ลพe iba ลกtylizujem. Minimalizmus sa tieลพ stรกva urฤitรฝm ลกtรฝlom, ktorรฝ sa zakladรก na jednoduchej geometrii tvarov. Nie je zloลพitรฉ vytvoriลฅ dokonalรฝ ลกtvorec alebo kocku aย neustรกle tieto motรญvy opakovaลฅ. To vลกak pre mลˆa nie je vรฝzva.

ร‰ra, vย ktorej ลพijeme teraz, hฤพadรก novรบ mรคkkosลฅ โ€“ produkty aย priestory, ktorรฉ vytvรกrajรบ dojem plynulosti, bezhraniฤnosti aย pohodlia. Prรญstup dizajnรฉra kย rieลกeniu hotelovej izby neposรบva hranice moลพnostรญ, pokiaฤพ vychรกdza iba zย toho, ลพe miestnosลฅ potrebuje nejakรบ posteฤพ, noฤnรฝ stolรญk, lampu alebo stoliฤku. Hromadenie predmetov moลพno povaลพovaลฅ iba za prostรฉ dekorovanie.

Veฤพkรฉ mnoลพstvo hotelov mรก malรฉ postele aย veฤพkรฉ kรบpeฤพne. To dokazuje, ako mรกlo sa predtรฝm rozmรฝลกฤพalo nad tรฝm, ฤo hosลฅ vย izbe skutoฤne robรญ aย ฤo naozaj potrebuje. Dizajn by mal predovลกetkรฝm narรกbaลฅ sย ฤพudskou skรบsenosลฅou. Vย hotelovej izbe strรกvite vรคฤลกinu ฤasu vย posteli. Preฤo by si teda dizajnรฉr nemohol do tej postele ฤพahnรบลฅ aย uvaลพovaลฅ nad vylepลกeniami interiรฉrovรฉho rieลกenia?โ€œ pรฝta sa Karim Rashid. Aย jeho รบvahy smerujรบ ฤalej.

Hovorรญ, ลพe aj mestรก aย jednotlivรฉ kultรบry mรดลพu byลฅ predmetom dizajnu, ktorรฝ pรดsobรญ sรบฤasne ako globalizรกtor aj faktor rozmanitosti. Pรดsobia aย rozvรญjajรบ sa podobne ako znaฤky. Dokรกลพu sa odlรญลกiลฅ aย napredovaลฅ len vย tom prรญpade, ak budรบ ลกรญriลฅ svoje kultรบrne hodnoty. โ€žImitovanie je jednoduchรฉ, ale dรดleลพitรฉ je zachytiลฅ podstatu kultรบry danรฉho miesta. Originalita chรฝba napr. obrรกzkom plรกลพรญ, ktorรฉ propagujรบ prรญmorskรฉ letoviskรก. Pred dvoma rokmi som bol po veฤพmi dlhom ฤase vย rodnej Kรกhire aย videl som mesto, ktorรฉ sa snaลพilo predรกvaลฅ svoju ลกtyritisรญcroฤnรบ histรณriu. Naozaj vลกak nemรดลพe ponรบknuลฅ niฤ inรฉ, nieฤo sรบฤasnรฉ?โ€œ podnecuje dizajnรฉr.

Upozorลˆuje, ลพe jedinรฝm spรดsobom, ako zaลพiลฅ konkrรฉtnu architektรบru alebo interiรฉrovรฉ rieลกenie, je navลกtรญviลฅ miesto jeho vzniku. Dielo situovanรฉ vย konkrรฉtnej lokalite, ktorรก mรก hranice aย urฤitรฝ kontext, mรก jedineฤnรบ moลพnosลฅ staลฅ sa unikรกtnym. Karim Rashid sa snaลพรญ hฤพadaลฅ urฤitรบ svojrรกznosลฅ miesta, kde sa predmet jeho tvorby nachรกdza, aย tรบto osobitosลฅ vloลพiลฅ do svojich modernรฝch nรกvrhov: โ€žPri vรฝbere zรกkazky je pre mลˆa urฤujรบce, ฤi mรก urฤitรฝ vzลฅah kย danรฉmu miestu aย ฤi mi dokรกลพe poskytnรบลฅ urฤitรบ inลกpirรกciu. Vtedy moลพno prostrednรญctvom sรบฤasnรฉho rieลกenia vย nรกvลกtevnรญkovi umocniลฅ pocit, ลพe sa bude na konkrรฉtnom mieste cรญtiลฅ vย konkrรฉtnom ฤase veฤพmi ลพivo.

ย 

Keฤ som robil reลกtaurรกciu vย Belehrade, urobil som veฤพmi jednoduchรบ vec. Objavil som totiลพ tvary, ktorรฉ boli hlboko zakorenenรฉ vย juhoslovanskej kultรบre aย vyuลพil som ich aj vย interiรฉrovom rieลกenรญ. Reลกtaurรกcia vฤaka tomu pรดsobรญ veฤพmi reprezentatรญvne. Najmรค vย oฤiach domรกcich, ktorรญ tรบto abstrakciu hneฤ pochopili. ฤฝudia ju radi navลกtevujรบ, pretoลพe vytvรกra sย danou lokalitou urฤitรฝ vzลฅah. Aย to je vย naลกej prรกci nesmierne dรดleลพitรฉ.โ€œ

Karim Rashid
Narodil sa vย roku 1960 vย umeleckej rodine ลพijรบcej vย Kรกhire. Otec, napoly Alลพรญrฤan, napoly Egypลฅan sa ลพivil ako abstraktnรฝ maliar. Karimova matka bola zasa Angliฤanka sย รญrskymi koreลˆmi. Rodina sa zย Egypta najskรดr presลฅahovala do Parรญลพa, potom do Londรฝna aย nakoniec zakotvila vย Kanade. ลฝivot vย multikultรบrnej rodine aย uprostred mnohonรกrodnej kanadskej komunity vplรฝval na formovanie Karimovho globรกlneho duchovnรฉho obฤianstva. Rashidov otec si vย novej krajine naลกiel prรกcu televรญzneho scรฉnografa.

Karim ukรกzal svoje umeleckรฉ nadanie aย schopnosลฅ odliลกnรฉho aย jedineฤnรฉho videnia sveta uลพ ako pรคลฅroฤnรฝ poฤas vรฝletnej plavby, na ktorej vyhral sรบลฅaลพ vย kreslenรญ. Kรฝm ostatnรฉ deti maฤพovali delfรญny aย morskรฉ vlny, malรฝ chlapec zaujal obrรกzkom batoลพiny.

Vย roku 1982 zรญskal titul vย odbore industriรกlny dizajn na univerzite vย Otave. Neskรดr pokraฤoval vย ลกtรบdiu na neapolskej univerzite spolu sย takรฝmi hviezdami ako Ettore Sottsass. Jeden rok nรกsledne pรดsobil vย milรกnskom ลกtรบdiu Rodolfa Bonetta. Svoju vlastnรบ kancelรกriu, ktorรก pรดsobรญ dodnes, si otvoril vย roku 1993 vย New Yorku, bรฝva vลกak sรบฤasne vย ลกiestich mestรกch aย simultรกnne pรดsobรญ vย takmer ลกtyridsiatich krajinรกch sveta. Pracuje aj vย Chorvรกtsku, Srbsku, ฤŒiernej Hore, Poฤพsku ฤi Rumunsku. Preslรกvil sa predovลกetkรฝm ako produktovรฝ aย interiรฉrovรฝ dizajnรฉr, mรณdny tvorca, ale znรกmy je aj ako umelec na poli DJ hudby.

Dodnes vyprodukoval pribliลพne 2ย 500 komodรญt pre nespoฤetnรฉ mnoลพstvo klientov, napr. Alessi, Umbra, Prada, Nambรฉ, Zanotta, Sony, Miyake, Method ฤi Dirt Devil. Na konte mรก aj niekoฤพko kniลพnรฝch titulov aย dva hudobnรฉ albumy. Niekoฤพko rokov pรดsobil ako profesor industriรกlneho dizajnu, vย sรบฤasnosti je hosลฅujรบcim lektorom na univerzitรกch, konferenciรกch aย inรฝch podujatiach po celom svete.

Svoje prรกce vystavoval vo viacerรฝch mรบzeรกch vrรกtane New Yorku, Chicaga, Montrealu, Toronta, Londรฝna, Tokija alebo Holandska, aย zรญskal pribliลพne ลกtyridsaลฅ vรฝznamnรฝch ocenenรญ. Jeho hyperaktรญvnu aย vย konลกtantnom pohybe zotrvรกvajรบcu tvorivรบ osobnosลฅ dopฤบลˆa charakteristickรฉ biele ฤi ruลพovรฉ obleฤenie aย nรกpadnรฉ okuliare. Karimov starลกรญ brat Hani je spoluzakladateฤพom architektonickรฉho ลกtรบdia Asymptote, ktorรฉ sa stalo priekopnรญkom vย oblasti tvorby poฤรญtaฤovej organickej architektรบry.

Anna Salvovรก
Foto: Karim Rashid Inc., Nebojsa Babic, Milovan Knezevic, Cemal Emden, Brian Park