Keฤ sa suลกiareล na ฤakanku zmenรญ na dom
Aj rekonลกtrukcia suลกiarne na ฤakankovรฉ kvety sa mรดลพe zmeniลฅ na filozofickรฉ dielo. A to predovลกetkรฝm vtedy, ak sรบ investormi ฤพudia s umeleckou duลกou. Ako sa architekti popasovali s tรฝmto neฤพahkรฝm zadanรญm?
Dom pre Hermesa je vรฝsledkom vzรกjomnej spoluprรกce medzi architektom a klientom, ktorรฝ pracuje ako vรฝtvarnรญk a krajinnรฝ architekt. Je situovanรฝ na severozรกpadnom okraji Filipovho ostrova. Projekt zahลลal konverziu tradiฤnej suลกiarne na ฤakankovรฉ kvety na rezidenciu pre manลพelskรฝ pรกr. Dizajn bol koncipovanรฝ tak, aby odzrkadฤพoval sรบฤasnรฝ svet a vznikol priestor na ลพivot, v ktorom hlavnรบ รบlohu zohrรกvajรบ rรฝchlosลฅ, dynamika a zmena. Inลกpirรกciou pre tento koncepฤnรฝ rรกmec bola vรฝtvarnรก inลกtalรกcia usporiadanรก klientom, ktorรก bola vystavenรก v mรบzeu umenia Tarrawarra Museum of Art v roku 2007.
Pรดvodnรก historickรก budova je jednรฝm z mรกla prรญkladov suลกiarnรญ na ฤakanku zo zaฤiatku 20. storoฤia, keฤ sa budovali z betรณnu.
Dom tvoria dve zรกkladnรฉ hmoty.
Architektonickรฝ nรกvrh nevychรกdza z tvaru a polohy pozemku ani nie je determinovanรฝ funkciou domu, ale je zaloลพenรฝ na myลกlienke voฤพnosti, moลพnosti ฤพahkej transformรกcie a pohybu. To sa podarilo vฤaka adaptabilne navrhnutรฉmu priestoru, ktorรฝ moลพno podฤพa potreby modifikovaลฅ, ako aj systรฉmu dverรญ a chodieb. Koncept otvorenej mysle, ktorรฝ vytvรกra obyvateฤพom priestor na neustรกle zmeny, je umocnenรฝ rieลกenรญm interiรฉru definovanรฉho navzรกjom previazanรฝmi susediacimi hmotami, ktorรฉ zahลลajรบ aj exteriรฉrovรฉ krytรฉ plochy a okolitรฉ prostredie.
Jadrom domu je variabilnรก kuchyลa.
Tento priestor je navrhnutรฝ tak, aby v ลom bolo moลพnรฉ realizovaลฅ mnoลพstvo aktivรญt od varenia pre priateฤพov a znรกmych aลพ po prรญpravu rodinnej veฤere.
Zรกkladnรก myลกlienka projektu, ktorรก mรก evokovaลฅ voฤพnรฝ koncept zaloลพenรฝ na nรกhodnรฝch sรบvislostiach, vychรกdza z otรกzky francรบzskeho spisovateฤพa, reลพisรฉra, bรกsnika a dokumentaristu Georga Pereca z jeho najslรกvnejลกej knihy La Vie mode d’emploi (ลฝivot nรกvod na pouลพitie): โMali by sme sa nauฤiลฅ ลพiลฅ viac na schodisku. Ale ako?โ
Jednotlivรฉ stolรกrske prvky vzรกjomne prepรกjajรบ prvรฉ a druhรฉ nadzemnรฉ podlaลพie.
Na 2. NP sa nachรกdza spoloฤenskรฝ priestor s drevenou kniลพnicou.
Dom tvoria dve zรกkladnรฉ hmoty, priฤom jadrom je variabilnรก kuchyลa, ktorej jednotlivรฉ stolรกrske prvky vzรกjomne prepรกjajรบ prvรฉ a druhรฉ nadzemnรฉ podlaลพie. Tento priestor je navrhnutรฝ tak, aby v ลom bolo moลพnรฉ realizovaลฅ mnoลพstvo aktivรญt od varenia pre priateฤพov a znรกmych aลพ po prรญpravu rodinnej veฤere.
Minimalistickรฝ prรญstup sa ลฅahรก celรฝm interiรฉrom.
Dom je obklopenรฝ zรกhradou…
Suลกiareล je jednou z troch budov, situovanรก medzi pobreลพnou rezidenciou. Coldon home (hosลฅovskรฝ dom a vรฝtvarnรฝ ateliรฉr) a Stters Cottage (krajฤรญrska dielลa) sรบ doplnkovรฝmi priestormi k hlavnej nehnuteฤพnosti, kde mรดลพu majitelia napฤบลaลฅ svoje poslanie. Dom je obklopenรฝ zรกhradou, v ktorej nechรฝba vonkajลกia kรบpeฤพลa.
… v ktorej nechรฝba vonkajลกia kรบpeฤพลa.
Svoj priestor tu majรบ aj deti a ลกtvornohรฝ obyvateฤพ.
Pรดvodnรก historickรก budova je jednรฝm z mรกla prรญkladov suลกiarnรญ na ฤakanku zo zaฤiatku 20. storoฤia, keฤ sa budovali z betรณnu. Vรฝraznรฉ ลกtrukturรกlne poruchy betรณnovej konลกtrukcie si vyลพiadali rekonลกtrukciu a reลกtauraฤnรฉ prรกce zaloลพenรฉ na technolรณgii striekanรฉho betรณnu.
Severnรฝ pohฤพad
Pรดdorys 1. NP
Podlaha na severnej strane suลกiarne je previazanรก s vonkajลกou podpornou stenou a vodnou nรกdrลพou, ktorรก bola pรดvodne vybudovanรก ako jeden z prvkov dรดleลพitรฝch na zabezpeฤenie hlavnej funkcie tejto poฤพnohospodรกrskej budovy. V sรบฤasnosti je rovnako naplnenรก vodou a mรก funkciu pasรญvneho chladenia. Na realizรกciu projektu bol vymedzenรฝ pomerne oklieลกtenรฝ rozpoฤet. Vrรกtane vonkajลกรญch plรดch neprekroฤila celkovรก cena realizรกcie 2 650 โฌ/m2.
Pรดdorys 2. NP
Rez A-A
Rez C-C
Projektovรฝ tรญm: Andrew Simpson, Charles Anderson Emma Parkinson
Realizรกcia: 2013
Zhotoviteฤพ: NHJ Constructions
TEXT: Andrew Simpson Architects, wad
FOTO: Peter Bennetts