Kontroverznejší s výstavbou čaká, exkluzívnejší napreduje. Aký je stav projektov v podmostí Mosta SNP?
Most SNP je neprehliadnuteľnou stavbou nie len v národnom, ale celosvetovom kontexte. Ikona hlavného mesta si však posledné roky prechádza krízovým obdobím, pričom v jeho podmostí z petržalskej strany sú naplánované dva dôležité projekty. Kontroverznejší so začiatkom výstavby ešte nezačal, exkluzívnejšiemu sa však darí výrazne napredovať.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Symbol Bratislavy čaká čiastočná oprava
Pre jeho výstavbu zbúrali značnú časť bratislavského Podhradia. Zanikli historicky hodnotné časti Vydrice či množstvo ďalších domov, ktoré mnohí dnešní Bratislavčania nikdy nevideli. Tak sa začal písať príbeh azda najznámejšieho slovenského mosta, za ktorého návrhom stoja architekti Jozef Lacko, Ladislav Kušnír, Ivan Slameň a inžinieri Arpád Tesár a Jozef Zvara.
V posledných rokoch však Most SNP prechádza krízovým obdobím a plánuje sa jeho čiastočná oprava, o čom sme podrobne informovali v minulom roku. Jeho stav nám dnes bližšie priblížil Peter Bubla, hovorca magistrátu: „Most SNP prešiel jednou z najdôslednejších prehliadok za posledné roky a mesto má k dispozícii kvalitné odborné posúdenie. I keď je most prevádzkovateľný a pre motoristov a chodcov bezpečný, prehliadka ukázala, že na moste sú miestami porušené pozdĺžne zvary nosníkov ortotropnej mostovky.”
Mesto tak v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou (STU) určilo najvhodnejší spôsob zvárania, aby nebola poškodená izolácia a asfaltový povrch vozovky na moste. „Proces k uvedenému bol skutočne precízny,” potvrdzuje Peter Bubla a dopĺňa: „V závere roka 2023 bola realizovaná aj mimoriadna prehliadka Mosta SNP so zameraním na kontrolu stavu už zisteného poškodenia zvarov a v spolupráci so Strojníckou fakultou STU bola tiež zrealizovaná základná obhliadka a diagnostika lán mosta, ktoré sú v poriadku a mesto plánuje ich kontrolu aj v budúcnosti.”
Všetky tieto technologické postupy spolu so závermi z mimoriadnej prehliadky sú súčasťou podkladov pre verejnú súťaž na zabezpečenie opravy zvarov. „Túto verejnú súťaž aktuálne pripravujeme. Zároveň v rámci pravidelnej údržby Mosta SNP prebieha údržba oceľových častí mostovky,” uzatvára k Mostu SNP hovorca magistrátu.
Kontroverzný projekt stále čaká
Symbol mesta však dlhé roky čaká aj na novú podobu podmostia z petržalskej strany. Vyplniť ho majú dva dôležité projekty, pričom prvý je známy mnohým obyvateľom hlavného mesta. Spoločnosť Zemegula, s.r.o., ktorá prevádzkuje vyhliadkovú plošinu s reštauráciou na Moste SNP, mala v minulosti zrekonštruovať priestor pred vstupom do pylónu mosta, kadiaľ vedie cesta do reštaurácie UFO. Namiesto toho ale začala stavať úplne novú stavbu. Išlo o akýsi objekt z dreva, ktorý mal podľa všetkého slúžiť ako zázemie pre ďalšiu komerčnú prevádzku (v galérii, pozn. red.).
Projekt preto vyvoval obrovské kontroverzie i odpor verejnosti. Výstavba sa dokonca začala bez potrebných povolení, bola teda nelegálna. Zámer tiež nerešpektoval dizajnové podmienky uvedené v návrhu uznesenia od vtedajšej architektky hlavného mesta Ingrid Konrád. Podľa nej mala byť dostavba len minimalistickým zásahom do architektúry Mosta SNP, pričom riešenie malo byť nadčasové, trvalo udržateľné a rešpektovať hmotové a tvarové riešenie stavby mosta.
To sa však nestalo a spoločnosť musela mohutnú konštrukciu odstrániť, o čom rozhodol v roku 2019 stavebný úrad v Petržalke. Stavebník sa odvolal, čo mu ale nepomohlo a medzičasom stavbu odstránil. V roku 2022 predstavil úplne novú podobu projektu primátor Bratislavy, Matúš Vallo. Mesto sa totiž s investorom dohodlo na novom postupe pri zrekonštruovaní tejto časti podmostia, čím po rokoch vznikol konečný vizuál celého zámeru.
Rovnako nastal aj koniec zdĺhavým administratívnym peripetiám, keďže projekt získal v marci roku 2023 dodatočné stavebné povolenie. Povolenie sa sústredilo na dve časti – búracie práce a samotnú rekonštrukciu. Odstrániť sa museli ešte zvyšky oceľových konštrukcií, teda posledné časti nelegálneho objektu.
Po tomto úkone nasleduje rekonštrukcia dvoch priamočiarych schodísk, spájajúcich terasu s terénom, teda upravenej betónovej plochy medzi pylónmi. Architektmi nového riešenia projektu sú Pavol Pauliny, Lukáš Kramarčík, Andrej Kriško a Marek Gešnábel.
Po 5 rokoch od začiatku budovania čiernej stavby tak konečne svitlo tomuto územiu na lepšie časy. So stavebnými prácami sa ale dodnes nezačalo, a to s výnimkou pár dní prešiel presne rok od získania dodatočného stavebného povolenia.
„Stavba v súlade s podmienkou stavebného povolenia musí byť dokončená najneskôr do 24 mesiacov od začatia stavebných prác. Stavebníkovi plynie zákonná 2-ročná lehota do vypršania dodatočného stavebného povolenia. V prípade, že stavebník nie je schopný v uvedenej lehote stavbu dokončiť, musí pred jej uplynutím osobitnou žiadosťou s uvedením dôvodov požiadať o jej predĺženie,” odpovedal hovorca mesta, Peter Bubla, keď sme sa opýtali, či sa firma začala s výstavbou projektu.
Odpoveď je teda nie, čo môže byť verejnosti zrejmé aj z aktuálneho stavu daného miesta, kde sa momentálne nesústreďuje žiadna stavebná aktivita. O vyjadrenie sme požiadali aj firmu Zemegula s.r.o., do uzávierky nám však neodpovedala. Redakcia ASB má ale od developera prisľúbené odpovede v najbližších dňoch. Po ich získaní článok aktualizujeme.
Najväčší skatepark na Slovensku sa črtá
Druhou realizáciou v podmostí Mosta SNP je jeden z najväčších skateparkov na Slovensku. V tomto prípade ide o mimoriadny zámer, ktorý bol predstavený verejnosti v roku 2021 v súvislosti s programom Živé miesta, ktorý vytvorilo mesto spoločne s Metropolitným inštitútom Bratislavy.
Dlho bola známa len štúdia či vizualizácie, ktoré predpovedali exkluzívnu premenu zabudnutého miesta pri Sade Janka Kráľa. „Podmostie bolo dlhé roky nevyužité a bezútešné, pritom je to ideálne miesto pre celoročné aktivity. Konštrukcia mosta chráni pred dažďom a poskytuje tieň v horúčavách. Navyše, nachádza sa pri obľúbenom Sade Janka Kráľa a v blízkosti jednej z hlavných cyklotrás,” hovorí dnes o oblasti primátor Matúš Vallo.
So zmenou tohto priestoru začalo hlavné mesto už v roku 2022. Vznikol tu projekt pod názvom Cvičko, ktorý zabudnutý priestor oživil. Plnohodnotný výraz ale lokalita získa až realizáciou skateparku. „Celobetónový skatepark s rozlohou 1350 metrov štvorcových sa zaradí medzi najväčšie na Slovensku. Nie je to iba o skejteroch a skejterkách, priestor bude vhodný pre všetky kolieskové športy, kolobežky, BMX, kolieskové korčule, ale aj pre tých, ktorí si chcú oddýchnuť a pozerať sa,” informuje v nedávnom stanovisku Matúš Vallo.
Obzeranie a oddychovanie majú umožniť aj nové pobytové schody na svahu pri päte mosta. „Celkovo je priestor navrhnutý tak, že prirodzene nadväzuje na jeho konštrukciu a linearitu, pričom piliér delí priestor na dve zóny,” hovorí detaily primátor. Podľa neho nebude chýbať ani osvetlenie v mostovke a na pobytových schodoch.
„Zároveň vytvoríme nový asfaltový chodník v smere k obchodnému centru – od skateparku až po súčasný panelový chodník, ktorý tento rok čaká oprava. Pribudne aj žulový obrubník po stranách skateparku, ktorý ho bezpečne oddelí od cyklotrasy a chodníka. Skatepark otvoríme v máji tohto roka, spoločne s Cvičkom, ktoré je po minuloročnej havárii potrubia v oprave,” uzatvára Matúš Vallo.
Dnes sa už s realizáciou skateparku začalo. „Aktuálne prebieha betonáž, osádzanie prekážok, čoskoro začneme s pobytovými schodmi,” priblížil aktuálne stavebné práce hovorca magistrátu, Peter Bubla. Celková cena realizácie by mala podľa neho dosahovať 420 000 eur a nového priestoru by sa mali obyvatelia mesta dočkať už v máji tohto roku.
Autorom projektu je v tomto prípade český architektonický ateliér U / U Studio. Ide o kanceláriu priamo sa zameriavajúcu na výstavbu podobných zámerov. „Našou filozofiou je zapojiť freestylové športy do plánovania miest tak, aby vznikol čo najatraktívnejší sociálny priestor pre jazdcov, ale aj pre širšiu verejnosť. Naše návrhy sú inovatívne, profesionálne a šité na mieru konkrétnej lokalite. Nami navrhnuté miesta neslúžia len na skateboarding, ale aj ako verejný priestor nabádajúci k sociálnej interakcii,“ tvrdia o sebe na svojom webe.
NÁZOR AUTORA ČLÁNKU
Čakanie na Godota?
V prípade skateparku tak pôjde o skutočne výnimočný projekt s veľkým impaktom na celú lokalitu, keďže podmostím Mosta SNP prechádzajú aj ľudia smerujúci k nákupnému centru Aupark, do Sadu Janka Kráľa alebo k nábrežiu Dunaja. Je však na škodu, že práve oblasť podmostia bližšie k nábrežiu zostáva stále v rovnakom stave ako pred rokmi.
Výhľadovo sa konečne črtá reprezentatívna podoba petržalskej strany podmostia Mosta SNP, ktorá by mohla byť do roku 2026 realitou. To však len vtedy, ak začne tento rok spoločnosť Zemegula s.r.o. s realizáciou svojho zámeru, ktorý má byť do dvoch rokov dokončený. Zatiaľ to tak ale nevyzerá, keďže investor ani rok po získaní posledného povolenia nezačal s výstavbou.
Ostáva preto dúfať, aby sme sa nedočkali tragikomédie v štýle Čakanie na Godota. Teda príbehu bez deja, bez cieľa, bez nádeje a pohybu vpred či groteskných udalostí.
Rekonštrukcia nástupného priestoru podmostia Mostu SNP do reštaurácie UFO, Bratislava – Petržalka
Investor: Zemegula s.r.o.
Architekti: Pavol Pauliny, Lukáš Kramarčík, Andrej Kriško a Marek Gešnábel
Realizácia: Do dvoch rokov od začiatku stavebných prác
Stav: V príprave (projekt disponuje stavebným povolením)
Skatepark pod Mostom SNP, Bratislava – Petržalka
Investor: Bratislava – hlavné mesto SR
Architekt: U / U Studio
Realizácia: 2023 – 2024
Rozpočet: 420 000 eur
Stav: Realizuje sa