kto pocmaral steny v kancelariach orange
Galéria(9)

Kto počmáral steny v kanceláriách Orange?

Chcete sa cítiť na pracovisku príjemne? Tak si ho vytvorte sami. Aj tak by sa dal opísať prístup známeho telekomunikačného operátora k pracovnému prostrediu jeho zamestnancov.

axonometria big image big image
img 0341u big image
img 0333u big image
img 0827l big image
img 0824 big image
img 0800 big image
img 0793 big image
hravy interier centraly orange 7383 big image
Už keď vojdete do nových administratívnych priestorov spoločnosti Orange v Bratislave, cítite, že „niečo nie je v poriadku“. Toto je centrála spoločnosti s charakteristickým oranžovým leitmotívom? Po stenách sú totiž tzv. kreslenky s nádychom detskej naivity, farebnosť určujú zelené tapety s motívom rastlín s makrotvarmi a konštrukčné jadro spájajúce 19 poschodí je štylizované do podoby stromu obopínajúceho celú spoločnosť.

„Hľadali sme niečo nové, čo bude vyjadrením hodnôt značky Orange, a to nielen v spôsobe realizácie interiéru našej novej centrály, ale aj v prístupe architektonického štúdia,“ približuje Peter Tóth, manažér oddelenia vonkajších vzťahov a vedúci internej komunikácie v spoločnosti Orange. „Architektonický návrh A. M. architects v tomto smere spĺňal naše očakávania svojou filozofiou, grafickým stvárnením a v neposlednom rade tak trocha aj odvážnosťou celého konceptu.“

Hlas ľudu
Návrh bol vybraný na základe vyhlásenej anonymnej súťaže s názvom Building Spirit (Duch stavby). Pôdorysná dispozícia jednotlivých podlaží bola daná, cieľom bolo priniesť charakteristickú grafiku a usporiadanie interiérových doplnkov v priestore. „Zástupcom spoločnosti sme sa snažili vysvetliť, že interiér nie je len o farbách, ale začína sa niekde inde,“ hovorí Richard Baláži z ateliéru A. M. architects. „Pri rešpektovaní daných prevádzkových schém sme v našom súťažnom návrhu vytvorili otvorený pracovný priestor, ktorý je predelený viacerými neformálnymi zónami vrátane kuchyniek. Tie sú oddychovými priestormi, ktoré slúžia na stretávanie sa ľudí. Typické podlažia sa opakujú, minimálne zmeny sú iba v spomenutých neformálnych zónach.“ A potom prišiel hlas ľudu, ktorý ovplyvnil množstvo okolností. „Na základe veľmi dôkladného prieskumu bol názor zamestnancov zohľadnený už pri návrhu dispozičného riešenia priestorov,“ zdôrazňuje Peter Tóth. „Ten rešpektuje pracovné potreby zamestnancov, tok informácií a tok ľudí v budove, najpravdepodobnejšie interakcie medzi tímami, počet zasadačiek a ďalších spoločenských priestorov, ale napríklad aj potrebu oddychu na pracovisku.“ V rámci samotného dizajnu interiéru sa názor zamestnancov najviac odrazil pri návrhu kuchyniek, neformálnych relaxačných zón či pracovného stola a stoličiek, kde mohli hlasovaním vybrať riešenie, ktoré sa im najviac páči. Zapojili sa však aj do vytvárania detailov, ako sú napríklad názvy zasadačiek. Tvorba interiéru sa tak napokon stala trocha aj hrou, ktorou sa sledovala aj značka Orange. „Hľadali sme najvhodnejšiu farbu alebo doplňujúci prvok, ktorý by sa dal skombinovať a dobre ladil s Orange manuálom,“ približuje Richard Baláži. „Oranžová farba sa má podľa dizajn manuálu používať iba obmedzene, v doplnkoch, v akcentoch. Korporátnu farebnú paletu spoločnosti Orange tvorí oranžová, sivá, biela a čierna. Každá iná farba by tejto palete konkurovala. Preto sme sa rozhodli použiť štylizovanú zeleň, ktorá manuálu neublíži a zároveň pôsobí upokojujúco.“

„Kreslenky“ a výhľad
Tzv. kreslenky na stenách pochádzajú od troch mladých výtvarných umelkýň – Michaely Chmeličkovej, Sabíny Liptákovej a Ivany Šátekovej, absolventiek Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. „Štýl kresleniek sme v súvislosti s hodnotami značky používali v rámci internej komunikácie Orange-u už dlhšie a našim zamestnancom sa natoľko zapáčil, že sme sa ho rozhodli rozvíjať aj inými spôsobmi,“ zdôvodňuje výber Peter Tóth. „V interiéri sme potrebovali tento štýl detailne rozpracovať do konkrétnych motívov podľa tém, ktoré zjednocujú jednotlivé poschodia. Ilustrátorky vytvorili takmer tristo unikátnych kresleniek, ktoré zdobia naše priestory. Hodnotu, ktorú vytvorili, sme sa snažili umocniť aj tým, že každá jedna kreslenka v budove je ručná práca.“

Tvar budovy so zasklenou fasádou pochádza od architekta Ivana Kubíka a je súčasťou polyfunkčného objektu Centrál. Jej vertikálnosť a pôsobivé výhľady vytvorili dôležitú súčasť interiéru. „Jednoducho sme z výhľadu spravili obraz v interiéri a zapojili ho do celkovej skladby,“ hovorí Boris Schultz z A. M. architects. „Samozrejme, najdôležitejšie bolo nájsť rovnováhu medzi hravou kreativitou v interiéri, racionálnou dispozíciou administratívy a finančným rozpočtom. V realizácii to bolo najmä o remeselnom zvládnutí tímu ľudí a vo finále aj o logistike. Zamestnanci sa síce sťahovali postupne, ale jedno celé poschodie muselo fungovať okamžite. Akoby hneď od prvého dňa prišli do známeho a zároveň aj príjemného pracovného prostredia…“

SÍDLO SPOLoČNOSTI ORANGE SLOVENSKO, A. S.
Miesto:    Metodova ulica č. 8, Bratislava
Autori interiéru: A. M. architects
Investor: Immocap Group, a. s.
Začiatok realizácie: 1/2011
Ukončenie realizácie: 5/2012
Úžitková plocha: 18 000 m2

TEXT: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY
FOTO: JÚLIA ŠIMÁKOVÁ
DOKUMENTÁCIA: A.M. ARCHITECTS

Článok bol uverejnený v časopise ASB.