Kultรบrne pamiatky na Slovensku trรกpi nezรกujem a peniaze
Nรญzky zรกujem verejnosti a nedostatok financiรญ โ to sรบ dva zรกkladnรฉ momenty, ktorรฉ brzdia komplexnejลกiu a rozsiahlejลกiu obnovu kultรบrnych pamiatok na Slovensku. Napriek tomu existujรบ postupy a รบsilie ฤพudรญ, ktorรญ sa snaลพia o zachovanie vรฝraznรฝch stรดp naลกej minulosti.
Inลกtitucionalizovanรก starostlivosลฅ o cennรบ architektรบru a historickรฉ umeleckรฉ artefakty mรก aj na naลกom รบzemรญ dlhลกie trvanie, ale aลพ koniec 19. storoฤia prinรกลกa zmenu pohฤพadu na historickรบ architektรบru. Nemalรฝ vplyv na tรบto skutoฤnosลฅ mรก nielen uvedomenie si hodnoty architektonickรฉho kultรบrneho dediฤstva, ale aj hnutie nรกrodnรฉho obrodenia, ktorรฉ hฤพadalo akรฝsi historickรฝ zlatรฝ vek.
Tรฝm sa stal prรกve stredovek so svojimi romรกnskymi a gotickรฝmi stavbami. Vรฝznamnรฉ stredovekรฉ pamiatky prechรกdzajรบ v tomto obdobรญ obnovou, radikรกlne sa odstraลujรบ stopy mladลกรญch slohovรฝch รบprav a prinavracia sa im (nie vลพdy) pรดvodnรก stredovekรก podoba. Takouto regotizรกciou prechรกdzajรบ takmer vลกetky vรฝznamnรฉ gotickรฉ sakrรกlne pamiatky na naลกom รบzemรญ.
ฤeskoslovenskรก pamiatkovรก starostlivosลฅ prirodzene nadviazala na starรบ cisรกrsko-krรกฤพovskรบ tradรญciu, konลกtituujรบ sa novรฉ inลกtitรบcie pamiatkovej starostlivosti na nรกrodnej รบrovni s nรกleลพitou legislatรญvnou podporou. Inลกtitรบcie venujรบce sa pamiatkovej starostlivosti v priebehu rokov niekoฤพkokrรกt menili svoju formu a nรกzov.
Pamiatkovรก ochrana na Slovensku
V roku 2002 vznikol prijatรญm zรกkona ฤ. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkovรฉho fondu dneลกnรฝ Pamiatkovรฝ รบrad SR v Bratislave so svojimi รดsmimi krajskรฝmi pamiatkovรฝmi รบradmi. Tzv. pamiatkovรฝ zรกkon definuje kompetencie, prรกva a povinnosti a vytvรกra novรฝ legislatรญvny rรกmec ochrany pamiatok a procesu ich obnovy.
V zmysle tohto zรกkona kultรบrne pamiatky nie sรบ kategorizovanรฉ a vลกetky majรบ ลกtatรบt nรกrodnej kultรบrnej pamiatky. Pamiatkovรก ochrana mรดลพe byลฅ individuรกlna, ale aj ploลกnรก. Okrem kultรบrnych pamiatok nehnuteฤพnรฉho alebo hnuteฤพnรฉho charakteru eviduje รstrednรฝ zoznam pamiatkovรฉho fondu aj pamiatkovรฉ รบzemia (pamiatkovรฉ zรณny a pamiatkovรฉ rezervรกcie).
รstrednรฝ zoznam pamiatkovรฉho fondu โ index slovenskรฝch pamiatok โ spravuje Pamiatkovรฝ รบrad SR. Tento zoznam nie je nemennรฝ a definitรญvny. Stรกle doล pribรบdajรบ novรฉ objekty a hnuteฤพnรฉ predmety, ktorรฉ sa stรกvajรบ nรกrodnรฝmi kultรบrnymi pamiatkami na zรกklade rozhodnutia Pamiatkovรฉho รบradu SR.
Samotnรฝ proces obnovy pamiatky je sรบbor odbornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ sa zameriavajรบ na presnรบ identifikรกciu pamiatkovรฝch hodnรดt, diagnostiku rรดznych porรบch a poลกkodenรญ s hฤพadanรญm ich prรญฤin a nรกvrhmi na ich odstrรกnenie, ฤalej na spracovanie ลกpecializovanรฝch prรญpravnรฝch a projektovรฝch dokumentรกciรญ a realizรกciu prรกc, ktorรฉ majรบ stavebnรฝ alebo reลกtaurรกtorskรฝ charakter.
Vลกetky tieto parciรกlne รบkony majรบ za cieฤพ sanovaลฅ technickรฝ stav konkrรฉtnej pamiatky, chrรกniลฅ jej pamiatkovรฉ hodnoty a prezentovaลฅ ich optimรกlnym spรดsobom. Manaลพment celkovรฉho procesu obnovy z hฤพadiska pamiatkovej ochrany zabezpeฤujรบ krajskรฉ pamiatkovรฉ รบrady, ktorรฝch pรดsobnosลฅ je urฤenรก รบzemnosprรกvnym ฤlenenรญm krajiny.
Na zaฤiatku celรฉho procesu stojรญ byrokratickรฝ รบkon prรญsluลกnรฉho krajskรฉho pamiatkovรฉho รบradu vo forme vydania rozhodnutia o zรกmere obnovy pamiatky. Toto rozhodnutie je akรฝmsi plรกnom obnovy, v ktorom sรบ definovanรฉ poลพiadavky na realizรกciu pamiatkovรฝch vรฝskumov, spracovanie konkrรฉtnych prรญpravnรฝch a projektovรฝch dokumentรกciรญ, podmienky limitujรบce architektonickรฉ a stavebnรฉ zรกsahy aลพ po konkrรฉtne materiรกlovรฉ a technickรฉ rieลกenia a rรดzne detaily.
Detailnรฉ poznanie
Zรกkladnรฝm predpokladom na prรญpravu odbornej a kvalitnej obnovy stavebnej kultรบrnej pamiatky, ktorรก sa veฤพmi ฤasto spรกja s jej adaptรกciou na novรฉ vyuลพitie, je jej poznanie. Pri stavbรกch, ktorรฝch vek je ฤastokrรกt niekoฤพko storoฤรญ, je potrebnรฉ presne definovaลฅ jednotlivรฉ stavebnรฉ a vรฝvojovรฉ etapy, vyhodnotiลฅ vhodnosลฅ mladลกรญch stavebnรฝch zรกsahov, spracovaลฅ inventarizaฤnรฝ sรบpis cennรฝch architektonickรฝch a umeleckoremeselnรฝch prvkov zachovanรฝch v objekte s ich opisom a vyhodnotenรญm a spracovaลฅ rรกmcovรฝ nรกvrh obnovy.
Na tieto รบฤely sa realizuje sondรกลพny pamiatkovรฝ architektonicko-historickรฝ a umelecko-historickรฝ vรฝskum. Tieto vรฝskumy realizujรบ fyzickรฉ osoby s odbornou spรดsobilosลฅou, ktorรบ udeฤพuje Ministerstvo kultรบry SR. ฤalลกรญm z dรดleลพitรฝch vรฝskumov v procese prรญpravy obnovy stavebnej pamiatky je reลกtaurรกtorskรฝ vรฝskum. Ten sa zameriava na zistenie pรดvodnej farebnosti a vรฝtvarnรฉho rieลกenia povrchov omietok v exteriรฉri a interiรฉri, vลกetkรฝch zachovanรฝch artefaktov, definuje ich technickรฝ stav a navrhuje spรดsob ich obnovy.
ฤasto identifikuje nepoznanรฉ maliarske vรฝzdoby a povrchovรฉ รบpravy detailov, ktorรฉ boli dlhรฉ desaลฅroฤia a niekedy aj storoฤia prekrytรฉ vrstvami sekundรกrnych omietok alebo nรกterov. Reลกtaurรกtorskรฝ vรฝskum a realizรกciu reลกtaurรกtorskรฝch prรกc na nรกrodnรฝch kultรบrnych pamiatkach mรดลพu vykonรกvaลฅ iba reลกtaurรกtori s prรญsluลกnou odbornou spรดsobilosลฅou, ktorรญ sรบ ฤlenmi Komory reลกtaurรกtorov.
Pri komplexnรฝch obnovรกch stavebnรฝch pamiatok dochรกdza aj k realizรกcii zemnรฝch prรกc. S ohฤพadom na ochranu a dokumentรกciu archeologickรฝch nรกlezov a nรกlezovรฝch situรกciรญ sa realizuje aj archeologickรฝ vรฝskum. Ten vykonรกvajรบ prรกvnickรฉ osoby prostrednรญctvom archeolรณga s odbornou spรดsobilosลฅou.
Architekt ako autor pamiatkovej obnovy
Vลกetky vรฝsledky pamiatkovรฝch vรฝskumov a prรญpravnรฝch dokumentรกciรญ (napr. posรบdenie a nรกvrh rieลกenia vlhkosti a salinity v murivรกch, statickรฉ poruchy atฤ.) sumarizuje krajskรฝ pamiatkovรฝ รบrad vo forme ฤalลกรญch rozhodnutรญ a zรกvรคznรฝch stanovรญsk, ktorรฉ sรบ podkladom pre architekta ako autora pamiatkovej obnovy. Slovenskรก legislatรญva umoลพลuje realizovaลฅ nรกvrh obnovy pamiatky autorizovanรฝm architektom a stavebnรฝm inลพinierom bez poลพiadavky ฤalลกej ลกpecializรกcie.
V tejto fรกze dochรกdza k prvรฝm problรฉmom, ak architekt nie je dostatoฤne kreatรญvny, schopnรฝ citlivo reลกpektovaลฅ historickรบ podstatu pamiatky, hฤพadaลฅ vizuรกlne minimalistickรฉ rieลกenia pri obnove alebo adaptรกcii historickej stavby a ak krajskรฝ pamiatkovรฝ รบrad neargumentuje jasne a vecne so zreteฤพom na ochranu presne definovanรฝch pamiatkovรฝch hodnรดt na jednej strane a na ฤalลกie funkฤnรฉ vyuลพรญvanie pamiatky na strane druhej.
Je neฤพahkou vรฝzvou byลฅ dobrรฝm architektom obnovy stavby, ktorรก svojho architekta uลพ mรก, ฤi uลพ poznรกme jeho meno, alebo nie. Rovnako nie je ฤพahkรฉ byลฅ pamiatkarom โ metodikom pamiatkovej obnovy, ktorรฝ je ฤasto jedinรฝ, kto prehovรกra za nemรบ historickรบ stavbu a musรญ hฤพadaลฅ takรฉ rieลกenia, ktorรฉ zachovajรบ autenticitu pamiatky, ale umoลพnia jej vyuลพรญvanie podฤพa dneลกnรฝch ลกtandardov. Napriek mnohรฝm obmedzeniam je pre architekta vลพdy priestor na to, aby vniesol do pamiatky svoju vrstvu. Tรก je a zostรกva ลพivou a funkฤnou stavbou, nie je expoziฤnรฝm objektom v skanzene.
Realizรกcia
Ak je zvlรกdnutรก prรญprava obnovy, nasleduje jej realizรกcia. Tรก v sebe skrรฝva ฤalลกie potenciรกlne problรฉmy. Mรดลพe dรดjsลฅ k nรกlezu v hmote stavby (napr. nรกstennรก maฤพba, architektonickรฝ ฤlรกnok, starลกia historickรก konลกtrukcia atฤ.), ktorรฝ si podฤพa zรกvaลพnosti a vรฝznamu vyลพiada zmenu projektu, prรญpadne inรฝ nรกkladnejลกรญ spรดsob obnovy โ to sa pri obnove historickรฝch stavieb stรกva takmer pravidelne. Hrozรญ vลกak vรคฤลกie riziko, ak je obnova pamiatky financovanรก z verejnรฝch zdrojov a dodanie stavebnรฝch prรกc je predmetom verejnรฉho obstarรกvania.
Vรญลฅazom sa ฤasto stรกva subjekt, ktorรฝ nemรก takmer ลพiadne skรบsenosti s obnovou pamiatok a aplikuje na nej stavebnรฉ postupy vhodnรฉ pre obฤianske alebo priemyselnรฉ novostavby. Legislatรญva neurฤuje, kto mรดลพe realizovaลฅ stavebnรฉ prรกce na pamiatkach. Napriek tomu, ลพe podmienky verejnรฉho obstarรกvania uลพ ฤasto ลพiadajรบ referencie z obnovy pamiatok, neยญexistuje moลพnosลฅ kvalitatรญvneho posรบdenia takejto referenฤnej obnovy. Postaฤujรบcou a nespochybniteฤพnou referenciou pre uchรกdzaฤa je i obnova, ktorรบ pre neho subdodรกvateฤพsky zrealizovala inรก stavebnรก spoloฤnosลฅ.
Financovanie
Azda najvรคฤลกรญm problรฉmom pri zรกchrane a obnove pamiatok je financovanie ich obnovy. S ohฤพadom na ลกpecifickรฉ stavebnรฉ a reลกtaurรกtorskรฉ postupy je tento proces finanฤne nรกkladnรฝ, keฤลพe prioritou je vลพdy zรกchrana historickรฉho originรกlu a nie jeho nahradenie novรฝm, ฤasto lacnejลกรญm prvkom. Dlhรฉ desaลฅroฤia neรบdrลพby alebo nevhodnรฉ postupy pri predchรกdzajรบcej obnove si vyลพadujรบ komplexnรฉ a ฤasto zรกsadnรฉ rieลกenia.
Financovanie komplexnej obnovy z vlastnรฝch zdrojov je zriedkavรฉ, vlastnรญk pamiatky buฤ nedisponuje dostatoฤnรฝmi financiami, alebo je ich nรกvratnosลฅ takmer v nedohฤพadne. Moลพnou alternatรญvou a ฤasto jedinรฝm rieลกenรญm je spolufinancovanie z verejnรฝch zdrojov. Najdostupnejลกรญm je spolufinancovanie obnovy prostrednรญctvom ฤerpania finanฤnej dotรกcie Ministerstva kultรบry SR z programu Obnovme si svoj dom.
Pridelenรฉ finanฤnรฉ prostriedky jednorazovo sรญce nezabezpeฤia komplexnรบ obnovu, ale pri jej rozdelenรญ na etapy dokรกลพu byลฅ vรฝraznou podporou. Vรคฤลกie finanฤnรฉ objemy ponรบkajรบ napr. fondy Eurรณpskej รบnie, Finanฤnรฝ mechanizmus EHP a Nรณrska. Pripravenosลฅ projektu a administrรกcia podania ลพiadosti je vรฝrazne komplikovanejลกia neลพ pri dotรกciรกch ministerstva kultรบry.
ฤalลกou z moลพnostรญ na zรญskanie menลกieho objemu prostriedkov na financovanie obnovy sรบ nadรกcie bรกnk, rรดznych veฤพkรฝch spoloฤnostรญ a podnikov. Tie sรบ vลกak ฤasto naviazanรฉ na priamy spoloฤenskรฝ dosah, zapojenie obฤianskej verejnosti a dobrovoฤพnรญkov do projektu, ฤo nie je moลพnรฉ zabezpeฤiลฅ pri kaลพdej obnove. V prรญpade obnovy pamiatok mimoriadneho vรฝznamu sa niektorรฉ z nadรกciรญ stรกvajรบ hlavnรฝm finanฤnรฝm partnerom.
Urฤitรบ zmenu vo vzลฅahu verejnosti ku kultรบrnemu dediฤstvu a pamiatkam moลพno badaลฅ na รบspechu niektorรฝch verejnรฝch zbierok a priamych finanฤnรฝch darov urฤenรฝch na obnovu konkrรฉtneho objektu. รspech takejto zbierky prinรกลกa nielen finanฤnรฉ zdroje, ale aj urฤitรบ identifikรกciu ฤasti verejnosti s predmetnou pamiatkou, ฤo je z dlhodobรฉho hฤพadiska moลพno cennejลกie neลพ samotnรก finanฤnรก podpora.
Rozhoduje postoj verejnosti
Prรกve vzลฅah verejnosti ku kultรบrnemu dediฤstvu a pamiatkam je pri ich ochrane najdรดleลพitejลกรญ. Urฤitรฝm spรดsobom vnรญmame romantickรบ krรกsu a ฤaro pamiatok (hradnรฉ komplexy, opulentnรฉ barokovรฉ palรกce alebo ฤiฤmianske drevenice sรบ vo vรฝhode), ale ich spoloฤenskรบ hodnotu nedoceลujeme. Obdivujeme pamiatky a historickรฉ mestรก za hranicami Slovenska, ale zรกsadnรฝm spรดsobom sa nรกs nedotรฝkajรบ developerskรฉ projekty, pri ktorรฝch miznรบ historickรฉ ลกtvrte a cennรก architektรบra 20. storoฤia.
Absencia reรกlneho vzลฅahu a zรกujmu verejnosti k architektonickรฉmu kultรบrnemu dediฤstvu tak otvรกra bezbrehรฉ moลพnosti, ako s nรญm zaobchรกdzaลฅ โ zvlรกdnuteฤพnou prekรกลพkou je len niekoฤพko รบradov a skupina nepochopenรฝch aktivistov. Jedinรฝm nรกstrojom, ktorรฝ by dokรกzal sรบฤasnรบ situรกciu zmeniลฅ, je tlak verejnej mienky. V sรบฤasnosti je veฤพmi slabรฝ alebo absentuje รบplne.
Zanedbanรฉ, oลกarpanรฉ, prestavbou zniฤenรฉ alebo ruinรกlne pamiatky, ktorรฝch nie je po Slovensku mรกlo, sรบ zjavne obrazom naลกej spoloฤnosti. Nemalรฝ podiel na tomto stave mรก nepochybne aj 40-roฤnรฉ dediฤstvo z ฤias, keฤ vลกetko bolo vลกetkรฝch a reรกlne nikoho. Pretrhnutie tradรญciรญ, vzลฅahov k zdedenรฉmu a predkom, deformรกcia vkusu โ toto vลกetko mรดลพe byลฅ rezรญduum totality. Lenลพe v okolitรฝch krajinรกch, ktorรฉ mali podobnรบ totalitnรบ minulosลฅ, je situรกcia vรฝrazne odliลกnรก.
Problรฉm je teda ukrytรฝ niekde v nรกs. Je vลกak nutnรฉ veriลฅ, ลพe tento stav sa postupne (z)menรญ. Obฤianske zdruลพenia starajรบce sa o hradnรฉ ruiny, zรกchrana a obnova ลพidovskรฝch pamiatok neลพidovskou komunitou, finanฤnรฉ prรญspevky jednotlivcov na obnovu pamiatok, postupnรฉ oลพรญvanie zdevastovanรฝch vidieckych kaลกtieฤพov a kรบriรญ, prebรบdzajรบci sa zรกujem samosprรกv o vlastnรฉ pamiatky sรบ snรกฤ dรดkazom toho, ลพe ochrana pamiatok nebude len zรกujmom pรกr desiatok slovenskรฝch pamiatkarov, ale postupne nรกs vลกetkรฝch.
BRATISLAVA, ลฝILINA
TEXT: VLADIMรR MAJTAN, GRAFY
Ilustraฤnรฉ foto: Miro Pochyba
TABUฤฝKY: Pamiatkovรฝ รrad SR
Autor je metodik ochrany a obnovy pamiatok, Krajskรฝ pamiatkovรฝ รบrad ลฝilina
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 11-12/2016.