kolaz lavky
Galéria(10)

Lávky cez Chorvátske rameno ostávajú snom. Hlavné mesto škrtá v rozpočte a na projekt nemá peniaze

Lávky cez Chorvátske rameno majú prepojiť obyvateľov mestskej časti s budúcimi zastávkami električkovej radiály. Elegantná transformácia petržalského kanála však ostáva v nedohľadne. Najnovšie informácie redakcie ASB potvrdzujú, že výstavba lávok vôbec nie je istá, pričom výrazne odlišný jazyk oproti minulosti volí aj hlavné mesto.

Článok bol aktualizovaný o vyjadrenie námestníčky primátora Tatiany Kratochvílovej.

Ako to bolo vtedy?

Pripomeňme si, o čom je projekt lávok ponad Chorvátske rameno. V blízkosti obľúbeného rekreačného miesta Petržalky už nejeden piatok prebieha výstavba predĺženia električkovej radiály. V dôsledku toho sa hlavné mesto zameralo na prepojenie Chorvátskeho ramena s budúcimi zastávkami novej električky, ale aj lepšieho i bezpečnejšieho prepojenia územia.

V roku 2021 vyhlásilo spoločne s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) a firmou Metro Bratislava (investor nosného systému MHD) štyri architektonické súťaže na nové lávky pre peších. Magistrát komunikoval, že v novodobej histórii Slovenska je to jedna z mála súťaží, ktorá sa venuje lávkam pre peších a cyklistov.

Išlo o samostatné súťaže s rovnakým jadrom zadania – štyri boli preto, lebo mesto navrhlo umiestniť lávky pozdĺž niekoľkých úsekov vodného toku. Prvá bola naplánovaná medzi Bosákovou a Rusovskou cestou, druhá a tretia medzi Rusovskou cestou a Romanovou ulicou a posledná mala nahradiť súčasnú pontónovú lávku pri Draždiaku. Najlepšie riešenia na prvé tri lávky priniesli brnianski architekti z M2AU + AXXI. Víťazom návrhu na štvrtú sa stali architekti zo slovenského ateliéru DOXA.

Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.46.02 e1684760141686
Prvá lávka ponad Chorvátske rameno | Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy/M2AU + AXXI

Prvý progres elegantného projektu, ktorý by zvýšil kvalitu Chorvátskeho ramena, prišiel po dvoch rokoch od vyhlásenia výsledkov. Na všetky lávky vydalo hlavné mesto súhlasné záväzné stanoviská a dnes disponujú aj územnými rozhodnutiami. Finančné náklady komunikoval MIB na 2,5 milióna eur.

Ako to je teraz?

Nová električka do Petržalky zažila chvíľkovú slávu na konci roka 2024, keď úspešne absolvovala prvú skúšobnú jazdu. Dnes sa kľúčový dopravný projekt Bratislavy pomaly blíži ku koncu a spustenie prevádzky je podľa primátora Matúša Valla očakávané koncom mája tohto roka.

Pôvodne mala byť električka dokončená v roku 2023, pričom do konca roka 2023 mali byť dokončené aj lávky, čo uvádza zadanie súťaže MIB-u. Ako je známe, termín dokončenia električky sa posunul na rok 2025. Omeškania sa však dočkal aj projekt lávok cez Chorvátske rameno a ich dokončenie sme komunikovali na rok 2025. Nová električka a lávky pre peších teda mali byť dokončené súčasne.

Tento scenár sa však nenaplnil – lávky cez petržalský kanál mesto nezačalo stavať. Aktuálnu situáciu pre našu redakciu ozrejmil Peter Bubla, hovorca Bratislavy: „Ku všetkým lávkam je spracovaná a odovzdaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Aktuálne sa pracuje na ich majetkovoprávnom vysporiadaní, ukončením ktorého je podmienená aj možná realizácia. Až po ukončení majetkovoprávneho vysporiadania môžeme požiadať o vydanie stavebného povolenia. Samozrejme, realizácia je naviazaná aj na finančné možnosti mesta.”

Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.48.39 e1684760167108
Druhá lávka ponad Chorvátske rameno | Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy/M2AU + AXXI

Hlavné mesto sa k realizácii projektu lávok vyjadruje slovom „možno”, pričom otvára aj tému finančných možností mesta. A tie nie sú ideálne. V tomto kontexte preto pripúšťa spoluprácu s developerom: „V súbehu s týmto procesom prebiehajú aj rokovania s developerom v území, ktorý by mohol realizovať aspoň jednu z lávok,“ uviedol Bubla, narážajúci pravdepodobne na spoločnosť IURIS, ktorá pripravuje pri druhej a tretej lávke zámer SOHO Petržalka.

Iný jazyk ako v minulosti

Za zaujímavé možno označiť nasledujúce tvrdenie: „Projekt lávok ponad Chorvátske rameno nesúvisí priamo s projektom predĺženia električkovej trate v Petržalke (žiadna lávka nie je prepojená so zastávkami MHD). Lávky majú slúžiť najmä na zlepšenie dostupnosti a prepojenia územia ako takého,” dementoval Peter Bubla súvis lávok s projektom električky či novými zastávkami MHD.

Prirodzene, projekt lávok nebol súčasťou verejného obstarávania výstavby električkovej radiály. S novou električkou však priamo súvisí, čo dokazuje zadanie súťaže Metropolitného inštitútu Bratislavy:

„Súťaž nadväzuje na projekt ,Nosný systém MHD‘ – predĺženie električkovej trate – 2. časť Bosákova ulica – Janíkov dvor. Keďže projekt nezahŕňa v plnej miere napojenie na infraštruktúru existujúcich chodníkov, Metropolitný inštitút Bratislavy vytvoril koncept doplnenia chodníkov a lávok pre chodcov a cyklistov, ktoré by mali dotvoriť ucelený systém napojenia električkovej trate a okolitej zástavby.”

V ďalšom odseku predmetu súťaže je taktiež potvrdené, že projekt lávok úzko súvisí so zastávkami MHD novej električky: „Zámerom je zlepšenie dostupnosti zastávok MHD, najmä novonavrhovaných zastávok električky, a to vytvorením komfortného a jednoduchého prístupu.”

Nadväzovanie projektu lávok s novou radiálou potvrdilo aj samotné mesto v statuse na sociálnej sieti v roku 2021. Z odlišných vyjadrení je preto možné vyrozumieť, že mesto sa od spojitosti projektu lávok s novou električkou chce dištancovať.

Podľa Petržalky je príčinou absencia financií

Nové informácie prinieslo aj neformálne združenie časti poslancov mestskej časti Petržalka pod názvom PRE Petržalku. „Poslanci z nášho tímu PRE Petržalku tému lávok cez Chorvátske rameno otvorili na poslednom zasadnutí Komisie územného plánu, výstavby a rozvoja, kde sa potvrdili naše obavy. Lávky sa tak skoro budovať nebudú. Mesto na ne nemá peniaze,” uvádzajú na sociálnej sieti.

„V komisii sme preto prijali uznesenie, ktoré žiada starostu Ján Hrčku – PRE Petržalku, aby urgoval Magistrát hlavného mesta SR Bratislava vo veci urýchlenia realizácie týchto premostení, pretože tvoria dôležitú súčasť Petržalskej radiály. Budeme apelovať na to, aby sa pre mesto stali top prioritou,” dodali poslanci vo svojom statuse.

Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.49.44
Tretia lávka ponad Chorvátske rameno | Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy/M2AU + AXXI

Redakcia ASB oslovila poslancov tohto združenia v súvislosti s ich statusom. Informáciu, že mesto nemá na projekt lávok peniaze, sa poslanci dozvedeli od námestníčky primátora Tatiany Kratochvílovej, ktorá je zároveň miestnou poslankyňou v Petržalke.

„Áno, presne týmito slovami budúcnosť avizovaných lávok z dielne magistrátu odkomunikovala na spomínanej komisii miestneho zastupiteľstva Petržalky pani poslankyňa a viceprimátorka Kratochvílová,” uviedol poslanecký klub SASKA PRE Petržalku. Redakcia ASB v súvislosti s týmto vyjadrením oslovila aj viceprimátorku Tatianu Kratochvílovú a po získaní stanoviska bude článok aktualizovať.

Združenie poslancov sa vyjadrilo aj k tvrdeniam hovorcu Bratislavy Petra Bublu:  „Myslíme si, že tieto lávky neboli priamo súčasťou verejného obstarávania projektu samotnej výstavby predĺženej električky, čo nikde ani netvrdíme a na čo asi naráža pán Bubla. No zároveň boli tieto lávky magistrátom a jeho inštitúciami roky ľuďom komunikované ako ďalšia nadväzná infraštruktúra, ktorá v rámci tohto projektu vznikne. A presne o tom píšeme aj v našom príspevku,” dodávajú poslanci.

Škrtanie v rozpočte

Absenciu financií na lávky cez Chorvátske rameno dokazuje aj register kapitálových výdavkov. Zatiaľ čo v registri v minulom roku mesto na tento projekt vyčlenilo 100-tisíc eur, 850-tisíc eur v roku 2025 a ďalších 850-tisíc eur v roku 2026, v tomto roku je situácia iná.

Hlavné mesto na projekt s názvom „Petržalská os: lávky” určilo v roku 2025 len 10 000 eur, čo sú peniaze pravdepodobne určené na dokumentáciu či iné administratívne procesy. Pri prognóze na rok 2026 či 2027 na lávky cez Chorvátske rameno nevyčlenil magistrát žiadne peniaze. Hlavné mesto tak škrtá v rozpočte a s projektmi, ktoré sa podľa minuloročných prognóz mohli realizovať, už dnes nepočíta.

Pre novovybudovanú električkovú trať, ako aj samotné Chorvátske rameno pôjde o negatívny dôsledok. Lávky mohli dramaticky zlepšiť stav petržalského kanála, verejné priestranstvo, ako aj zlepšiť pešie i cyklistické prepojenia oboch brehov i dostupnosť obyvateľov na spomínané zastávky novej električky. Kedy sa tak stane a či vôbec, dnes nevieme.

*Námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová sa vyjadrila k stanovisku poslancov mestskej časti Petržalka: „V prvom rade – Komisie územného plánu, výstavby a rozvoja som sa nezúčastnila, ale otázku zo strany týchto poslancov som dostala a zodpovedala som im ju.“ Hovorca Bratislavy Peter Bubla dodal, že v príprave lávok cez Chorvátske rameno hlavné mesto pokračuje ďalej .

Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.45.35
Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.46.02 e1684760141686
Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.48.39 e1684760167108
Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.47.41
Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.49.26 e1684760194211
Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.49.44
Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.51.37
Snímka obrazovky 2023 05 15 o 12.52.01

Lávky cez Chorvátske rameno, Bratislava-Petržalka

Investor: Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
Architekt: M2AU + AXXI (prvé tri lávky), DOXA (štvrtá lávka)
Rozpočet: 2,5 milióna eur
Stav: v príprave