Letisko Berlin Brandenburg Willy Brandt
Hlavnou myšlienkou architektov bolo vytvoriť jeden prepojený dopravný celok, ktorý by poskytoval cestujúcim maximálny prepravný komfort.
Dispozičné rozmiestnenie budov letiskaNové letisko Berlin Brandenburg pozostáva z dvoch letiskových terminálov a letiskového mesta, ktoré sa nachádza medzi paralelnými štartovacími a pristávacími dráhami. Súčasťou letiska sú aj čakacie zóny situované v západnej časti, ako aj servisné a dopravné zóny situované vo východnej časti. Všetky elementy sú v súlade s axiálnosťou celého systému a vytvárajú architektonicko-funkcionálny celok.
Železničná stanica, ktorá sa nachádza priamo pod terminálom, prepojenie cestnej a leteckej prepravy sa spájajú v jednom centrálnom uzle a sú v súlade s myšlienkou architektov vytvoriť jeden prepojený dopravný celok, ktorý by poskytoval cestujúcim maximálny prepravný komfort.
Po vstupe cez východnú bránu sa dostávajú cestujúci z Brandenburgu na vnútorné nádvorie. To je súčasťou letiskového mesta, ktoré je umiestnené v centre letiska.
Terminál vytvára štrukturálne jadro letiska. Budovu terminálu tvorí hlavná hala a pred ňou ležiace prístavné móla. Vysoká, presvetlená hala slúži primárne na odbavovanie cestujúcich – check-in a odbavenie batožiny a jej súčasťou sú obchody a priestory s občerstvením. Je to priestor, kde sa stretávajú všetci cestujúci a všetky prepravné možnosti. Čistá priestranná dispozícia v kombinácii s prirodzeným osvetlením prispieva k optimálnej orientácii v priestore a k tvorbe vysokokvalitného vnútorného prostredia.
Veľkorozmerové stropné dosky premosťujú rozličné funkčné zóny. Cieľom konštrukcie je dosiahnutie čo najväčšieho súladu štruktúr, priestorových súvislostí, funkcionality a stavebnej identity.
Veľkorysosť a jasnosť terminálnej haly v kombinácii s motívom kolonády podčiarkujú architektonický výraz letiska.
Investor: Flughafen Berlin-Schönefeld GmbH v zastúpení Prof. Dr. Reinnerom Schwarzom a Dr. Manfredom A. Körtegom
Projekt: Meinhard von Gerkan a Hubert Nienhoff s Hajo Paap
Vedúci celého projektu: Hajo Paap
Projektmanažment
Terminál: Marin Glass
Výstavba: Patra Charlotte Kauschus
Špecifické prevádzkové budovy: Rüdiger von Helmolt
Manažér zmlúv: Jochen Köhn
Manažér výstavby: Knut Nell
Architektonické štúdio: gmp
Riadenie projektu: WSP-CBP Beratende Ingenieure GmbH
Projekt nosnej konštrukcie: schlaich bergermann und partner, Schlüssler-Plan Ingenieurgesellschaft mbH
Projekt osvetlenia: Conceptlicht
Vizuálna komunikácia: Moniteurs
Návrh voľného priestranstva: WES Berlin
Zastavaná plocha
Terminál: 326 000 m2
Železničná stanica: 25 000 m2
Špecifické prevádzkové budovy: 35 000 m2
Parkovací dom/požičovňa áut: 130 000 m2
Čas výstavby: 2008 až 2012
Štartovacia dráha
Prístavné móla sa nachádzajú pred budovu terminálu.
Nosnú konštrukciu tvorí železobetónový skelet v kombinácii s veľkorozemrovými stropnými doskami a s oceľovými konzolami, ktoré sú podopreté oceľovými stĺpmi.
Budovu terminálu tvorí hlavná hala a pred ňou ležiace prístavné móla. Vysoká, presvetlená hala slúži primárne na odbavovanie cestujúcich – check-in a odbavenie batožiny.
Pozdĺžny rez budovu letiska. Pod terminálom sa nachádza železničná stanica.
Medzi paralelnými štartovacími a pristávacími dráhami je umiestnené letiskové mesto.
Súčasťou letiskového mesta je vnútorné nádvorie.
Vnútorné nádvorie žije vlastným životom. Výrazne prispieva ku spríjemneniu pobytu cestujúcich na letisku.
TEXT: gmp Architekten, wad
FOTO: gmp Architekten, JSK International
Visualizácie: Björn Rolle