Madridskรญ dizajnรฉri v Milรกne
Prostrednรญctvom iniciatรญvy Proyecto Abecedario DesigM con M de Madrid (sย pรญsmenom M ako Madrid), ktorรก vznikla pod zรกลกtitou ลกpanielskej organizรกcie PromoMadrid aย madridskej komory pre obchod aย priemysel, sa na pรดde Zona Tortona, milรกnskej mestskej ฤasti venovanej dizajnรฉrskym podujatiam, mali moลพnosลฅ predstaviลฅ najlepลกรญ tvorcovia zย Madridu aย jeho regiรณnu. Iniciatรญva sa uskutoฤnila uลพ druhรฝkrรกt, priฤom podobne ako predchรกdzajรบci roฤnรญk sa odohrรกvala vย priestoroch Superstudio Piรบ poฤas milรกnskeho nรกbytkรกrskeho veฤพtrhu.
Organizรกtori vรฝstavy poukazujรบ na to, ลพe pod vplyvom unifikujรบcej globalizรกcie sa vย rรกmci dizajnรฉrskej tvorby zย povedomia ฤพudรญ pomaly vytrรกcajรบ asociรกcie sย konkrรฉtnym regiรณnom alebo metropolou. Kรฝm predtรฝm sa hovorievalo oย milรกnskom, newyorskom ฤi madridskom dizajne, dnes sa tieto trendy zaฤรญnajรบ vytrรกcaลฅ. Projekt vลกak rovnako tlmoฤรญ myลกlienku vyuลพitia benefitov tรฝchto novรฝch vplyvov. Podฤพa realizรกtorov iniciatรญvy je jednou zย dรดleลพitรฝch charakteristรญk dizajnu jeho schopnosลฅ byลฅ oย krok vย popredรญ, zaznamenรกvaลฅ trendy aย zhmotลovaลฅ vรญzie budรบcnosti vย sรบฤasnej tvorbe.โAbecedario DesigM sleduje genรฉzu projektu, ktorรก zaฤรญna uย samotnรฉho dizajnรฉra, pokraฤuje nadviazanรญm spoluprรกce sย vรฝrobnou spoloฤnosลฅou aย konฤรญ sa predstavenรญm vรฝsledku tejto prรกce ลกirokej verejnosti. Ide oย iniciatรญvu vytvorenรบ sย cieฤพom podporiลฅ integrรกlny rozvoj dizajnu, jeho manaลพmentu aย propagรกcie ako dominantnรฝch faktorov firemnej inovรกcie,โ vysvetฤพuje Daniel Ordax, prezident aย myลกlienkovรฝ tvorca tohto projektu.
Funkฤnรญ
Inลกtalรกcia na tmavom pozadรญ pokreslenรฝch โลกkolskรฝch tabรบฤพโ ponรบkla celรฉ spektrum estetickรฝch zรกลพitkov, hravรฝch dizajnรฉrskych kรบskov, skrytรฝch ฤi otvorenรฝch postojov vystavujรบcich autorov. โKeฤ rozmรฝลกฤพam nad vytvorenรญm priemyselnรฉho produktu, celkom inลกtinktรญvne sa snaลพรญm zredukovaลฅ jeho vรฝraz na minimum odstrรกnenรญm vลกetkรฉho, ฤo je nadbytoฤnรฉ alebo nepotrebnรฉ. Pri nรกvrhu lampy som ju vย podstate zredukoval na zรกkladnรฉ ฤasti โ kladnรบ aย zรกpornรบ elektrรณdu aย izolรกciu. Kaลพdรฝ komponent mรก svoj technickรฝ, konลกtrukฤnรฝ aย sรบฤasne estetickรฝ vรฝznam. Znamenรก to, ลพe naprรญklad tienidlo mรดลพe zรกroveล slรบลพiลฅ ako podstavec, drรดt, spรญnaฤ alebo reflektor,โ ozrejmuje koncept svojej lampy Laflaca dizajnรฉr รlvaro Catalan de Ocรณn.
Zjednoduลกenie formรกlnej strรกnky a, naopak, kumulovanie funkciรญ vyuลพilo aj ลกtรบdio enPieza!, ktorรฉ predstavilo svoj spรกlลovรฝ nรกbytok Maรฑana te lo cuento. Konลกtrukciu zรกhlavia postele aj noฤnรฉho stolรญka tvorรญ rรกm zย borovicovรฉho dreva obtoฤenรฝ elastickรฝmi pรกsmi, do ktorรฝch sa dajรบ zastrฤiลฅ rozliฤnรฉ veci, naprรญklad noviny, knihy, okuliare, diaฤพkovรฝ ovlรกdaฤ, ฤi dokonca vankรบลก. Kaลพdodennรฉ predmety sa tak chtiac-nechtiac stรกvajรบ sรบฤasลฅou dizajnu.
Dizajnรฉr Alvaro รlvarรฉz svoj nรกvrh pre zmenu zminimalizoval na policovรบ zostavu, ktorรก by vย podstate nebola takรก vรฝnimoฤnรก, nebyลฅ aditรญvnej funkcie, ฤo jej prisรบdil. Moduly, ktorรฉ moลพno vลกakovakรฝm spรดsobom kombinovaลฅ, pripevnil na kolieska, vฤaka ฤomu nรกbytkovรฝ solitรฉr dokรกลพu majitelia ฤพahko presunรบลฅ zย miesta na miesto. Autor priznรกva inลกpirรกciu vย tovรกrenskรฝch prepravnรฝch vozรญkoch.
Prepravky predstavovali ideovรฝ zdroj aj vย prรญpade interiรฉrovรฉho ลกtรบdia MERRY (Paul Heredia & Alfonso Merry). Redizajnom prispeli kย ich opรคtovnรฉmu vyuลพitiu vo funkcii stohovateฤพnรฝch stolรญkov alebo nekonvenฤnรฝch bieliznรญkov Panrico.
Oย funkcii, ale aj oย vzลฅahoch medzi predmetom aย jeho pouลพรญvateฤพom vypovedรก konลกtrukcia Guillema Ferrana. Utilitรกrne vnรญmanie suลกiaka na bielizeล sa prostรฝm otoฤenรญm tohto predmetu menรญ na radosลฅ zย leลoลกenia na โpohovkeโ. Nemotornรฝ aย veฤne zavadzajรบci suลกiak teda nemusรญte iba poskladaลฅ aย odloลพiลฅ niekam do kรบta, aby ho nebolo vidieลฅ. Dizajnรฉr ponรบka prostrednรญctvom netradiฤnej โmodifikรกcieโ zaujรญmavรฉ sekundรกrne vyuลพitie tohto predmetu. Staฤรญ zloลพiลฅ bielizeล, otoฤiลฅ aย posadiลฅ sa…
Hravรญ
Utilitรกrnosลฅ prezentovanรบ zรกbavnou formou sprostredkรบvajรบ dizajnรฉri zย Noviembre Estudio. Naplnenรญm filozofie ich tvorby je aj stoliฤka sย nรกzvom Donde caben 2 caben 3 โ Silla para jรณvenes solidarios (Ak je priestor pre dvoch, nรกjde sa aj pre troch โ stoliฤka solidรกrnosti). Pozostรกva zย vymeniteฤพnรฝch drevenรฝch dosรกk, ktorรฝch spรกjanรญm moลพno stvoriลฅ hybridnรบ stoliฤku โ laviฤku pre dve, tri alebo aj viac osรดb.
Altruistickรฉ idey do dizajnu vecรญ pre zmenu vnรกลกa Ricardo Almendros. Sรบprava stoliฤiek aย stola sa nevolรก Altruismo recรญproco (vzรกjomnรฝ altruizmus) nรกhodou. Jednotlivรฉ sรบฤasti majรบ len dve nohy, aย preto dokรกลพu vytvoriลฅ plnohodnotnรฝ kus nรกbytku iba vzรกjomnรฝm spรกjanรญm na princรญpe skladaฤky. Jednotlivรฉ diely dokonca vyzerajรบ aย zapadajรบ do seba ako kรบsky puzzle.
Sย nรกpaditรฝmi myลกlienkami priลกlo aj novovzniknutรฉ ลกtรบdio Tuyo Design, ktorรฉ je vรฝsledkom spojenia mladรฝch dizajnรฉrov โ ล panielky Margarity Garcรญe aย nรณrskeho rodรกka Pรฅla Jacobsena, absolventov madridskรฉho Instituto Europeo di Design. Ich veลกiakovรฝ systรฉm Trykk na prvรฝ pohฤพad nevzbudzuje nijakรบ pozornosลฅ aย tvรกri sa ako drevenรก stena.
Upevnenรฉ laty vลกak prekvapivo moลพno otรกฤaลฅ aย vysunutรฉ pouลพiลฅ ako zรกvesnรฉ hรกky. รloลพnรบ funkciu ukrรฝva aj ฤalลกรญ produkt tohto ลกtรบdia โ Boa. Pรกs pevnej lรกtky sa hadovito vinie cez zรกrezy drevenej police aย do vytvorenรฝch visiacich zรกhybov moลพno poukladaลฅ naprรญklad aj fฤพaลกe vรญna.
Spoloฤnosลฅ Silka Arquitectura sa rada hrรก najmรค sย formรกlnou strรกnkou svojich รบลพitkovรฝch predmetov. Trojdimenzionรกlny koncept stola Cรณmic, plnรฝ geometrie, ฤistรฝch lรญniรญ aย dynamiky, je skulpturรกlnym kรบskom.
Solitรฉry zย dielne Mermelada Estudio sa nebrรกnia spojiลฅ kus nรกbytku sย รบลพitkovรฝm predmetom do jednรฉho celku. Vรกza ฤi stojan na ceruzky sa vpรญjajรบ do rovnej plochy stolรญka. Plynulรฉ prelรญnanie hmรดt dosiahli dizajnรฉri spojenรญm dreva aย ลพivice, ktorรฝch povrch natreli na snehobielo.
Ideovรญ
Sรบvis medzi ฤlovekom aย prรญrodou aย prechod zย neลพivรฉho sveta kย emocionรกlnej strรกnke ลพivota prezentuje produkt Agrรณpolis od Guiomara Contrerasa. Tento jednoduchรฝ stolรญk vyjadruje citovรบ vรคzbu ฤloveka kย predmetu, oย ktorรฝ sa musรญ staraลฅ. ลฝivosลฅ aย emocionรกlnu strรกnku do tohto vzลฅahu vnรกลกa kรบsok zeminy sย trรกvou na vrchnej stolovej doske. Nรกbytok ponรบka vyuลพitie vย domรกcnosti, ale aj vย mestskom prostredรญ.
Aj projekt nรกbytkovej kolekcie Simbiosis od Maxi Romanillos poukazuje na prรญrodnรบ strรกnku vecรญ. Starรฉ konรกre stromov, pozmenenรฉ vplyvom zรกplavovej vody, hmyzu alebo slnka, vystupujรบ ako rovnocennรฉ sรบฤasti dokonale vypracovanej policovej steny. Kontrastujรบ sย dokonalรฝmi lรญniami zย high-tech Corianu, aby poukรกzali na ลพivotnรฝ cyklus vecรญ.
Jorge Maรฑes sa ako kreatรญvny umelec pre zmenu zaujรญma oย predmety, ktorรฉ nรกs nรบtia premรฝลกฤพaลฅ, prehodnocovaลฅ postoje. Projekt Dear Hunter (Milรฝ poฤพovnรญk) vyvstal zย osobnรฉho kreatรญvneho procesu, vย ktorom sa pohrรกva sย rekonลกtrukciou poฤพovnรญckej trofeje. Menรญ pravidlรก aย nรบti pozorovateฤพa uvaลพovaลฅ oย neรบcte ฤพudstva kย prรกvu na dรดstojnรบ smrลฅ.
David Pรฉrez zasa pracoval sย tรฉmou fetiลกov, ktorรฉ sรบ podฤพa neho zhmotnenรญm emรณcii vย rozliฤnรฝch predmetoch. Zakonzervoval ich do trojdimenzionรกlnych obrรกzkov vย ลกtรฝle relikviรญ. Poukazuje na to, ลพe nejde oย niฤ doฤasnรฉ, ale oย stabilnรบ sรบฤasลฅ naลกej โemocionรกlnej kniลพniceโ. Napokon, ani samotnรก expozรญcia Desigm con M de Madrid nenechala nikoho emocionรกlne chladnรฝm aย naznaฤila, ลพe madridskรฝ dizajn mรดลพe stavaลฅ na bohatej kreatรญvnej tvorbe svojich predstaviteฤพov.
Anna Salvovรก
Foto: archรญv Proyecto Abecedario
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.