Madridskí dizajnéri v Miláne
Galéria(14)

Madridskí dizajnéri v Miláne

Partneri sekcie:

Prostredníctvom iniciatívy Proyecto Abecedario DesigM con M de Madrid (s písmenom M ako Madrid), ktorá vznikla pod záštitou španielskej organizácie PromoMadrid a madridskej komory pre obchod a priemysel, sa na pôde Zona Tortona, milánskej mestskej časti venovanej dizajnérskym podujatiam, mali možnosť predstaviť najlepší tvorcovia z Madridu a jeho regiónu. Iniciatíva sa uskutočnila už druhýkrát, pričom podobne ako predchádzajúci ročník sa odohrávala v priestoroch Superstudio Piú počas milánskeho nábytkárskeho veľtrhu.

Organizátori výstavy poukazujú na to, že pod vplyvom unifikujúcej globalizácie sa v rámci dizajnérskej tvorby z povedomia ľudí pomaly vytrácajú asociácie s konkrétnym regiónom alebo metropolou. Kým predtým sa hovorievalo o milánskom, newyorskom či madridskom dizajne, dnes sa tieto trendy začínajú vytrácať. Projekt však rovnako tlmočí myšlienku využitia benefitov týchto nových vplyvov. Podľa realizátorov iniciatívy je jednou z dôležitých charakteristík dizajnu jeho schopnosť byť o krok v popredí, zaznamenávať trendy a zhmotňovať vízie budúcnosti v súčasnej tvorbe.

„Abecedario DesigM sleduje genézu projektu, ktorá začína u samotného dizajnéra, pokračuje nadviazaním spolupráce s výrobnou spoločnosťou a končí sa predstavením výsledku tejto práce širokej verejnosti. Ide o iniciatívu vytvorenú s cieľom podporiť integrálny rozvoj dizajnu, jeho manažmentu a propagácie ako dominantných faktorov firemnej inovácie,“ vysvetľuje Daniel Ordax, prezident a myšlienkový tvorca tohto projektu.

Funkční
Inštalácia na tmavom pozadí pokreslených „školských tabúľ“ ponúkla celé spektrum estetických zážitkov, hravých dizajnérskych kúskov, skrytých či otvorených postojov vystavujúcich autorov. „Keď rozmýšľam nad vytvorením priemyselného produktu, celkom inštinktívne sa snažím zredukovať jeho výraz na minimum odstránením všetkého, čo je nadbytočné alebo nepotrebné. Pri návrhu lampy som ju v podstate zredukoval na základné časti – kladnú a zápornú elektródu a izoláciu. Každý komponent má svoj technický, konštrukčný a súčasne estetický význam. Znamená to, že napríklad tienidlo môže zároveň slúžiť ako podstavec, drôt, spínač alebo reflektor,“ ozrejmuje koncept svojej lampy Laflaca dizajnér Álvaro Catalan de Ocón.

Zjednodušenie formálnej stránky a, naopak, kumulovanie funkcií využilo aj štúdio enPieza!, ktoré predstavilo svoj spálňový nábytok Mañana te lo cuento. Konštrukciu záhlavia postele aj nočného stolíka tvorí rám z borovicového dreva obtočený elastickými pásmi, do ktorých sa dajú zastrčiť rozličné veci, napríklad noviny, knihy, okuliare, diaľkový ovládač, či dokonca vankúš. Každodenné predmety sa tak chtiac-nechtiac stávajú súčasťou dizajnu.

Dizajnér Alvaro Álvaréz svoj návrh pre zmenu zminimalizoval na policovú zostavu, ktorá by v podstate nebola taká výnimočná, nebyť aditívnej funkcie, čo jej prisúdil. Moduly, ktoré možno všakovakým spôsobom kombinovať, pripevnil na kolieska, vďaka čomu nábytkový solitér dokážu majitelia ľahko presunúť z miesta na miesto. Autor priznáva inšpiráciu v továrenských prepravných vozíkoch.

Prepravky predstavovali ideový zdroj aj v prípade interiérového štúdia MERRY (Paul Heredia & Alfonso Merry). Redizajnom prispeli k ich opätovnému využitiu vo funkcii stohovateľných stolíkov alebo nekonvenčných bielizníkov Panrico.

O funkcii, ale aj o vzťahoch medzi predmetom a jeho používateľom vypovedá konštrukcia Guillema Ferrana. Utilitárne vnímanie sušiaka na bielizeň sa prostým otočením tohto predmetu mení na radosť z leňošenia na „pohovke“. Nemotorný a večne zavadzajúci sušiak teda nemusíte iba poskladať a odložiť niekam do kúta, aby ho nebolo vidieť. Dizajnér ponúka prostredníctvom netradičnej „modifikácie“ zaujímavé sekundárne využitie tohto predmetu. Stačí zložiť bielizeň, otočiť a posadiť sa…

Hraví
Utilitárnosť prezentovanú zábavnou formou sprostredkúvajú dizajnéri z Noviembre Estudio. Naplnením filozofie ich tvorby je aj stolička s názvom Donde caben 2 caben 3 – Silla para jóvenes solidarios (Ak je priestor pre dvoch, nájde sa aj pre troch – stolička solidárnosti). Pozostáva z vymeniteľných drevených dosák, ktorých spájaním možno stvoriť hybridnú stoličku – lavičku pre dve, tri alebo aj viac osôb.

Altruistické idey do dizajnu vecí pre zmenu vnáša Ricardo Almendros. Súprava stoličiek a stola sa nevolá Altruismo recíproco (vzájomný altruizmus) náhodou. Jednotlivé súčasti majú len dve nohy, a preto dokážu vytvoriť plnohodnotný kus nábytku iba vzájomným spájaním na princípe skladačky. Jednotlivé diely dokonca vyzerajú a zapadajú do seba ako kúsky puzzle.

S nápaditými myšlienkami prišlo aj novovzniknuté štúdio Tuyo Design, ktoré je výsledkom spojenia mladých dizajnérov – Španielky Margarity Garcíe a nórskeho rodáka Påla Jacobsena, absolventov madridského Instituto Europeo di Design. Ich vešiakový systém Trykk na prvý pohľad nevzbudzuje nijakú pozornosť a tvári sa ako drevená stena.

Upevnené laty však prekvapivo možno otáčať a vysunuté použiť ako závesné háky. Úložnú funkciu ukrýva aj ďalší produkt tohto štúdia – Boa. Pás pevnej látky sa hadovito vinie cez zárezy drevenej police a do vytvorených visiacich záhybov možno poukladať napríklad aj fľaše vína.

Spoločnosť Silka Arquitectura sa rada hrá najmä s formálnou stránkou svojich úžitkových predmetov. Trojdimenzionálny koncept stola Cómic, plný geometrie, čistých línií a dynamiky, je skulpturálnym kúskom.

Solitéry z dielne Mermelada Estudio sa nebránia spojiť kus nábytku s úžitkovým predmetom do jedného celku. Váza či stojan na ceruzky sa vpíjajú do rovnej plochy stolíka. Plynulé prelínanie hmôt dosiahli dizajnéri spojením dreva a živice, ktorých povrch natreli na snehobielo.

Ideoví
Súvis medzi človekom a prírodou a prechod z neživého sveta k emocionálnej stránke života prezentuje produkt Agrópolis od Guiomara Contrerasa. Tento jednoduchý stolík vyjadruje citovú väzbu človeka k predmetu, o ktorý sa musí starať. Živosť a emocionálnu stránku do tohto vzťahu vnáša kúsok zeminy s trávou na vrchnej stolovej doske. Nábytok ponúka využitie v domácnosti, ale aj v mestskom prostredí.

Aj projekt nábytkovej kolekcie Simbiosis od Maxi Romanillos poukazuje na prírodnú stránku vecí. Staré konáre stromov, pozmenené vplyvom záplavovej vody, hmyzu alebo slnka, vystupujú ako rovnocenné súčasti dokonale vypracovanej policovej steny. Kontrastujú s dokonalými líniami z high-tech Corianu, aby poukázali na životný cyklus vecí.

Jorge Mañes sa ako kreatívny umelec pre zmenu zaujíma o predmety, ktoré nás nútia premýšľať, prehodnocovať postoje. Projekt Dear Hunter (Milý poľovník) vyvstal z osobného kreatívneho procesu, v ktorom sa pohráva s rekonštrukciou poľovníckej trofeje. Mení pravidlá a núti pozorovateľa uvažovať o neúcte ľudstva k právu na dôstojnú smrť.

David Pérez zasa pracoval s témou fetišov, ktoré sú podľa neho zhmotnením emócii v rozličných predmetoch. Zakonzervoval ich do trojdimenzionálnych obrázkov v štýle relikvií. Poukazuje na to, že nejde o nič dočasné, ale o stabilnú súčasť našej „emocionálnej knižnice“. Napokon, ani samotná expozícia Desigm con M de Madrid nenechala nikoho emocionálne chladným a naznačila, že madridský dizajn môže stavať na bohatej kreatívnej tvorbe svojich predstaviteľov.

Anna Salvová
Foto: archív Proyecto Abecedario

Článok bol uverejnený v časopise ASB.