Marcela a Viliam Loviลกkovci: sochy, ktorรฉ vย architektรบre hฤพadajรบ tvรกr ฤloveka
Pribrzdenie horรบฤkovitรฉho tempa stavebnej produkcie na Slovensku mรดลพe do popredia posunรบลฅ otรกzky estetizรกcie architektรบry. Inak povedanรฉ, tรฉmou dลa sa opรคลฅ mรดลพe staลฅ uplatnenie vรฝtvarnรฉho diela vย architektรบre. Kedysi to bola samozrejmรก sรบฤasลฅ kompozรญcie aย pรดsobenia stavebnรฉho diela, dnes je vรคฤลกinou len trpiacou slรบลพkou, ktorรก sa len obฤas dodatoฤne prilepรญ na budovu. Existujรบ vลกak prรญklady uplatnenia sochรกrskeho diela, pri ktorom vznikรก sรบlad. Kย takรฝm patria aj umeleckรฉ diela manลพelov โ akademickรฝch sochรกrov Marcely aย Viliama Loviลกkovcov, ktorรฉ harmonizujรบ tak vย sakrรกlnom iย administratรญvnom priestore, ako aj na verejnom priestranstve.
Monetova zรกhrada vย biznis centreProjekt Monetova zรกhrada vย administratรญvnom komplexe Galvani Business Centrum IV vย Bratislave patrรญ kย najnovลกรญm sochรกrskym realizรกciรกm Marcely aย Viliama Loviลกkovcov, ktorรญ svoju tvorbu prezentujรบ pod logom ateliรฉru Byzant. Zadanie ich diela bolo jasnรฉ โ vรฝtvarne ozvlรกลกtniลฅ stavbu, aby sa vymanila zย roviny ฤistรฉho pragmatizmu aย funkฤnosti aย pritiahla potenciรกlnych nรกjomcov.
โMali sme ลกลฅastie, ลพe nรกs oslovil osvietenรฝ investor komplexu aย autor projektu Jozef Draลกkoviฤ, ktorรญ nรกm umoลพnili vstรบpiลฅ do projektu uลพ poฤas prรญpravy projektovej dokumentรกcie,โ hovorรญ Viliam Loviลกka. โBol to ideรกlny stav, pretoลพe vtedy sa eลกte dรก ovplyvniลฅ mnoลพstvo skutoฤnostรญ sรบvisiacich sย realizรกciou vรฝtvarnรฉ diela aย jeho osadenรญm. Vรฝtvarnรฉ stvรกrnenie รกtria aย troch hlavnรฝch vstupov vย budove sme predstavili prostrednรญctvom tรฉmy Monetovรฝch lekien. รtrium nรกm totiลพ asociovalo kamennรบ zรกhradu sย cirkulujรบcou vodou. Vย tejto konfrontรกcii sme chceli nadviazaลฅ na princรญpy tvorby skvelรฉho impresionistickรฉho maliara Clauda Moneta aย jeho slรกvne maฤพby lekien na vodnej hladine.โ
Ako vลกak dostaลฅ impresiu do architektรบry? Po svieลพom umeleckom nรกpade nasledovali otรกzky tรฝkajรบce sa prรญลฅaลพlivรฉho aย vรฝstiลพnรฉho tvaroslovia, ktorรฉ by bolo zrozumiteฤพnรฉ aj pre ฤพudรญ. Sรบbeลพne sย tรฝm sa rieลกili otรกzky od finanฤnรฝch nรกkladov aย ich รบnosnosti aลพ po technickรบ realizรกciu vรฝtvarnรฝch objektov. โPrรกve sochรกrstvo je fenomรฉnom, ktorรฝ umoลพลuje sย tรฉmou pracovaลฅ vย horizontรกlnej iย vertikรกlne polohe,โ pokraฤuje Viliam Loviลกka.
โAko vรฝtvarnรญci sme si mohli dovoliลฅ pracovaลฅ so znakom lekna, ktorรฝ sme variovali vย rรดznych veฤพkostiach aย podฤพa techniky opracovania. Od samรฉho zaฤiatku sme sa rozhodli prezentovaลฅ domรกci materiรกl โ ryolit โ vย jeho ลกirokej รบลพitkovej forme od dlaลพby cez rieลกenie vodnej plochy aย mozaiky aลพ po jeho pouลพitie ako nรกลกฤพapnej vrstvy alebo voฤพnej aplikรกcie.โ
Krajina vย meste
Najvรคฤลกia stena vรฝtvarnej vรฝzdoby na Galvaniho Business Centrum IV mรก 70 m2 aย sรบ na nej osadenรฉ leknรก zย antikora. Ich tvar sa opakuje po celej budove vย rรดznych modifikรกciรกch aย vย rรดznych vรฝลกkovรฝch รบrovniach harmonizuje sย celkovรฝm charakterom budovy. Vรฝtvarno-architektonickรฝ sรบlad je aj vรฝsledkom spoluprรกce so zรกhradnรฝm architektom โ prรญrodnรฝ motรญv zelenej strechy prerรกstol do architektรบry budovy.
โV rovine vรฝtvarnej metafory sme chceli preniesลฅ krajinu do mesta,โ hovorรญ Marcela Loviลกkovรก. Vลกetci sme svojim spรดsobom vrchรกri aย tรบto danosลฅ mรกme geneticky zakรณdovanรบ. Vลกetci mรกme radi prรญrodu, vรดลu lรบk aย hรดr, aย preto nรกm nieฤo podobnรฉ chรฝba aj vย meste, vย dลพungli betรณnu aย skla. Mnohรฉ stavby totiลพ moลพno nazvaลฅ ako stavby bez ฤพudskej tvรกre. Vyuลพรญvame teda prรญrodnรฉ motรญvy aย pokraฤujeme tak vย hฤพadanรญ ฤพudskosti. Snaลพรญme sa ju nachรกdzaลฅ vย krajine, vย ktorej sme sa narodili aย na ktorรบ mรกme citovรบ vรคzbu.โ
Socha odhaฤพuje svoje tajomstvo
Generรกlna rekonลกtrukcia Rรญnku sv. Michala Archanjela vย Starej Bystrici, ktorรก sa podฤพa koncepcie Ing.ย arch. Ivana Jarinu zaฤala pred vyลกe piatimi rokmi, vytvorila zย tejto neveฤพkej kysuckej obce miesto nebรฝvalej premeny. Starosta obce Jรกn Podmanickรฝ so spolupracovnรญkmi aย sย vyuลพitรญm eurofondov predviedol vย praxi svoju predstavu rekonลกtrukcie obce smerom kย modernรฉmu vรฝrazu, ktorรก by nemala zostaลฅ len pri tomto rรญnku.
Urbanistickรฉ rieลกenia Rรญnku sv. Michala Archanjela zaฤalo baลกtou aย vydlรกลพdenรญm nรกmestia, priฤom jeho sรบฤasลฅou bolo aj osadenie kamennej sochy sv. Michala Archanjela. Modernizรกcia pokraฤovala rekonลกtrukciou ลกkoly aย mestskรฉho รบradu aย nakoniec, 18. jรบla tohto roku, prebehla slรกvnostnรก inaugurรกcia slovenskรฉho orloja.
โKฤพรบฤovรก bola urbanistickรก koncepcia Ivana Jarinu, vย ktorej okrem รบฤelovosti jednotlivรฝch stavieb aย ich farebnej ลกkรกly navrhol aj รบstrednรฝ bod celรฉho nรกmestia โ plastiku svรคtรฉho Michala,โ hovorรญ Viliam Loviลกka. โPri soche na verejnom priestranstve je dรดleลพitรฉ trafiลฅ proporcie. Starรญ majstri hovorili, ลพe sochu nesmie zoลพraลฅ vzduch. Okrem proporciรญ musรญ socha na verejnom priestranstve dobre pรดsobiลฅ zย kaลพdรฉho pohฤพadu. Keฤลพe ฤlovek mรก tendenciu sochu objaลฅ, socha sa nikdy nesmie odcudziลฅ. Zย akรฉhokoฤพvek miesta musรญ maลฅ svoj prรญbeh. Tomu sa hovorรญ, ลพe socha je rozrotovanรก aย poฤas pozorovania odhaฤพuje kรบsky svojho tajomstva.โ
Slovenskรฝ orloj
Slovenskรฝ orloj vย Starej Bystrici sย vรฝลกkou 14 metrov aย ลกรญrkou 22 metrov je najvรคฤลกou drevenou kompozรญciou na Slovensku. Predstavuje sediacu Madonu, Sedembolestnรบ Pannu Mรกriu, patrรณnku Slovenska. Marcela aย Viliam Loviลกkovci vytvorili nรกvrh najskรดr ako hlinenรฝ model, ktorรฝ architekt Ivan Jarina prekreslil do vรฝkresovej dokumentรกcie. Kostru orloja tvorรญ 80 drevenรฝch ramien, vฤaka ktorรฝm bolo moลพnรฉ vytvarovaลฅ oblรฉ tvary ลกindฤพovej konลกtrukcie.
Vo vรฝklenkoch fasรกdy je ลกesลฅ bronzovรฝch plastรญk od manลพelov Loviลกkovcov โ zย najstarลกieho obdobia je to knieลพa Pribina aย krรกฤพ Svรคtopluk, zย 19. storoฤia kodifikรกtori slovenskรฉho jazyka Anton Bernolรกk aย ฤฝudovรญt ล tรบr aย 20. storoฤie zastupuje Milan Rastislav ล tefรกnik aย Andrej Hlinka. Sedem sรดch slovenskรฝch apoลกtolov pochรกdza od ฤพudovรฉho rezbรกra Petra Kunรญka; samozrejme, nechรฝba srdce orloja โ astrolรกb, teda cifernรญk sย astronomickรฝmi รบdajmi. Slovenskรฝ orloj sa poฤas vyลกe ลกtyroch mesiacov stal doslova turistickou atrakciou, ktorรก dokรกลพe pritiahnuลฅ aj nรกvลกtevnรญkov zo zahraniฤia.
โK spoluprรกci sย Ivanom Jarinom by som chcel poznamenaลฅ, ลพe dialรณg, ktorรฝ sme viedli poฤas tvorby orloja, plynul vย rovine ideรกlneho porozumenia, lebo Ivan je architekt-umelec,โ zdรดrazลuje Viliam Loviลกka. โMรกme za sebou stovky, ba aลพ tisรญcky hodรญn diskusiรญ, poฤas ktorรฝch sme cizelovali vรฝsledok naลกej predstavy. Obidvaja hฤพadรกme vo svojej tvorbe tvรกr ฤloveka aย zรกroveล pred nรญm cรญtime veฤพkรบ zodpovednosลฅ. Architektonicko-vรฝtvarnรฝmi prostriedkami sme urฤili komunikaฤnรฉ trasy cez nรกmestie. Vnรญmam to ako mรกgiu, keฤ niekomu na mnohรฉ roky vopred definujeme smer jeho krokov po verejnom priestranstve. Samozrejme, na nรกmestie aย pred orloj prรญdu aj ฤพudia, ktorรญ sa vย meste ocitnรบ iba raz, ktorรฝm musรญ byลฅ vizuรกlna stopa jasnรก okamลพite.โ
Liturgickรฝ mobiliรกr
Marcela aย Viliam Loviลกkovci vstรบpili so svojimi sochรกrskymi realizรกciami aj do sakrรกlneho priestoru, ฤo je najzreteฤพnejลกie vย ruลพinovskom kostole sv. Vincenta de Paula vย Bratislave od akad. arch. Eduarda ล uteka. Aj vย prรญpade tohto chrรกmu platรญ, ลพe ich sochy smerujรบ kย ฤlovekovi, ale nie vย zmysle nadbiehania jeho vkusu, no vย podobe nachรกdzania jeho vnรบtra. Spolu sย architektรบrou sa sochy stรกvajรบ aj prostriedkami vรฝchovy. Podฤพa Loviลกkovcov vychovรกva umelec divรกka cestou vlastnej vรฝpovede. โV sochรกrstve ide vย podstate oย pridรกvanie aย odoberanie aย platรญ, ลพe ak dรกvaลก, tak si musรญลก aj zobraลฅ,โ vyhlasujรบ jednohlasne.
โV dejinรกch ฤพudstva nevznikla dobrรก socha bez toho, aby ju autor neodovzdal aj inรฝm. Dospieลฅ kย tomuto uvedomeniu znamenรก dorรกsลฅ do roviny profesionality. Nie je to len zย pรฝchy ฤi finanฤnรฝch ziskov, ale je to aj oย zodpovednosti aย slobode. Je to cesta oย oslobodzovanรญ aย aลพ potom mรดลพe autor nieฤo vypovedaลฅ.โ
Pri ruลพinovskom kostole iลกlo oย opaฤnรฝ prรญpad ako pri administratรญvnej budove. Keฤ Loviลกkovcov oslovili, kostol uลพ stรกl aย sochรกri pripravili pre hotovรฝ priestor liturgickรฝ mobiliรกr. Aย tak vznikol kamennรฝ oltรกrny stรดl, tabernรกkulum (svรคtostรกnok), krstiteฤพnica, sedenie pre kลaza, ambona, oltรกrny obraz na stene, ktorรฝ vznikol vย spoluprรกci sย tromi maliarmi, aย nakoniec kamennรก socha Piety. Sรบฤasลฅou celรฉho komplexu je aj Provinciรกlna kaplnka, pri ktorej sochรกri spolupracovali sย architektom Ivanom Jarinom aj maliarom Jozefom Bausom.
Aj tu rezonujรบ slovรก manลพelov Loviลกkovcov, ลพe socha je hotovรก uลพ na zaฤiatku. Je vย autorovi, aย ten sa nemรดลพe pomรฝliลฅ. Samozrejme, dรดleลพitรก je aj znalosลฅ remesla aย poznanie materiรกlu, ale sochu mรดลพe ovplyvniลฅ iba to, ฤo je vย autorovi. โAk sa pomรฝliลก, poprieลก sรกm seba,โ dodรกva Viliam Loviลกka. Sochy manลพelov Loviลกkovcov odmietajรบ omyl. Ich autori totiลพ poznajรบ svoju cestu aย priestor, vย ktorom budรบ na ฤloveka pรดsobiลฅ.
ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: Lea Loviลกkovรก
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.