Masívna rekonštrukcia Krížnej aj zmeny pri Novej tržnici. Obnova Ružinovskej radiály získala ďalšie povolenie
Električková trať v Ružinove má už vyše tri desaťročia. Jej rekonštrukcia je preto horúcou témou a začať sa mala už v minulej dekáde. Dodnes sa tak nestalo a rozsiahla obnova bola niekoľkokrát oddialená z rôznych príčin. Výraznejší posun nastal až v roku 2024, keď projekt získal prvé povolenia. A dnes je na stole jedno z najdôležitejších.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Tri zo šiestich
O generálnej rekonštrukcii Ružinovskej radiály sa hovorí od roku 2014. Do skutočného finále sa však blíži až od roku 2024. O rozsiahlom projekte rekonštrukcie električky v Ružinove sme podrobne informovali v článku zo septembra tohto roka vrátane nových exkluzívnych vizualizácií.
Zámer rovnako začal dynamickejšie postupovať v povoľovacom procese ziskom prvých povolení. V máji vydala mestská časť Ružinov stavebné povolenie na asanáciu a prípravu územia, preložiek či verejného osvetlenia. Išlo o progres, ktorý o niekoľko mesiacov doplnil ďalší – Ružinov vydal jedno z najdôležitejších stavebných povolení, a to na rekonštrukciu samotnej trate, zastávok či meniarne.
A koľko míľnikov vlastne potrebuje obnova Ružinovskej radiály? Celkovo sedem – šesť stavebných povolení a jedno ohlásenie, ktorým už bratislavský magistrát disponuje. V posledných týždňoch sa však rekonštrukcia ružinovskej električky opäť posunula – k dvom stavebným povoleniam a jednému ohláseniu pribudlo tretie stavebné povolenie. A rovnako patrí medzi najdôležitejšie.
Rekonštrukcie ulíc, ktoré zlepšia hlavné mesto
Súvisí totiž s rozsiahlymi úpravami viacerých dôležitých ulíc Bratislavy. Povolenie informuje o vegetačných úpravách v úseku Americké námestie – Krížna alebo na Ružinovskej ulici, ale aj o rekonštrukcii Amerického námestia, Krížnej ulice, Záhradníckej, Vazovovej, Legionárskej či Ružinovskej ulice. Čiastočné úpravy sa dotknú aj Trnavského mýta.
No pekne po poriadku. Vegetačné úpravy v úseku Americké nám. – Krížna ulica sa uskutočnia v rozsahu staničenia km 0,00 – 1,35. Zámerom je začlenenie trasy električky do okolia a vytvorenie nových plôch pre výsadbu zelene. V prípade Ružinovskej ulice sú vegetačné úpravy pozdĺž električkovej trate v rozsahu staničenia km 2,5 – 5,0. Vegetačné úpravy sa budú nachádzať aj na plochách dopravných ostrovčekov, pásoch zelene pri chodníkoch, na ploche obratiska a podobne.
Omnoho väčším zásahom bude rekonštrukcia časti Amerického námestia. Začiatok stavebných úprav bude za križovatkou ulíc 29. augusta – Špitálska, pričom rekonštrukcia počíta s novou polohou električkových koľají bližšie k parčíku na Americkom námestí (cca o 9 metrov). Vznikne tak nová prestupná zastávka pre električky aj autobusy.
Sem sa presunie aj električková zastávka na Odborárskom námestí, súčasná bude zrušená. Stavebné povolenie informuje o komplexnej obnove chodníkov a vzniku úplne nových cyklotrás, ktoré budú na Špitálskej ulici vedené v rámci jazdných pruhov, avšak pri pokračovaní na Americké námestie už plynulo prechádzajú do cyklotrás vedených mimo jazdných pruhov. Bližšie k Americkému námestiu sa presunie aj zastávka z Mickiewiczovej ulice, ktorá je dnes približne v strede ulice.
Rekonštrukcia bude pokračovať od parčíka na Odborárskom námestí. V tomto úseku dôjde k rozšíreniu chodníkov, vybudovaniu pozdĺžnych parkovacích pruhov pre autá a priestoru pre výsadbu novej zelene a stromoradia, čo podrobne ukazuje aj vizualizácia.
Nasledovať bude veľká rekonštrukcia Krížnej ulice. Stavebné úpravy sa začínajú na úrovni nárožia budov za Námestím Martina Benku, resp. za trianglom Vazovova. Poloha zastávky Krížna sa nezmení, zmení sa šírka, výška a dĺžka nástupísk, ktoré sú riešené ako združené pre električkovú aj autobusovú dopravu. Krížna pritom prejde obnovou od fasády k fasáde, o čom hovorí hlavné mesto už roky.
V úseku Vazovova – Krížna sa rozšíria postranné chodníky a rovnako ako na Odborárskom námestí, aj tu vzniknú pozdĺžne parkovacie pruhy pre autá či priestor pre zeleň a nové stromoradie.
Zmeny aj pri Novej tržnici
Prestavba križovatky Krížna – Legionárska – Karadžičova predstavuje čiastočnú redukciu dopravného priestoru automobilovej dopravy na úkor vybudovania cyklistickej a rozšírenia pešej infraštruktúry. V rámci celej križovatky je navrhovaná výmena konštrukcie vozovky za vozovku s cementobetónovým krytom.
O niečo menšou úpravou prejde komunikácia na Trnavskom mýte. Zmeny sa začnú na Krížnej ulici v smere do centra. Stavebnou úpravou dôjde k plynulému odsunu jazdných pruhov v úseku nástupiska električkovej zastávky, čím dôjde k vytvoreniu čakacieho priestoru pre chodcov medzi jazdným pruhom a električkovou koľajou.
Zároveň bude prebudovaná autobusová nika vrátane nábehov, nástupiska a priľahlých spevnených plôch a vjazdu na parkovisko Novej tržnice. Práve medzi novou autobusovou zastávkou a električkovými zastávkami vznikne nový priechod pre chodcov, čím bude tento priestor konečne bezpečnejší. Ľudia tadiaľ totiž často prebiehali.
Na protiľahlej strane nastane zmena polohy autobusovej zastávky, ktorá sa presunie do úrovne za priechod pre chodcov, resp. za križovatku Krížna – Levická (situácia v galérii, pozn. red.). Po novom bude aj kamerový dohľad nad križovatkou Trnavského mýta.
Rekonštrukcia bude pokračovať ulicami Záhradnícka a Ružinovská. Predmetom tohto stavebného objektu sú spevnené plochy na Miletičovej, Záhradníckej a Ružinovskej ulici. Úpravy pozostávajú z prestavby križovatiek, zo zmeny polohy zastávok, z budovania cyklistickej a pešej infraštruktúry.
Navrhovaná je aj smerová úprava prakticky všetkých pripojení/odbočení vrátane križovatky s Tomášikovou ulicou a samostatných odbočovacích pruhov. Pri prestavbe križovatky Tomášikova dôjde k čiastočnej redukcii dopravného priestoru automobilovej dopravy na úkor vybudovania cyklistickej a rozšírenia pešej infraštruktúry. Existujúce autobusové niky budú prestavané alebo zredukované z dôvodu vybudovania nových združených zastávok
Prístrešky so zelenými strechami aj kamery na Vazovovej
Najnovšie stavebné povolenie rieši aj zmenu usporiadania niektorých vybraných autobusových zastávok pozdĺž Ružinovskej radiály. Pôvodné prístrešky s ostatným vybavením zastávok (označníky, automaty na predaj cestovných lístkov, odpadkové koše) budú demontované a nahradené novými v jednotnom dizajne. Na všetkých strechách prístreškov sú navrhované extenzívne vegetačné zelené strechy.
Okrem Trnavského mýta bude kamerový dohľad aj nad trianglom Vazovova, teda na neriadenej križovatke Krížna – Vazovova. „Účelom je monitorovanie situácie v križovatke z dôvodu bezpečnosti, priepustnosti a prejazdnosti. Kamera bude umiestnená na betónovom stĺpe v stredovom ostrovčeku trianglu spolu s technologickou stanicou kamery,” znejú detaily v stavebnom povolení.
Kedy a za koľko?
Obnovou električkovej trate v Ružinove sa doprava v Bratislave skvalitní a zrýchli. Navyše, hlavné mesto získa zrekonštruované takmer celé ulice, čím sa zlepší verejný priestor a zvýši bezpečnosť peších či cyklistov. Rekonštrukcia bude aj z týchto dôvodov stáť obrovskú sumu, finančné náklady boli najskôr odhadované na 80 miliónov eur. Cena však postupne rástla.
Dnes sa pohybujú vo výške až 130 miliónov eur s DPH a zväčša sú pokryté z európskych zdrojov z Operačného programu Slovensko. V tejto sume sú započítané aj práce na Krížnej ulici, ktorá prejde premenou od fasády k fasáde.
A kedy sa táto rozsiahla rekonštrukcia začne? Magistrát hovorí o termíne v roku 2026 – v tomto období sa začnú práce v úseku od Bajkalskej po obratisko Astronomická. Zvyšné úseky sa majú zrealizovať o rok neskôr – Americké námestie až Legionárska sú v pláne na rok 2027. Tieto termíny sú reálne za predpokladu, že nenastane zdržanie povoľovacích procesov.
Obnova je ziskom posledného stavebného povolenia opäť o krok bližšie. Aj napriek tomu potrebuje hlavné mesto získať ešte ďalšie tri povolenia, čo môže nastať v priebehu roka 2025. Po ich správoplatnení a obstaraní zhotoviteľa stavebných prác sa rekonštrukcia môže konečne začať. Magistrát by pritom Ružinovskú radiálu rád potiahol až na letisko, toto je však beh na ešte dlhšiu trať.
Ružinovská radiála, Bratislava-Staré Mesto, Bratislava-Ružinov
Investor: hlavné mesto SR Bratislava
Projektant: Dopravoprojekt (stavba)/ATR (vegetačné úpravy a výsadba)
Hlavný inžinier projektu: Nikola Grančič (Dopravoprojekt)
Zodpovedný projektant: Tamara Reháčková (ATR)
Realizácia: 2026 (Bajkalská – obratisko Astronomická) – ?; 2027 (Americké námestie – Legionárska) – ?
Rozpočet: 130 000 000 eur
Stav: v príprave