Materská škola ako jedna veľká preliezačka

Partneri sekcie:

Nenápadne výnimočná. Možno pre niekoho jemne provokatívna, no navrhnutá tak, aby podnecovala fantáziu a cibrila vkus novej generácie. Za jej návrhom stojí „zen-technicistická“ architektúra Petra Stolína a niekoľko prekážok.

Mierne svahovitý pozemok so severnou orientáciou v zástavbe prevažne rodinných domov v mestskej časti Liberca vybralo mesto ako najvhodnejší na výstavbu novej materskej školy. V blízkosti sa v budúcnosti ráta s výstavbou bytových domov, no väčšinu územia charakterizuje územný plán ako verejnú zeleň.

Navyše, v tesnej blízkosti sa nachádza historická budova strednej umeleckej školy, ktorá pozemok dodatočne zatieňuje. „Cez pozemok vedie niekoľko trás infraštruktúry,“ vypočítava architekt ďalšie výzvy, ktoré ich na mieste čakali.

„Minimálne spevnená komunikácia a nároky na parkovanie zúžili profil priestoru na výstavbu samotnej škôlky. Všetky tieto limity a ďalšie faktory, ktoré predstavujú české normy pre výstavbu predškolských zariadení, rovnako aj nové trendy v prístupe k deťom a kvalite prostredia, v ktorom sú vychovávané, vykryštalizovali predkladaný návrh novej budovy materskej školy.“

Materská škola Nová Ruda

Budova slúži pre 50 žiakov.
Pochôdzna je samozrejme aj strecha. Svetlíky presvetľujú nižšie podlažia.
Súčasťou je aj zázemie.
V interiéri architekti uprednostnili svetlé farby a drevo.
Materská škola Nová Ruda
Objekt podvečer žiari vlastným mäkkým svetlom. Dvojitá fasáda zo sklolaminátu znamená že nemusí mať plot no zároveň ju deti môžu celú používať ako preliezačku.
Juhovýchodný pohľad.
Juhozápadný pohľad.

Naučme ich objavovať priestor

Deti trávia v škôlke podstatnú časť dňa, jej prostredie má na ne zásadný vplyv. Dôležité sú ergonómia, svetlo, senzorické vnemy a v neposlednom rade tiež estetika. „Chceme deti naučiť vnímať architektúru priestoru v rozličných formách, ktoré sme sa snažili zapísať do celej kompozície,“ vysvetľuje Petr Stolín nosnú myšlienku projektu.

Neprehliadnite: Cena RIBA 2018 pre školu

Už samotný vstup do domu im umožní postupne si ho prezrieť a zorientovať sa. Je zrejmé, že architekt si uvedomuje silu detskej predstavivosti a necháva jej priestor, aby rozprestrela krídla. Petr Stolín s Alenou Mičekovou otvorili dvere do sveta, v ktorom nezjednodušujú detský svet do žiarivých farebných plôch, ale vrstvia ho spoločne so svetom dospelých v mnohých priehľadoch, prielezoch a prekvapeniach.

Súčasťou je aj zázemie.
Súčasťou je aj zázemie. |

Ich trieda nie je obyčajný „kváder“, je to živá štruktúra, veľkými oknami vizuálne prepojená s exteriérom. V interiéri sa zas striedajú rôzne vysoké podlažia, prepojené otvormi v stropoch. Deti môžu celý deň objavovať a skúmať zákutia a možnosti pohybu.

Materiály a povrchy sú ladené do svetlých tónov v kombinácii s prírodným drevom na terasách a sklom v priehľadoch. Detská aktivita akoby stúpala smerom k slnku. V najpokojnejšej spodnej časti sa nachádza priestor na oddych a spanie.

O poschodie vyššie je herňa. Deti môžu vyjsť von do malého respíria a bočnými ochodzami ďalej prebehnúť poza fasádu domu až na hlavnú vonkajšiu hernú terasu nad jedálňou. „Celý dom je vlastne jedna veľká preliezačka,“ sumarizuje Petr Stolín. Môžu obehnúť stavbu dookola, a pritom ostať v nej.

V interiéri architekti uprednostnili svetlé farby a drevo.
V interiéri architekti uprednostnili svetlé farby a drevo. |

Dom bez plota

Objekt škôlky je murovaná stavba s „dvojitou“ fasádou zo sklolaminátu – jedna je priamo na drevenom rošte, druhá na oceľovej konštrukcii s pochôdznymi roštami, ktorá objíma celú budovu. Tento koncept transparentnosti ozvláštňuje výraz budovy, podoba domu sa počas dňa mení spolu s intenzitou svetla.

Mäkko sa odráža z mliečneho laminátu alebo vyžaruje z budovy von. Vytvára pocit bezpečia vo vlastnom svete, ako jemný závoj zahaľuje všetky vnútorné priestory, škôlka teda nepotrebuje plot. Samotná budova pozostáva z dvoch štíhlych hmôt tried, prepojených jednopodlažným technickým traktom.

Triedy vymedzujú chránený priestor vnútorného átria, ktorý je rozšírený o strešnú terasu a vonkajšie ochodze. V interiéri sa výšky prelievajú, najväčšiu svetlú výšku má najvyššie poschodie, ktoré slúži ako učebňa. O dodatočný prísun svetla do učebne aj do jedálne na prízemí sa starajú stropné svetlíky.

Pochôdzna je samozrejme aj strecha. Svetlíky presvetľujú nižšie podlažia.
Pochôdzna je samozrejme aj strecha. Svetlíky presvetľujú nižšie podlažia. |

Technická skladba

Objekt je kapacitne dimenzovaný na dve oddelenia po 25 detí a dvoch vychovávateľov. Slúži tak pre 50 detí a zamestnáva šiestich ľudí – okrem vychovávateľov aj vedúceho škôlky a hospodára. K všetkým priestorom patrí aj príslušné zázemie – prípravovňa jedla, šatne zamestnancov, technická a upratovacia miestnosť, kancelárie aj skladové priestory.

„Vďaka vonkajším terasovým plochám sa deti môžu hrať vonku na slnku,“ dopĺňa ešte architekt. „Zvyšný pozemok je naplánovaný ako parková zeleň, doplnená o drobné herné prvky, ktoré budú tiež slúžiť škôlkarom.“ Súčasťou návrhu je aj riešenie verejného priestoru a parkovania pred budovou.

Severovýchodný pohľad.
Severovýchodný pohľad. |
Materská škola Nová Ruda
Miesto: Vratislavice nad Nisou, Česká republika
Architekti: Petr Stolín, Alena Mičeková
Investor: Městský obvod Liberec – Vratislavice nad Nisou
Náklady: 40 mil. Kč (asi 1,5 mil. €)
Úžitková plocha: 425 m2
Návrh: 2015 – 2018
Realizácia: 2017 – 2018
Redakčná úprava: Karolína Barényi
Foto: Alex Timpau

Článok  bol uverejnený v časopise ASB 4/2019.