Mediรกlne ikony
โMusรญme zaฤaลฅ pouลพรญvaลฅ obchod na komunikรกciu. Musรญme sa zmocniลฅ ฤพudรญ a prinรบtiลฅ ich, aby k nรกm prichรกdzali ฤastejลกie. Zvykli si kupovaลฅ novรฝ nรกbytok iba dvakrรกt za ลพivot. To musรญme zmeniลฅ!โ Tรฝmito mierne hrozivรฝmi slovami opรญsal Roberto Falchi, sรบฤasnรฝ ลกรฉf dizajnรฉrskeho domu B&B Italia, reportรฉrom magazรญnu Wallpaper aktuรกlnu pozรญciu nรกbytkovej a interiรฉrovej produkcie. V koncentrovanej podobe nimi vyjadril spรดsob uvaลพovania, ktorรฝ sa v tomto odvetvรญ pomaly stรกva ลกtandardnรฝm.
K najviac vรฝtvarnรฝm nรกbytkovรฝm produktom dvadsiateho storoฤia patria pop a postmodernรฉ รบlety od spoloฤnosti Gufram. Polyuretรกnovรฉ sedenie v tvare pier (Bocca) a iรณnskej stฤบpovej hlavice (Capitello) sa opรคลฅ dostรกva do pozornosti pรดลพitkรกrov ลพiadostivรฝch po originรกlnom dizajne. (ยฉ www.gufram.com) |
Zrรฝchlenรก dynamika sezรณn vedie reportรฉrov a dizajnovรฝch publicistov k blรกznivej honbe za trendmi, mediรกlny cirkus dopฤบลajรบ dokonalรฉ reklamnรฉ kampane, ktorรฉ koncovรฝch spotrebiteฤพov infikujรบ interiรฉrovou posadnutosลฅou, tรบลพbou po aktuรกlnych dizajnovรฝch kusoch. Cieฤพom koncernov, ktorรฉ sa prednedรกvnom dostรกvali do finanฤnรฉho รบpadku, je presvedฤiลฅ svojich zรกkaznรญkov, ลพe potrebujรบ vlastniลฅ poslednรฝ ลกtรฝlovรฝ model navrhnutรฝ svetoznรกmym dizajnรฉrom. Potrebujรบ vlastniลฅ ich perfektnรฝ produkt, s ktorรฝm sa v jeho exkluzivite stotoลพnia.
Prรญvlastky โchic & glamourโ, predtรฝm beลพnรฉ len v sรบvislosti s krรกsnymi ลกatami na krรกsnych ลพenรกch, sa ฤoraz ฤastejลกie uplatลujรบ pri uvaลพovanรญ o dizajne vnรบtornรฝch priestorov. Rafinovanรก dramaturgia tlmenรฝch svetiel vรฝborne dopฤบลa pohovku od spoloฤnosti Swan.ย (ยฉ www.swanitaly.com) |
Pre produkt je veฤพmi dรดleลพitรก jeho prezentรกcia: ลกatnรญkovรฝ program Mobileffe Big vnรญmame v strhujรบcom priestorovom usporiadanรญ, takลพe nรกs okamลพite zaujme veฤพkorysรฝm a vzduลกnรฝm ลกtรฝlom a priestrannosลฅou. (ยฉ www.mobileffe.com) |
Otรกzka vลกak je, akรก je podstata tohto znรกsilลovania mรณdy a mรณdnosti v dizajne. Okamih exkluzivity, ukrytรฝ v modernรฝch vรฝstrelkoch, nie je z historickรฉho hฤพadiska len zรกleลพitosลฅou druhej polovice dvadsiateho storoฤia, ale mรก omnoho hlbลกie korene. Jeho รบฤinok naberรก na intenzite s ฤoraz vรคฤลกรญm odcudzenรญm ฤloveka prostrediu, v ktorom sa zdrลพiava. Mechanizmus tvorby interiรฉrov domรกceho prostredia je vลพdy zaloลพenรฝ na tlmoฤenรญ toho, ako priestor vyzerรก, ako slรบลพi a ฤo o svojom majiteฤพovi vypovedรก. ฤlovek vลกak uลพ nemรก ฤas budovaลฅ tieto zloลพky interiรฉru z vlastnรฉho vnรบtra, na vlastnรฝ obraz, preto sa nechรกva v ฤinnosti bรฝvania ovplyvniลฅ vonkajลกรญmi podnetmi, pochรกdzajรบcimi najmรค z informรกciรญ, ktorรฉ naล รบtoฤia. Potom ฤพahko podฤพahne romantickรฝm predstavรกm, ลพe osvedฤenรฝmi ikonickรฝmi produktmi, ktorรฉ nazhromaลพdรญ vo vlastnom dome, poopravรญ svoju osobnosลฅ k ฤo najvernejลกiemu obrazu spoloฤensky uznanรฝch prototypov. Bezduchรฝm kopรญrovanรญm osvedฤenรฝch vzorov sa vลกak ฤlovek ochudobลuje o prapรดvodnรฝ รบฤel budovania: tvorby svojho vlastnรฉho modelu vonkajลกieho sveta tak, ako ho chรกpe a ako sa naล vzลฅahuje.
Asimilรกcia kฤพรบฤovรฝch nรกbytkovรฝch znaฤiek do zmรคtku, ktorรฝ okolo seba vytvรกra biznis so ลพivotnรฝm ลกtรฝlom, je dรดleลพitรฝm a moลพno prirodzenรฝm procesom. V oblasti odevnรฉho priemyslu v koneฤnom dรดsledku viedol k prehodnoteniu zmyslu superluxusnรฝch znaฤiek, rozpustil ich exkluzivitu v distribuovanรญ ลกirokรฝm vrstvรกm zรกkaznรญkov a napokon upriamil pozornosลฅ na malรฝch nezรกvislรฝch nรกvrhรกrov, ktorรฝch prรกca je v kontakte so zรกkaznรญkom omnoho viac autentickรก a cielenรก. Podobnรฝ efekt zrejme mรดลพeme oฤakรกvaลฅ aj v odvetvรญ nรกbytkovej tvorby, kde stรบpajรบci poฤet mladรฝch nadanรฝch dizajnรฉrov dosiaฤพ nedokรกลพe vรฝraznejลกie ฤeliลฅ mohutnej sile ich konkurenciรญ. Postupy mรณdnej ลกou neznamenajรบ len รบpadok, komerฤnosลฅ alebo stratu vlastnej jedineฤnosti nรกbytkovรฝch firiem; vo svojej sofistikovanej trhovej brutalite prinรกลกajรบ aj urฤitรฝ oฤistnรฝ moment a napokon mรดลพu vyรบstiลฅ do priaznivรฉho konca.
Michal Lalinskรฝ
Foto: archรญv autora