Medzi vzduchom a zemou, svetlom a tmou
Mokré snehové vločky padali na posledné dni uplynulého roka, ľahký závoj hmlového oparu vytváral magickú clonu na miestach, kde sa život stretáva so smrťou. Všade bola priam hmatateľná pokora pred neotrasiteľným majestátom kolobehu prírody. Zrazu sa v zákrute, spoza konárov briez objavila čierna stena. Poodhrnula závoj zimy a do iskrivého vzduchu vytesala vetu: Očakávam vás v nebi. Slová zakladateľa rádu saleziánov Don Bosca rámcujú novú hrobku saleziánov na Ružinovskom cintoríne.
Múr ako čiara života
„Náhrobný múr tvorí predel medzi vzduchom a zemou, minulosťou a prítomnosťou, svetlom a tmou, medzi životom a smrťou,“ hovoria autori architektonického návrhu. „Je čiarou života. Je hranicou. Je tradičným symbolom spomienok a pamäti na zosnulých. Je jednoduchým a jednoznačným symbolom reprezentujúcim svoju funkciu.“
Cesta, ktorá sa zrkadlí v leštenom povrchu kameňa, pokračuje cez múr ďalej… Samotná hrobka je zatrávnenou mohylou. Od múra je oddelená funkčným pásom vstupného zádveria s bočnými vstupmi do minimálnych skladov na celebračné predmety a náradie a s osovým hlavným vstupom do samotnej hrobky s obdĺžnikovým pôdorysom. Formovanie hrobky viedla snaha o minimalizáciu okamžitých i prevádzkových nákladov, pri rešpektovaní funkčnosti, symboliky a trvácnosti. Koncept hrobky napĺňa tézu „zo zeme vzišli a do zeme sa navrátia“.
Zjednodušený interiér
Saleziáni sa rozhodli celý obrad uskutočniť v rámci svätej omše v ich kostole na Miletičovej ulici v Bratislave alebo v petržalskom kostole na Mamateyovej ulici, pričom na cintoríne v Ružinove sa koná len samotný obrad uloženia do hrobu. Interiér hrobky, ktorý mal byť pôvodne aj obradnou sieňou a celebračným miestom, sa vzhľadom na toto rozhodnutie zjednodušil. Nie sú v ňom zrealizované celebračné miesto, obradný stôl ani sedílie a dlažba z ušľachtilého kameňa. Nezrealizoval sa ani výtvarný sklený objekt, ktorý podľa súťažného návrhu mal cez strop hrobky privádzať malú časť denného svetla do interiéru. V skromných finančných pomeroch sa nakoniec ušetrené prostriedky mohli investovať do skutočne kvalitného a krásneho kameňa v exteriéri.
Technika slúži duchovnu
Objekt je založený na železobetónovej základovej doske. Horizontálne aj vertikálne nosné konštrukcie sú zo železobetónu. Zvislý nosný systém stavby tvoria steny a stropnú konštrukciu železobetónová doska. Celý objekt je izolovaný proti dažďovej vode a zemnej vlhkosti hydroizoláciami na báze fólií. Stropné – strešné konštrukcie a obvodové steny sú zateplené doskami z extrudovaného polystyrénu.
Objekt je prirodzene prevetrávaný v pozdĺžnom smere cez vstupné dvere a odvetrávací otvor v najvyššom bode stropnej konštrukcie. Príjazdová komunikácia v tvare rampy je zakončená na malom zhromažďovacom priestore pred hrobkou líniovým zemným žľabom prekrytým mriežkou na zber dažďovej vody, ktorá sa odvádza do vsakovacích jám.
Technické riešenie je však v tomto prípade podriadené duchovnejšiemu posolstvu stavby. Sakrálny charakter je takmer „neviditeľnou“ technikou umocnený a dokonale dáva vyznieť tomu večnému, že všetko na zemi je dočasné…
Názov stavby: hrobka saleziánov Don Bosca
Miesto: Ružinovský cintorín, Bratislava
Charakteristika: novostavba
Objednávateľ – investor: saleziáni Don Bosca
Architekti: Ateliér BOGÁR KRÁLIK URBAN,
Michal Bogár, Ľubomír Králik, Ľudovít Urban
Spolupráca: Richard Čečetka
Projektanti: Ateliér BOGÁR KRÁLIK URBAN (architektonicko-stavebné riešenie), Ing. Ivan Bučko, ORPIS (stavebná časť), Ing. Miloš Klokner (statika)
Začiatok realizácie: 2003
Koniec realizácie: 2005
Chronológia:
2000 – užšia urbanisticko-architektonicko-výtvarná súťaž – 1. cena
2001 – projekt pre stavebné povolenie
2003 – začatie výstavby
2005 – ukončenie výstavby
Plocha parcely: 1 306,5 m2
Zastavaná plocha objektu: 124,6 m2
Konštrukčná výška: 2,5 m
Obstavaný objem: 311,5 m3
Plocha terénnych úprav: 462,0 m2
Dodávatelia: hlavný dodávateľ stavby: MERA, Bratislava
Kamenárske práce: MRAMOR CSOGLEI, Bratislava
Exteriérová dlažba: PREMAC, Bratislava
Časť antikorových prvkov: STAVRO PLUS, Bratislava
Ľudo Petránsky
Foto: Ateliér BOGÁR KRÁLIK URBAN