mlynskenivy dunajska
Galéria(18)

Veľká rekonštrukcia za milión eur. Mesto oznamuje rozsiahlu obnovu Dunajskej ulice a Mlynských nív v Bratislave

Partneri sekcie:

Dunajská ulica je jednou z najdôležitejších spojníc v centre Bratislavy. Spája Námestie SNP s Mlynskými nivami, historická ulica však trpí niekoľkými problémami – chabým verejným priestorom, nekvalitnými pešími ťahmi, nedostatočnou cykloinfraštruktúrou či nadmernou automobilovou záťažou. Tieto problémy chce vyriešiť magistrát hlavného mesta rozsiahlou rekonštrukciou, ktorá sa dotkne aj ďalších ulíc v centre mesta.

Investičný dlh dôležitej spojnice

O Dunajskej ulici netreba hovoriť dlho. Začína sa na frekventovanom Námestí SNP, pokračuje východným smerom, kde križuje niekoľko ďalších ulíc, a končí sa na Mlynských nivách. Ide teda o dôležitú spojnicu pre ľudí aj autá, pričom ulica je známa aj ako rodisko slávneho vynálezcu Wolfganga von Kempelena, ale tiež ako bydlisko herca a komika Júliusa Satinského, ktorý má na Dunajskej ulici postavený pamätník.

Dnes trpí väčšia časť ulice investičným dlhom (aktuálny stav v galérii, pozn. red.). Aj napriek tomu, že ide o lokalitu v centre Bratislavy, veľká časť chodníkov je pokrytá asfaltom, chýba plnohodnotná cykloinfraštruktúra, prevažuje automobilová doprava i množstvo parkujúcich áut. Taktiež sa tu vytvárajú kolóny a Dunajská, ktorá by mala byť pokojná a určená pre tamojších obyvateľov, je zaťažená tranzitom.

Čiastočné úpravy, ktoré ukázali potenciál lokality

Magistrát hlavného mesta zrealizoval na ulici čiastočné úpravy ešte v roku 2022. Predláždil južnú časť chodníka od Námestia SNP, teda začiatok Dunajskej ulice, až po križovatku s Klemensovou ulicou. Pribudol mobiliár i mobilná zeleň v kvetináčoch a stav priestoru sa radikálne zlepšil. Okrem toho bol na Dunajskej ulici zrekonštruovaný park.

Skica 01 6ee24b149c
Skica 02 aktualizacia 6e2d9a1e57
Skica 03 2c15346a5f
Dunajska 150 f1156881b2
Snímka obrazovky 2025 02 24 o 10.20.47
Snímka obrazovky 2025 02 24 o 10.21.25
Snímka obrazovky 2025 02 24 o 10.22.31
problem 20 660ee8c6b8

Pri vyústení Dunajskej sa nachádza začiatok Mlynských nív, ktoré sa stali v posledných rokoch dôležitou súčasťou metropoly. Nachádza sa tu Autobusová stanica Nivy a lokalitu transformujú aj nové projekty v downtowne. Oblasť tak navštevuje omnoho viac ľudí, čomu boli prispôsobené aj chodníky na začiatku ulice Mlynské nivy (pri ulici Malý trh v smere na Karadžičovu), ktoré mesto taktiež predláždilo a doplnilo mobiliárom (v galérii, pozn. red.).

Tieto čiastočné, avšak kvalitné zásahy ukázali, ako sa môžu zmeniť miesta v centre Bratislavy na atraktívne územia. Dunajská, časť Mlynských nív, ale aj ďalšie priľahlé ulice čoskoro prejdú omnoho radikálnejšou premenou. Hlavné mesto ohlásilo veľký projekt, ktorému predchádzala komunikácia s obyvateľmi zóny, ale aj určenie piatich hlavných problémov lokality.

Päť problémov vyrieši jeden projekt

Ak začneme Dunajskou ulicou, hlavné mesto tu komunikuje ako najväčší problém zaťaženie tranzitom. „Ulica však má aj iné problémy – chýbajúci priechod, vjazd áut do školy cez priechod či úzky chodník,” píše. Pri vyústení Dunajskej ulice, teda na začiatku Mlynských nív pri ulici Malý trh, kde mesto už v minulosti zrekonštruovalo chodníky, sa naskytá druhý problém – chýbajúca cykloinfraštruktúra, ktorá by prepájala už existujúce cyklotrasy v okolí.

Ďalším problémom je nebezpečné ľavé odbočovanie z Mlynských nív na Karadžičovu. Vznikajú tak kolízne situácie medzi autami i vozidlami MHD. Ako jeden z dlhoročných problémov určuje mesto chýbajúci priechod pre chodcov na križovatke Mlynské nivy – Karadžičova. Projekt sa venuje aj problému priľahlých ulíc, ako je napríklad chýbajúce ľavé odbočenie z Ulice 29. augusta na Cintorínsku ulicu, čím vznikajú kolóny a autá sa tu navzájom blokujú.

Skica 02 aktualizacia 6e2d9a1e57
Návrh riešenia rekonštrukcie Dunajskej ulice | Zdroj: Magistrát hlavného mesta SR

Z Dunajskej jednosmerka

Význam Dunajskej ulice si hlavné mesto uvedomuje. „Ide o mimoriadne dôležitú rezidentskú ulicu v centre nášho mesta. Z participácie v réžii mestskej časti Staré Mesto vieme, že až 74 % obyvateľov vníma upokojenie a spomalenie dopravy ako dôležitý krok k zlepšeniu kvality štvrte. Sčítanie dopravy zas ukázalo, že 30 % áut v smere z Mlynských nív tadiaľto len prechádza na Štúrovu,” uvádza.

„Preto je základom projektu jednosmernej Dunajskej ulice od križovatky s Rajskou ulicou v smere na Mlynské nivy,” informuje hlavné mesto o jednej z najväčších zmien. Argumentuje však, že týmto úkonom sa môžu vyriešiť aj ďalšie problémy v zóne. Okrem zmeny ulice na jednosmernú mesto uskutoční aj iné veľké zmeny.

V úseku od Lazaretskej po Ulicu 29. augusta bude rozšírený a vydláždený kamennou dlažbou dnes úzky chodník pre peších, vytvorený vyvýšený priechod pre chodcov pri Bratislavskom bábkovom divadle a doplnená zeleň, lavičky aj smetné koše po celej Dunajskej ulici. Pred tamojšou základnou školou a gymnáziom na Dunajskej 13 budú doplnené nové parkovacie pásy a priechod bude posunutý tak, aby cez neho autá nevchádzali do areálu školy.

Nový asfalt, segregované cyklotrasy aj zmeny v križovatke

Okrem opravy peších ťahov bude vymenená aj vozovka pre autá. Mesto sľubuje, že opraví cestu v celom úseku Dunajskej i Cintorínskej ulice, pričom na Dunajskej ulici vznikne nová, oddelená a obojsmerná cyklotrasa. Ako približuje, ďalšia cyklotrasa bude vybudovaná aj v úseku pri vyústení Dunajskej ulice na Mlynské nivy. Cyklotrasa nahradí jeden celý jazdný pruh v smere na Ulicu 29. augusta. Ide o spomínané miesto pri Malom trhu, kde boli v minulosti vydláždené chodníky.

„Konečne bezpečne prepojíme existujúce cyklotrasy do Ružinova, centra mesta a Petržalky. Súčasné dva pruhy v smere z Ul. 29. augusta na Mlynské nivy budú zachované,” ubezpečuje magistrát. Projekt má vyriešiť aj kolízne udalosti o kúsok ďalej, na veľkej križovatke Mlynské nivy – Karadžičova. Vyriešené budú aj vďaka ubratiu spomínaného jedného jazdného pruhu, čím sa môže zlepšiť geometria tejto veľkej križovatky.

Skica 03 2c15346a5f
Návrh riešenia rekonštrukcie Dunajskej ulice | Zdroj: Magistrát hlavného mesta SR

Konkrétne bude zlepšené ľavé odbočenie z Mlynských nív na Karadžičovu ulicu, ktoré je dnes kolízne. „Táto križovatka bude pre autá bezpečnejšia,” uvádza hlavné mesto a dopĺňa, „v zmysle technických predpisov ministerstva dopravy sme tu zrealizovali dopravné prieskumy a mikrosimulácie, na základe ktorých vieme, že táto zmena nijako nezníži kapacitu križovatky pre autá.”

Podľa magistrátu to znamená, že aj vďaka úprave svetelnej signalizácie dokáže z Mlynských nív na 29. augusta prejsť za hodinu rovnaký počet áut a jazdné časy v dopravných špičkách tu nebudú o nič horšie než dnes. Projekt však rieši aj jeden dlhoročný problém.

„A to najdôležitejšie na záver, v križovatke Mlynské nivy – Karadžičova dobudujeme roky chýbajúci dôležitý priechod, ktorý funkčne prepojí nákupné centrum a autobusovú stanicu s centrom a zefektívni tak pohyb všetkým chodcom v tejto zóne,” znie v stanovisku. Zámer sa však sústredí aj na Ul. 29. augusta, ktorá už prešla revitalizáciou v predchádzajúcich rokoch.

„Ulicu 29. augusta postupne rekonštruujeme od roku 2023 vrátane novej dlažby na chodníkoch. Teraz dokončíme aj posledný úsek a zároveň tu vytvoríme úplne nový odbočovací pruh na Cintorínsku. Cestná doprava, ktorá tu doteraz bola blokovaná odbočujúcimi autami, tak bude plynulejšia,” uzatvára mesto.

Dunajska 150 f1156881b2
Infografika so zmenami, s ktorými počíta projekt rekonštrukcie | Zdroj: Magistrát hlavného mesta SR

Nová Dunajská už v lete?

Hlavné mesto na sociálnej sieti uviedlo, že tieto zmeny chce zrealizovať do leta 2025. To znamená, že zrekonštruovaná Dunajská ulica, ale aj Cintorínska, Ul. 29 augusta a zlepšená časť začiatku Mlynských nív by mali byť realitou do 23. septembra 2025. Cenu rekonštrukcie mesto na sociálnych sieťach ani na svojom webe nezverejnilo. V zázname z verejnej diskusie s obyvateľmi týchto ulíc však Matúš Vallo prezradil aj túto informáciu:

„Prinášame ďalší milión eur, ktorý chceme tento rok investovať do tejto zóny. To znamená nový asfalt na Dunajskej ulici so spomenutými úpravami a nový asfalt na Cintorínskej ulici vrátane všetkých úprav, ktoré som prezentoval,” uviedol primátor Matúš Vallo. Pre overenie a spresnenie tejto čiastky sme oslovili magistrát hlavného mesta a článok budeme aktualizovať.

V konečnom dôsledku pôjde pre Bratislavu a jej centrum o veľké zlepšenie. Metropola má niekoľko podobných zón, ktoré by bolo potrebné riešiť okamžite. Finančné možnosti Bratislavy sú však obmedzené. Aktuálne prezentované zmeny však zmenia veľa. Od bezpečnosti cez upokojenie ulice, kvalitnejší verejný priestor, lepšiu cykloinfraštruktúru až po vyradenie tranzitu z tejto oblasti. Dunajská ulica i ďalšie priľahlé časti sa konečne dočkajú vizuálu a funkčnosti, aké sú štandardom v 21. storočí.

Rekonštrukcia Dunajská ulica a Mlynské nivy, Bratislava-Staré Mesto

Investor: Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
Rozpočet: 1 milión eur
Termín dokončenia: leto 2025
Stav: v príprave