Mestskรฉ byty sย industriรกlnou identitou
Galรฉria(9)

Mestskรฉ byty sย industriรกlnou identitou

Do lokality, ktorรก ponรบka jedny zย najdrahลกรญch bytov vย meste, vstรบpila dvojica mladรฝch portugalskรฝch architektov novรฝm neoลกรบchanรฝm rieลกenรญm. ร‚ngela Frias aย Gonรงalo Dias zย ateliรฉru A2G arquitectura zrealizovali vย meste Matosinhos bytovรฝ dom sย obchodnรฝm parterom, ktorรฝ ponรบka typologicky rรดznorodรฉ aย flexibilnรฉ byty, aย navyลกe zรบroฤuje industriรกlnu histรณriu miesta. Zovลˆajลกok domu dodrลพiava kontinuitu sย budovami starรฝch konzervรกrnรญ na spracovanie rรฝb, zatiaฤพ ฤo vo vnรบtri rozvรญja ideu komfortnรฉho aย prispรดsobivรฉho bรฝvania, ktorรฉ vย ฤo najvรคฤลกej miere zodpovedรก potrebรกm sรบฤasnรฉho mestskรฉho ฤloveka.


Prรญtomnosลฅ ฤloveka
Portugalskรฉ mesto Matosinhos je starรฝm rybรกrskym prรญstavom kraja Oporto. Postupne sa rozvinulo na vรฝznamnรฉ stredisko potravinรกrskeho priemyslu sย mnoลพstvom konzervรกrnรญ na spracovanie rรฝb. Centrom kraja je hlavnรฉ mesto Portugalska Porto, sย ktorรฝm Matosinhos hraniฤรญ zย juลพnej ฤasti. Tovรกrne vย okolรญ bytovรฉho domu pochรกdzajรบ zvรคฤลกa eลกte zo starej priemyselnej รฉry, aj preto sรบ uลพ mnohรฉ zย nich zdevastovanรฉ aย opustenรฉ.

Vย sรบฤasnosti funguje uลพ iba jedna prevรกdzka. Mestskรก ลกtvrลฅ sa totiลพ medziฤasom pretransformovala na lokalitu ponรบkajรบcu luxusnรฉ bรฝvanie vย blรญzkosti morskรฉho pobreลพia. Limity pre vonkajลกie stvรกrnenie budovy vลกak prednostne vychรกdzajรบ zย povahy zรกkladnej industriรกlnej jednotky.

Dokumentuje to aj jednoduchosลฅ materiรกlu, ktorรฝ sa vyuลพil na vรฝstavbu. Jeho zรกklad tvorรญ betรณn, zatiaฤพ ฤo fasรกdu pokrรฝva zvlnenรฝ pozinkovanรฝ plech โ€“ odkaz na typickรบ tvรกr tovรกrnรญ. Na podlahรกch nevidno tradiฤnรบ keramickรบ dlaลพbu, ale samonivelizaฤnรฝ liaty betรณn, ktorรฝ moลพno nรกjsลฅ vย tovรกrenskรฝch halรกch.

Budova sa vฤaka svojmu nenรกpadnรฉmu zovลˆajลกku vย prostredรญ starej ลกtvrte dokonale asimilovala. Druhou inลกpirรกciou pre autorov bola tvorba znรกmeho baskickรฉho sochรกra Eduarda Chillidu. โ€žJeho prรกca ma roky fascinuje pre svoju jednoduchosลฅ. Chillida odhaฤพuje novรฉ tvary prostรฝm abstrahovanรญm hmoty zย jednรฉho kusa bloku. Tento postup podnecuje aj moลพnosti prรกce architekta,โ€œ prezrรกdza Gonรงalo Dias.

Pri vรฝstavbe objektu vย industriรกlnej zรณne neลกlo iba oย jeho prispรดsobenie prostrediu, ale aj oย uplatnenie novรฝch faktorov, ktorรฉ prednostne odkazujรบ na prรญtomnosลฅ ฤloveka, nie produkcie. Architekti zฤพahka posunuli hranice zรกkladnej hmoty objektu prostrednรญctvom fasรกd jednotlivรฝch podlaลพรญ, ktorรฉ vstupujรบ dovnรบtra domu. Hranica medzi interiรฉrom aย exteriรฉrom sa vย spoloฤenskรฝch zรณnach bytov vyznaฤila zasklenรฝmi plochami.

Transparentnรฉ fasรกdy tak sฤasti odhalili organizรกciu vnรบtornรฝch dispozรญciรญ bytov โ€“ zย ulice sa dรก tuลกiลฅ umiestnenie kuchรฝลˆ, jedรกlnรญ aj obรฝvacรญch izieb. Vฤaka tomu moลพno ฤพahko pozorovaลฅ ลพivot odohrรกvajรบci sa vo vnรบtri. Zvรฝraznili sa priestory, ktorรฉ majรบ otvorenรฝ charakter, aย ukryli tie, ktorรฉ si vyลพadujรบ viac sรบkromia.

Koncept ฤistรฉho interiรฉru
Na zรกklade prรญpadovej ลกtรบdie oย adaptabilnom interiรฉri sa vย rรกmci objektu vyvinuli tri typologicky rรดznorodรฉ byty. Zย tohto pohฤพadu ide vย meste Matosinhos oย รบplne novรฝ projekt, ktorรฝ sa snaลพรญ vo veฤพkej miere hovoriลฅ jazykom trhu. Za jeho รบspechom podฤพa slov architekta stojรญ odliลกnosลฅ โ€“ orientรกcia na potreby sรบฤasnรฉho modernรฉho ฤloveka, aย nie na luxusnรฉ materiรกly. Objekt ponรบka byty, ktorรฉ svojรญm konceptom vyhovujรบ slobodnรฝm jednotlivcom, bezdetnรฝm pรกrom, ako aj rodine sย deลฅmi. Vzhฤพadom na vysokรบ prispรดsobivosลฅ interiรฉru sa ฤasลฅ zย bytov rieลกila podฤพa potrieb konkrรฉtneho ฤloveka. Ich dispozรญcie pozostรกvajรบ zย mnoลพstva posuvnรฝch dvier, panelov aย stien, ktorรฉ sa dajรบ rozliฤnรฝm spรดsobom upravovaลฅ.

Zย komerฤnรฝch dรดvodov zasa inรฉ typy bytov tรบto vlastnosลฅ nemajรบ, ale, naopak, ponรบkajรบ otvorenรฉ priestory sย menลกรญmi uzavretรฝmi miestnosลฅami. Apartmรกny na ลกiestom aย siedmom nadzemnom podlaลพรญ sa koncipovali ako mezonety, priฤom na najvyลกลกom podlaลพรญ poskytujรบ obyvateฤพom aj pohodlie terรกs. Rieลกenie vnรบtornรฝch dispozรญciรญ domu ovplyvnilo aj sรบฤasnรฉ novodobรฉ sociรกlne vnรญmanie konvenฤnรฝch priestorov, napr. kuchyne, jedรกlne ฤi obรฝvacej izby. Vystupujรบ tu ako rovnocennรฉ jednotky interiรฉru. Ostatnรฝm miestnostiam sa vyhradili oveฤพa diskrรฉtnejลกie zรณny. Kรบpeฤพne aย prรกฤovne sa zasa umiestnili do ฤo najvรคฤลกej blรญzkosti spรกlnรญ.


Typickou ฤrtou interiรฉru bytovรฉho domu je biela farba, ktorรก vychรกdza zย dizajnรฉrskej tvorby architektov, zdruลพenej pod znaฤkou mo-ow. โ€žฤŒistรฉ aย minimalistickรฉ prostredie vytvรกra nevtieravรบ aย upokojujรบcu atmosfรฉru, ktorรบ veฤพmi obฤพubujeme. Biela vลกak nie je imperatรญvom, ale skรดr vyjadrovacรญm prostriedkom naลกej tvorby. Rovnako pracujeme sย inรฝmi farbami, ktorรฉ dokรกลพu vย bielom prostredรญ zaลพiariลฅ aย prispievajรบ kย uvedomeniu si priestoru ako takรฉho. Biely nรกbytok na bielom pozadรญ zasa podnecuje zvlรกลกtnu hru tieลˆov,โ€œ vysvetฤพuje Gonรงalo Dias.

Javiskรก vย parteri
Kompozรญcia objektu sa prejavuje aj na vonkajลกej fasรกde domu vฤaka rytmu istรฝch elementov.
Vย rรกmci hmoty domu do popredia vystupujรบ betรณnovรฉ platne, ktorรฉ akcentujรบ horizontรกlne pรดsobenie ลกesลฅpodlaลพnej stavby. Jednotlivรฉ poschodia sa vyznaฤujรบ jasnรฝm opakovanรญm, parter vลกak architekti vo svojom rieลกenรญ formรกlne odlรญลกili od obytnej funkcie. Na prรญzemรญ sa nachรกdzajรบ komerฤnรฉ priestory, vย ktorรฝch sa ลพiadalo dosiahnuลฅ vytvorenie veฤพmi รบzkeho kontaktu sย okoloidรบcimi. Autori preto vรฝkladnรฉ skrine nepoลˆali klasickรฝm spรดsobom ako โ€žpoliceโ€œ pre jednotlivรฉ druhy tovaru.

Vytvorili zavesenรฉ betรณnovรฉ boxy, ktorรฉ zย fasรกdy vstupujรบ na uliฤnรบ scรฉnu ako javiskรก pre ponรบkanรฉ produkty. Pรดsobia zรกroveลˆ ako obrazovky, prostrednรญctvom ktorรฝch moลพno sledovaลฅ dianie vย obchode.

Vลกetko, ฤo vidรญme bezprostredne pred sebou, je vย aktuรกlnej chvรญli menej zaujรญmavรฉ neลพ to, ฤo sa ukrรฝva vo vnรบtri. Vฤaka tomu zvedavosลฅ okoloidรบceho narastรก. Netradiฤnรฉ rieลกenie vรฝkladnรฝch skrรญลˆ jasne vymedzilo aj umiestnenie vstupov. Spoloฤnรฉ vchody aย priestory pre zรกsobovanie takisto reflektujรบ vรฝber materiรกlov aย prispievajรบ kย udrลพaniu celkovรฉho rytmu stavby.

Kรฝm fasรกdu prรญzemia tvorรญ bledรฝ pohฤพadovรฝ betรณn, zvyลกok budovy sa obloลพil tmavosivรฝm pozinkovanรฝm plechom. Filozofia nekonzervatรญvneho bรฝvania tak zostรกva bezpeฤne zakonzervovanรก vย nenรกpadnom obale rovnako ako receptรบra chutnรฉho spracovania rรฝb vย jednoduchej plechovici.


Zรกpadnรฝ pohlad/Juลพnรฝ pohฤพad

Anna Salvovรก
Foto: A2G arquitectura

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.