Metropolitnรก veฤพryba medzi panelรกkmi
Galรฉria(8)

Metropolitnรก veฤพryba medzi panelรกkmi

Trasa C praลพskรฉho metra sa nedรกvno predฤบลพila oย tri novรฉ stanice โ€“ Stล™รญลพkov, Prosek aย Letลˆany. Autorom nรกvrhu najvรฝraznejลกej zย nich, ktorรก eลกte pred otvorenรญm zรญskala prezรฝvku veฤพryba, je architekt Patrik Kotas. Ide oย stanicu metra Stล™รญลพkov.


โ€žVรดbec som sa neinลกpiroval rรญลกou ลพivoฤรญchov, nebol to mรดj zรกmer,โ€œ vravรญ Patrik Kotas, ale to, ลพe prรกve jeho stanica zรญskala prezรฝvku, mu oฤividne lichotรญ. Patrรญ sa pripomenรบลฅ, ลพe Patrik Kotas je vย odbore architektรบry dopravnรฝch stavieb ostrieฤพanรฝm matadorom โ€“ mรก za sebou realizรกciu elektriฤkovรฝch zastรกvok na praลพskom sรญdlisku Barrandov, stanicu metra Rajskรก zahrada, jeho ateliรฉr navrhol podobu niektorรฝch stanรญc budรบceho ลพelezniฤnรฉho spojenia kย letisku Ruzynฤ› smerom na Kladno aย vย sรบฤasnosti spolupracuje na rekonลกtrukcii hlavnej ลพelezniฤnej stanice.

Vย realizรกcii je nรกvrh terminรกlu hromadnej dopravy vย Hradci Krรกlovรฉ, ktorรฝ je tesne pred dokonฤenรญm. Zย dielne Patrika Kotasa pochรกdza aj farebnรฉ rieลกenie exteriรฉru aย dizajn interiรฉru rรฝchlovlaku Pendolino, novรฉ vozne metra Siemens M1 aย dizajn pripravovanรฝch novรฝch elektriฤiek typu 15T zย tovรกrne ล koda Transportation.



Oblรบk ako vynorenie

Vย prรญpade stanice metra Stล™รญลพkov bolo zรกmerom Patrika Kotasa navrhnรบลฅ stavbu, ktorรก sa stane vรฝraznรฝm orientaฤnรฝm bodom vย unifikovanej panelovej zรกstavbe praลพskรฉho sรญdliska Prosek. Vytvoriลฅ miesto, kde sa ฤพudia nadรฝchnu ฤerstvรฉho vzduchu po dlhej ceste podzemรญm. Chcel vย cestujรบcich vyvolaลฅ pocity, akรฉ vย prvopoฤiatkoch metra vyvolรกvala stanica Vyลกehrad โ€“ po vynorenรญ zย tunelu sa im naskytol prekvapivรฝ vรฝhฤพad na panorรกmu Prahy aย Nuslรญ. Vynorenie vlaku metra na Stล™รญลพkove vรฝhฤพad sรญce neponรบka, napriek tomu sa architekt snaลพil ฤo najviac vyuลพiลฅ dispozรญciu miesta, kde je tunel metra najbliลพลกie kย zemskรฉmu povrchu zo vลกetkรฝch troch novรฝch stanรญc metra C.

โ€žZรกroveลˆ som chcel vytvoriลฅ stanicu metropolitnรฉho typu,โ€œ vysvetฤพuje Kotas. Preto mu pripadalo ideรกlne navrhnรบลฅ presvetlenรบ halu, ktorรก mรก svoju podobou bliลพลกie kย povrchovej ลพelezniฤnej stanici neลพ kย zahฤบbenej stanici metra sย masรญvnymi stฤบpmi. Zย urbanistickรฉho hฤพadiska tieลพ lepลกie plnรญ funkciu mestskรฉho spoloฤenskรฉho priestoru.

Stanica sa hlรกsi kย organickej architektรบre, zรกroveลˆ vลกak pripomรญna konลกtrukciu mostov. Unikรกtne architektonickรฉ rieลกenie vย tomto prรญpade predstavujรบ dva prekrรญลพenรฉ nosnรฉ oblรบky, na ktorรฝch visรญ hlavnรฝ nosnรฝ prvok aย strecha. Ukotviลฅ ลพelezobetรณnovรฉ oblรบky sย prevaลพujรบcou hmotou ocele bol technickรฝ orieลกok, ktorรฝ pre Metroprojekt rieลกil po strรกnke oceฤพovej konลกtrukcie Ing.ย Jaroslav Vรกcha aย po strรกnke ลพelezobetรณnovej konลกtrukcie Ing.ย Jaroslav Kelรญลกek.

Tvar strechy kopรญruje elipsovitรฝ pรดdorys celej stanice. Okraje strechy eลกte podopierajรบ rozovierajรบce sa biele oceฤพovรฉ profily vย tvare ypsilon. Tie mรดลพu zย urฤitรฉho pohฤพadu pripomรญnaลฅ kostice veฤพrybej papule. Pri pohฤพade zย vnรบtra haly zย lรกvky pod chrbticou strechy zasa mรดลพu predstavovaลฅ rebrรก. Cestujรบci si tรฝm pรกdom pripadรก ako vย bruchu morskรฉho cicavca.

Pavรบky bez pavuฤรญn

Konลกtrukcia sa podobne ako vย prรญpade zavesenรฝch mostov spรกja sย nosnรฝmi oblรบkmi ลฅahadlami sย pruลพinami, ktorรฉ vyrovnรกvajรบ teplotnรบ rozลฅaลพnosลฅ materiรกlov. Tie sรบ tieลพ prepojenรฉ sย konลกtrukciami vo vnรบtri haly. Vlastnรฉ ลฅahadlรก majรบ dokonca aj mrieลพky na popรญnavรฉ rastliny, umiestnenรฉ na streche stanoviska dozorcov.

Streลกnรฝ plรกลกลฅ je zย vรคฤลกej ฤasti presklenรฝ aย sklenenรฉ tabule fasรกdy tรณnovanรฉ do jemne zelenej farby spรกjajรบ tzv. spidery: krรญลพe zย nehrdzavejรบcej ocele (podobajรบ sa pavรบฤรญm nohรกm), ktorรฉ kotvia rohy sklenenรฝch dosiek.

Vฤaka spiderom sa narรบลกa tradiฤnรก predstava, ลพe sklenenรบ tabuฤพu musรญ vลพdy fixovaลฅ rรกm. Tu rรกmy byลฅ nemusia, aย preto je do haly metra dobre vidieลฅ naprรญklad aj cez ลกtvorprรบdovรบ komunikรกciu Vysoฤanskej ulice. Spidery nie sรบ vynรกlezom architekta, vย zรกpadoeurรณpskych krajinรกch ich pouลพรญvajรบ uลพ dlhลกรญ ฤas.

Samotnรก hala je koncipovanรก podobne ako stanica Vyลกehrad, ฤiลพe sย boฤnรฝmi nรกstupiลกลฅami. Na prechod kย druhej koฤพaji mรดลพu cestujรบci vyuลพiลฅ eskalรกtory, schody alebo presklenรฉ vรฝลฅahy aย nasledovne lรกvky, ktorรฉ spรกjajรบ oba perรณny vย dvoch รบrovniach aย pokraฤujรบ na jednej strane kย Vysoฤanskej ulici, na druhej kย priliehajรบcemu รกtriu.

Lรกvky pokrรฝva ลกpeciรกlny hrubรฝ povrchom safetrack duomis. Ten sa vyuลพรญva naprรญklad na cyklotrasy alebo na vozovkรกch. Ak nepoฤรญtame farebnรฉ tรณnovanie skla, po bielej je to druhรก farba, cielene aย pritom decentne pouลพitรก na oลพivenie halovรฉho priestoru. โ€žSamozrejme, zvolil som ฤervenรบ na identifikรกciu trasy metra C. Nechcel som, aby stanica hรฝrila farbami. Chcel som iba dominantnรบ bielu, niฤ viac.โ€œ ฤŒerveno svietia aj rampovรฉ nosiฤe sย osvetlenรญm nad nรกstupiลกลฅami, ktorรฉ tvoria spolu sย oceฤพovou lรกvkou pod strechou haly vรฝraznรฉ horizontรกlne lรญnie. Aj tieto svetelnรฉ rampy visia na oceฤพovรฝch lanรกch aย nenaruลกujรบ vzduลกnรฝ priestor haly.

Vย blรญzkosti metra sรบ teraz rozosiate laviฤky, letmรฝ nรกvลกtevnรญk by oฤakรกval, ลพe ฤoskoro budรบ umoลพลˆovaลฅ vรฝhฤพad od stanice do zelene, do parku ฤi na vodnรบ plochu. Sรบฤasnรก situรกcia je ale takรก, ลพe pozemok za stanicou metra je vย sรบkromnom vlastnรญctve aย vย รบzemnom plรกne hlavnรฉho mesta sa vedie ako zmieลกanรฝ. Vlastnรญk pozemku, spoloฤnosลฅ Obchodnรญ centrum Letลˆany, za ktorou kapitรกlovo stojรญ rakรบska firma OCL Holding, sa tu uลพ viac ako rok usiluje oย stavbu obchodnรฉho centra. Doteraz sa ลˆou navrhnutรฉ ลกtรบdie stretli sย protestmi tamojลกรญch obyvateฤพov aย mesto ich zamietlo. Vedรบci odboru vรฝstavby mestskej ฤasti Praha 9 Vรกclav Vanฤ›k naznaฤuje, ลพe investor by musel pristรบpiลฅ na objemovo menej rozsiahlu stavbu, ktorรก by tak nezaลฅaลพovala okolitรบ obytnรบ zรณnu.

Viditeฤพnรฉ nรกklady
Vย mรฉdiรกch sa objavili argumenty, ลพe nรกklady na vรฝstavbu stanice Stล™รญลพkov prekroฤili zvyฤajnรฉ medze vย dรดsledku jej veฤพkorysej koncepcie. Patrik Kotas vลกak oponuje, ลพe mieru investiฤnรฝch nรกkladov nemoลพno posudzovaลฅ iba podฤพa viditeฤพnรฝch ฤastรญ konลกtrukcie. Stanica Stล™รญลพkov je ลกpecifickรก tรฝm, ลพe je zย podstatnej ฤasti odkrytรก do vonkajลกieho priestoru โ€“ vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi stanicami, ktorรฝch veฤพkรก vรคฤลกina konลกtrukciรญ aย priestorov ostรกva ukrytรก vย podzemรญ.

โ€žKeฤ prรญde beลพnรฝ obฤan do metra, veฤพa konลกtrukciรญ aย technolรณgiรญ ostรกva pre neho neviditeฤพnรฝch. Na Stล™รญลพkove je naopak vลกetko vidieลฅ, ฤo vลกak neznamenรก, ลพe je najnรกkladnejลกia,โ€œ ohrรกdza sa architekt.

Prevรกdzkovรฉ nรกklady sa naopak zniลพujรบ vฤaka tomu, ลพe stanica nepotrebuje nรบtenรบ ventilรกciu. Vฤaka medzere medzi fasรกdou aย strechou tu voฤพne prรบdi vzduch. Aย vฤaka presklenej fasรกde aย streche nie je nutnรฉ vย stanici celodenne svietiลฅ poฤas znaฤnej ฤasti roku.

Stanica metra trasy C

Miesto: Praha 9-Prosek
รšฤel stavby: stanica metra na novom รบseku trasy C
Investor: Dopravnรญ podnik hl. m. Prahy
Autor: Patrik Kotas
Spoluprรกca: Marek Prchal
Realizรกcia: 2004 โ€“ 2008
Projektant: METROPROJEKT Praha, a. s.
Stavebnรฉ rieลกenie: Jaroslav Sedmidubskรฝ, METROPROJEKT Praha, a. s.
Statickรฉ rieลกenie ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ: Jaroslav Kelรญลกek
Statickรฉ rieลกenie oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ: Jaroslav Vรกcha, EXCON, a. s.
Konลกtrukฤnรฉ rieลกenie presklenรฉho plรกลกลฅa: Miroslav ล paฤek, HABENA, s. r. o.
Inลพinierska ฤinnosลฅ: Inลพenรฝring dopravnรญch staveb, a. s.
Generรกlny dodรกvateฤพ: Sdruลพenรญ metro IV. C2 (Metrostav, a. s., Skanska CZ, a. s., Subterra, a. s.)
Subdodรกvateฤพ stavby: Sdruลพenรญ HOCHTIEF VSB, a. s., ลฝS Brno, a. s., Metro IV. C2 Prosek 1

Iva Nachtmannovรก
Foto: autorka

Autorka je redaktorka ฤasopisu ASB โ€“ architektura, stavebnictvรญ, byznys.

Najฤรญtanejลกie