Metropolitnรก veฤพryba medzi panelรกkmi
Trasa C praลพskรฉho metra sa nedรกvno predฤบลพila oย tri novรฉ stanice โ Stลรญลพkov, Prosek aย Letลany. Autorom nรกvrhu najvรฝraznejลกej zย nich, ktorรก eลกte pred otvorenรญm zรญskala prezรฝvku veฤพryba, je architekt Patrik Kotas. Ide oย stanicu metra Stลรญลพkov.
โVรดbec som sa neinลกpiroval rรญลกou ลพivoฤรญchov, nebol to mรดj zรกmer,โ vravรญ Patrik Kotas, ale to, ลพe prรกve jeho stanica zรญskala prezรฝvku, mu oฤividne lichotรญ. Patrรญ sa pripomenรบลฅ, ลพe Patrik Kotas je vย odbore architektรบry dopravnรฝch stavieb ostrieฤพanรฝm matadorom โ mรก za sebou realizรกciu elektriฤkovรฝch zastรกvok na praลพskom sรญdlisku Barrandov, stanicu metra Rajskรก zahrada, jeho ateliรฉr navrhol podobu niektorรฝch stanรญc budรบceho ลพelezniฤnรฉho spojenia kย letisku Ruzynฤ smerom na Kladno aย vย sรบฤasnosti spolupracuje na rekonลกtrukcii hlavnej ลพelezniฤnej stanice.
Vย realizรกcii je nรกvrh terminรกlu hromadnej dopravy vย Hradci Krรกlovรฉ, ktorรฝ je tesne pred dokonฤenรญm. Zย dielne Patrika Kotasa pochรกdza aj farebnรฉ rieลกenie exteriรฉru aย dizajn interiรฉru rรฝchlovlaku Pendolino, novรฉ vozne metra Siemens M1 aย dizajn pripravovanรฝch novรฝch elektriฤiek typu 15T zย tovรกrne ล koda Transportation.
Oblรบk ako vynorenie
Vย prรญpade stanice metra Stลรญลพkov bolo zรกmerom Patrika Kotasa navrhnรบลฅ stavbu, ktorรก sa stane vรฝraznรฝm orientaฤnรฝm bodom vย unifikovanej panelovej zรกstavbe praลพskรฉho sรญdliska Prosek. Vytvoriลฅ miesto, kde sa ฤพudia nadรฝchnu ฤerstvรฉho vzduchu po dlhej ceste podzemรญm. Chcel vย cestujรบcich vyvolaลฅ pocity, akรฉ vย prvopoฤiatkoch metra vyvolรกvala stanica Vyลกehrad โ po vynorenรญ zย tunelu sa im naskytol prekvapivรฝ vรฝhฤพad na panorรกmu Prahy aย Nuslรญ. Vynorenie vlaku metra na Stลรญลพkove vรฝhฤพad sรญce neponรบka, napriek tomu sa architekt snaลพil ฤo najviac vyuลพiลฅ dispozรญciu miesta, kde je tunel metra najbliลพลกie kย zemskรฉmu povrchu zo vลกetkรฝch troch novรฝch stanรญc metra C.
โZรกroveล som chcel vytvoriลฅ stanicu metropolitnรฉho typu,โ vysvetฤพuje Kotas. Preto mu pripadalo ideรกlne navrhnรบลฅ presvetlenรบ halu, ktorรก mรก svoju podobou bliลพลกie kย povrchovej ลพelezniฤnej stanici neลพ kย zahฤบbenej stanici metra sย masรญvnymi stฤบpmi. Zย urbanistickรฉho hฤพadiska tieลพ lepลกie plnรญ funkciu mestskรฉho spoloฤenskรฉho priestoru.
Stanica sa hlรกsi kย organickej architektรบre, zรกroveล vลกak pripomรญna konลกtrukciu mostov. Unikรกtne architektonickรฉ rieลกenie vย tomto prรญpade predstavujรบ dva prekrรญลพenรฉ nosnรฉ oblรบky, na ktorรฝch visรญ hlavnรฝ nosnรฝ prvok aย strecha. Ukotviลฅ ลพelezobetรณnovรฉ oblรบky sย prevaลพujรบcou hmotou ocele bol technickรฝ orieลกok, ktorรฝ pre Metroprojekt rieลกil po strรกnke oceฤพovej konลกtrukcie Ing.ย Jaroslav Vรกcha aย po strรกnke ลพelezobetรณnovej konลกtrukcie Ing.ย Jaroslav Kelรญลกek.
Tvar strechy kopรญruje elipsovitรฝ pรดdorys celej stanice. Okraje strechy eลกte podopierajรบ rozovierajรบce sa biele oceฤพovรฉ profily vย tvare ypsilon. Tie mรดลพu zย urฤitรฉho pohฤพadu pripomรญnaลฅ kostice veฤพrybej papule. Pri pohฤพade zย vnรบtra haly zย lรกvky pod chrbticou strechy zasa mรดลพu predstavovaลฅ rebrรก. Cestujรบci si tรฝm pรกdom pripadรก ako vย bruchu morskรฉho cicavca.
Pavรบky bez pavuฤรญn
Konลกtrukcia sa podobne ako vย prรญpade zavesenรฝch mostov spรกja sย nosnรฝmi oblรบkmi ลฅahadlami sย pruลพinami, ktorรฉ vyrovnรกvajรบ teplotnรบ rozลฅaลพnosลฅ materiรกlov. Tie sรบ tieลพ prepojenรฉ sย konลกtrukciami vo vnรบtri haly. Vlastnรฉ ลฅahadlรก majรบ dokonca aj mrieลพky na popรญnavรฉ rastliny, umiestnenรฉ na streche stanoviska dozorcov.
Streลกnรฝ plรกลกลฅ je zย vรคฤลกej ฤasti presklenรฝ aย sklenenรฉ tabule fasรกdy tรณnovanรฉ do jemne zelenej farby spรกjajรบ tzv. spidery: krรญลพe zย nehrdzavejรบcej ocele (podobajรบ sa pavรบฤรญm nohรกm), ktorรฉ kotvia rohy sklenenรฝch dosiek.
Vฤaka spiderom sa narรบลกa tradiฤnรก predstava, ลพe sklenenรบ tabuฤพu musรญ vลพdy fixovaลฅ rรกm. Tu rรกmy byลฅ nemusia, aย preto je do haly metra dobre vidieลฅ naprรญklad aj cez ลกtvorprรบdovรบ komunikรกciu Vysoฤanskej ulice. Spidery nie sรบ vynรกlezom architekta, vย zรกpadoeurรณpskych krajinรกch ich pouลพรญvajรบ uลพ dlhลกรญ ฤas.
Samotnรก hala je koncipovanรก podobne ako stanica Vyลกehrad, ฤiลพe sย boฤnรฝmi nรกstupiลกลฅami. Na prechod kย druhej koฤพaji mรดลพu cestujรบci vyuลพiลฅ eskalรกtory, schody alebo presklenรฉ vรฝลฅahy aย nasledovne lรกvky, ktorรฉ spรกjajรบ oba perรณny vย dvoch รบrovniach aย pokraฤujรบ na jednej strane kย Vysoฤanskej ulici, na druhej kย priliehajรบcemu รกtriu.
Lรกvky pokrรฝva ลกpeciรกlny hrubรฝ povrchom safetrack duomis. Ten sa vyuลพรญva naprรญklad na cyklotrasy alebo na vozovkรกch. Ak nepoฤรญtame farebnรฉ tรณnovanie skla, po bielej je to druhรก farba, cielene aย pritom decentne pouลพitรก na oลพivenie halovรฉho priestoru. โSamozrejme, zvolil som ฤervenรบ na identifikรกciu trasy metra C. Nechcel som, aby stanica hรฝrila farbami. Chcel som iba dominantnรบ bielu, niฤ viac.โ ฤerveno svietia aj rampovรฉ nosiฤe sย osvetlenรญm nad nรกstupiลกลฅami, ktorรฉ tvoria spolu sย oceฤพovou lรกvkou pod strechou haly vรฝraznรฉ horizontรกlne lรญnie. Aj tieto svetelnรฉ rampy visia na oceฤพovรฝch lanรกch aย nenaruลกujรบ vzduลกnรฝ priestor haly.
Vย blรญzkosti metra sรบ teraz rozosiate laviฤky, letmรฝ nรกvลกtevnรญk by oฤakรกval, ลพe ฤoskoro budรบ umoลพลovaลฅ vรฝhฤพad od stanice do zelene, do parku ฤi na vodnรบ plochu. Sรบฤasnรก situรกcia je ale takรก, ลพe pozemok za stanicou metra je vย sรบkromnom vlastnรญctve aย vย รบzemnom plรกne hlavnรฉho mesta sa vedie ako zmieลกanรฝ. Vlastnรญk pozemku, spoloฤnosลฅ Obchodnรญ centrum Letลany, za ktorou kapitรกlovo stojรญ rakรบska firma OCL Holding, sa tu uลพ viac ako rok usiluje oย stavbu obchodnรฉho centra. Doteraz sa ลou navrhnutรฉ ลกtรบdie stretli sย protestmi tamojลกรญch obyvateฤพov aย mesto ich zamietlo. Vedรบci odboru vรฝstavby mestskej ฤasti Praha 9 Vรกclav Vanฤk naznaฤuje, ลพe investor by musel pristรบpiลฅ na objemovo menej rozsiahlu stavbu, ktorรก by tak nezaลฅaลพovala okolitรบ obytnรบ zรณnu.
Viditeฤพnรฉ nรกklady
Vย mรฉdiรกch sa objavili argumenty, ลพe nรกklady na vรฝstavbu stanice Stลรญลพkov prekroฤili zvyฤajnรฉ medze vย dรดsledku jej veฤพkorysej koncepcie. Patrik Kotas vลกak oponuje, ลพe mieru investiฤnรฝch nรกkladov nemoลพno posudzovaลฅ iba podฤพa viditeฤพnรฝch ฤastรญ konลกtrukcie. Stanica Stลรญลพkov je ลกpecifickรก tรฝm, ลพe je zย podstatnej ฤasti odkrytรก do vonkajลกieho priestoru โ vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi stanicami, ktorรฝch veฤพkรก vรคฤลกina konลกtrukciรญ aย priestorov ostรกva ukrytรก vย podzemรญ.
โKeฤ prรญde beลพnรฝ obฤan do metra, veฤพa konลกtrukciรญ aย technolรณgiรญ ostรกva pre neho neviditeฤพnรฝch. Na Stลรญลพkove je naopak vลกetko vidieลฅ, ฤo vลกak neznamenรก, ลพe je najnรกkladnejลกia,โ ohrรกdza sa architekt.
Prevรกdzkovรฉ nรกklady sa naopak zniลพujรบ vฤaka tomu, ลพe stanica nepotrebuje nรบtenรบ ventilรกciu. Vฤaka medzere medzi fasรกdou aย strechou tu voฤพne prรบdi vzduch. Aย vฤaka presklenej fasรกde aย streche nie je nutnรฉ vย stanici celodenne svietiลฅ poฤas znaฤnej ฤasti roku.
Stanica metra trasy C
Miesto: Praha 9-Prosek
รฤel stavby: stanica metra na novom รบseku trasy C
Investor: Dopravnรญ podnik hl. m. Prahy
Autor: Patrik Kotas
Spoluprรกca: Marek Prchal
Realizรกcia: 2004 โ 2008
Projektant: METROPROJEKT Praha, a. s.
Stavebnรฉ rieลกenie: Jaroslav Sedmidubskรฝ, METROPROJEKT Praha, a. s.
Statickรฉ rieลกenie ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ: Jaroslav Kelรญลกek
Statickรฉ rieลกenie oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ: Jaroslav Vรกcha, EXCON, a. s.
Konลกtrukฤnรฉ rieลกenie presklenรฉho plรกลกลฅa: Miroslav ล paฤek, HABENA, s. r. o.
Inลพinierska ฤinnosลฅ: Inลพenรฝring dopravnรญch staveb, a. s.
Generรกlny dodรกvateฤพ: Sdruลพenรญ metro IV. C2 (Metrostav, a. s., Skanska CZ, a. s., Subterra, a. s.)
Subdodรกvateฤพ stavby: Sdruลพenรญ HOCHTIEF VSB, a. s., ลฝS Brno, a. s., Metro IV. C2 Prosek 1
Iva Nachtmannovรก
Foto: autorka
Autorka je redaktorka ฤasopisu ASB โ architektura, stavebnictvรญ, byznys.