Milรกno 2007: zรกnovnรฉ vรฝstavisko a dizajnovรก zรบrivosลฅ
Galรฉria(5)

Milรกno 2007: zรกnovnรฉ vรฝstavisko a dizajnovรก zรบrivosลฅ

Hlavnรฉ mesto Lombardie je kaลพdoroฤne v aprรญli nabitรฉ tisรญckami publicistov a nรกvลกtevnรญkov, hladnรฝch po novinkรกch v dizajnรฉrskej tvorbe a bytovej kultรบre. S oฤakรกvanรญm prevratnรฝch myลกlienok a novรฝch trendov v nรกbytkovej tvorbe sa s veฤพkou dรกvkou trpezlivosti ฤi s utopistickรฝm predsavzatรญm prejsลฅ si vลกetky pavilรณny snaลพili dostaลฅ sa k zรกnovnรฉmu veฤพkolepรฉmu vรฝstavisku Rho v Milรกne. Toto uลพรญvateฤพsky veฤพmi pohodlnรฉ futuristickรฉ vรฝstavisko od architekta Massimiliana Fuksasa ponรบklo aj tento rok asi ลกtvrลฅ miliรณnu nรกvลกtevnรญkom moลพnosลฅ preลพiลฅ atmosfรฉru Salone Internazionale del Mobile 2007.


Vรญzia budรบcnosti

Milรกno nepatrรญ ku konzervatรญvnym mestรกm, ktorรฉ si zubami-nechtami strรกลพia svoj historickรฝ ลกtรฝl. Uลพ v renesancii boli ochotnรญ pristรบpiลฅ na experimenty Leonarda da Vinciho ฤi v polovici 20. storoฤia, keฤ architekti Gio Ponti, Pier Luigi Nervi a Arturo Danusso navrhli veลพu Pirelli. Po dokonฤenรญ novej celkovej koncepcie rozvoja mesta prispรดsobenej potrebรกm sรบฤasnรฉho ลพivotnรฉho ลกtรฝlu boli vyhlรกsenรฉ medzinรกrodnรฉ konkurzy na vybudovanie novรฝch obytnรฝch a komerฤnรฝch komplexov. Vรฝstavisko na Pero โ€“ Rho je jednou z prvรฝch lastoviฤiek, ktorรฉ spustili vรฝstavbu rozsiahlej zรกstavby, ktorรก mรก vzniknรบลฅ za jeho chrbtom.

Aj keฤ by sa mal nรกvลกtevnรญk sรบstrediลฅ viac na vystavovanรฉ exponรกty z oblasti nรกbytku, nedรก sa prejsลฅ po vรฝstavisku bez vnรญmania veฤพkolepej krajiny v stavbe. To bol totiลพ motรญv Massimiliana Fuksasa โ€“ vytvoriลฅ akรบsi vesmรญrnu vulkanickรบ krajinu stavby, a nie stavbu v krajine.

Ornament รบtoฤรญ na bytovรฝ dizajn

Vracia sa ozdobovanie v dizajne a ornament sa objavuje v neฤakanรฝch aลพ ลกokujรบcich transpozรญciรกch. Vรฝstrednรฉ dekorรกcie s vulgรกrnym zรกkladom sa v mnohรฝch expozรญciรกch striedali s uletenรฝm mieลกanรญm historickรฉho a sรบฤasnรฉho tvaroslovia. Klasickรฉ komody a historizujรบce lustre z polymรฉrov a kriลกtรกฤพov Swarovskรฉho sa ukรกzali, ลพe neboli len sezรณnnou zรกleลพitosลฅou spred dvoch-troch rokov. Rovnako sa eลกte donedรกvna javilo priam rokokovรฉ vzorovanie a tvarovanie v sรบฤasnom domove ako zรกskok za skutoฤnรฝ ลกtรฝl.

Keฤ pred troma sezรณnami predstavila firma Misura Emme kolekciu s rastlinnรฝmi motรญvmi, mohlo sa zdaลฅ, ลพe to bude samoรบฤelnรฝ รบlet pre odvรกลพnych. Odvรกลพnych sa naลกlo prekvapujรบco veฤพa. V tomto smere ani minimalistickรฉ expozรญcie uลพ neboli ฤisto minimalistickรฉ. Navyลกe, minimalizmus uลพ pravdepodobne nie je takรฝ ideovo a tvarovo dรดslednรฝ.

Pri niektorรฝch znaฤkรกch boli decentne zaoblenรฉ hrany, pri inรฝch lomenรฉ korpusy, kombinรกcia doplnkov z inรฉho sรบdka. Vkus-nevkus, gรฝฤ-negรฝฤ: niekedy je prekvapujรบce, ฤo vลกetko mรดลพe spolu vytvoriลฅ kompozรญciu. Treba na to maliฤkosลฅ: kolekcia musรญ maลฅ myลกlienku. Postmodernรฉ hฤพadanie vlastnej identity aj v Milรกne obฤas zaลกlo do extrรฉmov. To, ฤo chvรญฤพu vyzeralo ako irรณnia v tvorbe interiรฉru alebo cielenรฉ popieranie moderny, je novodobรฝ eklektizmus โ€“ mieลกanie ลกtรฝlov.

Text: Ing. arch. Kamila ฤŽurรญkovรก a Ing. Marรญna Ungerovรก
Foto: Ing. Marรญna Ungerovรก a Capod Opera