28601ECE 8191 4976 9010 70F87930C21A 2
Galéria(18)

Míľnik, na ktorý čakala celá Bratislava. Petržalská električka má položené koľaje takmer na celom úseku trate

Partneri sekcie:

Obrovský dopravný projekt Bratislavy bol verejnosťou a médiami prepieraný mnohokrát. Výstavba druhej etapy Petržalskej električky totiž nejeden raz narazila na problémy, ktoré trvali aj v tomto roku. Skepsu neskôr vystriedala nádej v podobe nového termínu dokončenia, ale aj zintenzívnenia stavebných prác. Predĺženie radiály v Petržalke je dnes v ďalšej dôležitej fáze – koľaje sú položené takmer na celom úseku trate.

Jeden projekt a nekonečno termínov

Prví cestujúci sa ňou mali previezť ku koncu roka 2023. Druhú etapu Petržalskej električky, jeden z najväčších dopravných projektov Bratislavy, však postihlo niekoľko problémov, ktoré dokončenie radiály oddialilo. Medzi prioritami sa objavovala už od roku 2016 pri predchádzajúcom vedení magistrátu, ale aj od roku 2018 po nástupe primátora Matúša Valla. S výstavbou sa napokon začalo po mnohých úpravách až v novembri 2021. 

Prvé problémy nastali o rok neskôr, keď boli práce na stavbe pozastavené na dlhých päť mesiacov pre infláciu a nárast cien stavebných materiálov. Zdržania sa opäť rozbehli na konci leta roku 2022, a to vďaka podpisu nových dodatkov v zmluve. Výstavba Petržalskej radiály však bola stále vo výraznom sklze a neboli splnené dohodnuté míľniky. 

default
Aktuálne stavebné práce na Petržalskej električke – združený most cez Chorvátske rameno | Zdroj: Michal Feik (BSK)

Rovnako platilo, že výstavba je pomalá a pri takomto tempe nie je možné projekt dokončiť do februára 2024, čo bol pôvodne avizovaný – a už niekoľkokrát presúvaný – termín dokončenia. V marci 2023 bol mestom zverejnený aktualizovaný harmonogram stavebných prác. V ňom bol konečný termín opäť posunutý na 30. september 2024.

Hlavné mesto vyriešilo aj financovanie a sľúbilo, že eurofondy na druhú etapu predĺženia električky v Petržalke neprepadnú a využité budú na iné projekty v Bratislave (napr. oprava Vajnorskej radiály).

Komplikovaný dopravný projekt čelil ďalším výzvam aj v tomto roku. Vo februári primátor Matúš Vallo avizoval, že tempo stavebných prác nie je také, ako si mesto predstavuje. Na stavbe nepracuje dostatok ľudí, čím sa zdržanie predlžovalo a dokončenie v pôvodnom termíne – september 2024 – bolo už skutočne iluzórne, čo priznal na kontrolnom dni aj Matúš Vallo.

Primátor Bratislavy tak začal rokovať s vedením španielskeho zhotoviteľa stavby Aldesa, ale aj s vedením vlastníka Aldesy, čínskou spoločnosťou China Railway Construction Corporation, ktorej top manažment pricestoval na Slovensko. Cieľom týchto rokovaní bolo zintenzívniť stavebné práce a priniesť konečný termín dokončenia radiály.

default
Aktuálne stavebné práce na Petržalskej električke – Jantárová cesta | Zdroj: Michal Feik (BSK)

Výsledky týchto rokovaní priblížilo mesto v marci. Dohoda priniesla nový dodatok k zmluve aj aktualizovaný harmonogram. Zhotoviteľ sa zaviazal, že do 15. decembra 2024 dokončí druhú etapu predĺženia Petržalskej električky do takého stavu, aby po nej mohla jazdiť električka v rámci predčasného užívania trate. Zvyšné časti projektu má zhotoviteľ stavby dokončiť do augusta 2025. 

V rámci dohody sa taktiež vydiskutovalo, že od apríla tohto roku sa na stavenisku zdvojnásobí počet stavebných objektov, na ktorých bude zhotoviteľ súbežne pracovať a firma dodá aj viac pracovníkov. Aktualizovaná bola aj suma celkovej rekonštrukcie. Z pôvodne naplánovaných nákladov 78,5 milióna eur sa cena v minulých rokoch navýšila na 89,5 milióna eur. Po diskusiách s vedením zhotoviteľa bola v tomto roku cena upravená na 99 miliónov eur s DPH. 

Míľnik, na ktorý čakala celá Bratislava

Tempo sa napokon skutočne zrýchlilo. V Petržalke sa začali objavovať prvé mosty, priecestia, čoraz viac koľají a niektoré stavby postupne dostávali finálnu podobu. Kým na konci marca boli koľajnice položené len na 640 metroch trate, v máji to bolo už 2,2 kilometra z celkového 3,9 kilometrového úseku.

Na trati bolo v tomto období osadených viac ako 90 percent stožiarov pre trolejové vedenia, na Romanovej ulici pokračovali práce na budovaní električkového priecestia a na obratisku Janíkov dvor sa konečne začala betonáž spodných dosiek pevnej jazdnej dráhy. O mesiac neskôr bola nosná konštrukcia mosta na Rusovskej ceste kompletne vybetónovaná a prebiehali pokládky obrubníkov, asfaltovali sa chodníky a cyklochodníky.

default
Aktuálne stavebné práce na Petržalskej električke – priecestie Romanova | Zdroj: Michal Feik (BSK)

Hlavné mesto nedávno ohlásilo dôležitý míľnik, na ktorý čakala celá Bratislava. „Koľajnice sú položené takmer na celom úseku trate,” znejú aktuálne informácie z petržalského staveniska. Koľaje sa zatiaľ nenachádzajú na križovatkách, mostoch a obratisku. „Na Lietavskej ulici prebieha sypanie zmesi pred sadením rozchodníku,” píše mesto. To znamená, že časť trate môže byť už čoskoro zazelenaná.

„Vybetónované máme konštrukcie oboch mostov a prebiehajú práce na dopravnom premostení Kutlíkova, kde sa inštaluje armatúra a kopú základové jamy. Na združenom moste sú skompletizované prechodové oblasti, pracuje sa na hydroizoláciách a povrchových úpravách okolia. Na moste pri Farskom kostole Sv. Rodiny pokračujú práce na oporných múroch a stropných dosiek v prevádzkových komorách,” informuje magistrát o pokročilých stavebných prácach na Petržalskej električke.

Podľa najnovších informácií má byť Jantárová cesta medzi Lietavskou a Betliarskou ulicou tesne pred dokončením: „Bolo osadené zvislé dopravné značenie a pracuje sa na krajniciach. Pokračujú aj práce na ďalších križovatkách, napríklad na Romanovej ulici bola dokončená zastávka MHD a kladie sa asfalt.”

default
Aktuálne stavebné práce na Petržalskej električke – križovatka Betliarska | Zdroj: Michal Feik (BSK)

„Na Jantárovej ceste medzi Strečnianskou a Znievskou ulicou začali od 19.7. 2024 práce na dvoch nových zastávkach. Na obratisku Janíkov dvor začala betonáž spodných dosiek, v hale dennej kontroly a ošetrenia pokračujú práce na vnútorných inštaláciách,” povedalo vo svojom stanovisku hlavné mesto.

Niekoľkomesačné obmedzenia začínajú

Len pred pár hodinami mesto zverejnilo ďalšie dôležité informácie, týkajúce sa rozsiahlych obmedzení v súvislosti s výstavbou radiály: „Doprava bude zajtra, 30. júla v skorých ranných hodinách, presmerovaná na novú Jantárovú cestu a spustená bude aj križovatka Jantárová cesta – Betliarska. Na križovatke Jantárová cesta – Lietavská bude platiť dočasné riešenie križovatky. Z Lietavskej bude možné odbočenie iba vpravo v smere na Janíkov dvor.”

„Práce na električkovom priecestí na Romanovej ulici sa 30. júla presunú do druhej fázy, na druhú stranu vozovky. Trvať budú do 31. októbra. Začnú sa aj práce na električkovom priecestí, vozovke a chodníkoch na Šintavskej ulici, ktoré si vyžiadajú uzatvorenie tohto úseku a dočasné zrušenie zastávky MHD Šintavská. Práce budú trvať do 30. septembra,” uzavrelo mesto.

Komplexný projekt, ktorý nie je len o električke

Stomiliónový zámer prepojí najväčšie sídlisko na Slovensku s centrom mesta. Trať bude dlhá 3,9 kilometra od Jungmanovej ulice po Janíkov dvor, bude obsahovať 7 bezbariérových zastávok, ale aj štyri mostné objekty a deväť nových križovatiek riadených dopravnou signalizáciou. Navhrnutá je aj úprava existujúcej trate od Bosákovej po Jungmanovu ulicu.

default
Aktuálne stavebné práce na Petržalskej električke – zastávka Janíkov dvor | Zdroj: Michal Feik (BSK)

Rozsiahly projekt však nie je len o električkovej trati. Vzniknúť má až 6 kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Cestujúci budú na spoje čakať v moderných prístreškoch, ktorých bude až 33 a radiála bude obsahovať aj nové prestupné uzly, ktoré spoja električkovú a autobusovú dopravu. Vybudované budú aj nové lávky pre peších a cyklistov ponad Chorvátske rameno.

Petržalská radiála bude skutočne zelená. Väčšinu priestoru koľajísk pokryje zelený rozchodník, konkrétne pôjde o polochu 22 755 štvorcových metrov (m²). Pozdĺž celej trate pribudne 1 512 vysadených stromov, 9 925 m² krov a 2 637 m² trvalkových záhonov či 9 114 m² lúčnych porastov. Najväčšie číslo pojme zatrávnená plocha, ktorá činí až 180 227 m². Súčasťou budú aj bezúdržbové vegetačné strechy na zastávkových prístreškoch. 

Aj tieto informácie dokazujú, že Petržalská električka je pre Bratislavu veľký projekt. Značí to interval spojov, ktorý má byť v špičke 2 až 3 minúty, ale aj prepravovaný počet cestujúcich, ktorých bude 30-tisíc denne v každom smere. Cieľavedomá je aj doba cestovania z konečnej na Janíkovom dvore do centra za 12 minút. 

253139698 179340701052481 1671310255020139246 n
Vizualizácia Petržalskej električky prezentovaná hlavným mestom v roku 2021 – zastávka Lietavská | Zdroj: Bratislava – hlavné mesto SR

Petržalka je k dnešnému dňu najbližšie k tomu, aby po jej území konečne jazdila električka. Aktuálne fotografie na webstránke Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) od Michala Feika, riaditeľa odboru komunikácie a marketingu BSK, jasne dokazujú výrazný postup stavebných prác.

V konečnom dôsledku, do avizovaného termínu dokončenia trate ostáva necelých 5 mesiacov. Ak bude súčasné tempo dodržané alebo dokonca navýšené, 15. december 2024 môže byť konečne posledným termínom, ktorý ohlasuje dokončenie radiály.

default
default
default
default
default
default
default
default

Nosný systém Mestskej hromadnej dopravy, II. etapa, Bratislava – Petržalka

Developer: Bratislava – Hlavné mesto SR
Stavebník: Združenie NS MHD Petržalka (hlavný člen Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., ďalej Aldesa Construcciones S.A.)
Projektant: Združenie Reming Consult, a. s.
Realizácia: 11/2021 – 12/2024
Rozpočet: 99 015 850 eur
Stav: V realizácii