Multifunkฤnรก sรกla pod kostolom ponรบka aj lezeckรบ stenu

Vรคฤลกina zย nรกs si rรญmskokatolรญcku sakrรกlnu architektรบru spojรญ sย pompou, pozlรกtenรฝmi detailmi aย รบchvatnรฝmi priestormi. Mรกlokomu napadne nieฤo takรฉ svetskรฉ, ako je lezeckรก stena ฤi inลกtalรกcia vzduchotechniky.

Pre bratislavskรฝ ateliรฉr Lang Benedek nebolo sakrรกlne zadanie novinkou. Na konte majรบ uลพ naprรญklad Kaplnku sv. Terรฉzie zย Avily, Kaplnku Univerzitnรฉho pastoraฤnรฉho centra sv. Jozefa Freinaยญdementza vย Mlynskej doline, aย dokonca rekonลกtrukciu Klรกลกtora Kongregรกcie sestier najsvรคtejลกieho spasiteฤพa na Jakubovom nรกmestรญ vย Bratislave.

Tรกto vรฝzva vลกak bola predsa len oย nieฤo inรก โ€“ trochu svetskejลกia, trochu technickejลกia, ale sย rovnako vรฝbornรฝm vรฝsledkom.

Sรกla slรบลพi ako ลกportovisko divadelnรก sรกla kultรบrny dom a najmรค ako priestor pre komunitu.
Stohovateฤพnรฉ stoliฤky sรบ uloลพenรฉ pod pรณdiom.
Akustickรฉ panely slรบลพia aj na rozptyl svetla z LED svietidiel.
Novรฉ vloลพenรฉ schodisko funguje aj ako tabuฤพa.
Tma vs. svetlo hฤพadisko a javisko sรบ jasne oddelenรฉ farebnosลฅou.
Precรญzny detail medenรก ลกkรกra na schodoch.
Rezopohฤพad.
Pรดdorys. V priestore je jasne ฤitateฤพnรฝ raster betรณnovรฝch prefabrikรกtov.

Scรฉna

Saleziรกnsky kostol Dona Bosca vย Trnรกvke vznikol vย mimoriadne skromnรฝch pomeroch vtedajลกej perifรฉrie Bratislavy zย iniciatรญvy dp. Jozefa ล imonฤiฤa. Projekt vypracoval vรฝznamnรฝ domรกci staviteฤพ Ing. Gabriel Schreiber. Kostol mal byลฅ trojloฤovรฝ, postavenรฝ na spรดsob baziliky, zรกroveลˆ jednoduchรฝ, รบฤelnรฝ aย modernรฝ.

Vรฝslednรก stavba sรญce zย finanฤnรฝch dรดvodov stojรญ vย znaฤne okresanej podobe, no stรกle patrรญ medzi peknรฉ prรญklady รบฤelovej, funkcionalisticky ladenej stavby. Vลกetko sa realizovalo zvรคฤลกa svojpomocne. Konลกtrukฤne ide oย ลพelezobetรณnovรฝ skelet vyplnenรฝ tehlovรฝm murivom.

Vย areรกli postupne pribudol ลกtadiรณn, ลกatne, kolkรกreลˆ aย ubytovanie pre bratov. Od zaฤiatku pรดsobenia saleziรกnov vย Trnรกvke je vลกak sรบฤasลฅou kostola aj multifunkฤnรก sรกla, ktorรก sa nachรกdza pod nรญm. Uลพ pred vojnou sa tu konali pravidelnรฉ divadelnรฉ predstavenia, prednรกลกky ฤi premietania filmov. Oratรณrium fungovalo ako โ€žkultรบrny domโ€œ.

Aย keฤ sa saleziรกni vrรกtili po roku 1989, rรฝchlo sa sย nimi vrรกtil aj komunitnรฝ ลพivot. Sรกla leลพรญ vย podzemรญ, oknรก ako zdroj dennรฉho svetla aย ฤerstvรฉho vzduchu sa nachรกdzajรบ len na jednej strane. Na predstaveniach, koncertoch, ฤi dokonca ลกportovรฝch zรกpasoch sa tu niekedy ziลกlo aลพ tristo ฤพudรญ aย vย interiรฉri uลพ bolo vรฝrazne cรญtiลฅ opotrebovanie aย vek, no najmรค nevyhovujรบce technologickรฉ zรกzemie.

Rezopohฤพad.
Rezopohฤพad. |

Akcia

Architekti boli pรดvodne prizvanรญ len na projekt inลกtalรกcie vzduchotechniky, ktorรก by zabezpeฤila efektรญvnu vรฝmenu vzduchu vย podzemnom priestore. Nakoniec sa projekt rozrรกstol na komplexnรบ rekonลกtrukciu, ktorรก zasiahla aj samotnรฝ kostol.

Hlavou รบlohou architektov teda bolo zabezpeฤiลฅ svetelnรบ, akustickรบ aย klimatickรบ pohodu, aย aลพ vย druhom kroku rieลกiลฅ modernizรกciu priestoru ako takรฉho. Oย svetlo sa postarali novรฉ LED svietidlรก, vย priestoroch chrรกmu sรบ lรญniovรฉ, kopรญrujรบ trรกmovรฝ strop hlavnej lode. Vย sรกle sรบ svietidlรก umiestnenรฉ pri styku trรกmov aย stropnej dosky.

Na rozptyl svetla slรบลพia biele lamely zavesenรฉ pod stropom, ktorรฉ, vย rรกmci efektivity, slรบลพia aj ako akustickรฉ โ€žbaffleโ€œ (zvukovoizolaฤnรฉ prvky) na pohlcovanie zvuku. Podobnรบ dvojfunkciu plnia akustickรฉ lamely zย netkanej, mรคkko pรดsobiacej textรญlie, ktorรฉ okrem vylepลกenia akustickej pohody maskujรบ rozvody vzduchotechniky vย boฤnรฝch lodiach.

Keฤลพe sรกla slรบลพi aj ako divadelnรฉ javisko, aj ako ลกportovisko, na zadnej strane (za hฤพadiskom) pouลพili architekti akustickรฉ panely odolnรฉ proti mechanickรฉmu poลกkodeniu. Javisko aย strojovลˆu vzduchotechniky oddeฤพuje ลฅaลพkรก akustickรก stena.

Pri premietanรญ sa dรก priestor zatemniลฅ tzv. blackoutovรฝmi zรกvesmi. Biela farba nebola len dizajnovรฝm rozhodnutรญm, prispieva aj kย rovnomernej distribรบcii svetla aย kย vizuรกlnemu ฤleneniu priestoru podฤพa funkcie. Biele hฤพadisko (tieลพ ลกportovisko aย komunita) je jasne oddelenรฉ od ฤierneho javiska.

Tma vs. svetlo hฤพadisko a javisko sรบ jasne oddelenรฉ farebnosลฅou.
Tma vs. svetlo: hฤพadisko a javisko sรบ jasne oddelenรฉ farebnosลฅou. |

Materialita aย farebnosลฅ

ฤŒierny nรกter dostalo aj รบplne novรฉ vloลพenรฉ schodisko. Tieลพ je multifunkฤnรฉ โ€“ vย priestore pod nรญm vznikol sklad na stohovateฤพnรฉ stoliฤky aย jeho boฤnรก strana slรบลพi ako tabuฤพa na kreslenie. Novรฉ schodisko prepรกja sรกlu sย pastoraฤnรฝmi priestormi aย ฤajovลˆou.

Tento novรฝ, druhรฝ vstup do sรกly vytvoril spoloฤnรฝ komunikaฤnรฝ bod, spรกjajรบci hlavnรฝ vchod kostola, ubytovacรญ blok aย nรกmestie za kostolom. Ako hlavnรฝ vstup do sรกly slรบลพi replika pรดvodnรฝch dvojkrรญdlovรฝch dverรญ, osadenรฝch do oceฤพovรฝch zรกrubnรญ.

Neprehliadnite – Dom pre horolezca: Naฤo รญsลฅ do spรกlne po schodoch, keฤ sa dรก inรกฤ?

Prvky โ€žnad zemouโ€œ sa doฤkali dรดslednรฉho aย citlivรฉho repasovania, architekti zachovali pรดvodnรฉ terazzovรฉ stupne aย medzipodesty. Detail, ktorรฝ si zaslรบลพi pozornosลฅ, je medenรก dilatรกcia podesty schodiska. Podlaha vย sรกle je liata, polyuretรกnovรก, ฤervenรก farebnosลฅ je odkaz na pรดvodnรบ krytinu. Sokle aย ostenie dvojkrรญdlovรฝch dverรญ dostali kryt zย vysokotlakovรฉho laminรกtu (HPL).

Za laminรกtovรฝmi platลˆami sรบ ukrytรฉ aj nevzhฤพadnรฉ, no stรกle funkฤnรฉ radiรกtory. Pokornรฉ aย triezve narรกbanie sย nevyhnutnรฝmi zmenami, monochromatickรก farebnosลฅ aย citlivรฉ zakomponovanie nevyhnutnรฝch technolรณgiรญ urฤite posunuli kvalitu komunitnรฉho ลพivota.

MULTIFUNKฤŒNร SรLA POD KOSTOLOM DONA BOSCA
Miesto: Kostol sv. Dona Bosca na Dornkapli, Okruลพnรก ulica, Bratislava
Architekti: Ing. arch. Borislav Benedek, Ing. arch. Michal Lang
Podlaลพnรก plocha: 403,59 m2
Projekt: 2018
Realizรกcia: 2018 โ€“ 2019
Text: Jakub Moravฤรญk
Redakฤnรก รšprava: Karolรญna Barรฉnyi
Foto: Wellina, Autori

ฤŒlรกnokย  bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 4/2019.

Najฤรญtanejลกie