rekonštrukcia kasárne 925E A2B624CC4856
Galéria(15)

Nedostavali tunel Višňové, teraz dostali zákazku v Bratislave. Firma Dúha zrekonštruuje jednu z budov Ministerstva obrany SR

Partneri sekcie:

V roku 2014 získali zákazku na stavbu diaľnice s tunelom Višňové. Jeden z najnáročnejších diaľničných úsekov na Slovensku stavala firma Dúha v konzorciu s talianskou firmou Salini Impregilo. Zo stavby ich ale vyhodila vláda Petra Pellegriniho v roku 2019 rozviazaním zmluvy, pričom ostro sledovaný projekt nie je dokončený dodnes. Spoločnosť Dúha je však stále činná. Len pred pár dňami zvíťazila vo verejnom obstarávaní na obnovu jednej z budov Ministerstva obrany SR v Bratislave.

Projekt, ktorý pozná celé Slovensko

Zákazku na diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorého súčasťou je aj legendárny tunel Višňové, získala ešte v roku 2014 slovenská spoločnosť Dúha, ktorá ju realizovala v konzorciu s talianskou firmou Salini Impregilo. Zmluvu podpísali počas jednofarebnej vlády politickej strany Smer-SD, keď bol ministrom dopravy Ján Počiatek.

Zákazku za vyše 400 miliónov eur s DPH začala firma realizovať v roku 2015. Okamžite však prišli problémy. Dúha musela čeliť návrhu na konkurz, o čo sa vtedy postarala spoločnosť Gipex SK. Tá evidovala nesplatené faktúry za 60-tisíc eur, ktoré sa týkali olympijského jazdeckého centra Hippo Aréna v Šamoríne, kde Dúha pracovala v konzorciu so spoločnosťou ZIPP Strabag. Konkurz nakoniec Dúha zažehnala.

základný kameò dia¾nièné stavby D1 Ján Poèiatek Juraj Blanár Choma
Dňa 17. júna 2014 sa konalo poklepanie základného kameňa dialničného úseku D1 z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, na ktorom sa nachádza aj najdlhší tunel Višňové. Na snímke minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek (druhý sprava), primátor mesta Žilina Igor Choma (tretí sprava) a predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár (štvrtý sprava) | Zdroj: TASR – Pavol Ďurčo

Slovenská stavebná firma sa vyrovnávala s problémami aj naďalej. V roku 2016 vykonali v pobočkách spoločnosti raziu príslušníci Kriminálneho úradu finančnej správy. Výsledky vyšetrovania napokon ukázali, že zanikli dôvody kontroly, a všetky kroky boli ukončené, čo uviedol pre Trend majiteľ stavebnej spoločnosti Dúha Miroslav Remeta.

O rok neskôr prišli opäť problémy s nesplatenými faktúrami. Hrozbu konkurzu najskôr odvrátila firma CI Regio, ktorá rovnako patrí Miroslavovi Remetovi, ktorého Hospodárske noviny nazvali východniarskym milionárom. Aj druhýkrát hrozil spoločnosti Dúha konkurz, tentokrát pre pohľadávky, ktoré si nárokovala žilinská firma A.G.P. za práce odvedené na rekonštrukcii budovy Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Súd návrh na konkurz nakoniec odmietol pre spornosť pohľadávok.

Okrem problémov vo firme pokračovali aj problémy na stavbe, ktorá meškala, o čom v roku 2018 začal hovoriť aj nový minister dopravy za politickú stranu MOST-HÍD, Árpád Érsek. Minister v danom roku podľa Aktualít vyzval zhotoviteľa, aby dodržal augustový termín prerazenia tunela. Najdlhší tunel na Slovensku napokon prerazili v septembri, meškanie to ale nezastavilo.

Zo stavby ich vyhodili, neskôr prišla NAKA

Konečný ortieľ vyriekol v decembri roku 2018 vtedajší premiér Peter Pellegrini. „Pohár trpezlivosti na stavbe tunela Višňové už pretiekol. Ak sa zhotoviteľ nespamätá v najbližších týždňoch, začneme konať. A buď odíde dobrovoľne, alebo s ním rozviažeme zmluvy my,“ vyjadril sa.

Peter Pellegrini, ¡rp·d …rsek, J·n œuriöin
Mimoriadny kontrolný deň na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala v decembri 2018. Na snímke zľava minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek, predseda vlády SR Peter Pellegrini a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin | Zdroj: TASR – Erika Ďurčová

Predseda vlády prišiel na kontrolný deň spoločne s ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom. A to o týždeň skôr a bez oficiálneho ohlásenia, pričom diaľničný úsek si pozreli z vrtuľníka. „Musím povedať, že počas rokovania som vyjadril veľkú nespokojnosť s priebehom celej stavby. Stavba je vo veľkom omeškaní. Už dnes vieme, že nebudú plnené míľniky, ktoré vyplývajú zo zmluvy,“ povedal Pellegrini.

A to bol koniec slovensko-talianskej spolupráce. Začiatkom marca 2019 predčasne ukončila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zmluvu s firmami Dúha a Salini Impregilo, čo odobrila vláda aj Európska komisia a stavenisko vypratali. Problémy sa však neskončili. V decembri roku 2019 zasahovala NAKA (Národná kriminálna agentúra, dnes už zaniknutá, pozn. red.) vo firmách Dúha a Salini a raziu urobili aj v štátnej NDS.

Išlo o zaisťovaciu akciu s názvom Tunel, ktorá sa týkala práve výstavby diaľničného úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Dúha považovala tento zásah za bezpredmetný a účelový, pričom zamestnanci s kriminálnou agentúrou spolupracovali.

tunel ViöÚovÈ rozostaven˝ diaæniËn˝ ˙sek D1 Lietavsk· L˙Ëka ViöÚovÈ Dubn· skala
Nedokončený tunel Višňové na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala |

O rok neskôr vyhlásil majiteľ spoločnosti Dúha Miroslav Remeta, že za fiasko pri výstavbe Višňového môže aj samotná Národná diaľničná spoločnosť. Projekt, s ktorým Dúha a Salini zákazku získali, im vraj po začatí prác dala NDS opakovane prepracovať. Rástli tým náklady a predlžoval sa čas výstavby. Rovnako odmietol podozrenia, že jeho spoločnosť patrila medzi neplatičov DPH.

Dúha opraví jednu z budov ministerstva obrany

Spoločnosť, ktorá nedostavala tunel Višňové a trápila sa s raziami kriminálnych agentúr, je však stále činná. Dnes sú jej štatutármi Peter Máša, Marek Bakoš a Martin Holub. V dozornej rade je stále aj Miroslav Remeta. Firma zrealizovala v minulom roku napríklad výstavbu pavilónu na Základnej škole Ostredková v bratislavskom Ružinove.

Dnes sa o slovo hlási opäť. Ešte minulý rok, 20. septembra 2023, zverejnilo Ministerstvo obrany SR vo vestníku verejného obstarávania výzvu na predkladanie ponúk na účely rekonštrukcie budovy číslo 19 v areáli Kutuzovových kasární v Bratislave.

Do dátumu uplynutia ponuky, teda 6. decembra 2023, predložilo svoje návrhy až 21 spoločností. Progres v projekte nastal v auguste 2024, keď ministerstvo obrany tieto ponuky vyhodnotilo a výsledky zverejnilo. Základným kritériom, podľa ktorého rezort ponuky vyhodnotil, bola najnižšia cena, pričom hodnotu tejto rekonštrukcie ministerstvo predpokladalo na 2 944 686,54 eura bez DPH.

Snímka obrazovky 2024 09 09 o 10.55.27
Kutuzovove kasárne v Bratislave. V areáli sa nachádza aj budova č. 19 (v strede) | Zdroj: Google Street View

Spoločnosť Dúha predložila cenovú ponuku o vyše pol milióna eur nižšiu, než predpokladalo hodnotu zákazky Ministerstvo obrany SR. Cenová ponuka spoločnosti bola 2 443 490,68 eura bez DPH. Zaujímavosťou je, že dvaja uchádzači ponúkli ešte nižšiu sumu ako Dúha.

EURO-ŠTUKONZ a.s. ponúkla 2,34 milióna eur bez DPH a spoločnosť Stav-ING.SK s.r.o. zase 2,39 milióna eur bez DPH. Znamenalo by to, že zákazku na rekonštrukciu budovy by získala prvá menovaná spoločnosť. Firmy však boli z konečného hodnotenia vylúčené, čo bolo vyargumentované zákonom.

Prvá menovaná nesplnila podmienky účasti týkajúce sa osobného postavenia (§ 40 ods. 8 písm. a) ZVO) a druhá zase nepredložila po písomnej žiadosti doklady nahradené jednotným európskym dokumentom v určenej lehote (§ 40 ods. 6 písm. j) ZVO). Vo verejnom obstarávaní teda zvíťazila spoločnosť Dúha, ktorá musí zrealizovať túto obnovu do 12 mesiacov od prevzatia staveniska.

V dokumentácii je však zdôraznené, že ani jedna z ponúk nebola vylúčená z dôvodu mimoriadne nízkej ponuky. Dúha pritom splnila všetky podmienky a predložila všetky požadované podklady, pričom navrhovaná cena za rekonštrukciu sa po navýšení o 20-percentnú DPH dostáva na sumu 2 932 188,82 eura, čo je o vyše 12-tisíc eur nižšia cena, ako predpokladalo ministerstvo bez dane v roku 2023.

Snímka obrazovky 2024 09 08 o 22.57.50
Severovýchodný pohľad na navrhovaný stav objektu č. 19 v Kutuzovových kasárňach. Zachovaná bude kultúrno-spoločenská funkcia | Zdroj: ÚVO / ARCHINOVA ateliér

Rozsiahle búracie práce, nová fasáda a zachovanie kinosály

Kutuzovove kasárne v Bratislave slúžia Ministerstvu obrany SR, ktoré tu má svoje sídlo. Celkovo ide o rozľahlý areál, v ktorého vnútri sa nachádza aj budova č. 19, ktorá prejde rekonštrukciou. Dvoj- až štvorpodlažný objekt má obdĺžnikový pôdorys s ustúpenou časťou a členitou historickou fasádou v juhozápadnej časti. Zastrešený je šikmou sedlovou strechou v dvoch výškových úrovniach a podľa dokumentácie nie je zateplený.

Budova bola vybudovaná (podobne ako ostatné objekty kasární) v roku 1905 a areál slúžil historicky ako delostrelecké kasárne. Aktuálne sa daný objekt využíva na spoločensko-kultúrne a športové podujatia, prevažne pre potreby ministerstva obrany. Celková podlahová plocha budovy predstavuje 2 620 štvorcových metrov a priestory pojmú až 305 ľudí. Administratíva je určená 15 osobám, posilňovňa pojme 35 ľudí, telocvičňa 55 a kinosála až 200 osôb.

V rámci rekonštrukcie sa vykonajú búracie práce, ktoré zahŕňajú odstránenie výplne interiérových a exteriérových dverí a okien vrátane odstránenia pôvodných povrchov podláh, stien a stropov. Vybúrajú sa aj murované konštrukcie či otvory pre nové únikové dvere v obvodovom murive.

8D943B0C 9AAA 4803 BE4F FF4F68216310
Pohľad na Juhovýchodnú časť objektu po oprave (hore) a pohľad na severozápadnú časť budovy Kutuzovových kasární č. 19 | Zdroj: ÚVO / ARCHINOVA ateliér

Nosná konštrukcia strechy zostane zachovaná a vymení sa strešný plášť. Krytina je navrhnutá ako titánzinková, pričom fasáda sa opraví novou omietkou tak, aby sa obnovila farebnosť tehlového obkladu. Vymenia sa otvorové výplne – drevené okná a hliníkové dvere.

Drevené parkety v telocvični a na javisku, čím sa pravdepodobne myslí kinosála, budú zrenovované. Podlahu z terazza vybrúsia a vyleštia. V sociálnych priestoroch a šatniach bude keramická protišmyková dlažba, v administratívnych priestoroch záťažový koberec a v technických priestoroch nový epoxidový poter. Na vnútorné steny sa nanesú nové omietky a keramický obklad.

Podľa dostupných informácií konštrukciu obvodovej steny k exteriéru nebude možné zatepliť na základe stanoviska Mestského ústavu ochrany pamiatok v Bratislave, a to z dôvodu zachovania autentického výrazu fasády najstaršej zástavby. Mimochodom, tento charakter fasády majú takmer všetky budovy v areáli. Na budovu budú osadené aj tri držiaky na zástavy – slovenskú, európsku a NATO.

Ceny všetkých prác, ktoré sa uskutočnia v rámci rekonštrukcie, sú podrobnejšie rozpísané v zmluve o diele. Za architektonické stavebné riešenie ministerstvo obrany zaplatí vyše 1,5 milióna eur, druhú najvyššiu položku tvorí vetranie a chladenie za viac ako 419-tisíc eur, nasleduje elektroinštalácia za takmer 190-tisíc eur a trojcifernú sumu zaplatí rezort aj za zdravotechniku, konkrétne niečo vyše 111-tisíc eur.

Konečnú sumu následne dopĺňa vykurovanie za 71-tisíc eur, elektrická a požiarna signalizácia za 44,5 tisíca eur, hlasová signalizácia požiaru bude stáť takmer 35-tisíc eur, prekládka rozvodovej prípojky ďalších takmer 31-tisíc eur a najmenšiu sumu tvorí bleskozvod a uzemnenie za 14,8 tisíca eur.

základný kameò dia¾nièné stavby D1 Ján Poèiatek Juraj Blanár Choma
tunel ViöÚovÈ rozostaven˝ diaæniËn˝ ˙sek D1 Lietavsk· L˙Ëka ViöÚovÈ Dubn· skala
Peter Pellegrini, ¡rp·d …rsek, J·n œuriöin
Snímka obrazovky 2024 09 09 o 10.55.27
Snímka obrazovky 2024 09 09 o 11.00.41
Snímka obrazovky 2024 09 08 o 23.01.46
Snímka obrazovky 2024 09 08 o 22.57.50
Snímka obrazovky 2024 09 08 o 22.59.16

Kutuzovove kasárne – rekonštrukcia budovy č. 19, Bratislava-Nové Mesto

Investor: Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
Generálny projektant: ARCHINOVA ateliér
Zodpovedný projektant: Martin Tomáš
Zhotoviteľ: Dúha
Realizácia: 12 mesiacov od
prevzatia staveniska
Rozpočet: 2 443 490,68 eura bez DPH (2 932 188,82 eura s DPH)
Stav: v príprave