Oรกza viery na ostravskom sรญdlisku
Pred ฤasom dostavanรฝ Kostol sv. Ducha stojรญ uprostred zรกstavby panelovรฝch domov na sรญdlisku na okraji Ostravy. Je navrhnutรฝ ako modernรก pevnosลฅ. โKeฤ vchรกdzate dovnรบtra, idete skrz jednotlivรฉ vrstvy fungujรบce ako stupne stรญลกenia โ platรณ โ priekopa โ mรบr โ veniec boฤnรฝch priestorov โ vnรบtornรฉ intรญmne jadro. Sรบ to stฤบpiky prechodu od vonkajลกieho materiรกlneho sveta kย vnรบtornรฉmu duchovnรฉmu, ktorรฝ je tรฝmito vrstvami chrรกnenรฝ,โ hovorรญ architekt Marek ล tฤpรกn, autor tohto najvรคฤลกieho porevoluฤnรฉho kostola vย ฤechรกch.
Priestor, vย ktorom ฤlovek ลพije, je rozpรคtรฝ medzi nebom aย zemou. Stavby, ktorรฉ ฤlovek postavil, odzrkadฤพujรบ tรบto ฤพudskรบ skรบsenosลฅ rozpรคtosti, takลพe beลพne pouลพรญvame slovnรฉ spojenia โdom stojรญโ, โdom sa vzpรญnaโ. Citlivรฝm spรดsobom to tรฉmatizuje Christian Norberg-Schulz vย knihe Genius loci: โMasรญvna aย azda aj konkรกvna zรกkladลa pripรบtava budovu kย zemi, zatiaฤพ ฤo dรดraz na vertikรกlny smer ju chce uvoฤพniลฅ. Vertikรกlne lรญnie aย tvary vyjadrujรบ aktรญvny vzลฅah kย nebu aย zรกroveล prijรญmajรบ svetlo. Nakoniec vertikalizmus aย nรกboลพenskรฉ aลกpirรกcie mali vลพdy kย sebe blรญzko. Vย mรบre sa stretรกvajรบ zem aย nebo; toto stretnutie konkretizuje spรดsob bytia ฤloveka.โZvlรกลกtny symbolickรฝ vรฝznam tejto rozpรคtosti obsahuje chrรกm, posvรคtnรก stavba. Vzลฅah kย zemi aย nebu aย stretรกvanie materiรกlneho aย duchovnรฉho sveta sรบ jasne formulovanรฉ aj vย stavbe chrรกmu vย Ostrave-Zรกbลehu podฤพa projektu architekta Marka ล tฤpรกna. Ten mรก sย navrhovanรญm sakrรกlnej architektรบry veฤพa skรบsenostรญ.
Kostol, na ktorรฝ sa dlho ฤakalo
Pred ฤasom dostavanรฝ novรฝ Kostol sv. Ducha stojรญ uprostred zรกstavby panelovรฝch domov na sรญdlisku na okraji Ostravy. Regiรณn Ostravska, poznamenanรฝ ลฅaลพbou ฤierneho uhlia aย rozvojom ลฅaลพkรฉho priemyslu, sa rozrastal spolu sย prรญlivom obyvateฤพov, ktorรญ sa prisลฅahovali za prรกcou. Vย okrajovรฝch ฤastiach tak vย druhej polovici minulรฉho storoฤia vznikli novรฉ veฤพkรฉ sรญdliskรก.
Kostoly sa aลพ na zrnko realizovanรฝch vรฝnimiek poฤas obdobia komunistickej totality tolerovali len ako kultรบrne dediฤstvo, historickรก pamiatka. Bolo nemysliteฤพnรฉ, aby sa spolu sย rozvรญjajรบcou aglomerรกciou rozvรญjal aj nรกboลพenskรฝ ลพivot veriacich. Preto vย ฤase uvoฤพnenia politickej situรกcie vย druhej polovici 60. rokov aย osobitne vย obdobรญ Praลพskej jari 1968 vznikla medzi farnรญkmi tรบลพba postaviลฅ novรฝ farskรฝ kostol. Zaฤalo sa sย vรฝberom pozemku, prvรฝmi projektmi aj zbierkou na stavbu. Bohuลพiaฤพ, vลกetko zmenil vpรกd vojsk Varลกavskej zmluvy vย auguste 1968 aย nรกslednรก normalizรกcia.
Po revolรบcii myลกlienka postavenia kostola znovu oลพila aย vzniklo rozhodnutie spolu sย kostolom postaviลฅ aj pastoraฤnรฉ centrum โ na pozemku, kde mal stรกลฅ kostol uลพ vย roku 1968.
Elipsa: vzลฅah ฤloveka aย Boha
Architektonickรบ sรบลฅaลพ vyhral projekt Marka ล tฤpรกna zย Ateliรฉru ล tฤpรกn, autora radu ฤalลกรญch nรกvrhov sakrรกlnej architektรบry aย รบprav interiรฉrov kostolov: zrubovรฉho drevenรฉho Kostola sv. Katarรญny vย Ostrave-Hrabovej, ktorรฝ je kรณpiou kostola zo 16. storoฤia aย ktorรฝ zhorel vย roku 2002, Kostola sv. Vรกclava vย centre Ostravy ฤi drevenej Kaplnky sv. Ducha vย Starom Zubลรญ.
Architekt Marek ล tฤpรกn navrhol kostol ako pevnosลฅ, kde je pod niekoฤพkรฝmi vrstvami chrรกnenรฝ priestor, vย ktorom mรดลพu ฤพudia vย tichosti rozjรญmaลฅ aย stretรกvaลฅ sa sย Bohom. Pretoลพe sakrรกlna architektรบra aย vรดbec umenie sprรญtomลujรบ zmyslom neprรญtomnรฉho โ toho inรฉho. โVnรบtro kostola je priestorom stรญลกenia. Od okolia je chrรกnenรฝ niekoฤพkรฝmi vrstvami sรบstrednรฝch prstencov. Vonkajลกie vplyvy โ svetlo, zvuk, chlad โ sรบ filtrovanรฉ rovnako ako vnรญmanie vstupujรบceho. Vstupovanie do tohto kostola je ลกtylizovanou duchovnou cestou od vonkajลกieho โ profรกnneho kย vnรบtornรฉmu โ sakrรกlnemu,โ vysvetฤพuje autor nรกvrhu voฤพbu konceptu vrstvenia.
Vlastnรฝ chrรกm je postavenรฝ na pรดdoryse vย tvare elipsy, ktorรก je bipolรกrnym รบtvarom sย dvoma ohniskami, symbolizujรบcimi vzลฅah ฤloveka aย Boha aย jednotu cirkvi, pretoลพe vย reฤi geometrie mรก kaลพdรฝ bod elipsy rovnakรฝ sรบฤet vzdialenostรญ od ohnรญsk. Eliptickรก krivka kostola umoลพลuje vyjadriลฅ vรฝnimoฤnosลฅ stavby uprostred vysokรฝch panelovรฝch domov, pretoลพe vย tomto prรญpade ani nemoลพno pouลพiลฅ klasickรฉ prostriedky zdรดrazลujรบce vรฝznam stavby, ako sรบ dominantnรก veฤพkosลฅ alebo jemnรก symbolika. โVzhฤพadom na stavebnรฝ program nebolo moลพnรฉ vytvoriลฅ objemovรบ aย vรฝลกkovรบ dominantu vรคฤลกiu ฤi vyลกลกiu ako okolitรฉ panelovรฉ domy. Preto sa zvolila odliลกnosลฅ jasnรฝm tvarom aย vรคฤลกรญm meradlom. Zรกsadnรฝm prvkom urbanistickรฉho rieลกenia je vytรฝฤenie vyvรฝลกenรฉho ลกtvorcovรฉho platรณ โ sakrรกlneho obvodu. Na ลom stojรญ vย rohu samostatne stojaca veลพa aย vย ลฅaลพisku eliptickรฝ kostol obohnanรฝ anglickรฝm dvorom,โ upresลuje architekt.
Odolnรฉ materiรกly
Kostol so samostatne stojacou veลพou aย farou je postavenรฝ na platรณ vyvรฝลกenom necelรฝ meter nad รบrovลou terรฉnu. Na rozdiel od obdฤบลพnikovรฉho platรณ mรก kostol eliptickรฝ pรดdorys aย je dvojplรกลกลฅovรฝ. Je zaloลพenรฝ na vลtanรฝch pilรณtach aย ลพelezobetรณnovej ลกkatuli podzemnรฉho podlaลพia. Zvislรฉ nosnรฉ konลกtrukcie sรบ keramickรฉ, hrazdenรฉ betรณnom, strecha je oceฤพovรก. Obvodovรฉ murivo tvoria tehly sย vysokรฝmi tepelnoizolaฤnรฝmi parametrami Heluz Thermo STI 49. Oknรก sรบ hlinรญkovรฉ, do ktorรฝch sa vsadili veฤพkรฉ farebnรฉ fรบzovanรฉ sklรก.
Vedฤพa stojaca fara je prรญzemnรฝ objekt obdฤบลพnikovรฉho pรดdorysu aย skladรก sa zย troch ฤastรญ: bytu kลaza, ubytovacรญch priestorov pre nรกvลกtevy aย spoloฤenskej ฤasti sย farskou kancelรกriou. Vย suterรฉne fary sa nachรกdza garรกลพ aย pivniฤnรฉ priestory.
Samostatnรก veลพa stojรญ na okraji vyvรฝลกenรฉho platรณ smerom kย hlavnej prรญstupovej komunikรกcii, mรก obdฤบลพnikovรฝ tvar sย jednou skosenou hranou. Podobne ako opornรฉ steny platรณ aย anglickรฉho dvora ju tvorรญ pohฤพadovรฝ ลพelezobetรณn. Na vrchole tejto tridsaลฅmetrovej veลพe sรบ zavesenรฉ tri zvony aย osadil sa tu kovovรฝ krรญลพ.
Chrรกmy 21. storoฤia? Sย pastoraฤnรฝm centrom
Vnรบtornรฝ priestor tvorรญ presbyteriรกr aย chrรกmovรก loฤ, vo vonkajลกom prstenci sa po obvode stavby nachรกdzajรบ mariรกnska kaplnka, spovednรฉ miestnosti, adoraฤnรก kaplnka, kaplnka pre matky sย deลฅmi, sakrisยญtia aย schodisko do pastoraฤnรฉho centra. Na prvom aย druhom poschodรญ sรบ dva chรณry, jeden pre organ aย zbor, druhรฝ pre ostatnรฝch farnรญkov. Vย suterรฉne stavby je pastoraฤnรฉ centrum, ktorรฉ zahลลa foyer, sรกlu sย pรณdiom, klubovลu, prednรกลกkovรบ miestnosลฅ, ลกatลu aย sociรกlne zariadenia.
Komplex sa vyuลพรญva teda nielen na bohosluลพobnรฉ รบฤely, ale aj pastoraฤnรฉ aktivity. Okrem vรฝuฤby kresลฅanskej vรฝchovy tu funguje aj spoloฤenstvo mlรกdeลพe, stretรกvajรบ sa rodiny aj seniori. Pastoraฤnรฉ centrรก uย nรกs zaฤali vznikaลฅ vย prvej polovici 60. rokov minulรฉho storoฤia. Svoj zmysel majรบ predovลกetkรฝm vย mestรกch aย osobitne na sรญdliskรกch, kde pomรกhajรบ prekonaลฅ anonymitu ich obyvateฤพov.
Bohatรก symbolika
Interiรฉr kostola je jemne modelovanรฝ svetlom. Tejto schopnosti svetla je podriadenรก aj svetlรก farebnosลฅ stien, dlaลพby aย vybavenia. Najtmavลกรญ odtieล mรก podlaha evokujรบca zem. โPri farebnosti dlaลพby bol inลกpirรกciou za tepla valcovanรฝ oceฤพovรฝ plech, ktorรฝ je typickรฝm produktom tunajลกรญch ลพeleziarnรญ aย valcovnรญ,โ vysvetฤพuje jej voฤพbu architekt.
Vย kontraste kย tmavลกej podlahe sรบ hranolovรฉ hmoty menzy, krstiteฤพnice, ambรณny aย sedes vytvorenรฉ zo svetlรฉho dunajskรฉho vรกpenca, vลพdy zย jednรฉho monolitnรฉho kusa. โHmotu menzy zraลuje pรคลฅ vรฝrezov podobne ako Telo Kristovo na Golgote. ล tyri vรฝrezy sรบ po obvode, piaty vย samotnom jej jadre โ vย ลom budรบ uloลพenรฉ ostatky Jรกna Pavla II. Povrch menzy je vyleลกtenรฝ, kubickรฉ vรฝrezy sรบ hrubo opracovanรฉ. Imaginรกrny prรกzdny priestor vรฝrezov je naznaฤenรฝ rovnakรฝm vรกpencom na podlahe,โ opisuje abstraktnรบ symboliku jednรฉho zย objektov vybavenia Marek ล tฤpรกn aย pokraฤuje: โKrstiteฤพnica stojรญ uprostred kostola aj celรฉho spoloฤenstva veriacich. Jej hmota je naprieฤ prerazenรก paprskom Ducha svรคtรฉho sย odkazom na krst Jeลพiลกa vย Jordรกne. Vย mieste prierazu utkvela nรกdoba sย krstnou vodou. Svรคtostรกnok nie je spรคtรฝ so zemou, ale akoby levitoval na konzole opรคลฅ zย rovnakรฉho vรกpenca.โ
Aj jednotlivรฉ rรดznofarebnรฉ zasklenรฉ otvory vย stene majรบ svoj sรฉmantickรฝ vรฝznam. Abstraktnรฉ vitrรกลพe prepรบลกลฅajรบ do vnรบtra kostola svetlo, ktorรฉ kontrastuje sย mohutnou stenou. โSvetlo sa stรกva prvkom, ktorรฝ navodzuje neexistenciu rozhrania medzi zmyslami overiteฤพnรฝm aย tรฝm, ฤo je za hraniยญcou hmotnej skutoฤnosti,โ hovorรญ architekt.
Architektรบra aย umenie
Kย sakrรกlnej architektรบre patrรญ umenie. Vย zรกvere presbytรฉria nad hlavnรฝm oltรกrom je vertikรกlny svรคtoduลกnรฝ triptych vรฝznamnรฉho ฤeskรฉho maliara Jakuba ล paลhela, maliar Tomรกลก Cรญsaลovskรฝ vytvoril pre pastoraฤnรฉ centrum obraz Jรกna Pavla II. aย vย pastoraฤnom centre je tieลพ obraz Stvorenie od ostravskรฉho maliara Daniela Balabรกna.
Pre sรบฤasnรฝ ลพivot cirkvi mรก sakrรกlna architektรบra veฤพkรฝ vรฝznam aย dosah, ako sme mohli poฤuลฅ aj vย prejavoch Jรกna Pavla II. Taliansky architekt aย teoretik architektรบry Sandro Benedetti cituje pรกpeลพa: โJednotlivec aj spoloฤenstvo potrebujรบ umenie, aby mohli interpretovaลฅ svet aย ลพivot, aby mohli osvetliลฅ situรกciu tejto epochy aย pochopiลฅ vรฝลกku aj hฤบbku ฤพudskej existencie.โ Sakrรกlna architektรบra aย vรดbec sakrรกlne umenie pomรกha prekonรกvaลฅ sfรฉru ฤistej รบลพitkovosti.
Pรดdorys
Kostol sv. Ducha Miesto:ย Ostrava-Zรกbลeh Architekti: Marek Jan ล tฤpรกn, Atelier ล tฤpรกn Investori:ย Rรญmskokatolรญcka farnosลฅ, Ostrava-Zรกbลeh, Biskupstvo ostravsko-opavskรฉ Dodรกvatelia:ย VS โ Incest, a. s., Ikomostav, s. r. o., Vรญtฤzslav Kลesina Sopos,ย Vitrailservis Obvodovรฉ murivo:ย HELUZ THERMO STI 49 Projekt:ย 2002 โ 2004 Realizรกcia stavby:ย 2004 โ 2007 Investiฤnรฉ nรกklady: 55 mil. Kฤ (asi 2,136 mil. eur) Celkovรฝ obstavanรฝ priestor:ย 14ย 369 m3 Celkovรก zastavanรก plocha / Total built-up area:ย 1ย 967 m2 Vรฝลกka atiky kostola:ย 15,78ย m Vรฝลกka veลพe: 30ย m, sย krรญลพom 34,5ย m Kapacita kostola:ย 650 osรดb |
Rozhovor sย Marekom ล tฤpรกnom
Ako ste sa dostali kย navrhovaniu sakrรกlnej architektรบry?
Zรกklad mi urฤite dalo rodinnรฉ zรกzemie aย kresลฅanskรฉ prostredie, vย ktorom som vyrastal. Na ลกkole som sa hneฤ, ako to bolo moลพnรฉ, vrhol do nรกvrhu prvรฉho kostola โ bolo to vย rรกmci diplomovej prรกce. Odvtedy navrhujem sakrรกlne stavby stรกle, vรคฤลกina ich vลกak leลพรญ vย zรกsuvke alebo vย koลกi. Treba vลกak povedaลฅ, ลพe je pri tom nevyhnutnรฉ obrniลฅ sa veฤพkou trpezlivosลฅou.
Akรฉ sรบ ลกpecifikรก sakrรกlnej architektรบry vย porovnanรญ sย profรกnnou? ฤรญm sa odliลกuje chrรกm naprรญklad od koncertnej sรกly?
Majรบ neuveriteฤพnรฉ mnoลพstvo styฤnรฝch bodov. Sakrรกlny priestor je vลกak pre mลa priestorom stรญลกenia, profรกnny nie. Sakrรกlny priestor by mal uฤพahฤovaลฅ prichรกdzajรบcemu vnรบtornรฝ vzhฤพad. Citlivejลกรญ jedinci to celkom urฤite poznajรบ.
Mรก podoba chrรกmu nejakรฝ vplyv na utvรกranie praktickรฉho ลพivota kresลฅana? Akรฝ vรฝznam mรก chrรกm pre ฤพudskรฝ ลพivot?
ฤlovek mรก rรกd hmatateฤพnรฉ veci aย prรกve takรฝm hmatateฤพnรฝm prostriedkom ukazujรบcim cestu je kostol. Pre vieru, samozrejme, nie je nevyhnutnรฝ, bohosluลพba mรดลพe prebehnรบลฅ aj vย lese. Je vลกak nevyhnutnosลฅou pre naลกe fyzickรฉ telรก aย ich zmysly โ zrak, sluch alebo ฤuch. Aย nesmierne dรดleลพitรฝ je pre opakujรบce sa rituรกly, ktorรฉ nรกs ukotvujรบ vย priestore aย ฤase. Prรกve tie sa tam odohrรกยญvajรบ aย dรก sa zย toho vyvodiลฅ, ลพe kostol je naลกa zhmotnenรก duลกevnรก kotva. Tรกto ostravskรก kotva na obrovskom sรญdlisku naozaj funguje. Nie je vlastne zรกleลพitosลฅou architektรบry, ale predovลกetkรฝm pastoraฤnรฉho tรญmu. Kostol im dรกva ฤo najlepลกie zรกzemie.
Usporiadanie kostolov sa odvรญja od potrieb liturgie, ktorรก predpokladรก moลพnosลฅ dialรณgu medzi veriacimi, kลazom aย Bohom. Je teda dรดleลพitรฉ nechรกpaลฅ spรดsob architektonickรฉho rieลกenia usporiadania priestoru kostola len ako okrajovรบ zรกleลพitosลฅ. ฤo to znamenรก vย praxi?
Oย tom sa napรญsali celรฉ knihy, zjednoduลกene vลกak ide oย veฤพkรบ intuรญciu, ktorรก vyplรฝva zย vnรบtornรฉho preลพรญvania. Konkrรฉtne ostravskรฝ kostol je cestou od vonkajลกieho profรกnneho sveta kย vnรบtornรฉmu duchovnรฉmu jadru โ zrealizovanรฉ do ลกupky architektรบry, stien, oddelenรญ, medzier aย stropov.
Akรบ symbolickรบ รบlohu hrรก fenomรฉn svetla? Vyลพadovala si akustika ลกpecifickรฉ rieลกenie?
Stรกle viac si myslรญm, ลพe so svetlom aย akustikou dnes nevieme zachรกdzaลฅ. Vย porovnanรญ sย majstrovstvom Santiniho kย svetlu aย akustike nemรกm ฤo dodaลฅ.
Preฤo ste zvolili ovรกlny pรดdorys?
Je jednoznaฤne odlรญลกiteฤพnรฝ od okolitej zรกstavby, je mรคkkรฝ, hebkรฝ. Elipsa mรก zรกroveล veฤพmi symbolickรบ geometrickรบ charakteristiku (sรบฤet vzdialenostรญ bodu elipsy od ohnรญsk je vลพdy rovnakรฝ), podobnรบ ako rovnosลฅ vzลฅahu ฤloveka aย Boha. To sa vลกak uลพ dostรกvam do rovรญn, ktorรฉ sรบ skรดr na teologickรฝ dialรณg. Jednoznaฤnou vรฝhrou ostravskรฉho kostola je jeho osadenie na vyvรฝลกenรบ obdฤบลพnikovรบ platformu, ktorรก ho vymedzuje na sรญdliskovom brownfielde spomedzi barov aย hernรญ.
ฤรญm sa tรกto realizรกcia odliลกuje od ฤalลกรญch vaลกich stavieb kostolov?
Tรฝm, ลพe je najvรคฤลกia. Kostol sv. Ducha vย Ostrave je najvรคฤลกรญm porevoluฤnรฝm kostolom vย ฤeskej republike.
Kateลina Kotalovรก
Foto: archรญv Atelier ล tฤpรกn
Autorka je redaktorkou ฤasopisu ASB โ architektura, stavebnictvรญ, byznys
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.