Oรกza viery na ostravskom sรญdlisku
Galรฉria(13)

Oรกza viery na ostravskom sรญdlisku

Pred ฤasom dostavanรฝ Kostol sv. Ducha stojรญ uprostred zรกstavby panelovรฝch domov na sรญdlisku na okraji Ostravy. Je navrhnutรฝ ako modernรก pevnosลฅ. โ€žKeฤ vchรกdzate dovnรบtra, idete skrz jednotlivรฉ vrstvy fungujรบce ako stupne stรญลกenia โ€“ platรณ โ€“ priekopa โ€“ mรบr โ€“ veniec boฤnรฝch priestorov โ€“ vnรบtornรฉ intรญmne jadro. Sรบ to stฤบpiky prechodu od vonkajลกieho materiรกlneho sveta kย vnรบtornรฉmu duchovnรฉmu, ktorรฝ je tรฝmito vrstvami chrรกnenรฝ,โ€œ hovorรญ architekt Marek ล tฤ›pรกn, autor tohto najvรคฤลกieho porevoluฤnรฉho kostola vย ฤŒechรกch.

Priestor, vย ktorom ฤlovek ลพije, je rozpรคtรฝ medzi nebom aย zemou. Stavby, ktorรฉ ฤlovek postavil, odzrkadฤพujรบ tรบto ฤพudskรบ skรบsenosลฅ rozpรคtosti, takลพe beลพne pouลพรญvame slovnรฉ spojenia โ€ždom stojรญโ€œ, โ€ždom sa vzpรญnaโ€œ. Citlivรฝm spรดsobom to tรฉmatizuje Christian Norberg-Schulz vย knihe Genius loci: โ€žMasรญvna aย azda aj konkรกvna zรกkladลˆa pripรบtava budovu kย zemi, zatiaฤพ ฤo dรดraz na vertikรกlny smer ju chce uvoฤพniลฅ. Vertikรกlne lรญnie aย tvary vyjadrujรบ aktรญvny vzลฅah kย nebu aย zรกroveลˆ prijรญmajรบ svetlo. Nakoniec vertikalizmus aย nรกboลพenskรฉ aลกpirรกcie mali vลพdy kย sebe blรญzko. Vย mรบre sa stretรกvajรบ zem aย nebo; toto stretnutie konkretizuje spรดsob bytia ฤloveka.โ€œ

Zvlรกลกtny symbolickรฝ vรฝznam tejto rozpรคtosti obsahuje chrรกm, posvรคtnรก stavba. Vzลฅah kย zemi aย nebu aย stretรกvanie materiรกlneho aย duchovnรฉho sveta sรบ jasne formulovanรฉ aj vย stavbe chrรกmu vย Ostrave-Zรกbล™ehu podฤพa projektu architekta Marka ล tฤ›pรกna. Ten mรก sย navrhovanรญm sakrรกlnej architektรบry veฤพa skรบsenostรญ.

Kostol, na ktorรฝ sa dlho ฤakalo
Pred ฤasom dostavanรฝ novรฝ Kostol sv. Ducha stojรญ uprostred zรกstavby panelovรฝch domov na sรญdlisku na okraji Ostravy. Regiรณn Ostravska, poznamenanรฝ ลฅaลพbou ฤierneho uhlia aย rozvojom ลฅaลพkรฉho priemyslu, sa rozrastal spolu sย prรญlivom obyvateฤพov, ktorรญ sa prisลฅahovali za prรกcou. Vย okrajovรฝch ฤastiach tak vย druhej polovici minulรฉho storoฤia vznikli novรฉ veฤพkรฉ sรญdliskรก.

Kostoly sa aลพ na zrnko realizovanรฝch vรฝnimiek poฤas obdobia komunistickej totality tolerovali len ako kultรบrne dediฤstvo, historickรก pamiatka. Bolo nemysliteฤพnรฉ, aby sa spolu sย rozvรญjajรบcou aglomerรกciou rozvรญjal aj nรกboลพenskรฝ ลพivot veriacich. Preto vย ฤase uvoฤพnenia politickej situรกcie vย druhej polovici 60. rokov aย osobitne vย obdobรญ Praลพskej jari 1968 vznikla medzi farnรญkmi tรบลพba postaviลฅ novรฝ farskรฝ kostol. Zaฤalo sa sย vรฝberom pozemku, prvรฝmi projektmi aj zbierkou na stavbu. Bohuลพiaฤพ, vลกetko zmenil vpรกd vojsk Varลกavskej zmluvy vย auguste 1968 aย nรกslednรก normalizรกcia.

Po revolรบcii myลกlienka postavenia kostola znovu oลพila aย vzniklo rozhodnutie spolu sย kostolom postaviลฅ aj pastoraฤnรฉ centrum โ€“ na pozemku, kde mal stรกลฅ kostol uลพ vย roku 1968.

Elipsa: vzลฅah ฤloveka aย Boha
Architektonickรบ sรบลฅaลพ vyhral projekt Marka ล tฤ›pรกna zย Ateliรฉru ล tฤ›pรกn, autora radu ฤalลกรญch nรกvrhov sakrรกlnej architektรบry aย รบprav interiรฉrov kostolov: zrubovรฉho drevenรฉho Kostola sv. Katarรญny vย Ostrave-Hrabovej, ktorรฝ je kรณpiou kostola zo 16. storoฤia aย ktorรฝ zhorel vย roku 2002, Kostola sv. Vรกclava vย centre Ostravy ฤi drevenej Kaplnky sv. Ducha vย Starom Zubล™รญ.

Architekt Marek ล tฤ›pรกn navrhol kostol ako pevnosลฅ, kde je pod niekoฤพkรฝmi vrstvami chrรกnenรฝ priestor, vย ktorom mรดลพu ฤพudia vย tichosti rozjรญmaลฅ aย stretรกvaลฅ sa sย Bohom. Pretoลพe sakrรกlna architektรบra aย vรดbec umenie sprรญtomลˆujรบ zmyslom neprรญtomnรฉho โ€“ toho inรฉho. โ€žVnรบtro kostola je priestorom stรญลกenia. Od okolia je chrรกnenรฝ niekoฤพkรฝmi vrstvami sรบstrednรฝch prstencov. Vonkajลกie vplyvy โ€“ svetlo, zvuk, chlad โ€“ sรบ filtrovanรฉ rovnako ako vnรญmanie vstupujรบceho. Vstupovanie do tohto kostola je ลกtylizovanou duchovnou cestou od vonkajลกieho โ€“ profรกnneho kย vnรบtornรฉmu โ€“ sakrรกlnemu,โ€œ vysvetฤพuje autor nรกvrhu voฤพbu konceptu vrstvenia.

Vlastnรฝ chrรกm je postavenรฝ na pรดdoryse vย tvare elipsy, ktorรก je bipolรกrnym รบtvarom sย dvoma ohniskami, symbolizujรบcimi vzลฅah ฤloveka aย Boha aย jednotu cirkvi, pretoลพe vย reฤi geometrie mรก kaลพdรฝ bod elipsy rovnakรฝ sรบฤet vzdialenostรญ od ohnรญsk. Eliptickรก krivka kostola umoลพลˆuje vyjadriลฅ vรฝnimoฤnosลฅ stavby uprostred vysokรฝch panelovรฝch domov, pretoลพe vย tomto prรญpade ani nemoลพno pouลพiลฅ klasickรฉ prostriedky zdรดrazลˆujรบce vรฝznam stavby, ako sรบ dominantnรก veฤพkosลฅ alebo jemnรก symbolika. โ€žVzhฤพadom na stavebnรฝ program nebolo moลพnรฉ vytvoriลฅ objemovรบ aย vรฝลกkovรบ dominantu vรคฤลกiu ฤi vyลกลกiu ako okolitรฉ panelovรฉ domy. Preto sa zvolila odliลกnosลฅ jasnรฝm tvarom aย vรคฤลกรญm meradlom. Zรกsadnรฝm prvkom urbanistickรฉho rieลกenia je vytรฝฤenie vyvรฝลกenรฉho ลกtvorcovรฉho platรณ โ€“ sakrรกlneho obvodu. Na ลˆom stojรญ vย rohu samostatne stojaca veลพa aย vย ลฅaลพisku eliptickรฝ kostol obohnanรฝ anglickรฝm dvorom,โ€œ upresลˆuje architekt.

Odolnรฉ materiรกly
Kostol so samostatne stojacou veลพou aย farou je postavenรฝ na platรณ vyvรฝลกenom necelรฝ meter nad รบrovลˆou terรฉnu. Na rozdiel od obdฤบลพnikovรฉho platรณ mรก kostol eliptickรฝ pรดdorys aย je dvojplรกลกลฅovรฝ. Je zaloลพenรฝ na vล•tanรฝch pilรณtach aย ลพelezobetรณnovej ลกkatuli podzemnรฉho podlaลพia. Zvislรฉ nosnรฉ konลกtrukcie sรบ keramickรฉ, hrazdenรฉ betรณnom, strecha je oceฤพovรก. Obvodovรฉ murivo tvoria tehly sย vysokรฝmi tepelnoizolaฤnรฝmi parametrami Heluz Thermo STI 49. Oknรก sรบ hlinรญkovรฉ, do ktorรฝch sa vsadili veฤพkรฉ farebnรฉ fรบzovanรฉ sklรก.

Vedฤพa stojaca fara je prรญzemnรฝ objekt obdฤบลพnikovรฉho pรดdorysu aย skladรก sa zย troch ฤastรญ: bytu kลˆaza, ubytovacรญch priestorov pre nรกvลกtevy aย spoloฤenskej ฤasti sย farskou kancelรกriou. Vย suterรฉne fary sa nachรกdza garรกลพ aย pivniฤnรฉ priestory.

Samostatnรก veลพa stojรญ na okraji vyvรฝลกenรฉho platรณ smerom kย hlavnej prรญstupovej komunikรกcii, mรก obdฤบลพnikovรฝ tvar sย jednou skosenou hranou. Podobne ako opornรฉ steny platรณ aย anglickรฉho dvora ju tvorรญ pohฤพadovรฝ ลพelezobetรณn. Na vrchole tejto tridsaลฅmetrovej veลพe sรบ zavesenรฉ tri zvony aย osadil sa tu kovovรฝ krรญลพ.

Chrรกmy 21. storoฤia? Sย pastoraฤnรฝm centrom
Vnรบtornรฝ priestor tvorรญ presbyteriรกr aย chrรกmovรก loฤ, vo vonkajลกom prstenci sa po obvode stavby nachรกdzajรบ mariรกnska kaplnka, spovednรฉ miestnosti, adoraฤnรก kaplnka, kaplnka pre matky sย deลฅmi, sakrisยญtia aย schodisko do pastoraฤnรฉho centra. Na prvom aย druhom poschodรญ sรบ dva chรณry, jeden pre organ aย zbor, druhรฝ pre ostatnรฝch farnรญkov. Vย suterรฉne stavby je pastoraฤnรฉ centrum, ktorรฉ zahล•ลˆa foyer, sรกlu sย pรณdiom, klubovลˆu, prednรกลกkovรบ miestnosลฅ, ลกatลˆu aย sociรกlne zariadenia.

Komplex sa vyuลพรญva teda nielen na bohosluลพobnรฉ รบฤely, ale aj pastoraฤnรฉ aktivity. Okrem vรฝuฤby kresลฅanskej vรฝchovy tu funguje aj spoloฤenstvo mlรกdeลพe, stretรกvajรบ sa rodiny aj seniori. Pastoraฤnรฉ centrรก uย nรกs zaฤali vznikaลฅ vย prvej polovici 60. rokov minulรฉho storoฤia. Svoj zmysel majรบ predovลกetkรฝm vย mestรกch aย osobitne na sรญdliskรกch, kde pomรกhajรบ prekonaลฅ anonymitu ich obyvateฤพov.

Bohatรก symbolika
Interiรฉr kostola je jemne modelovanรฝ svetlom. Tejto schopnosti svetla je podriadenรก aj svetlรก farebnosลฅ stien, dlaลพby aย vybavenia. Najtmavลกรญ odtieลˆ mรก podlaha evokujรบca zem. โ€žPri farebnosti dlaลพby bol inลกpirรกciou za tepla valcovanรฝ oceฤพovรฝ plech, ktorรฝ je typickรฝm produktom tunajลกรญch ลพeleziarnรญ aย valcovnรญ,โ€œ vysvetฤพuje jej voฤพbu architekt.

Vย kontraste kย tmavลกej podlahe sรบ hranolovรฉ hmoty menzy, krstiteฤพnice, ambรณny aย sedes vytvorenรฉ zo svetlรฉho dunajskรฉho vรกpenca, vลพdy zย jednรฉho monolitnรฉho kusa. โ€žHmotu menzy zraลˆuje pรคลฅ vรฝrezov podobne ako Telo Kristovo na Golgote. ล tyri vรฝrezy sรบ po obvode, piaty vย samotnom jej jadre โ€“ vย ลˆom budรบ uloลพenรฉ ostatky Jรกna Pavla II. Povrch menzy je vyleลกtenรฝ, kubickรฉ vรฝrezy sรบ hrubo opracovanรฉ. Imaginรกrny prรกzdny priestor vรฝrezov je naznaฤenรฝ rovnakรฝm vรกpencom na podlahe,โ€œ opisuje abstraktnรบ symboliku jednรฉho zย objektov vybavenia Marek ล tฤ›pรกn aย pokraฤuje: โ€žKrstiteฤพnica stojรญ uprostred kostola aj celรฉho spoloฤenstva veriacich. Jej hmota je naprieฤ prerazenรก paprskom Ducha svรคtรฉho sย odkazom na krst Jeลพiลกa vย Jordรกne. Vย mieste prierazu utkvela nรกdoba sย krstnou vodou. Svรคtostรกnok nie je spรคtรฝ so zemou, ale akoby levitoval na konzole opรคลฅ zย rovnakรฉho vรกpenca.โ€œ

Aj jednotlivรฉ rรดznofarebnรฉ zasklenรฉ otvory vย stene majรบ svoj sรฉmantickรฝ vรฝznam. Abstraktnรฉ vitrรกลพe prepรบลกลฅajรบ do vnรบtra kostola svetlo, ktorรฉ kontrastuje sย mohutnou stenou. โ€žSvetlo sa stรกva prvkom, ktorรฝ navodzuje neexistenciu rozhrania medzi zmyslami overiteฤพnรฝm aย tรฝm, ฤo je za hraniยญcou hmotnej skutoฤnosti,โ€œ hovorรญ architekt.

Architektรบra aย umenie
Kย sakrรกlnej architektรบre patrรญ umenie. Vย zรกvere presbytรฉria nad hlavnรฝm oltรกrom je vertikรกlny svรคtoduลกnรฝ triptych vรฝznamnรฉho ฤeskรฉho maliara Jakuba ล paลˆhela, maliar Tomรกลก Cรญsaล™ovskรฝ vytvoril pre pastoraฤnรฉ centrum obraz Jรกna Pavla II. aย vย pastoraฤnom centre je tieลพ obraz Stvorenie od ostravskรฉho maliara Daniela Balabรกna.

Pre sรบฤasnรฝ ลพivot cirkvi mรก sakrรกlna architektรบra veฤพkรฝ vรฝznam aย dosah, ako sme mohli poฤuลฅ aj vย prejavoch Jรกna Pavla II. Taliansky architekt aย teoretik architektรบry Sandro Benedetti cituje pรกpeลพa: โ€žJednotlivec aj spoloฤenstvo potrebujรบ umenie, aby mohli interpretovaลฅ svet aย ลพivot, aby mohli osvetliลฅ situรกciu tejto epochy aย pochopiลฅ vรฝลกku aj hฤบbku ฤพudskej existencie.โ€œ Sakrรกlna architektรบra aย vรดbec sakrรกlne umenie pomรกha prekonรกvaลฅ sfรฉru ฤistej รบลพitkovosti.

Pรดdorys

Kostol sv. Ducha
Miesto:ย  Ostrava-Zรกbล™eh
Architekti: Marek Jan ล tฤ›pรกn, Atelier ล tฤ›pรกn
Investori:ย  Rรญmskokatolรญcka farnosลฅ, Ostrava-Zรกbล™eh, Biskupstvo ostravsko-opavskรฉ
Dodรกvatelia:ย  VS โ€“ Incest, a. s., Ikomostav, s. r. o., Vรญtฤ›zslav Kล™esina Sopos,ย  Vitrailservis
Obvodovรฉ murivo:ย  HELUZ THERMO STI 49
Projekt:ย  2002 โ€“ 2004
Realizรกcia stavby:ย  2004 โ€“ 2007
Investiฤnรฉ nรกklady: 55 mil. Kฤ (asi 2,136 mil. eur)
Celkovรฝ obstavanรฝ priestor:ย  14ย 369 m3
Celkovรก zastavanรก plocha / Total built-up area:ย  1ย 967 m2
Vรฝลกka atiky kostola:ย  15,78ย m
Vรฝลกka veลพe: 30ย m, sย krรญลพom 34,5ย m
Kapacita kostola:ย  650 osรดb

Rozhovor sย Marekom ล tฤ›pรกnom

Ako ste sa dostali kย navrhovaniu sakrรกlnej architektรบry?
Zรกklad mi urฤite dalo rodinnรฉ zรกzemie aย kresลฅanskรฉ prostredie, vย ktorom som vyrastal. Na ลกkole som sa hneฤ, ako to bolo moลพnรฉ, vrhol do nรกvrhu prvรฉho kostola โ€“ bolo to vย rรกmci diplomovej prรกce. Odvtedy navrhujem sakrรกlne stavby stรกle, vรคฤลกina ich vลกak leลพรญ vย zรกsuvke alebo vย koลกi. Treba vลกak povedaลฅ, ลพe je pri tom nevyhnutnรฉ obrniลฅ sa veฤพkou trpezlivosลฅou.

Akรฉ sรบ ลกpecifikรก sakrรกlnej architektรบry vย porovnanรญ sย profรกnnou? ฤŒรญm sa odliลกuje chrรกm naprรญklad od koncertnej sรกly?
Majรบ neuveriteฤพnรฉ mnoลพstvo styฤnรฝch bodov. Sakrรกlny priestor je vลกak pre mลˆa priestorom stรญลกenia, profรกnny nie. Sakrรกlny priestor by mal uฤพahฤovaลฅ prichรกdzajรบcemu vnรบtornรฝ vzhฤพad. Citlivejลกรญ jedinci to celkom urฤite poznajรบ.

Mรก podoba chrรกmu nejakรฝ vplyv na utvรกranie praktickรฉho ลพivota kresลฅana? Akรฝ vรฝznam mรก chrรกm pre ฤพudskรฝ ลพivot?

ฤŒlovek mรก rรกd hmatateฤพnรฉ veci aย prรกve takรฝm hmatateฤพnรฝm prostriedkom ukazujรบcim cestu je kostol. Pre vieru, samozrejme, nie je nevyhnutnรฝ, bohosluลพba mรดลพe prebehnรบลฅ aj vย lese. Je vลกak nevyhnutnosลฅou pre naลกe fyzickรฉ telรก aย ich zmysly โ€“ zrak, sluch alebo ฤuch. Aย nesmierne dรดleลพitรฝ je pre opakujรบce sa rituรกly, ktorรฉ nรกs ukotvujรบ vย priestore aย ฤase. Prรกve tie sa tam odohrรกยญvajรบ aย dรก sa zย toho vyvodiลฅ, ลพe kostol je naลกa zhmotnenรก duลกevnรก kotva. Tรกto ostravskรก kotva na obrovskom sรญdlisku naozaj funguje. Nie je vlastne zรกleลพitosลฅou architektรบry, ale predovลกetkรฝm pastoraฤnรฉho tรญmu. Kostol im dรกva ฤo najlepลกie zรกzemie.

Usporiadanie kostolov sa odvรญja od potrieb liturgie, ktorรก predpokladรก moลพnosลฅ dialรณgu medzi veriacimi, kลˆazom aย Bohom. Je teda dรดleลพitรฉ nechรกpaลฅ spรดsob architektonickรฉho rieลกenia usporiadania priestoru kostola len ako okrajovรบ zรกleลพitosลฅ. ฤŒo to znamenรก vย praxi?
Oย tom sa napรญsali celรฉ knihy, zjednoduลกene vลกak ide oย veฤพkรบ intuรญciu, ktorรก vyplรฝva zย vnรบtornรฉho preลพรญvania. Konkrรฉtne ostravskรฝ kostol je cestou od vonkajลกieho profรกnneho sveta kย vnรบtornรฉmu duchovnรฉmu jadru โ€“ zrealizovanรฉ do ลกupky architektรบry, stien, oddelenรญ, medzier aย stropov.

Akรบ symbolickรบ รบlohu hrรก fenomรฉn svetla? Vyลพadovala si akustika ลกpecifickรฉ rieลกenie?
Stรกle viac si myslรญm, ลพe so svetlom aย akustikou dnes nevieme zachรกdzaลฅ. Vย porovnanรญ sย majstrovstvom Santiniho kย svetlu aย akustike nemรกm ฤo dodaลฅ.

Preฤo ste zvolili ovรกlny pรดdorys?

Je jednoznaฤne odlรญลกiteฤพnรฝ od okolitej zรกstavby, je mรคkkรฝ, hebkรฝ. Elipsa mรก zรกroveลˆ veฤพmi symbolickรบ geometrickรบ charakteristiku (sรบฤet vzdialenostรญ bodu elipsy od ohnรญsk je vลพdy rovnakรฝ), podobnรบ ako rovnosลฅ vzลฅahu ฤloveka aย Boha. To sa vลกak uลพ dostรกvam do rovรญn, ktorรฉ sรบ skรดr na teologickรฝ dialรณg. Jednoznaฤnou vรฝhrou ostravskรฉho kostola je jeho osadenie na vyvรฝลกenรบ obdฤบลพnikovรบ platformu, ktorรก ho vymedzuje na sรญdliskovom brownfielde spomedzi barov aย hernรญ.

ฤŒรญm sa tรกto realizรกcia odliลกuje od ฤalลกรญch vaลกich stavieb kostolov?
Tรฝm, ลพe je najvรคฤลกia. Kostol sv. Ducha vย Ostrave je najvรคฤลกรญm porevoluฤnรฝm kostolom vย ฤŒeskej republike.

Kateล™ina Kotalovรก
Foto: archรญv Atelier ล tฤ›pรกn

Autorka je redaktorkou ฤasopisu ASB โ€“ architektura, stavebnictvรญ, byznys

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie