Obchodné centrum Trnava Park
Spádová oblasť pre 570 tisíc ľudí a z pohľadu obchodu doteraz podceňovaná. To boli dôvody, pre ktoré sa írsky investor Parker Green International rozhodol v Trnave vybudovať nové obchodné centrum. Trnava Park vznikne na križovatke ciest a v blízkosti výrobného areálu PSA Peugeot Citroën Slovakia, kde pracuje okolo tritisíc ľudí.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
„V blízkosti areálu nákupného centra sa nachádza aj predajňa nemeckej spoločnosti Baumax, čo je tiež dôkazom dobrého umiestnenia centra,“ hovorí riaditeľ divízie maloobchodu investičnej spoločnosti Parker Green International Eddie Cull. Vo všeobecnosti totiž platí, že lokalita je zárukou úspechu nového obchodného centra. Umiestnenie Trnava Parku medzi výrobou PSA, centrom mesta Trnava a areálom reťazca Baumax je preto naozaj kľúčové – ide totiž o klasickú „win-win situáciu“ – teda o situáciu, ktorá je výhodná pre všetkých zúčastnených. „Vjazd do areálu centra je spoločný s vjazdom do areálu Baumaxu, prepojené budú aj obe parkoviská. Návštevník obchodného centra Trnava Park bude mať rovnako ako návštevník Baumaxu pocit, že vchádza do jedného súvislého areálu,“ hovorí architekt Pavol Horváth z architektonického ateliéru GFI.
Spolupráca a nasadenie
Autormi projektu obchodného centra Trnava Park sú dve architektonické kancelárie; jedna tuzemská a jedna zahraničná. „Privítali sme koncepty od najskúsenejších pre nás dostupných architektov z britskej architektonickej kancelárie Jestico & Whiles, ktorá má svoju pobočku v Prahe, v kombinácii so slovenskou architektonickou kanceláriou GFI, ktorá okrem iného pracovala aj na projekte spomínaného areálu PSA,“ hovorí Helen Cunningham, vedúca oddelenia komunikácie spoločnosti Parker Green International a dodáva, že spoločnosť bola „nadšená ich prácou a ich nasadením, s ktorým prinášali moderné dizajnové, no aj absolútne praktické a funkčné riešenia.“ Investor oslovil architektonickú kanceláriu Jestico & Whiles aj preto, že mal so spoluprácou s nimi v minulosti dobré skúsenosti – pracovali spoločne na rôznych projektoch v zahraničí.
„Architektonický ateliér GFI zastrešoval najmä všetky projektové práce a inžiniersku činnosť na Slovensku a do projektu vstúpil až po vypracovaní základného architektonického konceptu,“ hovorí architekt Pavol Horváth. Spoločným produktom oboch ateliérov bolo dopracovanie projektov na územné rozhodnutie, stavebné povolenie a projekt interiéru.
Centrum pre región
Prvá fáza nákupného centra bude pozostávať z viac ako 28 tisíc m2 zastavanej plochy. Bude vytvárať zázemie pre supermarket a 90 maloobchodných prevádzok. K nemu bude patriť 1 354 parkovacích miest v susedstve areálu Baumaxu. „Objekt tvoria dve nadzemné podlažia. Dispozíciu určuje centrálna dvojpodlažná obchodná pasáž, ktorá sa tiahne pozdĺž celého objektu,“ hovorí Pavol Horváth. Po oboch stranách pasáže sú umiestnené obchodné priestory.
Do objektu povedú tri hlavné vstupy, v prvej fáze však budú dokončené len dva. „V týchto miestach bude pasáž rozšírená a vytvorí veľkorysé átriá so zasklenou strechou – tie budú tvoriť dominantné priestory celého objektu,“ hovorí architekt a dodáva, že okrem obchodných prevádzok investor v centre štandardne plánuje umiestniť aj priestory určené na voľnočasové aktivity, ako napríklad kaviarne, reštaurácie, kino a podobne.
„Pôjde o regionálne nákupné centrum so spádovou oblasťou pre takmer 600 tisíc obyvateľov, takže sme chceli, aby architektúra prvej fázy centra bola inovatívna, provokatívna a aby odrážala kvalitu, ktorú chce centrum ponúknuť,“ opisuje predstavu investora o architektúre centra Eddie Cull.
Symbol prosperity
Pôdorys objektu budovaného v prvej fáze má tvar písmena L, v druhej fáze by však malo pribudnúť ešte jedno rameno, ktoré uzavrie parkovisko na nádvorí do tvaru písmena U. Dizajn exteriéru je jednoduchý, odlišuje sa však jednoduchou metaforou čiarového kódu, tvoriaceho fasádu. „Fasáda je jednoliata a bez výrazných akcentov, zaujímavá je ale svojím netradičným riešením. Bude sa skladať z plechových zvislých obkladov s lamelami, čo dohromady vytvorí efekt čiarového kódu. Na ňu sme nepravidelne umiestnili zasklené výklady a presvetľovacie pásy, ktoré budú v noci osvetlené,“ vysvetľuje architekt. Helen Cunningham dodáva, že inšpirácia čiarovým kódom má jednoduché korene – kód je symbolom obchodu a prosperity, čo výborne komunikuje s funkciou obchodného centra. Architekt Pavol Horváth tiež dáva do pozornosti návrh strechy obchodného centra, ktorú tvoria „výškovo lámajúce sa trojuholníkové segmenty, ktoré tvarom pripomínajú pohorie.“ V segmentoch sú umiestnené svetlíky, ktorých plocha je väčšia v centrálnych átriách. Pozdĺž obchodnej pasáže je zasklenie menšie.
Pôdorys obchodného centra
Ponuka a prínos
Investor predpokladá, že obchodné centrum Trnava Park by sa mohlo aj vďaka svojmu umiestneniu stať najpopulárnejším obchodným centrom celého regiónu. Pripravil preto zázemie, ktoré by malo vyhovieť medzinárodným, európskym aj lokálnym značkám. „Na rozlohe viac než štyritisíc m2 sa bude rozprestierať prevádzka britského maloobchodného reťazca Tesco. K dispozícii však bude ďalších 90 značiek,“ uzatvára marketingová manažérka spoločnosti Parker Green.
Prínosom je samozrejme samotné centrum, ktoré obslúži doteraz nezaradenú cieľovú skupinu zákazníkov. Trnava Park navyše predstavuje nezanedbateľný ekonomický stimul regiónu a ponúkne prácovné príležitosti pre približne 1 500 ľudí.
Okrem iného je obchodné centrum Trnava Park aj dôkazom, že výstavbe tohto typu objektov ešte na Slovensku neodzvonilo. Potvrdzuje to aj vedúca oddelenia pre komunikáciu investičnej spoločnosti, ktorá hovorí: „Z počtu záujemcov o priestory a z ochoty bankových inštitúcií financovať výstavbu prvej fázy centra je zrejmé, že slovenský potenciál obchodných centier ešte zďaleka nie je vyčerpaný.“
Obchodné centrum Trnava Park Miesto: Trnava, lokalita Od Zavarského – Nová ulica Využitie: Obchodné a zábavné centrum Autor/Autori: Jestico+Whiles, GFI Investor: Parker Green International Developer: Property Development, a. s. – dcérska spoločnosť firmy Parker Green International Stavebné povolenie: 19. 2. 2009 Plánovaný začiatok výstavby: 11/2010 Plánované ukončenie výstavby: 1.Q 2012 Plocha parcely: 93 930 m2 Zastavaná plocha / Built-up area: 29 285 m2 Úžitková plocha: 60 875 m2 Obostavaný priestor: 363 965 m3 Zeleň a ostatné plochy: zeleň 21 243 m2, spevnené plochy 39 295 m2 Podlažná plocha: 60 875 m2 (celková plocha pre obidve etapy) Počet nadzemných podlaží : 2 Počet podzemných podlaží: 0 Počet nadzemných parkovacích miest: 1 354 Generálny dodávateľ: PSG – International, a. s., Praha Generálny projektant: GFI, a. s., Bratislava Geologický prieskum: Terratest, s. r. o. |
Tamara Leontievová
Vizualizácie: Jestico & Whiles
Článok bol uverejnený v časopise ASB.