Japonskรฝ architekt Yoshio Taniguchi: Dotรฝkajte sa architektรบry
Galรฉria(6)

Japonskรฝ architekt Yoshio Taniguchi: Dotรฝkajte sa architektรบry

Partneri sekcie:

Nie je to tak dรกvno, ฤo Yoshia Taniguchiho poznali nanajvรฝลก v domovskom Japonsku. Najmรค ako autora najrozliฤnejลกรญch stรกnkov kultรบry, ktorรฉ situoval po celom ostrove. Odvtedy, ako zrealizoval vรญลฅaznรฝ projekt na prestavbu a rekonลกtrukciu Mรบzea modernรฉho umenia (MoMA) v New Yorku, jeho meno sa prenieslo aj cez Pacifik. Investรญcia vo vรฝลกke takmer pol miliardy dolรกrov ho katapultovala na vรฝslnie svetovej architektรบry, ktorej ponรบkol nekonvenฤnรฝ pohฤพad na moลพnosti sรบฤasnej architektรบry. Yoshio Taniguchi poskytol exkluzรญvny rozhovor, ktorรฝ cez fax a e-mail sprostredkoval asistent kancelรกrie Taniguchi and Associates, sรญdliacej v Tokiu, Hui Min Liaw.

Pรกn Taniguchi, sรบลฅaลพ vypรญsanรบ na stvรกrnenie Mรบzea modernรฉho umenia v New Yorku ste vyhrali v silnej konkurencii mnohรฝch uznรกvanรฝch architektov. ฤŒo rozhodlo, ลพe ste sa stali vรญลฅazom prรกve vy?

Eลกte pred touto sรบลฅaลพou som navrhol viacero veฤพkรฝch mรบzeรญ v Japonsku, ktorรฉ mali dobrรบ odozvu u odbornรญkov i laickej verejnosti. No neboli aลพ takรฉ znรกme mimo Japonska. Naลกลฅastie vรคฤลกina ฤlenov poroty navลกtรญvila Japonsko a moje budovy videla na vlastnรฉ oฤi. V zdรดvodnenรญ poroty sa spomรญna, ลพe vรฝber mรดjho projektu bol podmienenรฝ aj mojimi uplynulรฝmi vรฝsledkami. A preto som spokojnรฝ.

Pri preberanรญ รบlohy ste vyhlรกsili: โ€žDajte mi dosลฅ peลˆazรญ a ja vรกm dรกm architektรบru. Dajte mi viac peลˆazรญ a nechรกm ju zmiznรบลฅ.โ€œ Podarilo sa vรกm naplniลฅ tieto slovรก?

Tรบto sentenciu som venoval nรกvลกtevnรญkom novรฉho newyorskรฉho mรบzea. Verรญm, ลพe raz bude architektรบra perfektnรก a originรกlna a niekomu sa podarรญ vymazaลฅ jej fyzikรกlne limity. Moลพno sa raz bude klรกsลฅ dรดraz len na zรกลพitok z jej kontextu s prostredรญm a atmosfรฉru bude vytvรกraลฅ duchovnรก realita samotnej architektรบry. Zรกลพitok z architektรบry by nemal byลฅ sprostredkovanรฝ cez slovรก a rรดzne teรณrie. Naplno ju moลพno preลพรญvaลฅ iba v reรกlnom dotyku. Iba tak sa mรดลพe vytvรกraลฅ zรกลพitok. Dotรฝkajte sa architektรบry vลกetkรฝmi zmyslami!

Vo vaลกej architektรบre sa kombinuje funkcionalistickรก ฤistota so zmyslom pre detaily japonskรฉho minimalizmu. Je to presnรฉ alebo podฤพa vaลกich slov teรณrie a slovรก nevystihujรบ zmysel architektรบry?

Do kaลพdรฉho svojho projektu sa snaลพรญm vloลพiลฅ ลกpecifickรฉ miesto jej situovania a architektonickรฝ koncept. Som Japonec ลพijรบci a tvoriaci v Japonsku. Vplyv japonskej kultรบry je sรบฤasลฅou mojej architektรบry. Nechcem, aby ma ฤพudia, ktorรญ sa stretnรบ s mojimi stavbami, zaลกkatuฤพkovali ako autora s nemennรฝm rukopisom, ale ako tvorcu, ktorรฝ myslรญ na ich prรญjemnรฝ pocit a bohatรฉ estetickรฉ vnemy.

รšvodnou vรฝstavou v rekonลกtruovanom mรบzeu MoMA bola vaลกa expozรญcia s nรกzvom Devรคลฅ mรบzeรญ. Dรก sa povedaลฅ, ลพe najbliลพลกia je vรกm architektรบra kultรบrnych objektov?

Nezaujรญmam sa len o architektรบru kultรบrnych stรกnkov, ale aj o architektรบru pre verejnosลฅ. Hotely ฤi kniลพnice tvarujรบ spoloฤnosลฅ, mesto a prostredie rovnako ako mรบzeรก.

Do akej miery ovplyvลˆujรบ tieto stavby komercia a lokรกlne ลพijรบce spoloฤenstvo ฤพudรญ?

Je to veฤพmi individuรกlne. Obidve oblasti idรบ v sรบฤasnosti vedฤพa seba a sรบ vo svojej podstate neoddeliteฤพnรฉ. Nie vลพdy sa vลกak musรญ komercia vnรญmaลฅ v ironickom, ba aลพ hanlivom tรณne. Aj ona mรดลพe byลฅ stimulujรบca a priniesลฅ novรฉ duchovnรฉ obsahy. Pravda, nesmie byลฅ urฤujรบca v kreovanรญ architektonickรฝch tvarov a hmรดt.

Na zaฤiatku svojej kariรฉry ste pracovali u Kenza Tangeho. ฤŒo ste si od neho odniesli?

Takmer desaลฅ rokov u Kenza bolo pre mลˆa tou pravou univerzitou architektรบry. Keฤ ste sa uลพ k nemu dostali, tak ako sa poลกลฅastilo mne, mohli ste si od neho veฤพmi veฤพa odniesลฅ. Museli ste vลกak veฤพa drieลฅ, pretoลพe jeho nรกroky boli obrovskรฉ. Na seba aj na ostatnรฝ ch. No okrem toho, ลพe vyลพadoval disciplรญnu, bol aj vรฝnimoฤnรฝm bรกsnikom tvarov, ktorรฝ sa pri kaลพdej novej budove snaลพil priniesลฅ ฤosi originรกlne. Tento pocit zostal aj mne, ale ฤi sa mi to darรญ, musia posรบdiลฅ inรญ.

Yoshio Taniguchi (*1937) pracoval v rokoch 1964 aลพ 1972 u Kenza Tangeho. Od roku 1979 je prezidentom vlastnej spoloฤnosti Taniguchi and Associates v Tokiu. Taniguchi vyuฤoval architektรบru na Harvardskej univerzite, Kalifornskej univerzite v Los Angele s a univerzite v Tokiu. Okrem mรบzeรญ sa vo svojej tvorbe venoval aj nรกvrhom kniลพnรญc, ลกkรดl, hotela, akvรกria i ฤajovne. Medzi jeho najznรกmejลกie prรกce patrรญ Higashiyama Kaii Gallery, ktorรก sa otvรกra do zรกhrady s bazรฉnom. Prelรญnanie interiรฉru s exteriรฉrom harmonizuje so z ameranรญm galรฉrie na plenรฉrovรบ maฤพbu. Zรกroveลˆ vedie dialรณg s okolitรฝm prostredรญm. Oproti naganskej ลพelezniฤnej stanici sa v roku 1991 podฤพa jeho nรกvrhu dokonฤilo Mรบzeum sรบฤasnรฉho umenia Marugame Genichiro-Inokuma. Okrem samotnรฉho mรบzea rieลกil aj rozsiahle verejnรฉ priestory.

V Mรบzeu stredovekรฉho umenia v Toyote, ktorรฉ sa dokonฤilo v roku 1995, chcel architekt zachovaลฅ historickรฝ nรกdych budovy v sรบlade s dynamickosลฅou okolitรฉho prostredia. Architekt nรกvลกtevnรญkom doprial vรฝhฤพad z novej budovy sรบฤasne na novรฉ mesto a historickรบ oblasลฅ. Rรดzne funkcie mรบzea sa rozdelili do jednotlivรฝch ฤastรญ: administratรญva a dodรกvateฤพskรฉ vstupy sa nachรกdzajรบ na prรญzemรญ, nรกvลกtevnรญci prichรกdzajรบ do mรบzea cez strednรบ ฤasลฅ a terasa so sochami tvorรญ vrchnรบ ฤasลฅ. Okolie mรบzea bolo navrhnutรฉ ako promenรกda a park. V sรบฤasnosti sa plรกnuje rozลกรญriลฅ o kultรบrne a rekreaฤnรฉ zariadenia pre celรฉ mesto Toyota.

Mรบzeum fotografie Kena Domona je jedno z dvoch Taniguchiho mรบzeรญ, ktorรฉ sรบ venovanรฉ tvorbe jedinรฉho umelca. Je to skรดr pamรคtnรก budova ako tradiฤnรฉ mรบzeum. Budova je nielen poctou fotografovi Kenovi Domonovi (1909โ€“1999), ale aj zdrojom inลกpirรกcie. Umeleckรฉ mรบzeum Shiseido prezentuje zbierku tradiฤnรฉho japonskรฉho remesla, maฤพby a sochรกrstva. Mรบzeum sa nachรกdza medzi priemyselnรฝmi budovami v malom priemyselnom meste. Tvar mรบzea bol odvodenรฝ od vysokorรฝchlostnรฉho vlaku, ktorรฝ prechรกdza tesne pred nรญm.

V sรบลฅaลพi o novรบ tvรกr Mรบzea modernรฉho umenia v New Yorku sa presadil aj medzi takรฝmi stรกlicami, ako sรบ Jacques Herzog a Pierre de Meuron (ล vajฤiarsko), Toyo Ito (Japonsko), Rem Koolhaas (Holandsko), Dominique Perrault (Francรบzsko) a Bernard Tschumi (USA). Na svojej prvej zรกkazke mimo Japonska si dal zรกleลพaลฅ a pri projektovanรญ Mรบzea modernรฉho umenia vyuลพil svoje dlhoroฤnรฉ skรบsenosti. O tom, ลพe architektรบra a umenie sa nielen navzรกjom prelรญnajรบ, ale aj rozvรญjajรบ, svedฤรญ รบvodnรก vรฝstava v galรฉrii. Kurรกtori mรบzea vzdali poctu prรกve Yoshimu Taniguchimu, ktorรฝ v nej na prelome rokov 2004 a 2005 predstavil vlastnรบ profilovรบ vรฝstavu s nรกzvom Devรคลฅ mรบzeรญ.

ฤฝudo Petrรกnsky, (kd)
Foto: G. Hauner, A. Hauner, archรญv MOMA