Coop Himmelb(l)au posunul hudbu do nového priestoru
Hudba, tvorivosť a umenie – triáda odrážajúca spoločenskú synergiu, ale aj architektonické vyjadrenie, ktoré je prítomné v jednom z najnovších projektov známej viedenskej architektonickej kancelárie COOP HIMMELB(L)AU. V návrhu Domu hudby v dánskom Aalborgu sa výchovná funkcia spája s kultúrnymi hodnotami. Projekt zahŕňa spoločné priestory pre verejnosť, ako aj priestory určené na vystúpenia a na infraštruktúru, ktoré sú súčasťou otvoreného systému umožňujúceho kontakty medzi návštevníkmi, umelcami, študentmi a učiteľmi v jedinom hybridnom priestore.
Spoločné využívanieBudova sa otvára smerom na sever rozľahlým vstupným priestorom, z ktorého je výhľad na fjord a priľahlý otvorený kultúrny priestor. Hlavnú koncertnú sieň dopĺňajú tri ďalšie sály rozličných veľkostí, ktoré možno využívať na viaceré účely. Nachádzajú sa pod vstupným priestorom vo vertikálnej inverzii vzhľadom na tradičnú orientáciu predná časť budovy/zadná časť budovy, optimalizujú úžitkovú plochu a vytvárajú živý spoločenský priestor na mnohoraké využitie.
Základnou myšlienkou priestorového usporiadania komplexu je spoločné využívanie, pričom sa rešpektujú potreby nezávislého fungovania jednotlivých inštitúcií, ktoré v budove sídlia. Projekt poskytuje široké možnosti a verejné priestory v ňom plynule prechádzajú do priestorov využívaných ako javisko či koncertná sieň.
Pri návrhu sa vstupný priestor využíva na spojenie centrálne situovanej koncertnej siene a vzdelávacích priestorov rozmiestnených v tvare U a situovaných za prevádzkovými priestormi okolo koncertnej siene, ktorá má v koncepcii podobu nádvoria.
Týmto riešením architekti umožnili prístup denného svetla a maximalizovali výhľad do exteriéru, pričom navrhli hospodárny a účinný systém cirkulácie vzduchu. Išlo im najmä o úzke a centralizované prepojenie s miestnosťami na predstavenia a koncerty a priestormi pre návštevníkov.
Pracovné priestory pre Aalborský symfonický orchester sú umiestnené na najvyššom, treťom poschodí tejto galérie. Vzdelávacie priestory Hudobnej akadémie a Katedry hudby a hudobnej terapie Aalborskej univerzity sú na dvoch podlažiach hlavnej budovy v tvare písmena U s nádvorím, uprostred ktorého je koncertná sieň.
Dom hudby Miesto: Aalborg (Dánsko) Generálny projektant: COOP HIMMELB(L)AU Wolf D. Prix / W. Dreibholz & Partner ZT GmbH Hlavný autor návrhu: Wolf D. Prix Architekti: Marcelo Bernardi, Pete Rose Architekt návrhu: Luzie Giencke Architekt návrhu interiéru: Eva Wolf Zadávateľ: North Jutland House of Music Foundation, Aalborg, Dánsko Návrh úpravy okolia: Jeppe Aagaard Andersen, Helsingo/r, Dánsko Verejná súťaž (1. cena): 2003 Začiatok projektovania: február 2008 Plánované ukončenie projektu: 2012 Úžitková plocha: 17,637 m2 Celková plocha: 20,257 m2 |
Najväčšie siene
Koncertná sieň – pri pohľade z foyeru sa koncertná sieň javí ako monolitická forma vytvorená z prírodných materiálov v prírodných farbách, keď však návštevník vojde do hľadiska, výrazové prostriedky architektúry sa zmenia na plynulé geometrické krivky, ktoré hýria farbami a na ktoré sa sústreďuje umelé osvetlenie, čo priestoru prepožičiava osobitnú divadelnú atmosféru.
Z úsporných dôvodov a na optimálne tlmenie hluku je koncertná sieň na prízemí koncipovaná ako samostatný štrukturálny prvok v rámci budovy, ale aj od ďalších menších sál, ktoré ju obkolesujú v tvare písmena U a nachádzajú sa pod úrovňou foyeru. Diváci a poslucháči v hľadisku sú umiestnení na troch úrovniach, pričom časť z nich sedí na galériách a balkónoch, ktoré sa vinú po obvode priestoru v premenlivých zakrivených líniách. V priestore tak vytvárajú intímnu atmosféru a spájajú ho s javiskom, ktoré sa výrazne odlišuje od tradičných dlhých a úzkych javiskových priestorov.
Klasická a rytmická sála – tieto dve sály sú vzdelávacími a zároveň koncertnými priestormi, do ktorých bude mať príležitostne prístup aj verejnosť. Sú účelovo navrhnuté na nácviky a koncerty orchestra klasickej hudby a iných hudobných zoskupení. Navrhnuté sú tak, aby dodatočnou úpravou stien poskytovali flexibilný a úsporný spôsob na vytvorenie priestorov s optimálnou akustikou.
Komorná sála – je to stredne veľká miestnosť, do ktorej sa zmestí asi 300 návštevníkov rozličných predstavení a produkcií. Zároveň je táto miestnosť určená ako hlavný priestor na skúšky Aalborského symfonického orchestra. Má rovnú podlahu a jej flexibilné akustické vlastnosti sa dosahujú zatiahnutím a odtiahnutím horizontálnych závesov, ktoré sa môžu uschovať v stenách a využívajú sa na vytvorenie dodatočných priestorov.
Spotreba energie
Vo foyeri sa využíva prirodzené vetranie s nízko situovanými oknami na prívod čerstvého vzduchu a vysoko situovanými oknami a prieduchmi na odvod opotrebovaného vzduchu. Súčasťou návrhu podlahy je betónová platňa s vodou, ktorou sa zabezpečuje v zime vykurovanie a v lete chladenie.
Nočným vetraním foyeru v letnom období sa betónové steny koncertnej siene využívajú na vytvorenie zásob energie. Steny, ktoré sa v noci ochladili, cez deň ochladzujú vzduch, a naopak, teplo, ktoré sa v stenách uložilo cez deň, v noci zohrieva vzduch v priestore.
V zime, na jar a na jeseň zabezpečuje prirodzené chladenie voda z fjordu. Beznákladové chladenie možno využívať v čase, keď je teplota vody je nižšia, ako je požadovaná teplota v budove.
Vzduchovody a klimatizačné jednotky sú nízkotlakové, takže ventilátory na distribúciu vzduchu v budove spotrebujú menej elektriny. Klimatizačné jednotky sú vybavené vysokovýkonnými rekuperačnými jednotkami. V koncertnej sieni sa na prívod čerstvého vzduchu využívajú zásobníky umiestnené pod sedadlami, teda priamo na miestach, kde sedí publikum.
(pet)
Vizualizácie: Coop Himmelb(l)au
Článok bol uverejnený v časopise ASB.