image 70419 25 v1
Galรฉria(7)

ลฝilinskรก synagรณga sa premieลˆa na Kunsthalle

Prรญbeh premeny ลพilinskej synagรณgy na kunsthalle je dรดkazom, ลพe kultรบra nemรก na Slovensku na ruลพiach ustlanรฉ. Filantropi sa nehrnรบ dokonca ani vtedy, keฤ mรก stavba postavenรก v roku 1931 v rodnom liste zapรญsanรฉho ako autora vรฝznamnรฉho nemeckรฉho architekta Petra Behrensa.

06 MG 5667
03 MG 5650
01 MG 5636
02 MG 5640
04 MG 5688
05 MG 5742

O tom, ลพe nadลกenci z okruhu ลพilinskรฉho obฤianskeho zdruลพenia Truc sphรฉrique sa v roku 2011 pustili do zรกchrany bรฝvalej ลพidovskej neologickej synagรณgy, ktorรก sa uลพ v roku 1963 stala nรกrodnou kultรบrnou pamiatkou, sa uลพ popรญsalo mnoho. Po trpkom prebudenรญ zo sna o slovenskej filantropii zistili, ลพe sa bude opakovaลฅ prรญbeh ลฅaลพkej a zdanlivo nekonฤiacej sa prรกce, akรบ uลพ poznajรบ zo svojej domovskej Stanice ลฝilina-Zรกrieฤie. Po pรกr rokoch a tisรญcke ton vynesenรฉho materiรกlu sa objekt Novej synagรณgy zaฤรญna nadychovaลฅ do novรฉho ลพivota. O financovanรญ celรฉho projektu, o รบlohe architekta a ฤalลกรญch ฤพudรญ v tรญme a o priebehu rekonลกtrukcie sme sa rozprรกvali s Marekom Adamovom, riaditeฤพom obฤianskeho zdruลพenia Truc sphรฉrique, ktorรฝ si osvojil myลกlienku o zรกchrane synagรณgy medzi prvรฝmi, a s architektom Martinom Janฤokom, laureรกtom ocenenia CE.ZA.AR., ktorรฝ v poslednรฝch rokoch zรญskal renomรฉ ako architekt-minimalista.

Spรดsob, akรฝ ste zvolili pri rekonลกtrukcii a revitalizรกcii synagรณgy je na slovenskรฉ pomery neลกtandardnรฝ. Ako sa vรกm darรญ?

Marek Adamov: Dostali sme ponuku od ลพidovskej obce na budovu, ktorรบ sme vtedy nepotrebovali, mali sme dosลฅ roboty s udrลพanรญm kultรบrneho centra Stanica ลฝilina-Zรกrieฤie. Z pozรญcie aktivistu je to nezvyฤajnรฝ pocit. Robiลฅ nieฤo len preto, lebo mรกte k dispozรญcii objekt kvalitnej architektรบry, to nie je ten sprรกvny motor. Vedeli sme len, ลพe sa musรญme do toho pustiลฅ, lebo zrejme nik inรฝ to neurobรญ. Dnes uลพ vieme, ลพe tรบ budovu potrebujeme, je pre nรกs obrovskou prรญleลพitosลฅou. V prรญpade synagรณgy nรกs sprevรกdza sรฉria vyvrรกtenรฝch omylov. Ten prvรฝ je o tom, ลพe takรกto prestรญลพna architektรบra spรดsobรญ, ลพe sa podporovatelia budรบ biลฅ, aby sa mohli na rekonลกtrukcii podieฤพaลฅ; ลพe na ministerstve kultรบry budeme prioritou a hneฤ sa nรกjdu aj dvaja-traja veฤพkรญ sponzori.

A nevedeli by ste, ฤo s peniazmi?

MA: To sme urฤite neoฤakรกvali, ale dรบfali sme, ลพe to bude jednoduchลกie; ลพe ministerstvo kultรบry bude jeden partner, nieฤo zรญskame z nรณrskych fondov a sรบฤasne nรกs podporรญ veฤพkรก banka a eลกte jedna-dve firmy.

Ako rรฝchlo ste vytriezveli?

MA: Ministerstvo kultรบry nรกm hneฤ v prvรฝ rok dalo 20-tisรญc eur, ale tรก suma bola z รบplne inej kategรณrie, do akej sme si mysleli, ลพe patrรญme. Boli sme naivnรญ.

ฤŒakali ste eลกte jednu nulu za sumou?

MA: V podstate รกno, pri mnohรฝch grantoch, ktorรฉ sme mali a mรกme, chรฝba jedna nula. Od firemnรฝch sponzorov sme v prvom roku dostali len zamietavรฉ odpovede alebo len minipodpory. Uvedomili sme si, ลพe veฤพa vecรญ musรญme pretlaฤiลฅ vlastnรฝmi rukami a nadลกenรญm, nebudeme si mรดcลฅ dovoliลฅ veci kupovaลฅ a platiลฅ ฤพuฤom za ich prรกcu. Aลพ verejnรก zbierka v roku 2012 a mediรกlna kampaลˆ vrรกtili do hry sponzorov, pretoลพe zrazu bolo o synagรณge poฤuลฅ, vyลกlo mnoลพstvo ฤlรกnkov, mรฉdiรก urobili obrovskรบ robotu za nรกs.

Vrรกลฅme sa naspรคลฅ k obdobiu, keฤ ลพidovskรก obec chcela s objektom nieฤo urobiลฅ. Ako ste sa k synagรณge vรดbec dostali?

MA: Je prekvapenรญm, ลพe kino v objekte vydrลพalo aลพ do roku 2010. Obec rieลกila, ฤo ฤalej s objektom, a logicky iลกli po veฤพkรฝch hrรกฤoch โ€“ mesto, VรšC, dokonca to ponรบkali katolรญckej cirkvi. ลฝidovskรก obec v ลฝiline mรก asi 50 ฤพudรญ, z toho je veฤพa dรดchodcov. Jednรฉho dลˆa priลกli za nami na Stanicu s ponukou, ฤi by sme sa my do toho nepustili. Nakoniec z toho bola aj takรก minisรบลฅaลพ, my a nejakรญ diskotekรกri. Neponรบkli sme ลพiadne nรกjomnรฉ, vyhrala idea kultรบrneho vyuลพitia a zรกvรคzok obnoviลฅ architektรบru.

Ako je to teda s vlastnรญctvom synagรณgy?

MA: Synagรณgu mรก naลกe zdruลพenie Truc sphรฉrique v symbolickom prenรกjme na tridsaลฅ rokov, vlastnรญkom je naฤalej ลพidovskรก obec.

Ako vznikol tรญm okolo synagรณgy?

Martin Janฤok: Poznรกme sa uลพ dlho. Marek zavolal Fedorovi Blaลกฤรกkovi a mne, postupne sa pridรกvali ฤalลกรญ ฤพudia, ktorรญ dotvรกrali tรญm โ€“ od programovej nรกplne cez grafickรฝ dizajn aลพ k projektantom a samotnรฝm vykonรกvateฤพom prรกc.
MA: Dรดvod, preฤo som tรฝmto ฤพuฤom zavolal, bol, ลพe som potreboval niekoho, kto povie รกno. Kolegovia zo Stanice boli skรดr skeptickรญ, varovali ma, ลพe to je utรณpia, cesta do basy alebo moลพno do pekla. Oslovil som teda ฤพudรญ zvonku, povedali presne to, ฤo mali v tom prรญbehu povedaลฅ. Nebola inรก moลพnosลฅ, len sa k tomu zodpovedne postaviลฅ.

V roku 2014 uลพ je jasnรฉ, ลพe synagรณga nemusรญ byลฅ cestou do pekla. Akรฉ boli ฤalลกie kroky okrem zhรกลˆania peลˆazรญ?

MA: Robili sme vรฝskumy. V tom bola prvรก podpora z ministerstva kultรบry kฤพรบฤovรก. Moja prvรก cesta viedla na Krajskรฝ pamiatkovรฝ รบrad v ลฝiline, kde sa ฤพudia doslova nadchli, a zรกroveลˆ si vydรฝchli, lebo sa obรกvali ฤalลกieho pouลพรญvateฤพa stavby. Potom priลกla Magda Kvasnicovรก a jej historickรฝ vรฝskum. Jano Hromada zaฤal reลกtaurรกtorskรฝ vรฝskum. Peter Szalay zo SAV priลกiel sรกm, ลพe majรบ v rรกmci vedeckรฉho grantu projekt zameranรฝ na materiรกly a ลพe ten projekt mรดลพe robiลฅ tu. Takto sme zaฤali bez peลˆazรญ a tie potom zaฤali prichรกdzaลฅ tieลพ.

Tรญto vลกetci ฤพudia priลกli len preto, ลพe sa sprรกva ลกรญrila doslova len รบstnym podanรญm?

MA: Od zaฤiatku sme otvorenรก iniciatรญva, dali sme ฤพuฤom vedieลฅ, ฤo robรญme a ako to robรญme, ลพe sa mรดลพu pridaลฅ. Dรดleลพitรฉ je, ลพe keฤ ฤlovek prรญde sรกm, tak vie, ฤo chce. ฤฝudia si sami vymรฝลกฤพali รบlohy. Peter Szalay povedal: โ€žToto by ste mali urobiลฅ a urobรญm to ja.โ€œ A Magda Kvasnicovรก priลกla s tรฝm, ลพe treba urobiลฅ vรฝskum, a urobila ho.

Toto vลกetko je dobrovoฤพnรญcka prรกca?

MJ: Je to vyskladanรฉ. Dobrovoฤพnรญcka alebo veฤพmi podhodnotenรก.
MA: Najviac peลˆazรญ iลกlo stavebnรฝm firmรกm, najmรค malรฝm ลพivnostnรญkom alebo reลกtaurรกtorom, tรฝch sme sa snaลพili zaplatiลฅ, pretoลพe sa ลพivia iba rukami.

S akรฝm rozpoฤtom pracujete?

MA: Miliรณn eur je symbolickรฉ a psychologickรฉ ฤรญslo. Uลพ prvรฝ odhad, ktorรฝ dal Martin urobiลฅ rozpoฤtรกrovi, bol miliรณn a pol. My sme si povedali, ลพe to je miliรณn, bez ohฤพadu na to, ฤi to tak bude alebo nie, tam sa chceme zmestiลฅ. Je to okrรบhla suma, dรก sa predstaviลฅ ako jednotka, dva miliรณny je uลพ nepredstaviteฤพnรก suma. Sami sme si zatvorili oฤi, aby sme si problรฉm zmenลกili.

MJ: Suma nepokrรฝva vลกetky nรกklady. Veฤพa ฤพudรญ robรญ zadarmo, ponรบknu nejakรฝ materiรกl, za miliรณn sa podarรญ urobiลฅ nieฤo, ฤo je podฤพa inรฝch kritรฉriรญ ฤi tabuliek pokojne dvojnรกsobok.

Kde ste finanฤne teraz?

MA: Mรกme za sebou polovicu. A mรกme ฤalลกรญch vyลกe tristotisรญc na ceste โ€“ zรญskali sme koneฤne prvรฝ veฤพkรฝ grant z tzv. grantov EHP (Nรณrsko, Island, Lichtenลกtajnsko). Takลพe mรกme skoro vyhratรฉ, zostรกva nรกjsลฅ poslednรฝch stopรคลฅdesiat- aลพ dvestotisรญc.

Ako sa k vaลกej aktivite stavia mesto?
MA: Registrujรบ nรกs oveฤพa viac, ako kรฝm sme boli len na malej Stanici, hoci tam mรกme 250 akciรญ roฤne. Komunikรกcia s mestom je korektnรก, mesto nรกm pomรกha, skรดr nefinanฤne, tvrdia, ลพe nemajรบ peniaze. Mohlo by to byลฅ lepลกie, ale stรกle takรฝto projekt nevnรญmajรบ ako nejakรบ ลกancu a nieฤo vรฝnimoฤnรฉ. Pre nich je to pozitรญvna aktivita, ktorรก je viditeฤพnรก tรฝm, ลพe je v centre mesta.

MJ: Keฤ sa ลฝilina bola prezentovaลฅ v Prahe, zobrali model synagรณgy.
MA: Niektorรญ konkrรฉtni ฤพudia z mesta sรบ s nami, najmรค z odboru kultรบry. Komunikujรบ, pomรกhajรบ, ako mรดลพu. To je vลกak o nastavenรญ celej spoloฤnosti, ฤพudia nerozumejรบ, beลพne sa ma pรฝtajรบ: โ€žNaฤo to robรญลก?โ€œ Nerozumejรบ, ลพe sรบ veci, z ktorรฝch nie je nutnรฉ maลฅ ekonomickรฝ profit.

Rekonลกtrukcia synagรณgy pracuje so symbolickรฝm rozpoฤtom. Akรฝ je ten skutoฤnรฝ?

Naฤo to robรญte?

MA: ฤŒo inรฉ by som robil? Otรกzka mรดลพe byลฅ aj opaฤnรก โ€“ preฤo podobnรฉ veci nerobรญ viac ฤพudรญ? Veฤ je to ich mesto, ich ลพivot, ich susedia. Je podฤพa mลˆa prirodzenรฉ staraลฅ sa o spoloฤnรฉ prostredie, robiลฅ zmysluplnรฉ veci bez ohฤพadu na aktuรกlny profit. Je to radosลฅ.

ฤŒo by vรกm zo strany mesta pomohlo?

MA: Otรกzka takto nestojรญ. Vรฝvoj sa nedรก preskoฤiลฅ. Oni robia maximum toho, ฤo si myslia, ลพe by mali robiลฅ. Podobnรฉ je to aj na ministerstve, aj vo firmรกch. Aj oni ลพijรบ v dobrej viere, ลพe nรกm maximรกlne pomรกhajรบ. Musรญ prรญsลฅ vรฝmena generรกciรญ, generรกcia naลกich rodiฤov nechodila nikam. Vลกetko podstatnรฉ v ลพivote sa dialo doma. V zahraniฤรญ vidรญte na koncerte ฤพudรญ od 20 do 60 rokov, u nรกs, keฤ sme zaฤรญnali, to bolo od 20 do 30, dnes je to uลพ od 20 do 40, menรญ sa to postupne. V prieskume, ktorรฝ kvรดli MHD robila ลฝilinskรก univerzita, kultรบra vyskoฤila ako veฤพkรฝ dรดvod cestovania MHD. V skutoฤnosti tรญ ฤพudia hovorili, ลพe chodili emhรกdรฉฤkou do krฤmy, ale krฤma tam nemala kolรณnku, tak to vลกetko pรญsali do kolรณnky kultรบra. Keฤ sme boli v Mnรญchove, tak sa nรกs Nemci pรฝtali, ako je moลพnรฉ, ลพe takรบto budovu nezoberie mesto alebo VรšC. V Nemecku by o ลˆu bola bitka, lebo je to otรกzka prestรญลพe. Tu je to guฤพa na nohe a vฤaka tomu to robรญme my โ€“ malรก neziskovka. Moลพno je to aj tรฝm, ลพe moderna sa eลกte stรกle u nรกs nevnรญma ako pamiatka.

Takรบto stavbu nevnรญmajรบ ฤพudia ako pamiatku?

MJ: Mnohรญ ฤพudia sรบ zdesenรญ z toho, ฤo sa tu deje, pretoลพe sem chodili na prednรกลกky, keฤ tu bola aula. To je ich spomienka. Nevedia pochopiลฅ to, ลพe priznรกvame proces prestavby. Kaลพdรฝ oฤakรกva, ลพe keฤ sa nieฤo otvorรญ, tak to uลพ bude vynovenรฉ, peknรฉ, hotovรฉ. Tu pracujeme so surovou podstatou objektu, ktorรฝ je z veฤพkej ฤasti len odkrytรฝ a mnohรฉ reลกtauraฤnรฉ prรกce sa ani len nezaฤali. Dokonฤenรก je len kupola a bude sa postupovaลฅ ฤalej. Je to dlhoroฤnรฝ proces. Ak pracujete takรฝmto spรดsobom, nie je jednoduchรฉ vysvetliลฅ, ลพe ste objekt nepriลกli zniฤiลฅ, ale ลพe sa postupne upravuje.

MA: Zmena sa nedรก urobiลฅ nรกtlakom. Kampaลˆou nemรดลพete vysvetฤพovaลฅ dรดleลพitosลฅ architektรบry, je to beh na dlhรบ traลฅ. Nikomu neprajem, aby to robil ako my โ€“ je to ลฅaลพkรฉ, ale na druhej strane je to zรกลพitok. Takรฉto dobrodruลพstvo tu uลพ o 20-30 rokov nebude.

Ako sa k projektu synagรณgy stavia ลพidovskรก obec na Slovensku alebo v zahraniฤรญ?

MA: Naลกa spoluprรกca funguje so ลพidovskou obcou v ลฝiline. Nie sme ลพidia a budova patrรญ im. Nesie len veฤพmi krรกtky prรญbeh synagรณgy, necelรฝch 10 rokov. Zรกkladnรฝ krok smerom k tejto krรกtkej histรณrii sme urobili v tom, ลพe sa budova po 50 rokoch znovu volรก synagรณga, ลพiadne centrum sรบฤasnรฉho umenia a podobne. Jeden z ฤalลกรญch naลกich omylov bol, ลพe pรดjdeme za vรฝznamnรฝmi ลพidmi, galeristami a podnikateฤพmi, ลพe to predsa musรญ รญsลฅ.

Preฤo to nefunguje?

MA: Vo Viedni si vedia predstaviลฅ eลกte Bratislavu, ale na ลฝilinu zareagovali: โ€žTo je kde?โ€œ Veฤพa ฤพudรญ sa nรกs pรฝta, ฤi nรกm ลพidia dรกvajรบ peniaze, a my sa pรฝtame: โ€žAkรญ ลพidia?โ€œ Veฤ tu skoro ลพiadni nie sรบ, to je mรฝtus. Takรกto otรกzka ma vytรกฤa. Ako mรดลพu po holokauste a komunizme prรญsลฅ ฤพudia s otรกzkou, ฤi nรกs ลพidia podporujรบ? Tรญ, ฤo preลพili, to tu mnohรญ nechcรบ ani vidieลฅ, nechcรบ sa vrรกtiลฅ do Eurรณpy, nechcรบ s tรฝm maลฅ niฤ spoloฤnรฉ, je to miesto, kde im zabili celรบ rodinu, zobrali im domy, byty, fabriky, vลกetko. Aj pre tรฝch, ktorรญ sa vrรกtia, je to veฤพmi bolestnรฉ. Oproti je dom, kde bรฝvala rodina Rosenfeldovcov a ฤo oni majรบ z toho, ลพe tam teraz bude mestskรฉ mรบzeum? V obรฝvaฤke ich dedka… Mรฝtus je aj to, akรญ sรบ bohatรญ. Sรบ takisto chudobnรญ aj bohatรญ ako katolรญci ฤi evanjelici. Koฤพko z nรกs posiela peniaze do nejakej inej krajiny, kde treba opraviลฅ nejakรฝ kostol? Preฤo by to mali robiลฅ oni? Veฤ uลพ to, ลพe namiesto zisku z komerฤnรฉho prenรกjmu objektu dali synagรณgu bezplatne na kultรบrnu funkciu, je obrovskรก podpora. A samozrejme โ€“ pomรกhajรบ nรกm aj peniazmi, ktorรฉ sa snaลพia zรญskaลฅ, naprรญklad z รšstrednรฉho zvรคzu ลพidovskรฝch nรกboลพenskรฝch obcรญ, s tรฝm sme ani nerรกtali.

ฤŒo vรกm napadlo ako prvรฉ, keฤ vรกm Marek zavolal o synagรณge?

MJ: Synagรณgu som si vลกรญmal uลพ dlhรฉ roky, ฤo chodรญm do ลฝiliny. Z ฤasu na ฤas sme sa o nej aj rozprรกvali, ale nemali sme ลพiadny konkrรฉtny plรกn. Vรดbec by mi nenapadlo, ลพe sa k nej niekedy dostaneme. Samotnรญ ลฝilinฤania vedia mรกlo o histรณrii objektu a akรฝ vรฝznamnรฝ architekt budovu postavil. Bolo to kino, aula, len mรกlokto si vลกak pamรคtรก, ลพe to bola aj synagรณga. Je zaujรญmavรฉ sledovaลฅ, ako sa vracia na mentรกlnu mapu mesta. Fakt, ลพe budova je od Behrensa, bol od zaฤiatku veฤพkรก vรฝzva. Ak sme sa vลกak chceli do toho pustiลฅ, tak neostรกvalo inรฉ, len pred niektorรฝmi vecami zavrieลฅ oฤi a รญsลฅ do toho.

Pred ฤรญm ste zatvรกrali oฤi?

MJ: Mรดลพe sa ฤพahko staลฅ, ลพe vรกs vรฝnimoฤnosลฅ objektu, jeho histรณria a dรดleลพitosลฅ, รบplne uhranรบ. V takom prรญpade sa stรกvate jeho otrokom a jedinรฉ, na ฤo sa zmรดลพete, je vrรกtiลฅ mu jeho domnelรบ pรดvodnรบ podobu. Stane sa tak mรบzeom seba samรฉho. My objekt nevraciame do pรดvodnรฉho stavu. Snaลพรญme sa doลˆ vrรกtiลฅ ลพivot prostrednรญctvom jeho novรฉho vyuลพitia. So vลกetkรฝm reลกpektom k pamiatke s ลˆou musรญme pracovaลฅ a vyvรกลพiลฅ to pรดvodnรฉ novรฝm tak, aby sa obe zloลพky navzรกjom dopฤบลˆali, aby sa neruลกili.

Znaฤne ste budovu ฤพudovo povedanรฉ vykuchali. Vrรกtili ste sa k tomu, ฤo bolo pรดvodne postavenรฉ? Ako sa dรก architektonicky zhostiลฅ takejto รบlohy?

MJ: Na zaฤiatku sme mali pomerne odvรกลพne predstavy, ako vyuลพiลฅ priestorovรฝ potenciรกl synagรณgy. Naprรญklad sme uvaลพovali o ฤalลกom vloลพenom podlaลพรญ nad existujรบcimi emporami, aby sme zvรคฤลกili kapacitu vรฝstavnรฝch plรดch. Prvรฉ nรกpady padali v momente, keฤ bol eลกte celรฝ interiรฉr okapotovanรฝ a mali sme len veฤพmi mรกlo informรกciรญ o tom, ฤo sa pod tou vrstvou skrรฝva. Podstatnรฉ bolo aj postupnรฉ uvedomenie si, ฤo a v akej miere tu v ลฝiline a v tomto zloลพenรญ ฤพudรญ vieme urobiลฅ. Najvรคฤลกia vรฝhoda etapovitรฉho procesu realizรกcie je v tom, ลพe nรกm poskytuje to, ฤo je dnes najvรคฤลกรญm luxusom โ€“ ฤas. ฤŒas prehodnotiลฅ nรกvrhy, overiลฅ ich vรฝstavami a sprievodnรฝmi podujatiami v rรกmci priebeลพnรฝch โ€žpootvorenรญโ€œ synagรณgy. Postupne preลพรญvame priestor. Tรฝmto procesom sa myลกlienka vzลฅahu pรดvodnej architektรบry a novej nรกplne objektu dostala do polohy farebnรฉho odlรญลกenia, chromatickรฉho vymedzenia priestoru, a to nรกterom do polovice vรฝลกky synagรณgy. Mรดลพe to znieลฅ banรกlne, ale po troch rokoch sme dospeli k tomu, ลพe vymaฤพujeme polovicu synagรณgy. V koneฤnom dรดsledku je to vลกak omnoho rafinovanejลกie a aj radikรกlnejลกie rozhodnutie ako predchรกdzajรบce nรกvrhy, ktorรฉ sa do takรฉho ลกpecifickรฉho priestoru, akรฝm je Behrensova synagรณga, snaลพili vkladaลฅ ฤalลกiu architektรบru.

ฤŒiลพe vรฝsledok prรกce architekta sa na konci zhmotnil do vedra bielej farby…

MA: Martin sa ako architekt rekonลกtrukcie vymazal z vรฝkresu. Moลพno to vyzerรก nepochopiteฤพne, ลพe nรกvrh architektรบry sa rodil tak dlho. Ale v roku 2011 tu bolo kino rovnako ako v ktoromkoฤพvek kulturรกku. Dokonca ani pamiatkari na zaฤiatku nemali takmer ลพiadne nรกroky na interiรฉr. Postupne v roku 2012 ich zaฤali maลฅ, potom, ako sme vybรบrali a vyvozili tisรญc ton z prestavieb. Kaลพdรฝm ฤalลกรญm objavom sa nรกroky znรกsobovali a vytlรกฤali moลพnosti architektonickรฉho vstupu. Aj my sme si to uvedomili. Zaklincoval to nรกlez pรดvodnej Behrensovej dokumentรกcie v roku 2013. To, ฤo malo byลฅ na zaฤiatku, sa stalo aลพ na konci.

Bola to nรกhoda, ลพe ste sa k nej dostali?

MJ: Peter Szalay hฤพadal pozostalosลฅ architekta ล lapetu, ktorรฝ tu v 50. rokoch robil nรกvrh na prestavbu na divadlo, a v Mรบzeu umenia v Olomouci v jeho dokumentรกcii naลกiel zaloลพenรฝ aj originรกl Behrensovho projektu.

MA: Keฤ sem ฤlovek dnes prรญde, mรดลพe maลฅ pocit, ลพe sme to celรฉ vymysleli za mesiac. Ale nebyลฅ tohto vลกetkรฉho, tak nedรดjdeme sem. O rok, o dva to uลพ nikoho nebude zaujรญmaลฅ, preฤo nรกm to tak dlho trvalo. Preฤo sme to tak dlho natierali.

ฤŒo ฤalej?

MJ: Na tรบto otรกzku mรกme zatiaฤพ len hypotetickรฉ odpovede. ฤŒo vลกak vieme povedaลฅ s urฤitosลฅou, je, ลพe sa bude reลกtaurovaลฅ hornรก polovica synagรณgy, ฤรญm sa eลกte podporรญ vzลฅah dvoch ฤastรญ โ€“ tej vรฝstavnej a tej reลกtaurovanej. Bude sa odkrรฝvaลฅ maximum toho, ฤo sa zachovalo, a to, ฤo sa nezachovalo, sa nรกznakovou rekonลกtrukciou odprezentuje. Vรฝsledok by mohol vyzeraลฅ ako dnes kupola. Zreลกtaurovania a opravy sa doฤkรก koneฤne aj exteriรฉr a priestranstvo v okolรญ objektu. Podstatnou otรกzkou je architektรบra vรฝstav. Rozmery a proporcie priestoru synagรณgy, jeho ฤlenitosลฅ a vรฝraz majรบ za nรกsledok to, ลพe sa v ลˆom nedรก vystavovaลฅ hociฤo. To je ฤalลกia รบloha.

MA: Farby, povrchy, vรฝraz sรบ v Behrensovej stavbe veฤพmi dรดleลพitรฉ. Zvonku stavba nepรดsobรญ len modernisticky. Modernรฉ je jej umiestnenie na pozemku, mnohรฉ ฤasti sรบ modernรฉ, ale veฤพa vecรญ je โ€žstarลกรญchโ€œ. Aj preto Peter Szalay hovorรญ o โ€žexpresionizme na hrane modernyโ€œ. Zvlรกลกtne je, ลพe stavbu uลพ v roku 1963 vyhlรกsili za pamiatku a nijako ju nezdokumentovali, nevznikol nijakรฝ archรญv. ฤŒรญm viac s budovou pracujeme, tรฝm viac sme presvedฤenรญ, ลพe si zaslรบลพi obnovu. Vลกetko, ฤo je novรฉ, robรญme v neutrรกlnom vyhotovenรญ: priznanรฝ betรณn a pod. Omnoho viac vynikne kรบsok zachovanรฉho farebnรฉho terazza pri vchode, ako keby sme terazzo obnovili vลกade v presvedฤenรญ, ลพe tu moลพno bolo. Faktom je, ลพe budova bola stavanรก komplikovane a investori to prehnali. Poฤรญtali s tรฝm, ลพe sa im bude dariลฅ, ale priลกla finanฤnรก krรญza a reรกlne na budove zbankrotovali. Je dosลฅ moลพnรฉ, ลพe sa niektorรฉ veci nedostavali alebo sa len narรฝchlo zlepili, preto mnohรฉ veci ako podlahy alebo schodiskรก chรฝbajรบ.

Akรฝ je predpokladanรฝ postup ฤalลกรญch prรกc?

MA: Dostali sme granty EHP, to je vec, ktorรบ sme rieลกili od roku 2011, a pred pรกr tรฝลพdลˆami priลกla sprรกva, ลพe sme sa dostali medzi podporenรฉ projekty. To je skoro zรกzrak. Najvรคฤลกรญ balรญk, akรฝ sme kedy zรญskali. Boli sme skromnรญ, tak sme ลพiadali peniaze len na reลกtaurovanie povrchov zvnรบtra a zvonku โ€“ fasรกda, omietky, podlahy. Zostรกva nรกm zรญskaลฅ peniaze na elektroinลกtalรกcie, vykurovanie, funkฤnรฉ vybavenie interiรฉru a okolie. Je pred nami moลพno rok a pol prรกce do skutoฤnรฉho otvorenia.

Ako sa cรญti architekt, keฤ sa ukรกzalo, ลพe skutoฤnรฝ viditeฤพnรฝ architektonickรฝ zรกsah ani nebude?

MJ: Som spokojnรฝ so zdanlivo neviditeฤพnรฝm zรกsahom. Vo svojej prรกci ฤasto hฤพadรกm spรดsoby, ako minimalizovaลฅ vรฝrazovรฉ prostriedky a pri tom dosiahnuลฅ maximรกlny efekt. Architektรบra sa stรกva neviditeฤพnou, je len pozadรญm pre svoju nรกplลˆ, pre to, ฤo sa v jej rรกmci mรก odohraลฅ. Tragickejลกie som vnรญmal situรกcie, keฤ sme sa nevedeli medzi sebou dohodnรบลฅ, ฤo vlastne chceme urobiลฅ. Do procesu je zaangaลพovanรฝch veฤพa ฤพudรญ, niektorรฉ veci sa robia zbytoฤne. Ale to k ลพivelnรฉmu procesu patrรญ. Je รบplne odliลกnรฝ od toho, na ฤo sme ako architekti zvyknutรญ. Je to pre mลˆa veฤพkรก skรบsenosลฅ. Preลกiel som si vลกetkรฝmi ลกtรกdiami โ€“ od nadลกenia cez zรบfalstvo spรคลฅ k nadลกeniu.

Urฤite sa vaลกa prรกca ako architekta na synagรณge nekonฤรญ, ale akรฉ z tohto plynie ponauฤenie?

MJ: Pomรกha mi to vedieลฅ rozpoznaลฅ dรดleลพitรฉ veci od tรฝch, ktorรฉ nie sรบ. Uฤรญm sa dรดverovaลฅ ฤพuฤom a spoฤพahnรบลฅ sa na nich. Je to trรฉning, ako sa dรก fungovaลฅ v neistote. Pri takomto projekte a za tรฝchto podmienok nie je moลพnรฉ udrลพaลฅ stopercentnรบ kontrolu architekta nad vลกetkรฝm. Jednoducho sa to nedรก. Skรบลกal som to, ale neรบspeลกne. ฤŒรญm urputnejลกie som sa snaลพil udrลพaลฅ dohฤพad nad jednotlivรฝmi ฤasลฅami projektu, tรฝm vรคฤลกmi som bol sklamanรฝ. Na druhej strane, keฤ sme si rozdelili รบlohy, vyjasnili priority a otvorene sme si veci vydiskutovali, tak som bol skoro vลพdy prรญjemne prekvapenรฝ, keฤ som si pozrel vรฝsledok.

Ako bude budova prevรกdzkovanรก ฤalej? ฤŒo ju ฤakรก okrem vรฝstav?

MA: Vลกetko sa deje uลพ od zaฤiatku. Tak, ako bude maลฅ budova ฤalej architekta, aj keฤ uลพ bude hotovรก, tak mala kurรกtora eลกte predtรฝm, ako ho bolo treba. Nepouลพรญval by som slovo prevรกdzka, ale obsah, to bude eลกte vรคฤลกia vรฝzva ako samotnรก rekonลกtrukcia. Uลพ nie je ลพiadny rozdiel medzi vรฝstavou a sprievodnรฝm programom a pรฝtame sa sami seba, akรก je dnes รบloha galรฉrie, keฤ si ฤlovek vลกetko mรดลพe pozrieลฅ na internete. V ลฝiline sa nemรดลพeme hraลฅ na slรกvu, prestรญลพ ฤi nรกvลกtevnosลฅ, na to nemรกme a nebudeme maลฅ peniaze. Sme v malom meste, kde sa mรดลพeme hraลฅ iba na to, ฤi to dรกva zmysel. Je a bude to o tom, ako preลพijeme svoje ลพivoty.

Viac sa o prรญbehu Novej synagรณgy v ลฝiline mรดลพete dozvedieลฅ na www.novasynagoga.sk.

text: Mรกria Novรกkovรก
foto: Dano Veselskรฝ

ฤŒlรกnok bol zverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie