Obnova pamiatok: koexistencia starรฉho aย novรฉho
Obnova historickรฝch objektov alebo รบzemรญ je citlivou zรกleลพitosลฅou prรกve zย toho dรดvodu, ลพe pri nej dochรกdza kย stretnutiu dvoch rozliฤnรฝch hodnรดt โ pรดvodnรฝch aย tรฝch, ktorรฉ prinรกลกa novรฝ tvorca, architekt alebo reลกtaurรกtor. Zachovaลฅ objekt vย jeho originรกlnej podobe alebo doล vniesลฅ novรฝ prvok, ktorรฝ bude ako jedna ฤasลฅ mozaiky vypovedaลฅ oย sรบฤasnosti? Aย ak dรกme priestor novotvaru, akรฝ prรญstup zvolรญme, aby sme nepotlaฤili pรดvodnรฉ hodnoty? Nasledujรบca anketa prinรกลกa rozliฤnรฉ pohฤพady zainteresovanรฝch, ktorรญ vลกak majรบ spoloฤnรฝ cieฤพ โ nabรกdaลฅ kย รบcte voฤi historickรฉmu kontextu architektonickรฝch diel aย urbanistickรฝch zรณn.
Myslรญte si, ลพe treba zakaลพdรฝm dodrลพaลฅ historickรฝ architektonickรฝ vzhฤพad objektu alebo รบzemia? Ktorรฝ ฤasovรฝ รบsek vรฝvoja objektu alebo รบzemia mรก pritom slรบลพiลฅ ako zavรคzujรบci?
Ing.ย arch. Juraj Hermann,
hlavnรฝ architekt aย majiteฤพ architektonickej aย projektovej kancelรกrie P โ T, spol. sย r. o. Ak existujรบ hodnoty, oย ktorรฉ sa moลพno oprieลฅ, treba historickรฝ rรกz objektu zachovaลฅ. Objekt pritom sรกm osebe nemusรญ byลฅ zย architektonickรฉho hฤพadiska vรฝnimoฤnรฝ. Veฤพakrรกt je ฤasลฅou ลกirลกieho urbanistickรฉho kontextu alebo historickรฉho rรกmca, ktorรฝ spoluvytvรกra. Takรฝto obraz moลพno vidieลฅ napr. aj vย Benรกtkach, ktorรฉ na svojich boฤnรฝch kanรกloch ukrรฝvajรบ mnoลพstvo nenรกpadnรฝch objektov. Nepรบtajรบ sรญce svojou mimoriadnou architektรบrou, ale prรกve tรฝm, ลพe sรบ sรบฤasลฅou genia loci aย dotvรกrajรบ fenomรฉn Benรกtok. ลคaลพko jednoznaฤne urฤiลฅ aj ฤasovรฉ obdobie, ktorรฉ treba zachovaลฅ, pretoลพe kaลพdรฝ historickรฝ รบsek vย architektonickom vรฝvoji objektu je zaujรญmavรฝ. Rovnako hodnotnรฝ mรดลพe byลฅ funkcionalistickรฝ, secesnรฝ, barokovรฝ alebo gotickรฝ objekt ฤi prvok. Treba preto preskรบmaลฅ, ฤi sรบ jednotlivรฉ ฤlรกnky natoฤพko hodnotnรฉ aย zachovanรฉ, ลพe sa oplatรญ prinavrรกtiลฅ im historickรบ podobu.
Doc.ย Ing.ย arch. Jarmila ยญLalkovรก, PhD.,
Katedra obnovy architektonickรฉho dediฤstva Fakulty architektรบry STU Bratislava
Snaha oย zachovanie identity aย integrity historickรฝch objektov, ich architektonickรฝch prejavov vย interiรฉri aย exteriรฉri, ako aj historickรฝch urbanistickรฝch รบzemรญ sa odvรญja od ich pamiatkovej hodnoty. Na tom je vย podstate zaloลพenรก aj pamiatkovรก starostlivosลฅ aย ochrana kultรบrneho dediฤstva architektonickรฝch pamiatok. Pri vlastnej obnove pamiatok na zรกklade zachovania, resp. dostupnosti exaktnรฝch poznatkov pre obnovu ide oย slohovรบ rekonลกtrukciu, nรกznakovรบ rekonลกtrukciu, ako iย moลพnosti vyuลพitia kontextuรกlneho novotvaru.
Pri obnove alebo regenerรกcii pamiatkovรฉho รบzemia nepovaลพujeme za zavรคzujรบci ฤasovรฝ รบsek, ale zachovanรฉ hodnoty aย ich integritu. Prรญstup kย pamiatkam je vลกak individuรกlny aย ich hodnoty posudzuje vรฝskum. Pri pamiatkovรฝch รบzemiach hovorรญme oย urbanisticko-historickom, pri individuรกlnych pamiatkach oย umelecko-historickom aย architektonicko-historickom vรฝskume. Aลพ na zรกklade dรดkladnรฉho zhodnotenia sa stanovรญ metodickรฝ prรญstup kย obnove pamiatky, ako aj zรกsady obnovy. Vย prรญpade pamiatkovรฝch รบzemรญ sรบ to zรกsady ochrany pamiatkovรฉho รบzemia, ktorรฝch priemet mรก byลฅ vย zmysle zรกkona zakotvenรฝ vย รบzemnom plรกne pamiatkovej zรณny.
Dr.ย Ing.ย arch. Jรกn Krcho, CSc.,
Katedra Teรณrie aย dejรญn umenia Fakulty umenรญ TU Koลกice,
autorizovanรฝ architekt, ktorรฝ vykonรกva architektonicko-historickรฉ vรฝskumy
Nikdy nemรดลพe รญsลฅ oย bezpodmieneฤnรฉ dodrลพanie historicky dochovanรฉho stavu. Kaลพdรฝ zรกsah totiลพ predpokladรก, ba niekedy dokonca vyลพaduje zmenu tohto stavu, aย to aj vย prรญpade obnovy kultรบrnej pamiatky reลกtaurรกtorskรฝmi metรณdami, na ktorรบ dohliada zรกkon aย รบrady. Adekvรกtnosลฅ, oprรกvnenosลฅ alebo, povedzme, kvalitu novej podoby obnovenรฉho objektu vย rozhodujรบcej miere ovplyvลuje to, do akej miery sme ochotnรญ objekt spoznaลฅ aย identifikovaลฅ ho ako hodnotu. Na otรกzku, ktorรฝ vzhฤพad objektu alebo รบzemia je zavรคzujรบci, vedeli naposledy sย ฤพahkosลฅou jednoznaฤne odpovedaลฅ puristickรญ architekti 19. storoฤia. Dnes vieme, ลพe nemali pravdu. Vย sรบฤasnosti oveฤพa viac skรบmame rรดzne moลพnosti obnovy aย celkom oprรกvnene neustรกle pochybujeme oย tom, ฤi spรดsob, ktorรฝ sme zvolili, mรดลพeme povaลพovaลฅ za optimรกlny.
PhDr.ย Norma Urbanovรก,
dlhoroฤnรก pracovnรญฤka Pamiatkovรฉho รบradu vย Bratislave,
vย sรบฤasnosti privรกtna bรกdateฤพka
Ak ide oย objekt alebo รบzemie, na ktorรฉ sa vzลฅahuje zรกkon oย ochrane pamiatkovรฉho fondu, treba dodrลพaลฅ vลกetky poลพiadavky, sรบvisiace so zachovanรญm pamiatkovรฝch hodnรดt โ objektu iย รบzemia โ ako sรบฤasti kultรบrneho dediฤstva. Pri zamรฝลกฤพanej obnove architektonickej pamiatky stanovuje prรญsluลกnรฝ pamiatkovรฝ รบrad poลพiadavky, ktorรฉ sa musia zohฤพadniลฅ, aby sa zachovali pamiatkovรฉ hodnoty objektu. รrad ich urฤuje aย spresลuje na zรกklade podrobnรฉho preskรบmania takto chrรกnenej pamiatky. Rozbor sa zvyฤajne tรฝka viacerรฝch etรกp architektonickรฉho vรฝvoja, ktorรฝm pamiatkovรฝ objekt preลกiel. Jeho vรฝsledkom je nรกvrh na obnovu pamiatky. Obsahuje podrobnรฉ pokyny oย miere aย spรดsobe jej zachovania โ teda aj historicko-architektonickรฉho vzhฤพadu objektu. Dokument stanovuje pre kaลพdรฉ chrรกnenรฉ รบzemie ลกpecifickรฉ zรกsady, ktorรฉ treba pri jeho obnove dodrลพaลฅ, aย to vrรกtane zavรคzujรบcich (tzv. vรฝchodiskovรฝch) obdobรญ. Vรคฤลกinou vลกak nejde vรฝluฤne oย jedno vรฝvojovรฉ obdobie, ktorรฉ by sme mali reลกpektovaลฅ. Podobne sa postupuje aj pri chrรกnenom รบzemรญ. Uvedenรฉ odbornรฉ podklady slรบลพia aj pri tvorbe รบzemnรฝch plรกnov aย erudovanรฉ pracoviskรก, kde tieto materiรกly vznikajรบ, pracujรบ sย poznatkami oย kultรบrnom dediฤstve aj vย prรญpade, keฤ nejde oย รบzemia zapรญsanรฉ vย zozname kultรบrnych pamiatok.
Do akej miery mรก pri obnove objektu ลกancu na uplatnenie aj tvorivosลฅ autora projektu?
J. Hermann: Miera osobnรฉho vkladu zรกvisรญ individuรกlne od kaลพdรฉho autora. Nie kaลพdรฝ architekt disponuje takรฝmi kvalitami ako napr. Josip Pleฤnik, ktorรฝ na Praลพskom hrade implantoval dodnes obdivovanรฉ novotvary. Dรดleลพitรก je predovลกetkรฝm danosลฅ vhodne aย citlivo vstรบpiลฅ do historickรฉho prostredia. Na druhej strane vลกak oย tom rozhoduje aj povaha konkrรฉtneho objektu. Od nej sa odvรญjajรบ moลพnosti na dotvรกranie novotvarov alebo novรฝch prvkov. Zย vlastnej praxe viem, ลพe architekt ich neuplatลuje za kaลพdรฝch okolnostรญ.
J. Lalkovรก: Tvorbu vย historickom prostredรญ, ฤi uลพ ide oย dotvรกrajรบcu regenerรกciu pamiatkovรฉho รบzemia, alebo oย obnovu architektonickej pamiatky, povaลพujem za vysoko atraktรญvnu aย tvorivรบ. Tรกto tvorba si vลกak vyลพaduje popri invenฤnosti nielen ลกirokรฉ vedomosti zย oblasti dejรญn stavby miest, architektรบry aย umenia, ale aj materiรกlovรฉ aย konลกtrukฤnรฉ znalosti. Historickรฝ urbanizmus aj jednotlivรฉ architektรบry poฤas svojej existencie prechรกdzali rรดznymi premenami, aย to funkฤnรฝmi aj slohovรฝmi, vรฝsledkom ktorรฝch je vrstvenie hodnรดt. Aj sรบฤasnรฝ autor mรก prรกvo prispieลฅ kย tรฝmto hodnotรกm svojรญm vkladom. Zรกsadnou podmienkou je vลกak kvalita pridanรฉho diela. Hovorรญ oย tom aj vลกeobecne znรกmy vรฝrok uznรกvanรฉho ฤeskรฉho pamiatkara Pavla Janรกka, ลพe architekt sa mรก vย historickom prostredรญ sprรกvaลฅ ako dobrรฝ hosลฅ vย sluลกnej spoloฤnosti.
J. Krcho: Tvorivosลฅ sa uplatลuje vo veฤพkej miere. Aj dobrรฝ reลกtaurรกtor, ktorรฝ pracuje konzervaฤnou metรณdou, pristupuje kย svojmu dielu tvorivo, iย keฤ to moลพno nie je viditeฤพnรฉ na prvรฝ pohฤพad. Pre dobrรฉho architekta je podฤพa mลa oveฤพa vรคฤลกou vรฝzvou vytvoriลฅ nieฤo vย kontexte jestvujรบceho prostredia, identifikovaลฅ aย prijaลฅ vลกetky jeho hodnoty aย obmedzenia, neลพ stavaลฅ bez ohฤพadu na sรบvislosti. Tvorivรบ veฤพkosลฅ architekta by sme nemali povaลพovaลฅ za zรกvislรบ od veฤพkosti alebo miery zmeny, akรบ vย rieลกenom prostredรญ spรดsobรญ.
N. Urbanovรก: Prรกca, na ktorรบ sa kladรบ neฤพahkรฉ poลพiadavky zย dรดvodu ochrany architektรบry ฤi รบzemia, je mimoriadne nรกroฤnรก aj preto, lebo ju treba skฤบbiลฅ sย urฤitรฝmi, ฤasto prehnanรฝmi poลพiadavkami investora. Dรดleลพitรบ รบlohu zohrรกva okrem inรฉho prรกve tvorivosลฅ autora projektu, jeho schopnosลฅ invenฤne vyrieลกiลฅ spojenie pamiatkovรฝch hodnรดt aย poลพiadaviek na vyuลพitie objektu zย hฤพadiska sรบฤasnosti aย aplikovaลฅ jej vรฝrazovรฉ prostriedky. Miera ich uplatnenia vลกak musรญ byลฅ vย rovnovรกhe sย hodnotami, ktorรฉ vytvorili architekti vย minulosti. Vyลพaduje to istรบ mieru รบcty voฤi tvorbe predchodcov, ale vย neposlednom rade iย kultivovanosลฅ investora vย preferencii hodnรดt pri obnove.
Akรฉ podmienky musรญ spฤบลaลฅ invenฤnรฝ modernรฝ dizajn, ak mรก byลฅ vย symbiรณze sย pรดvodnรฝm rieลกenรญm?
J. Hermann: Novotvar musรญ vย kaลพdom prรญpade reลกpektovaลฅ pรดvodnรฝ charakter objektu, ktorรฝ dopฤบลa, aย nesmie voฤi nemu pรดsobiลฅ agresรญvne. Sรบฤasne by vลกak malo รญsลฅ oย kvalitnรบ architektรบru na รบrovni dneลกnej doby. Ak stoja vedฤพa seba dva objekty zย rรดzneho obdobia, ฤi uลพ zย oblasti dizajnu, alebo architektรบry, aย obidva sรบ kvalitnรฉ, jeden vedฤพa druhรฉho obstoja, lebo medzi nimi necรญtiลฅ nerovnovรกhu, ale utvรกrajรบ rovnocennรฉ partnerstvo. Ukรกลพkovรฝm prรญkladom je praลพskรฉ Vรกclavskรฉ nรกmestie, ktorรฉ vymedzujรบ stavby rรดzneho slohovรฉho obdobia โ ฤi uลพ secesnรฝ hotel Ambassador oproti Janรกkovmu funkcionalistickรฉmu hotelu Juliลก, Baลฅov dom, alebo modernistickรก budova ฤKD na Mลฏstku od ล rรกmka aย ล rรกmkovej. Vลกetky tam dodnes stoja so vztรฝฤenou hlavou. Je to peknรฝ prรญklad hodnotnรฉho historickรฉho urbanistickรฉho priestoru.
J. Lalkovรก: Kvalitnรฝ sรบdobรฝ dizajn mรดลพe vytvoriลฅ vรฝnimoฤnรบ aย prรญลฅaลพlivรบ atmosfรฉru, aย to iย vย kontraste sย historickรฝm prostredรญm. Tak ako povaลพujeme Holleinov Haas dom vo Viedni so zrkadliacou sklenou fasรกdou pri ล tefanskom dรณme za vรฝnimoฤnรบ architektรบru, tak prijรญmame modernรฝ kvalitnรฝ mobiliรกr vย pamiatkovo obnovenom objekte. Ide oย jasne priznanรฝ novรฝ vstup do prostredia bez faloลกnej historizujรบcej pretvรกrky. Na druhej strane je ukรกลพkou nedobrรฉho vkusu hฤพadanie symbiรณzy formou neutrรกlnej faloลกnej historizujรบcej zรกstavby, akรบ mรดลพeme vidieลฅ napr. vย zรกstavbe na Zรกmockej ulici pod Viedenskou brรกnou vย Bratislave.
J. Krcho: Modernรฝ dizajn by mal predovลกetkรฝm identifikovaลฅ danosti prostredia aย nejakรฝm spรดsobom na ne reagovaลฅ. Spรดsob reakcie mรดลพe byลฅ rรดzny, neexistuje jednoznaฤnรฝ recept. Modernรฝ prvok by nemal prekroฤiลฅ urฤitรบ รบnosnรบ mieru zรกsahu do objektu. Giovanni Lorenzo Bernini bol urฤite vynikajรบci architekt, no jehoย vย roku 1626 modernรฉ veลพe, pristavanรฉ kย Panteรณnu, najprv posmeลกne nazรฝvali โberniniho somรกrskymi uลกamiโ aย napokon vย roku 1882 zbรบrali.
Na druhej strane tu mรกme skutoฤnรฝch novรกtorov ako Josip Pleฤnik, Carlo Scarpa, John Pawson, Alvaro Siza alebo Peter Zumptor. Ich architektonickรฉ diela udivujรบ aj tรฝm, do akej miery alebo akรฝm spรดsobom boli autori ochotnรญ prispรดsobiลฅ svoju novรบ architektรบru danรฉmu objektu alebo prostrediu. Alvaro Siza vo svojom sรญdlisku vย Evore rozvรญjal kontext, ktorรฝ by vย tom ฤase mรกloktorรฝ architekt uznal za hodnรฝ zachovania. No zdรก sa, ลพe existujรบ aj inรฉ modernรฉ postupy ako pridรกvanie prvkov.
Joseph Kosuth oย Duchampovi vย sรบvislosti sย jeho รบลพitkovรฝmi predmetmi, ktorรฉ vystavoval ako umeleckรฉ diela, napรญsal, ลพe vrรกtil umeniu pravรบ identitu tรฝm, ลพe nastolil โotรกzku funkcieโ aย objavil, ลพe โumenie nie je niฤ inรฉ ako urฤenie umeniaโ. Podobne sa javรญ aj postup Martina Kusรฉho aย Pavla Paลรกka, pretoลพe vodojem, ktorรฝ pouลพรญvajรบ ako ateliรฉr, identifikovali ako architektรบru. Zรกsobnรญk je teraz modernรฝm prvkom, aย pritom si zachoval svoju pรดvodnรบ podobu. Ide nesporne oย pridanรบ hodnotu historickรฉho objektu, ktorรก, zdรก sa, spoฤรญva okrem inรฉho prรกve vย minimalizรกcii vlastnรฝch zรกsahov zo strany architektov.
N. Urbanovรก: Vyลพaduje predovลกetkรฝm vรฝraznรบ kvalitu, ktorรก je popri inรฝch aspektoch tieลพ vecou tvorivรฝch schopnostรญ autora. Nemoลพno tu stanovovaลฅ podmienky vย zmysle nadvรคzovania na zachovanรฉ historickรฉ prvky alebo pouลพitia novotvaru. Modernรฝ dizajn by mal historickรบ tvorbu rovnocenne dopฤบลaลฅ, aย tรฝm rozลกรญriลฅ jej hodnoty oย ฤalลกie. Tak to bรฝvalo aj vย minulosti. Preto sa zย viacerรฝch vรฝvojovรฝch obdobรญ, ktorรฝmi vย priebehu rokov architektรบra aย sรญdla preลกli, uplatลujรบ pri obnove tie najhodnotnejลกie. Nemoลพno vลกak stanoviลฅ vลกeobecne zรกvรคznรบ formulu vย znenรญ otรกzky, keฤลพe podmienky sa odvรญjajรบ od konkrรฉtnych prรญpadov.
Za akรฝch okolnostรญ je lepลกie uvaลพovaลฅ nad asanรกciou neลพ nad rekonลกtrukciou ฤi obnovou objektu?
J. Hermann: Podฤพa mรดjho nรกzoru treba zachovaลฅ pรดvodnรฝ objekt vย ฤo najvรคฤลกej miere, ak je naozaj kvalitnรฝ aย dovoฤพuje to jeho stav. Na druhej strane vลกak moลพno nemรก zmysel zachovรกvaลฅ stavby, ktorรฉ sa ani individuรกlne, ani vย kontexte neprejavujรบ ako hodnotnรฉ diela.
J. Lalkovรก: Je vลกeobecne znรกme, ลพe obnovy pamiatok si vyลพadujรบ neraz veฤพmi vysokรฉ finanฤnรฉ nรกklady, ktorรฝch objem, samozrejme, zรกvisรญ od miery poลกkodenia aย potreby nutnรฝch zรกsahov. Finanฤnรฉ nรกroky sa zvyลกujรบ aj na zรกklade zmeny funkciรญ, resp. enormnรฝm funkฤnรฝm preลฅaลพenรญm objektu (napr. vyuลพรญvanรญm suterรฉnu, zobytnenรญm podkrovia ฤi modernizรกciou infraลกtruktรบry). Na druhej strane sa zachovรกvajรบ aย prinavracajรบ kultรบrno-historickรฉ hodnoty. To znamenรก, ลพe obnova pamiatky sa nedรก posudzovaลฅ iba zย ekonomickรฉho hฤพadiska, resp. podฤพa nรกvratnosti vynaloลพenรฝch prostriedkov. Kritรฉriom na posรบdenie vhodnosti asanรกcie by nemal byลฅ ani zlรฝ stavebno-technickรฝ stav. Hlavnou podmienkou je vรดฤพa zachovaลฅ hodnoty na zรกklade ich jedineฤnosti โ ide teda oย zachovanie kultรบrneho dediฤstva. Vย prรญpade stavieb vย zlom stavebno-technickom stave aย sรบฤasne sย malou urbanisticko-architektonickou, historickou alebo nedostatoฤnou vรฝpovednou hodnotou moลพno po ich dostatoฤnom vyhodnotenรญ, prรญp. zdokumentovanรญ pristรบpiลฅ kย asanรกcii pamiatkovo nechrรกnenรฉho objektu, aย to aj vtedy, keฤ stojรญ vย pamiatkovom รบzemรญ.
J. Krcho: Kaลพdรก obnova mรดลพe, ba niekedy dokonca musรญ vo svojom rieลกenรญ poฤรญtaลฅ aj sย odstrรกnenรญm niektorรฝch ฤastรญ. Asanรกcia vรคฤลกรญch alebo menลกรญch celkov je oprรกvnenรฝm postupom aj vย prรญpade obnovy historickรฝch sรญdiel, ktorรฉ podliehajรบ najvyลกลกiemu stupลu ochrany. Dokonca by sa dalo povedaลฅ, ลพe bez asanรกciรญ by sa historickรฉ celky nedali obnoviลฅ. No vย tomto prรญpade by som sa pรฝtal inak. Otรกzka by mala znieลฅ: ฤo je moลพnรฉ alebo potrebnรฉ zbรบraลฅ aย ฤo naopak zachovaลฅ aย obnoviลฅ? Odpoveฤ by mala nasledovaลฅ po dรดkladnom zoznรกmenรญ sa sย objektom alebo objektmi. Samotnรฝ fyzickรฝ stav by uลพ dnes vo vรคฤลกine prรญpadov nemal byลฅ rozhodujรบci.
N. Urbanovรก: Vย sรบฤasnosti vย podstate nie je problรฉm obnoviลฅ, prรญp. aj rekonลกtruovaลฅ pamiatkovรฝ objekt vย akomkoฤพvek naruลกenom stave. Zรกsadou ochrany pamiatkovรฝch hodnรดt, platnรฝch vย civilizovanom svete, je zachovanie originรกlu, prรญpadne originรกlnych technolรณgiรญ aย materiรกlov vย zmysle ich nutnej nรกhrady. Zย tohto pohฤพadu sa musรญ pristupovaลฅ aj kย pamiatkovรฝm objektom. Sรบvisรญ to vลกak opรคลฅ sย hodnotami aย stavom konkrรฉtnej architektรบry.
Akรก je dostupnosลฅ materiรกlov vhodnรฝch na rekonลกtruovanรฉ objekty?
J. Hermann: Vย zรกsade neevidujeme problรฉmy sย dostupnosลฅou materiรกlov, ลฅaลพkosti sa vลกak mรดลพu objaviลฅ na inom mieste โ pri hฤพadanรญ vhodnรฝch remeselnรญkov, ktorรญ dokรกลพu materiรกl pouลพiลฅ zodpovedne vzhฤพadom na pรดvodnรฝ historickรฝ kontext. Ak nie sรบ kย dispozรญcii kvalitnรญ realizรกtori, ลฅaลพko sa moลพno spoliehaลฅ iba na kvalitnรฝ materiรกl.
J. Lalkovรก: Vย prvej polovici 20. storoฤia ochrancovia pamiatok prijali vย rรกmci tzv. Atรฉnskej rezolรบcie (1931) zรกsadu, ktorรบ neskรดr zakotvili vย Atรฉnskej charte zย roku 1933. Zรกsada hovorila oย tom, ลพe vลกetky novรฉ zรกsahy treba realizovaลฅ tak, aby sa odlรญลกili prostrednรญctvom novรฝch materiรกlov aย konลกtrukciรญ. Tรบto zรกsadu prehodnotila Benรกtska charta, ktorรก znamenala nรกvrat kย tradiฤnรฝm materiรกlom aย ich ลกirลกiemu uplatneniu pri obnove. Dรดvodom boli aj mnohรฉ zlรฉ skรบsenosti pri obnove, kedy pri nesprรกvnom pouลพitรญ dochรกdzalo kย nevhodnรฝm chemicko-technologickรฝm reakciรกm. Ako prรญklad mรดลพeme uviesลฅ mnohรฉ torkretรกลพe klenieb, alebo hฤบbkovรฉ ลกkรกrovanie kamennรฝch murรญv cementom. Sรบฤasnรฝm trendom je vyuลพitie historickรฝch materiรกlov, konลกtrukciรญ aย technolรณgiรญ sย primeranou mierou novรฝch materiรกlovรฝch moลพnostรญ, najmรค vย prรญpade novotvarov. Znovu vลกak musรญm zdรดrazniลฅ nutnosลฅ individuรกlneho prรญstupu kย pamiatke vย zรกujme zachovania jej hodnรดt aย jej sprรกvnej interpretรกcie aย prezentรกcie.
J. Krcho: Sย dostupnosลฅou materiรกlov vhodnรฝch na obnovu objektov podฤพa mลa nie sรบ problรฉmy.
N. Urbanovรก: Vย rรกmci sรบฤasnej ponuky nie je problรฉm zรญskaลฅ tradiฤnรฉ druhy zรกkladnรฝch materiรกlov, napr. kameล, tehlu, drevo, ลพelezo. Zรกleลพรญ vลกak na ich spracovanรญ โ rozmeroch, tvare, profilรกcii aย pod. Nevyuลพรญvajรบ sa dostatoฤne materiรกly, ktorรฉ sa uลพ sรญce pouลพili, ale zostali zachovalรฉ. Pritom vย minulosti tento postup beลพne vyuลพรญvali aj majetnรญ investori. ฤasto sa stretรกvame sย nevhodnรฝm vรฝberom materiรกlov, napr. pri pouลพitรญ krytiny, alebo sย ich nevhodnou povrchovou รบpravou. Rieลกenรญm je aplikovanie materiรกlov, ktorรฉ spฤบลajรบ ลกpecifickรฉ poลพiadavky.
Anna Salvovรก
Foto: autorka