Obnova pamiatok: koexistencia starรฉho aย novรฉho
Galรฉria(7)

Obnova pamiatok: koexistencia starรฉho aย novรฉho

Obnova historickรฝch objektov alebo รบzemรญ je citlivou zรกleลพitosลฅou prรกve zย toho dรดvodu, ลพe pri nej dochรกdza kย stretnutiu dvoch rozliฤnรฝch hodnรดt โ€“ pรดvodnรฝch aย tรฝch, ktorรฉ prinรกลกa novรฝ tvorca, architekt alebo reลกtaurรกtor. Zachovaลฅ objekt vย jeho originรกlnej podobe alebo doลˆ vniesลฅ novรฝ prvok, ktorรฝ bude ako jedna ฤasลฅ mozaiky vypovedaลฅ oย sรบฤasnosti? Aย ak dรกme priestor novotvaru, akรฝ prรญstup zvolรญme, aby sme nepotlaฤili pรดvodnรฉ hodnoty? Nasledujรบca anketa prinรกลกa rozliฤnรฉ pohฤพady zainteresovanรฝch, ktorรญ vลกak majรบ spoloฤnรฝ cieฤพ โ€“ nabรกdaลฅ kย รบcte voฤi historickรฉmu kontextu architektonickรฝch diel aย urbanistickรฝch zรณn.


Myslรญte si, ลพe treba zakaลพdรฝm dodrลพaลฅ historickรฝ architektonickรฝ vzhฤพad objektu alebo รบzemia? Ktorรฝ ฤasovรฝ รบsek vรฝvoja objektu alebo รบzemia mรก pritom slรบลพiลฅ ako zavรคzujรบci?

Ing.ย arch. Juraj Hermann,
hlavnรฝ architekt aย majiteฤพ architektonickej aย projektovej kancelรกrie P โ€“ T, spol. sย r. o.

Ak existujรบ hodnoty, oย ktorรฉ sa moลพno oprieลฅ, treba historickรฝ rรกz objektu zachovaลฅ. Objekt pritom sรกm osebe nemusรญ byลฅ zย architektonickรฉho hฤพadiska vรฝnimoฤnรฝ. Veฤพakrรกt je ฤasลฅou ลกirลกieho urbanistickรฉho kontextu alebo historickรฉho rรกmca, ktorรฝ spoluvytvรกra. Takรฝto obraz moลพno vidieลฅ napr. aj vย Benรกtkach, ktorรฉ na svojich boฤnรฝch kanรกloch ukrรฝvajรบ mnoลพstvo nenรกpadnรฝch objektov. Nepรบtajรบ sรญce svojou mimoriadnou architektรบrou, ale prรกve tรฝm, ลพe sรบ sรบฤasลฅou genia loci aย dotvรกrajรบ fenomรฉn Benรกtok. ลคaลพko jednoznaฤne urฤiลฅ aj ฤasovรฉ obdobie, ktorรฉ treba zachovaลฅ, pretoลพe kaลพdรฝ historickรฝ รบsek vย architektonickom vรฝvoji objektu je zaujรญmavรฝ. Rovnako hodnotnรฝ mรดลพe byลฅ funkcionalistickรฝ, secesnรฝ, barokovรฝ alebo gotickรฝ objekt ฤi prvok. Treba preto preskรบmaลฅ, ฤi sรบ jednotlivรฉ ฤlรกnky natoฤพko hodnotnรฉ aย zachovanรฉ, ลพe sa oplatรญ prinavrรกtiลฅ im historickรบ podobu.

Doc.ย Ing.ย arch. Jarmila ยญLalkovรก, PhD.,
Katedra obnovy architektonickรฉho dediฤstva Fakulty architektรบry STU Bratislava

Snaha oย zachovanie identity aย integrity historickรฝch objektov, ich architektonickรฝch prejavov vย interiรฉri aย exteriรฉri, ako aj historickรฝch urbanistickรฝch รบzemรญ sa odvรญja od ich pamiatkovej hodnoty. Na tom je vย podstate zaloลพenรก aj pamiatkovรก starostlivosลฅ aย ochrana kultรบrneho dediฤstva architektonickรฝch pamiatok. Pri vlastnej obnove pamiatok na zรกklade zachovania, resp. dostupnosti exaktnรฝch poznatkov pre obnovu ide oย slohovรบ rekonลกtrukciu, nรกznakovรบ rekonลกtrukciu, ako iย moลพnosti vyuลพitia kontextuรกlneho novotvaru.

Pri obnove alebo regenerรกcii pamiatkovรฉho รบzemia nepovaลพujeme za zavรคzujรบci ฤasovรฝ รบsek, ale zachovanรฉ hodnoty aย ich integritu. Prรญstup kย pamiatkam je vลกak individuรกlny aย ich hodnoty posudzuje vรฝskum. Pri pamiatkovรฝch รบzemiach hovorรญme oย urbanisticko-historickom, pri individuรกlnych pamiatkach oย umelecko-historickom aย architektonicko-historickom vรฝskume. Aลพ na zรกklade dรดkladnรฉho zhodnotenia sa stanovรญ metodickรฝ prรญstup kย obnove pamiatky, ako aj zรกsady obnovy. Vย prรญpade pamiatkovรฝch รบzemรญ sรบ to zรกsady ochrany pamiatkovรฉho รบzemia, ktorรฝch priemet mรก byลฅ vย zmysle zรกkona zakotvenรฝ vย รบzemnom plรกne pamiatkovej zรณny.

Dr.ย Ing.ย arch. Jรกn Krcho, CSc.,
Katedra Teรณrie aย dejรญn umenia Fakulty umenรญ TU Koลกice,
autorizovanรฝ architekt, ktorรฝ vykonรกva architektonicko-historickรฉ vรฝskumy

Nikdy nemรดลพe รญsลฅ oย bezpodmieneฤnรฉ dodrลพanie historicky dochovanรฉho stavu. Kaลพdรฝ zรกsah totiลพ predpokladรก, ba niekedy dokonca vyลพaduje zmenu tohto stavu, aย to aj vย prรญpade obnovy kultรบrnej pamiatky reลกtaurรกtorskรฝmi metรณdami, na ktorรบ dohliada zรกkon aย รบrady. Adekvรกtnosลฅ, oprรกvnenosลฅ alebo, povedzme, kvalitu novej podoby obnovenรฉho objektu vย rozhodujรบcej miere ovplyvลˆuje to, do akej miery sme ochotnรญ objekt spoznaลฅ aย identifikovaลฅ ho ako hodnotu. Na otรกzku, ktorรฝ vzhฤพad objektu alebo รบzemia je zavรคzujรบci, vedeli naposledy sย ฤพahkosลฅou jednoznaฤne odpovedaลฅ puristickรญ architekti 19. storoฤia. Dnes vieme, ลพe nemali pravdu. Vย sรบฤasnosti oveฤพa viac skรบmame rรดzne moลพnosti obnovy aย celkom oprรกvnene neustรกle pochybujeme oย tom, ฤi spรดsob, ktorรฝ sme zvolili, mรดลพeme povaลพovaลฅ za optimรกlny.

PhDr.ย Norma Urbanovรก,
dlhoroฤnรก pracovnรญฤka Pamiatkovรฉho รบradu vย Bratislave,
vย sรบฤasnosti privรกtna bรกdateฤพka

Ak ide oย objekt alebo รบzemie, na ktorรฉ sa vzลฅahuje zรกkon oย ochrane pamiatkovรฉho fondu, treba dodrลพaลฅ vลกetky poลพiadavky, sรบvisiace so zachovanรญm pamiatkovรฝch hodnรดt โ€“ objektu iย รบzemia โ€“ ako sรบฤasti kultรบrneho dediฤstva. Pri zamรฝลกฤพanej obnove architektonickej pamiatky stanovuje prรญsluลกnรฝ pamiatkovรฝ รบrad poลพiadavky, ktorรฉ sa musia zohฤพadniลฅ, aby sa zachovali pamiatkovรฉ hodnoty objektu. รšrad ich urฤuje aย spresลˆuje na zรกklade podrobnรฉho preskรบmania takto chrรกnenej pamiatky. Rozbor sa zvyฤajne tรฝka viacerรฝch etรกp architektonickรฉho vรฝvoja, ktorรฝm pamiatkovรฝ objekt preลกiel. Jeho vรฝsledkom je nรกvrh na obnovu pamiatky. Obsahuje podrobnรฉ pokyny oย miere aย spรดsobe jej zachovania โ€“ teda aj historicko-architektonickรฉho vzhฤพadu objektu. Dokument stanovuje pre kaลพdรฉ chrรกnenรฉ รบzemie ลกpecifickรฉ zรกsady, ktorรฉ treba pri jeho obnove dodrลพaลฅ, aย to vrรกtane zavรคzujรบcich (tzv. vรฝchodiskovรฝch) obdobรญ. Vรคฤลกinou vลกak nejde vรฝluฤne oย jedno vรฝvojovรฉ obdobie, ktorรฉ by sme mali reลกpektovaลฅ. Podobne sa postupuje aj pri chrรกnenom รบzemรญ. Uvedenรฉ odbornรฉ podklady slรบลพia aj pri tvorbe รบzemnรฝch plรกnov aย erudovanรฉ pracoviskรก, kde tieto materiรกly vznikajรบ, pracujรบ sย poznatkami oย kultรบrnom dediฤstve aj vย prรญpade, keฤ nejde oย รบzemia zapรญsanรฉ vย zozname kultรบrnych pamiatok.

Do akej miery mรก pri obnove objektu ลกancu na uplatnenie aj tvorivosลฅ autora projektu?
J. Hermann: Miera osobnรฉho vkladu zรกvisรญ individuรกlne od kaลพdรฉho autora. Nie kaลพdรฝ architekt disponuje takรฝmi kvalitami ako napr. Josip Pleฤnik, ktorรฝ na Praลพskom hrade implantoval dodnes obdivovanรฉ novotvary. Dรดleลพitรก je predovลกetkรฝm danosลฅ vhodne aย citlivo vstรบpiลฅ do historickรฉho prostredia. Na druhej strane vลกak oย tom rozhoduje aj povaha konkrรฉtneho objektu. Od nej sa odvรญjajรบ moลพnosti na dotvรกranie novotvarov alebo novรฝch prvkov. Zย vlastnej praxe viem, ลพe architekt ich neuplatลˆuje za kaลพdรฝch okolnostรญ.

J. Lalkovรก: Tvorbu vย historickom prostredรญ, ฤi uลพ ide oย dotvรกrajรบcu regenerรกciu pamiatkovรฉho รบzemia, alebo oย obnovu architektonickej pamiatky, povaลพujem za vysoko atraktรญvnu aย tvorivรบ. Tรกto tvorba si vลกak vyลพaduje popri invenฤnosti nielen ลกirokรฉ vedomosti zย oblasti dejรญn stavby miest, architektรบry aย umenia, ale aj materiรกlovรฉ aย konลกtrukฤnรฉ znalosti. Historickรฝ urbanizmus aj jednotlivรฉ architektรบry poฤas svojej existencie prechรกdzali rรดznymi premenami, aย to funkฤnรฝmi aj slohovรฝmi, vรฝsledkom ktorรฝch je vrstvenie hodnรดt. Aj sรบฤasnรฝ autor mรก prรกvo prispieลฅ kย tรฝmto hodnotรกm svojรญm vkladom. Zรกsadnou podmienkou je vลกak kvalita pridanรฉho diela. Hovorรญ oย tom aj vลกeobecne znรกmy vรฝrok uznรกvanรฉho ฤeskรฉho pamiatkara Pavla Janรกka, ลพe architekt sa mรก vย historickom prostredรญ sprรกvaลฅ ako dobrรฝ hosลฅ vย sluลกnej spoloฤnosti.

J. Krcho: Tvorivosลฅ sa uplatลˆuje vo veฤพkej miere. Aj dobrรฝ reลกtaurรกtor, ktorรฝ pracuje konzervaฤnou metรณdou, pristupuje kย svojmu dielu tvorivo, iย keฤ to moลพno nie je viditeฤพnรฉ na prvรฝ pohฤพad. Pre dobrรฉho architekta je podฤพa mลˆa oveฤพa vรคฤลกou vรฝzvou vytvoriลฅ nieฤo vย kontexte jestvujรบceho prostredia, identifikovaลฅ aย prijaลฅ vลกetky jeho hodnoty aย obmedzenia, neลพ stavaลฅ bez ohฤพadu na sรบvislosti. Tvorivรบ veฤพkosลฅ architekta by sme nemali povaลพovaลฅ za zรกvislรบ od veฤพkosti alebo miery zmeny, akรบ vย rieลกenom prostredรญ spรดsobรญ.

N. Urbanovรก: Prรกca, na ktorรบ sa kladรบ neฤพahkรฉ poลพiadavky zย dรดvodu ochrany architektรบry ฤi รบzemia, je mimoriadne nรกroฤnรก aj preto, lebo ju treba skฤบbiลฅ sย urฤitรฝmi, ฤasto prehnanรฝmi poลพiadavkami investora. Dรดleลพitรบ รบlohu zohrรกva okrem inรฉho prรกve tvorivosลฅ autora projektu, jeho schopnosลฅ invenฤne vyrieลกiลฅ spojenie pamiatkovรฝch hodnรดt aย poลพiadaviek na vyuลพitie objektu zย hฤพadiska sรบฤasnosti aย aplikovaลฅ jej vรฝrazovรฉ prostriedky. Miera ich uplatnenia vลกak musรญ byลฅ vย rovnovรกhe sย hodnotami, ktorรฉ vytvorili architekti vย minulosti. Vyลพaduje to istรบ mieru รบcty voฤi tvorbe predchodcov, ale vย neposlednom rade iย kultivovanosลฅ investora vย preferencii hodnรดt pri obnove.

Akรฉ podmienky musรญ spฤบลˆaลฅ invenฤnรฝ modernรฝ dizajn, ak mรก byลฅ vย symbiรณze sย pรดvodnรฝm rieลกenรญm?
J. Hermann: Novotvar musรญ vย kaลพdom prรญpade reลกpektovaลฅ pรดvodnรฝ charakter objektu, ktorรฝ dopฤบลˆa, aย nesmie voฤi nemu pรดsobiลฅ agresรญvne. Sรบฤasne by vลกak malo รญsลฅ oย kvalitnรบ architektรบru na รบrovni dneลกnej doby. Ak stoja vedฤพa seba dva objekty zย rรดzneho obdobia, ฤi uลพ zย oblasti dizajnu, alebo architektรบry, aย obidva sรบ kvalitnรฉ, jeden vedฤพa druhรฉho obstoja, lebo medzi nimi necรญtiลฅ nerovnovรกhu, ale utvรกrajรบ rovnocennรฉ partnerstvo. Ukรกลพkovรฝm prรญkladom je praลพskรฉ Vรกclavskรฉ nรกmestie, ktorรฉ vymedzujรบ stavby rรดzneho slohovรฉho obdobia โ€“ ฤi uลพ secesnรฝ hotel Ambassador oproti Janรกkovmu funkcionalistickรฉmu hotelu Juliลก, Baลฅov dom, alebo modernistickรก budova ฤŒKD na Mลฏstku od ล rรกmka aย ล rรกmkovej. Vลกetky tam dodnes stoja so vztรฝฤenou hlavou. Je to peknรฝ prรญklad hodnotnรฉho historickรฉho urbanistickรฉho priestoru.

J. Lalkovรก:
Kvalitnรฝ sรบdobรฝ dizajn mรดลพe vytvoriลฅ vรฝnimoฤnรบ aย prรญลฅaลพlivรบ atmosfรฉru, aย to iย vย kontraste sย historickรฝm prostredรญm. Tak ako povaลพujeme Holleinov Haas dom vo Viedni so zrkadliacou sklenou fasรกdou pri ล tefanskom dรณme za vรฝnimoฤnรบ architektรบru, tak prijรญmame modernรฝ kvalitnรฝ mobiliรกr vย pamiatkovo obnovenom objekte. Ide oย jasne priznanรฝ novรฝ vstup do prostredia bez faloลกnej historizujรบcej pretvรกrky. Na druhej strane je ukรกลพkou nedobrรฉho vkusu hฤพadanie symbiรณzy formou neutrรกlnej faloลกnej historizujรบcej zรกstavby, akรบ mรดลพeme vidieลฅ napr. vย zรกstavbe na Zรกmockej ulici pod Viedenskou brรกnou vย Bratislave.

J. Krcho: Modernรฝ dizajn by mal predovลกetkรฝm identifikovaลฅ danosti prostredia aย nejakรฝm spรดsobom na ne reagovaลฅ. Spรดsob reakcie mรดลพe byลฅ rรดzny, neexistuje jednoznaฤnรฝ recept. Modernรฝ prvok by nemal prekroฤiลฅ urฤitรบ รบnosnรบ mieru zรกsahu do objektu. Giovanni Lorenzo Bernini bol urฤite vynikajรบci architekt, no jehoย  vย roku 1626 modernรฉ veลพe, pristavanรฉ kย Panteรณnu, najprv posmeลกne nazรฝvali โ€žberniniho somรกrskymi uลกamiโ€œ aย napokon vย roku 1882 zbรบrali.

Na druhej strane tu mรกme skutoฤnรฝch novรกtorov ako Josip Pleฤnik, Carlo Scarpa, John Pawson, Alvaro Siza alebo Peter Zumptor. Ich architektonickรฉ diela udivujรบ aj tรฝm, do akej miery alebo akรฝm spรดsobom boli autori ochotnรญ prispรดsobiลฅ svoju novรบ architektรบru danรฉmu objektu alebo prostrediu. Alvaro Siza vo svojom sรญdlisku vย Evore rozvรญjal kontext, ktorรฝ by vย tom ฤase mรกloktorรฝ architekt uznal za hodnรฝ zachovania. No zdรก sa, ลพe existujรบ aj inรฉ modernรฉ postupy ako pridรกvanie prvkov.

Joseph Kosuth oย Duchampovi vย sรบvislosti sย jeho รบลพitkovรฝmi predmetmi, ktorรฉ vystavoval ako umeleckรฉ diela, napรญsal, ลพe vrรกtil umeniu pravรบ identitu tรฝm, ลพe nastolil โ€žotรกzku funkcieโ€œ aย objavil, ลพe โ€žumenie nie je niฤ inรฉ ako urฤenie umeniaโ€œ. Podobne sa javรญ aj postup Martina Kusรฉho aย Pavla Paลˆรกka, pretoลพe vodojem, ktorรฝ pouลพรญvajรบ ako ateliรฉr, identifikovali ako architektรบru. Zรกsobnรญk je teraz modernรฝm prvkom, aย pritom si zachoval svoju pรดvodnรบ podobu. Ide nesporne oย pridanรบ hodnotu historickรฉho objektu, ktorรก, zdรก sa, spoฤรญva okrem inรฉho prรกve vย minimalizรกcii vlastnรฝch zรกsahov zo strany architektov.

N. Urbanovรก: Vyลพaduje predovลกetkรฝm vรฝraznรบ kvalitu, ktorรก je popri inรฝch aspektoch tieลพ vecou tvorivรฝch schopnostรญ autora. Nemoลพno tu stanovovaลฅ podmienky vย zmysle nadvรคzovania na zachovanรฉ historickรฉ prvky alebo pouลพitia novotvaru. Modernรฝ dizajn by mal historickรบ tvorbu rovnocenne dopฤบลˆaลฅ, aย tรฝm rozลกรญriลฅ jej hodnoty oย ฤalลกie. Tak to bรฝvalo aj vย minulosti. Preto sa zย viacerรฝch vรฝvojovรฝch obdobรญ, ktorรฝmi vย priebehu rokov architektรบra aย sรญdla preลกli, uplatลˆujรบ pri obnove tie najhodnotnejลกie. Nemoลพno vลกak stanoviลฅ vลกeobecne zรกvรคznรบ formulu vย znenรญ otรกzky, keฤลพe podmienky sa odvรญjajรบ od konkrรฉtnych prรญpadov.

Za akรฝch okolnostรญ je lepลกie uvaลพovaลฅ nad asanรกciou neลพ nad rekonลกtrukciou ฤi obnovou objektu?
J. Hermann: Podฤพa mรดjho nรกzoru treba zachovaลฅ pรดvodnรฝ objekt vย ฤo najvรคฤลกej miere, ak je naozaj kvalitnรฝ aย dovoฤพuje to jeho stav. Na druhej strane vลกak moลพno nemรก zmysel zachovรกvaลฅ stavby, ktorรฉ sa ani individuรกlne, ani vย kontexte neprejavujรบ ako hodnotnรฉ diela.

J. Lalkovรก: Je vลกeobecne znรกme, ลพe obnovy pamiatok si vyลพadujรบ neraz veฤพmi vysokรฉ finanฤnรฉ nรกklady, ktorรฝch objem, samozrejme, zรกvisรญ od miery poลกkodenia aย potreby nutnรฝch zรกsahov. Finanฤnรฉ nรกroky sa zvyลกujรบ aj na zรกklade zmeny funkciรญ, resp. enormnรฝm funkฤnรฝm preลฅaลพenรญm objektu (napr. vyuลพรญvanรญm suterรฉnu, zobytnenรญm podkrovia ฤi modernizรกciou infraลกtruktรบry). Na druhej strane sa zachovรกvajรบ aย prinavracajรบ kultรบrno-historickรฉ hodnoty. To znamenรก, ลพe obnova pamiatky sa nedรก posudzovaลฅ iba zย ekonomickรฉho hฤพadiska, resp. podฤพa nรกvratnosti vynaloลพenรฝch prostriedkov. Kritรฉriom na posรบdenie vhodnosti asanรกcie by nemal byลฅ ani zlรฝ stavebno-technickรฝ stav. Hlavnou podmienkou je vรดฤพa zachovaลฅ hodnoty na zรกklade ich jedineฤnosti โ€“ ide teda oย zachovanie kultรบrneho dediฤstva. Vย prรญpade stavieb vย zlom stavebno-technickom stave aย sรบฤasne sย malou urbanisticko-architektonickou, historickou alebo nedostatoฤnou vรฝpovednou hodnotou moลพno po ich dostatoฤnom vyhodnotenรญ, prรญp. zdokumentovanรญ pristรบpiลฅ kย asanรกcii pamiatkovo nechrรกnenรฉho objektu, aย to aj vtedy, keฤ stojรญ vย pamiatkovom รบzemรญ.

J. Krcho: Kaลพdรก obnova mรดลพe, ba niekedy dokonca musรญ vo svojom rieลกenรญ poฤรญtaลฅ aj sย odstrรกnenรญm niektorรฝch ฤastรญ. Asanรกcia vรคฤลกรญch alebo menลกรญch celkov je oprรกvnenรฝm postupom aj vย prรญpade obnovy historickรฝch sรญdiel, ktorรฉ podliehajรบ najvyลกลกiemu stupลˆu ochrany. Dokonca by sa dalo povedaลฅ, ลพe bez asanรกciรญ by sa historickรฉ celky nedali obnoviลฅ. No vย tomto prรญpade by som sa pรฝtal inak. Otรกzka by mala znieลฅ: ฤo je moลพnรฉ alebo potrebnรฉ zbรบraลฅ aย ฤo naopak zachovaลฅ aย obnoviลฅ? Odpoveฤ by mala nasledovaลฅ po dรดkladnom zoznรกmenรญ sa sย objektom alebo objektmi. Samotnรฝ fyzickรฝ stav by uลพ dnes vo vรคฤลกine prรญpadov nemal byลฅ rozhodujรบci.

N. Urbanovรก:
Vย sรบฤasnosti vย podstate nie je problรฉm obnoviลฅ, prรญp. aj rekonลกtruovaลฅ pamiatkovรฝ objekt vย akomkoฤพvek naruลกenom stave. Zรกsadou ochrany pamiatkovรฝch hodnรดt, platnรฝch vย civilizovanom svete, je zachovanie originรกlu, prรญpadne originรกlnych technolรณgiรญ aย materiรกlov vย zmysle ich nutnej nรกhrady. Zย tohto pohฤพadu sa musรญ pristupovaลฅ aj kย pamiatkovรฝm objektom. Sรบvisรญ to vลกak opรคลฅ sย hodnotami aย stavom konkrรฉtnej architektรบry.

Akรก je dostupnosลฅ materiรกlov vhodnรฝch na rekonลกtruovanรฉ objekty?
J. Hermann: Vย zรกsade neevidujeme problรฉmy sย dostupnosลฅou materiรกlov, ลฅaลพkosti sa vลกak mรดลพu objaviลฅ na inom mieste โ€“ pri hฤพadanรญ vhodnรฝch remeselnรญkov, ktorรญ dokรกลพu materiรกl pouลพiลฅ zodpovedne vzhฤพadom na pรดvodnรฝ historickรฝ kontext. Ak nie sรบ kย dispozรญcii kvalitnรญ realizรกtori, ลฅaลพko sa moลพno spoliehaลฅ iba na kvalitnรฝ materiรกl.

J. Lalkovรก:
Vย prvej polovici 20. storoฤia ochrancovia pamiatok prijali vย rรกmci tzv. Atรฉnskej rezolรบcie (1931) zรกsadu, ktorรบ neskรดr zakotvili vย Atรฉnskej charte zย roku 1933. Zรกsada hovorila oย tom, ลพe vลกetky novรฉ zรกsahy treba realizovaลฅ tak, aby sa odlรญลกili prostrednรญctvom novรฝch materiรกlov aย konลกtrukciรญ. Tรบto zรกsadu prehodnotila Benรกtska charta, ktorรก znamenala nรกvrat kย tradiฤnรฝm materiรกlom aย ich ลกirลกiemu uplatneniu pri obnove. Dรดvodom boli aj mnohรฉ zlรฉ skรบsenosti pri obnove, kedy pri nesprรกvnom pouลพitรญ dochรกdzalo kย nevhodnรฝm chemicko-technologickรฝm reakciรกm. Ako prรญklad mรดลพeme uviesลฅ mnohรฉ torkretรกลพe klenieb, alebo hฤบbkovรฉ ลกkรกrovanie kamennรฝch murรญv cementom. Sรบฤasnรฝm trendom je vyuลพitie historickรฝch materiรกlov, konลกtrukciรญ aย technolรณgiรญ sย primeranou mierou novรฝch materiรกlovรฝch moลพnostรญ, najmรค vย prรญpade novotvarov. Znovu vลกak musรญm zdรดrazniลฅ nutnosลฅ individuรกlneho prรญstupu kย pamiatke vย zรกujme zachovania jej hodnรดt aย jej sprรกvnej interpretรกcie aย prezentรกcie.

J. Krcho:
Sย dostupnosลฅou materiรกlov vhodnรฝch na obnovu objektov podฤพa mลˆa nie sรบ problรฉmy.
N. Urbanovรก: Vย rรกmci sรบฤasnej ponuky nie je problรฉm zรญskaลฅ tradiฤnรฉ druhy zรกkladnรฝch materiรกlov, napr. kameลˆ, tehlu, drevo, ลพelezo. Zรกleลพรญ vลกak na ich spracovanรญ โ€“ rozmeroch, tvare, profilรกcii aย pod. Nevyuลพรญvajรบ sa dostatoฤne materiรกly, ktorรฉ sa uลพ sรญce pouลพili, ale zostali zachovalรฉ. Pritom vย minulosti tento postup beลพne vyuลพรญvali aj majetnรญ investori. ฤŒasto sa stretรกvame sย nevhodnรฝm vรฝberom materiรกlov, napr. pri pouลพitรญ krytiny, alebo sย ich nevhodnou povrchovou รบpravou. Rieลกenรญm je aplikovanie materiรกlov, ktorรฉ spฤบลˆajรบ ลกpecifickรฉ poลพiadavky.

Anna Salvovรก
Foto: autorka

Najฤรญtanejลกie