Obytná skupina Nová doba v Bratislave
Hospodárska kríza v tridsiatych rokoch minulého storočia priniesla do československej architektúry tému tzv. najmenšieho bytu. Na slovenskej strane patrili k najdôležitejším príspevkom do tejto diskusie práce architektov Fridricha Weinwurma a Imricha Vécseia – pavlačové obytné bloky UNITAS na Šancovej ulici a obytná skupina Nová doba na Vajnorskej ulici v Bratislave.
Pôvodným zámerom bolo radové usporiadanie jednotlivých blokov, ktoré autori, na požiadavku mesta zmenili na polouzavreté bloky. Ak pri UNITASE hospodárnosť riešenia spočívala v pavlačovom usporiadaní bytových jednotiek, v Novej dobe sa ekonomickosť stavby dosiahla unifikáciou prvkov oceľovej konštrukcie stavby, ktorú zmontovali za tri mesiace. Bolo to prvý raz v bývalom Československu, keď sa v takom rozsahu použila pri bytovej výstavbe oceľová konštrukcia. Blížiaca sa vojna však priniesla zvýšenie cien ocele a to spôsobilo, že bloky 2 a 3, ktoré sa dokončovali pred vojnou, majú už tradičnú železobetónovú kostru. Aj keď sa jednotlivé bloky Novej doby líšia v rozmeroch – napríklad v šírkach dvora, architektúra aj skladba jednotlivých bytov sú rovnaké. Autori vytvorili päť rôznych typov: jednoizbový, jednoizbový s kabinetom, dva druhy dvojizbových bytov a garsónku. Byty mali ústredné kúrenie, teplú vodu a ústrednú práčovňu so sušiarňou. Nová doba sa stala najlepšou prezentáciou snáh o novú kultúru bývania, zmeny v architektonickom myslení, v presune záujmu architektúry od jednotlivca ku kolektívu.
Kvalita bývania v Novej dobe sa vysoko hodnotí aj v súčasnosti, po sedemdesiatich rokoch od jej vzniku. Svedectvom je napríklad sociálna štruktúra jej obyvateľov, medzi ktorými je dnes veľa starších rodín lekárov, právnikov a pod.
Pôdorys | Oceľový skelet súboru vo výstavbe |
Pri návšteve viedenských kolegov v máji 2005 sa prof. Leiner vyjadril, že také silné a pôsobivé puristické dielo ešte nevidel. Architektonický výraz Novej doby bol reflexiou architektonickej filozofie F. Weinwurma, jeho chápania vzťahu moderného človeka a architektúry. Odpovedá tu na otázku významu výtvarnej stránky, na to, aká architektúra je podľa neho potrebná, aby vytvárala vhodné prostredie na duševný i fyzický rozvoj človeka. Puristickú architektúru považuje za architektúru pravdy.
Dnes, v zmenených podmienkach prostredia, najmä dopravného zaťaženia Bajkalskej a Vajnorskej ulice, sú nádvoria Novej doby stále oázou pokoja a dávajú obyvateľom možnosť relaxu. Nová doba je významnou kultúrnou pamiatkou slovenskej avantgardnej architektúry.
prof. Štefan Šlachta
Foto: archív redakcie a Petra Bošanská